⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره نمل - آیه ۱۷
آیه🔹
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَنَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
ترجمه🔸
و براى سلیمان، سپاهیانش از جنّ و انس و پرنده گرد آمدند، پس از تشتّت و بىنظمى بازداشته مى شدند (تا در رکابش باشند).
کلمه «یُوزعون» از ماده «وَزْع» (بر وزن جمع) به معناى بازداشتن است و هرگاه این تعبیر در مورد لشکر به کار رود به این معناست که براى جلوگیرى از پراکندگى نیروها، ابتداى لشکر را نگه مىدارند تا بقیهى افراد به لشکر ملحق شوند. «ایزاع» یعنى تقسیم حکیمانه نیروها به صورتى که هر یک در جاى خود قرار گیرند و در یک خط باشند.
جنّ و پرنده که در این آیه ذکر شده، از باب مثال است وگرنه باد و ابر و چیزهاى دیگر نیز تحت فرمان سلیمان بود.
قرآن کریم بارها از جنّ سخن به میان آورده و یکى از سوره هاى آن به همین نام است. در این جا به چند ویژگى آنها اشاره مىکنیم:
* جنّ، موجودى است باشعور و مخاطب پروردگار قرار مى گیرد. «یامعشرالجنّ والانس»
* بعضى از آنها مؤمن و بعضى کافرند. «و انّا منّا المسلمون»، «و انّا منّا الصالحون و منّا دون ذلک»
* زن ومرد دارند، زاد وولد دارند و طبیعتاً شهوت دارند. «لمیَطمثهنّ اِنس قبلهم ولاجانّ»
* براى سلیمان، غوّاصى و بنّایى مى کردند. «والشّیاطین کل بنّاء و غوّاص»
پیام ها🔸
۱- سلیمان از لشکریانش سان مى دید. «و حُشِر لسلیمان جنوده»
۲- انسان داراى قدرتى است که مىتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد. «و حُشِر لسلیمان جنوده من الجنّ والانس والطّیر»
۳- برخى انبیا حکومت داشتند. «حشر لسلیمان جنوده»
۴- جنّ مى تواند به انسان کمک کند. «من الجنّ والانس»
۵ - ولایت انبیا تنها بر انسانها نیست. «من الجنّ والانس والطّیر»
۶- نظم، در همه جا ارزشمند است ولى در لشکر و سپاه یک ضرورت و ارزش ویژه است. «فهم یوزعون»
۷- تمرین وآموزش و آمادهباش، براى لشکر الهى یک ضرورت است. «و حُشر لسلیمان... یوزعون»
۸ - علم و دانش سلیمان وسیله و مقدّمه دستیابى به آن همه امکانات و تسخیر نیروها شد. «و لقد آتینا داود و سلیمان... اوتینا من کل شىء... و حشر لسلیمان...»
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل - آیه ۱۸
آیه🔹
حَتَّى إِذَآ أَتَوْاْ عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَأَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُواْ مَسَکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَنُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لَا یَشْعُرُونَ
ترجمه🔸
(سلیمان با لشکر خود حرکت مى کرد) تا به وادى مورچگان رسیدند، مورچه اى گفت: اى مورچگان! به خانه هاى خود بروید تا سلیمان و لشکریانش شما را ناآگاهانه پایمال نکنند.
«نمل» در لغت به معناى حرکت زیاد با پاى کوچک است.
کلمه «نَملةٌ» را مى توان به خاطر تنوین آن، مورچه اى بزرگ و فرمانده معنا کرد که در این صورت در زندگى مورچگان مدیریّت و فرمانده وجود دارد و مى وان تنوین را نشانه ناشناسى مورچه معنا کرد که در این صورت پیام آیه این مى شود که حتّى اگر ناشناسى اخطار دلسوزانه مى دهد، به هشدارش توجّه کنیم.
پیام ها🔸
۱- حیوانات، با شعور خود منطقه اى را براى زندگى انتخاب مى کنند. «وادالّنمل»
۲- گفتگو و امر و نهى در میان حیوانات نیز وجود دارد. «قالت نملة یا ایّها النمل»
۳- در میان مورچگان، هم فرماندهى و هم اطلاعرسانى و هم فرمانبرى وجود دارد. «قالت نملة ... اُدخلوا»
۴- حیوانات شعور دارند و مفاسد و ضررها را مىشناسند و به یکدیگر هشدار مى دهند. «اُدخلوا مساکنکم»
۵ - غریزه دفع ضرر احتمالى، در حیوانات نیز وجود دارد. «اُدخلوا... لایحطمنّکم»
۶- کسى که با احساس خطر، همنوع خود را هشدار ندهد از مورچه هم کمتر است. «لا یحطمنّکم»
۷- هنگام راه رفتن دقّت کنیم تا مورچگان را پایمال نکنیم. «لا یحطمنّکم»
۸ - انبیا در امور عادّى خود، مثل دیگران زندگى مىکردند. «لا یحطمنّکم سلیمان»
۹- فساد رهبر، مقدّمهى فساد مردم است. «لا یحطمنّکم سلیمان و جنوده»
۱۰- مورچه، افراد انسانها، بلکه شغل آنها را هم مىشناسد. «سلیمان و جنوده»
۱۱- اولیاى خدا با آگاهى و عمد، حتّى به مورچهاى ضرر نمىرسانند. «و هم لا یشعرون» مورچگان از عدالت و تقواى حضرت سلیمان آگاهند و مىدانند آن بزرگوار آگاهانه به مورچهاى نیز ظلم نمىکند.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🇮🇷 ایـــــران ؛
در آغوش ولایت شما آموخت امام داری را !
برای امروز که در سراشیبی سقوط تمدن دنیا،
برای تمدنی نو زیر سایهی امام موعود، سر بالا میگیرد و حرفها برای گفتن دارد...
ایران، در آغوش ولایتِ شما راه هزارسالهی تمدنسازی را کوتاه کرده و خواهد کرد.
※ ویژه ۲۳ ذیالقعده روز زیارتی #امام_رضا علیه السلام
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
✘ من راضی نیستم اینقدر میری حرم!
✘ من راضی نیستم بلند میشی نماز شب میخونی!
✘ من راضی نیستم بدون اجازه من میری خونه بابات، ۲۴ ساعت باید بشینی ور دل من!
※ باشه... ولی داری خودتُ دور میزنی!
خبـــر نداری!
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۷۰.mp3
11.24M
#انسان_شناسی ۲۷۰
#امام_خمینی (ره)
#استاد_عالی
#استاد_شجاعی
• بعضی وقتها یهو غمگین میشم!
• بعضی وقتها الکی غصه دار میشم!
• بعضی وقتها الکی ناامید میشم!
✘ چرا؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
✘ من حالم خوب نیست!
✘ اصلاً شاد نیستم!
✘ تا یه کم سرپا میشم، دائماً حالم به دلایل مختلف خراب میشه!
※ با اینکه آدمی معتقد و اهل نماز و عبادت هم هستم!
منبع : پادکست انسان شناسی ۲۵۲
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
• دوستش ندارم /
• خوشم نمیاد /
• در شأن من نیست /
✘ این جملات؛
چیزی از وظیفهی شما در حق دیگران، و وجوب انجام اونها کم نمیکنه!
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
4_5764879415938911976.mp3
2.8M
#یک_دقیقه_حرف_حساب
💥 فقط به عشق تو!
• من همسرم رو خودم انتخاب نکردم /
• من در انتخابش اشتباه کردم /
• دوستش ندارم /
✘ باید چکار کنم الآن دقیقاً؟
#استاد_شجاعی
منبع: مجموعه اخلاص
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولا_جانم
🍁تقصیر ماست اینکه بیابان نشین شدی
محروم مانده ایم ز درک حضور یار...
🍁ما از چه نیستیم شب و روز یاد تو؟!
وقتی که هست أفضل أعمال انتظار...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
دعای #فرج یادت نره
.
4_516474296994892491.mp3
3.46M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه19
#سوره_نمل #آیه۱۹
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 19 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173833
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل - آیه ۱۹
آیه 🔹
فَتَبَسَّمَ ضَاحِکاً مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَ عَلَى وَلِدَىَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَلِحاً تَرْضَهُ وَ أَدْخِلْنِى بِرَحْمَتِکَ فِى عِبَادِکَ الصَّلِحِینَ
ترجمه🔸
پس (سلیمان) از سخن این مورچه با تبسّمى خندان شد و گفت: پروردگارا! به من الهام کن (و توفیق ده) که نعمتى که به من و به والدینم بخشیده اى شکر کنم و عمل صالحى که آن را مى پسندى انجام دهم و در سایه رحمت خود، مرا در زمره بندگان شایسته ات وارد کن.
🍃در آیه ۱۶ ذکر شد که حضرت سلیمان (ع) گفت: زبان پرندگان را مى دانیم، از این آیه معلوم مى شود که دانستن زبان پرندگان از باب نمونه بوده است. زیرا آن حضرت کلام و گفتگوى مورچه را هم مىدانست.... >
کلمهى «ایزاع» بالاتر از توفیق و چیزى شبیه الهام است، نظیر آیهى «و اوحینا الیهم فعل الخیرات» یعنى ما انجام کارهاى خیر را به انبیا الهام کردیم.
کار صالح به تنهایى کافى نیست، ورود در گروه صالحان مهم است، زیرا:
* گاهى کار، صالح است، ولى فرد از نظر نفسانى صالح نیست و گرفتار ریا، سُمعه، غرور، عُجب و حَبط مى شود.
* گاهى کار صالح است، ولى عاقبت انحرافى پیش مىآید و شخص عاقبت به خیر نمى شود.
* گاهى کار صالح است، ولى یک نوع تکروى در آن است و شخص حاضر نیست با بندگان خدا همراه باشد. «اعمل صالحا ... فى عبادک الصالحین»
پیام ها🔸
۱- یکى از اصول و شرایط رهبرى و مدیریّت، سعهى صدر است. حضرت سلیمان جملهى «لایشعرون» را آن هم از مورچهاى مىشنود، ولى به روى خود نمىآورد و لبخند مىزند. «فتبسّم»
۲- انتقاد وحرف حقّ را از هر کس بشنوید و از آن استقبال کنید. (سلیمان سخن مورچه را پسندید) «فتبسّم» انتقادپذیرى، یک ارزش است.
۳- خداوند اولیاى خود را تحت تربیت مخصوص خود قرار مىدهد. «و هم لایشعرون - فتبسّم» خداوند، سلیمان را با آن مقام و سلطنتش گرفتار حرف یک مورچه مىکند تا بدین وسیله در وجود او تعادل برقرار کند.
۴- زمانى باید شاد و خندان باشیم که حتّى مورچهها به عدالت ما امیدوار باشند. «و هم لایشعرون - فتبسّم»
۵ - خندهى انبیا، تبسّم است نه قهقهه. سلیمان در حالى که خندهاش گرفته بود، تبسّم کرد. «فتبسّم ضاحکا»
۶- سلیمان سخنان مورچه را فهمید و به زیردستان خود توجّه کرد. «من قولها»
۷- دعا، مخصوص هنگام اضطرار نیست؛ انبیا در اوج عظمت و قدرت دعا مىکردند. «ربّ»
۸ - توفیق شکرگزارى را از خدا بخواهیم. «ربّ اوزعنى أن اشکر»
۹- انسان در برابر نعمتهایى که تاکنون به او رسیده باید شکر کند و در برابر مسئولیّت آینده باید به فکر عمل صالح و جلب رضاى خدا و ملحق شدن به نیکان باشد. «اشکر - اعمل صالحا ...»
۱۰- فرزندان، هم باید در مقابل نعمتهایى که خداوند به آنان داده شکر کنند و هم در مقابل نعمتهایى که به والدین آنان داده است. «علىّ و على والدىّ»
۱۱- شکر خدا تنها با زبان نیست، عمل صالح و استفادهى صحیح از نعمتها نیز شکر الهى است. «اشکر... اعمل صالحا»
۱۲- سلیمان با آن که لشکریان فراوان و حاکمیّت قوى دارد و زبان حیوانات را نیز مى داند، باز به فکر عمل صالح است نه به دنبال لذّت و توسعه قدرت و افتخار. «اعمل صالحا»
۱۳- دعا و تلاش حاکمان باید براى انجام کار خوب باشد. «اعمل صالحا»
۱۴- کار، به شرطى نیک است که خداپسند باشد. «صالحاً ترضاه»
۱۵- کار نیکى ارزش دارد که رضاى خدا را جلب کند، نه فقط رضاى مردم را. «صالحاً ترضاه»
۱۶- عالىترین مقصد در حکومت صالحان، رضاى خداست. «ترضاه»
۱۷- انبیا نیز به امداد الهى نیاز دارند. «اوزعنى... ادخلنى»
۱۸- زندگى در جامعه صالح ارزش است، نه زندگى در میان مردم ناصالح، آن هم به خاطر رفاه یا درآمد و لذّت. «ادخلنى... فى عبادک الصالحین»
۱۹- برخوردارى از امکانات، و قدرت امروز خود را نشانهى رسیدن به رحمت الهى ندانید و براى رشد و تعالى خود دعا کنید. «و ادخلنى»
۲۰- امکانات انسان، نتیجهى کار او نیست بلکه از رحمت الهى سرچشمه مىگیرد. «برحمتک»
۲۱- هر کس، در هر شرایطى باید به رحمت الهى متوسّل شود، حتّى پیامبران.«برحمتک»
۲۲- تکروى، ممنوع. «و ادخلنى برحمتک فى عبادک الصالحین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#به_وقت_طلوع (دعای روز دحوالأرض)
※ ۲۵ ذی القعده (چهارشنبه ۲۴ خرداد)، روزیست که محلّ خانهی کعبه آرام آرام، متراکمتر شده و به خشکی بدل گشت.
زمین درست از همانجایی، پهن شدن را، خشک شدن را، زمین شدن را ... آغاز کرد؛
که روزی قدمهای کسی، ریشهی همهی تاریکیها را، از همانجا خواهد خشکاند!
و آنوقت است که؛ زمین، زمین صالحان خواهد شد!
أنّ الأرضَ یرثها عبادیَ الصّالحون ـ أنبیاء/۱۰۵
این دعا با نجوا شروع میشود، نجوایی میان ما و خدا ،
اما اواسط دعا میرسد به طلب همان ناجی آخر ؛
که کنار زمین کعبه، تمدنی نو را کلید خواهد زد که آرامش جزء لاینفک آن خواهد بود.
درست از همانجا که روزی زمین برای زیستِ بشر آرام آرام آماده شد.
• اللّهم و عجل فرج اولیائک | اله من، شتاب کن در گشایش حال دوستانت
و اردد علیهم مظالمهم | و تمام آنچه در حقشان ظلم شده را به آنها برگردان.
• و اظهر بالحق قائمهم | و ستون و قیوم حیات انسانی شان را بر آنان ظاهر کن.
واجعله لدینک منتصرا | و او را یاری بخش دینت قرار ده
• و بامرک فی اعدائک موتمرا | و در میان دشمنانت نیز فرمانروا قرار ده.
※ اعمال روز دحوالأرض و دسترسی به متن کامل دعا
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
• چطور بعضیها رفیق میشن با خدا،
• اونقدر صمیمی که خدا همه درها رو به روشون باز میکنه؟
منم میخوام بتونم !
منم میخوام رفیق ویژهی خدا بشم!
✘ میشه؟
ویژه #دحوالأرض
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
👤 #انسان_شناسی۲۷۱
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۷۱.mp3
11.24M
#انسان_شناسی ۲۷۱
#آیتالله_فاطمینیا
#استاد_شجاعی
چرا من اینهمه وقت، هیئت میرم،
کربلا میرم،
هر روز حرم میرم،
اهل شب زندهداریام،
اما رشدم لاک پشتیه!
من از کجا بفهمم این کارای معنوی من، داره به نفع من تموم میشه یا به ضرر من؟
چجوری میتونم این حرکت رو بسمت مقصد سریعترش کنم؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
• من میخوام برگردم،
• من میخوام از یه میانبر سریع و رساننده برگردم،
• من میخوام اشتباهاتم در کمترین زمان جبران بشه!
✘ چکار کنم؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولایمن
🍂دلیل این همه غیبت کجاست ای مولا؟
بگو که این همه دوری رواست ای مولا؟
🍂نظاره کردن آن چهره ی دل آرایت
تمام حاجت این بینواست ای مولا...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
دعای فرج یادت نره 🤲💫
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عظمت شب #دحوالارض
🔵 مرحوم آیت الله ناصری: شب ۲۵ ذی القعده (امشب) شبی است که هر کسی درِ خانه خدا برود ، محروم بر نمیگردد .
🌕 چه خوب است که امشب دعای ما به درگاه الهی فرج #امام_زمان ارواحنا فداه باشد.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
4_516474296994892490.mp3
3.07M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه20_21_22
#سوره_نمل #آیه۲۰_۲۱_۲۲
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 20_24 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173836
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره نمل - آیه ۲۰ - ۲۴
آیه 🔹
وَتَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقَالَ مَالِىَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کَانَ مِنَ الْغَآئِبِینَ
لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَاباً شَدِیداً أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّى بِسُلْطَانٍ مُّبِینٍ
فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُکَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ
إِنِّى وَجَدتُّ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَأُوتِیَتْ مِن کُلِّ شَىْءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِیمٌ
وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللَّهِ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لَا یَهْتَدُونَ
ترجمه🔸
و (سلیمان) جویاى حال پرندگان شد و (هدهد را ندید،) گفت: مرا چه شده که هدهد را نمى بینم؟ (آیا حضور دارد و من نمىبینم) یا از غایبان است.
قطعاً او را کیفرى سخت خواهم داد یا او را ذبح مىکنم، مگر آن که (براى غیبت خود) دلیل روشنى (و عذر موجّهى) براى من بیاورد.
پس دیرى نپایید که (هدهد آمد و) گفت: از چیزى آگاهى یافتم که تو (با همه عزّت و شوکتى که دارى) از آن آگاه نشده اى و براى تو از (منطقهى) سبا گزارشى مهم و درست آورده ام.
(هدهد توضیح داد:) همانا من زنى را یافتم (به نام بلقیس) که بر مردم سلطنت مى کرد و از همه چیز (دنیا) برخوردار بود وتخت بزرگى داشت.
آن زن و قومش را چنین یافتم که به جاى خدا براى خورشید سجده مى کنند و شیطان اعمالشان را در نظرشان آراسته، پس آنان را از راه (حقّ) بازداشته و آنان هدایت نمى شوند.
💫بعضى گفتهاند: مراد از هدهد در این جا، هدهد خاصّى است؛ و دلیل خود را الف و لام در «الهدهد» و قدرت انسان شناسى و مکتب شناسى او دانستهاند که توضیح این مطلب را در آیات بعد خواهیم خواند.
ابوحنیفه از امام صادقعلیه السلام سؤال کرد: چرا حضرت سلیمان از میان پرندگان تنها سراغ هدهد را گرفت؟ امام فرمودند: زیرا او آب را در درون زمین مىبیند، همان گونه که ما روغن را در ظرف بلورین مىبینیم.
بعضى براى عذاب هدهد نمونه هایى را ذکر کردهاند از جمله: جدا کردن او از جفتش، کندن پرهاى او، در معرض آفتاب قرار دادن، طرد کردن او از دربار سلیمان یا قرار دادن او با دشمن در یک قفس.
پیام ها🔸
۱- تفقّد از زیردست، بازدید از کار آنان و جستوجو از احوالشان، از اصول اسلامى، اخلاقى، اجتماعى، تربیتى و مدیریّتى است. «تفقّد»
۲- مسایل بزرگ، شما را از مسایل کوچک باز ندارد. «تفقّد الطّیر»
۳- زود قضاوت نکرده و نیروهاى تحتامر خود را متهم نکنیم؛ شاید مشکلى در میان باشد که ندانیم. «مالى لا أرى الهدهد»
۴- تیزبینى و دقّت و تسلّط، شرط لازم براى رهبرى است. «مالى لا أرى الهدهد»
۵ - حاکم وقاضى باید شرایط خاصّى داشته باشد از جمله:
الف: محبّت و دقّت. «تفقّد الطیر»
ب: تواضع. «مالى لا أرى الهدهد»
ج: صلابت در برابر متخلّف. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
د: فرصت دادن به متهم. «لیأتینّى»
۶- نظارت دقیق بر حضور و غیاب نیروها، در کارهاى تشکیلاتى یک ضرورت است، همان گونه که تخلّف بىدلیل از مقررات و ترک کردن پست خود، گناه نابخشودنى است. «ام کان من الغائبین»
۷- تنبیه حیوان متخلف، مانعى ندارد. «لاُعذّبنّه»
۸ - حیوان، تنبیه را درک مىکند. «لاُعذّبنّه»
۹- وقتى که غیبت از سوى یک پرنده این همه تهدید لازم داشته باشد، پس ما با آن همه غیبتها و عدم حضورها چه تکلیفى داریم؟ «لاُعذّبنّه»
۱۰- انبیا، هم قانون مىآورند و هم اجرا مىکنند. «لاُعذّبنّه»
۱۱- براى مجازات متخلفان، باید کیفرهاى متعدّدى قرار داد تا در اجراى قانون، به بن بست نرسیم. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
۱۲- قاطعیّت و عذرپذیرى، همراه یکدیگر لازم است. «لاُعذّبنّه - لیأتینّى»
۱۳- در مدیریّت و تشکیلات، سهلانگارى ممنوع. «لاُعذّبنّه - لاَذبحنّه - لیأتینّى» (وجود حرف «لام» در سه جمله، نشانهى قاطعیّت است)
۱۴- براى حفظ نظام و گرفتن زهر چشم از متخلّفان، مانعى ندارد که براى یک تخلّف کوچک، جریمهى سنگینى قرار دهیم. «عذاباً شدیدا»
۱۵- راه دفاع را به روى متهم نبندید. «او لیأتینّى بسلطان مبین»
۱۶- حیوانات، شعورى دارند که مى توانند براى کارهاى خود استدلال و توجیه داشته باشند. «لیأتینّى بسلطان»
۱۷- با وجود منطق و استدلال، حتّى سلیمان در برابر هدهد تسلیم مىشود. «لیأتینّى بسلطان»
۱۸- در یک تشکیلات، براى هر کار و مأموریّتى، حکم و مجوزى لازم است. «بسلطان مبین»
۱۹- آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. «فمکث غیربعیدفقال»
👇
👆
۲۰- حیوان مىتواند به چیزى برسد که انسان نرسیده باشد. «احطت بمالم تحط»
۲۱- سیروسیاحت، کلید کسب اطلاعات جدید است. «احطّ»
۲۲- آزادى بیان، یکى از ویژگىهاى حکومت صالحان است. «احطت بمالم تحط به»
۲۳- علم و دانایى، به سن و جنس و شکل ربطى ندارد. «احطت بمالم تحط»
۲۴- انبیا نیز تحت تربیت الهى هستند. سلیمانى که مىگفت: «اوتینا من کل شىء» به من همه چیز داده شده، پرندهاى به او مىگوید: من چیزى مىدانم که تو هم نمىدانى. «احطتُ بمالم تحط به»
۲۵- در حکومت انبیا، تملّق و ترس وجود ندارد. «احطتُ بمالم تحط به»
۲۶- بزرگان ومسئولان حکومت نباید منبع اطلاعات خودرا در افراد یا گروههاى خاصّى منحصر کنند. (هدهد براى سلطان گزارش دارد) «احطت - جئتک»
۲۷- در گزارشها، اخبار قطعى و تأیید شده را بگویید. «بنبأ یقین»
۲۸- وجود افراد یا سازمانى براى خبرگیرى از خارج از منطقهى حکومتى لازم است. (البتّه نه براى جاسوسى، بلکه براى دعوت وارشاد یا آمادگى دفاعى) «من سبأ»
۲۹- آنچه در خبر مهم است، قطعى بودن آن است؛ خبرنگار بزرگ باشد یا کوچک، انسان باشد یا حیوان. «بنبأ یقین»
۳۰- مسئولان حکومت، تنها بر خبرهاى قطعى تکیه کنند. «بنبأ یقین»
۳۱- برخى حیوانات شناخت بالایى دارند. «انّى وجدتُ امراة» هدهد مفاهیمى چون زن و مرد، تاج وتخت، حکومت ومالکیّت، توحید وشرک، خورشید و سجده، شیطان و تزیینهاى او، حقّ وباطل، هدایت و ضلالت را مىشناسد.
۳۲- گوش دادن به سخنان دیگران، نشانهى ادب و یکى از شرایط مدیریّت است؛ گرچه گویندهى سخن، حیوان باشد. «انّى وجدتُ امراة»
۳ ۳- زن مى تواند حکومت کند؛ «تملکهم» ولى حکومت زن بر جامعه، حتّى براى یک پرنده هم عجیب است. «وجدتُ امرأة - وجدتُها و قومها»
۳۴- حکومت حضرت سلیمان، در ابتدا جهانى نبوده است. «امرأة تملکهم»
۳۵ - تشکیل نظام و حکومت، سابقه تاریخى دارد. «تملکهم»
۳۶- عوامل انحراف عبارتند از:
الف: رهبر گمراه. «وجدتها و قومها یسجدون للشمس»
ب: زرق و برق. «یسجدون للشمس»
ج: امکانات و رفاه. «اوتیت من کل شىء»
د: شیطان و تزیینهاى او. «زین لهم الشیطان»
۳۷- برخوردارى از نعمتهاى الهى، نشانهى قُرب یا بُعد نیست. (خداوند هم به سلیمان مىدهد وهم بهزنى کافر. در آیات قبل سلیمان گفت: «اوتینامنکلشىء» به ما همه چیز داده شده؛ دربارهى بلقیس نیز مىخوانیم: «و اوتیت من کل شىء» به او نیز همه چیز داده شده است).
۳۸ - نعمتهاى خداوند در دست صالحان، فضل مبین و آشکار است؛ «اوتینا من کل شىء انّ هذا لهوالفضل المبین» ولى در دست دیگران تاج و تخت و عرش عظیم مىشود. «اُوتیت من کل شىء و لها عرش عظیم»
۳۹- انسان از نظر فطرت، پرستشگر است؛ اگر حقّ را نپرستد به سراغ باطل مىرود. «وجدتها و قومها یسجدون...»
۴۰- مردم، دینى را مىپذیرند که حاکمان و پیشوایانشان پذیرفته باشند. «الناس على دین ملوکهم» «وجدتها و قومها یسجدون للشمس»
۴۱- هر مشکلى را به اهلش بگویید. (گزارش انحراف و شرک را باید به سلیمان گفت). «یسجدون للشمس»
۴۲- سابقهى خورشیدپرستى، هم در زمان ابراهیمعلیه السلام بوده است؛ «هذا ربّى هذا اکبر» و هم در زمان سلیمان علیه السلام. «یسجدون للشمس»
۴۳- بهترین وسیلهى انحراف مردم، تزیین کارهاى زشت آنهاست. «زیّن لهم الشیطان»
۴۴- گذشتهى بدِ افراد، نشانهى انحراف قطعى آنها در آینده نیست. (بلقیس و قوم او منحرف بودند ولى بعداً هدایت شدند). «لایهتدون»
۴۵- در گزارشها، اصل خبر را بگویید و تحلیل و برداشت را به اهلش واگذار کنید. «انّى وجدتُ... فهم لایهتدون» (آنچه هدهد گزارش داد صحیح بود، ولى آن جا که تحلیل کرد خلاف گفت، زیرا آنها هدایت شدند).
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_516474296994892487.mp3
2.88M