4_516474296994891409.mp3
3.33M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 32 ۳۲
#سوره_توبه حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌊ঊঈ═─┅─
⏮سوره 9. توبه آيه 32
آيه🔻
⤵️يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَ هِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّآ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَفِرُونَ
ترجمه🔻
⤵️مى خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاین نمى خواهد كه نور خود را به كمال برساند، هرچند كفّار، ناراحت باشند.
─┅
─═ঊঈ🌊ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیر نور☀️
⤵️پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: خداوند به اهل زمین نگاه كرد و من را انتخاب كرد، سپس بار دیگر نگاه كرد و على بن ابى طالب علیهما السلام را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمین است. آنگاه حضرت این آیه را تلاوت كردند.
─┅─═ঊঈ🌊ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1- 📌توطئه دشمنان، دائمى وبى وقفه است. «یریدون» (فعل مضارع، رمز تداوم است)
2- 🖊احكام اسلام ودین خدا، نور است ونور، سرچشمه ى حیات. «نوراللَّه»
3- 📌هرچند گروههاى كفّار هر دسته اى به نوعى تلاش مى كنند، امّا هدف همه ى آنها خاموش ساختنِ فروغ دین است. «یطفئوا نور اللَّه»
4- 🖊تلاشهاى كافران در مبارزه با دین، مثل فوت كردن به خورشید است. «یطفئوا نور اللَّه بافواههم»
5 - 📌 بیشترین تلاشِ دشمنان دین، از راه تبلیغات است. «بافواههم»
6- 🖊 اگر نداى اسلام از زبان پیامبر نور است، تداوم آن در شكل امامت، اتمام نور است. «یتمّ نوره»
7- 📌خداوند به طرفداران حق، وعده ى پیروزى داده است. «ان یتمّ نوره ...»
8 - 🖊خداوند، فروغ دین را نه تنها حفظ مى كند، بلكه گسترش مى دهد. «یتمّ نوره»
9- 📌كفّار بدانند كه با اراده ى حتمى خداوند براى پیروزى دین حقّ، طرف اند و هرگونه تلاش بر علیه مكتب اسلام محكوم به شكست است. «یتمّ نوره»
10- 🖊اسلام مكتبى جاودانه بوده، «یتمّ نوره» و مخالف آن كافر است. «ولو كره الكافرون»
11- 📌 اراده ى الهى، در مسیر راضى ساختن پیامبر خویش است، هرچند كفّار را خوش نیاید. «ولو كره الكافرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
.
💌 راهی برای رسیدن به آرامش
#پیام_معنوی
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 از چی میترسی؟ همون بهت مسلط میشه!
🔰این قانون خداست!
🔻راهحل چیست؟
#تصویری
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
4_516474296994891393.mp3
2.92M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 33 ۳۳
#سوره_توبه حجة الاسلام قرائتي
#تسنیم
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌊ঊঈ═─┅─
⏮سوره 9. توبه آيه 33
آيه🔻
⤵️هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
ترجمه🔻
⤵️او كسى است كه پیامبر خود را با هدایت ودین حقّ فرستاد، تا آن را بر همه ى دینها پیروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.
─┅─═ঊঈ🌊ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻 تفسیر نور☀️
⤵️این آیه به همین صورت، علاوه بر این سوره در دو سوره ى دیگر نیز آمده است: سوره ى فتح، آیه ى 28 و سوره ى صفّ، آیه ى 9.
💢گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال همیشه پیروز بوده است، امّا این آیه، غلبه ى ظاهرى و وعده ى حاكمیّت اسلام بر جهان را بیان مى كند.
🔆انكه در آیات دیگرى نیز «ظَهَر» به معناى استیلا یافتن آمده است، مثل: «اِن یظهروا علیكم یرجموكم» اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مى كنند. ودرباره ى كفّار آمده است: «اِن یظهروا علیكم لایرقبوا فیكم اِلاًّ و لاذمّةً» اگر بر شما غالب شوند، هیچ عهد و پیمانى را مراعات نمىكنند.
