چهره واقعی رهبری
ابوالحسن نواب*
سخنان مقام معظم رهبری درباره پذیرش انتقاد تند یکی از طلاب در پایان جلسه درس خارج فقه که گفتند: «دیروز یکی از آقایان بعد از درس تشریف آوردند جلو و با اوقات تلخی تمام گفتند که این بازنشستههایی که طبق قانون باید برکنار بشوند، اینها را برمیگردانند و این را به پای شما مینویسند، یعنی به پای من.
این محبت است نشان میدهد از نسبت دادن چیزی به ما که به نظر ایشان اشکال دارد، ناراحت میشود. اشکال این بود که سر من داد میکشید. خیلی خب، ما هم از شما معذرت میخواهیم» و سپس فرمودند: «این قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، قانون بسیار خوبی است. از قوانینی است که به آن احتیاج داشتیم.
این قانون در واقع حلقه بسته مدیریتی را میشکند. راه را برای جوانها میگشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی. منتها اطلاق قانون- که هر بازنشستهای باید به کار گرفته نشود- درست نیست. خود نمایندگان اشکالات را طوری اصلاح کنند که مجبور نشوند به رهبری متوسل شوند.» به عنوان کسی که از سال 1352 تاکنون با آیتالله خامنهای آشنایی داشته و دارم و روحیات ایشان را کاملاً میشناسم، باید بگویم که شنیدن این جملات بیش از هر چیز یادآوری مظلومیت مقام معظم رهبری است. نه از این حیث که چرا طلبهای به ایشان با تندی انتقاد کرده است و ایشان از آن طلبه معذرتخواهی کردند که پذیرش انتقاد و عذرخواهی هر دو از نمادهای حکومت اسلامی و فرهنگ درست حکمرانی است؛ بلکه این مظلومیت بیشتر از جهت آن است که چهره واقعی رهبری به هر دلیل به جامعه معرفی نشده و نمیشود.
ایشان یکی از روشنفکرترین روحانیون زمان خود بوده و با ادبا، شعرا، روشنفکران و نویسندگان که طبعهای تند انتقادی دارند، رفاقت و مکالمه داشته است. ایشان فردی هستند که تحول را میپذیرند و تشویق میکنند.
آقای آل هاشم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز که شیوههای متفاوتی مانند برداشتن نردهها و حضور در استادیوم برای تشویق یک تیم فوتبال را پیشه کرده، بتازگی روایت میکرد که «نگران شدم نکند رهبری از رفتارم ناراضی باشند در حالی که وقتی از خودشان پرسیدم، ایشان هم تشویق و هم تأیید کردند.» رهبر معظم انقلاب رهبر تحولخواه و با سعه صدری است. اما آنچه برخی از ایشان تصویر میکنند، تصویر دیگری است. نکته دیگر سخنان ایشان این است که ایشان اصلاح قانون را به مراجعه برای دریافت حکم حکومتی و اعلام استثنائات یک قانون از طرف ایشان ترجیح میدهند. مسأله اینجا است که نظام ما بر اساس مرجعیت ولی فقیه شکل گرفته است. در فقه تشیع نیز بنبستی وجود ندارد. حال گاه این بنبستها را ولی فقیه مستقیم باز میکند و گاه غیرمستقیم.
مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای همین تشکیل شد که نظام اسلامی در مسائل خود دچار بنبست نشود. رهبری هیچ وقت تمایل ندارد خارج از چارچوب قانون نظر بدهد. اما این را باید بدانیم که نظام و حکومت اسلامی نباید هیچ گاه با بنبست مواجه شود. ولی فقیه میتواند از اختیارات استفاده و بنبستها را رفع کند. این کاری بود که حضرت امام (ره) نیز انجام میداد. در این باره ازامام پرسشی مطرح شد. ایشان پاسخ داد که «منتظرم جنگ تمام شود و همه چیز را به مجرای قانونی بازگردانم.» خلاصه آنکه این رسانهها هستند که باید بتوانند چهره واقعی رهبری و حکمرانی اسلامی درست را ترسیم کنند.
*عضو جامعه روحانیت مبارز
منبع: روزنامه ایران، ۱۳۹۷/۹/۱۴
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔺 نماز #بدون_مُهر
#حسن_روحانی و همراهان
در #نماز_جمعه #اهل_سنت
#هندوستان #حیدرآباد ۲۷بهمن۱۳۹۶
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
♻️رشد آمار آزار جنسی دانش آموزان در غرب با اجرای سند 2030 / بخش اول
🔸اگر 2030 به طور کامل اجرا شود هر روز باید شاهد فجایعی مانند حادثه مدرسه معین باشیم
✍اتفاق اخیر در یکی از مدارس غیرانتفاعی غرب تهران بار دیگر به دستاویزی برای زیر سوال بردن تصمیمات کلان کشورمان تبدیل شده است. به بیان واضحتر، ماجرای آزار جنسی چند دانشآموز یک دبیرستان در منطقه دو تهران علاوه بر آنکه طی دو هفته گذشته در سطح جامعه خبرساز شده است، این گزاره غلط را نیز در خروجی برخی رسانههای معاند قرار داده است که چنانچه اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در نظام آموزشی ایران مورد موافقت قرار میگرفت، از وقوع چنین اتفاقاتی در مدارس کشور جلوگیری میشد. استدلال آنها نیز این است که آموزش عریان مسائل جنسی به دانشآموزان به آنها میآموزد که چگونه در برابر سوءاستفادههای احتمالی در محیط مدرسه از خود مراقبت کنند.
✍ ماه عسلِ 2030!
نکته جالب توجه اینکه درست در روزی که خبر فاجعه مدرسه معین، به خبر اول شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود، برنامه ماه عسل فردی را به عنوان مهمان دعوت کرده بود که فعالیت اصلی اش در حوزه آموزش مسائل جنسی یا به قول خودشان آموزش خودمراقبتی به کودکان است؛ یعنی همان سیاستی که سند 2030، دولت را موظف به اجرای آن می کند. سندی که بارها و بارها مورد انتقاد شدید رهبر انقلاب قرار گرفته است.
🔸علاوه بر اصل پرداختن به این مساله در برنامه ماه عسل که مورد انتقاد جدی است، حضور فردی با سابقه مشکوک (یاسمن اشکی از موسسین سمن قایم باشک، موسسه راه و سایت کنترل اس که پس از سالها زندگی و تحصیل در آمریکا در سال 92 به ایران بازگشته و در زمینه سلامت جنسی و آموزش جنسی به کودکان فعالیتهای گسترده ای آغاز کرده است) به بهانه یک ادعا که تا قبل از این برنامه در هیچ کجا توسط او ابراز و در هیج منبع عمومی ای ثبت نشده است (نجات یافتن از یک بیماری نادر از میان 145 نفر) سوالات جدی ای را در مورد نحوه مدیریت و برنامه سازی در صدا و سیما ایجاد می کند که ان شاءالله در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.
✍پیامد اجرای سند 2030 یونسکو در غرب
اما فارغ از تعارضات آشکار برخی مفاد آموزشی سند ۲۰۳۰ با ارزشهای اسلامی و ایرانی که پرداختن به آنها خارج از حوصله این بحث است، آیا در کشورهایی که اقدام به اجرای این سند در نظام آموزشی خود کردهاند یا در آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، بسیار باز برخورد میکنند، دانشآموزان در مدارس مورد آزار و اذیت جنسی قرار نمیگیرند؟
🔸نگاهی کوتاه به برخی از سوءرفتارهایی که تنها در طول یکی دو سال گذشته در مدارس کشورهای غربی رخ داده است، تا حد زیادی به این سوال پاسخ میدهد.
🔸در مه ۲۰۱۷، یک معلم ۳۶ ساله در ایالت اوهایوی آمریکا پس از پایان کلاس درس، یکی از دانشآموزان خود را مورد تعرض جنسی قرار داد و پس از شکایت دانشآموز مذکور به حبس بلندمدت محکوم شد. این دانشآموز در شکایت خود آورده بود که معلمش پیش از تعرض جنسی، عکسهای مستهجن به او نشان داده بود.
🔸در ژانویه سال جاری میلادی معلم یکی از دبیرستانهای معروف سیدنی در استرالیا به جرم تعرض به دانشآموز خود و ارسال تصاویر و پیامهای جنسی برای او به حبس محکوم شد.
🔸حتی در کشوری مانند نروژ که خود را پیشرو آموزش مسائل جنسی به کودکان میداند نیز در سال ۲۰۱۶ مشخص شد یک معلم مرد ۵۰ ساله ۱۰۸ دانشآموز ۹ تا ۱۵ ساله را برای ماهها مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.
🔸همچنین در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷، بیش از ۲۰۰ دانشآموز فعلی و سابق یک مدرسه ابتدایی در شهر واسای فنلاند با امضای طوماری از مدیر مدرسه خود خواستند به آزار جنسی دانشآموزان از سوی معلمان پایان دهد.
🔸طبق گزارش واشنگتنپست، به طور میانگین در هر هفته ۱۵ دانشآموز در آمریکا قربانی تعرض جنسی معلمان یا کارکنان مدارس میشود. به همین دلیل، این روزنامه از تعرض جنسی معلمان به دانشآموزان در مدارس آمریکا به عنوان یک "پدیده شایع" یاد کرده است.
🔸بنابراین، چنانچه اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو یا آموزش بیپرده مسائل جنسی میتوانست مانع از سوءاستفاده جنسی از دانشآموزان شود، پر واضح است که تاثیر آن ابتدا میبایست در کشورهایی که اقدام به اجرای آن کردهاند یا از دیرباز چنین آموزشهایی را در برنامه درسی مدارس خود قرار دادهاند، مشاهده میشد.
ادامه در بخش بعدی 👇
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
♻️رشد آمار آزار جنسی دانش آموزان در غرب با اجرای سند 2030 / بخش پایانی
🔸اگر 2030 به طور کامل اجرا شود هر روز باید شاهد فجایعی مانند حادثه مدرسه معین باشیم
✍با توجه به پدیده شایع تعرض جنسی به دانشآموزان در مدارس غربی آیا همچنان میتوان به جای ریشهیابی عوامل اصلی این حادثه مدعی شد اجرای سند ۲۰۳۰ میتواند به حفظ حریم مدارس کمک کند؟ در ادامه به آمار تعرض در کشورهای مختلف میپردازیم:
1⃣ آمریکا؛ سالانه 321 هزار محصل قربانی تعرض
براساس آمار و ارقامی که به تازگی منتشر شده است، سالانه نزدیک به 321 هزار و 500 دانشآموز قربانی تعرض جنسی در آمریکا هستند.
🔸دختران بیشترین قربانی تجاوز جنسی
پژوهشها نشان داده است، 82 درصد از تمام قربانیان دختران کودک و نوجوان هستند؛ همچنین دختران 16 تا 18 سال، 4 برابر بیشتر از جمعیت عمومی قربانی تجاوز جنسی میشوند.
2⃣ انگلیس؛ شکار دانشآموزان در مدرسه و مسیر مدرسه
گزارش پلیس انگلیس نشان می دهد، تعرض جنسی کودکان و نوجوانان این کشور به یکدیگر به شدّت افزایش یافته است.
بر اساس آمار و ارقام موجود، بسیاری از آزار و اذیت های جنسی یا در مدرسه یا بعد از مدرسه در مسیر مدرسه به خانه رخ می دهد؛ پلیس انگلیس هشدار میدهد که شکایات تعرض جنسی کودکان نسبت به دو سال گذشته با افزایش چشمگیری روبه رو بوده است.
🔸 افزایش بیسابقه تعرض جنسی در مدارس
تعداد گزارش های آزار و اذیت دانشآموزان به یکدیگر در انگلیس 71 درصد رشد یافته؛ از 4 هزار و 603 مورد در سال 2013 تا 2014 به 7 هزار و 866 مورد در سال جاری رسیده است.
🔸 مدرسه ناامنترین مکان برای دانشآموزان
پلیس انگلیس باور دارد، بنیان خانواده های انگلیسی در حال فروپاشی است؛ افزایش استعمال مواد مخدر و الکل در بین والدین انگلیسی و تماشای فیلم هایی با محتوای نامناسب موجب شده تا هر روز آمار اعتیاد، خودکشی و تعرض در این کشور افزایش یابد. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش انگلیس می گوید: « مدارس باید امنترین مکان ممکن برای دانش آموزان باشد؛ حتی تهدید به آزار و اذیت جرم است و باید به اطلاع پلیس برسد؛ وظیفه مسؤلین مدارس و پلیس این است که از تمام دانش آموزان مراقبت کنند و از نگرانی های آنها درباره این مسائل آگاه باشند».
🔸 خشونت جنسی برای یک پنجم دختران زیر 16 سال
طبق آمار که در گزارش بررسی اجمالی تخلفات جنسی در انگلیس و ولز توسط وزارت دادگستری در سال 2013 منتشر شد، حدود 85000 تجاوز جنسی در این سال صورت گرفته بود که 73000 تجاوز به زنان و دختران و 12 هزار تجاوز به مردان شده بود.
3⃣برزیل؛ افزایش شمار دانشآموزان دختر قربانی تعرض
بر اساس آمار و ارقامی که سال گذشته منتشر شد، تجاوز جنسی به دختران دانشآموزان برزیلی هم رو به افزایش است و تعداد زیادی از آنها نیز در ترس از حمله جنسی زندگی میکنند.
🔸 هر 11 دقیقه یک تعرض جنسی
طبق آمار رسمی، در سال 2016، بیش از 47 هزار تعرض جنسی در برزیل رخ داده؛ به عبارت دیگر، در هر 11 دقیقه یک نفر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است؛ یک منبع دولتی اظهار کرده که تنها 10 درصد خشونتهای جنسی به پلیس این کشور گزارش میشود و آمار واقعی بسیار بالاتر از آنچه که گزارش شده، است.
4⃣هندوستان؛ افزایش 336 درصدی تعرض به دانشآموزان
براساس دادههای منتشر شده از سوی مراکز رسمی آمار ملی، در طول یک دهه گذشته، آمار تعرض به دانشآموزان در ایالتهای مختلف این کشور، بیش از 336 درصد افزایش یافته است.
🔸بیش از 48 هزار تعرض به دانشآموزان در یک دهه
پلیس هندوستان باور دارد، طی یک دهه گذشته، بیش از 48 هزار 338 موردتعرض جنسی تنها برای دانشآموزان رخ داده است؛ این درحالیست که آمار تعرض در هندوستان به سالیانه 35 هزار مورد میرسد.
🔸تعرض به دانشآموزان معضل کشور هند
تعرض به دختران و دانشآموزان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی کشور هند است که هر روز به آمار آن افزوده میشود و میتوان گفت کنترل این معضل از عهده دولت خارج شده است.
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سخنگوی #شورای_نگهبان در بخشی که در مورد #سرقت_علمی_روحانی پاسخ میداد و در پخش از شبکه سه #سانسور شد، میگوید: یک دانشجوی ارشد در تراکتهای انتخاباتی، خودش را دکتر معرفی کرده بود که به همین دلیل، صلاحیت او مجدداً بررسی شد و در نهایت رد شد..
⚠️آقای #کدخدایی! آقای #روحانی چندبار در #انتخابات_مجلس، خودش را بهعنوان #دکترای_حقوق، معرفی کرده درحالیکه سالها بعد، این مدرک را با تقلب توانست اخذ کند؛ قضیهای که اظهر منالشمس است.. با توجه بهاینکه این مطلب، قبل از تحقیقاتِ تیم بررسیِ #سرقت_علمی تزِ #حسن_روحانی، مشخص بوده، چرا با وجودِ این سابقهٔ فریبکاری، شوراینگهبانِ قانونِاساسی، دو مرتبه، او را برای ریاستجمهوری، #تأیید_صلاحیت کرده است..؟
@RouhaniThesis
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
این یکی دو روز فضای شبکه های اجتماعی پر شده از اینکه فرید حداد عادل و میثم نیلی عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 شده اند. فرید و میثم را سال هاست می شناسم منتها یکی را چند ماه و دیگری را شاید بیش از یک سال است ندیده ام. با هر دو دوستی عمیق دارم و البته گاه اختلاف هایی هم داشته ام. منتها سوالی که مایلم آن را طرح کنم این است که سبب این همه سر و صدا که بویژه حامیان دولت و غربگرایان شبه اصلاح طلب راه انداخته اند چیست. فرید و میثم نه عضو هیئت مدیره فلان شرکت نان و آب دار شده اند، نه حقوق ماهیانه و پاداش سالیانه چند ده و چند صد میلیونی در انتظار آنهاست، نه یک پایشان در ایران و پای دیگرشان در ممالک خارجه است، نه دستشان در جیب مردم است، نه در 6 ماه 18 میلیارد دلار ارز بی زبان مملکت را دود کرده و به هوا فرستاده اند، نه بناست پست بفروشند و این و آن را بخرند و نه تصمیم گرفته اند در انتخابات شورا و مجلس کاندیدا شوند. یکی عمری است کار کتاب می کند و آن دیگری هم مدرسه داری. حالا هم بناست نمی دانم چند وقت یک بار بی جیره و مواجب در یک جلسه شرکت کنند و نظری بدهند. اینها اگر عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 نشوند دقیقا کجا باید بروند؟ و آنها که همین مقدار را هم بر نمی تابند، خود دقیقا چند پست دارند، کجا مشغولند، چقدر حقوق می گیرند و در سراسر زندگی، چقدر به فرهنگ و فضیلت در این کشور، خدمت کرده اند؟
@mohammadi61
مهدی محمدی
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
F1ms4_13961213-077_hr1_mfeb.ir_1396-12-13-17-26.docx
43.4K
جلسه #خارج_فقه استاد شهیدیپور
۹۶/۱۲/۱۳
موضوع(عام): فصل فيالستر والساتر
موضوع(خاص): #حجاب
فایل صوتی این جلسه🔻
https://t.me/ostadshahidi/3358
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #تصویر_تاریخی، #قبل_انقلاب
🔺 #روزنامه_آیندگان، ۲۴ تیر ۱۳۵۴
👆کالاهای #گران را #تحریم کنید!
🔸 #تاریخ_معاصر_ایران
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #تشییع_جنازه باشکوه یکی از #علمای_شیعه در #عربستان
#تشییع_باشکوه آیتالله سید طاهر السلمان [رضواناللّٰهتعالیعلیه] از #علمای_شیعه در #عربستان
📍 mshrgh.ir/917512
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
〽️ مقایسه نرخ «درآمد» و «خرج»
🔺 (زمان شاه) و (بعد از انقلاب) 🔻
آیا میدانید زمانِ شاه با توجه به قدرت خرید و پایین بودن سطح درآمدها، کالاها بهمراتب گرانتر از بعدازانقلاب بودند؟
علت تلقّی جوانانیکه زمان شاه را ندیدهاند و گمان دارند «ارزانی» بوده ایناستکه قدیمیها، نرخهای زمان شاه را برای جوانان بیان میدارند اما از درآمدهای آنزمان صحبتی نمیکنند تا جوانان با مقایسهٔ حال با آنزمان با محاسبهای ساده دریایند حقیقتاً چهزمانی قدرتخرید مردم بالاتر بوده است!؟
🔹بخش اول: #دلار
در سال۱۳۵۰، دلار آزاد آمریکا ۱۰۵ریال فروخته میشد؛
کارمندیکه حقوق ماهیانهاش ۲۰۰ تکتومانی بود میتوانست با حقوقش تقریباً ۲۰ دلار بخرد درحالیکه کارمند امروزی با حداقلحقوق یکونیممیلیونتومان، میتواند با حقوقش ۱۳۰دلار ۱۱۵۰۰تومانی #نرخ_امروز خریداری کند.
در همان سال۵۰ دستمزد روزانهٔ یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسانجنوبی ۲۵ تا ۳۰ریال بود یعنی یک کارگر، ۳روز و نیم که کار میکرد، میتوانست یک دلار بخرد درحالیکه امروزه که مزد کارگر در همین فردوس حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان است کارگر با مزد روزانهاش قادر است ۳-۴ دلار خریداری کند.
🔺 صرفاً جهت مقایسه منصفانه
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi