🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
✅زنان باردار درمقابل کرونا چه کارهایی باید انجام دهند؟
✍فوق تخصص زنان گفت: زنان باردار به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان باید توصیههای بهداشتی درباره کرونا را بیشتر رعایت کنند؛ چراکه احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار بیشتر از زنان غیرباردار است. فریبا الماسی، فوقتخصص بیماریهای زنان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتوگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «زنان باردار با توجه به انتشار ویروس کرونا در کشور چه اقداماتی باید انجام دهند؟»، اظهار داشت: با توجه به اینکه مقاومت بدن زنان باردار از زنان غیرباردار و نیز مردان کمتر است، باید نکات پیشگیرانه را بیشتر رعایت کنند؛ چراکه بارداری باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده و زودتر دچار عفونت میشوند.
وی ادامه داد: شستن مکرر دستها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و خودداری از حضور در خارج از خانه و تماسهای غیرضروری باید توسط زنان باردار مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ ضمن اینکه احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار در زمان حضور در جامعه و ارتباط با افراد دیگر بیشتر از زنان غیرباردار است. این فوق تخصص زنان خاطرنشان کرد: دوره کمون این ویروس یعنی از زمانی که این ویروس وارد بدن میشود تا ظاهر شدن علایم آن 14 روز است و علامت این ویروس نیز تا یک ماه وجود دارد و احتمال اینکه فرد مبتلا خوب شود، 80 درصد است اما در زنان باردار با توجه به پایین بودن مقاومت بدنی امکان بهبودی آنها کمتر از افراد عادی است.
⭕️ الماسی اضافه کرد: زنان باردار هنگام انجام تصویربرداری و سونوگرافی باید از ماسک استفاده کرده و پزشکان مربوط نیز برای انجام این آزمایشات باید حتماً از ماسک استفاده کنند؛ ضمن اینکه زنان باردار نیز مانند افراد معمولی در چنین شرایطی باید از خوردن غذاهای فستفود و خارج از خانه خودداری کنند.
📘 منبع: خبرگزاری فارس
🍏 @tebeslami_1396🌿
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
✅نکاتی برای شستوشوی میوه و سبزی در پی شیوع کرونا
✍سعی کنید میوه و سبزیجاتی انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی داشته باشند. پس از ورود به منزل کیسههای میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید؛ به گونهای که تماسی با سایر وسایل منزل نیز نداشته باشند. پس از آنکه دستهایتان را به خوبی شستید، ظروف مخصوص حاوی مواد ضدعفونی کننده را درون سینک ظرفشویی قرار داده و میوه و سبزی را داخل آن بریزید. با گذشت زمان لازم بر حسب نوع ماده ضدعفونی کننده، میوه و سبزی را به خوبی آبکشی کرده و در سبد مخصوص قرار دهید.
با اتمام عملیات ضد عفونی کردن میوه و سبزی، کیسههای پلاستیکی را دور انداخته و سینک و محل قرار دادن کیسههای خرید را شسته یا ضد عفونی کنید. به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شستوشو آنها را خورد کردهاید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.
با اتمام کار دستگیره درب یخچال را ضد عفونی کنید و به یاد داشته باشید مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان توصیه نميشود.
🍏 @tebeslami_1396🌿
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅
👶 چرا بعضی از فرزندان کم عقل اند؟!...
✅ یکی از علل بیش فعالی و مونگلی
✍ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: در حال جنابت ، به قصد بچه دار شدن با همسرت هم آغوش نگرد ، بهتر است غسل کنی ، آرام گیری ، پاک و طاهر شوی و سپس ... اگر چنین نکردی و فرزندی مجنون و کم عقل نصیبت شد ، کس دیگری جز خود را سرزنش مکن.....
📚وسائل الشیعه ، ج ۱ ، ص ۹۹
🍏 @tebeslami_1396🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ایشون «گلشیفته فراهانی» عامل اصلی سرقت ژن ایرانیها هستند؛ همون کسی که چند سال قبل، به بهانه کمک به بیماران سرطانی از مردم خواسته بود نمونه بزاقشون رو برای آزمایشگاههای استکبار جهانی ارسال کنند ... و حالا پس از چند سال نتیجه عملی رو که برخی از مردم نادان و جاهل انجام دادند رو با ویروس کرونا شاهدیم ... ننگ و نفرین ابدی بر حراملقمههای سلبریتی ... 😡
جالبه بدونید ژنتیک ایرانیها و ایتالیاییها خیلی بهم شبیهه و در ایتالیا هم تعداد مبتلاها بالاست ... !!
✍️ یادتونه اون روزایی رو که محققین و کارشناسای ما میگفتن خواهشاً به حرف این سلبریتیهای ملعون حراملقمه، گوش ندید و ژنتیک ایرانی رو به بیگانهها ندید، عدهای گوش ندادن ... ؟!!
حالا هم متخصصها میگن تنها راه کنترل #کرونا قطع زنجیره ابتلاست ... به خاطر خودتون توی خونههاتون بمونید.
#بیوتروریسم
#جنگ_بیولوژیک
#کرونا
#کاسبان_کرونا
🔻
@TebEslami_1396
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سرقت اطلاعات ژنتیکی ایرانیها ... !!
#بیوتروریسم #کرونا
#جنگ_بیولوژیک
#کرونا_فتنه_آخرالزمانی
@TebEslami_1396
🌸🍃
🍃
#قسمت_سوم
🌹 #تاثیر_مزاج_بر_چاقی_لاغری
4مزاج،4نکته
قبل از ورود به بحث مزاج ها کافی است همین نکته کلی را
بدانید که بیشتر خشکمزاجها لاغرند و بیشتر مزاجهای تر، چاق هستند.
• مزاج سرد و تر: پوست روشن، موهای بورتر، چربی بدن بیشتر، گوارش تنبل، یبوست، نفخ، استخواندرد، ضعف و بیحالی، آرام، تشنگی کم، مرطوب بودن دهان، تمایل به مصرف شیرینی و ادویه، عدم تمایل به خوردن ترشیها، علاقه به فصل تابستان، صبور.
• مزاج گرم و تر: درشتاندام، موهای پرپشت، نبض پر و قوی، عدم تحمل گرما یا سرمای شدید، علاقه به شیرینی و ترشی، علاقه به انواع غذاها، شجاع و جسور، عضلههای بیشتر، فعال، خواب خوب، غذای خوب، پراشتها، ناموفق در لاغر کردن، خستگی زودهنگام از برنامههای رژیمدرمانی، شاخه به شاخه شدن، شروع کارها با انرژی زیاد و نیمهکاره رها کردن آنها، عصبانیت کم، اما شدید، توانایی فعالیت ممتد یا خواب ممتد، علاقهمند به شعر و موسیقی.
• مزاج گرم و خشک: لاغر، گرمایی، عدم تحمل فصل تابستان، ریزش موی جلوی سر، دارای بینی نسبتاً بزرگ، موهای سینه بیشتر در آقایان، عطش زیاد، دهان خشک، تمایل شدید به فصل زمستان، تمایل به خوردن خیار و کاهو، عصبانیت زودهنگام و فروکش کردن سریع آن، عضلههای ظریف، اما قوی در آقایان، استخوانهای محکم و قوی، با مشکلات گوارشی محدود.
• مزاج سرد و خشک: بینی خشک، تمایل به مصرف شیرینیها و گرمیها، تمایل به هوای گرم، محاسبهگر، موهای سینه کم در آقایان، استخوانهای ظریف در خانمها، لک شدن پوست صورت و بدن، ایجاد لکههای سیاه پشت دستها (سودا)، زودرنج، کینهتوز، مصمم در اتمام کارها و وظایف، افراد منظم و موفق، نکتهسنج و دقیق، عضلههای ظریف در خانمها، دارای مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ، رگهای واریسی مشهود.
🍃
🌸🍃
🆔 @tebeslami_1396
🌸🍃
🍃
#قسمت_دوم
🌹#تاثیر_مزاج_بر_چاقی_لاغری
یعنی این افراد باید برای لاغری، تغییر مزاج بدهند؟
به هیچ عنوان. حواستان باشد وقتی از تغییر مزاج صحبت میکنیم، منظورمان افتادن از آن طرف بام نیست؛ یعنی ما به افراد دارای مزاج سرد و تر، استفاده از خوراکیهای دارای مزاج گرم و خشک را تا حدی توصیه میکنیم که مزاج آنها به سمت اعتدال برود، نه اینکه از سرد و تر به گرم و خشک تبدیل شود.
اگر فردی بدون رعایت این موارد، رژیم بگیرد، چه مشکلاتی پیشرو خواهد داشت؟
در بعضی از موارد، پیچیدن نسخه واحد برای تمام افراد مبتلا به اضافهوزن بدون در نظر گرفتن مزاج آنها میتواند بدون نتیجه باشد یا روند کاهش وزن فرد را به قدری کاهش دهد که او از ادامه رژیمدرمانی برای کم کردن وزنش منصرف شود. بهعنوان مثال، افرادی با مزاج سرد و تر که دارای اضافهوزن نیز هستند، خودشان بهطور ذاتی مزاج سردی دارند. حالا اگر ما برای این افراد، مصرف سرکه سیب، کاهو یا سایر سبزیها و صیفیهایی با مزاج سرد و تر را توصیه کنیم، نهتنها نتیجه مطلوبی از روند کاهش وزن خود نمیگیرند، بلکه ممکن است با ضعف، ریزش مو، تپش قلب یا پادرد هم مواجه شوند. با این حساب، کاهش وزن بسیار ناچیز این افراد همراه با مشکلاتی خواهد بود که آنها را از ادامه درمان باز خواهد داشت. این افراد باید بهجای رو آوردن به مواد غذایی دارای مزاج سرد و تر یا سرد و خشک، مواد غذایی دارای مزاج گرم و خشک مانند زیره و فلفل را به برنامه غذایی خود بیفزایند. این مواد غذایی، علاوه بر افزایش سوختوساز بدن این افراد، باعث کاهشتری مزاج آنها و پیشرفت مزاج به سمت اعتدال میشوند.
پس اگر کاهش رطوبت بدن، میتواند منجر به کاهش وزن شود، افزایش رطوبت بدن هم افزایش وزن را در پی خواهد داشت؟
دقیقاً! بهطورکلی، اگر ما تصمیم داشته باشیم وزن فردی را پایین بیاوریم، باید سعی کنیم رطوبت بدن او را کم کنیم و مواد غذایی با طبیعت خشک را بیشتر در رژیم غذایی او جای دهیم. این در حالی است که اگر ما بخواهیم توصیهای به افراد لاغر که قصد چاق شدن دارند، داشته باشیم، باید به آنها بگوییم سعی کنند رطوبت بدنشان را بالا ببرند. این افراد باید غذاهایی با مزاج خشک مانند خوراکیهای ترش و تند را کمتر مصرف کنند. افراد دارای مزاج سرد و خشک، باید بیشتر به خوراکیهای دارای مزاج گرم و تر تمایل پیدا کنند و افراد دارای مزاج گرم و خشک، باید بیشتر به خوراکیهای دارای مزاج سرد و تر روی بیاورند.
ادامه دارد ......
🍃
🌸🍃
🆔 @tebeslami_1396
🌸🍃
🍃
#قسمت_اول
🌹 #تاثیر_مزاج_بر_چاقی_لاغری
در طب سنتی برای کاهش و افزایش وزن مانند درمان همهی مشکلات و بیماریها به مزاج افراد توجه خاصی دارد. در این مطلب به تأثیر مزاج در وزن و افراد پرداخته شده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از هفته نامه سلامت، "ما در مجموع 4 نوع مزاج داریم؛ گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و در نهایت سرد و خشک. افرادی که دارای مزاجتر هستند، معمولاً کسانیاند که از چاقی یا اضافهوزن رنج میبرند. افرادی که مزاجشان به سمت سردی و تری تمایل دارد، افرادی با چربی بیشتر و افرادی که مزاجشان به سمت گرمی و تری تمایل دارد، افرادی با توده عضلانی بیشتر هستند. به عبارت سادهتر، سرد و ترهای چاق دارای چربی بیشتر و گرم و ترهای چاق دارای عضلههای بیشتری هستند. به این ترتیب، میتوان اینطور گروهبندی کرد که خانمهای چاق معمولاً در گروه افرادی با مزاج سرد و تر قرار میگیرند و آقایان چاق در گروه افرادی با مزاج گرم و تر". اینها بخشی از گفتههای دکتر محمد فصیحی دستجردی، متخصص عفونی و محقق طب سنتی درباره تأثیر مزاج افراد بر چاقی یا لاغری آنها بود. در ادامه در گفتوگو با ایشان، بیشتر به تأثیر مزاجها بر بهبود روند لاغری یا چاقی افراد میپردازیم.
اگر افراد چاق، دارای مزاجتر هستند، یعنی لاغرها مزاج خشکی دارند؟
بله، افراد لاغر جزو کسانی هستند که مزاج خشکی دارند؛ یا سرد و خشک یا گرم و خشک. بهطورکلی هم، بچهها دارای مزاج گرمتری هستند. از اینرو، بچههای لاغر مزاج گرم و خشکی دارند. هرچند در بعضی از موارد محدود، بچههای لاغر میتوانند مزاج سرد و خشک هم داشته باشند.
با این حساب باید قبل از رژیمهای لاغری، مزاج افراد را در نظر گرفت.
بله، زمانی که فردی تصمیم به کاهش وزن میگیرد، ما باید ببینیم مزاج او به چه صورت است، تا بتوانیم با اصلاح مزاج، قدم مؤثرتری در کم کردن وزن فرد برداریم. افراد دارای مزاج گرم و تر، باید ابتدای راه کاهش وزن، مصرف خوراکیهایی با مزاج سرد و خشک را افزایش دهند تا مزاج آنها به مرور زمان معتدل شود. از طرف دیگر، افرادی که مزاج سرد و تری دارند باید مصرف خوراکیهای دارای مزاج گرم و خشک را در برنامه غذایی خود افزایش دهند. به همین دلیل است که ما نمیتوانیم برای تمام افرادی که قصد کاهش وزن دارند، نسخه یکسانی بپیچیم و توقع داشته باشیم این افراد نتایج یکسانی از این نسخه واحد بگیرند.
ادامه دارد.....
🍃
🌸🍃
🆔 @tebeslami_1396
10.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺آموزش دوخت ماسک فیلتردار قابل شستشو در خانه
@tebeslami_1396
تحلیل گزاره های پزشکی در اسلام و حیطه های تعامل اسلام و طب
رابطه اسلام و علم پزشکی یکی از مهمترین و بحثانگیزترین مباحث علمی و تاریخی است. این بحث از جهات متعددی حائز اهمیت است: ۱٫ علم پزشکی یکی از کارامدترین علوم بشری است که تقریباً همه افراد بشر در طول زندگی به آن نیازمندند؛ در حالی که علوم دیگر تا این حد برای انسان کارامدی ندارد. ۲٫ بعضی از گزارههای پزشکی در اسلام مطرح شده است ـ خصوصاً در پیشگیری و بهداشت ـ این مسئله باعث شده است که رابطه اسلام با پزشکی از ارتباط آن با سایر علوم پر رنگتر جلوه نماید. ۳٫ در قرآن کریم بعضی از پدیدههای مرتبط با پزشکی ذکر شده است؛ نظیر نام برخی از خوراکیها و آشامیدنیها که نشاندهنده اهمیت آنها در نظام هستی و خصوصاً در ارتباط با بدن انسان است که موضوع پزشکی است. آیاتی چون: والتین والزیتون،۱ فلینظر الانسان الی طعامه۲ و امثال آن. در روایات اسلامی هم نظیر این مسائل زیاد به چشم میخورد؛ به گونهای که یک باب مستقل فقهی به نام «اطعمه و اشربه» در کتب روایی ایجاد گشته است. ۴٫ در برخی از روایات اسلامی از علم پزشکی به عنوان یکی از علوم ارزشمند در کنار علم دین یاد شده است: العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان.۳ ۵٫ تاریخ علم پزشکی در اسلام، بسیار درخشان است و یکی از مهمترین عوامل پیشرفت پزشکی در اسلام را میتوان اینگونه برشمرد که پزشکان مسلمان به شدت تحت تأثیر تعالیم دینی قرار داشتهاند.