4_516474296994891204.mp3
2.69M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_171
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 171
آيه🔻
⤵️وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ خُذُواْ مَآ ءَاتَيْنَكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ترجمه🔻
⤵️و (به یاد آور) زمانى كه كوه (طور) را از جاى كنده، همچون سایبانى بالاى سرشان قرار دادیم و گمان كردند كه آن بر سرشان خواهد افتاد، (در آن حال، به آنان گفتیم:)
🌙آنچه را (از احكام و دستورها) به شما دادیم، قدرتمندانه و جدّى بگیرید و آنچه را در آن است به یاد آورید (و عمل كنید) باشد كه اهل تقوا شوید.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️این آیه، مشابه آیه 63 سورهى بقره وآخرین آیه در این سوره است كه درباره بنى اسرائیل سخن مى گوید. از آیه 103 تا اینجا، پیاپى مسائلى را در مورد آنان مطرح كرده است.
🌸«نَتق»، به معناى كندن و پرتاب كردن و«ظُلَّة»، به معناى پاره ابر، سقف و سایبان است.
🌀موسى علیه السلام كه براى میقات الهى به كوه طور رفته بود، در بازگشت براى هدایت بنى اسرائیل تورات را همراه خود آورد، امّا آنان به مخالفت پرداختند، خداوند كوه را از جا كند وبالاى سرشان قرار داد، آنان وحشت كردند وبه سجده افتاده، قول اطاعت دادند، ولى طولى نكشید دوباره از دین برگشتند.
🚩سؤال: آیا پیمان گرفتن و اطاعت در حال اجبار ارزشى دارد؟
🌀پاسخ: اوّلاً هر اجبارى بد نیست، گاهى معتاد را مجبور به ترك اعتیاد مى كنند كه خود یك ارزش است. البتّه عقیدهى قلبى را نمى توان با اجبار تحمیل كرد، امّا عمل صحیح را مى توان به اجبار در جامعه ترویج داد. ثانیاً گاهى كار در آغاز به اجبار القا مى شود، ولى به تدریج از روى آگاهى و اختیار انجام مى گیرد.
🌸از امام صادق علیه السلام پرسیدند: مراد از قوّت در این آیه قوّت بدنى است یا قلبى؟ حضرت فرمودند: هر دو.
─┅─═ঊ🍃💠🍃ঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-♻️ قرار گرفتن كوه، بالاى سر بنى اسرائیل و تهدید آنان، حادثهاى است كه نباید فراموش شود. «و اذ نتقنا الجبل...»
2-🌟 یاد گرفتن كافى نیست، بلكه باید یادآورى شود. «خذوا... اذكروا»
3-♻️ براى تربیت عمومى جامعه و براى جلوگیرى از انحراف، گاهى باید از اهرم فشار استفاده كرد. «اذ نتقنا ... خذوا ما آتیناكم ...»
4-🌟 احكام الهى را باید با جدّیت و قدرت گرفت و عمل كرد. «بقوّة»
5 -♻️ براى رسیدن به كمال تقوا، قاطعیّت در دین و تصمیم جدّى لازم است. «خذوا... بقوّة... لعلّكم تتّقون»
6-⭐️ هدف كتب آسمانى و دستورهاى دین، خداترسى و پیدایش تقوا در مردم است. «لعلّكم تتّقون»
7-♻️ با بیان فلسفه و آثار قوانین، دستورات واحكام، دیگران را براى توجّه و عمل به آن تشویق نماییم. «خذوا... لعلّكم تتّقون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇
🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸
💟🌸
1_3038241.mp3
2.2M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_172
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 172
آيه🔻 عالم ذَر
⤵️وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِى ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَآ أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَفِلِينَ
ترجمه🔻
⤵️و (به یاد آور) زمانى كه پروردگارت، از پشت بنىآدم، فرزندان وذرّیّه آنان را بر گرفت و آنان را گواه بر خودشان ساخت (و فرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم؟
💦گفتند: بلى، ما گواهى دادیم (كه تو پروردگارمایى، این اقرار گرفتن از ذریّه ى آدم براى آن بود) تا در روز قیامت نگویید: ما از این، غافل بودیم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
⤵️«ذریّة»، یا از «ذَرّ»، به معناى ذرّات بسیار كوچك غبار (یا مورچه هاى ریز) است، كه مراد از آن در اینجا، اجزاى نطفه ى انسان و یا فرزندان كوچك و كمسن و سال مى باشد، یا از ریشه ى «ذَرو»، به معناى پراكنده ساختن و یا از «ذَرأ»، به معناى آفریدن است.امّا اغلب به فرزندان گفته مى شود.
