همه داستان در فضاي زير دريا و يك فضاي غيرطبيعي جريان دارد با وجود جذابيت ب. اين فضا راي كودك، عجيب و غريب بودن آن، او را به دنياي خيالبافي ميبرد كه اين براي كودك چندان مناسب نيست. در سن پنج تا ده سالگي تا جايي كه ميتوانيم بايد كودك را از فضاي فانتزي و خيالي خارج كنيم و به دنياي واقعيت بياوريم. جريان اين فيلم به طور كامل متفاوت است و كودك را از فضاي واقعي به فضاي خيالي ميبرد. اگر كارتوني باشد كه فضاي آن كنار جنگل و دريا و شهر باشد، اشكالي ندارد؛ اما كارتوني كه اينقدر خيالي باشد با تمام پرسوناژهاي ساختگي مثل اسفنج، اين آسيب را ميرساند. خوب اگر انس با اين حال و هوا باعث شود كه هنگامي كودك وارد مهد و پيش دبستاني يا دبستان ميشود، بسيار معتاد و عاشق آنها باشد كه كيف و لباسش هم باب اسفنجي بشود، نتيجه آن ميشود كه واقعبيني كافي در كودك ايجاد نشود.
بدآموزيهاي آشكار كه براي نمونه مي توان به كثيفكاريهاي آن اشاره كرد و انگار تعمدي دارد كه فرايند كثيفكاري را نشان دهد. مانند صحنههايي كه كودكي در پوشك مدفوع كرده است و بوي بد آن بهگونههاي مختلف برجسته ميشود و كسي كه ميخواهد پوشك او را عوض كند، بچه را ناشيانه روي ميز غذايي ميگذارد كه كساني روي آن مشغول ناهار خوردن هستند. بدتر از آن پاشيده شدن اشك يا آب دهان به صورت ديگران، يا ريختن مواد زائد به بدن است كه تحليلهاي خاص جنسي از آن وجود دارد. ريختن برخي ترشحات به بدن و اينگونه چيزها براي اين است كه در ذهن كودك، بعضي اتفاقات مشابه عادي شود كه در هنگام ارتباط جنسي و در فضاي بعضي فيلمهاي پورنو روي ميدهد. اين مسئله به صورت ناهشيار در ضمير ناخودآگاه كودك اثرات خاص خودش را ميگذارد. از بدآموزيهاي ديگر نيمه برهنه بودن افراد است. باب اسفنجي گاه شورت هفتي به تن دارد و در هوا شلوارك را ميپوشد و من در اينترنت بخشهايي را ديدم كه با همان لباس در كنارش پاتريك لخت است يا در جاي ديگري اختاپوس لخت بود و هنگامي كه از حمام بيرون ميآيد، بهجاي لباس، دور او را كف صابون فراگرفته، پايش ميلغزد و زمين ميخورد كف صابون هم ديگر حالت خود را از دست ميدهد. البته اين قسمت در ايران سانسور شده است و بهطور كلي مكرر صحنههايي را نشان ميدهد كه برجستگيهاي بدن آشكار شود. اين موارد بهنوعي از بين بردن شرم اندام و مسائل جنسي در كودك است.
نكته بعد پرخاشگري است كه در اين كارتون كاملاً مشهود است. در اين مجموعه ضربه زدن و كوبيدن بسيار وجود دارد. اينگونه رفتارها، اگرچه شوخي باشد يا آسيب وارد نكند، شوخي بزرگسالانه است و ترويج آن تشويق كودك به پرخاشگري است. ما در جامعه خودمان ديدهايم كه در بعضي طنزهايمان (مثل طنزهاي مهران مديري يا مهران غفوريان) اينگونه حركات يا شوخي بزرگسالانه و تأثيرات آن بر كودكان را ديدهايم.
افزون بر اين، باب اسفنجي تنها زندگي ميكند و از خانواده دور است. در بخشي كه پدر و مادر به دنبالش ميآيند نيز حاضر به بازگشت نميشود. ضربه زدن به اساس خانواده به روشني در اين كارتون وجود دارد.
آخرين نكته بحث هويتي است كه به كودك ميدهد. من نمونهاي بياورم؛ فرض كنيد كودكي در خانوادهاي رشد ميكند كه مادر بسيار منظم و دقيق است و كودك با اين فرايند رشد ميكند. به طور طبيعي اين شخص در بيست سالگي كمابيش منظم است. در برابر اين، كودكي در خانوادهاي بيقيد و پلشت و شلخته بزرگ ميشود. خوب اين فرد در بيست سالگي، بهطور طبيعي آدم شلختهاي است. هويت مجموعهاي است از چيزهايي كه متعلق به من است. نظم، منش، احترام، آبرو، لباس من و هر چه مال من است، هويت يك انسان است. كودك را در معرض كارتوني قرار ميدهيم كه پرخاشگري و كثيفكاري را به او ياد ميدهيم و احساسات ناهشيار جنسي را در او زنده ميكنيم، بنابراين، پيام درستي ارائه نميدهيم. قهرمان داستانش خيالي است و هيچ شباهتي به يك انسان طبيعي ندارد. اين را هم اضافه كنم كه اگر دقت كنيد به تازگي در كارتونها اين رويكرد وجود دارد كه سعي ميكنند شخصيتها را زشت ارائه كنند. پيش از اين در دنياي پويانمايي مثل سندباد و كارتونهاي ديگر زيباسازي شخصيت مورد توجه بود، ولي در اين سريالها، چهرهها را زشت نشان ميدهند و كاراكترها داراي چهرههاي خشن و عبوسي هستند. اينها در نهايت هويت كودك را همينطور شكل ميدهد و چند سال از بهترين سالهاي عمرش را با اين ميگذراند و در سالهاي بعد هر اندازه كه آموزههاي ديگر داشته باشيم، روشن است كه برخي از اين آيتمها در بزرگسالي در كودك يافت خواهد شد.
مجري: در پويانمايي خيالي و فانتزي بودن، يكي از اصول و امتيازات است. خوب شما ميفرماييد اين خيالي بودن از اصل اشتباه است يا اگر بتوانيم كودك را به فضاي خيالي ببريم و چيزهايي را به او ياد دهيم و بعد به دنياي رئال و واقعي بازگردد اين اشكال ندارد؟ صِرف خيالي بودن اشتباه است يا اگر اين تلفيق صورت بگيرد، مشكل حل ميشود؟
حجتالاسلام مهكام: به نظر ميرسد هميشگي شدن فضاي تخيل و توهم، آسيبزا است. مانند كارتونهايي كه افراد را به دويست سال آينده ميبرد يا زندگي در آن تبديل به زندگي فضايي شده، كل زندگي در اين سيستم جريان دارد و كودك را از زمان خود جدا ميكند. اگر باب اسفنجي در يك فضاي طبيعي زندگي كند و گاهي به فضاي دريا سري بزند شايد اين آسيب وجود نداشته باشد. اما وقتي تمام داستان را كاملاً در اين فضا قرار ميدهيد، تخيل را پايه ذهن كودك ميكنيم كه آسيبي اساسي ايجاد ميكند. نمونهاي بياورم. بعضي جذابيتها همچون رنگهاي شاد و حركات نمايشي يا شيرينكاري مانند اينكه باب دستها را زمين ميگذارد و از پاها استفاده ميكند و جقجقه را براي ستاره دريايي تكان ميدهد. چون از اين حركات استفاده ميكند فضا را براي كودك بسيار جذاب ميكند و كودك را نگه