۴ مجموعه این عوامل باعث میشود رابطه اسلام و پزشکی به عنوان یک بحث اساسی در فلسفه علوم مطرح گردد که در این نوشتار، به بحث و بررسی پیرامون دیدگاهها و راهکارهای مختلف در مورد این ارتباط میپردازیم. زمینههای فهم گزارههای پزشکی در اسلام بدون شک در اسلام، گزارههای زیادی در مورد موضوعات مختلف پزشکی وجود دارد که بحث و بررسی و گردآوری آنها، نیازمند تحقیقات مستقل و گستردهای است. با توجه به تنوع و گستردگی این گزارهها از نظر منابع دینی و موضوع و نحوه بیان آنها، نمیتوان به راحتی برای مخاطب فهم یکسانی را از این گزارهها در نظر گرفت. گرچه این مسئله در همه گزارههای دینی جاری است؛ اما این گزارهها به دلیل ارتباط قسمتی از معنای آن با علم پزشکی، اهمیت خاصی دارد. بنابراین، نکاتی را که در فهم این گزارهها دخالت دارند، به اختصار بر میرسیم: ۱٫ توجه به زبان دینی: یکی از مباحث مهم در فلسفه علم، بحث زبان دینی است. در این بحث، به این سوال پاسخ داده میشود که زبان گزارههای دینی چیست؟ در پاسخ این پرسش دیدگاههای مختلف و متفاوتی مطرح گردیده است که در این نوشتار، مجال پرداختن به آنها نیست؛ اما صرفنظر از کلیت پاسخهایی که در این زمینه داده شده است، باید به این نکته توجه کرد که قالبهای بیانی دین متفاوت هستند و به تناسب موضوع و مخاطب تغییر میکنند. پیامبر(ص) در این باره میفرمایند: انا معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم؛۵ ما گروه پیامبران فرمان یافتهایم که به اندازه عقلهای مردم، با ایشان سخن بگوییم. بعضی از گزارههای دینی در قالب سمبلیک بیان شدهاند. بعضی به بیان عقلی آمده است؛ نظیر مباحث خداشناسی و استدلالهای مربوط به آن و قسمت مهمی از گزارههای دینی هم به زبان عرفی با مردم سخن میگویند؛ گرچه ممکن است موضوع این گزارهها عقلی یا علمی باشد. مثلاً در قرآن آمده است: افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت.۶ این آیه متضمن دعوت انسان به تفکر در خلقت شتر و اهمیت خلقت آن است؛ اما سبک گزاره، گزارهای علمی نیست که بیان کننده ویژگی و اهمیت خلقت شتر ـ به عنوان یک جمله خبری ـ باشد. یا در روایات آمده است که من اخلاق الانبیاء السواک.۷ این روایت، به بیان عرفی است؛ ولی در بردارنده یک موضوع علمی است. اکثر گزارههای پزشکی در دین به زبان عرفی بیان شده است و در بعضی موارد اندک هم سبک گزارههای دینی خصوصاً مسائل پزشکی تقریباً به سبک علمی است. به عنوان مثال در روایتی از امام باقر(ع) چنین نقل شده است: … و صره الصبی فیها مجمع العروق و عروق المراه کلها منها یدخل طعامه و شرابه من تلک العروق… ؛ ۸ ناف بچه در رحم، محل تجمع رگهای جنین و مادر است و غذا و نوشیدنیها از این رگها وارد میشود. با اندک تأمل میتوان دریافت که بیان این روایت به سبک گزاره علمی محض است؛ بهطوری که اگر کسی نام گوینده را بر دارد، گمان میرود که یک پزشک سخن میگوید. بنابراین، مهمترین نکته در فهم گزارههای دینی، توجه به زبان دین و کیفیت ارائه گزاره است. تحلیل یک گزاره سمبلیک با زبان عرفی یا عقلی و علمی و برعکس، مسیر فهم گزارههای دینی را منحرف میسازد. در گزارههای پزشکی دین، ابتدا باید به این نکته توجه نمود که این گزارهها با چه زبانی مطرح شدهاند. ۲٫ توجه به شرایط محیطی و مخاطبان گزارهها: این مسئله بیشتر در مورد روایات اسلامی مطرح است و در مورد قرآن کاربرد چندانی ندارد؛ زیرا
اولاً، قرآن به عنوان مهمترین منبع جاویدان دین، فراتر از زبان و مکان مطرح است و فقط بحث شأن نزولها تا حدودی در تبیین معنای آیات موءثر هستند. ثانیاً، در آیات قرآنی، گزارههایی که بهطور مشخص و دقیق فقط به یک مسئله علمی بپردازند، کمتر دیده میشود؛ اما در روایات بحث گستردهتری در این زمینه مطرح است؛ زیرا از یک سو، زمان صدور روایات حدود ۲۵۰ سال است و در این زمان شرایط محیط و مخاطب تغییر قابل توجهی داشته است. از سوی دیگر روایات، معمولاً مخاطب خاص دارند و مراتب اشخاص و شرایط محیطی برای صدور یک روایت، تغییرات مهم و جدی در فهم معنا ایجاد میکنند و گوینده به تناسب فهم مخاطب و شرایط محیط سخن میگوید. بنابراین، در گزارههای پزشکی موجود در دین به این نکته باید توجه شود. خصوصاً روایاتی که درباره خواص خوراکیها و آشامیدنیها وارد شده است؛ مثلاً درباره نمک روایات زیادی وارد شده است و حتی بعضی از فقها به استحباب شروع و ختم غذا با نمک فتوا میدهند.۹ توجه به بحث محیط در فهم این روایات بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است گرم بودن یا رطوبتی بودن یک منطقه، اقتضای خوراک خاصی را برای اهل آن منطقه داشته باشد و پیامبر یا امامان معصوم هم که در آن منطقه زندگی میکردند، برای سلامتی مردم، آنان را به تغذیه خاصی توصیه کردهاند. عدم توجه به این مسئله ممکن است باعث بروز فهم اشتباه از یک روایت گردد. چنانچه در روایتی آمده است که امام رضا (ع) غذای خود را با سرکه شروع کردند در حالی که نمک هم در سفره بود. وقتی از حضرت پرسیده شد که چرا با نمک شروع نکردید، حضرت فرمودند: سرکه هم مثل نمک است.۱۰ ممکن است این مسئله ناشی از تفاوت محیط و شرایط آب و هوایی باشد. این قبیل مسائل در روایات فراوانی دیده میشود. ۳٫ متنشناسی: یکی از اصول مهم فهم گزارههای دینی توجه به متن آیه یا روایت است. متن دینی نباید طوری تفسیر شود که با اصول مسلم عقلی در تعارض باشد. اگر چنین تفسیری ارائه گردد قطعاً باطل است. به عنوان مثال آیه شریفه یدالله فوق ایدیهم۱۱ یا آیات شریفه وجوه یومئذ ناضره الی ربها ناظره۱۲ را نمیتوان طوری تفسیر کرد که گمان رود خداوند جسم و قابل رؤیت و دارای خصوصیات جسمی است. این قاعده در روایات هم قطعاً جاری است و علاوه بر آن مضمون روایت نیز نباید با آیات قرآن مخالف باشد.۱۳ ۴٫ سند شناسی: قرآن سند متقن و یقینی دین است که دلایل آن در مباحث تخصصی علوم قرآنی بیان شده است و در این نوشتار، لزومی برای ارائه این دلایل نمیباشد ؛ اما بحث سندشناسی روایات و احادیث خصوصاً در گزارههای پزشکی اسلام بسیار مهم و حساس است؛ زیرا از مهمترین انگیزههای جعل حدیث در تاریخ اسلام سودجویی دنیامدارانی بوده است که سعی میکردند با نسبت دادن روایتی به پیامبر (ص) یا امام معصوم زمینه سودجویی خود را فراهم سازند. این افراد تلاش مینمودند کلمات و عبارات مشابه با سخن معصوم و یا ترکیبی از سخن معصوم و حرف خود ارائه نمایند تزمینه کسب و کارشان را رونق دهند. حدیث مجعول ابوهریره در مورد پیازفروشی که پیازهای او در مکه به فروش نمیرفت، از این قبیل است.۱۴ ابوهریره در این حدیث جعلی، ارزش خوردن پیاز مکه را در شهر مکه به پیامبر نسبت داد. بنابراین، در گزارههای پزشکی اسلام بحث سندشناسی بسیار مهم است و به احادیث مجعول نمیتوان استناد کرد. از این رو لازم است کسانی که در موضوعات اسلامی تخصص ندارند، در نقل حدیث در این زمینه دقت کنند. مبانی فلسفی فهم گزارههای پزشکی اسلام برای فهم گزارههای دینی و علمی باید به مبانی فلسفی در زمینه قلمرو علم و دین توجه نمود؛ زیرا بدون در نظر گرفتن این مبانی و عدم توجه به قلمرو هر کدام، تفسیر گزارهها دشوار و یا غیر ممکن خواهد بود. این بحث، از مباحث تخصصی فلسفه علم است و در این قسمت از نوشتار به تناسب موضوع بحث، به بعضی از این دیدگاهها ـمختصراً ـ اشاره میکنیم: ۱٫ جدا انگاری دین و علم: از این منظر، موضوع علم و دین هیچ شباهتی به هم ندارند و حوزه هر کدام از دیگری متفاوت است و کارکرد آنها نیز با هم فرق دارد. موضوع دین، خداوند متعال و افعال او است که بهطور رمزی در طبیعت متجلی است و موضوع علم، تبیین حوادث طبیعی است و هدف آن شناخت طبیعت به کمک عقل بشری است.۱۵ در این دیدگاه، سخن گفتن از وجود گزارههای علمی در دین، سخنی متناقص خواهد بود و هیچ گزاره قابل اعتماد علمی در دین وجود نخواهد داشت. بنابراین، کوشش انسان متدین برای دسترسی به این گزارهها بیهوده است. این دیدگاه خصوصاً از نظر متون اسلامی قابل نقد است؛ زیرا بسیاری از گزارههای علمی متقن و مسلّم دینی در قرآن و روایات وجود دارد که از نظر سند و استحکام متن مانند گزارههای الهیاتی آن است. بنابراین باید اعتراف نمود که رشد و بالندگی این دیدگاه، بیشتر در مغرب زمین است که در صورت پذیرش این دیدگاه، بهطور طبیعی بحث رابطه اسلام و پزشکی بهطور کلی بیاساس و بیپا
یه مینماید. ۲٫ مطلق انگاری دین: این دیدگاه بر آن است که هر پدیدهای را در زندگی عادی و معنوی از درون دین بیرون بکشد و معتقد است که در دین همه چیز موجود است. بنابراین، باید راهی را برگزید تا در پرتو آن بتوانیم گزارههای علمی را از دین استخراج نماییم. بر اساس این تفسیر، ارائه گزارههای علمی بهطور مطلق و از آن جمله گزارههای پزشکی جزء وظایف دین محسوب میگردد و نیازی به توجیه و تفسیری پیرامون ضرورت وجود گزارههای علمی در دین وجود ندارد. گزاره دینی در هر موضوعی که باشد نه تنها مقدم بر گزاره علمی است بلکه اساس و مبنای شناخت آن موضوع، همان گزاره دینی است. به عنوان مثال اگر در یک روایت دینی آمده باشد که فلان غذا یا دارو برای فلان بیماری خوب است، هر چند علم امروز آن را مضر تشخیص دهد، روایت دینی مقدم است. ۳٫ وحدت انگاری موضوع علم و دین: در این دیدگاه، علم و دین موضوع واحدی دارند و هر دو درباره یک چیز سخن میگویند؛ اما غایت و هدف آن دو متفاوت میباشد. هدف علم در تبیین حوادث طبیعی، شناخت علل آنها و پیشبینی حوادث بعدی است؛ اما هدف دین از تبیین و تفسیر حوادث طبیعی، کشف معانی و بهره وری در جهت هدایت انسان است. در جهان اسلام، دانشمندانی که تلاش نمودهاند دین را بر اساس علم تفسیر نمایند، از همین مبنای فلسفی بهره گرفتهاند. کتاب طنطاوی در تفسیر قرآن از نمونههای بارز این تفکر است. در زمان معاصر هم متفکران زیادی بر همین مشی، سیرکردهاند. تفسیر علمی از دین به دلیل برخورداری از زبان علم، دارای جاذبههای زیادی است. در جریان روشنفکری دینی معاصر نیز این شیوه زیاد به چشم میخورد. افرادی مانند آیت الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قرآن، مرحوم استاد محمد تقی شریعتی در تفسیر نوین و مرحوم مهندس بازرگان در کتاب راه طی شده و دیگر آثار خود از این تفکر دفاع کردهاند و حتی معتقدند راه علم و دین نیز یکی است و آنچه انبیا گفتهاند همان راه طی شده علم است که بشر با عقل و دانش خود سعی میکند به آن برسد. این گروه، تلاش میکند که گزارههای دینی را با زبان علمی روز تفسیر کند. رابطه اسلام و پزشکی در این دیدگاه، بسیار گسترده و پررنگ است. این متفکران، برای بسیاری از گزارههای پزشکی اسلام توجیهات علمی یافتهاند. کتاب اولین دانشگاه و آخرین پیامبر که مرحوم دکتر سید رضا پاکنژاد نوشته است، یکی از جامعترین آثار علمی در این زمینه است. نامبرده در این کتاب سعی میکند بین دستورات اسلام و مسائل پزشکی ارتباط برقرار کند. اکثر اندیشمندان اسلامی براساس همین دیدگاه به بحث رابطه اسلام و پزشکی پرداختهاند و حتی این گزارهها را نوعی اعجاز علمی قرآن میدانند. مهمترین چالش این دیدگاه، علیرغم جاذبههای فراوان آن، تغییر دیدگاههای علمی است که ممکن است موجب آسیب گزارههای دینی شود.۱۶ ۴٫ گزارههای اصلی و فرعی دین: این دیدگاه بر این باور است که گزارههای دینی از نظر اصالت، همگی در یک ردیف نیستند. بعضی از اهداف برای دین به صورت اصلی و برخی دیگر فرعی و حاشیهای هستند. بررسی این دو نوع گزاره باید با هم متفاوت باشد. این دیدگاه به مرحوم علامه طباطبائی نیز نسبت داده شده است که موضوع نیاز انسان به دین فقط در پرتو حیات اخروی معنا دارد.۱۷ البته منظور این نیست که دین فقط به مسائل اخروی میپردازد بلکه آنچه در دین آمده است در طریق اصلاح زندگی معنوی است. گرچه برای اصلاح زندگی معنوی باید برخی جوانب زندگی مادی نیز اصلاح شود. بنابراین، حیطهها و قلمرو دین با یکدیگر فرق دارند. دین وقتی درباره معنویات و هدایت انسان در آن مسیر سخن میگوید، بر تعبد قلبی انسان تکیه میکند؛ اما آن گاه که در اصلاح زندگی مادی برای هدایت معنوی وارد میشود، بحث تعبدی محض ندارد بلکه دین وارد یک حیطه عقلی میشود و بخشی از هدایت انسان را در این زمینه بر عهده عقل میگذارد. از این رو، گزارههای دینی در این زمینه تفسیرپذیر و در بعضی موارد تأویلپذیر خواهند بود. بر اساس این دیدگاه، رابطه اسلام و پزشکی هم معنا دار است و هم به نظر معقول میرسد؛ زیرا اولاً، رسالت دین فراتر از گزارههای علمی است و ثانیاً، دین نسبت به مسائل علمی و زندگی مادی بیتوجه قلمداد نشده است. در حقیقت این نظریه، واسطهای بین افراط و تفریط موجود در دیدگاههای قبلی است. مراحل تحلیل گزارههای پزشکی در اسلام برای تحلیل یک گزاره پزشکی در اسلام دو مرحله اساسی را باید در نظر گرفت: اول. بررسی شناسه گزاره: گزارههای پزشکی دینی در قالبهای مختلفی وارد میشود. بعضی از گزارهها در آیات قرآنی وارد شدهاند؛ مثل آیاتی که در مورد جنین انسان است. و برخی دیگر از گزارهها در قالب روایت آمدهاند که مهمترین نکته در این بخش، بررسی سند روایت است؛ زیرا اگر روایتی از نظر سند مخدوش باشد، نمیتواند به عنوان یک گزاره دینی پذیرفته شود خصوصاً در مسائل پزشکی که زمینههای جعل در روایت هم زیاد اس