eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
3هزار ویدیو
97 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
4_516474296994892588.mp3
2.94M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 4 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175224# تفسیر آیه 5 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175225# بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۴ إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِى الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طَآئِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَیَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ ترجمه🔸 همانا فرعون در سرزمین (مصر) سرکشى کرده و مردم آنجا را فرقه فرقه نموده است، گروهى از آنان را به زبونى و ناتوانى کشانده، پسرانشان را سر مى‏برد و زنانشان را (براى کنیزى) زنده نگه مى‏دارد. به راستى که او از تبهکاران است. 🍃کلمه‏ «شِیَع» جمع «شیعة»، در اصل به معناى دنباله ‏روى و تبعیّت است ولى از آنجا که در یک گروه، معمولاً بعضى از بعضى دیگر پیروى مى‏ کنند، به معناى گروه نیز مى ‏آید. 🍃کلمه‏ «نساء» به معناى زنان است، ولى شاید در این آیه مراد دختران باشند، زیرا در برابر پسران قرار گرفته ‏اند. کلمه‏ «فرعون» نام شخص نیست، بلکه عنوان پادشاهان مصر بوده است. چنانکه «کسرى‏» عنوان پادشاهان ایران و «قیصر» عنوانِ پادشاهان روم بوده است. پیام ها🔸 ۱- شناخت اوضاع و احوال جوامع در هنگام ظهور و بعثت پیامبران، امرى لازم است. «اِنّ فرعون...» ۲- در شناخت نظام‏ها، اشخاص مهم نیستند، بلکه عملکردها اهمیّت دارند. «انّ فرعون علا فى الارض» (نام «فرعون» به‏خاطر عملکرد استکبارى ومتجاوزانه اوست) ۳- تکبّر و گردنکشى، زمینه‏ى فساد و گناه است. «علا فى الارض... یستضعف... یذبّح...» ۴- تفرقه اندازى، بارزترین اهرم سلطه مستکبران بر مردم است. «جعل اهلها شیعا» (تا وقتى مردم اتّحاد و همبستگى داشته باشند، طاغوت‏ها قدرتى ندارند و نمى‏توانند کارى از پیش ببرند.) ۵ - تفرقه، مقدّمه‏ ذلّت‏ پذیرى است. ابتدا مردم گروه‏ گروه و متفرّق مى‏ شوند سپس به استضعاف کشیده مى‏ شوند. «شیعاً یستضعف» ۶- اعمال خلاف کارگزاران، به پاى حاکم نیز حساب مى‏شود. در این آیات تمام جنایات یاران فرعون، به شخص او نیز نسبت داده شد.«جعل، یستضعف، یذبّح» ۷- خداوند، مسأله تفرقه افکنى را قبل از قتل و کشتار ذکر فرموده است. شاید به خاطر آن که تفرقه زمینه‏ى کشتن و یا مهم ‏تر از کشتن است. «شیعاً... یذبّح» ۸ - سیاست‏گذار و دستوردهنده نیز عامل و فاعل جرم شناخته مى‏ شود. «انّ فرعون... یستضعف، یذبّح، یستحیى» ۹- تفرقه افکنان مفسدند. «کان من المفسدین» آرى هر جامعه که حاکمش متکبّر، مردمش متفرّق، نیروهاى فعّالش مورد تهدید و منافعش در کام طبقه مرفّه باشد، جامعه ‏اى فرعونى و طاغوتى است. ⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره قصص - آیه ۵ وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ترجمه🔸 و ما اراده کرده ‏ایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم. 