هدایت شده از گل نرگس یااباصالح المهدی
4_516474296994891186.mp3
2.32M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_161
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي👇👇
🌸 eitaa.com/tasnim1 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 161
آيه🔻
⤵️وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُواْ هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُواْ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَ قُولُواْ حِطَّةٌ وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ
ترجمه🔻
⤵️و (به یاد آورید) آن هنگام كه به آنان (بنى اسرائیل) گفته شد در این آبادى (بیت المقدّس) ساكن شوید و از (نعمتهاى) آن در هر نقطه و هرگونه كه مى خواهید بخورید (و به عنوان استغفار از آن همه بهانه جویى و آزار موسى) بگویید: «حطّة» (خدایا! گناهان ما را فرو گذار) و سجده كنان از درب (بیت المقدّس) وارد شوید تا خطاهاى شما را ببخشاییم، ما به زودى (پاداشِ) نیكوكاران را مى افزاییم.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀
♦️كلمهى «حطّة»، به معناى نزول چیزى از بالاست، (انحطاط هم از این ریشه است) و به مفهوم تقاضاى نزول رحمت و عفو الهى است.
🔷فرمان این بود كه بنى اسرائیل هنگام ورود به سرزمین مقدّس، با این كلمه از خداوند آمرزش بطلبند، ولى آنان از روى استهزا، كلمه را عوض كردند و گفتند: «حنطة».
♦️مشابه این آیه، با تفاوتى اندك در سورهى بقره (آیات 58 و 59) نیز آمده است.
🔷در روایات متعدّد، امامان معصوم علیهم السلام فرمودند: «نحن باب حطّتكم» باب حطّهى شما ماییم. یعنى اگر در مدار حكومت و ولایت ما وارد شوید، مورد لطف قرار مى گیرید.
♦️بسیارى از مفسّران مراد از قریه را بیت المقدّس دانسته اند. سیر طبیعى آن است كه ابتدا با آدابى كه سفارش شده داخل شهر شده، سپس آن را مسكن قرار داده و آنگاه از غذاهاى آنجا بخورند، ولى در این آیه اوّل مسكن و غذا آمده، بعد توبه و مغفرت و ورود به شهر، شاید به خاطر آن كه تأمین مسكن و غذا، زمینه و بسترى است كه دستورات اخلاقى را بپذیرند.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها⚡️📬
1-🌾 داستان ورود بنى اسرائیل به بیت المقدّس، همراه با عذرخواهى از خداوند در برابر لجاجتها و تغییر كلمات سفارش شده، داستانى عبرتآموز و قابل دقّت است. «و اذ»
2-💎 براى آوارگان، مسكن مهمترین مسئله است. (ابتدا از مسكن سخن به میان آمده است) «اُسكنوا هذه القریة»
3-🌾 بیتالمقدّس، سرزمینى پر نعمت است. «كلوا منها حیث شئتم»
4-💎 خداوند، همهى نیازهاى مادّى ومعنوى، دنیوى و اخروى بشر را تأمین مىكند و براى برخوردارى از نعمتهایى چون مسكن، غذا، عفو ولطف، دستور مىدهد كه دعا و استغفار كنند و سجده نمایند. «اسكنوا... كلوا... قولوا حطّة»
5 -🌾 خداوند، با یك عذرخواهى و توبهى خالصانه، «قولوا حطّة» گناهان بسیارى را مى بخشد. «نغفر لكم خطیئاتكم» چنانكه در دعا مى خوانیم: «یا مَن یقبل الیَسیر و یَعفو عن الكثیر» اى خدایى كه كم را مى پذیرى و گناه زیاد را مى بخشایى.
6-💎 براى دریافت لطف و آمرزش الهى، هم استغفار و دعا لازم است، هم عمل. «قولوا حطّة و ادخلوا الباب»
7-🌾 ورود به مكانهاى مقدّس، ادب وآداب ویژهاى دارد.«وادخلوا الباب سجّداً»
8 -💎 باید میان نیكوكار و گنهكار، تفاوت باشد. وقتى خطاكاران بخشوده مى شوند، نیكوكاران هم از درجه و لطف بیشترى برخوردار مى گردند. «سنزید المحسنین»
9-🌾 در نظام مدیریّت و تشویق دیگران، باید همواره نیكوكاران را امتیاز داد. «سنزید المحسنین»
🚩🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🚩🍃
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
👈ادامه تفاسیر ازتلگرام درایتا
http://eitaa.com/joinchat/577961985Cfc688db301
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57
کانال دوم تسنیم (۲) 👆شروع مجدد تفسیرنور از اول
هدایت شده از گل نرگس یااباصالح المهدی
📗 #کانال_تسنیم_تفسیر_نور #درپیام_رسان_ایتا
♥️ #تفسیر_صوتی_متنی_آیه_به_آیه حجة الاسلام قرائتي
مطالب اخلاقی وخودسازی
eitaa.com/tasnim1
http://eitaa.com/joinchat/577961985Cfc688db301
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
👈ادامه تفاسیر ازتلگرام درایتا
http://eitaa.com/joinchat/577961985Cfc688db301
تسنیم 🔻🔺تفسیر نور☀️کلام حق 🔻🔺راه زندگی عالی وآخرتی عالیتر
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57
کانال دوم تسنیم (۲) 👆شروع مجدد قرآن کریم از اول
هدایت شده از استیکرها 💐🌹🎑🏞🌺🌸🌼🏝⛲️🏖💝💖💗💓💞💓💗💖💝☘🌿🌱🌴🖤☂💕💜💙💚💠🌐🏜💔🔥💥🕋🕌💒🏕⛺️🏔🏘🏘💗💓💕
1_395202.mp3
6.11M
🎵منم زینبی.......
✍ نوحه شور زیبا و جانسوز
🎤🎤 #کربلایی_جواد_مقدم
eitaa.com/tasnim1
تسنیم ۱
eitaa.com/Tasniim
تسنیم ۲
هدایت شده از استیکرها 💐🌹🎑🏞🌺🌸🌼🏝⛲️🏖💝💖💗💓💞💓💗💖💝☘🌿🌱🌴🖤☂💕💜💙💚💠🌐🏜💔🔥💥🕋🕌💒🏕⛺️🏔🏘🏘💗💓💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ : دعای پدر در حق فرزند
احترام به پدر
#استاد_رفیعی
🆔 eitaa.com/tasnim1
تسنیم ۱
🆔 eitaa.com/Tasniim
تسنیم ۲
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
1_524828.mp3
1.42M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_162
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/tasnim1 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 162
آيه 🔻
⤵️فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِى قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا كَانُواْ يَظْلِمُونَ
ترجمه🔻
⤵️پس ستمكاران آنان (بنى اسرائیل)، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنى دیگر تغییر دادند، ما هم به خاطر ستم پیشگى آنان، عذابى آسمانى بر آنان فرستادیم.
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️تحریف و تغییر، گاهى آشكار است، مثل تغییر لفظِ «حِطّة» به «حِنطة»، و گاهى با حفظ قالب لفظ، محتوا و روح یك موضوع را عوض مى كنند، نظیر حیله ى بنى اسرائیل براى گرفتن ماهى در روز شنبه كه در آیهى بعد شده مطرح است.
🏝پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «لاتركبوا ما ارتكب الیهود فتستحلّوا محارم اللّه بادنى الحیل»، آنچه یهودیان مرتكب آن شدند كه با كوچكترین حیله و كلاه شرعى، حرامهاى خدا را حلال مى كردند، شما انجام ندهید.
⏮قرآن، سه نوع تحریف را در قانون الهى مطرح مى كند:
1-🌾 تغییر واژهها، مثل بنى اسرائیل كه به جاى گفتن كلمهى «حطّة» یعنى طلب آمرزش و عفو، گفتند: «حِنطة» یعنى گندم.
2-📯 تغییر زمان، مثل آنكه بنىاسرائیل حوضچه هایى را در ساحل دریا ساختند و شنبه ها كه صید حرام بود، ماهى در آنها جمع مى شد و روز یكشنبه كه صید اشكالى نداشت، آنها را صید مى كردند و مى گفتند: ما روز شنبه و تعطیل صیدى نكرده ایم. «و لقد علمنا الّذین اعتدوا منكم فى السَبت»
3-🌾 تغییر روشنفكرانه و دستكارى در تقویم طبیعى، مثل تأخیرانداختن ماههاى حرام در جاهلیّت براى ادامهى جنگ. چون مایل نبودند جنگ را به خاطر فرا رسیدن چهار ماه حرام قطع كنند، ماهها را به تأخیر مىانداختند كه آیه نازل شد. «انّما النسىء زیادة فى الكفر»
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
پيام ها ⚡️📨
1-🌾 كیفر تحریف وتغییر دستورهاى خدا، قهر وعذاب است. «فبدّل... فارسلنا»
2-🔹 تغییرات لجوجانه و بر اساس استهزا، قابل بخشش نیست. «رجزاً من السماء»
3-🌾 همهى كیفرها مربوط به قیامت نیست، بلكه گاهى در دنیا نیز كیفر داده مى شود. «رجزاً من السماء»
4-🔹 سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب، نتیجهى ستم خود اوست. «بما كانوا یظلمون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891258.mp3
2.98M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_163
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/tasnim1 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃══
─┅─═ঊঈ🐬ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 163
آيه 🔻
⤵️وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِى كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِى السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ لَا تَأْتِيهِمْ كَذَ لِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ
ترجمه🔻
⤵️و (اى پیامبر!) از آنان دربارهى (مردم) آن آبادى كه كنار دریا بود سؤال كن! آنگاه كه (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى كردند، هنگامى كه روز تعطیلى (شنبه)، ماهى ها (به روى آب در) كنارههاى دریا به نزد آنان مى آمدند، و(لى) روزى كه تعطیل نبودند، ماهیان آشكار نمى شدند. ما این گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمایش مى كردیم.
─┅─═ঊঈ🐬ঊঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵️كلمهى «سَبت»، به معناى قطع و تعطیل كار براى استراحت و آرامش است كه از آن تعبیر به تعطیلى مىشود. بنابراین «یوم السَبت» یعنى روز تعطیل كه براى یهود، روز شنبه بود و «یوم لایسبتون» یعنى روزى كه تعطیل نمى كردند.
🐡«شُرّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و كنار آب است، روز شنبه كه صید تعطیل بود، ماهیان خود را از عمق آب به ساحل مى رساندند. بعضى نیز گفته اند مراد از «شُرّعاً» ماهیانى هستند كه سر از آب بیرون آورده و خود را نشان مى دهند.
🐋گروهى از بنى اسرائیل (مردم ایله) كه در ساحل دریا زندگى مى كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صید ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى هاى دلخواه آنان، «حیتانهم» جلوهگرى بیشترى مى كردند،
🐳 «شرّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه مى كردند! كه این خود آزمایش الهى بود. این قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى هایى كه روزهاى شنبه به آن وارد مى شدند، روز یكشنبه به راحتى آنها را صید مى كردند و ادّعا مى كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صید نكرده اند.
🐬خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده ى مردم آفریده است، ولى یك روز از هفته صید ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراین هر تحریمى، الزاماً جنبهى بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى دیگر از نظر مواد پروتئینى فرقى ندارد.
🐟حضرت على علیه السلام به شدّت از توجیه گناه و حلال نمودن حرام با توجیه خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله، انتقاد مى كردند.