💢از یك سو این آیه تاكنون تحقّق نیافته است و از سویى دیگر خداوند وعده ى حاكمیّت كلّى اسلام را داده و وعده اش دروغ نیست، در نتیجه همان گونه كه در روایات بسیارى آمده است، این آیه به ظهور حضرت مهدى علیه السلام اشاره دارد.
🔆مسأله ى حضرت مهدى علیه السلام و قیام جهانى او، در روایات بسیارى از طریق شیعه و اهل سنّت آمده و در اغلب كتب حدیثى عامّه نیز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابیّت به دروغ این عقیده را مخصوص شیعه دانسته اند.
💢امام باقرعلیه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هیچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اینكه به رسالت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله اقرار خواهد كرد.
🔆در مورد حاكمیّت دین در سراسر گیتى، احادیث بسیارى است؛ از جمله از حضرت على علیه السلام روایت شده است كه در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، هیچ خانه اى و هیچ قریه اى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قریه اى شنیده خواهد شد
─┅─═ঊঈ🌊ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1- 📌 محور وپایه ى دین اسلام، حقّ است. «دین الحقّ» (همه ى ادیان آسمانى حقّند، ولى به خاطر پیدایش تحریف در آنها، حقّانیت آنها مخدوش شده است)
2- 🖊حقّ بر باطل پیروز است. «لیظهره»
3- 📌اراده و حركت خود را با اراده ى الهى هماهنگ سازیم، وگرنه محو و نابود خواهیم شد. «لیظهره، ولو كره المشركون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
.
سرچشمه همه #مصیبت هائی که ملت ها میکشند این است که #متصدیان امورشان از قشر #مرفه و از اشراف و اعیان باشد.
صحیفه نور،ج 16،ص263
#امام_خمینی
.
✅ امّ سلمه میگويد:من در هنگام نزول آيه تطهير در كنار در اطاق نشسته بودم و عرض كردم:اى رسول خدا آيا من از اهل بيت نيستم؟فرمود:عاقبت تو به خير خواهد بود،تو از زنهاى پيمبرى.
ام سلّمه گويد:در آن اطاقت فقط رسول خدا و على و فاطمه و حسن و حسين بودند.
حضرت بر روى همه كسائى را پوشانيدند و عرض كردند:بار پروردگار من،اينان اهل بيت من اند آنها را از هر آلودگى منزّه گردان و آنها را به مقام طهارت مطلقه برسان.
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅
🌺عصمت انبياء و ائمه طاهرین علیهم السلام منافاتى با اختيارى بودن افعال آنان ندارد🌺
✅ تمام انبياء و مرسلين و أئمّه طاهرين و اولياى مقرّبين و ساير افراد بشر داراى اختيار مى باشند و راه خدا و سلوك معرفت را بايد با اراده آهنين، و قدم راستين طى كنند، و رضاى محبوب را بر خواهش خويش ترجيح دهند تا به مطلوب برسند. بنابراين هر كس برود مى رسد، و هر كس نرود نمى رسد.
🔹 افعال و كردار امامان و پيغمبران، اضطرارى و مجبورى نيست به طورى كه افعال حسنه از آنان همچون درخشش برليان بدون اختيار از آنها سر زند، و آنها اصلًا توان و قدرت معصيت و تقدّم رضاى نفس را در خود نداشته باشند. اگر چنان بود ايشان امتيازى بر ساير افراد خلقت نداشتند...
🔹 بلكه آنها همگى انسانند، بشرند، داراى اراده مى باشند، از روى اختيار گناه نمى كنند، و رضاى خداوند تعالى را بر خواسته هاى نفسانى مقدّم مى دارند تا كم كم به جائى مى رسند كه خواست در آنها باقى نمى ماند و خواست نفسانى آنها و خواست خداوند محبوب يكى خواهد شد. ديگر در آنجا يك اراده و اختيار بيشتر وجود ندارد، و آن اختصاص به ذات اقدس لا يزالى و لم يزلى دارد كه از دريچه و آئينه اين انسانِ از خود گذشته و به خدا پيوسته ظهور و تجلّى نموده است.
📚 #امام_شناسى، ج15، ص281و282.
#عصمت_معصومین #اختیار #سلوک
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
🍁🍃🌺🍂🍁🍃🌺🍂🍁🍃🌺🍂🍁🍃🌺🍂🍁🍃🌺🍂
4_516474296994891342.mp3
6.61M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 34 ۳۴
#سوره_توبه حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─
⏪سوره 9. توبه آيه 34
آيه🔻
⤵يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيراً مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذابٍ أَلِيمٍ
ترجمه🔻
⤵اى كسانى كه ایمان آوردهاید! بسیارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعیّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند. و كسانى كه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
─┅─═ঊঈ🍉ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀
⤵معناى احبار و رهبان در آیهى 31 گذشت.
«ذهب» به معنى طلاست، و به دلیل اینكه زود از دست مىرود، یا آنكه مردم به سویش مىروند، به طلا، «ذهب» گفته شده است.
🍂 «فضّه» به نقره گفته مىشود، چون زود پراكنده مىشود، یا مردم به سوى آن جذب نمىشوند.
🍁علماى یهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانیّت دین اسلام اعتراف نكردند، یا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، یا تفتیش عقاید كرده و به دیگران تهمت زدند.
خلیفهى سوّم مى خواست حرف «و» را از «و الّذین» حذف كند، تا آیه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّهاى شدیداً اعتراض كردند.
🌳زكات در روایات
💢از امام صادقعلیه السلام پرسیدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مىشود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر یا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بیان نموده و آنگاه در بیان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخیك بما هو احوج الیه منك»آنچه را برادر دینىات به آن نیازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجیح دهى.
⚡در روایتى دیگر، آن حضرت مىفرماید: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها حیث وجّههااللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها»خداوند این مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسیر رضاى او خرج كنید، نه آنكه احتكار و گنج كنید.
💢طبق روایات، امام زمان علیه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مى كند و همه را به مصرف مبارزات خود مىرساند.
⚡پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «اِنّ اللَّه فرض على اغنیاء المسلمین فى اموالهم القدرَ الّذى یَسَعُ فقرائهم... اَلا انّ اللَّه یحاسبهم حساباً شدیداً و یعذّبهم عذابا الیما» خداوند،
💢در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظیفهى خود عمل نكنند، حسابرسى شدید مىكند.
⚡رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، یا غیرطلا و نقره باشد.
💢ابوذر و آیهى كنزابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پیامبر، در اعتراض به زراندوزىهاى معاویه و عثمان و عمّال حكومت و حیف و میل اموال عمومى، صبح و شام این آیه را با صداى بلند در برابر معاویه و سپس در مقابل عثمان مىخواند و مىگفت: این آیه مخصوص مانعان زكات نیست و هر نوع زراندوزى را شامل مىشود.
⚡در تفسیر شریف المیزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاویه و كعب الأحبار، بر مىآید كه ثروتاندوزى در جامعهى فقیر حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد.
💢البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مىدادند، ولى خودش مىگفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبیّهم» آنچه گفتهام از پیامبر شنیدهام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأیید پیامبر است.
⚡از فرازهاى برجستهى زندگى ابوذر، همین امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام، در زمینه ى ریختوپاشهاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به یك منكر اجتماعى بود.
💢سرانجام عثمان، این صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعید كرد، از شام هم به بدترین وضعى به مدینه آوردند، سپس به «ربذه» تبعید شد و در تبعیدگاه، مظلومانه جان سپرد. و این نیز از فرازهاى ناپسند وننگین حكومت عثمان بود.
⚡دیگران براى تبرئهى عثمان، كوشیدهاند تا به ابوذر تهمت سوسیالیست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكیّت خصوصى بزنند، امّا علامه امینىقدس سره در الغدیر، بحث مبسوطى در ردّ این اتهام دارد.
💢تبعیدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فریادهاى اعتراض آمیزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاویه و توجیهگرى هاى كعبالأحبار، در كتب تاریخى شیعه و اهل سنّت آمده است،
⚡هر چند برخى خواسته اند به نوعى توجیه كنند و این مناقشات را به حساب آزادى بیان و عقیده در دورهى عثمان بگذارند، یا آنكه تبعید آن صحابى بزرگوار را به عنوان اینكه «دفع شرّ مهمتر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدینه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعیدش را