✅#ام_المعجزات؛ قرآن مجيد
✳️«قرآن مجيد» تنها تصديقكننده پيامبر نيست بلكه تمام پيامبران و جانشينان آنان و امامان بعد از پيامبر را هم تصديق مىكند. و تمام قرآن فقط يك معجزه نيست، بلكه معجزات بىشمارى است. و در آن آيات و معجزاتى به اندازه شنها و ريگها مىباشد؛ چون كوچكترين سوره آن «كوثر» است كه در آن از دو جهت اعجاز وجود دارد:
✅يكى از جهت اينكه: او در مورد آينده غيب گوئى مىكند و همان گونه كه خبر داده بود، بدون تخلّف واقع شده است و خداوند متعال مىفرمايد: إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ وقتى كه شخصى از قريش گفت: محمّد مردى است كه ذريّه ندارد و هنگامى كه مرد از ياد مىرود و كسى را ندارد كه بعد از مرگش او را به ياد بياورد، خداوند اين مطلب را بر گويندهاش منعكس كرد و همان گونه هم شد.
✅و جهت ديگر اعجاز اين سوره، در «نظم» آن است؛ چون اين سوره با كمى حروفش و كوتاهى آياتش، ترتيب زيبا و امر عجيبى را و بشارت براى پيامبر و تعبّد به عبادات را با آسانترين الفاظ و كمترين بيان، در برگرفته است، در يك كتاب جداگانهاى اين را متذكرشدهايم.
✅و سورههاى طولانى از چند جهت شامل اعجاز مىشوند؛ از جهت «نظم و ترتيب و كثرت و خبر از غيب دادن»، از اين رو جايز نيست قرآن را يك معجزه به حساب آورد و نه هزار معجزه و نه چند برابر آن.
بدين خاطر سخن كسى را كه گفته است: «پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- هزار معجزه دارد يا دو هزار» تخطئه مىكنيم؛ زيرا وقتى معجزات آن حضرت را بشماريم از هزاران نيز افزون مى شوند.
📗جلوههاى اعجاز معصومين(عليهم السلام)، ص: 666
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅معجزه بودن قرآن مجيد
✳️بدان كه چگونگى استدلال بر قرآن، فرع بر خود استدلال آن است. و استدلال به قرآن بعد از بيان پنج چيز صحيح است:
1- ظهور محمّد- صلّى اللَّه عليه و آله- در مكّه و ادعاى اينكه او مبعوث و فرستاده خداوند به سوى خلق است.
2- با قرآنى كه در دست داشت، اعراب را به مبارزه طلبيد و ادّعا كرد كه خداوند قرآن را بر او نازل كرده و مخصوص او گردانيده است.
3- اعراب در طول اين مدت، نتوانستند با قرآن معارضه كنند.
4- آنان به خاطر عجز و ناتوانى نتوانستند با قرآن معارضه كنند.
5- اين ناتوانى مردم، چيز خارق العادهاى است.
✅وقتى كه اين ثابت شد، پس يا قرآن به خودى خود معجزه است و با فصاحتش خرق عادت كرده است، از اين رو نتوانستهاند با او معارضه كنند و يا اينكه خداى سبحان آنان را از معارضه برمىگرداند و اگر خداوند آنان را منصرف نمىكرد، مىتوانستند معارضه كنند و هر طورى كه باشد، صحت نبوّت پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله- ثابت مىشود؛ زيرا خداى متعال كذّاب را تصديق نمىكند و براى باطل خرق عادت نمىنمايد.
📗جلوههاى اعجاز معصومين(عليهم السلام)، ص: 667
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#اوصاف_و_اسامی_قرآن
✅قرآن در ضمن آيات شريفهاش، به نامها و تعبيرهاى گوناگونى از خود ياد كرده كه اينك آنها را با ذكر آيهها و معانى اسماء مىآوريم:
✅ 1 - قرآن خداى بزرگ مىفرمايد:
✳️إِنَّ هٰذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلىٰ بَنِي إِسْرٰائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ نمل/ 76.
✅اين «قرآن» بيشتر اختلافات تاريخى بنى اسرائيل را بر آنها بازگو مىكند.
✳️و نيز مىفرمايد: شَهْرُ رَمَضٰانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ... بقره/ 185. -
ماه رمضان، كه در آن «قرآن» نازل شده است.
✅مفسّران در معناى كلمۀ قرآن اختلاف كردهاند، «عبد اللّه بن عبّاس» گويد: قرآن، بر وزن رجحان و نقصان و خسران است و مصدر فعل «قرأ يقرأ» مىباشد و معنى آن پيروى كردن است، همچنان كه تلاوت نيز به همين معنا بكار مىرود. زيرا خوانندۀ قرآن در حال خواندن از حروف و اعراب آن پيروى مىكند.
✅بنابراين، قرائت و تلاوت به يك معنا است. امّا «قتادة» گويد: قرآن از واژۀ «قرأت الشيء» يعنى چيزى را جمع كردم و بعضى از آن را به بعضى ديگر ضميمه نمودم - مىباشد.
پس قرآن يعنى جمعآورى. چنان كه عمرو بن كلثوم [يكى از سرايندگان معلّقات هفتگانه شعر جاهلى عرب] چنين سروده است:
ذراعى عيطل أدماء بكر هجان اللون لم تقرأ جنينا دو ساعد شترى گردن دراز و سفيد، كه رحم خود را بر هيچ بچهاى جمع نكرد. كه او وصف شترى را مىكند كه هرگز بار بر نگرفته است.
و بعضى گويند قرآن از واژۀ «قريت الماء فى الحوض» - آب را در حوض جمع كردم - است. ولى قول اوّل [نظر ابن عبّاس] صحيحتر است. اگر چه هر دو به معناى «جمع كردن» بر مىگردد.
سفيان بن عيينه گويد: كتاب خدا را «قرآن» گويند چون معناى جمع و مجموع دارد. زيرا حروف با هم جمع شدهاند تا كلمه تشكيل شده و از جمع كلمات، آيه و از جمع آيات، سوره و از جمع سورهها، قرآن تكوين يافته است پس كلّ قرآن و بخشهاى آن، حاوى معناى «جمع» مىباشد.
قريش و اهل مكّه كلمه «قران» را به تخفيف همزه مىخوانند. چنانكه عبد اللّه بن كثير [يكى از قاريان هفتگانه] چنين قرائت كرده است، امّا باقى قاريان بدون تخفيف همزه مىخوانند - بنا بر اصل كلمه، كه مهموز است.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅#اوصاف_و_اسامی_قرآن
✅2 - فرقان
✅در آيۀ شريفه آمده است:
تَبٰارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقٰانَ عَلىٰ عَبْدِهِ... فرقان/ 1 - مبارك است خدائى كه فرقان را بر بندهاش نازل كرد...
✳️در معناى فرقان نيز اختلاف است. برخى گويند: فرقان گفته شده بدين سبب كه آيات قرآن متفرق فرودآمده، چنان كه خود اين كتاب الهى مىفرمايد: وَ قُرْآناً فَرَقْنٰاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النّٰاسِ عَلىٰ مُكْثٍ... اسراء/ 106 - و قرآنى را كه بخش بخش قرار داديم تا به تدريج بر مردم قرائت كنى...
✳️قول ديگر مىگويد: فرقان به معناى فرقگذارنده ميان حقّ و باطل، حرام و حلال، وعده و وعيد، مؤمن و كافر و... است.
✳️«عكرمه» و «سدّي» گويند فرقان به معناى نجات آمده، زيرا كتاب خدا وسيله نجات است.
