4_516474296994892566.mp3
4M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه26_27
#سوره_قصص #آیه۲۶_۲۷
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 26 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177795
تفسیر آیه27سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177796
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۲۶
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَئْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَئْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمِینُ
ترجمه🔸
یکى از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: اى پدر! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسى که (مىتوانى) استخدام کنى، شخصِ توانا و امین است.
🍃امام رضا (ع) فرمود: «حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانتدارى این جوان را فهمیدى که او را امین مى خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم، به من گفت: از پشت سر من، مرا راهنمایى کن». تا مبادا به قامت من چشم بدوزد.
پیام ها🔸
۱- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت، حقّ پیشنهاد دارند و فرقى با دیگران ندارند. «قالت احداهما یا ابت استأجره»
۲- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده، یک ارزش است. «یا أبت استأجره»
۳- همهى اعضاى خانه پیشنهاد بدهند؛ ولى تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است. «اِستأجره»
۴- زنان عفیفه به دنبال آنند تا کمتر از منزل خارج شوند. «استأجره» (براى کارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود.)
۵ - کار، عار نیست، اولیاى خدا نیز کار مى کرده اند. «استأجرت»
۶- در گزینشها، به بهترینها توجّه کنیم. «خیر من استأجرت»
۷- براى استخدام، دو عنصر توانایى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد)، لازم است. «القوىّ الامین»
۸ - توانایىها و امانتدارىها را باید در شرایط عادّى و بدون توجّه طرف، شناسایى و احراز کرد. «القوى الامین»
(غالب افراد با تصنّع، تملّق و ریاکارى، واقعیّت خود را مى پوشانند؛ امّا حضرت موسى در یک صحنهى طبیعى، با یک کار حمایتى و برخورد عفیفانه، خود را نشان داد.)
🔻کار و کارگرى
* خداوند از مردم، عمران و آبادى زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمىشود. «هو أنشأکم من الارض و استعمرکم فیها»
* در سراسر قرآن بر عمل صالح که داراى معناى بسیار گسترده اى است، تکیه شده است.
* انبیاى الهى، کشاورز، چوپان، خیّاط و نجّار بوده اند.
* کار در اسلام عبادت و به منزلهى جهاد است.
* دعاى بیکار مستجاب نمى شود.
* کار وسیله تربیت جسم و روح، پرکردن ایّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکار، توسعهى اقتصادى، عزّت و خودکفائى و کمک به دیگران مى باشد.
* قرآن مىفرماید: ما زمین را براى شما رام قرار دادیم، پس از پشت آن بالا روید و از رزق آن بخورید. «هو الّذى جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فى مناکبها و کلوا من رزقه»
* اسلام براى کار بازویى احترام ویژهاى قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضاى او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. همان گونه که براى کشاورزى سفارش نموده تا آنجا که سیراب کردن درخت، پاداش سیراب کردن مؤمن دارد.
* حضرت على (ع) به استاندارش سفارش مى کند که کشاورزان مورد ستم قرار نگیرند و در گرفتن مالیات مراعات آنان را بکن.
* کارهاى فکرى نیز از ارزش بالایى برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعتها عبادت بهتر است.
* کمکارى و سهل انگارى در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کارى انجام مى دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد.
* قرآن مىفرماید: هرگاه از کار مهمى فارغ شدى به کار مهم دیگرى بپرداز. «فاذا فَرَغتَ فَانصَب» بنابراین بیکارى، ممنوع.
آرى، بیکارى مایه خستگى، تنبلى، فرسودگى، فرصتى براى نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه مىب اشد.
* البتّه اسلام براى کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانى که در ایّام تعطیل کار مى کنند، لقب متجاوز داده است.
* امام رضاعلیه السلام فرمود: مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند: ساعتى براى کار، ساعتى براى عبادت، ساعتى براى لذّت و ساعتى براى دوستان و رسیدگى به امور اجتماعى که در غیر این صورت انسان به صورت عنصرى حریص در آمده و مورد تمام انتقادهایى که درباره حرص است قرار مى گیرد.
* اسلام توجّه خاصّى به کیفیّت کار دارد، نه به مقدار و کمّیت آن.
* به هر حال اسلام به کار اهمّیت داده تا آنجا که در حدیث مى خوانیم: خداوند بنده پرخواب و انسان بیکار را دشمن دارد.(۴۰) امام باقرعلیه السلام فرمود: «کسىکه در کار دنیایش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبلتر است».
* در حدیث مىخوانیم: شخص فقیر و بیکارى نزد پیامبر آمد و تقاضاى کمک کرد. حضرت فرمود: آیا کسى در منزل تبرى دارد؟ یک نفر گفت: بله، او تبر را آورد و پیامبر چوبى که در کنارش بود، دستهى آن تبر قرار داد و به آن شخص بیکار تحویل داد و فرمود: این ابزار کار؛ امّا تلاش با خودت.
از این حرکت چند نکته استفاده مى شود:
۱. انبیا در فکر زندگى مردم نیز هستند.
۲. ضعیفترین فرد جامعه مىتواند با شخص اوّل جامعه ملاقات کند.👇
۳. جامعه نیاز به تعاون و همکارى دارد. تبر از یک نفر و چوب آن از دیگرى، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پیامبر.
۴. براى مبارزه با فقر، باید ابزار تولید را در اختیار نیروهاى فعّال جامعه قرار داد.
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۲۷
قَالَ إِنِّى أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَىَّ هَاتَیْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِى ثَمَانِىَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِندِکَ وَ مَآ أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ
ترجمه🔸
(حضرت شعیب به موسى) گفت: من قصد دارم تا یکى از این دو دخترم را به همسرى تو درآورم بر این (شرط) که هشت سال براى من کار کنى و اگر (این مدّت را) به ده سال تمام کردى، پس (بسته به خواست و محبّت) از ناحیه توست و من نمى خواهم که بر تو سخت گیرم، به زودى به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهى یافت.
ما مى توانیم تمام کارهاى خود را رنگ الهى دهیم، چنانکه قرآن مى فرماید: «صبغةاللّه و مَن أحسن من اللّه صبغة» مثلاً هرگاه صورت خود را مى شوییم، قصد وضو نماییم، هرگاه مى نشینیم مثل پیامبر رو به قبله نشینیم، به جاى مدرک و مقام، براى رضاى خداوند درس بخوانیم، لباسى که براى همسر مى خریم، به مناسبت اعیاد مذهبى همچون عید غدیر یا تولّد حضرت زهرا باشد، هدیه اى که براى فرزند خود مى خریم به مناسبت کسب یک کمال معنوى باشد، همان گونه که در این آیه به جاى هشت سال فرمود: به اندازهى هشت.
پیام ها🔸
۱- اگر کارى بر اساس جوانمردى و ضعیف نوازى انجام شود، علاوه بر اجر معنوى، پاداش دنیوى نیز بدنبال دارد. «قال اِنّى اُرید أن اُنکِحُک» (حضرت موسى که تا ساعاتى پیش حتّى بر جان خود ایمن نبود، اینک علاوه بر امنیّت جانى، صاحب زن و زندگى و کار مى شود.)
۲- سنّت اى خوب ازدواج (همچون حضور در منزل دختر و گفتگو با حضور پدرش) را از انبیا بیاموزیم. «اِنّ أبى یَدعوک - اِنّى اُرید أن اُنکحک»
۳- شناخت داماد پیش از اقدام به ازدواج، امرى ضرورى است. «فلما قَصّ علیه القصص - قال اِنّى اُرید أن اُنکحک» (موسى سرگذشت خود را صادقانه به شعیب گفت و او به موسى اطمینان پیدا کرد، آنگاه پیشنهاد دامادى او را براى دخترش مطرح نمود.)
۴- اگر از امین بودن، توانایى و علاقهمندى به کار جوان مطمئن شدیم «القوىّ الامین» نداشتن امکانات و مسکن را مانع ازدواج قرار ندهیم.«اُرید أن اُنکحک»
۵ - پیشنهاد ازدواج از جانب پدر دختر مانعى ندارد. «اِنّى اُرید أن اُنکحک»
۶- رعایت نوبت میان دختران، و ازدواج دختر بزرگتر قبل از کوچکتر، همهجا ضرورى نیست. «احدى ابنتىّ» (حضرت شعیب به حضرت موسى گفت: مى خواهم یکى از این دو دخترم را به ازدواج تو درآورم وشرط نکرد که دخترِ اوّل باشد یا دوم.)
