🌸 چرا تمام آرزویهای بچه در مادر خلاصه میشود؟
🔻بخشی از کتاب "قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری" با مقدمه علیرضا پناهیان
📎 bayancenter.ir
🌳 @Tasniiiiiiim
╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🍃دعـا میڪنم غـرق باران شوے
🍂سراسر پُر از عشق و ایمان شوے
🍃چو یاران #مَـهــدے شمارش ڪنند
🍂دعـا میڪنم جزو آنان شوے
🌷اللّهمّـ عجّل لولیّڪ الفرج🌷
به رسم وفای هر شب بخوانیم
#دعای_فرج_و
#الهی_عظم_البلاء_رو😍
درکربلاے #عشق همیشہ حبیب♥️بود
اصـلاً اگر #شهیـد نمےشد عجیب بـود
هـرگز نمےشـود که #شهیدانہ زیسـت و
از نعمت شهیـد شـدن🌷 بےنصیب بود
🔰فردا همه ما در #چهلم سردار شهیدمان به خیابان ها می آییم✊ و بار دیگر با امام و شهیدانمان🌷 تجدید عهد می بندیم که تا آخرین قطره خون❣ پای انقلاب و #رهبرمان بمانیم✌️
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
#شبتون_شهدایی🌙
↬ @darmahzareghoran
┈┈••✾❀🕊🌷🕊❀✾••┈┈
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
l تفسير گویا l4_516474296994891928.mp3
زمان:
حجم:
2.94M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 67_68_69_70
#سوره #کهف آیه ۶۷_۶۸_۶۹_۷۰
جزء ۱۵
👈حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃✼📖✼🍃═══┅
.
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
⏮سوره 17. کهف آيه 67_68_69_70
آیه🔻67
⤵️«٦٧» ﻗَﺎﻝَ ﺇِﻧَّﻚَ ﻟَﻦ ﺗَﺴْﺘَﻄِﻴﻊَ ﻣَﻌِﻲَ ﺻَﺒْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵️(ﺧﻀﺮ) ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﻣﻦ ﺻﺒﺮ ﻛﻨﻲ.
آیه🔻68
⤵️«٦٨» ﻭَﻛَﻴْﻒَ ﺗَﺼْﺒِﺮُ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﺎ ﻟَﻢْ ﺗُﺤِﻂْ ﺑِﻪِ ﺧُﺒْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵️ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ (ﺭﺍﺯ) ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺭﻱ ﺻﺒﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻲ؟
آیه🔻69
⤵️«٦٩» ﻗَﺎﻝَ ﺳَﺘَﺠِﺪُﻧِﻲ ﺇِﻥ ﺷَﺂءَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺻَﺎﺑِﺮﺍً ﻭَﻟَﺎ ﺃَﻋْﺼِﻲ ﻟَﻚَ ﺃَﻣْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵️(ﻣﻮﺳﻲ) ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭﻱ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ.
آیه🔻70
⤵️«٧٠» ﻗَﺎﻝَ ﻓَﺈِﻥ ﺍﺗَّﺒَﻌْﺘَﻨِﻲ ﻓَﻠَﺎ ﺗَﺴْﺌَﻠْﻨِﻲ ﻋَﻦ ﺷَﻲْ ءٍ ﺣَﺘَّﻲ ﺃُﺣْﺪِﺙَ ﻟَﻚَ ﻣِﻨْﻪُ ﺫِﻛْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵️(ﺧﻀﺮ) ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻣﻦ ﺁﻣﺪﻱ، ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ (ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﮕﻔﺖ ﻣﻦ) ﻣﭙﺮﺱ، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺁﻥ ﺳﺨﻦ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﻨﻢ.
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀️
⤵️ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ؛ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻮﺍﺍﻟﻌﺰم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺷﺮﻳﻌﺖ، ﺍﻋﻠﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻠﻮم، ﺩﺍﻧﺶ ﺧﻀﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬
١-🌾 ﻣﺮﺑّﻲ ﻭ ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍِﻧّﻚ ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ...»
٢-🍃 ﺩﺭ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺑﺎﻳﺪ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﻫﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺿﻌﻒ ﻫﺎ ﮔﻮﺷﺰﺩ ﺷﻮﺩ. «ﺍِﻧّﻚ ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ...»
٣-🌾 ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻫﺎ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ، ﺣﺘّﻲ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﺤﻤّﻞ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻀﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ»
٤-🍃 ﺭﺷﺪ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﺻﺒﺮ، ﻣﻴﺴّﺮ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺭﺷﺪﺍً ... ﻭ ﻛﻴﻒ ﺗﺼﺒﺮ»
٥ -🌾 ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺩﻟﺎﺕ ﻭ ﻛﺪﻭﺭﺕ ﻫﺎ، ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺑﻲ ﺍﻃﻠﺎﻋﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻛﻴﻒ ﺗﺼﺒﺮ ...»
٦-🍃 ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻱ ﻋﻠﻤﻲ، ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﻭ ﺻﺒﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ. «ﻛﻴﻒ ﺗﺼﺒﺮ ﻋﻠﻲ ﻣﺎﻟﻢ ﺗﺤﻂ ﺑﻪ ﺧُﺒﺮﺍ»
٧-🌾 ﺑﺎ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﻛﻤﺎﻝ ﺭﺳﻴﺪ. «ﺍﻥ ﺷﺎءﺍﻟﻠّﻪ ﺻﺎﺑﺮﺍً»
٨ -🍃 ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﻢ، ﻣﺸﻴّﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ «ﺍﻥ ﺷﺎءﺍﻟﻠّﻪ» ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ. «ﺳﺘﺠﺪﻧﻲ ﺍﻥ ﺷﺎء ﺍﻟﻠّﻪ ﺻﺎﺑﺮﺍ»
٩-🌾 ﺧﻀﺮ ﻣﻌﺼﻮم ﺑﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﻌﻬّﺪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻧﻜﻨﺪ. «ﻟﺎ ﺍﻋﺼﻲ ﻟﻚ ﺍﻣﺮﺍً»
١٠-🍃 ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻣﻌﻠّﻢ ﻭﺻﺒﺮ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺗﺤﺼﻴﻞ، ﺍﺩﺏ ﻭﺷﺮﻁ ﺗﻌﻠّﻢ ﺍﺳﺖ. «ﺳﺘﺠﺪﻧﻲ... ﺻﺎﺑﺮﺍ»
١١-🌾 ﺗﻌﻬّﺪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺎﻥ ﺍﺗﺒﻌﺘﻨﻲ ﻓﻠﺎ ﺗﺴﺌﻠﻨﻲ»
١٢-🍃 ﺳﺆﺍﻝ ﻛﺮﺩﻥ، ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﺷﺘﺎﺑﺰﺩﮔﻲ ﺩﺭ ﺳﺆﺍﻝ، ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻠﺎ ﺗﺴﺌﻠﻨﻲ... ﺣﺘّﻲ ﺍﺣﺪﺙ ﻟﻚ»
١٣-🌾 ﺗﻤﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﻧﺒﻴﺎ، ﺑﺎ ﺩﻟﻴﻞ، ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺣﻜﻴﻤﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺣﺪﺙ ﻟﻚ ﻣﻨﻪ ﺫﻛﺮﺍً»
١٤-🍃 ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﻣﺮﺑّﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺫﻫﻦ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ، ﺍﺑﻬﺎم ﺯﺩﺍﻳﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺣﺘﻲ ﺍﺣﺪﺙ ﻟﻚ ﻣﻨﻪ ﺫﻛﺮﺍً»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅
.
📌بوی بهار
🌷 چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک
🌳 @Tasniiiiiiim
╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
#توییت | ۲۲بهمن؛ جشن عقلانیت
🌳 @Tasniiiiiiim
╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
انقلاب اسلامی ایران مافوق انقلابهای جهان.mp3
زمان:
حجم:
1.92M
🎧 #کليپ_صوتى
بیانات حجةالاسلاموالمسلمین #حاج_علی_اکبری
🔻 انقلاب اسلامی ایران مافوق انقلابهای جهان
🌱
🌳 @Tasniiiiiiim
╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🔴مژده ای عظیم برای آنان که اهل #دعا برای فرج هستند:
"کسی که برای فرج بسیار دعا می کند روز قیامت همراه امیرالمؤمنین -علیه السلام- و در درجه ایشان خواهد بود"
📚 مکیال المکارم جلد۱ صفحه۴۷۹
به رسم وفای هر شب بخوانیم
#دعای_فرج_و
#الهی_عظم_البلاء_رو😍
l تفسير گویا l4_516474296994892046.mp3
زمان:
حجم:
2.55M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 71_72_73
#سوره #کهف آیه ۷۱_۷۲_۷۳
جزء ۱۵
👈حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃✼📖✼🍃═══┅
.
l تفسير گویا l4_516474296994892045.mp3
زمان:
حجم:
3.4M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 74
#سوره #کهف آیه ۷۴
جزء ۱۵
👈حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃✼📖✼🍃═══┅
.
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
⏮سوره 17. کهف آيه 71_72_73_74
آیه🔻
⤵«٧١» ﻓَﺎﻧﻄَﻠَﻘَﺎ ﺣَﺘَّﻲ ﺇِﺫَﺍ ﺭَﻛِﺒَﺎ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﻔِﻴﻨَﺔِ ﺧَﺮَﻗَﻬَﺎ ﻗَﺎﻝَ ﺃَﺧَﺮَﻗْﺘَﻬَﺎ ﻟِﺘُﻐْﺮِﻕَ ﺃَﻫْﻠَﻬَﺎ ﻟَﻘَﺪْ ﺟِﺌْﺖَ ﺷَﻴْﺌﺎً ﺇِﻣْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵ﭘﺲ ﺁﻥ ﺩﻭ (ﻣﻮﺳﻲ ﻭ ﺧﻀﺮ) ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺷﺪﻧﺪ. (ﺧﻀﺮ) ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩ. ﻣﻮﺳﻲ (ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻳﺎ ﺗﻌﺠّﺐ) ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩﻱ ﺗﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﻛﻨﻲ؟ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﺎﺭﻭﺍﻳﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ!
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
⏮سوره 17. کهف آيه 72
آیه🔻
⤵«٧٢» ﻗَﺎﻝَ ﺃَﻟَﻢْ ﺃَﻗُﻞْ ﺇِﻧَّﻚَ ﻟَﻦ ﺗَﺴْﺘَﻄِﻴﻊَ ﻣَﻌِﻲَ ﺻَﺒْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵(ﺧﻀﺮ) ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﻧﮕﻔﺘﻢ ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﻦ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺑﺎﺷﻲ؟
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻☀
⤵«ﺧَﺮﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭘﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺳﺖ. ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺍِﻣﺮ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭ ﻳﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬
١-⛵ ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻧﺪﻫﻴﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» (ﺣﺮﻑ «ﻑ» ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻓﻮﺭﻳّﺖ ﺍﺳﺖ)
٢-❄ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﮔﺎﻫﻲ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﺴﻔﺮ ﺍﻭّﻝ ﻣﻮﺳﻲ، ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﻭﺧﻀﺮ، ﺩﻭ ﻧﻔﺮﻱ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﻮﺍ»
٣-⛵ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻋﻠﻢ، ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺧﺎﺻّﻲ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺭﻛﺒﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻔﻴﻨﺔ» (ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻛﺸﺘﻲ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺧﺖ.)
٤-❄ ﺍﮔﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖِ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ، ﺣﺘّﻲ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﻋﺠﻴﺐ ﺁﻳﺪ، ﺳﻜﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ. «ﺍﻟﺴﻔﻴﻨﺔ ﺧﺮﻗﻬﺎ»
٥ -⛵ ﮔﺎﻫﻲ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﻱ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺧﺮﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺧﺮﻗﻬﺎ»
٦-❄ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻄﺮ، ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻧﻨﺪ. «ﻟﺘﻐﺮﻕ ﺍﻫﻠﻬﺎ» ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: «ﻟﺘﻐﺮﻗﻨﺎ»
٧-⛵ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﺘﻲ، ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻫﻢ ﺗﺼﺮّﻑ ﺑﻲ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻮﺩ، ﻫﻢ ﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺑﻲ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﻟﺬﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩ. «ﺷﻴﺌﺎً ﺍِﻣﺮﺍً»
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
⏮سوره 17. کهف آيه 73_74
آیه🔻
⤵«٧٣» ﻗَﺎﻝَ ﻟَﺎ ﺗُﺆَﺍﺧِﺬْﻧِﻲ ﺑِﻤَﺎ ﻧَﺴِﻴﺖُ ﻭَﻟَﺎ ﺗُﺮْﻫِﻘْﻨِﻲ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﺮِﻱ ﻋُﺴْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵(ﻣﻮﺳﻲ) ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺍم ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻣﻜﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭم ﺑﺮ ﻣﻦ ﺳﺨﺖ ﻣﮕﻴﺮ.
آیه🔻
⤵«٧٤» ﻓَﺎﻧﻄَﻠَﻘَﺎ ﺣَﺘَّﻲ ﺇِﺫَﺍ ﻟَﻘِﻴَﺎ ﻏُﻠَﺎﻣﺎً ﻓَﻘَﺘَﻠَﻪُ ﻗَﺎﻝَ ﺃَﻗَﺘَﻠْﺖَ ﻧَﻔْﺴﺎً ﺯَﻛِﻴَّﺔً ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻧَﻔْﺲٍ ﻟَّﻘَﺪْ ﺟِﺌْﺖَ ﺷَﻴْﺌﺎً ﻧُّﻜْﺮﺍً
ترجمه🔻
⤵ﭘﺲ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﭘﺲ ﺧﻀﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ. ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺑﻲ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﻜﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻛﺸﺘﻲ؟ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻣﻨﻜﺮﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ!
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀
⤵ﻧﻪ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻜﺎﺭﻧﺪ، ﻧﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﻟﺎﺗﺆﺍﺧﺬﻧﻲ ﺑﻤﺎ ﻧَﺴﻴﺖُ»، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺴﻴﺎﻥ، ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺗﺒﻌﻴّﺖ ﻭ ﺳﻜﻮﺕ، ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻮﺳﻲ ﺧﻠﺎﻑ ﺷﺮﻉ ﻣﻲ ﺁﻣﺪ.
🌳«ﺍِﺭﻫﺎﻕ»، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻏﻠﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
🌳ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻏﻠﺎم» ﻭ«ﺯﻛﻴّﺔ» ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﻛﻠﻤﻪ «ﻧُﻜﺮ» ﺍﺯ «ﺍِﻣﺮ» ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺷﻴﺌﺎً ﺍِﻣﺮﺍً»، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺸﺘﻦ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺷﻴﺌﺎً ﻧُﻜﺮﺍً».
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬
١-🌀 ﻣﻌﻠّﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻛﻨﺪ. «ﻟﺎﺗﺆﺍﺧﺬﻧﻲ»
٢-🍃 ﺩﺭ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﻓﺖ. «ﻟﺎﺗﺮﻫﻘﻨﻲ ﻣﻦ ﺍﻣﺮﻱ ﻋﺴﺮﺍً»
٣-🌀 ﻣﻌﻠّﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻭﻋﺬﺭﺧﻮﺍﻫﻲ ﺷﺎﮔﺮﺩ، ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ»
٤-🍃 ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺁﺷﻨﺎ ﻛﻨﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» (ﻣﻮﺳﻲ ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﺑﺎ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.)
٥ -🌀 ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﻣﺤﻜﻤﺎﺕ، ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻌﻬّﺪﺍﺕ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺃﻗﺘﻠﺖَ ﻧﻔﺴﺎً ﺯﻛﻴّﺔ» ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮﺍﺕ ﻣﻲﺩﺍﻧﺴﺖ، ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻟﺎﺯم ﺩﻳﺪ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻌﻬّﺪ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ.
٦-🍃 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ، ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺃﻗﺘﻠﺖَ ﻧﻔﺴﺎً ﺯﻛﻴّﺔ ﺑﻐﻴﺮ ﻧﻔﺲ» ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻗﺎﺗﻞ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻛﺸﺘﻲ؟
٧-🌀 ﮔﺎﻫﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﺰﺩ ﻛﺴﻲ «ﻣﻌﺮﻭﻑ» ﺍﺳﺖ، ﻧﺰﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ «ﻣﻨﻜﺮ» ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺟﺌﺖ ﺷﻴﺌﺎً ﻧُﻜﺮﺍً»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅
.