ميدارد و اين ارتباط عميق، به طور كامل فرد را در آن فضاي خيالي نگه ميدارد. نمونه ديگر اينكه پس از پخش سريال «او يك فرشته بود»، در يك مركز مشاوره در عرض دو سه ماه حدود 50 كودك را نزد من آوردند كه مشكلاتي داشتند. از ميان آنها تعدادي به ويژه دختربچهها دچار فوبيا شده بودند . فوبيا؛ يعني اضطراب خاص، فوبيا از مادر، زيرا در جايي از فيلم آن خانم آتش شد و اين كودك را به جاهاي ديگر برد. (شايد كل سريال روي كودك اثر نگذاشته باشد، ولي صحنههايي اثر خاص داشتند.) آنها ميگفتند هنگامي كه شبها ميخوابيم و مادرمان ميآيد پتو را روي ما بكشد، ناگهان صحنههاي آن فيلم مجسم ميشود و ميگوييم نكند اين همان جن و آتش است. در مركز مشاورهاي كه من پنجاه كودك را ديدم، 13 كودك اينگونه بودند. با بررسي ديديم از وقتي كه اين سريال را پخش كردهاند، چنين چيزهايي در ذهن كودك پرورانده شده است. گاه يك تكه در ذهن كودك ميماند و بخشهاي ديگر را چندان جلب توجه نميكند. اكنون نيز شايد در سريالهاي طنز اثرات سودمندي بوده اما براي نمونه از سريال بَرَره يك يا دو اصطلاح خاص در ذهن مانده و اين از اثراتي است كه متأسفانه گاهي به آن كمتوجهي ميشود و حاشيه بر متن اثر ميگذارد.
خانم وزيري مقدم: از ديدگاه فيلمنامهنويسي چند نكته را ميتوان درباره اين مجموعه پويانمايي گفت:
فيلمنامه باب اسفنجي متني كمدي، ماجراجويانه و بزن و بكوب است كه داستان كلاسيك ندارد. داستان اين فيلم با ساختار مدرن روايت ميشود و خرده پيرنگ است. دور از انگيزههاي شركت سازنده اين فيلم، آنچه را مخاطب كودك ما در تلويزيون ايران ميبيند، برايش جذاب است. چون از اتفاقاتي مانند حركات آكروباتيك يا زمين خوردنهاي متعدد ميخندد. از اينكه شخصيتهاي داستان دوباره بعد از همه اتفاقات جان ميگيرند و به كارشان ادامه ميدهند، احساس خوبي دارد. داستانهايي كه براي اين كارتون نوشته شده داراي پتانسيل بالايي هستند، امّا چندان زيربنايي نيسستند و فقط براي مخاطب خردسال، نه براي مخاطب نوجوان جالب است.
در اين فيلم بسياري از فرصتها كه ميتواند به پيامهايي اختصاص يابد هدر داده ميشود و يا از ايدههايي كه ميتواند خوب پرورش يابد، خيلي سطحي عبور ميشود. براي نمونه، نگهداري از كودك و دردسرهايي كه براي خانواده يا دوستانش ميتواند داشته باشد. اين كارتون ميتوانست به كودك بهتر آموزش دهد و بكن و نكنهايي را كه پدر و مادر ميخواهند به بچه بياموزند، خيلي سادهتر و زيباتر نشان دهد؛ ولي من فكر ميكنم بهخاطر فرهنگ غرب كه خيلي با فرهنگ ما سازگار نيست، اين اتفاق نيفتاده است.
ديالوگها در داستان باب ديالوگهاي معمولي نيستند؛ بيشتر خندهدار و پرسشبرانگيز و فلسفي هستند. بهويژه پاتريك با اينكه شخصيتي ابله است، ولي دوست داشتني است. گاهي حرفهايي مي زند كه مخاطب به يادش ميماند. براي نمونه:
باب اسفنجي: من زشتم و به هيچ دردي نميخورم!
پاتريك: چرا بدرد ميخوري، باعث ميشي بقيه نسبت به خودشون حس بهتري داشته باشند.
http://pajuhesh.irc.ir/product/magazine/show.text/id/2023/indexId/239673
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکبَرُ
🔹می پرسید کودکان غزه چگونه زیر بارش بمبها نه میترسند و نه تسلیم میشوند؟
با یاد خدا دلهای کوچکشان اینگونه آرام میگیرد!
🔹آنها نماد ایمان به خداوندند؛ نماد جهاد؛ نماد ایثار و شجاعت و مقاومت!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاغذ و تا و خلاقیت😍🧡
درست کنید و لذتش رو ببرید 😍😍
#کاردستی
😊آدرس جهت عضویت در کانال #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
🔰 خطمشی بازی کودک را با ظرافت تعیین و هدایت کنید.
🔸به عقیده روانشناسان بهترین شیوه آموزش، سوق دادن غیرمستقیم کودکان به سوی آموزشهای لازم است.
🔹آموزش مستقیم، کودک را از آموزش دلزده میکند. پژوهشگران به والدین توصیه میکنند بدون آنکه کودک را مستقیماً به بازی با اسباببازی یا وسیلهای خاص سوق دهند، خود شروع کنند. مثلاً برای جلب نظر او با مدادرنگی شروع به نقاشی کنید. به این ترتیب کودک بدون توضیح، کار شما را تکرار خواهد کرد. با تکرار به شیوهای صحیح او را به سمتی که خواستهاید هدایت کردهاید. مداد رنگی، ماژیک و آبرنگ، پازل مناسب سن کودک، بازیهای فکری و …کار کردن والدین با این وسایل کودک را به بازی این وسایل متوجه میکند.
#تربیت_فرزند
#تربیت_کودک
😊آدرس جهت عضویت در کانال #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
🦋 والدین گرامی هیچگاه، کودک خود را زمانی که تمایل به صحبت کردن دارد، وادار به سکوت نکنید
🔻 این کار شما باعث ایجاد، استرس، عواطف منفی،و در مواقعی لکنت زبان در کودک میشود.
همانطور که با بزرگتر ها صحبت می کنید با کودکتان صحبت کنید ( رعایت ادب و احترام).
👌 شخصیت کودکان از الان در حال شکل گیریست و این رفتار والدین است که از کودک، فردی مفید یا فردی بیمار و مضطرب میسازد.
👶 بچه ها خوبن ما بلد نیستیم
😊آدرس جهت عضویت در کانال #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
💕
✅ والدین حتما باید از حدود ۳ سالگی، در حد توان کودک شان، استقلال به او بدهند.
اگر والدین از کودک در مواردی خاص نظرخواهی کنند و یا با تعیین حد و مرز به آنها آزادی بدهند، می توانند در آینده کودکان موثر باشد.
به طور مثال اگر مادری صبح قبل از تهیه نهار از کودکش بپرسد از بین 3 غذای ماکارونی، قرمه سبزی و اولویه یکی را برای ناهار انتخاب کند، هم حس استقلال کودک برآورده شده است و هم آنکه کودک حد و مرز خود را برای مشارکت در امور مختلف آموزش می بیند.
😊آدرس جهت عضویت در کانال #عمو_قصه_گو :
@V_KoushkDar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
🔴⚫️ اصلاحیه ⚫️🔴
💫 مراسم استغاثه و قرائت دعای جوشن صغیر 💫
دعا جهت پیروزی و نصرت جبهه مقاومت و #آزادی_قدس 🙌
⚫️ سخنران: حجة الاسلام والمسلمین حاح آقا کاظمی
⚫️ مداح: کربلایی مهدی حمزوی
🗓 زمان: پنج شنبه ۲۷ مهر همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء
🏴 مکان: زیارتگاه شهدای گمنام (روبه رو بازارچه شهرداری)
✅لطفاً مهر و زیرانداز همراه داشته باشید.
📲با نشر این پیام شریک در کار خیر شوید.
▪️🌹 ستاد مردمی🌹▪️