🍃کلمه‏ «منّت» در این‏جا به معناى نعمت بزرگ و با ارزش است، نه منّت زبانى که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران باشد و مسلّماً کار زشت و ناپسندى است. شکّى نیست که هرگاه اراده‏ الهى بر تحقّق امرى تعلّق گیرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هیچ مانعى نمى ‏تواند سدّ راه آن گردد، قرآن مى ‏فرماید: «انّما أمره اِذا أراد شیئاً أن یقول له کُن فیکون» همانا فرمان اوست که هرگاه چیزى را اراده کند که باشد، پس آن چیزخواهد بود و محقّق خواهد شد. با این‏که همه نعمت‏ها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتى رهین منّت او هستند، لیکن او در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده که طبعاً از اهمیّت بالاى آنها حکایت دارد، از جمله: الف: نعمت اسلام. «کذلک کنتم مِن قبل فمَنّ اللّه علیکم» ب: نعمت نبوّت. «لقد مَنّ اللّه على المؤمنین اذ بَعثَ فیهم رسولاً» ج: نعمت هدایت. «بل اللّه یمُنّ علیکم أن هَداکم» د: نعمت حاکمیّت مؤمنان. «و نُرید أن نمُنّ على الّذین استضعفوا فى الارض...» در روایات بسیار، حضرت مهدى‏ وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق اتمّ این آیه معرّفى شده است. مسئله حاکمیّت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان ‏هاى مختلفى در قرآن آمده است: الف: «وَعَداللّه الّذین آمنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فى الارض» خداوند به کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده ‏اند، وعده‏ خلافت در زمین‏ را داده است. ب: «و لقد أهلکنا القرون من قبلکم لمّا ظلموا ... ثم جعلناکم خلائف فى الارض» بعد از آنکه اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم... شما را جانشینان زمین قرار دادیم. ج: «انّ الارض یرثها عبادى الصالحون» بندگان صالح، وارث زمین مى‏ شوند. د: «و أورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها» ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم.👇 eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
👆 ه : «لنهلکنّ الظالمین . ولنسکننّکم الارض من بعدهم» ما ستمگران را نابود وبعد از آن شما را ساکن زمین مى‏گردانیم. مراد از مستضعفان در این آیه، با توجّه به مجهول بودن فعل «استضعفوا»، کسانى هستند که خود در این امر نقش نداشته و استکبار آنها را به استضعاف کشیده باشد. پیام ها🔸 ۱- حکومت جهانى مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده وخواست الهى است. «نُرید» ۲- در حکومت خودکامه طاغوتى، نیروهاى کارآمد به ضعف کشانده مى‏شوند. «استضعفوا» ۳- آینده از آنِ مستضعفان است. «نجعلهم ائمّة...» ۴- امامت، همچون بعثت، نعمت ویژه ‏اى است که خداوند بر مردم منّت مى‏نهد. در مورد بعثت پیامبر مى‏ فرماید: «لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً» در این‏جا مى‏ فرماید: «نمنّ... نجعلهم ائمّة» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ✘ شیطان، آدما رو خرجِ خودش میکنه! حتی اهل دین و مذهب رو. فقط یک نقطه هست که از خرج شدن برای شیطان، در امان میشیم! آپارات | یوتیوب 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_5730187521.mp3
8.08M
(ره) ✘ بزرگترین گناهی که گریبانگیر علما و عرفا نیز می‌شود! گناهی که سجاده نشینی‌ و ریاضت همه‌ی عمر نمی‌تواند مانع آن شود. 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
48.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 حد ارتباط من با بقیه کجاست؟ حد ارتباطات شغلی من حد ارتباطات دوستی من حد ارتباطات خانوادگی من حد ارتباطات جهادی من و .... چجوری بفهمم کجاها باید جلوتر برم؟ و کجاها در چهارچوبِ مشخصی توقف کنم؟ آپارات | یوتیوب صفحه رسمی 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
حرف خاص (18).mp3
24.3M
حد ارتباط من با بقیه کجاست؟ حد ارتباطات شغلی من حد ارتباطات دوستی من حد ارتباطات خانوادگی من حد ارتباطات جهادی من و .... چجوری بفهمم کجاها باید جلوتر برم؟ و کجاها در چهارچوبِ مشخصی توقف کنم؟ آپارات | یوتیوب 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
👈 تاریخ دوباره تکرار خواهد شد و روزی که فرزند علی علیه‌السلام ظهور کند، بسیاری از دشمنان، با دیدن صورت و سیرت او تسلیم خواهند شد👌 و برخی از آن‌ها که ادّعای دوستی او را دارند در مقابلش خواهند ایستاد!! 🌹یک نفر عین علی می‌رسد از راه آخر.... | | . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892543.mp3
3.14M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 5 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=175226# تفسیر آیه 7_8 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175227 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره قصص - آیه ۶ وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِى الْأَرْضِ وَنُرِىَ فِرْعَونَ وَهَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُواْ یَحْذَرُونَ ترجمه🔸 و به آنان (مستضعفان) در زمین، قدرت و تمکّن بخشیم، و از ناحیه آنان به فرعون و (وزیرش) هامان و سپاهیانشان آنچه را که از آن بیمناک بودند نشان دهیم. پیام ها🔸 ۱- مستضعفان مأیوس نشوند که خداوند به آنان نیز قدرت مى‏ دهد. «و نُمکّنَ لهم» ۲- اگر چه کیفر اصلى طاغوت‏ها در جهان دیگر است، ولى در دنیا نیز از قهر الهى در امان نخواهند بود. «نُرىَ... ما کانوا یَحذرون» ۳- خداوند، کافران را به دست مؤمنان، ذلیل و خوار مى‏گرداند. «نُرىَ... ماکانوا یَحذرون» ۴- دشمن هر قدر بزرگ باشد، از مؤمنان هراس و وحشت دارد. «ماکانوا یَحذرون» ⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۷ و ۸ وَ أَوْحَیْنَآ إِلَى‏ أُمِ‏ّ مُوسَى‏ أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِى الْیَمِ‏ّ وَلَا تَخَافِى وَلَا تَحْزَنِى إِنَّا رَآدُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ‏ فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوّاً وَحَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا کَانُواْ خَاطِئِینَ ترجمه🔸 و ما به مادر موسى الهام کردیم که او را شیر بده، پس هرگاه (از فرعونیان) براو بیمناک شدى، او را (در جعبه‏ اى گذاشته و) به‏دریا بیفکن و (از این فرمان) مترس و (از دوریش) غمگین مباش، (زیرا) ما او را به تو بازمى‏ گردانیم و او را از پیامبران قرار مى ‏دهیم. پس (مادر موسى چنان کرد، چیزى نگذشت که) فرعونیان، او را (دیده و از آب) برگرفتند تا سرانجام، دشمن و مایه اندوهشان گردد. همانا فرعون و هامان و سپاهیانشان خطاکار بودند. به فرعون گفته شده بود که امسال کودکى به دنیا مى ‏آید که اگر بزرگ شود تو را سرنگون مى‏کند. او دستور داد تمام نوزادانى را که به دنیا مى ‏آیند بکشند؛ امّا همین که موسى به دنیا آمد، خداوند به مادرش الهام کرد که او را شیر دهد، آنگاه در صندوقى گذارده و به دریا اندازد. در این آیه نسبت به مادر حضرت موسى، دو امر، دو نهى و دو بشارت آمده است: دو امر: «اَرضعیه - اَلقیه»، دو نهى: «لاتخافى - لاتحزنى»، دو بشارت: «رادّوه - جاعلوه» کلمه «خوف»، در مورد احتمال خطر و کلمه «حُزن» در مورد نگرانى قطعى به کار مى‏رود. مراد از دریا در این آیه، رود عظیم نیل در کشور مصر است که به جهت بزرگى و عظمت، دریا خوانده شده و کاخ فرعون در ساحل آن بنا شده بود. وقتى خداوند بخواهد، دشمن انسان نیز مأمن و ملجأ او مى‏شود. «التقطه آل‏فرعون» (عدو شود سبب خیر، گر خدا خواهد.) گر نگهدار من آن است که من مى ‏دانم‏ شیشه را در بغل سنگ نگه مى ‏دارد. پیام ها🔸 ۱- در اضطراب‏ها و بن‏بست‏ها، خداوند بهترین هادى و حامى مؤمنان است.«اوحینا» ۲- زن نیز مى‏تواند مورد الهام الهى قرار گیرد. «اوحینا الى امّ موسى» ۳- نزول امدادهاى غیبى با بهره‏گیرى از امکانات مادّى منافاتى ندارد. شیردادن و در صندوق گذاردن، منافاتى با توکّل ندارد. «ارضعیه» ۴- در هیچ شرایطى نباید شیر مادر را از فرزند دریغ داشت. «ارضعیه» ۵ - در دستورهاى الهى اسرارى نهفته است که شاید در نظر ابتدایى، معقول نیاید. «القیه فى الیم» ۶- در راه اجراى فرامین الهى، نه از چیزى بترسیم و نه نسبت به مسئله‏اى نگران باشیم. «لاتخافى و لاتحزنى» (مادر موسى دو نگرانى داشت: یکى ترس از کشته شدن فرزند و دیگرى غم فراق او، که خداوند هر دو را همان گونه که در آیات بعد خواهیم خواند به نحو احسن جبران فرمود.) ۷- آنچه در راه خداوند داده شود، به بهترین وجه باز مى‏ گردد. «القیه - رادّوه، جاعلوه من المرسلین» (مادر موسى به فرمان خداوند فرزندش را رها کرد،خداوند هم او را برگرداند و هم به مقام نبوّت رساند.) ۸ - خداوند، اخبارى از غیب را در اختیار افرادى که بخواهد قرار مى‏ دهد. «جاعلوه من المرسلین» ۹- فرعون واسطه نجات موسى از دریا شد، و سرانجام به دست او در همان دریا غرق گردید. «التقطه آل فرعون لیکون لهم عدوّاً وحزنا» (آرى، خدا مى ‏تواند نوزاد بى‏دست وپا را در دریا حفظ کند، ولى انسان صاحب دست وپا را غرق سازد) ۱۰- خواست انسان در مقابل اراده‏ى الهى بى اثر است. «لیکون لهم عدوّاً و حزنا» فرعون گمان کرد که هدیه‏اى براى او رسیده است؛ امّا خداوند اراده فرموده بود که دشمنش را در دامان او بپروراند. ۱۱- فرعون و وزیر و لشکریانش طرح دادند و عمل کردند، ولى تدبیر خداوند همه‏ى آنها را خنثى‏ کرد. «کانوا خاطئین» ۱۲- طرّاح، مشاور، آمر ومباشر، همگى به نوعى در جرم شریکند. «کانوا خاطئین» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5877265653374652602.mp3
11.53M
۲۹۲ غفلت هر انسان، نتیجه‌ی موفقیت شیطان در حمله‌های طراحی شده‌ برای اوست. این حمله‌ها برای هر کس، با توجه به مختصات او تعریف می‌شود! ✘ شیطان مؤمنان و افراد قدرتمند از نظر باطنی را نیز می‌تواند به غفلت و خواب بکشاند! چگونه می‌توان این مرز را تشخیص داد؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ... ▪️سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو می‌تراود... سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت می‌شوی! 📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت صاحب‌الامر در سرداب مقدس، ص۶۱۰. .💫🤲✨ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892510.mp3
3.45M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۰ تفسیر آیه 9 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175228# تفسیر آیه 10_11 سوره قصص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=175229 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۹ وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّى وَلَکَ لَاتَقْتُلُوهُ عَسَى‏ أَن یَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَهُمْ لَایَشْعُرُونَ ترجمه🔸 و (چون) همسر فرعون (احساس کرد که آنان قصد کشتن کودک را دارند خطاب به فرعون) گفت: او را نکشید (که او) روشنى چشم من و توست. شاید به ما سودى برساند یا او را به فرزندى بگیریم، ولى آنها نمى‏ فهمیدند (که چه کسى را در آغوش خویش مى ‏پرورانند). 🍃در زندگى حضرت موسى، چند زن، نقش محورى و اساسى داشته ‏اند: مادر موسى، خواهر موسى، زن فرعون و همسر موسى، در این آیه نقش زن فرعون در جلوگیرى از قتل او بیان شده است. پیام ها🔸 ۱- زنان، در امور اجتماعى داراى نقشى مؤثّرند. «قالت امرأت فرعون» (زن فرعون، رأى فرعون را تغییرداد و شوکت، سلطنت وثروت فرعون هیچ یک مانع او نشد) ۲- با طرح پیشنهادات صحیح و سریع، از القاى طرح‏هاى انحرافى جلوگیرى کنیم. قبل از آنکه فرعون تصمیم خود را ابراز کند، همسرش راه درست برخورد با مسئله را القا نمود. «قالت امرأت فرعون قُرّة عین لى و لک لاتقتلوه» ۳- در بیان پیشنهادات از کلمات عاطفى و دلنشین استفاده کنیم. «قُرّة عین لى ولک» ۴- دل‏هاى همه به دست خداست. او مى‏ تواند سخت ‏ترین دل‏ها همچون دل فرعون را نیز نرم سازد. «قُرّة عین لى و لک» ۵ - در برخورد با منکرات، ابتدا از راه عاطفه وارد شویم و سپس به امر و نهى بپردازیم. «قرة عین لى و لک لا تقتلوه» ۶- از نهى از منکر زبانى، غفلت نورزیم که بسیار کارساز است. «لا تقتلوه» (زن فرعون با گفتن «لاتقتلوه» از کشته شدن موسى جلوگیرى کرد، چنانکه یکى از برادران یوسف با گفتن «لاتقتلوا یوسف» از کشته شدن یوسف جلوگیرى کرد.) ۷- طاغوت‏ها از ابتدایى ‏ترین عواطف انسانى نیز بى‏ بهره ‏اند و نیاز به تذکّر دارند. «لا تقتلوه» ۸ - فوائد امر و نهى را بگوییم تا مردم آسان‏تر بپذیرند. «لاتقتلوه عسى‏ أن یَنفعنا» ۹- در نظام طاغوتى، ملاک وضع یا لغو قوانین، هوس‏ها و منافع شخصى طاغوت‏هاست. (قانون قتلِ عام نوزادانِ پسر، بر اساس منافع شخصى فرعون وضع شد و باز بر پایه‏ى امید به منافع آینده در مورد نوزاد آب آورده (حضرت موسى) همین قانون لغو گردید.) «لا تقتلوه عسى‏ أن یَنفعنا» ۱۰- برخى انسان‏ها در ظاهر بسیار بلند پروازند، ولى درباطن اسیر نیازهاى درونى خویش هستند. فرعون که ادّعا مى ‏کرد: «انَاربّکم‏الاعلى‏» سرانجام مى‏پذیرد که ممکن است یک نوزاد آب آورده براى او سودمند واقع شود. «عسى‏ أن یَنفعنا» ۱۱- فرعون از فرزند پسر محروم بود. لذا با پذیرش نوزاد از آب آورده، به حقارت و عجز خود بیشتر پى برد. «نتّخذه ولدا» ۱۲- گاه ایجاد علاقه و محبّت میان افراد بر اساس یک خط غیبى است که خود طرفین نیز از آن غافلند. «وهم لا یشعرون» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره قصص - آیه ۱۰ و ۱۱ وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِ‏ّ مُوسَى‏ فَارِغاً إِن کَادَتْ لَتُبْدِى بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَاعَلَى‏ قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ‏ وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَ هُمْ لَایَشْعُرُونَ ترجمه🔸 و دل مادر موسى (از هر چیز، جز فکر فرزند) تهى شد (و) اگر قلب او را استوار نساخته بودیم تا از ایمان آورندگان (به وعده‏ ما باقى) بماند، همانا نزدیک بود که (به واسطه جزع وفزع) آن (راز) را افشا کند. و (مادر موسى) به‏ خواهر او گفت: (صندوق حامل موسى را) دنبال کن پس او از دور وى را زیر نظر داشت، در حالى که (دشمنان) متوجّه نبودند (که آنکه او را تعقیب مى‏ کند خواهر موسى است و از این تعقیب، چه هدفى دارد). 🪴تفسیر المیزان، آیه‏ى «و اصبحفؤاد اُمّ موسى فارغا» را با توجّه به سیاق و ظاهر آیات قبل و بعد، چنین معنا نموده ‏اند: دلِ مادر موسى به واسطه‏ وحى الهى آرام گرفت و دیگر خوف و ترسى نداشت و اگر آن وعده‏ الهى نبود، مادر موسى به سبب شدّت اضطراب، آن راز را افشا مى ‏کرد. 🍃مادر موسى بعد از آنکه فرزندش را در صندوقى گذارده و در دریا انداخت، به خواهر موسى مأموریّت داد تا مخفیانه این جریان را پیگیرى کند. او نیز به دور از چشم مأموران حکومتى، صندوق را دنبال کرد تا این‏که از دریا نجات یافت و در دامان همسر فرعون قرار گرفت. او همچنان موسى را زیر نظر داشت تا این‏که متوجّه شد درباریان فرعون به دنبال دایگانى براى شیردادن به کودک هستند؛ امّا موسى هیچ سینه ‏اى را نمى‏ پذیرد، سرانجام خواهر موسى با طرح پیشنهاد دایگى مادرش و پذیرش دربار، مأموریّتش خاتمه یافت. پیام ها🔸 ۱- افشاى اسرار از نشانه‏هاى سستى و ضعف ایمان است. «لتبدى به لولا ان ربطنا على قلبها» ۲- آرامش دل‏ها به دست خداست. «ربطنا على قلبها» ۳- از نشانه‏هاى ایمان، آرامش خاطر ودل آرام است. «ربطنا... لتکون من المؤمنین» ۴- آنچه در نظر الهى مهمّ است، ایمان است و زن و مرد تفاوتى ندارند. «لتکون من المؤمنین» در صورتى که باید مى‏فرمود: «من المؤمنات» ۵ - زنان ودختران نیز باید از تدبیرهاى لازم در مسائل اجتماعى برخوردار باشند. «قالت لاُخته قصّیه» ۶- در امور حساسیّت برانگیز، کارها را به دیگران واگذار کنیم. «لاُخته» در ماجراى موسى‏علیه السلام حساسیّت بر روى مادر بیشتر بود و امکان داشت که مطلب افشا گردد. ۷- توکّل به خدا به معناى بى‏تفاوتى در مسائل نیست. با این‏که مادر موسى زن باایمانى بود، ولى باز هم دخترش را براى تعقیب ماجرا فرستاد. «من المؤمنین، قالت لاخته قُصّیه» ۸ - در برخورد با نظام‏هاى طاغوتى و خفقان‏آور، تعقیب ومراقبت امرى ضرورى است. «قُصیّه» ۹- براى حفظ اسرار، عادّى‏سازى در رفتار یک امر لازم است. «عن‏جُنُب» (خواهرموسى از دور صندوق برادر را زیر نظر داشت، تا این مراقبت بسیار عادّى باشد وسبب حساسیّت وتحریک دشمن نشود.) ۱۰- مؤمن، مأموریّت خود را به دور از توجّه دشمن به انجام مى‏رساند. «و هم لایشعرون» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5879453380866215916.mp3
12.76M
۲۹۳ (ره) اهلِ معنویات، اگر به خواب برن، خطرناک‌تر از به خواب رفتنِ آدمای معمولیه! چون غفلت در انسانهایی که مشغول به مقدسات هستند، عموماً نورانی و کمتر قابل تشخیصه. چطور میشه هم اهل معنویات بود، هم از این غفلت‌ها حفظ موند؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج