eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
3.3هزار ویدیو
132 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
38.Sad.17-20.mp3
4.25M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۳ تفسیر آیه 17_18_19_20سوره ص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=103286 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
🕊 تفسیر آیه ۱۷ تا ۲۰ سوره ص 🕊 🍃 اصْبِرْ عَلَي مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (۱۷)🍃 🍃 إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِشْرَاقِ (۱۸)🍃 🍃 وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ (۱۹)🍃 🍃 وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ وَآتَيْنَاهُ الْحِكْمَةَ وَفَصْلَ الْخِطَابِ (۲۰)🍃 ترجمه : 🍃 (اى پيامبر!) بر آن چه مى گويند شكيبا باش و بنده ى ما داود را ياد كن كه صاحب قدرت بود، امّا با اين حال، همواره روى به سوى درگاه ما داشت.🍃 🍃 همانا ما كوه ها را رام كرديم در شامگاهان و بامدادان، همراه او تسبيح گويند.🍃 🍃 و پرندگان را (نيز) گرد آورده (و تسخير او كرديم) تا همگى به داود رجوع كنند (و در ذكر خدا با او هماهنگ گردند).🍃 🍃 و فرمانروايى و حكومت او را استوار داشتيم و به او حكمت و داورى عادلانه و فيصله بخش داديم.🍃 در اين سوره به تاريخ نه نفر از انبيا اشاره شده كه سرگذشت سه نفر به تفصيل و شش نفر به اجمال مطرح شده است. اولين نفر حضرت داود است كه با ده كمال ستايش شده است. در اين آيات، براى حضرت داود ده كمال مطرح شده است: الف) الگوى صبر براى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله. «و اصبر على ما يقولون واذكر عبدنا داود» ب) بندگى خداوند. «عبدنا» ج) بازگشت به خدا و انابه هاى پى در پى. «انّه اوّاب» د) قدرت داشتن. «انّا سخّرنا الجبال معه» ه) تسخير كوه ها و هم نوايى آنها با او. «يسبّحن معه» و) عرضه ى پرندگان بر او. «و الطير محشورة» ز) هم نوايى آنها در انابه با او. «كلّ له اوّاب» ح) حاكميّت و حكومت. «شددنا ملكه» ط) حكمت الهى. «آتيناه الحكمة» ى) داورى حقّ و فيصله دادن به اختلافات. «فصل الخطاب» در قرآن، در چندين آيه از پرندگان سخن به ميان آمده است، از جمله: الف) ماجراى حضرت ابراهيم و زنده شدن چهار پرنده. «فخذ اربعة من الطير» كه پرندگان وسيله آشنايى با توحيد و معادشناسى قرار مى گيرند. ب) يكى از معجزات حضرت عيسى ساختن مجسمه اى از يك پرنده بود كه با دميده شدن نَفَس حضرت حيات گرفت. «انّى اخلق لكم من الطين كهيئة الطير فانفخ فيه فيكون طيراً» ج) در اين آيه پرندگان هم نوا با داود مى شوند. «والطير محشورة» د) هدهد كه براى سليمان خبر آورد و نامه رسانى كرد. «اذهب بكتابى هذا فالقه اليهم» ه) پرندگان منطق دارند و انبيا آن را مى دانند. «علّمنا منطق الطير» و) پرندگانى كه وسيله ى نابودى دشمنان مى شوند. «و ارسل عليهم طيراً ابابيل» ز) پرندگان، تسبيح و نماز آگاهانه دارند. «كلّ قد علم صلاته و تسبيحه» مراد از حكمت، معارف محكم، يقينى و غير قابل ترديد است، بر خلاف علم كه همواره در معرض خطا و ترديد است. 📌 پیام ها 🌿 لازمه ى رهبرى، سعه ى صدر و صبر در مقابل سخنان تلخ ديگران است. «اِصبر على ما يقولون» 🌿 ياد تاريخ گذشتگان، عامل صبر در برابر سختى ها و مشكلات است. «و اِصبر... واذكر» 🌿 استهزا و تبليغات سوء كار هميشگى مخالفان است. «اصبر على ما يقولون» (فعل مضارع رمز استمرار است). 🌿 استهزا و تبليغات دشمن بسيار سخت و شديد است. (زيرا پيامبرى را كه سعه صدر و حلم دارد خسته و محتاج به صبر مى كند). «اصبر على...» 🌿 انبيا نيز به مواعظ الهى نيازمندند. «اِصبر...» 🌿 نقش الگوها در تربيت فراموش نشود. «واذكر عبدنا داود» 🌿 سرچشمه ى قدرت بر صبر، عبوديّت و سرسپردگى به خداست. «عبدنا داود» 🌿 قدرت در دست فرعون سبب استبداد است، «و فرعون ذوالاوتاد» ولى در دست مردان خدا همراه با تضرّع و بندگى است. «داود ذاالايد انّه اوّاب» 🌿 توبه و انابه ى صاحبان قدرت، سزاوار ستايش است. «ذاالايد انّه اوّاب» 🌿 توبه و انابه اى ارزشمند است كه مختصر و لحظه اى نباشد. «اوّاب» حضرت داود بسيار انابه مى كرد و در همه امور زندگى به خداوند روى مى آورد و اين توجّه دائمى سبب قدرت او بود. «ذا الايد انّه اوّاب» 🌿 انسان در اثر تكامل معنوى مى تواند طبيعت را با خود همراه كند. «سخّرنا الجبال معه» 🌿 يك عمل انقلابى داود (كه در آيه ۲۵۱ سوره بقره آمده است «و قتل داود جالوت...») آن همه الطاف الهى را به دنبال داشت. «سخرنا الجبال معه... شددنا ملكه و آتيناه الحكمة» 🌿 بهترين زمان براى ياد خدا شامگاهان و صبحگاهان است. «بالعشىّ والاشراق» 🌿 شرط دريافت الطاف خداوند عبوديّت است. «عبدنا - ذاالايد - آتيناه الحكمة» 🌿 كافران هر چه مى خواهند لجاجت كنند و سر تعظيم در برابر خدا فرود نياورند، امّا بدانند هستى در حال تسبيح خداست. «يسبّحن» 🌿 كوه ها نوعى شعور دارند «معه يسبّحن» و حيوانات زمان را مى شناسند. «معه يسبّحن بالعشىّ...» 🌿 محور تسبيح حيوانات و جمادات هستى، تسبيح اولياى خداست. «معه يسبّحن... كلّ له اوّاب» 🌿 پرندگان داراى نوعى شعور نسبت به خداوند و هستى هستند. «والطير محشورة كل له اوّاب» 👇👇
👆👆 🌿 حكومت بايد بر اساس حكمت و عدالت باشد. «شددنا ملكه و آتيناه الحكمة و فصل الخطاب» 🌿 حضرت داود، از پيامبرانى است كه نبوّت و سلطنت را با يكديگر داشته است. «شددنا ملكه - و آتيناه الحكمة» 🌿 دين از سياست جدا نيست و برخى انبيا حكومت داشته اند. «ذاالايد - شددنا ملكه - فصل الخطاب» 🌿 ما نيز بايد حكومت مردان خدا را تقويت كنيم. جمله «شددنا ملكه» رمز آن است كه شما نيز ملك و حكومت اولياى الهى به او را تقويت كنيد. 🌿 رهبران جامعه بايد شرائطى داشته باشند. ارتباط دائمى با خداوند «انّه اوّاب» قدرت، «شددنا ملكه» حكمت، «و آتيناه الحكمة» و توانايى بر فيصله دادن بخاطر منطق قوى. «فصل الخطاب» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨ .
🇮🇷🍃🇮🇷 🍃🔻دوم اردیبهشت ،سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به ملت شجاع ایران و همه دلاوران سپاه این سبز پوشان پیرو آقا امام حسین(ع) و سربازان واقعی انقلاب اسلامی ایران و مبارزین واقعی در همه عرصه های مبارزه با هر پلشتی و فساد و حافظ امینت کشور ، تبریک و تهنیت عرض می نماییم 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
4_5846032715622650889.mp3
13.79M
※لب ما و قصه زلف تو شاعر ؛ قاسم صرافان جمعه ۳۱ فروردین بهشت زهرا(س)قطعه ۴۰ Esteghase.com 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
4_5846032715622650890.mp3
11.42M
※ دلواپس نگاه من نباش شاعر ؛ محمدابراهیمی‌اصل جمعه ۳۱ فروردین بهشت زهرا(س)قطعه ۴۰ Esteghase.com 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
: : فقط «عاشق»ها می‌توانند زمان را بو بکشند مثل یعقوب ! ✍️ آمد یک‌راست نشست کنارم. پزشکی است که جهادی می‌آید و کار می‌کند کنار ما. از کلمه‌ی «کار» برای چنین جایی، چنین هدفی، چنین مسیری، بیزارم... بهتر است بگویم؛ «زندگی می‌کند کنار ما» آخر برای رفتن به سمت امام، حرکت با بدن لازم نیست! اول قلب باید حرکت کند. و قلبی که حرکت کرد بدن را به استخدام خود درمی‌آورد. آنوقت دیگر اسم آن کار، کار نیست... عشق است! زندگی است! تنفس است! خودِ «رسیدن» است... • نشست کنارم و از کیفش یه بسته آورد بیرون و گذاشت روی میز! گفت : این یک هدیه‌ است که من آورده‌ام... گفتم : چی؟ برای چی؟ برای کی؟ گفت : برای شما نیست. دیروز در جلسه فهمیدم در بخش فن‌آوری اطلاعات نیاز به فلان ابزار دارید و ممکن است کار معطل شود. ما این چند تکه طلا را داشتیم که تمام دارایی ماست. احتمال می‌دهم بتوان این مبلغ را با آن پوشش داد. • نگاهش کردم و هیچ نگفتم! نمی‌دانم در نگاه من چه دید که گفت: این هدیه برای شما نیست که! برای پیشبرد اهدافی است که چون بر آن اشراف دارم می‌دانم ما را آماده‌ی یک پرش بزرگ در جنگ نرم می‌کند. باز هیچ نگفتم و نگاهش کردم! باز نمی‌دانم در نگاهم چه دید که گفت : نگران نباشید برای پول پیش خانه هم اگر صاحبخانه اضافه کرد، خدا بزرگ است، همان خدایی که مرا وسیله‌ی تامین این ابزار کرد بقیه‌ی کار را هم بلد است. الآن کار لنگ است و من قادرم سنگی از سر راه بردارم، یک هفته دیگر که گره را دادند دیگری باز کند، حسرتش میماند برای من. و من باز هیچ نگفتم و او ... بلند شد و رفت تا نکند تشکری از زبان من خارج شود. ✘ او رفت از اتاق بیرون و من با خودم فکر کردم، «عشق چه می‌کند با آدم»! آدم را جلوتر از زمان حرکت می‌دهد، جوری که می‌توانی قبل از آنکه نیازی سَر باز کند، آنرا بفهمی و چاره‌اش کنی. جایی که فقط می‌خواهی سنگها را برداری و برایت مهم نیست چه سنگی و کجا ... زور می‌زنی که سنگهای بزرگتر که راه توحید را به جهان بزرگتری باز می‌کند، به دستان تو برداشته شود. { هر چه این عشق عمیق‌تر، سهم تو از درد بالاتر! و هرچه سهم تو از درد بالاتر، برداشتن موانع و خرسنگها بدست تو بیشتر! } • با خودم گفتم : «زمان‌شناسی» کار هر کسی نیست. فقط «عاشق»ها می‌توانند زمان را بو بکشند مثل یعقوب... و آنوقت اولویت‌ها را در زمان، درست تشخیص بدهند. تصمیم‌هایی درست متناسب با همان زمان بگیرند بگونه‌ای که با یک حرکت درست مسیر را بسمت یک جهان بزرگتر باز کنند. • فقط عاشق‌ها می‌توانند همه چیزشان را بدهند تا تو را به چنگ آورند! خدا «عاقبت به عشق»مان کند که تنها «عاقبت بخیریِ مطلوب خداست»! 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🖥 رسانه‌ها دیگر قادر به انکار ابرقدرتی بنام ایران نیستند! بزودی تمام رسانه‌های جهان در استخدام اهداف اهل بیت علیهم‌السلام خواهند بود! منبع : اهمیت زمان شناسی montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
پایان صبر استراتژیک.mp3
12.1M
| ⚠️ رسانه‌های غرب: ایران از «صبر استراتژیک» خارج شده است این رفتار ایران، نشانه‌ی ورود به یک مقطع تاریخی حساس و نهایی است! ✘ فهم این زمان، و درک مسئولیت سنگین ایران در این برهه برای همه ممکن نیست مگر برای یک گروه... منبع : اهمیت زمان شناسی montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ 🔅«آیه از سوره آل عمران» 💢«أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»۱ 🔹 تمام کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند از روی اختیار یا از روی اجبار در برابر فرمان او تسلیم اند و بسوی او بازمی‌گردند. 🔹 از رفاعه بن موسی روایت شده که گفت از امام صادق شنیدم که در تفسیر این آیه شریفه فرمود: 🔅 هرگاه مهدی عجل الله قیام کند مصداق این آیه ظاهر می شود زیرا آن‌وقت است که در زمین باقی نماند هیچ قریه و بلد و سرزمینی، مگر آنکه در آن قریه و شهر صدا بلند شود و به «اشهد ان لا الله عین الله و ان محمداً رسول‌الله » ۱:آل عمران/۸۳ 📚بحارالانوار، ج15، ص 176. 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
۴ 🔅«آیه ای از سوره توبه» 💠از امام باقر علیه السلام در مورد تفسیر آیه شریفه سی و شش سوره توبه که می‌فرماید: 🔅وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ‌ مَعَ الْمُتَّقينَ. « با همه مشرکین بجنگید چنان‌که آنان همگی با شما می‌جنگند» سؤال شد حضرت فرمود: 🔹هنوز تأویل این آیه نیامده است هنگامی‌که قائم ما پس از ما قیام کند آنان که زمان او را درک کنند تأویل این آیه را خواهند دید که بی تردید آیین محمد صلی الله علیه و آله به هرجایی که شب و روز می‌رسد خواهد رسید و دیگر اثری از شرک در روی زمین نمی‌ماند. 💠 چنان‌که خدای متعال می‌فرماید: 🔅« دیگر نشانی از آن‌ها بجز اقامتگاهشان دیده نمی‌شود»۱ زمین به وسیله مهدی عجل الله آباد، خرم و سرسبز می‌شود و به وسیله او چشمه‌سارها روان گردد فتنه‌ها و غارتگری‌ها از بین می‌رود و برکات بسیار می شود. ۲ 📚۱:احقاف/۲۵ ۲:الزام الناصب/ص۲۲ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
۵ 🔅«آیه‌ای از سوره إسراء» 🔹وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقَد جَعَلنا لِوَليِّه سُلطانا فَلا يُسرِف فِي القَتلِ إنَّهُ کانَ مَنصورا [إسراء/33] «و آن کس که مظلوم کشته شده، براي وَليّش سُلطه (و حق قصاص) قرار داديم. اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمايت است.» 🔹امام باقر در تفسير این آیه فرمودند: منظور از «مَن قُتِلَ مَظلوما» حسين بن علی است و بقيه ی آيه، امام زمان است که نامش در آيه «منصور» ميباشد، چنان که خداوند احمد و محمد را «محمود» و عيسی را «مسيح» خوانده است. 📚اثبات الهداة، ج5، ص193 تفسير فرات الکوفی، ص240 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
۶ 🔅«آیه ای از سوره بقره» 💠الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ [بقره/۳] (پرهيزكاران) كسانی هستند كه به غيب ايمان می‌آورندو نماز را برپا مي‌دارند و از تمام نعمتها و مواهبی كه به آنان روزی داده‌ايم، انفاق می‌کنند. 🔹داوود رقی میگويد كه امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «متَّقين كسانی هستند كه به قيام حضرت قائم(مهدی) ، كه البته حق است، اقرار و ايمان داشته باشند.» 📚اثبات الهداة ج۵ ص۷۲ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
۷ 🔅«آیه ای از سوره مائده» 💠الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ...[مائده/۳] {امروز، کافران از (زوال) آئین شما، مأیوس شدند بنابراین از آنها نترسید...} 🔸جابر میگوید امام باقر درباره این آیه فرمودند: 💢«روز ظهور قائم آل محمد است که بنی امیه نا امید می شوند؛ آنها هستند که کافر گشته و از آل محمد(علیهم السلام) نا امید می باشند.» 📚البرهان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۲۲۳ 📚الزام الناصب، ج۱، ص۵۸ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
۸ 🔅«آیه ای از سوره الرحمن» 💠يعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ [الرحمن/۴۱] {تبهكاران از سيمايشان شناخته مى‌شوند و از پيشانى و پايشان بگيرند...} 🔸معاویه دُهنی میگوید امام صادق از من پرسید: دیگران درباره این آیه چه می گویند؟ 🔸 عرض کردم: می پندارند که خداوند روز قیامت گنهکاران را از قیافه شان می شناسد... امام فرمودند: خدا چه نیاز دارد مجرمان را از چهره بشناسد و حال آنکه آنان را آفریده؟! 🔸عرض کردم: جانم به قربانتان! پس معنای آیه چیست؟ امام فرمودند: هنگامی که حضرت قائم علیه السلام قیام کند، خداوند به او علم سیما شناسی عطا می کند (پس از چهره، آنها را می شناسد و با ایشان برخورد می کند) 📚الاختصاص، ص۳۰۴ 📚بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۵۶ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
۹ 🔅«آیه ای از سوره آل عمران» 🔹بلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِين [آل عمران/۱۲۵] 🔸آرى (امروز هم) اگر صبر و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خدا شما را به پنج هزار از فرشتگان، که نشانه هایی با خود دارند، یاری خواهد داد! 🔸امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: فرشتگانی که رسول خدا را روز جنگ بدر در زمین یاری کردند، از آن پس به آسمان بالا نرفتند و نمی روند تا اینکه صاحب الامر را یاری کنند، تعداد آن فرشتگان، پنج هزار است. 📚تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۹۷ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
🌱بهار از پشت چشمان تو ظاهر می‌شود روزی زمین با ماه تابانت، مجاور می‌شود روزی... 🌱تو باقی‌مانده‌ی حقی،به زیتون‌ و‌ زمان سوگند تمام عصرها باتو، معاصر می‌شود روزی... تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
38.Sad.21-25.mp3
5.22M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۳ تفسیر آیه 21_22سوره ص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=103412 تفسیر آیه 23سوره ص http://sokhanrani.iranseda.ir/search/?t=%DB%B2%DB%B3%20%D8%B5 تفسیر آیه 24_25 سوره ص http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=93679 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۲۱ و ۲۲ سوره ص 🕊 🍃 وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (۲۱)🍃 🍃 إِذْ دَخَلُوا عَلَي دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَي بَعْضُنَا عَلَي بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَي سَوَاء الصِّرَاطِ (۲۲)🍃 ترجمه 🔶 🍃 و آيا ماجراى آن دادخواهان كه از ديوار محراب (داود) بالا رفتند به تو رسيده است؟🍃 🍃 آن گاه كه (ناگهانى) بر او وارد شدند و او از (مشاهده ى) آنان به هراس افتاد. شاكيان گفتند: نترس، ما دو نفر درگير شده ايم و يكى از ما بر ديگرى تعدّى نموده است، پس بين ما به حقّ داورى كن و ستم روا مدار و ما را به راه راست راهنمايى فرما».🍃 «خصم» به معناى نزاع و درگيرى است و به هر يك از طرفين دعوا نيز گفته مى شود. كلمه ى «سور» به معناى ديوار بلند است و «تسوّروا» به معناى بالا رفتن از ديوار است. كلمه ى «محراب» به دو معناست؛ گاهى به معناى بالاى مجلس و بهترين جاى منزل است كه بزرگان مى نشينند و گاهى به معناى محلّ عبادت و جايگاه امام جماعت است. «شطط» به معناى تجاوز و افراط و زياده روى و ستم است. امام رضا(عليه السلام) فرمود: خداوند دو فرشته را (در قيافه دو دادخواه) نزد داود فرستاد و آن دو از در بر او وارد نشدند بلكه از ديوار محراب بالا رفته و ناگهان نزد او آمدند. شايد بتوان از اين ماجرا استفاده كرد كه براى آزمايش يا آموزش، فضاسازى و فيلم سازى و تغيير فيافه و ايجاد صحنه هاى هيجانى، دوست يا دشمنى فرضى، تغيير لباس و صدا و كارهاى هنرى جايز باشد واللّه العالم. در آيات پيشين، قرآن كمالات بسيارى را براى حضرت داود بيان نمود كه آخرين آنها، فصل الخطاب، يعنى قضاوت قاطعانه بود. در اين آيات به صحنه اى اشاره مى كند كه خداوند براى داود پيش آورد تا او را آزمايش كند و در نهايت آموزش دهد كه چگونه داورى كند. در اين صحنه كه بر اساس برخى روايات، توسط برخى فرشتگان انجام شده است، دو نفر به گونه اى غير منتظره بر داود وارد مى شوند، چنانكه او گمان مى برد قصد سوئى نسبت به او دارند، امّا مى گويند: اى داود نترس، ما دو نفر شاكى هستيم كه ميان ما اختلاف شده و از تو داورى مى خواهيم. فرشته بودن اين دو نفر را اين نكته تقويت مى كند كه در داستان حضرت ابراهيم و حضرت لوط نيز، فرشتگان به گونه اى بر آنان ظاهر شدند كه اين دو پيامبر ترسيدند و سپس فرشتگان گفتند: نترسيد. در قضاوت، عدالت جايگاه محورى دارد، لذا در اين آيات، با سه عبارت مختلف، بر عدالت در قضاوت تأكيد شده است: «فاحكم بيننا بالحقّ»، «لا تشطط»، «اهدنا الى سواء الصراط» 📌 پیام ها 🌿 قبل از بيان سخن، در مخاطبين انگيزه ى شنيدن ايجاد كنيم. «هل اتاك نبأ» 🌿 خداوند، پيامبر را به مطالعه تاريخ گذشته دعوت مى كند. «هل اتاك نبأ الخصم» 🌿 صحنه هاى هيجانى و غوغايى و دلهره آور، زمينه ى عجله و دست پاچگى در قضاوت است. «تسوّروا المحراب - ففزع» 🌿 قضاوت در محراب عبادت، ارزش و قداست آن را بيش تر مى كند. (سكوى قضاوت حضرت على عليه السلام در مسجد كوفه بود و محل قضاوت حضرت داود در محراب). «تسوّروا المحراب» 🌿 ترس و دلهره طبيعى به سراغ موحّدين نيز مى آيد و با توحيد منافاتى ندارد. «ففزع» 🌿 پيامبران نيز به حكم بشر بودن، از امور غير منتظره، وحشت مى كنند. «ففزع» 🌿 براى قضاوت، بايد طرفين دعوا در دادگاه حاضر باشند. «خصمان» 🌿 انبيا، مرجع و ملجأ مردم بوده اند. «دخلوا على داود... خصمان بغى...» 🌿 تذكّر به قاضى در لحظه ى قضاوت، وسيله اى است براى مصونيّت او از اشتباه. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط و اهدنا» 🌿 طرفين دعوا، بايد خواهان اجراى حقّ باشند، نه حفظ منافع خود. «فاحكم بيننا بالحقّ» 🌿 رهبران و داوران جامعه الهى بايد نصيحت پذير و حقّ شنو باشند. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط» 🌿 اجراى عدالت در جامعه، عامل هدايت مردم به راه مستقيم و دورى از افراط و تفريط مى شود. «اهدنا الى سواء الصراط» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨ .
⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۲۳ سوره ص 🕊 🍃 إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ🍃 ترجمه 🔶 🍃 اين برادر من است كه براى او نود و نه ميش و براى من تنها يك ميش است، امّا (با آن همه سرمايه به من) مى گويد: آن يك ميش را هم به من واگذار و در گفتگو بر من غلبه نموده است.🍃 جمله ى «اكفلنيها» يعنى كفالت آن را به من واگذار و اين كنايه از بخشش و هديه است و «عزّنى» از عزّت به معناى غلبه است. 📌 پیام ها 🌿 نزاع، به معناى نفى برادرى نيست. «خصمان بغى»، «ان هذا اخى» 🌿 انسان، حريص و زياده طلب است و هرگز از مال دنيا سير نمى شود. «اكفلنيها» (بر خلاف نظريه برخى فلاسفه كه آزادى در رسيدن به شهوات و غرايز را وسيله آرامش مى دانند و مى گويند: انسان همين كه سير شد آرام مى شود). 🌿 كسانى كه قصد تصاحب حقّ ديگران را دارند، مقدّمات حقوقى و استدلالى كار خود را هم براى دادگاه آماده مى كنند. «عزّنى فى الخطاب» 🌿 چه بسا مظلومى كه نتواند حقّ خود را درست بيان كند و در سخن، از ظالم كم بياورد. پس قاضى بايد بدنبال كشف حقيقت باشد و فريب خوش زبانى متهم را نخورد. «عزّنى فى الخطاب» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨ .
⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۲۴ و ۲۵ سوره ص 🕊 🍃 قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَي نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنْ الْخُلَطَاء لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَي بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعاً وَأَنَابَ (۲۴)🍃 🍃 فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَي وَحُسْنَ مَآبٍ (۲۵)🍃 ترجمه 🔶 🍃 (داود) گفت: حقّا كه او با درخواست افزودن ميش تو به ميش هاى خودش به تو ستم كرده است و البتّه بسيارى از شريكان، بعضى بر بعضى ستم مى كنند، مگر كسانى كه ايمان آورده و عمل شايسته انجام مى دهند و آنان كم هستند و داود متوجّه شد كه ما او را (با اين صحنه و طرح نزاع) آزمايش كرديم، پس، (از قضاوت خود قبل از شنيدن سخن طرف مقابل پشيمان شد و) از پروردگارش آمرزش خواست و به ركوع در افتاد و توبه و انابه كرد.🍃 🍃 پس ما آن (قضاوت عجولانه) را بر او بخشيديم و البتّه براى او در نزد ما مقام قرب و عاقبت نيك است.🍃 ماجراى قضاوت حضرت داود در تورات كنونى نيز آمده است، امّا متفاوت از آنچه در قرآن آمده است كه با مقام انبيا نمى سازد و كذب و دروغى بيش نيست. در فصل ۱۲ تورات كتاب اشموئيل مى خوانيم: كسى نزد مشاور داود آمد و گفت: در شهرى دو نفر بودند كه يكى غنىّ و ديگرى فقير، غنىّ گوسفند و گاو بسيار داشت و فقير تنها يك برّه ى كوچك داشت. مسافر غريبى نزد شخص غنىّ آمد، او بخل كرد و از مال خودش خرج نكرد، بلكه برّه ى مرد فقير را ذبح كرد تا از مسافر غريب پذيرايى كند، اكنون فتواى داود چيست؟ داود عصبانى شد و گفت: كسى كه اين كار را كرده مستحقّ قتل است، او بايد چهار گوسفند به جاى يك گوسفند بدهد. سؤال كننده گفت: اى داود! آن مرد تويى! داود فهميد كه مرادش از طرح سؤال اين بود كه تو كه همسر داشتى چرا همسر همسايه ات را با توطئه تصاحب كردى؟ لذا داود ناراحت شد و توبه كرد!! 📌 پیام ها 🌿 قضاوت، نبايد عجولانه و بر اساس شنيدن سخن يكى از طرفين باشد. (حضرت داود با شنيدن سخن يك نفر از طرفين دعوا قضاوت كرد و فرمود: «لقد ظلمك» و به همين دليل از خداوند عذر خواست). 🌿 افزون طلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظلمك بسؤال نعجتك الى نعاجه» 🌿 انسان مى تواند مالك اموال زياد باشد. حضرت داود از داشتن ۹۹ ميش انتقاد نكرد، بلكه از افزون طلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). «لقد ظلمك...» 🌿 در انتخاب همكار و شريك بايد محور كار، ايمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پيش است. «كثيرا من الخلطاء ليبغى... الاّ الّذين آمنوا» 🌿 ايمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمنوا و عملوا الصالحات» 🌿 شركت، بسترى براى لغزش و ضايع كردن حقّ شريك است. «كثيراً من الخلطاء ليبغى» 🌿 اقتصاد سالم در سايه ى ايمان و عمل صالح است. «ليبغى... الا الّذين آمنوا و عملوا الصالحات» 🌿 كسانى كه حقّ ديگران را مراعات كنند بسيار كمند. «قليل ما هم» 🌿 آزمايش حتّى براى پيامبران الهى مطرح است. «انّما فتنّاه» 🌿 سفارش به ايمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترين رهنمود است. (از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهدنا الى سواء الصراط» حضرت فرمود: «كثيراً من الخلطاء ليبغى... الا الّذين آمنوا...» 🌿 انبيا به خاطر ساده ترين لغزش، بهترين نوع انابه و توبه را از خود نشان مى دادند. (ترك اولاى حضرت داود اين بود كه قبل از شنيدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فاستغفر ربه و خرّ راكعا و اناب» 🌿 توبه ى فورى ارزش زيادى دارد. «فاستغفر» (حرف فاء) 🌿 ربوبيّت الهى زمينه درخواست آمرزش است. «فاستغفر ربّه» 🌿 حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پيامبر معصوم سر زند بايد همراه با استغفار باشد.«فاستغفر ربّه» 🌿 ركوع در نماز، قبل از اسلام نيز بوده است. «خرّ راكعاً» 🌿 توبه بايد هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خرّ راكعاً و اناب» 🌿 توبه ى فورى، پذيرش فورى را به دنبال دارد. «فاستغفر... فغفرنا له» 🌿 توبه، غير از جبران گذشته، آينده را نيز تأمين مى كند. «فغفرنا له ذلك و ان له عندنا لزلفى و حسن مأب» 🌿 مقام معنوى، آن گاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمين آينده باشد. «زلفى و حسن مأب» 🌿 گاهى دنيا و آخرت براى يك نفر جمع مى شود. «شددنا ملكه - سخرنا الجبال معه - عندنا لزلفى و حسن مأب» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨ .
✘ معیار قضاوت «حقیقت» است نه «احساسات» ما ! • همیشه حقیقت درمورد کسی، همان احساسی نیست که ما در لحظه داریم! بلکه ما ممکن است دچار افراط یا تفریط شده باشیم و این کاملاً طبیعی است. • اگر درمورد کسی از ما سوال کردند که اتفاقاً حال خوبی نسبت به او نداریم، اما معیار قضاوت‌مان را «حقیقت» قرار دادیم نه «حب و بغض شخصی خودمان»، از این لغزشگاه به سلامت عبور کردیم. montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
یاد خدا ۶۴.mp3
8.94M
مجموعه ۶۴ | زمانی که مورد مشورت قرار می‌گیریم و باید درمورد کسی نظر دهیم، اولین چیزی که محور اظهار نظر ما قرار می‌گیرد، چیست؟ √ احساس محبت یا نفرت خودمان در مورد او؟ √ یا حقیقت وجودی او که ممکن است با احساسات ما هم یکی نباشد؟ این نقطه، نقطه‌ی بسیار خطرناکی است‼️ montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .