4_516474296994892489.mp3
2.76M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه10_11_12_13
#سوره_نمل #آیه۱۰_۱۱_۱۲_۱۳
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیات 10_11سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=153660
تفسیر آیه12_13 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=146851
لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل- آیه ۱۰ و ۱۱
آیه🔹
وَأَلْقِ عَصَاکَ فَلَمَّا رَءَاهَا تَهْتَزُّ کَأَنَّهَا جَآنٌّ وَلَّى مُدْبِراً وَلَمْ یُعَقِّبْ یَمُوسَى لَا تَخَفْ إِنِّى لَا یَخَافُ لَدَىَّ الْمُرْسَلُونَ
إِلَّا مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوءٍ فَإِنِّى غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه🔸
و عصایت را بیفکن! (موسى عصا را افکند،) پس همین که آن را دید چنان جست و خیز مى کند که گویا مارى کوچک است، پشت کنان فرار کرد و به عقب برنگشت. (ما به او گفتیم:) اى موسى! نترس که پیامبران در آستان من نمى ترسند.
مگر کسى که ستم کند؛ سپس بعد از بدى کار خوبى را جایگزین نماید همانا که من بخشنده مهربانم.
کلمه «جانٌ» یا به معناى مار کوچک است که در مرحله اوّل، عصا به آن صورت درآمد و یا مار بزرگى که مثل مار کوچکسرعت حرکت داشت.
در این که جمله «الاّ مَن ظلم» به کجا مربوط مى شود احتمالاتى است. بهترین آنها این است که در آیه، جمله اى در تقدیر است؛ به این صورت که غیر انبیا ترس دارند، مگر کسانى که ستمى کرده و بعد عمل خوبى انجام دهند که آنان نیز به خاطر غفور و رحیم بودن خدا ترسى ندارند.
ترس دو نوع است: غریزى و معنوى. جمله «لا تَخَف» دربارهى خوف غریزى است، ولى خوف معنوى که خوف از مقام الهى است، در آیات دیگر عنوان شده است.
پیام ها🔸
۱- نداى آسمانى باید با نشانه اى همراه باشد تا اثر کند. «نودى... الق عصاک»
۲- ابزار معجزه، وسایل عادّى است. «عصاک»
۳- قبل از ارشاد دیگران، باید از علم و تجربه و رشد کافى برخوردار بود. (موسى در این جا معجزه را مى بیند تا در کاخ فرعون با قدرت سخن گوید). «رَآها»
۴- انبیا تحت تربیت پروردگارند و خداوند آنها را امر و نهى مى کند. «لا تخف»
۵ - کسى که خدا را حاضر بداند و خود را در محضر او ببیند، از غیر خدا نمى ترسد. «لا یخاف لدى المرسلون»
۶- الخائن خائف. کسى که ظلم کند باید بترسد، مگر آن که گناهش را جبران کند زیرا خداوند بخشنده است. «لا یخاف... الاّ مَن ظَلَم»
۷- تبدیل گناه به خوبى، غیر از محو گناه یا عفو گناه یا انجام خوبى بعد از بدى است؛ مثل آنکه وسایل گناه را در اختیار نیکوکاران قرار دهد. «بَدّلَ حُسنا»
۸ - بخشش خداوند، پس از عمل نیک انسان و جبران گناه است. «بَدّل حُسنا... فانّى غفور رحیم»
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل- آیه ۱۲ و ۱۳
آیه🔹
وَأَدْخِلْ یَدَکَ فِى جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ فِى تِسْعِ ءَایَتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ کَانُواْ قَوْماً فَسِقِینَ
فَلَمَّا جَآءَتْهُمْ ءَایَتُنَا مُبْصِرَةً قَالُواْ هَذَا سِحْرٌ مُّبِینٌ
ترجمه🔸
و دستت را در گریبانت کن؛ سفید و درخشنده خارج شود، بى آنکه عیبى در آن باشد؛ (این معجزه) در زمره معجزات نه گانه به سوى فرعون و قومش (آمده است) که آنان قومى فاسق هستند.
پس چون آیات و معجزات روشنگر ما به سویشان آمد، گفتند: این سحرى است آشکار.
مراد از معجزات نه گانه، معجزاتى است که موسى (ع) در برابر فرعون آورده وگرنه حضرت موسى معجزات بیشترى داشته است؛ ضمناً هر معجزه اى را مى توان دو معجزه به حساب آورد، زیرا اژدهاشدن عصا یک معجزه است و برگشتن اژدها به عصا، معجزه اى دیگر، لکن قرآن یک طرف را معجزه دانسته است، امّا معجزات نه گانه موسى عبارت است از:
۱. «ید بیضاء» (درخشیدن دست).
۲. اژدها شدن عصا.
۳. طوفان کوبنده براى دشمنان.
۴. «جَراد» (تسلّط ملخ بر زراعتها و درختان).
۵. «قُمّل» (نوعى آفت نباتى که غلات را نابود مىکرد).
۶. «ضَفادع»(هجوم قورباغهها از رود نیل به زندگى مردم).
۷. «دَم» (ابتلاى عمومى به خون دماغ؛ یا به رنگ خون در آمدن آب رود نیل).
۸. قحطى و خشکسالى.
۹. شکافته شدن دریا.
* معجزات دیگر موسى(ع) عبارتند از: فوران دوازده چشمه از سنگ نزول مَنّ وسَلوى (شیرهى مخصوص و لذیذ درختان - مانند گزانگبین - و مرغان مخصوص، شبیه کبوتر).
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «من غیر سوء» یعنى این سفیدىِ دست به خاطر بیمارى برص و پیسى نبود.
پیام ها🔸
۱- قهر و مهر، بیم و امید، در کنار هم لازم است. (دست نورانى در کنار اژدها) «جانّ... بیضاء»
۲- براى بعضى، یک استدلال و تذکّر و معجزه کافى نیست. «تسع آیات»
۳- کافران از یک سو تقاضاى معجزه مىکردند و از سوى دیگر معجزات را سحر و جادو مىخواندند. «قالوا هذا سحر مبین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#خودمانی
نشسته بودم گوشهی صحن سید کریمان
سحر جمعه و نزدیک طلوع!
صحن کم کم خلوت میشد و همهمهی نشاط آسمانی مردم آرام آرام بسمت سکوتی در صحن، حرکت میکرد.
جوانی آنطرفتر نشسته بود و زل زده بود به حیاط!
اینجا زل زدن کار عاشقانه و پرتکراریست و برایم دیدن این صحنه عادت شده بود.
در درونم نجوایی بود ، نه از جنس حرف زدن!
از جنس یک طلب واقعی:
| شدت حملات شیاطین در آخرالزمان، کاملاً محسوس است!
مرا و فرزندان مرا و همهی فرزندان اهل بیت علیهمالسلام و تمام فطرتهای بیدار را از چنگال آنان در امان بدار! |
داشتم با خودم فکر میکردم، این روزهای آخر سختترند! باید طاقت آورد و مبارزانه ایستاد.
همین لحظه، جوان رویش را بسمتم برگرداند،
گویا خسته بود از چشمانتظاری کسی که به راهش، چشم به حیاط دوخته بود!
بی مقدمه گفت:
انتظار خیلی سخته ...
※ سری تکان دادم و گفتم: سخت اما شیرین!
با لبخندی نگاهش را از من گرفت و دوباره به حیاط زل زد.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
أگر این روزها بیش از همیشه مضطربید،
احساسات و افکار منفی آزارتان میدهد،
فشارهای روحی عجیب و سنگینی را بر خود حس میکنید؛
این ویدئو را پیشنهاد میکنیم!
📚کتاب صحیفه جامعه سجادیه
※ | تمام دعاهای صحیفه جامعه سجادیه در بلاگ منتظر بارگذاری شده و قابل مطالعه آنلاین میباشد. |
🌐 Blog.montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
قرار نیست بیاد!.mp3
7.08M
#تلنگری #استاد_شجاعی
+ گفت چرا امام زمان تون نمیاد؟
_ گفتم قرار نیست بیاد!
+ گفت چی؟ پس منتظر چی هستید این همه سال؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولاجانم
🌱چگونه سرکنم بدون عشق،صبح و شام را
چه علتی بیاورم ندیدن مدام را؟
🌱شلوغ شد دل من از بروبیای هرکسی
ولی دوباره یادِ تو شکست ازدحام را...
#اللهمعجللولیکالفرج
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
دعای فرج فراموش
🌴
4_516474296994892486.mp3
4.21M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه14_15
#سوره_نمل #آیه۱۴_۱۵
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 14 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=146284
تفسیر آیه 15سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=146295
لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل -آیه ۱۴
آیه 🔹
وَجَحَدُواْ بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَآ أَنفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه🔸
و با آن که در دل به آن یقین داشتند، از روى ستم و برترى جویى انکارش کردند، پس بنگر که فرجام تبهکاران چگونه است.
ابوعمر زبیرى از امام صادق (ع) انواع کفر را که در قرآن آمده سؤال کرد، امام فرمود: کفر پنج نوع است: یکى از اقسام آن این است که انسان در دل باور و شناخت دارد، ولى باز هم انکار مى کند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «وجحدوا بها واستیقنتها انفسهم»
پیام ها🔸
۱- انکار، زمینه افساد است. «جحدوا ... مفسدین»
۲- علم و یقین، اگر با تقوا همراه نباشد کارساز نیست. «واستیقنتها - ظلماً و علوّاً»
۳- بسیارى از کفّار در دلایمان دارند و انگیزه انکارشان جهل نیست، بلکه ظلم و برترى جویى است. «ظلماً و علوّاً»
۴- تاریخ و مطالعه آن را وسیله عبرت قرار دهید. «فانظر»
۵ - فرجام کار مفسدان، سقوط و تباهى است. «کیف کان عاقبة المفسدین»
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
💠تفسیر سوره نمل- آیه ۱۵
آیه🔹
وَلَقَدْ ءَاتَیْنَا دَاوُدَ وَسُلَیْمَنَ عِلْماً وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه🔸
و به راستى به داوود و سلیمان دانشى (ویژه) عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش، مخصوص خداوندى است که ما را بر بسیارى از بندگان مؤمنش برترى بخشید.
🍃ممکن است مراد از علمى که به حضرت داود و سلیمان داده شده علم قضاوت باشد، به دلیل آیهى «و آتیناه الحکمة و فصل الخطاب» یعنى ما به داوود حکمت و قضاوت مرحمت کردیم. و نیز به دلیل آیهى «کلاّ آتینا حکماً و علما» و شاید هم مراد از علم، علم گفتگو با پرندگان باشد به دلیل آیهى «علّمنا منطق الطّیر» و شاید علم زرهبافى باشد؛ «و علّمناه صَنعة لبوس» امّا بهتر این است که علم را به طور عاممعنا کنیم، یعنى علم اداره کشور.
سؤال: چرا خداوند به بعضى از بندگان خود نعمتهاى ویژه اى عطا مى ند؟ آیا این کار با عدالت سازگار است؟
پاسخ: اوّلاً معناى عدالت این نیست که به همه یکسان بدهیم. آیا معلّمى که به هر شاگردى نمره اى مى دهد و یا پزشکى که براى هر بیمارى دارویى تجویز مى کند، ظالم است؟ ثانیاً نعمتهاى ویژه، مسئولیّتهاى ویژه اى را نیز به دنبال دارد. ثالثاً ما از خدا طلبى نداریم، تا هر چه بخواهیم به ما عطا کند. رابعاً الطاف الهى بر اساس حکمت و شرایطى است که انسان یا جامعه آن را به وجود مى آورد. به قول شاعر:
🍃چون چنان بودیم، بودیم آن چنان
چون چنین گشتیم گشتیم این چنین
افرادى با اخلاص، تلاش، علم، تدبیر، صرفه جویى، عدالت و وحدت کلمه، شرایطى را در خود ایجاد مىنمایند که زمینهى دریافت الطاف الهى و نعمتهاى ویژه مى شود.
البتّه گاهى الطاف ویژه به خاطر پاداش عملى است که والدین انسان داشتهاند و خداوند مزد کارشان را به نسل آنان عطا مىکند. همان گونه که در داستان موسى و خضر، خداوند آن دو پیامبر را مأمور مىکند دیوارى را که گنجى زیر آن بود و از آنِ کودکان یتیمى بود تعمیر کنند تا در آینده از آن گنج استفاده نمایند، زیرا والدین کودکان نیکوکار و صالح بودهاند. «وکان ابوهما صالحا»
🔻تعلیمات ویژهى الهى
خداوند علوم خاصّى را به افراد خاصّى داده ودر قرآن از آنها یاد کرده است از جمله:
۱. آدم، علوم همهى اشیا. «و علّم آدم الاسماء کلّها»
۲. خضر، علوم باطنى وتأویل. (تا موسى شاگردش شود) «هل اتّبعک على ان تعلّمَن...»
۳. یوسف، علم تعبیر خواب. «علّمنى ربّى»
۴. داوود، علم زرهسازى. «و علّمناه صَنعة لَبوس»
۵. سلیمان، علم زبان پرندگان. «علّمنا منطق الطیر»
۶. معاون سلیمان، علمى که با آن تخت سلطنتى را از کشورى به کشور دیگر مىآورد. «قال الّذى عنده علم من الکتاب»
۷. طالوت، علوم نظامى. «و زاده بسطة فى العلم والجسم»
۸. رسولاکرم وسایر انبیا، علوم غیب. «فلایظهر علىغیبه احدا الاّ مَنِارتضى منرسول»
پیام ها🔸
۱- علم انبیا لدنّى است و به الهام الهى به آنان عطا شده است. «آتینا»
۲- احترام و شئون افراد را حفظ کنیم. (اوّل نام پدر آمده است بعد نام پسر) «داود و سلیمان»
۳- در میان نعمتهاى الهى، حساب علم جداست. «آتینا... علماً»
۴- علم، زمانى ارزش دارد که در اختیار افراد صالح قرار گیرد. «آتینا داود وسلیمان علماً»
۵ - بهترین جمله براى شکر الهى، «الحمدللّه» است. «الحمدللّه»
۶- علم، یکى از ملاکهاى برترى است. «آتینا... علماً... فضّلنا»
۷- برخى از بندگان خداوند از داوود و سلیمان هم برترند. «فضّلنا على کثیر»
۸ - در هیچ مقامى خود را برتر از همگان ندانیم. «على کثیر»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#ارتباط_موفق ۳
پنهانکاری ها، شرح حال فاصلههایند!
وقتی به پنهانکاری مبتلا میشویم؛
انرژی درون ما، این پیام فاصله را، به طرف مقابلمان مخابره میکند؛
حتی اگر هرگز پنهانکاریمان برملا نشود!
پنهانکاری نمیگذارد، محل امن دیگران باشیم، به همین دلیل برای بودن درکنارمان تمایلی ندارند.
منبع : ارتباط موفق 2
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۶۸.mp3
10.55M
#انسان_شناسی ۲۶۸
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
• چقدر قدرت داره!
• بحرانها رو براحتی مدیریت میکنه!
• من ندیدم از چیزی بترسه!
• بحرانهای بقیه رو هم میتونه مدیریت کنه!
✘ چرا من اینطوری نیستم؟
✘ تفاوت من و اون در چیه؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید | آیا در خواب هم میتوان رشد معنوی داشت؟
🔺️ سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولا_جانم
🍁ماییم و دلی زعشقِ رویت سرشار
ای مرد خدا! سوار آیینه تبار...
🍁هر فاصله ترجمان دلتنگی ماست
بازآ و همه فاصله ها را بردار...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
دعای فرج فراموش نشه
.
4_516474296994892485.mp3
1.83M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه16
#سوره_نمل #آیه۱۶
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 16سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173827
لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره نمل - آیه ۱۶
آیه 🔹
وَوَرِثَ سُلَیْمَنُ دَاوُدَ وَ قَالَ یَأَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینَا مِن کُلِّ شَىْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ
ترجمه🔸
و سلیمان وارث داوود شد و گفت: اى مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده، و از هرچیز به ما عطا گردیده؛ قطعاً این (بخشش) همان برترى و امتیاز روشن است.
🔻مراد از ارث در این آیه، وارث شدن مال و حکومت است نه علم و نبوّت؛ زیرا نبوّت قابل انتقال نیست و علوم انبیا نیز چون اکتسابى نیست، قابل ارث بردن نیست، بنابراین حدیثى که مى گوید: انبیا ارث نمى گذارند - و به استناد این حدیث فدک را از فاطمه زهرا گرفتند - با این آیه سازگارى ندارد و باید طرد شود. (حضرت زهرا همین آیه را در دفاع از حقّ خود براى خلیفه اوّل تلاوت فرمود. و در «تفسیر نمونه» از «سیرهى حلبى» نقل شده است که ابوبکر تحت تأثیر سخنان فاطمه زهرا (س) قرار گرفت و سند فدک را پس داد و گریه کرد، ولى عمر دوباره سند را گرفت و پاره کرد!)
حضرت على (ع) فرمود: من از طرف خداوند زبان پرندگان و تمام جنبنده هاى زمینى و دریایى را مى دانم.
پیام ها🔸
۱- ارث در تاریخ، سابقهاى بس طولانى دارد. «و ورث سلیمان ...»
۲- علم انبیا الهى است. «عُلّمنا»
۳- نعمتهاى الهى را ابراز کنید. «علّمنا منطق الطیر» در جاى دیگر مىفرماید: نعمت پروردگارت را بازگو کن. «و امّا بنعمة ربّک فحدّث»
۴- پرندگان، شعور و قدرت نطق دارند. «منطق الطیر»
۵ - علم بر همهى نعمتها مقدّم است. اوّل «علّمنا» بعد «اوتینا من کلّ شىء»
۶- علوم و امکانات خود را از خدا بدانیم، نه از خود. «علّمنا - اوتینا»
۷- ایمان و توکّل، با داشتن امکانات، منافاتى ندارد. «و اوتینا من کل شىء»
۸ - نعمتها را از فضل او بدانیم نه از لیاقت خود. «انّ هذا لهوالفضل المبین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موسیقی ♬
عشق یعنی که به شوق تو به صحرا بزنم،
به هوای دل پاک تو به دریا بزنم.
عشق یعنی بشوم آهوی آوارهی تو،
بدهم دل به صدای خوش نقارهی تو.
علی اکبر قلیچ | رکعت هشتم
※ ویژه ۲۳ ذیالقعده روز زیارتی #امام_رضا علیه السلام | دوشنبه ۲۲خرداد |
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۶۹.mp3
11.75M
#انسان_شناسی ۲۶۹
#رهبری
#استاد_شجاعی
✘ من همش حسرت گذشته رو دارم!
چرا فلان جا، جا موندم،
چرا فلان کارو نکردم،
چرا فلان چیزو یاد نگرفتم،
حسرتهای ما از چه جنسیه؟
برای خودمون بشماریم و بعد این فایل صوتی رو گوش کنیم.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولایمن
🍂 از هجر تو بی قرار بودن تا کی؟
بازیچه ی روزگــار بودن تا کی؟
🍂 ترسم که چراغ عمر گردد خاموش!
دور از تو به انتــظار بودن تا کی؟
#امام_زمان
#مولایِمن🌸 #بیاآرامِدلها
#العجلمولای_غریبم
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
۞اللّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا۞
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
.
4_516474296994892492.mp3
1.8M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه17_18
#سوره_نمل #آیه۱۷_۱۸
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 17سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173828
تفسیر آیه 18 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173831
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره نمل - آیه ۱۷
آیه🔹
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَنَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
ترجمه🔸
و براى سلیمان، سپاهیانش از جنّ و انس و پرنده گرد آمدند، پس از تشتّت و بىنظمى بازداشته مى شدند (تا در رکابش باشند).
کلمه «یُوزعون» از ماده «وَزْع» (بر وزن جمع) به معناى بازداشتن است و هرگاه این تعبیر در مورد لشکر به کار رود به این معناست که براى جلوگیرى از پراکندگى نیروها، ابتداى لشکر را نگه مىدارند تا بقیهى افراد به لشکر ملحق شوند. «ایزاع» یعنى تقسیم حکیمانه نیروها به صورتى که هر یک در جاى خود قرار گیرند و در یک خط باشند.
جنّ و پرنده که در این آیه ذکر شده، از باب مثال است وگرنه باد و ابر و چیزهاى دیگر نیز تحت فرمان سلیمان بود.
قرآن کریم بارها از جنّ سخن به میان آورده و یکى از سوره هاى آن به همین نام است. در این جا به چند ویژگى آنها اشاره مىکنیم:
* جنّ، موجودى است باشعور و مخاطب پروردگار قرار مى گیرد. «یامعشرالجنّ والانس»
* بعضى از آنها مؤمن و بعضى کافرند. «و انّا منّا المسلمون»، «و انّا منّا الصالحون و منّا دون ذلک»
* زن ومرد دارند، زاد وولد دارند و طبیعتاً شهوت دارند. «لمیَطمثهنّ اِنس قبلهم ولاجانّ»
* براى سلیمان، غوّاصى و بنّایى مى کردند. «والشّیاطین کل بنّاء و غوّاص»
پیام ها🔸
۱- سلیمان از لشکریانش سان مى دید. «و حُشِر لسلیمان جنوده»
۲- انسان داراى قدرتى است که مىتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد. «و حُشِر لسلیمان جنوده من الجنّ والانس والطّیر»
۳- برخى انبیا حکومت داشتند. «حشر لسلیمان جنوده»
۴- جنّ مى تواند به انسان کمک کند. «من الجنّ والانس»
۵ - ولایت انبیا تنها بر انسانها نیست. «من الجنّ والانس والطّیر»
۶- نظم، در همه جا ارزشمند است ولى در لشکر و سپاه یک ضرورت و ارزش ویژه است. «فهم یوزعون»
۷- تمرین وآموزش و آمادهباش، براى لشکر الهى یک ضرورت است. «و حُشر لسلیمان... یوزعون»
۸ - علم و دانش سلیمان وسیله و مقدّمه دستیابى به آن همه امکانات و تسخیر نیروها شد. «و لقد آتینا داود و سلیمان... اوتینا من کل شىء... و حشر لسلیمان...»
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل - آیه ۱۸
آیه🔹
حَتَّى إِذَآ أَتَوْاْ عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَأَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُواْ مَسَکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَنُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لَا یَشْعُرُونَ
ترجمه🔸
(سلیمان با لشکر خود حرکت مى کرد) تا به وادى مورچگان رسیدند، مورچه اى گفت: اى مورچگان! به خانه هاى خود بروید تا سلیمان و لشکریانش شما را ناآگاهانه پایمال نکنند.
«نمل» در لغت به معناى حرکت زیاد با پاى کوچک است.
کلمه «نَملةٌ» را مى توان به خاطر تنوین آن، مورچه اى بزرگ و فرمانده معنا کرد که در این صورت در زندگى مورچگان مدیریّت و فرمانده وجود دارد و مى وان تنوین را نشانه ناشناسى مورچه معنا کرد که در این صورت پیام آیه این مى شود که حتّى اگر ناشناسى اخطار دلسوزانه مى دهد، به هشدارش توجّه کنیم.
پیام ها🔸
۱- حیوانات، با شعور خود منطقه اى را براى زندگى انتخاب مى کنند. «وادالّنمل»
۲- گفتگو و امر و نهى در میان حیوانات نیز وجود دارد. «قالت نملة یا ایّها النمل»
۳- در میان مورچگان، هم فرماندهى و هم اطلاعرسانى و هم فرمانبرى وجود دارد. «قالت نملة ... اُدخلوا»
۴- حیوانات شعور دارند و مفاسد و ضررها را مىشناسند و به یکدیگر هشدار مى دهند. «اُدخلوا مساکنکم»
۵ - غریزه دفع ضرر احتمالى، در حیوانات نیز وجود دارد. «اُدخلوا... لایحطمنّکم»
۶- کسى که با احساس خطر، همنوع خود را هشدار ندهد از مورچه هم کمتر است. «لا یحطمنّکم»
۷- هنگام راه رفتن دقّت کنیم تا مورچگان را پایمال نکنیم. «لا یحطمنّکم»
۸ - انبیا در امور عادّى خود، مثل دیگران زندگى مىکردند. «لا یحطمنّکم سلیمان»
۹- فساد رهبر، مقدّمهى فساد مردم است. «لا یحطمنّکم سلیمان و جنوده»
۱۰- مورچه، افراد انسانها، بلکه شغل آنها را هم مىشناسد. «سلیمان و جنوده»
۱۱- اولیاى خدا با آگاهى و عمد، حتّى به مورچهاى ضرر نمىرسانند. «و هم لا یشعرون» مورچگان از عدالت و تقواى حضرت سلیمان آگاهند و مىدانند آن بزرگوار آگاهانه به مورچهاى نیز ظلم نمىکند.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج