⭕️ استغاثه ی مردی سنّی
🔹 شیخ علی رشتی نقل میکرد: از راه آب فرات به سمت نجف می رفتم. در کِشتی جماعتی را دیدم اهل حلّه که مشغول لهو و لعب بودند. جز یک نفر که آثار سکینه و وقار از او ظاهر بود و آن جماعت مذهب او را مورد تمسخر قرار داده و بر او عیب می گرفتند. با آن شخص هم صحبت و دلیل را جویا شدم.
🔸 گفت: آن جماعت خویشان من هستند و از اهل سنت. پدرم نیز از ایشان بود و مادرم از اهل ایمان و من نیز به برکت حضرت صاحب الزمان شیعه شدم. از کیفیت آن سوال کردم گفت:
🔺 برای تجارت همراه دوستان از حلّه بیرون رفتم. در مسیر برگشت دوستان خود را گم کردم. راه ما از صحرای بی آب و علفی بود که درّندگان بسیاری داشت. متحیر ماندم و از گرسنگی و عطش ترس داشتم. پس استغاثه کردم به خُلفا و مشایخ و ایشان را شفیع کردم و تضرّع نمودم. فرجی ظاهر نشد.
☑️ از مادرم شنیده بودم که میگفت: ما امام زنده ای داریم که کُنیه اش اباصالح است. گمشدگان را به راه و درماندگان را به فریاد میرسد. با خدا عهد کردم: من به آن حضرت استغاثه میکنم اگر مرا نجات داد، به دین مادرم درآیم.پس او را ندا کردم و استغاثه نمودم.
📝 ناگاه کسی را دیدم که با من راه میرود و بر سرش عمامه سبزی ست. آنگاه راه را به من نشان داد و فرمود که به دین مادرم درآیم. پس از نظرم غایب شد. پس از اندکی به حلّه رسیدم و روز بعد برای آموختن معالم دین نزد سید مهدی قزوینی رفتم.
📚 منتهی الامال، باب چهاردهم، ص۱۳۵۴
📌 مولای من، راه را گم کرده ایم، راه را نشانمان بده و نجاتمان ده...
💐اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجلفرجهم💐
----🔻---- پایگاه مهدوی پیروان موعود ----🔻----
🌸🍃🌸 @darmahzareghoran🌸
💟🌸
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891243.mp3
2.82M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_170
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 170
آيه🔻
⤵️وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَبِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ
ترجمه🔻
⤵️و كسانى كه به كتاب (آسمانى) تمسّك مى جویند و نماز را به پا داشته اند (بدانند كه ما) قطعاً پاداش اصلاحگران را تباه نخواهیم كرد.
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در روایات آمده است كه این آیه بیانگر ویژگى هاى اهلبیت علیهم السلام وشیعیان آنان مى باشد.
قرآن، همواره در كنار اكثریّت مفسد، اقلیّت صالح را هم مطرح مى كند. (آیه ى قبل انتقاد و این آیه ستایش است)
🌾«الكتاب»، شامل همهى كتب آسمانى مىشود و مفهوم آیه اختصاص به پیروان دین خاص و یا كتاب خاصّى ندارد، ولى با توجّه به آیات گذشته، شاید مراد تورات باشد.
❄️در این آیه از گروهى كه به كتاب آسمانى تمسّك مى كنند تقدیر شده، امّا در جاى دیگر كسانى را كه كتاب در اختیارشان است، ولى به آن تمسّك نمىكنند، به الاغى تشبیه كرده كه بار كتاب حمل مى كند. «مَثَلالّذین حمّلوا التورات ثمّ لمیحملوها كمثل الحمار یحمل اسفاراً»
🌾«مُصلِح»، هم به كسى كه در صدد اصلاح خویش است و هم به كسى كه در تلاش براى اصلاح جامعه است، گفته مى شود.
❄️با اینكه نماز، جزو محتواى كتاب آسمانى است، ولى به دلیل اهمیّت آن، به طور جداگانه ذكر شده است، زیرا نماز ستون دین است و اقامه ى دین بستگى به آن دارد.
🌾چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «الصلاة عمود الدّین» و یا در جاى دیگر فرمودند: هر چیزى داراى وجه و صورتى است و سیماى دین شما نماز است، پس نباید سیماى دین خودتان را خراب كنید. «و وجه دینكم الصلاة فلایشیننّ احدكم وجه دینه»
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌷 تلاوت، حفظ، چاپ و نشر كتاب آسمانى، كافى نیست، بلكه باید به آن عمل كرد تا نجاتبخش باشد. «یمسّكون» (چنانكه عمل به نسخه ى پزشك، تنها راه درمان است.)
2-💢 در ادیان و كتابهاى آسمانى گذشته نیز نماز بوده است. «اقاموا الصلاة»
3-🌷 افراد بى نماز و جاهل به كتاب خدا، نمى توانند مصلح كامل باشند. «یمسّكون بالكتاب... اقاموا الصلاة... المصلحین»
4-💢 دین علاوه بر آثار اخروى، در اصلاح زندگى دنیوى نیز نقش دارد. «المصلحین»
5 -🌷 اقامهى نماز، وسیله اصلاح جامعه است. «اقاموا الصلاة، المصلحین» (اقامه یعنى اهتمام كامل به برپایى نماز در تمام شئون زندگى، نه صرف خواندن نماز)
6-💢 اصلاح واقعى دو شرط و محور دارد: تمسّك به قانون الهى و رابطهى استوار با خدا از طریق اقامه ى نماز. (تمام آیه)
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
4_516474296994891204.mp3
2.69M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_171
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 171
آيه🔻
⤵️وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ خُذُواْ مَآ ءَاتَيْنَكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ترجمه🔻
⤵️و (به یاد آور) زمانى كه كوه (طور) را از جاى كنده، همچون سایبانى بالاى سرشان قرار دادیم و گمان كردند كه آن بر سرشان خواهد افتاد، (در آن حال، به آنان گفتیم:)
🌙آنچه را (از احكام و دستورها) به شما دادیم، قدرتمندانه و جدّى بگیرید و آنچه را در آن است به یاد آورید (و عمل كنید) باشد كه اهل تقوا شوید.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️این آیه، مشابه آیه 63 سورهى بقره وآخرین آیه در این سوره است كه درباره بنى اسرائیل سخن مى گوید. از آیه 103 تا اینجا، پیاپى مسائلى را در مورد آنان مطرح كرده است.
🌸«نَتق»، به معناى كندن و پرتاب كردن و«ظُلَّة»، به معناى پاره ابر، سقف و سایبان است.
🌀موسى علیه السلام كه براى میقات الهى به كوه طور رفته بود، در بازگشت براى هدایت بنى اسرائیل تورات را همراه خود آورد، امّا آنان به مخالفت پرداختند، خداوند كوه را از جا كند وبالاى سرشان قرار داد، آنان وحشت كردند وبه سجده افتاده، قول اطاعت دادند، ولى طولى نكشید دوباره از دین برگشتند.
🚩سؤال: آیا پیمان گرفتن و اطاعت در حال اجبار ارزشى دارد؟
🌀پاسخ: اوّلاً هر اجبارى بد نیست، گاهى معتاد را مجبور به ترك اعتیاد مى كنند كه خود یك ارزش است. البتّه عقیدهى قلبى را نمى توان با اجبار تحمیل كرد، امّا عمل صحیح را مى توان به اجبار در جامعه ترویج داد. ثانیاً گاهى كار در آغاز به اجبار القا مى شود، ولى به تدریج از روى آگاهى و اختیار انجام مى گیرد.
🌸از امام صادق علیه السلام پرسیدند: مراد از قوّت در این آیه قوّت بدنى است یا قلبى؟ حضرت فرمودند: هر دو.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-♻️ قرار گرفتن كوه، بالاى سر بنى اسرائیل و تهدید آنان، حادثهاى است كه نباید فراموش شود. «و اذ نتقنا الجبل...»
2-🌟 یاد گرفتن كافى نیست، بلكه باید یادآورى شود. «خذوا... اذكروا»
3-♻️ براى تربیت عمومى جامعه و براى جلوگیرى از انحراف، گاهى باید از اهرم فشار استفاده كرد. «اذ نتقنا ... خذوا ما آتیناكم ...»
4-🌟 احكام الهى را باید با جدّیت و قدرت گرفت و عمل كرد. «بقوّة»
5 -♻️ براى رسیدن به كمال تقوا، قاطعیّت در دین و تصمیم جدّى لازم است. «خذوا... بقوّة... لعلّكم تتّقون»
6-⭐️ هدف كتب آسمانى و دستورهاى دین، خداترسى و پیدایش تقوا در مردم است. «لعلّكم تتّقون»
7-♻️ با بیان فلسفه و آثار قوانین، دستورات واحكام، دیگران را براى توجّه و عمل به آن تشویق نماییم. «خذوا... لعلّكم تتّقون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇
🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸
💟🌸
1_3038241.mp3
2.2M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_172
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 172
آيه🔻 عالم ذَر
⤵️وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِى ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَآ أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️و (به یاد آور) زمانى كه پروردگارت، از پشت بنىآدم، فرزندان وذرّیّه آنان را بر گرفت و آنان را گواه بر خودشان ساخت (و فرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم؟
💦گفتند: بلى، ما گواهى دادیم (كه تو پروردگارمایى، این اقرار گرفتن از ذریّه ى آدم براى آن بود) تا در روز قیامت نگویید: ما از این، غافل بودیم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵️«ذریّة»، یا از «ذَرّ»، به معناى ذرّات بسیار كوچك غبار (یا مورچه هاى ریز) است، كه مراد از آن در اینجا، اجزاى نطفه ى انسان و یا فرزندان كوچك و كمسن و سال مى باشد، یا از ریشه ى «ذَرو»، به معناى پراكنده ساختن و یا از «ذَرأ»، به معناى آفریدن است.امّا اغلب به فرزندان گفته مى شود.
🌙چگونگى پیمان گرفتن خدا از بنى آدم در این آیه بیان نشده است، ولى مفسّران اقوال متعدّدى بیان كردهاند كه مشهورترین آنها دو قول است؛
✨الف: طبق روایات، پس از خلقت حضرت آدم، همه فرزندان او تا پایان دنیا به صورت ذرّات ریز و پراكنده، همچون مورچگان از پشت او بیرون آمده، مورد خطاب و سؤال الهى قرار گرفتند و به قدرت الهى به ربوبیّت خدا اعتراف كردند.
🌙سپس همه به صلب و گل آدم برگشتند تا به تدریج و به طور طبیعى به این جهان بیایند. این عالم را «عالم ذرّ» و آن پیمان را «پیمان ألَست» مى گویند.
✨امام صادق علیه السلام فرمود: بعضى از ذریّهى آدم در عالم ذرّ به زبان اقرار كردند، ولى ایمان قلبى نداشتند. از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل شده كه این اقرار، روز عرفه انجام شده است.
🌙ب: مراد از عالم ذرّ، همان پیمان فطرت و تكوین مى باشد. یعنى هنگام خروج فرزندان آدم از صلب پدران به رحم مادران كه ذرّاتى بیش نیستند،
✨خداوند فطرت توحیدى و حقّ جویى را در سرشت آنها مى نهد و این سرّ الهى به صورت یك حسّ درونى در نهاد وفطرت همه، به ودیعت نهاده مى شود.
🌙 همچنین در عقل و خردشان، خداباورى به صورت یك حقیقت خود آگاه نقش مى بندد. و لذا فطرت و خرد بشرى، بر ربوبیّت خداوند گواهى مى دهد.
✨در بعضى روایات كه از امام صادق علیه السلام دربارهى فطرت سؤال شده است، امام، فطرت را همان عالم ذرّ دانسته اند.
🌙در برخى روایات، فطرت، اثر عالم ذرّ است نه خود آن، «ثبت المعرفة فى قلوبهم و نسوا الموقف»، بنابراین انسانها در زمان و موقفى اقرار كرده، ولى آن را فراموش كرده اند، و اثر آن اقرار همان فطرتى است كه گرایش دل به سوى اوست.
✨به هرحال آیه، مورد گفتگوى متكلّمین، محدّثین و مفسّرین است، لذا ما علم آن را به اهلش كه همان راسخان در علم هستند، واگذار مى كنیم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🏝 تمام انسانها، فرزندان حضرت آدم علیه السلام هستند و خداوند از آنها بر ربوبیّت خود اقرار گرفته است. «و اذ اخذ ربّك من بنى آدم... ألست بربّكم»
2-⚖ خداوند، توحید را در فطرت و سرشت انسانها قرار داده است. «أشهدهم على أنفسهم ألست بربّكم» هر انسانى به گونهاى ربوبیّت و وحدانیّت خداوند را دریافته و بر آن گواه است.
3-🏝 خداوند، پس از آفرینش انسان، ربوبیّت خود را بر او آشكار كرد تا به هنگام لزوم گواهى دهد. «ألستُ بربّكم»
4-⚖ میثاق فطرت و خداجویى، براى اتمام حجّت است. «أن تقولوا یوم القیامة»
5 -🏝 در روز قیامت، ادّعاى غفلت از ربوبیّت خداوند، پذیرفته نیست. «انّا كنّا عن هذا غافلین» جهل و غفلت، عذر پذیرفته نزد خداوند نیست.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇
🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸
💟🌸
🗞 #حکایت
🔘 بالاتر از چهل سال عبادت
💬حضرت رضا عليه السلام مىفرمايد:
🔸مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد، عبادتش مقبول حضرت دوست نيفتاد، به خود گفت: بدبختى از خود توست و علّت منع قبولى در وجود توست، از جانب حق ندا آمد:
💠اين سرزنشى كه از خود كردى، از عبادت چهل سالهات بالاتر است.💠
📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