۷- پدر نباید در امر ازدواج میان دختران، تفاوت بگذارد. «اِحدى ابنتىّ هاتین»
۸ - دختر و پسر هنگام خواستگارى، مىتوانند در برابر یکدیگر قرار بگیرند. «هاتین»
۹- غریزهى جنسى را جدّى بگیریم. حتّى در خانهى نبوّت، براى سلامت محیط خانه و کار، ابتدا به امر ازدواج اقدام و سپس به استخدام توجّه مىشود. «اُرید أن اُنکِحَک - على أن تأجرنى»
۱۰- ازدواج، با مهریه همراه است. «على أن تأجرنى»
۱۱- لازم نیست مهریه مال و ثروت باشد. حضرت شعیب به موسى گفت: دخترم را به ازدواج تو درمى آورم به شرط آنکه هشت سال براى من کار کنى. «على أن تأجرنى ثمانِىَ حجج» (البتّه در شریعت اسلام مىبایست به فتاواى مراجع تقلید مراجعه کنیم.)
۱۲- زمانبندى قراردادها را بر اساس زمان عبادات و امور معنوى قرار دهیم. «ثمانِىَ حجج» (به جاى هشت سال، فرمود: هشت حج)
۱۳- یکى از راههاى ترویج معروف، بزرگداشت اوقات معنوى و «ایّام اللّه» است. «ثمانِىَ حجج»
۱۴- مقام نبوّت، مانع از صحبت پیرامون مقدار مهریه و مال الاجاره نیست. «ثمانِىَ حجج»
۱۵- مراسم حج، در ادیان گذشته نیز سابقه داشته است. «حِجَج»
۱۶- هنگام صحبت براى مهریه، پدر عروس، حدّاقل مورد قبول را انتخاب کند و پذیرش بیشتر را به اختیار داماد بگذارد. «فاِن أتمَمت عَشراً فمن عندک» حضرت شعیب به موسى گفت: اگر هشت سال را به دهسال برسانى اختیار با شماست.
۱۷- در میزان مهریه، داماد را در تنگنا قرار ندهید. «فمنعندک»
۱۸- پدر عروس در امر ازدواج سختگیرى نکند و در پرداخت مهریه، توان داماد را در نظر بگیرد. «ما ارید ان اَشُقّ علیک»
۱۹- کسانى که به کارگران و زیردستان خود سختگیرى مىکنند، انسانهایى ناصالح هستند. «ستَجدُنى اِن شاء اللّه من الصالحین»
۲۰- داماد باید از ناحیهى بستگان جدید، آرامش خاطر داشته باشد. «ستجدنى اِن شاء اللّه من الصالحین»
۲۱- بدون استمداد از خدا و گفتن انشاء اللّه، براى آینده وعدهاى ندهیم. «اِن شاء اللّه من الصالحین»
۲۲- اعتمادِ متقابلِ داماد و خانوادهى عروس لازم است. «ستَجدُنى... من الصالحین»
🔻اهمّیت ازدواج👇
در روایات مى خوانیم: ازدواج سبب حفظ نیمى از دین است. دو رکعت نماز کسى که همسر دارد از هفتاد رکعت نماز افراد غیر متأهّل بهتر است. خواب افراد متأهّل از روزه شبزندهدار غیر متأهّل، بهتر است.
آرى بر خلاف کسانى که ازدواج را عامل فقر مى پندارند، رسول خدا فرمودند: ازدواج روزى را بیشتر مى کند.
همچنین فرمودند: «کسى که از ترس تنگدستى ازدواج را ترک کند، از ما نیست و به خدا سوءظن برده است».
در روایات مىخوانیم: «کسى که براى ازدواجِ برادران دینى خود اقدامى کند، در روز قیامت مورد لطف خاص خداوند قرار مى گیرد».
قرآن نسبت به تشکیل خانواده واقدام براى ازدواج، دستور أکید داده و سفارش کرده که از فقر نترسید، اگر تنگ دست باشند، خداوند از فضل و کرم خود، شما را بىنیاز خواهد کرد.
ازدواج وسیله آرامش است. در ازدواج فامیلها به هم نزدیک شده و دلها مهربان مى شود و زمینه تربیت نسل پاک و روحیه تعاون فراهم مى شود.
در روایات مى خوانیم: «براى ازدواج عجله کنید و دخترى که وقت ازدواج او فرا رسیده، مثل میوه اى رسیده است که اگر از درخت جدا نشود فاسد مى شود».
انتخاب همسر
معیار انتخاب همسر در نزد مردم معمولاً چند چیز است: ثروت، زیبایى، حَسب و نَسب.
ولى در حدیث مى خوانیم: «علیک بذات الدّین» تو در انتخاب همسر، محور را عقیده و تفکّر و بینش او قرار ده. در حدیث دیگر مى خوانیم: چه بسا زیبایى که سبب هلاکت و ثروت که سبب طغیان باشد.
رسول خدا فرمود: «هرگاه کسى به خواستگارى دختر شما آمد که دین و امانتدارى او را پسندید، جواب ردّ ندهید و گرنه به فتنه و فساد بزرگى مبتلا مى شوید».
امام حسن (ع) به کسى که براى ازدواج دخترش مشورت مىکرد فرمود: «دامادِ با تقوا انتخاب کن که اگر دخترت را دوست داشته باشد گرامیش مىدارد و اگر دوستش نداشته باشد، به خاطر تقوایى که دارد به او ظلم نمى کند».
در روایات مى خوانیم: «به افرادى که اهل مشروبات الکلى هستند و افراد بداخلاق وکسانى که خط فکرى سالمى ندارند و در خانواده اى فاسد رشد کرده اند، دختر ندهید»
🔻ناگفته نماند که ازدواج دو نوع است: دائم و موقّت که براى هر دو در قرآن و روایات اسلامى توصیه ها و دستورات خاصّى آمده است، متأسّفانه ازدواج دائم، به خاطر برخى آداب و رسوم بىمنطق و بهانهگیرى بعضى بستگان و توقّعات خانواده عروس و داماد و آرزوهاى دور و دراز، به صورت یک معمّا و گردنهى صعب العبور در آمده است و ازدواج موقّت نیز آن گونه زشت و ناپسند شمرده شده که فحشا جاى آن را گرفته است.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری_موسیقی ♬
▪️حسین (ع) دعای مستجاب مادرم
من از تو بگذرم، کجا برم؟
دچارتم، تو چارهی منی !
از سرگذشت ـ علی قلیچ
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
※مجموعه داستان #همه_نمیرسند ۶
| ماجرای کسانی که به عاشورا نرسیدند، شاید شبیه ما |
روز ششم | شبث بن ربعی
از اشراف کوفه و شخصیتهای بیثبات و حزب باد در تاریخ اسلام.
※ شبث، از مخالفان عثمان و فرماندهان سپاه امام علی(ع) در جنگ صفین بود.
او در مسیر حرکت به سوی نهروان، به خوارج پیوست اما با سخنان امام برگشت و فرماندهی قسمتی از سپاه امام را در جنگ نهروان به دست گرفت. او از کسانی بود که علیه حُجْر بن عَدی شهادت داد.
※ در واقعه کربلا، از کسانی بود که به امام حسین(ع) نامه نوشت و از آن حضرت خواست تا به کوفه بیاید؛ اما با تسلط ابن زیاد بر کوفه تغییر موضع داد و در پراکنده کردن اهالی کوفه، از اطراف مسلم بن عقیل نقش به سزایی داشت. در روز عاشورا با آنکه فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت؛ "اما سعی میکرد تا خود را کمتر نشان دهد". (یکی از مشخصههای افراد بی ثبات)
• او برای حضور در واقعه عاشورا و جنگ با امام حسین(ع) تمایلی نداشت و هنگامی که ابن زیاد از او خواست به سپاه عمر بن سعد بپیوندد، تظاهر به بیماری کرد تا در مقابل امام قرار نگیرد. اما وقتی ابن زیاد به او گفت «اگر مطیع مایی به جنگ دشمن ما برو» به سمت کربلا حرکت کرد.
در روز عاشورا فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت.وقتی که سپاهیان عمر بن سعد از شهادت مسلم بن عوسجه خوشحالی میکردند. شبث آنان را سرزنش کرد. (دودلی ... گاهی این سو و گاهی آن سو)
شبث، پس از واقعه عاشورا، به شکرانه شهادت امام حسین(ع)، مسجدش در کوفه را (که سابقا امام علی(ع) از نماز خواندن در آن نهی کرده بود) تجدید بنا کرد.
در قیام مختار از سوی عبدالله بن مطیع به مقابله با مختار پرداخت. او در شورش اشراف کوفه بر ضد مختار نیز نقش اساسی داشت.
ـــــــــــــــــــــــ پ. ن :
※ تکلیف کار هر کسی را، تکلیف دل اوست که مشخص میکند!
در میان جمعی که با محبت و عقاید و سبکِ زندگی ما همسو نیستند، حالمان از اینکه ما اهل رعایت حدود شرعی هستیم چطور است؟
افتخار میکنیم و سر بالا میگیریم و پای محبتمان میایستیم؟
یا سعی میکنیم کمتر دیده شویم و از آنچه هستیم، در جمعی که شبیه ما هستند، رضایت نداریم!
※ میزان استقامت هر انسان را عشق او مشخص میکند.
عشق وزن میدهد!
سنگینی و ثبات و ریشه میدهد به انسان!
حزب باد، این ریشه را ندارند که با هر پیشنهادی، میتوان آنان را خرید!
کمی فکر باید کرد:
قیمت ما چند است؟
همین الآن قیمت ما معلوم است!
پرداختن به چه چیزی، مانع ما برای وقف شدن برای اماممان است؟ همان همهی قیمت ماست ...
و همان تعیین کنندهی انتخاب ماست، حتی اگر امام را با چشم سر ببینیم.
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سرفصلهای #مقام_محمود۶
۱• مراحل حرکت انسان به سمت مقام در #نفس
۲• شناخت موتور اصلی حرکت انسان بسمت مقام
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
مقام محمود 6.mp3
12.13M
#مقام_محمود
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
✘ یک مقام، برای اینکه در نفس انسان تثبیت شود، باید از یک چرخهی منظم و مهندسی در قوای وجودی او، عبور کند.
√ در این چرخه، در احوالات انسان تغییراتی رخ میدهد که خود او درستی حرکتش را میتواند ارزیابی کند.
| لطفاً بادقت گوش کنید. |
منبع : کارگاه مقام محمود
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ اثبات میکنیم؛
چقدر عزاداریهای ما از یه عزاداری حقیقی فاصله داره!
✘ اسم خودمونو گذاشتیم سینهزن!
اما سینهزنی مون چه نتیجهای داده؟
🌐 آپارات | یوتیوب | سایت منتظر
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اَلسَّلَامُعَلَیکَیَارَضِیعَالحُسَینعَلَیهِالسَّلام
🎥کلیپ روضه شب هفتم #محرم
🎙حاج محمود کریمی
🥀چقدر بیخبر و بیهوا زدی نامرد
🥀چه کرده بود مگر با شما زدی نامرد؟
اشک چشمتون جاری شد برای فرجِ صاحب عزا دعا کنید...
اللهم عجل لولیک الفرج
#امام_حسین
#بیرق_شیعہ_چادر_خاڪے_توست_یا_زهرا
کپی با ذکر #۵صلوت
🍃
@Darmahzareghoran
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
#أينالطالببدمالمقتولبکربلا
🍂با اشک روضه،
منتقمش را صدا بزن...
🍂شاید به حُرمت غم عُظمی،
ظهور کرد...!
#امام_زمان عج
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
#محرم
#دعایفرجفراموشنشود.
.
4_516474296994892559.mp3
2.54M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه28_29
#سوره_قصص #آیه۲۸_۲۹
📖#جزء ۲۰
تفسیر آیه 28 سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177797
تفسیر آیه29سوره قصص
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=177798
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره قصص - آیه ۲۸
قَالَ ذَ لِکَ بَیْنِى وَ بَیْنَکَ أَیَّمَا الْأَجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَىَّ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَکِیلٌ
ترجمه🔸
(موسى پیشنهاد شعیب را پذیرفت و) گفت: این (قرارداد) بین من و تو (برقرار شد، البتّه) هر کدام از دو مدّت را که به انجام رساندم، پس ستمى بر من نخواهد بود، و خداوند بر آنچه ما مى گوییم (گواه و) وکیل است.
🍃عبارت «اَیّما الاَجلَینِ قَضیتُ فلاعُدوان عَلىَّ» دو گونه معنا شده است؛ یکى اینکه مهریّه دختر خواه هشت سال باشد و خواه ده سال، هیچ یک بر من ستم نیست و معناى دیگر این که بعد از پایان هر یک از این دو مدّت، اگر خواستم از نزد شما بروم نباید مانعى در کار باشد. من همین مدّت قرارداد را مى مانم و بعد از آن اختیار با خودم مى باشد.
پیام ها🔸
۱- در عقد ازدواج (به خلاف طلاق)، حضور شهود لازم نیست. «بَینى و بَینک»
۲- در قراردادها براى خود، اختیاراتى در نظر بگیریم و دست خودرا در محورهایى بازبگذاریم. «ایّما الاَجلَین قَضیتُ فلاعدوان علىّ»
۳- ایمان به خداوند، سلامت قراردادها را بیمه و تضمین مى کند. «واللّه على ما نَقول وَکیل»
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
💠 تفسیر سوره قصص - آیه ۲۹
فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَاراً قَالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُواْ إِنِّى آنَسْتُ نَاراً لَّعَلِّى آتِیکُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِّنَ النَّارِ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ
ترجمه🔸
پس چون موسى، مدّت (قرارداد خود با شعیب) را به پایان رساند و با خانواده اش رهسپار گردید، از سوى (کوه) طور آتشى را دید. به خانواده اش گفت: (همین جا) بمانید، همانا من آتشى دیده ام، (مى روم تا) شاید از آن خبرى بیابم یا مقدارى آتش برایتان بیاورم تا (با آن) گرم شوید.
🍃«آنَستُ»، به معناى مشاهده کردنى است که در آن اُنس و آرامش باشد. «جَذوَة» به معناى قطعه و کلمه «تَصطَلون» از ریشه «صَلَى» به معناى گرم شدن با آتش است.
تمام خطابه اى حضرت موسى به همسرش، با ضمیر جمع آمده است. «اُمکُثوا - آتِیکم - لَعلّکم - تَصطَلون» شاید به خاطر آن که حضرت در آن ده سالى که با همسرش زندگى مى کرده، صاحب فرزند یا فرزندانى شده است.
از جملات «سارَ باَهله»، «آتیکم بخَبَر» و «لعلّکم تَصطلون» در این آیه و از جمله «اَجِدُ على النّار هُدىً» در آیه ۱۰ سوره طه استفاده مى شود که حضرت موسى در شب حرکت کرده است، شبى سرد و ظلمانى که در این میان راه را نیز گم کرده بود.
پیام ها🔸
۱- مؤمن، به شرط و قرارداد خود، وفادار است. «قضى موسى الاجل»
۲- زن و فرزند نباید مانع حرکت، هجرت و انجام مسئولیّتها شوند، چنانکه مرد هم نباید آنها را رها کند، بلکه باید در کنار وهمراه یکدیگر باشند. «سارَ باهله»
۳- در جایىکه اطمینان خاطر نداریم، خانواده خود را نبریم. «اُمکُثوا» دیدن آتش، به قرینه جملهى «اِنّى آنَستُ ناراً»، مخصوص حضرت موسى بوده و براى آن حضرت مبهم بوده است، لذا از خانواده اش خواست که در همانجا منتظر بمانند تا خود تنها به نزد آتش رود و برگردد.
۴- هر کجا که به تحقّق قول خود مطمئن نیستیم، وعدهى قطعى ندهیم. «لعلّى آتیکم - لعلّکم تَصطلون» (کلمهى «لعلّ» به معناى شاید است، یعنى شاید خبرى بیاورم یا شاید قطعه آتشى براى گرم شدن بیاورم.)
۵ - مرد، مسئول رفع نیازمندى هاى همسر و خانواده خود است. «لعلّکم تَصطلون»
۶- براى رسیدن به مقامات عالى عرفان، لازم نیست با زن و فرزند متارکه کنیم، بلکه مىتوان بطور عادّى و طبیعى و ساده زندگى کرد و به بالاترین درجات عرفان نیز رسید. «سار باهله... قال لاهله... لعلّکم تصطلون»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
※مجموعه داستان #همه_نمیرسند ۷
| ماجرای کسانی که به عاشورا نرسیدند، شاید شبیه ما |
روز هفتم | قبیله بنی اسد
※ حبیب بن مظاهر به حضور امام آمد و گفت: در نزدیکی ما قبیلهای از بنی اسد هست، آیا به من اجازه میدهید آنان را برای یاریتان دعوت کنم، ✘شاید خدا بوسیله ایشان از شما دفاع کرد.✘
امام علیهالسلام فرمودند: مانعی ندارد.
• حبیب شبانه بطور ناشناس نزد آنان رفت و گفت: من بهترین چیزی را برای شما آوردهام که مهمانی برای گروهی بیاورد. آمدهام تا شما را برای یاری امام دعوت کنم. عمر بن سعد امام را محاصره کرده است. شما خویشاوندان من هستید، پس بیائید و امروز سخن مرا درباره نصرت امام بشنوید تا بدین وسیله به شرافت دنیا و آخرت نائل شوید.
• نود مرد دعوتش را اجابت کردند و متوجه امام حسین علیهالسلام شدند!
• در همین موقع مردی از آن قبیله خارج شد و این جریان را برای عمر سعد شرح داد.
عمر سعد کسی بنام «ازرق» را بهمراه چهارصد سوار راهی قبیله بنی اسد نمود.
• زمانی که بنی اسد میخواستند شبانه بسوی امام حرکت کنند، لشکر عمر سعد در کنار فرات راهشان را بست. درحالیکه فقط کمی فاصله تا امام مانده بود.
• جنگ خطرناکی بین آنان رخ داد وبنی اسد تاب مقاومت نداشتند، شکست خوردند و بازگشتند.
• هنگامی که حبیب بن مظاهر به سوی امام برگشت و جریان را شرح داد.
امام فرمود: «لا حول و لا قوة الا بالله».
ــــــــــــــــــــــــ پ. ن :
«لا حول و لا قوة الا بالله»
یعنی حبیب، بدان که یار فقط خداست و لا غیر!
در راه خدا، باید یاری طلبید/
باید لشگر ساخت /
باید همه را یکی یکی صدا کرد/
امّا دلخوش به هیچ کس نبود جز یک نفر!
همان الله که "حول" و "قوه"ای نیست مگر از او!
✘ و اما ماجرای ما:
امان از لحظهای که فرماندهای به خطا میافتد و تصور میکند کسی برایش منشأ اثر است!
این خداست که دست از آستین او یا دیگری بیرون آورده و دینش را یاری میکند، و این ممکن است یادت برود.
• و امان از روزی که سربازی فداکاریهایش برای فرماندهای را به یاد داشته باشد و بشمرد و بسبب آنان برای خود جایگاه ویژهای توقع داشته باشد!
و امان از همین لحظه که فرمانده در میان لشگری تنها میشود!
※ هر دو حالت فراموش کردنِ "لا حول و لا قوه الا بالله" است ...
و شروع سقوط انسان، از توحید !
از مسیر توحید !
از مسیر یاری آیین توحید!
و انسانی که یکدل و موحد نیست جا میماند از معیّت امام، حتی اگر او را به چشم سر ببیند! پناه بر خدا.
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
سرفصلهای #مقام_محمود۷
۱• دسته بندی مقام محمود
۲• تفاوت مقام محمود در مراتب مختلف
۳• نحوه تمیز دادن مقام محمود حقیقی
رسانه رسمی #استاد_محمد_شجاعی
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
مقام محمود 7.mp3
11.93M
#مقام_محمود ۷
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_شجاعی
• آیا مقام محمود یا مقام پسندیده، انواع مختلفی دارد؟
• آیا برای ما تمیز دادن انواع این مقامات ممکن است؟
• چگونه بفهمیم این مقام خواهی ما، همان مقامی است که مورد تایید خداوند است؟
منبع : کارگاه مقام محمود
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
#دلتنگیهای_یهویی
• از این عاشقانهتر کجا دیدهایم ؟
خدایی که از ابراهیم قربانی میخواهد،
و قربانی برایش، شرط ورود به مراتب بالاتر است؛
خودش اهل عاشقانهترین قربانیهاست!
• برای اینکه من و شما و شما ...
قلبهایمان نمیرد،
و بالاخره روزی برسد که حس کنیم حالمان فرق کرده،
و اولین تپشهای عشق را، تجربه کنیم:
حسین علیهالسلام را به پای روحِ بشر به قربانگاه میبرد!
√ همان حسین (ع) را ... که خودش و تمام عرش شیفتهی یک نگاه اویند!