✅چنانكه در آيۀ شريفه مىفرمايد: وَ إِذْ آتَيْنٰا مُوسَى الْكِتٰابَ وَ الْفُرْقٰانَ بقره/ 53. - و آنگاه كه به موسى كتاب و وسيله نجات داديم....✅و نيز مىفرمايد: ... إِنْ تَتَّقُوا اللّٰهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقٰاناً... انفال/ 29 -... اگر تقوا پيشه كنيد خداوند براى شما راه نجات قرار مىدهد... و اين لفظ - فرقان -، مصدر بر وزن سبحان، قربان و فصلان است كه اغلب مصدر باب تفعيل مىباشد.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️آيا ايمان بدون عمل ارزش دارد؟
#پاسخ
✅در قرآن همواره ايمان در كنار عمل صالح آمده است: «آمنوا و عملوا الصّالحات» ايمان و عمل صالح مانند نخ و سوزن هستند و به شرطى كارآيى دارند كه به هم متّصل باشند. با جدايى آنها از هم، چيزى دوخته نمىشود.
✳️قرآن مىفرمايد: اگر خدا را دوست داريد، از پيامبر اطاعت كنيد: «اِن كنتُم تُحبّون اللّه فاتّبعونى»
بسيارند كسانى كه مىگويند: ايمان داريم ولى عمل نمىكنند، مىگويند: خدا را دوست داريم ولى با او حرف نمىزنند و نماز نمىخوانند، مىگويند: ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام را به دل داريم، امّا در عمل هيچ شباهتى به آن حضرت ندارند، مىگويند: به امام زمان عليه السلام ايمان داريم، ولى سهم امام را كه بر آنان واجب است نمىپردازند، اگر به دنبال اين ادّعاها عمل و حركتى نباشد، بايد در صداقت خود شك كنيم.
✅در روزگار قديم كسانى را كه در جنگها اسير مىشدند به نام برده در بازار مىفروختند. شخصى به بازار بردهفروشان آمد تا بردهاى خريدارى كند. هر برده كه هنرى داشت گرانتر بود. به سراغ بردهاى رفت و ديد قيمت آن بسيار گران است. سبب را پرسيد، گفتند: او تشنهشناس است و مىفهمد چه كسى تشنه است.
خريدار علاقمند شد، او را خريد و به منزل آورد و دوستانش را دعوت و غذايى تهيّه كرد ولى سر سفره آب نگذاشت.
مهمانان چند لقمهاى كه خوردند، يكى پس از ديگرى تقاضاى آب نمودند. بردۀ تشنه شناس نگاهى به او مىكرد و مىگفت: دروغ مىگويد، او تشنه نيست. كم كم به تعداد تشنهها اضافه شد و هركدام فرياد آب سردادند.
امّا برده مىگفت: همه دروغ مىگويند. تا اينكه يك نفر از ميان آنان برخاست تا آبى تهيّه كند. برده گفت: اين شخص راست مىگويد، زيرا از جايش بلند شد و فقط داد و فرياد نكرد.
✅ آرى، كسى در ادّعاى خود صادق است كه حركت و اقدامى كند. كسانى كه اهل عمل نيستند، در واقع مؤمن نيستند و تنها ادّعاى ايمان دارند.
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️چرا خداوند دست به آفرينش زده و اين همهموجود و از جمله انسان را آفريده است؟
#پاسخ
اگر دانشمند خوش بيانى سخن گفت، نبايد پرسيد چرا سخن گفتى؟! زيرا علم و بيان او اقتضا مىكند كه يافتههاى علمى خود را ارائه دهد. امّا اگر اين دانشمند با آن همه كمالات ساكت شد و يافتههاى خود را كتمان كرد، زير سؤال مىرود كه چرا نگفتى؟
خداوندِ قادر حكيم مهربان كه مىتواند از خاك، گندم و از گندم، نطفه و از نطفه انسانِ كاملى را بيافريند، اگر نمىآفريد جاى سؤال بود كه چرا قدرت خود را به كار نگرفتى و چيزى نيافريدى؟
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️نقش ايمان به خدا در زندگى انسان چيست؟
#پاسخ
شما اگر وارد منزلى شديد كه مىدانيد اين خانه نه صاحبى دارد و نه حسابى، نه دوربينى در كار است و نه كنترلى، هيچ دليلى براى نظم و دقّت و انضباط در كارهاى شما نيست. در خانۀ رها، ما هم رها هستيم وهرچه ريخت و پاش نكنيم ونفس خود را كنترل كنيم ضرر كردهايم، ولى اگر بدانيم كه اين خانه صاحب و حسابى دارد و تمام رفتار ما زير نظر اوست، به گونهاى ديگر زندگى خواهيم كرد.
اگر ايمان بياوريم كه اين هستى، صاحبى دارد به نام خداى حكيم و حسابى در كار است به نام معاد و براى تمام افكار و رفتار و گفتار ما پاداش يا كيفرى هست، ما نيز حساب كار خود را مىكنيم و خواستههاى نفس سركش خود را مهار مىكنيم.
كارهايى را كه صاحب خانه نمىپسندد، انجام نمىدهيم، زيرا مىدانيم به حساب تمام كارهاى خير يا شرّ ما رسيدگى مىشود و خداوند در كمين ماست.
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تمثیل_در_قرآن
✔️يكى از شيوههاى قرآن، آوردن مثال است و اين خود دليلى بر تأثير زياد اين روش در تفهيم و انتقال معارف الهى به مردم است. از جمله مثالهاى قرآنى، تشبيه حق به آب و باطل به كف روى آب(رعد: 17) ، حق به شجره طيبه و باطل به شجره خبيثه(ابراهیم: 26) ، كارهاى كافران به خاكسترى در برابر تندباد(ابراهیم: 18) ، كارهاى آنان به سراب(نور: 39)، بتها و طاغوتها به خانه عنكبوت(عنکبوت: 41) ، دانشمند بىعمل به الاغى كه كتاب حمل مىكند(جمعخ: 5) و تشبيه غيبت كردن به خوردن گوشت برادرى كه مردهاست.(حجرات: 12)
🍀خداوند، پيامبرش را نيز مأمور كرده تا از تمثيل استفاده كند و در اينباره مىفرمايد: «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَياةِ الدُّنْيا...».(کهف: 45)
☘در سخنان ائمه عليهم السلام نيز بارها به استفاده از تمثيل سفارش شده است. همچنين امّ الائمة، حضرت صدّيقه شهيده، فاطمه زهرا عليها السلام نيز در مسجد مدينه در خطبهاى عليه حاكمان وقت، اين آيه شريفه(نحل: 97) را تلاوت كرد و فرمود: مثال شما به خاطر پيمانشكنى نسبت به بيعتى كه در غديرخم با على عليه السلام داشتيد، مثال همان زنى است كه مىبافت و سپس بافتههاى خود را پنبه مىكرد.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تمثیل_در_قرآن
✅در فلسفۀ به كارگيرى مثلها مىخوانيم:«وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَكْثَرُ النّاسِ إِلاّ كُفُوراً: و همانا ما در اين قرآن براى مردم هرگونه مثال (و بيان روشن) آورديم (تا مگر هدايت شوند) ليكن اكثر مردم به جز كفر و عناد از هر چيز امتناع كردند.»(اسرا: 89)
✅نزديك به همين مضمون در سوره كهف آيه ٥٤ و سوره روم آيه ٥٨ نيز تكرار شده است. قرآن فلسفۀ طرح مثالها را تذكر و تنبيه مخاطبين برشمرده است.(زمر: 27)
🔰در قرآن كريم بيش از چهل آيه با لفظ مثل آمده كه افزون بر آن آياتى كه در آن از عنصر تشبيه استفاده شده، بسيار بيشتر است.
🍀امام على عليه السلام نيز در تأكيد بر اين مسأله چنين مى فرمايند:
اوصيكُمْ عِباد اللّه بتقوى اللّه الَّذى ضَرَب الأمثال؛ سفارش مىكنم شما را اى بندگان خدا به تقواى پروردگارى كه براى بيدراى شما مثلهاى پندآموز آورده است.(نهج البلاغه : خطبه 83)
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114