🐠گاهى آزمایش الهى، در صحنه هایى است كه تمایلات انسان به اوج مىرسد، چنانكه در این آیه منع از صید و آزمایش در حالى است كه ماهیان بیشتر خود را نشان مىدهند، «تأتیهم حیتانهم» یا در آیه 94 سورهى مائده كه سخن از تحریم شكار در حالت احرام است، مى خوانیم: «لیبلونّكم اللّه بشىء منالصّید تناله أیدیكم و رماحكم» آنجا كه شكار، در دسترس و در تیررس است، منع صید در آن حالت، یك آزمایش الهى است.
📙نهج البلاغه، خطبه 156
─┅─═ঊঈ🐬ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡️📨
1-🏝 قانونشكنى نیاكان، نسلهاى بعدى را نیز شرمنده مى كند. «وَسْئَلهم...»
2-🌟 نقل خصلتهاى زشت نیاكان كه به خاطر آنها تنبیه شدهاند، براى عبرت دیگران مانعى ندارد. «عن القریة الّتى»
3-🏝 ساحلنشینى و گذران زندگى از طریق ماهىگیرى، در طول تاریخ بوده است. «كانت حاضرة البحر...»
4-🌟 چهرهى واقعى گناه، با كلاه شرعى و حیله، عوض نمى شود. (ساختن حوضچه هاى كنار دریا براى صید روز بعد) «یعدون فى السّبت»
5 -🏝 ماهیان دریا، به ارادهى الهى قدرت تشخیص روزهاى هفته و افراد صیّاد را پیدا مىكنند. «تأتیهم... لاتأتیهم»
6-🌟 جلوههاى دنیایى و مادّى، یكى از آزمایشهاى الهى است. «كذلك نبلوهم»
🚩🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃🚩
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891227.mp3
3.15M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_164
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/tasnim1 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃══
┅═══🍃✼🌐✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 164
آيه🔻
⤵️وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
ترجمه 🔻
⤵️و (به یاد آور) زمانى كه گروهى از آنان (بنى اسرائیل، به گروه دیگر كه نهى از منكر مى كردند) گفتند: چرا شما قومى را موعظه مى كنید كه خدا هلاك كنندهى ایشان است، یا عذاب كنندهى آنان بر عذابى سخت است؟ گفتند: براى آنكه عذرى باشد نزد پروردگارتان و شاید آنها نیز تقوا پیشه كنند.
┅═══🍃✼🌐✼🍃═══┅
نکته ها🔻
⤵️بنى اسرائیل سه گروه بودند: یكدسته قانونشكن، دستهى دیگر دلسوزان نصیحت گر و دستهى سوّم گروه بى تفاوت.
🌼بى تفاوتها به نصیحت گران مى گفتند: خود را خسته نكنید، چون حرفهایتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند.
🌸ولى ناهیان از منكر مى گفتند: كار ما بى اثر نیست، حداقل آنكه ما نزد خدا معذوریم. و چه بسا آنها به واسطهى سخن ما دست بردارند و تقوا پیشه كنند.
🌼در آیه 5 و6 سورهى مرسلات، خداوند به كسانى سوگند یاد مى كندكه ذكر خدا را به دیگران القا مى كنند، چه براى اتمام حجّت، چه براى تأثیر و هشدار. «فالملقیات ذكراً عُذراً أو نُذراً»
🌸در كتاب امر به معروف و نهى از منكر، بیش از ده فایده براى امر و نهى،ر حتّى در صورتى كه اثر نكند، ذكر كرده ام كه خلاصه اش را در اینجا بیان مى كنم، تا شاید سكوت و ترس و بى تفاوتى در مقابل ترك معروف و عمل به منكر از بین برود:
1-❄️ گاهى امر و نهى ما امرور اثر نمىكند، ولى در تاریخ، فطرت و قضاوت دیگران اثر دارد. چنانكه امام حسین علیه السلام در راه امر به معروف و نهى از منكر شهید شد، تا وجدان مردم در طول تاریخ بیدار شود.
2-🌸 گاهى امر و نهى، فضا را براى دیگران حفظ مى كند. چنانكه فریاد اذان مستحبّ است، گرچه شنوندهاى نباشد، ایستادن به هنگام قرمز شدن چراغ راهنمایى لازم است، گرچه ماشینى نباشد. زیرا حفظ قانون و فضاى احترام به قانون، لازم است.
3-❄️ گاهى امر و نهى ما، گناهكاران را از گناه باز نمى دارد، ولى گفتنهاى پى در پى، لذّت گناه را در كام او تلخ مى كند و لااقل با خیال راحت گناه نمى كند.
4-🌼 براى حفظ آزادى باید امر و نهى كرد، زیرا نگفتن، جامعه را به محیط خفقان و ترس و سكوت تبدیل مى كند.
5 -❄️ امر ونهى براى خود انسان مقامآفرین است، گرچه دیگران گوش ندهند. قرآن مى فرماید: «و من احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه»
6-🌸 امر به معروف و نهى از منكر، اگر در دیگران اثر نكند، لااقل براى خود ما یك نوع قرب به خداوند، تلقین و تمرین شجاعت و جلوهى سوز و تعهّد است.
7-❄️ گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمىكند، امّا روزى كه خلافكار در بنبست قرار گرفت و وجدانش بیدار شد، مى فهمد كه شما حقّ گفتهاید. بنابراین اگر امروز اثر نكند، روزگارى اثر خواهد كرد.
8 -🌼 امر و نهى، وجدان انسان را آرام مىكند، انسان با خود مى گوید كه من به وظیفه ام، عمل كردم، این آرامش وجدان با ارزش است، گرچه دیگران گوش ندهند.
9-❄️ امر به معروف ونهى از منكر، سیرهى انبیاست، گرچه دیگران گوش ندهند. قرآن مى فرماید: «و اذا ذكّروا لایذكرون» و یا بارها مى فرماید: مردم سخنان و ارشادهاى پیامبران را گوش نمى دادند و از آنها روى مى گرداندند. بنابراین ما نباید توقّع داشته باشیم كه همه به سخنان ما گوش بدهند.
10-🌸 امر به معروف، یك اتمام حجّت براى خلافكار است تا در قیامت نگوید كسى به من نگفت، علاوه بر آنكه عذرى هم براى گوینده است تا به او نگویند چرا نگفتى؟
11-❄️ هنگام قهر الهى، آمرین به معروف نجات خواهند یافت. (آیهى بعد به آن اشاره مى كند)
به هرحال، انبیا و اوصیا در راه امر به معروف و نهى از منكر شهید شدند تا حقّ گم نشود واز میان نرود، چنانكه قرآن در آیاتى مى فرماید: «یقتلون الانبیاء» ، «یقتلون النبیّین» و «یقتلون الّذین یأمرون بالقسط» كه از این آیات استفاده مى شود، گاهى در امر به معروف باید تا مرز شهادت پیش رفت.
🔻حضرت على علیه السلام در نامه اى به نمایندهى خود، به خاطر حضورش در سر سفره ى اشراف او را توبیخ نمود. یعنى آن حضرت براى آنكه منش زهد به اشرافى گرى كشیده نشود، فردى را فداى مكتب نمود.
📙نهج البلاغه، نامه 45
┅═══🍃✼🌐✼🍃═══┅
پيام ها ⚡️📨
1-🍃 عدّهاى، نه خود موعظه مىكنند ونه تحمّل موعظه كردن دیگران را دارند. «و اذ قالت اُمّة منهم لِمَتعظون...»
2-☄ گناه بى تفاوتى خود را نباید با «خواستهِ الهى» توجیه كرد. «لِمَتعظون قوماً اللّه مهلكهم»
3-🍃 بى تفاوتها، به جاى اعتراض به اهل گناه، به آمرین به معروف اعتراض مى كنند. «لم تعظون»
4-☄ در مقابل آنان كه موعظه و تلاش تربیتى را بى اثر مى دانند باید مقاومت كرد. «لِمَ تَعِظون... قالوا معذر
ةً» زیرا بازنداشتن مردم از گناه، مسئولیّت دارد و باید پاسخگو باشیم.
5 -🍃 قضاوتِ عجولانه، ممنوع است. نمىتوان گفت: خداوند این گروه را عذاب یا هلاك خواهد كرد، شاید پرهیزكار شوند. «مهلِكُهم أو معذّبهم... لعلّهم یتّقون»
6-☄ نهى از منكر واجب است، یا براى اینكه افراد فاسق با ایمان شوند، «لعلّهم یتّقون» یا براى عذر داشتن خود انسان نزد خداوند. «معذرةً» (پس لازم نیست حتماً اثر كند، تا بر ما واجب شود، زیرا ما مأمور به وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه)
7-🍃 مردان خدا، از اصلاح جامعه نا امید نمى شوند و امر به معروف و نهى از منكر را ترك نمى كنند. «و لعلّهم یتقون»
ــــــــ🔷ــــ تـــســـنـــیــم۱ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🌦 @Tasniiiiiiim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
هدایت شده از استیکرها 💐🌹🎑🏞🌺🌸🌼🏝⛲️🏖💝💖💗💓💞💓💗💖💝☘🌿🌱🌴🖤☂💕💜💙💚💠🌐🏜💔🔥💥🕋🕌💒🏕⛺️🏔🏘🏘💗💓💕
1_666453.MP3
589.6K
❁﷽❁
زیارت امام زمان(عج ) در روز جمعه
#یا_صاحب_الزمان_عج 🍃
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج🍃
🌸 eitaa.com/Tasniim
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
🌸 eitaa.com/tasnim1
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891218.mp3
2.21M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_165_166
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/tasnim1 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃══
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 165, 166
آيه🔻
⤵️فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ
فَلَمَّا عَتَوْاْ عَن مَّا نُهُواْ عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَسِئِينَ
ترجمه🔻
⤵️پس چون تذكّرى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، كسانى را كه نهى از منكر مى كردند نجات دادیم و ستمگران را به سزاى نافرمانى كه همواره انجام مى دادند، به عذابى سخت گرفتیم.
🔖پس چون از آنچه نهى شده بودند تجاوز كردند، به آنان گفتیم: به شكل میمونهاى طرد شده در آیید.
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️كلمهى «بئیس» از «بأس»، به معناى شدید و «عَتوا»، به معناى عصیان و سركشى است.
طبق روایات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائیل دیدند پندشان در قوم خود بىاثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوت كنندگان را در برگرفت. و این تبدیل و تحوّل، از تصرّفات تكوینى الهى است.
🌸در آیه 60 سوره مائده آمده كه گروهى به خاطر نافرمانى، به صورت خوك ومیمون درآمدند و اینجا فقط میمون ذكر شده است. ابن عباس مى گوید: هر دو آیه دربارهى یك گروه است.
🍃از ظاهر آیه استفاده مى شود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نیز تبدیل به میمون شد. آرى، خدایى كه با یك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهیم گلستان مى كند، مى تواند موجودى را به موجود دیگر و انسانى را نیز میمون كند.
🌸البتّه مسخ شدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرموده ى پیامبر صلى الله علیه وآله چندروزى بیشتر زنده نبودند.
📙تفسیر نمونه , تفسیر مجمع البیان
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
پيام ها⚡️📨
1-🍃 نهى از منكر، اگر سبب هدایت دیگران نشود، سبب نجات خود ناهیان مى شود. «أنجینا الّذین ینهون»
2-⛲️ فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بى اعتنایى باشد كیفر دارد. «فلما نسوا ...»
3-🍃 هر كه راه موعظه را بر روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خویش باز كرده است. «نسوا - أخذنا»
4-⛲️ نهى از منكر، یك وظیفه دائمى است. «ینهون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
5 -🍃 بى تفاوتان، ظالمند. «الّذین ظلموا» (در آیهى قبل، بنى اسرائیل به سه دسته تقسیم شدند: متجاوزان، واعظان و سكوت كنندگانِ بى تفاوت. در این آیه سكوت كنندگان هم جزو ظالمانِ هلاك شده به حساب آمدهاند، زیرا تنها ناهیان از منكر نجات یافتند، «انجینا الّذین ینهون» پس سكوت، هم ظلم و هم زمینهى هلاكت است.)
6-⛲️ از بزرگترین و شدیدترین عذابها، سقوط از مرحلهى انسانیّت است. «عذاب بئیس، كونوا قردةً خاسئین»
7-🍃 متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانیّت و مسخ شدن را دارد و كیفر مستكبر، طرد و تحقیر است. «عتوا، قردةً خاسئین» آرى، ملّتى كه در برابر قانون الهى گردن كشى كند، میمونوار از دیگران تقلید خواهد كرد.
8 -⛲️ آنان كه حكم خدا را با حیله، مسخ و دگرگون كنند، چهره شان مسخ مى شود. بازیگرِ با دین، به صورت حیوان بازیگر (میمون) در مى آید. «كونوا قرد.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🌹امیرالمؤمنین (ع):
پرهیز از نگاه ناروا؛ برترین پرهیزگاری است.
📚غررالحکم، ح ۵۵۴
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891130.mp3
1.99M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_167
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌴〰تــفسیرنـــ﷽ــور☀️〰🌴
🍃 @Tasniiiiiiim🍃
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
⏮سوره 7. اعراف آيه 167
آيه🔻
⤵️وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
ترجمه 🔻
⤵️و (به یاد آور) آنگاه كه پروردگارت اعلام كرد: همانا تا روز قیامت، كسى را بر آنان (بنى اسرائیل) مسلّط خواهد كرد كه آنان را پیوسته عذاب سخت دهد. همانا پروردگارت زود عقوبت مى كند و شكّى نیست كه او (در برابر توبه كنندگان) بخشاینده و مهربان است.
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
🍃«تَأذَّن»، یعنى سوگند یاد كرد و اعلام نمود. «یَسُوم» از «سَوم»، یعنى تحمیل كردن.
🍁بارها على علیه السلام خطاب به بى وفایان عصر خویش مى فرمود: خداوند مرا از شما بگیرد و دیگران را بر شما مسلّط سازد.
📙نهج البلاغه، خطبه 25 و 70
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅
پيام ها ⚡️📨
1-⚡️ كیفر الهى در مورد یهود و سرنوشت آنان، قابل توجّه است. «واذ...»
2-🌦 گرچه سنّت الهى، مهلت دادن به منحرفان است، امّا مهلت در همه جا و براى همیشه نیست. «لیبعثنّ علیهم»
3-⚡️ تسلّط مردم تبهكار بر بنى اسرائیل، عقوبت الهى به سبب اعمال خود آنان است. «لیبعثنّ علیهم»
4-🌦 ملّتها، تاریخى بهم پیوسته دارند و گناهِ نسلى در نسلهاى آینده و در طول تاریخ حتّى تا قیامت ادامه مى یابد. «الى یوم القیامة»
5 -⚡️ آنان كه در برابر اولیاى الهى دهن كجى كنند، ذلیل مى شوند. «یسومهم...»
6-🌦 قوم ستمگر یهود، همیشه ذلیل و خوار خواهند بود. «الى یوم القیامة»
7-⚡️ ترس از عقوبت، همراه با امید به مغفرت و رحمت الهى، مایهى تربیت و رشد انسان است. «انّ ربّك لسریع الحساب و انّه لغفور رحیم»
8 -🌦 راه توبه و دریافت مغفرت الهى براى همه باز است. «انّه لغفور رحیم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