eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
775 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌‌🎆✨🌙--------------------🌟 بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد دعا کبوتر عشق است بال و پر دارد اللهم عجل لولیک الفرج ‌‌‌‌‌🎆✨🌙--------------------🌟
l تفسير گویا l4_516474296994892012.mp3
زمان: حجم: 1.65M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 71-72 آیه ۷۱-۷۲ جزء ۱۶ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃✼📖✼🍃═══┅ .
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. مریم آيه 71-72⚘ آیه🔻 ⤵«٧١» ﻭَﺇِﻥ ﻣِّﻨﻜُﻢْ ﺇِﻟَّﺎ ﻭَﺍﺭِﺩُﻫَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻲ ﺭَﺑِّﻚَ ﺣَﺘْﻤﺎً ﻣَّﻘْﻀِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، (ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﺭﻭﺩ ﺷﻤﺎ) ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺣﻜﻤﻲ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻃﺒﺮﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺭﻭﺯﻱ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻦ ﺭﻭﺍﺣﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﮔﺮﻳﺴﺖ، ﻫﻤﺴﺮﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﻋﺒﺪﺍﻟﻠّﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺗﻮ ﭼﺮﺍ ﺍﺷﻚ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﻱ؟ 🌱 ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﺮﻳﻪ ﻱ ﺗﻮ. ﻋﺒﺪﺍﻟﻠّﻪ ﮔﻔﺖ: ﻭﻟﻲ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﻲ ﮔﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍِﻥ ﻣﻨﻜﻢ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﺭﺩﻫﺎ» ﻭﺭﻭﺩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﻣﻦ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻢ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻢ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ 🏖ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻨﺎ ﺷﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺻﺮﺍﻁ ﭘﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺩﻭﺯﺥ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻌﻀﻲ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﻛُﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﻨﺪ. 🌱ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ (ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺪ) ﻭﺍﺭﺩ ﺟﻬﻨّﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﺮﺩ ﺷﺪ. 🏖 ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻛﻪ ﻭﺭﻭﺩ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺣﺘﻤﻲ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ، ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﻭﺭﻧﺪ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻳﻲ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ. 🌱ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ «ﻭﺭﺩ ﻣﺎء ﻣَﺪﻳﻦ» ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﺏ ﺷﻬﺮ ﻣَﺪﻳﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﺏ ﺷﺪ. 🏖 ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻣﻨﻜﻢ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ، ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ. 🌱ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﺘّﻘﻴﻦ، ﻧﺠﺎﺕ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺷﺮﻙ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻫﻮﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻣّﺎ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻟﻜﻦ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﻙ ﻭ ﻛﻔﺮ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﻓﺎﺳﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-🍁 ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺁﻥ، ﺣﺴﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻭﺩﻗﻴﻖ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻨﺤﺸﺮﻧّﻬﻢ... ﻟﻨﻨﺰﻋﻦّ... ﺍِﻥ ﻣﻨﻜﻢ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﺭﺩﻫﺎ» ٢-🍁 ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎ ﻭﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﻗﻄﻌﻲ ﻭﺣﺘﻤﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺭﺑّﻚ ﺣﺘﻤﺎًﻣﻘﻀﻴّﺎ» ﺍﻭﻟﺌﻚ ﻋﻨﻬﺎ ﻣﺒﻌﺪﻭﻥ» ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﻭﺭ ﻧﮕﺎﻫﺪﺍﺷﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻧﺒﻴﺎء، ١٠١. 🌾«ﻭ ﻫﻢ ﻣﻦ ﻓﺰﻉ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﺁﻣﻨﻮﻥ» ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻭﺣﺸﺖ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﻨﺪ. ﻧﻤﻞ، ٨٩. 🌾«ﻟﺎﻳﺴﻤﻌﻮﻥ ﺣﺴﻴﺴﻬﺎ» ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ، ﺻﺪﺍﻱ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ. ﺍﻧﺒﻴﺎء، ١٠٢. 🌾 ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺁﻳﺎ ﻧﺸﻴﻨﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺮ ﺁﺏ ﻓﻠﺎﻥ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪم، ﻣﺮﺍﺩﺵ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺩﺧﻮﻝ ﺩﺭ ﺁﺏ. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ آیه🔻 ⤵«٧٢» ﺛُﻢَّ ﻧُﻨَﺠِّﻲ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺍﺗَّﻘَﻮﺍْ ﻭَّﻧَﺬَﺭُ ﺍﻟﻈَّﺎﻟِﻤِﻴﻦَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺟِﺜِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﺳﭙﺲ ﺍﻫﻞ ﺗﻘﻮﺍ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ) ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺫﻟّﺖ) ﺑﻪ ﺯﺍﻧﻮ ﺩﺭﺁﻣﺪﻩ (ﺍﻧﺪ) ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﻭﺍﺭﺩ ﺁﺗﺶ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ؛ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﺮﻕ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﺩ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺐ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻭﻳﺪﻥ ﻣﺮﺩ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺜﻞ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻋﺎﺩّﻱ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-♨ ﺩﻭﺯﺥ ﮔﺬﺭﮔﺎﻩ ﺗﻘﻮﺍﭘﻴﺸﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﺘﮕﺎﻩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍِﻥ ﻣﻨﻜﻢ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﺭﺩﻫﺎ... ﺛﻢّ ﻧﻨﺠّﻲ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺗّﻘﻮﺍ ﻭ ﻧﺬﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ ﻓﻴﻬﺎ» ٢-🌿 ﺗﻘﻮﺍ، ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ. «ﺛﻢ ﻧﻨﺠّﻲ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺗّﻘﻮﺍ» ٣-♨ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍ ﻇﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻧﺬﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ» ٤-🌿 ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﺘﺤﻖّ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻧﺬﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ» (ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﺑﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻘﺎﺭﺕ ﻭ ﭘﺴﺘﻲ ﺭﻫﺎﻳﺶ ﻛﻨﻨﺪ) 📚 ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 برای آدم خوبی شدن باید مهارت پیدا کنیم! 🔻نماز شب خوندن نیاز به ایمان زیاد نداره، فقط کافیه ... 🌳 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
🗂 پرونده ویژه | مجموعه جزوه‌های منتشر شده از مباحث علیرضا پناهیان 👈🏼این پرونده شامل ۱۲جزوه منتشر شده از مباحث علیرضا پناهیان است با موضوعات متنوعی مانند: - تنها مسیر - خانواده خوب - کنترل ذهنن در مسیر تقرب - گناه چیست؟ توبه چگونه است؟ - اهداف تربیتی در دوران کودکی - نظام تعلیم و تربیت با محوریت مدیریت تمایلات - زاویه دید - محبت خدا نزدیک‌ترین راه - آخرین آمادگی برای ظهور - و .... 🔻تمام جزوات در دو نسخه مناسب چاپ و مناسب مطالعه در تلفن همراه تهیه و منتشر شده است. 👈 مشاهده و دریافت: 🔗 Panahian.ir/post/6142 @Panahian_ir
@Panahian_irPanahian-Clip-BozorgTatinKomakBeEmamZaman-64k.mp3
زمان: حجم: 1.63M
🔻پاسخ به یک سوال پرتکرار 🎵 ما چه کاری می‌تونیم برای امام زمان(عج) انجام بدیم؟ 👈🏻بزرگترین کمک به امام زمان(عج) در حال حاضر این است که ... 🌳 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
تو بوده‌ای و هستی و می‌آیی از راه تا حــق دلهـا را رعایت کـرده باشـی پس مردمـک‌های نگاه ما عقیــم انـد تو حاضری بی‌آنکه غیبت کرده‌باشی به رسم وفای هر شب بخوانیم 😍
l تفسير گویا l4_516474296994892006.mp3
زمان: حجم: 2.71M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 73-74 آیه ۷۳-۷۴ جزء ۱۶ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃✼📖✼🍃═══┅ .
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. مریم آيه73-74 ⚘ آیه🔻 ⤵«٧٣»ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺗُﺘْﻠَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺁﻳَﺎﺗُﻨَﺎ ﺑَﻴِّﻨَﺎﺕٍ ﻗَﺎﻝَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﻟِﻠَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﺃَﻱُّ ﺍﻟْﻔَﺮِﻳﻘَﻴْﻦِ ﺧَﻴْﺮٌ ﻣَّﻘَﺎﻣﺎً ﻭَﺃَﺣْﺴَﻦُ ﻧَﺪِﻳّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﻭﻫﺮﮔﺎﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﻣﺤﻔﻠﺶ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵«ﻧَﺪﻱّ»، ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﺠﻠﺲ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﮔﻮﻳﻨﺪ. «ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻨَﺪﻭﺓ» ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍ. «ﻭ ﺗﺄﺗﻮﻥ ﻓﻲ ﻧﺎﺩﻳﻜﻢ ﺍﻟﻤﻨﻜﺮ» ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺧﻮﺩ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ. «ﻓﻠﻴﺪﻉ ﻧﺎﺩﻳﻪ» ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺸﺎﻭﺭﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪ. ♨ﻛﻔّﺎﺭ، ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺍﻧﻲ ﻣﺜﻞ ﻧﻀﺮﺑﻦ ﺣﺎﺭﺙ ﻭ ﻭﻟﻴﺪﺑﻦ ﻣﻐﻴﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﻭﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻳﺎﻓﻘﻴﺮﺍﻧﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻠﺎﻝ ﻭﻋﻤّﺎﺭ؟ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪ ﻣﺘﻜﺒّﺮﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺟﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. 🍁ﺁﺭﻱ، ﺑﻌﻀﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻲ ﻛﻮﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﻤﺒﻮﺩﻫﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩّﻱ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻛﻨﻨﺪ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻛﺎﻓﺮ، ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻓﺎﺧﺮ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭﻳﺎﺭﺍﻧﺶ ﺭﺍﻩ ﻣﻲ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻭﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﻱ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻨﺪ. 📢ﺧﺎﻛﺴﺎﺭﺍﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﺭﺕ ﻣﻨﮕﺮ ⚡ﻛﻮﺯﻩ ﺑﻲ ﺩﺳﺘﻪ ﭼﻮ ﺑﻴﻨﻲ، ﺑﻪ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﺶ ﺑﺮﺩﺍﺭ ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-♨ ﺣﺴﺎﺏ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﻄﻖ ﺻﺤﻴﺢ، ﺍﺯ ﺭﻓﺎﻩ ﺩﻧﻴﻮﻱ ﺟﺪﺍﺳﺖ. «ﺍﻱّ ﺍﻟﻔﺮﻳﻘَﻴﻦ ﺧﻴﺮٌ» ﻛﻔّﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻩ ﻣﺎ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻭﺿﻊ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ؟ ٢-🌾 ﭘﻮﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺣﻘﺎﻧﻴّﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴّﺖ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻱّ ﺍﻟﻔﺮﻳﻘﻴﻦ ﺧﻴﺮٌ ﻣﻘﺎﻣﺎ» ٣-♨ ﻓﺨﺮ ﻭ ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻛﻔﺮ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺎﻝ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﻛﻔﺮﻭﺍ... ﺍﻱّ ﺍﻟﻔﺮﻳﻘﻴﻦ ﺧﻴﺮٌ» 📚 ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ، ٢٩. ﻋﻠﻖ، ١٧. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺒﻴﺮ ﻓﺨﺮﺭﺍﺯﻱ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. مریم آيه 74⚘ آیه🔻 ⤵«٧٤» ﻭَﻛَﻢْ ﺃَﻫْﻠَﻜْﻨَﺎ ﻗَﺒْﻠَﻬُﻢ ﻣِّﻦ ﻗَﺮْﻥٍ ﻫُﻢْ ﺃَﺣْﺴَﻦُ ﺃَﺛَﺎﺛﺎً ﻭَ ﺭِءْﻳﺎً ترجمه🔻 ⤵ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺴﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺗﺸﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻈﺮﻱ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺗﺮ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺍَﺛﺎﺙ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﺭﻓﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺭِءﻳﺎ» ﻣﻨﻈﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﺪﻧﻲ ﺭﺍ ﮔﻮﻳﻨﺪ. «ﻗَﺮﻥ» ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-🎋 ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺳﻘﻮﻁ ﻃﺎﻏﻮﺗﻴﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ، ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻛﻢ ﺍﻫﻠﻜﻨﺎ ﻗﺒﻠﻬﻢ» (ﺗﺎﺭﻳﺦ، ﻳﻚ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻱ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻋﺒﺮﺕ ﮔﺮﻓﺖ) ٢-🎋 ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻃﺎﻏﻮﺗﻴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻢ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. «ﻭ ﻛﻢ ﺍﻫﻠﻜﻨﺎ» ٣-🎋 ﺗﺤﻮّﻟﺎﺕ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ، ﻃﺒﻖ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻢ ﺍﻫﻠﻜﻨﺎ» ٤-🎋 ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺭﻓﺎﻫﻲ ﻭ ﻣﺎﺩّﻳﺎﺕ، ﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﻗﻬﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺍﻫﻠﻜﻨﺎ... ﻫﻢ ﺍﺣﺴﻦ ﺍﺛﺎﺛﺎً» ٥ -🎋 ﺭﻓﺎﻩ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ، ﻋﺎﻣﻞ ﻏﺮﻭﺭ، ﻏﻔﻠﺖ، ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻛﻢ ﺍﻫﻠﻜﻨﺎ... ﺍﺣﺴﻦ ﺍﺛﺎﺛﺎً ﻭ ﺭءﻳﺎ» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .
🔰 دلیل تضرع علی(ع) در دعا چیست؟ 🔰 تضرع برای اهل معرفت، نتیجۀ شدت علاقه به مقامات عالی قرب است 🔻 آشنایی با برخی مضامین دلنشین مناجات شعبانیه(۳) 🔸 «تضرع» یکی از مفاهیم مهم در فرازهای اول مناجات شعبانیه است. این تضرع برای ما عوام، معمولاً در بلا رخ می‌دهد(کمااینکه قرآن می‌فرماید «فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضرََّّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضرََّعُون‏») اما برای اهل معرفت و اولیاء خدا، تضرع نتیجۀ شدت معرفت، شدت علاقه و شدت حسرت نسبت به مقامات عالی قرب است. 🔸 ما این معما را باید در ذهن خودمان، یک‌بار برای همیشه حل کنیم که «آیا واقعاً درِ خانۀ خدا رفتن، این‌قدر زاری دارد که أمیرالمؤمنین(ع) این‌چنین درِ خانۀ خدا ناله می‌زدند؟ مگر ایشان چه می‌خواستند؟ مگر در معرض چه مجازاتی بودند؟» 🔸 یک «بلوغ معنوی» وجود دارد که خیلی‌ها ابداً به این بلوغ معنوی نمی‌رسند و آن اینکه انسان بیشتر از ترس از عذاب و رنجی که ممکن است در جهنم تحمل کند و بیشتر از عقوبتی که یک گنهکار از آن می‌ترسد، به یک «شدتِ نیاز به قرب الهی» برسد. برخی از خوبان به این «احساس نیاز شدید برای قرب» می‌رسند، لذا اگر ببینند یک‌ذره با آن فاصله دارند، متضرعانه درِ خانۀ خدا ناله می‌زنند. 🔸 چرا علی(ع) این‌قدر درِ خانۀ خدا ناله می‌زند؟ چون ایشان به یک بلوغ معنوی رسیده و نسبت به آن مقامات عالی قرب، احساس نیاز شدید می‌کند، به‌حدی که اگر نسبت به آن نقطۀ مطلوب-که هر لحظه برایش تازه‌تر و گشوده‌تر می‌شود- یک ذره فاصله را در وجود خودش احساس کند، متضرعانه ناله می‌زند. 🔸 البته ما نمی‌توانیم به این مقام برسیم؛ اما یک‌ذره در دعا و مناجات، از خدا بخواهیم که ضرورت تقربش را به ما بچشاند تا ما هم بتوانیم یک شب گریه کنیم برای دور بودن از خدا، یک شب التماس کنیم برای نزدیک‌تر شدن به خدا، یک شب از خودمان متنفر بشویم به‌خاطر دوری از خدا؛ هرکسی هرچقدر که قرب خدا را تمنا می‌‌کند؛ این همان بلوغ معنوی است. 👤علیرضا پناهیان 🚩شرح مناجات شعبانیه - ۹۹.۱.۱۰ 👈🏼 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6152 🌳 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