🌙چگونگى پیمان گرفتن خدا از بنى آدم در این آیه بیان نشده است، ولى مفسّران اقوال متعدّدى بیان كردهاند كه مشهورترین آنها دو قول است؛
✨الف: طبق روایات، پس از خلقت حضرت آدم، همه فرزندان او تا پایان دنیا به صورت ذرّات ریز و پراكنده، همچون مورچگان از پشت او بیرون آمده، مورد خطاب و سؤال الهى قرار گرفتند و به قدرت الهى به ربوبیّت خدا اعتراف كردند.
🌙سپس همه به صلب و گل آدم برگشتند تا به تدریج و به طور طبیعى به این جهان بیایند. این عالم را «عالم ذرّ» و آن پیمان را «پیمان ألَست» مى گویند.
✨امام صادق علیه السلام فرمود: بعضى از ذریّهى آدم در عالم ذرّ به زبان اقرار كردند، ولى ایمان قلبى نداشتند. از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل شده كه این اقرار، روز عرفه انجام شده است.
🌙ب: مراد از عالم ذرّ، همان پیمان فطرت و تكوین مى باشد. یعنى هنگام خروج فرزندان آدم از صلب پدران به رحم مادران كه ذرّاتى بیش نیستند،
✨خداوند فطرت توحیدى و حقّ جویى را در سرشت آنها مى نهد و این سرّ الهى به صورت یك حسّ درونى در نهاد وفطرت همه، به ودیعت نهاده مى شود.
🌙 همچنین در عقل و خردشان، خداباورى به صورت یك حقیقت خود آگاه نقش مى بندد. و لذا فطرت و خرد بشرى، بر ربوبیّت خداوند گواهى مى دهد.
✨در بعضى روایات كه از امام صادق علیه السلام دربارهى فطرت سؤال شده است، امام، فطرت را همان عالم ذرّ دانسته اند.
🌙در برخى روایات، فطرت، اثر عالم ذرّ است نه خود آن، «ثبت المعرفة فى قلوبهم و نسوا الموقف»، بنابراین انسانها در زمان و موقفى اقرار كرده، ولى آن را فراموش كرده اند، و اثر آن اقرار همان فطرتى است كه گرایش دل به سوى اوست.
✨به هرحال آیه، مورد گفتگوى متكلّمین، محدّثین و مفسّرین است، لذا ما علم آن را به اهلش كه همان راسخان در علم هستند، واگذار مى كنیم.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🏝 تمام انسانها، فرزندان حضرت آدم علیه السلام هستند و خداوند از آنها بر ربوبیّت خود اقرار گرفته است. «و اذ اخذ ربّك من بنى آدم... ألست بربّكم»
2-⚖ خداوند، توحید را در فطرت و سرشت انسانها قرار داده است. «أشهدهم على أنفسهم ألست بربّكم» هر انسانى به گونهاى ربوبیّت و وحدانیّت خداوند را دریافته و بر آن گواه است.
3-🏝 خداوند، پس از آفرینش انسان، ربوبیّت خود را بر او آشكار كرد تا به هنگام لزوم گواهى دهد. «ألستُ بربّكم»
4-⚖ میثاق فطرت و خداجویى، براى اتمام حجّت است. «أن تقولوا یوم القیامة»
5 -🏝 در روز قیامت، ادّعاى غفلت از ربوبیّت خداوند، پذیرفته نیست. «انّا كنّا عن هذا غافلین» جهل و غفلت، عذر پذیرفته نزد خداوند نیست.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇
🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸
💟🌸
🗞 #حکایت
🔘 بالاتر از چهل سال عبادت
💬حضرت رضا عليه السلام مىفرمايد:
🔸مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد، عبادتش مقبول حضرت دوست نيفتاد، به خود گفت: بدبختى از خود توست و علّت منع قبولى در وجود توست، از جانب حق ندا آمد:
💠اين سرزنشى كه از خود كردى، از عبادت چهل سالهات بالاتر است.💠
📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸
1_2981274.mp3
9.44M
#استاد_انصاریان
#سیمای_پاکان
🔸حرکت شگفت انگیز یک کاسب
🔸حکایت کاسبی که به زائر امام رضا(ع) جنسی نفروخت...!
🔹متن و صوت کامل این کلیپ صوتی در لینک زیر:
goo.gl/5TJWp2
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸
1_3038052.mp3
2.72M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_173_174
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 173, 174
آيه🔻
⤵️أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَكَ ءَابَآؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ
⤵️وَكَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
ترجمه🔻
⤵️یا نگویید: پدران ما پیش از ما مشرك بودند و ما نیز فرزندانى از پس آنان بودیم (و ناچار راهشان را ادامه دادیم)؟ آیا ما را به خاطر عملكرد اهل باطل، مجازات و هلاك مى كنى؟
🏞و ما این گونه آیات خویش را روشن بیان مى كنیم (تا بدانند نور توحید، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شاید آنان (به سوى خداوند و فطرت پاك توحیدى) بازگردند.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️اگر گواهى بر ربوبیّت در عالم ذرّ یا فطرت نبود، انسان در دنیا به راحتى خداپرست نمى شد و همواره از نیاكان خود تقلید مى كرد. «او تقولوا انّما اشرك آبائُنا...»
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌸 فطرت خداشناسى در وجود انسان، براى اتمام حجّت از سوى خداوند است و چراغ فطرت، قدرت نور افشانى بر ظلمات محیط را دارد. «او تقولوا انّما اشرك...»
2-🌼 جامعه و محیط، انسان را مجبور نمى كند. «أو تقولوا انّما أشرك آبائُنا...»
3-🌸 تقلید در اصول دین، جایز نیست. «أشرك آبائُنا»
4-🌼 عقیده، عمل و شرك نیاكان، بستر اعتقاد، عمل وشرك فرزندان مى شود. «أشرك آبائُنا»
5 -🌸 گناه و انحراف خود را به دوش دیگران افكندن، موجّه نیست. «تقولوا انّما أشرك آبائُنا»
6-🌼 اطاعت و احترام نیاكان، تا حدّى است كه انسان را به شرك نكشد. «ذرّیة من بعدهم»
7-🌸 مشركان، باطلگرا مى باشند. «أشرك آبائُنا فعل المبطلون»
8 -🌼 در نظام كیفرى خداوند، هیچ كس به گناه دیگرى مؤاخذه نمى شود. «أفتهلكنا بما فعل المبطلون»
9-🌸 آیات الهى، براى توجّهدادن انسانها به میثاق فطرت و سرشت توحیدى است. «نفصّل الآیات ولعلّهم یرجعون»
10-🌼 اصل، توحید است و شرك، عارضى است، لذا قرآن، خواستار بازگشت مشركان بها اصالت انسان است. «لعلّهم یرجعون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_3039795.mp3
2.62M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_175
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 175
آيه🔻
⤵️وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَيْنَهُ ءَايَتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَنُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ
ترجمه🔻
⤵️و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آیات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى كرامات) را به او داده بودیم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آیات جدا ساخت، پس شیطان او را در پىخویش كشید تا از گمراه ان شد.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«اِنسلاخ»، به معناى كندنِ پوست است و در جایى كه چیزى به چیزى چسبیده باشد به كار مىرود و در اینجا كنایه از آگاهى و احاطه ى كامل او به معارف است.
🔖جملهى «فاتبعه»، بیانگر آن است كه آن شخص در مسیر حقّ به چنان مقامى رسیده بود كه شیطان از او قطع امید كرده بود، امّا با بروز نشانه هاى انحراف، شیطان به سرعت او را تعقیب كرد و سرانجام در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار گرفت.
💫این آیه، به داستان دانشمندى از بنىاسرائیل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى كند كه نخست در صف مؤمنان و حاملان آیات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه ى شیطان و طاغوت، منحرف شد.
🔖امام رضا علیه السلام فرمود: بَلعَم فرزند باعور، اسم اعظم الهى را مى دانست و دعایش مستجاب مى شد، ولى به دربار فرعون جذب شد و با آنكه در ابتداى كار، مبلّغ حضرت موسى علیه السلام بود، ولى سرانجام بر علیه موسى و یاران او اقدام كرده و بد عاقبت شد.
💫 آرى، زرق و برق دنیا و دربار، عامل سقوط علما و دانشمندان است.
🔖قرآن، نام این شخص را نمى برد، ولى كارش را بازگو مى كند، تا به فرمودهى امام باقر علیه السلام بر هر كس كه هواى نفس را بر حقّ غالب كند منطبق شود و چنین كسانى در هر زمانى یافت مى شوند و اختصاص به زمان و شخص خاصّى مانند بلعم باعورا ندارد.
💫ماجراى بَلعم باعورا، در تورات كنونى هم آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌳 رهبر باید مردم را نسبت به خطرهاى قابل پیشبینى، آگاه كند و به آنان هشدار دهد. «واتل علیهم...»
2-⚡️ گاهى طاغوتها، علما را هم مىفریبند. سرنوشت دانشمندى همچون بلعم باعورا باید براى تاریخ درس عبرت باشد. «واتل علیهم نبأ...» زیرا داستانى مهم و مفید است. («نبأ» به خبر مهم و مفید مى گویند)
3-🌳 انسان آزاد است و مىتواند تغییر جهت دهد. «آتیناه آیاتنا فانسلخ»
4-⚡️ انسان هر چه بالا رود، نباید مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد. عاقبتِ كار مهم است. جایگاه هر كس بالاتر، خطرش بیشتر. «فانسلخ منها»
5 -🌳 آنكه از خدا جدا شود، طعمهى شیطان مى گردد. «فانسلخمنها فأتبعه الشیطان»
6-⚡️ شیطان وسوسه مى كند و در كمین است كه هر گاه در كسى زمینهاى ببیند، او را دنبال كند. «فانسلخ فأتبعه» (كلمهى «فاتبعه» در كنار كلمهى «فانسلخ»، نشان مى دهد كه شیطان در كمین است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال مى كند.)
7-🌳 شیطان، حریف عالم ربّانى نمىشود. (تا بلعم از آیات دست نكشیده بود، شیطان بر او تسلّط نداشت) «فانسلخ منها فأتبعه الشیطان»
8 -⚡️ علم، به تنهایى نجاتبخش نیست، زیرا دانشمند دنیاپرست، اسیر شیطان مىشود. «فأتبعه الشیطان»
9-🌳 باید به بد فرجامى اندیشید و از سوء عاقبت ترس داشت، تا نعمت، تبدیل به نقمت نشود. «آتیناه آیاتنا... فكان من الغاوین»
10-⚡️ رها كردن راه خدا، دور از عقل و خرد است. «فكان من الغاوین»
11-🌳سقوط انسان در چند مرحله واقع مىشود: جداشدن از آیات الهى، پیروى از شیطان وپیوستن به جمع گمراهان. «فانسلخمنها فاتبعه الشیطان فكان من الغاوین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
1_949752.mp3
2.89M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_176
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 176
آيه🔻
⤵️وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَيهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّ لِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
ترجمه🔻
⤵️و اگر مى خواستیم، (قدر وارزش) او را به وسیله ى آیات (و علومى كه به او داده بودیم) بالا مى بردیم، ولى او به زمین (و مادّیات) چسبید و از هوس خود پیروى كرد.
🏞پس مَثَل او مَثَل سگ است كه اگر به آن حمله كنى دهان باز كرده و پارس مى كند و زبان بیرون مى آورد و اگر او را واگذارى، باز چنین مى كند (همیشه دهان دنیاپرستان باز است،) این، مَثَل كسانى است كه آیات مارا تكذیب كردند. پس این داستان را (برایشان) بازگو، باشد كه بیندیشند.
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در این آیه، چون كلمهى «أرض» در برابر رفعت معنوى قرار گرفته، مراد از آن مسائل حقیر، مادّى و دنیوى است.
🌦پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: كسى كه علم و معلوماتش زیاد شود، امّا هدایتیابى او بیشتر نشود، آن علم سبب دورى بیشتر او از خداوند شده است.
💦قصّه هاى قرآن بر پایهى حقّ و حقیقت استوار است و براى دلدارى و ثبات قدم پیامبر صلى الله علیه وآله و اهل ایمان، نا امیدى دشمنان و وسیله ى موعظه و تذكّر مؤمنان بوده و مایهى عبرتى براى خردمندان است.
─┅─═ঊঈ💝ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🏝 پایبندى به آیات الهى، سبب تقرّب به خداوند و مقامات والاست. «لرفعناه بها»
2-🍂 در عین حاكمیّت اراده و خواست خداوند بر جهان، انسان مختار وآزاد است. «و لو شئنا لرفعناه بها ولكنّه اخلد الى الارض...»
3-🏝 خواست خداوند، بر پایهى عملكرد خودماست. «و لو شئنا لرفعناه بها ولكنّه اخلد الى الارض و اتّبع الهوى» آرى، رسیدن به مقام قرب، مشروط به پرهیز از دنیاگرایى و هوس است.
4-🍂 مردم غافل، به چهار پایان مى مانند، ولى دانشمند دنیاپرست، مثل سگ حریص است. «كمثل الكلب»
5 -🏝 دانشمند بىعمل، منفور است. «كمثل الكلب ان تحمل علیه یلهث...»
6-🍂 اسیر دنیا، هرگز آرامش ندارد. «ان تحمل علیه یلهث أو تتركه یلهث» انسان حریص هر چه داشته باشد، باز هم زبان طمعش بیرون است، زیرا دنیاپرستى و حرص، نهایت ندارد.
7-🏝 علاقه به دنیا و هواپرستى، انسان را نسبت به امور دیگر بى تفاوت مى كند. «ان تحمل ... أو تتركه...»
8 -🍂 علماى دین اگر دنیاگرا شدند، در معرض تكذیب آیات الهى و گرایش به كفر قرار مى گیرند. «اخلد الى الارض... كذّبوا بآیاتنا»
9-🏝 سرنوشت علما و دانشمندان فریب خورده، باید مایه عبرت و اندیشهى مردم باشد. (در آیهى قبل آمد: «وَاتلُ»، در اینجا مى خوانیم: «فاقصص»).
10-🍂 داستاننویسى و داستانسرایى باید در مسیر رشد فكرى انسان باشد، نه تخدیر و سرگرمى. قصّه گویى جهتدار، كار انبیاست. «فاقصص القصص لعلّهم یتفكّرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
💌 لذتبخشترین لذتها
#پیام_معنوی
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸
📚 پاسخ یک راز مهم! / چرا باید عظمت خدا در دل ما بیفتد؟!
🔻کارکرد ساده اما بسیار مهم نماز رفع کدام مانع است؟
🌟اولین صفتی از خدا که باید در دل ما بنشیند، با آن انس پیدا کنیم و عمیقاً آن را درک کنیم، عظمت و کبریائی خداوند است. اگر مدتی دقت کنیم و نمازمان را درست بخوانیم و احکام و آداب نماز را بهتر رعایت کنیم، کمکم عظمت خدا در دل ما خواهد افتاد.
📌اما چرا باید عظمت خدا در دل ما بیفتد؟ چون مهمترین مانع برای برقراری ارتباط انسان با پروردگارش، تصور اشتباهی است که از خودش، نسبت به خدا دارد. مرکز این تصور اشتباه هم «خودبزرگبینی» انسان است. ما معمولاً آنطور که باید، خودمان را در برابر خدا کوچک و حقیر احساس نمیکنیم. تا وقتی انسان خودش را بزرگ بداند، و به کوچک بودن خودش در برابر خدا نرسیده باشد و عظمت خداوند را درک نکرده باشد، تمام تلاشهایش برای برقراری ارتباط با خدا بیثمر بوده و هیچ ارتباط مؤثری شکل نمیگیرد. نه محبتی رد و بدل میشود، نه دعایی بالا میرود و نه دریافتی صورت میگیرد.
🌟 کارکرد ساده اما بسیار مهم نماز رفع همین مانع یعنی تکبر انسان است(حضرت زهرا س: فَرَضَ اللَّهُ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْر) احکام واجب نماز طوری طراحی شده است که با تکرار چندبارۀ آن در هر روز، دو مفهوم کلیدی، یعنی «بزرگی و عظمت خدا» و «حقارت انسان در برابر خدا» را به انسان القاء میکند.
📌ذکر محوری نماز «الله اکبر» است، در قسمتهای دیگر نماز هم که اذکار دیگری غیر از «الله اکبر» بر زبان جاری میشود، توجه به عظمت و علوّ خداوند است. در «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِه»، دوباره سخن از عظمت خدا است. در «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِه» دوباره سخن از علو و عظمت خدا است. در نماز، هم سجده داریم و هم رکوع، که بالاترین نمادهای تعظیم هستند. گویا نماز چیزی جز القاء کبریائی خدا در دل انسان نیست.
🌟 امام رضا(ع) در پاسخ به سؤال یکی از اصحاب که از علّت نماز پرسیده بود، در نامهای برای او چنین مرقوم فرمودند: «نماز، اقرار به ربوبيّت خداوند عزّ و جلّ است و نفی شريك از او و ايستادن در برابر خداوند جبّار، جلّ جلاله، با خواری و مسكنت و خضوع و اعتراف [به عظمت او] و طلب بخشش گناهانِ گذشته، و روزی پنج بار پيشانی بر خاك نهادن برای تعظيم خداوند عزّ و جلّ است. نماز موجب میشود كه بنده به ياد خدا باشد و او را فراموش نكند و به ناسپاسی و گردنكشی دچار نشود و خاشع و فروتن باشد و راغب و طالبِ زيادتی در دين و دنيا باشد. علاوه بر اينها، نماز موجب میشود كه انسان از گناه باز ايستد و شب و روز پيوسته به ياد خداوند عزّ و جلّ باشد، تا اين كه مبادا انسان، سَروَر و مدبّر و آفريننده خودش را فراموش كند و بر اثر آن، به گردنكشی و طغيان و نافرمانی روی بیاورد. ياد كردن بنده از پروردگارش و ايستادنش در آستان او، وی را از معاصی باز میدارد و از هرگونه فساد جلوگيری میكند.»
📌بناست ما از خدا حساب ببریم، و یکی از مقدماتش این است که مو به مو احکام و آداب نماز را رعایت کنیم. اگر سرِ نماز نسبت به این مسأله توجه و مراقبت داشته باشیم، کمکم عظمت خدا در دلمان مینشیند. به محض اینکه عظمت خدا در دلمان نشست، چشمههای محبتش هم باز میشود.
📚 بخشی از کتاب "چگونه یک #نماز خوب بخوانیم؟" اثر علیرضا پناهیان
🔻قسمت ۲۳
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸
گزیده_کتاب
1_2988835.mp3
9.75M
🎵 استاد میرباقری: بعضی جوانان از اینکه تیم محبوبشان گُل خورده، خوابشان نمیبرد، اما کاری ندارند که مبارزهٔ حزبالله و صهیونیستها به کجا رسید!
این یعنی به جوانان«نظام فکری» ندادهاید
@Tasniiiiiiim
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترینتفسیرنور،حجتالسلامقرائتی
🎵 استاد میرباقری: بعضی جوانان از اینکه تیم محبوبشان گُل خورده، خوابشان نمیبرد، اما کاری ندارند که م
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری، ۸۷/۵/۳ (دهسال قبل):
🔹 در مبارزه، حلوا پخش نمیکنند. اگر شما معنویت را به درون تمدن غرب بردهاید، آنها هم در داخل جامعه شما مشغول توطئه فرهنگی هستند!
🔹 برنامهریزیِ فرهنگی حوزه باید در مقابلِ برنامهریزیِ فرهنگیِ یونسکو باشد.
🔹 منکَر، هالیوود است، نه جوانِ هالیوود زده.
🔹 با آفتهای پوستی باید مبارزه کرد اما اولویت با اصلاحِ کَبِدِ بیمار است.
🔹 در مقیاس بزرگ فکر کنید، در مقیاس محدود عمل کنید. «کَلان» بیندیشید و «خُرد» عمل کنید.
🔹 تبلیغ باید متوازن باشد. گاهی، آنچه را که در درجه سوم اهمیت است، دهبار میگوییم، و آنچه را که در درجه اول اهمیت است، یکبار هم نمیگوییم! این درست نیست. تبلیغ باید متوازن باشد.
🔹 باید به جوانان و زنان، «نظام فکری» بدهید تا در مسیر مبارزه، منفعل نشوند.
🔹 بعضی جوانان از اینکه تیم محبوبشان گُل خورده، خوابشان نمیبرد، اما کاری ندارند که مبارزه «حزبالله» و صهیونیستها» به کجا رسید! این یعنی به جوانان «نظام فکری» ندادهاید. نظام فکری باید رابطه اعتقادات شیعی را با همه عرصههای زندگی مشخص کند.
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