eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
811 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
من به خودم امید ندارم اما به معجزه سیاهی عزای تو ایمان دارم ! من امید دارم محرمت دل مرده مرا هم زنده کند ! چه کرده ای با دل ما؟ که این همه بی قرار تو ایم ... ! 🌸 @Tasniiiiiiim
4_516474296994891390.mp3
1.1M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 121 ١۲۱ حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 9. توبه آيه 121 آيه🔻 ⤵️وَلَا يُنفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ترجمه🔻 ⤵️هیچ مال اندك یا فراوانى را (در مسیر جهاد) انفاق نمى كنند و هیچ سرزمینى را نمى پیمایند، مگر آنكه براى آنان ثبت مى شود، تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه مى كرده اند پاداش دهد. ─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیر نور☀️ ⤵️مراد از «احسن ما كانوا یعلمون»، یا آن است كه پاداشِ خداوند از عمل مجاهدان بهتر است و یا آنكه بهترین كارى كه آنان انجام مى دهند، جهاد با مال وجان است. ─┅─═ঊঈ🎋ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1- ✨در انفاق، كمیّت و مقدار مهّم نیست، چه كم باشد چه زیاد، در نزد خدا اجر دارد. «صغیرةً و لاكبیرة» 2- ☂از اینكه كار خیر بى پاداش بماند، نهراسیم كه تمام اعمال انسان ثبت مى شود. «لاینفقون، لایقطعون، الاّ كتب لهم» 3- ⚡️حركت به سوى جبهه ها، از بهترین كارهاست. «احسن ما كانوا یعملون» 4-☂ پاداش الهى، بهتر و بالاتر از عمل انسان است. «لیجزیهم اللَّه احسن...» 5 -⚡️ استمرار بر عمل صالح، سبب اضافه شدن پاداش آن است. «ماكانوا یعملون» 6-☂ سنّت خداوند این است كه مكتب خود را با تلاش مؤمنین پیش ببرد. (اگر نیاز به تلاش آنان نبود، این همه تشویق در این دو آیه لازم نبود) 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅ .
#شعر ✅ غم عشق 🔸️کی به سر آید غم هجران تو؟ 🔸تا نیاید بر لب ما جان ما؟! 🔸جز غم عشقت ندارد بهره ای 🔸این دل مجنون و سرگردان ما 💠گوشه ای از اشعار استاد انصاریان برگرفته از کتاب دیوان مسکین💠 🆔 @ansarian_ir 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
1_24855167.mp3
2.89M
🔊 ⬅️ 🔹 بار سنگین گناه ربا! 🔹️ربا قبیح تر از زنای با محارم ⏳زمان: ۲ دقیقه 📤حجم: ۳مگابایت ⬅️صوت و متن کامل این سخنرانی👇 yon.ir/SbH7V 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
1_24703524.mp3
11.7M
۲۵ 🤗 حشر در قیامت ، بر پایه ی محبته یعنی با چیزی محشور میشی که دوستش داری..... تو راس_راسکی به چی علاقه داری؟ 👇 🌸 @Tasniiiiiiim
✅ بزرگترین فضیلت قرآنی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام #آیه_مباهله است. ________________ 🌹24 ذی الحجه، شأن نزول آیه مباهله و واقعه مباهله مبارک باد.🌹 #فضائل_امیرالمومنین 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺چرا مباهله؟ آیا راه دیگری نبود؟🌺 ✅ در بعضی از اوقات كه طرف مقابل به هيچ قِسْم، حاضر برای شنيدن سخن حق نيست و به خوبى، خودِ حق را دريافته لكن حاضر براى تسليم و تبعيّت نيست، و مى خواهد به هر وسيله اى كه بتواند فرار كند و شانه خود را از تحمّل بار حقّ خالى كند و حرف خود را كه بر اساس خيالات باطله، نفس امّاره براى او زينت داده است به كُرسى بنشاند؛ چارهاى جز مباهله نيست.(ص245) ✅ اينجاست كه ديگر نوبت مباهله می رسد، چون منطق و سخن حقّ و استدلال و بيّنه براى كسى مفيد و مؤثّر است كه حاضر براى تلقّى و قبول حقّ و ادراك واقع باشد، امّا براى گروهى كه هر چه بر آنان حقّ بيشتر روشن گردد بر اصرار خود و انكار خود بيشتر مى افزايند، چه سودى خواهد داشت.(ص243) 📚 . 📝 مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه. _______________________ به معناى نفرين هر دو طرف، جهت خارج شدن طرف مقابل از تحت ولایت خداوند است. و این بالاترين نفرين در حق مخالف است، زيرا بيرون رفتن از تحت سرپرستى خداوند به معناى نيستى محض است. 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺 24 ذی الحجّه خاتم بخشی امیرالمؤمنین علیه السلام در رکوع نماز و نزول آیه ولایت مبارکباد🌺 🍃إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ* وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ🍃 (سوره مائده: آیات 55و56) 🔸 «اين است و جز اين نيست كه ولىّ شما خداست و رسول خدا و كسانى كه ايمان آورده، اقامه نماز مى كنند، و در حال ركوع أداء زكات مى نمايند. و هر كس كه ولايت خدا و رسول خدا و مؤمنان را بپذيرد، پس حقّا، حزب خدا غلبه كنندگانند». ✅ حضرت اميرمؤمنان علىّ بن أبى طالب عليه السّلام در حال ركوع در نماز به فقيرى كه در مسجد سؤال مى كرد، انگشترى خود را تصدّق داد، و رسول خدا در منزل بوده اند، و اين آيه ولايت آن حضرت را جبرائيل فرود آورد، 🔹 و رسول الله با خود قرائت مى كرده اند، تا با جمعى از اصحاب كه به در مسجد رسيدند، پرسيدند: آيا كسى در حال ركوع نمازش تصدّق داده است؟! سائل انگشترى را به رسول الله نشان داد و گفت: اين است آن صدقه اى كه آن مرد كه مشغول نماز خواندن است. در حال ركوع به من بخشيد، و من از دست او بيرون آوردم، در اين صورت صداى اصحاب به تكبير بلند شد، رسول خدا حمد و سپاس او را بجاى آورد، كه تعيين مقام ولايت، پس از خدا و رسول او به أميرالمؤمنين شده است. 📚 ، ج5، ص199و200. 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
4_516474296994891353.mp3
2.83M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 122 ١۲۲ حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 9. توبه آيه 122 آيه 🔻 ⤵️وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ وَلِيُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ترجمه 🔻 ⤵️سزاوار نیست كه همه‏ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دسته‏اى كوچ نمى‏‌كنند تادر دین فقیه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خویش باز گشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر كنند. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️بدنبال نزول آیاتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى‏‌كرد و سختگیرى پیامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ‏هاى بعدى، همه‏ى مسلمانان براى جهاد آماده مى‏‌شدند و پیامبر را در مدینه تنها مى‏‌گذاشتند. این آیه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. 💮همه‏ى مسلمانان بادیه‏‌نشین براى آموختن دین، به شهر مى‏‌آمدند و این موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى‏‌شد. آیه نازل شد كه بعضى براى آشنایى بادین به شهر بیایند، آنگاه به وطن خود برگشته و دیگران را ارشاد كنند. 🏵«دین»، مجموعه‏ى قوانین الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دین پذیرفته‏‌ى الهى است، «انّ الدین عنداللَّه الاسلام» به معناى تسلیم خدا بودن است. 💮تفقّه در دین، به معناى تلاش براى كسب شناخت عمیق در دین و عقاید واحكام اسلامى است. 🏵 تفقّه در دین، گاهى ممكن است براى دنیا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دین، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آیه، دوّمى را ارزشمند مى‏‌داند كه بیم‏ده‌ى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لینذروا قومهم» 💮فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خداصلى الله علیه وآله در بدرقه‏ى على‏‌علیه السلام به یمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد، «فقّههم فى الدین» و او را چنین دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدین» با آنكه وى فقیه‏ترین مردم بود. 🏵چنانكه حضرت امیرعلیه السلام به فرزندش سفارش مى‏‌كند: «تَفقَّه فى‏‌الدّین فان الفقهاء ورثة الانبیاء» امام حسین‏علیه السلام نیز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنین ستود: حمد خدایى كه ما را فقیه در دین قرار داد. 💮از امام صادق‏ علیه السلام پرسیدند: اگر براى امام حادثه‏‌اى اتفاق افتاد، تكلیف مردم چیست؟ امام این آیه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طایفه‏اى باید براى شناخت امام حركت كنند. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬 1-🌴 در برنامه‏‌ریزى و مدیریت‏ها، جامع‏نگر باشیم تا توجّه به مسئله‏اى سبب اخلال در مسائل دیگر نباشد. «ما كان المؤمنون لینفروا كافّة» 2-🔺️ هجرت، ملازم ایمان است. یا براى دفاع از دین، هجرت كنید، یا براى شناختِ دین.«فلولا نفر من كلّ فرقة» 3-🌴 باید از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دینى به مقدار لازم حضور داشته باشد.«من كل‏فرقة طائفة» 4-🔺️ دانشمندى كه كوچ نكند، فقیه كامل نیست. «نَفَر» امام درباره‏ى كسى كه در خانه‏اش نشسته بود، فرمود: «كیف یتفّقه فى الدین؟» 5 -🌴 تفقّه در دین وآموزش دین به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفایى است.پس برنامه‏ریزى چنان باید باشد كه نظام علمى محصلین علوم دینى، به هم نخورد) 6-🔺️ هدف از فراگیرى فقه، هشدار مردم و هوشیار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى‏‌تفاوتى نسبت به مشكلات است. «لینذروا» 7-🌴 در زمان جنگ هم نباید مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گیرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد.«ما كان المؤمنون لینفروا ... فلو لانفر...لیتفقّهوا» 8 -🔺️ فقه، تنها فراگیرى احكام دین نیست، بلكه همه‏ى معارف دینى قابل تحقیق، دقّت و ژرف‏نگرى است. «لیتفقّهوا فى الدّین» 9-🌴 شناخت‏هاى دینى باید عمیق و ژرف باشد. «لیتفقّهوا فى الدین» 10-🔺️ شرط تبلیغ دینى آگاهى عمیق از آن است. «لیتفقّهوا... لینذروا» 11-🌴 به سخنان یك اسلام‏شناس فقیه، مى‏توان اعتماد كرد. «لیتفقّهوا... لینذروا» (ممكن است یك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّیت دارد) 12-🔺️ فقه در دین، آنگاه ارزش دارد كه فقیه، عالم به زمان و آگاه از شیطنت‏ها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بیمدهد.«لیتفقهوا ...لینذروا» 13-🌴 براى طلاب حوزه‏ها، دو هجرت لازم است: یكى به سوى حوزه‏ها ودیگرى از حوزه‏ها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزه‏ها جایز نیست. «فلو لانفر... لیتفقّهوا، لینذروا... اذا رجعوا» 14-🔺️ براى تبلیغ وكار فرهنگى، زادگاه انسان در اولویت است. «لینذروا قومهم» 15-🌴 علما باید سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا الیهم» 16-🔺️ محور تبلیغ، باید ایجاد تقوا ویاد معاد باشد. «لینذروا... لعلّهم یحذرون» 👇👇
👆👆 17-🌴 فقها نباید انتظار اطاعتِ مطلق همهى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دین و خدا نمى‌آیند. «لعلّهم یحذرون» 📚تفسیر كنزالدقائق. 🔖حضرت على‌علیه السلام فرمود: اگر پیشآمدى رخ داد و نیاز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مى‌شود. 📚بحار، ج97، ص 48. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅ .
💠 🔰 💠 🔰 🔺روز بیست و چهارم ذیحجه حقیقتاً روز بزرگی است که روز مباهله نامیده شده است. هم فتح اسلام و هم فتح ولایت است. روز عزیزی است که در آن حقّانیّت اسلام عزیز علاوه بر طریقه‌ی عادی قرآنی به شیوه‌ی دیگر اثبات شد. به فضل الهی فرصت دیگری برای درخشش نور اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلَام) و آشکارتر شدن مقامات معنوی آنها و جایگاهشان نزد پروردگار عزیز و متعال بود. 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
1_24961144.mp3
8.61M
۲۶ هر وقت محبتت به کسی یا چیزی، قلبت رو اونقدر مشغول کرد که حواست از خدا پرت شد؛ همونجا در خطری❗️ 🚫حواستُ جمع کن 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
4_516474296994891411.mp3
2.1M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 123 ١۲۳ حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💠ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 9. توبه آيه 123 آيه 🔻 ⤵يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ‏ ترجمه🔻 ⤵اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! با كسانى از كفّار كه نزدیك شمایند بجنگید. باید آنان در شما خشونت و صلابت بیابند و بدانید كه خداوند، با پرهیزكاران است. ─┅─═ঊঈ💠ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻 تفسیرنور ⤵پرداختن به دشمنانِ‏‌نزدیك‏تر و جنگیدن با آنان، مزایایى دارد، از جمله: به هزینه و امكانات كمترى نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارك جبهه آسانتر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم‏تر است، راه دفع آنان ودسترسى به منطقه‏‌ى جنگ سریعتر است، هم خودش دشمن است، هم مى‏‌تواند بازوى دشمنان دورتر باشد. 🌳«غِلظة» به معناى صلابت، قدرت و هیبت است، نه سنگدلى و بدخلقى. از این رو در مسائل نظامى، مانور و قدرت‏نمایى ورژه ولباس وشعار وهرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستایش است. 🍂پیامبر خداصلى الله علیه وآله نیز هنگام فتح مكّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفیان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام، روحیّه‏‌ى مشركان تضعیف شود. 🌳مسأله‏ى «الاقربُ فالاقرب»، یعنى اولویّت دادن به آنچه نزدیكتر به انسان است، در همه‏ى امورِ تعالیم اسلامى مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا یتیم و فقیرِ خویشاوند، در پرداخت زكات ابتدا نیازمندان محلّى و نزدیك، در جنگ، نخست دشمنان نزدیكتر، در دعوت وتبلیغ، ابتدا بستگان نزدیك و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسایه‏‌ى مسجد، در سفره و مهمانى، طعام نزدیك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان كه به امام جماعت در كمالات نزدیكترند. 🍂این آیه، جهاد آزادیبخش را مى‏‌گوید، نه جهاد دفاعى را. از این رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته، نه به شرایط هجوم كافران. 🌳در سیره‏ى پیامبر، نمونه‏‌هاى بسیارى دیده مى‏‌شود كه به سپاه اسلام توصیه مى‏فرمود: با تقوا باشند، به زنان كفّار آسیبى نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّى یك بار كشته‏‌ى دختر كافرى را دید و به شدّت ناراحت شد. ─┅─═ঊঈ💠ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬 1-⚡ ایمان باید همراه با عمل و مبارزه باشد. «یا ایها الذین آمنوا قاتلوا» 2-♻ دفع شرّ دشمنان نزدیكتر، اولویّت دارد. «یلونكم من الكفّار» (استراتژى جنگى اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزدیكتر است، همچنان كه در مبارزه‏ى فكرى و عقیدتى نیز باید ابتدا شبهاتِ رایج و موجود را پاسخ داد) 3-⚡ هر چه براى ایجاد صلابت و شدّت لازم است باید تدارك دید، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهاى پیشرفته و چه آموزش‏هاى پیشرفته و تخصّصى. «ولیجدوا فیكم غلظة» 4-♻ سپاه اسلام، باید صلابت و هیبت داشته باشد. «غلظة» 5 -⚡ شجاعت درونى باید با صلابت بیرونى همراه باشد. «و لیجدوا» 6-♻ غلظت وصلابت اسلامى، همراه با تقواست. «ان اللَّه مع المتقین» 7-⚡ جهاد، جلوه‏اى از تقواى الهى است. «قاتلوا... ان اللَّه مع المتقین» 8 -♻ چون در جنگ، غرائز، هوسها و كینه‏‌ها ممكن است پیش آید، تقوا براى رزمندگان شرطِ اساسى است.«انّ اللَّه مع المتقین» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅ .
قناعت جلوه‌ای از حیات طیبه.mp3
1.61M
🔊 💠فرازی از دعای هشتم صحیفه سجادیه 🔻 "قناعت جلوه‌ای از حیات طیبه" 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺معنای ولایت امیرالمومنین در آیه ولایت، واثبات عصمت حضرت از آیه ولایت🌺 🍃إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ* وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ🍃 (سوره مائده: آیات 55و56) ✅ اين آيه، ولايت و امامت بلا فصل أميرالمؤمنين را به طور اطلاق و بدون قيد و شرطى اثبات مى كند، و از جمله آيات واضحه براى اين مطلب محسوب مى گردد. 🔹 زيرا ولايت آن حضرت را در رديف و در رتبه ولايت خدا و رسولش قرار مى دهد، و معلوم است كه ولايت امر واحدى است كه براى خداوند، بالأصالة، و براى غير او بالتَّبَع است. و از اينجا روشن مى شود كه آن حضرت مانند رسول الله، به كمال درجات قرب فائز گرديده، و از چشمه ماء معين توحيد مطلق و عرفان محض حضرت حقّ اشراب شده اند، و بنابر اين سيطره و احاطه تكوينيّه و تشريعيّه او نسبت به مردم، بر اساس قابليّت و فعليّت وصول و إندكاك در ذات حقّ، و متجلّى شدن به جميع أسماء و صفات جماليّه و جلاليّه اوست.(ص200) ✅ معناى «وَلِيُّكُمُ» آن است كه قائم به امور شما باشد و اطاعت كردن از او بر شما لازم باشد، و چون اين معنى ثابت شود امامت او ثابت مى شود! 🔹 چون كه هيچكس حقّ تصرف در امور امّت ندارد، و اطاعت او بعد از پيامبر واجب نيست، مگر آن كه امام بوده باشد، و عصمت او ثابت شده باشد، به علّت آن كه وقتى كه خداوند سبحانه اطاعت كردن از او را واجب كرد، همان طور كه اطاعت كردن از خودش و رسولش را واجب كرده است، اين امر مقتضى اطاعت از اوست در تمام امور، و اين دليل بر عصمت است.(ص207) 📚 ، ج5. 🌸 @Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