eitaa logo
واکاوی 🔎
154 دنبال‌کننده
203 عکس
177 ویدیو
6 فایل
واکاوی | رصد و تحلیل 🔎
مشاهده در ایتا
دانلود
این یکی دو روز فضای شبکه های اجتماعی پر شده از اینکه فرید حداد عادل و میثم نیلی عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 شده اند. فرید و میثم را سال هاست می شناسم منتها یکی را چند ماه و دیگری را شاید بیش از یک سال است ندیده ام. با هر دو دوستی عمیق دارم و البته گاه اختلاف هایی هم داشته ام. منتها سوالی که مایلم آن را طرح کنم این است که سبب این همه سر و صدا که بویژه حامیان دولت و غربگرایان شبه اصلاح طلب راه انداخته اند چیست. فرید و میثم نه عضو هیئت مدیره فلان شرکت نان و آب دار شده اند، نه حقوق ماهیانه و پاداش سالیانه چند ده و چند صد میلیونی در انتظار آنهاست، نه یک پایشان در ایران و پای دیگرشان در ممالک خارجه است، نه دستشان در جیب مردم است، نه در 6 ماه 18 میلیارد دلار ارز بی زبان مملکت را دود کرده و به هوا فرستاده اند، نه بناست پست بفروشند و این و آن را بخرند و نه تصمیم گرفته اند در انتخابات شورا و مجلس کاندیدا شوند. یکی عمری است کار کتاب می کند و آن دیگری هم مدرسه داری. حالا هم بناست نمی دانم چند وقت یک بار بی جیره و مواجب در یک جلسه شرکت کنند و نظری بدهند. اینها اگر عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 نشوند دقیقا کجا باید بروند؟ و آنها که همین مقدار را هم بر نمی تابند، خود دقیقا چند پست دارند، کجا مشغولند، چقدر حقوق می گیرند و در سراسر زندگی، چقدر به فرهنگ و فضیلت در این کشور، خدمت کرده اند؟ @mohammadi61 مهدی محمدی 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
F1ms4_13961213-077_hr1_mfeb.ir_1396-12-13-17-26.docx
43.4K
جلسه استاد شهیدی‌پور ۹۶/۱۲/۱۳ موضوع(عام): فصل في‌الستر والساتر موضوع(خاص): فایل صوتی این جلسه🔻 https://t.me/ostadshahidi/3358 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 من این‌را دارم که برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بروند و ما برای خاطر این‌که خودمان نبودیم به .. ⚠️خروج از 🔺امام خمینی رحمةاللّه‌علیه 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
🔺 ، 🔺 ، ۲۴ تیر ۱۳۵۴ 👆کالاهای را کنید! 🔸 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 باشکوه یکی از در آیت‌الله سید طاهر السلمان [رضوان‌اللّٰه‌تعالی‌علیه] از در 📍 mshrgh.ir/917512 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
به یک فرد تفنگ دهید، او یک بانک را غارت می‌کند، اما به او، یک بانک دهید و ببینید چگونه دنیا را به غارت می‌کشد! 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
〽️ مقایسه نرخ «درآمد» و «خرج» 🔺 (زمان شاه) و (بعد از انقلاب) 🔻 آیا می‌دانید زمانِ شاه با توجه به قدرت خرید و پایین بودن سطح درآمدها، کالاها به‌مراتب گران‌تر از بعدازانقلاب بودند؟ علت تلقّی جوانانی‌که زمان شاه را ندیده‌اند و گمان دارند «ارزانی» بوده این‌است‌که قدیمی‌ها، نرخ‌های زمان شاه را برای جوانان بیان می‌دارند اما از درآمدهای آن‌زمان صحبتی نمی‌کنند تا جوانان با مقایسهٔ حال با آن‌زمان با محاسبه‌ای ساده دریایند حقیقتاً چه‌زمانی قدرت‌خرید مردم بالاتر بوده‌ است!؟ 🔹بخش اول: در سال۱۳۵۰، دلار آزاد آمریکا ۱۰۵ریال فروخته می‌شد؛ کارمندی‌که حقوق ماهیانه‌اش ۲۰۰ تک‌تومانی بود می‌توانست با حقوقش تقریباً ۲۰ دلار بخرد درحالی‌که کارمند امروزی با حداقل‌‌حقوق یک‌ونیم‌میلیون‌تومان، می‌تواند با حقوقش ۱۳۰دلار ۱۱۵۰۰تومانی خریداری کند. در همان سال۵۰ دستمزد روزانهٔ یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان‌جنوبی ۲۵ تا ۳۰ریال بود یعنی یک کارگر، ۳روز و نیم که کار می‌کرد، می‌توانست یک دلار بخرد درحالی‌که امروزه که مزد کارگر در همین فردوس حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان است کارگر با مزد روزانه‌اش قادر است ۳-۴ دلار خریداری کند. 🔺 صرفاً جهت مقایسه منصفانه 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
🔸پاسخ‌های عجیب و غریب سفرای انگلیس و فرانسه درباره ایران رضا نصری، حقوقدادن بین الملل و عضو مطالعات ژنو، درباره دلایل نشست اخیر شورای امنیت علیه ایران به گفت: ▫️سفرای بریتانیا و فرانسه هر دو بعد از پایان جسلهٔ غیرعلنی شورای امنیت - که خود در مورد آزمایش موشکی ایران فراخوانده بودند - از پاسخ به این پرسش که آیا اقدام اخیر ایران «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود یا خیر، طفره رفتند. ▫️سفیر فرانسه آزمایش موشکی ایران را «ناسازگار» با قطعنامه خواند و وقتی خبرنگاران از او خواستند با شفافیت بیشتر اصطلاح «ناسازگار» را توضیح دهد، او ادامه جلسه پرسش و پاسخ را به مزاح برگزار کرد و گفت از یک فرانسوی نخواهید یک واژه انگلیسی را توضیح دهد. ▫️سفیر بریتانیا هم به شیوه‌ای متفاوت از بکارگیری واژه «نقض» خودداری کرد و صرفاً از «عدم احترام» به قطعنامه سخن به میان آورد. وقتی از او پرسیدند «اگر آنقدر که می‌گویید از برنامه موشکی ایران نگران هستید پس چرا در قطعنامه ۲۲۳۱ صرفاً از یک عبارت توصیه‌ای (به جای عبارت الزام‌آور) در مورد آن استفاده کرده‌اید؟» پاسخ داد:«من شخصاً در مذاکرات حضور نداشتم!». ▫️جزئیات بیشتر در :👇 https://www.khabaronline.ir/news/1209856/ 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
🔴 به دو دلیل شده است؛ تراکم اطلاعات و سوسول‌گرایی، مجال فکر کردن را از نسل امروز گرفته است. (گفت‌وگو با استاد ) 🔸 با این وضع ترسیم شده، صحبت از مفاهیم بنیادین در علوم انسانی مانند عدالت، آزادی و... بلاموضوع نیست؟ خیر بلاموضوع نیست و اگر می‌توانید با نادانی مردم مبارزه کنید و درباره چگونگی عملیاتی‌شدن آن نیز با بیان اینکه مباحث فلسفی تئوریک است و نه عملی گفت: تنها مسئولیت فیلسوفان نسبت به جامعه در مقام نظر و نه عمل است. اگر عملیاتی شد که شد و اگر عملیاتی نشد به فیلسوف مربوط نیست. فیلسوف تنها نظریه می‌دهد. 🔸 علت عدم کاربردی بودن برخی تئوری‌های فلسفی در جامعه چیست؟ عدم آگاهی مردم است. فیلسوف باید واقعیات را بگوید، اما اگر مردم واقعیات را نفهمیدند فیلسوف مقصر نیست. فیلسوف واقعیت را می‌گوید، خب وقتی مردم نادان هستند و نمی‌فهمند چه کار کنند؟ حضرت نوح، به مردم گفت یا نگفت؟! بعد چه اتفاقی افتاد؟ نفرین کرد و همه غرق شدند. شما فکر می‌کنید فیلسوف پاسبان هست و باید تمام شهرها را پاسبانی کند؟ 🔸 فیلسوفان چگونه می‌توانند در دورانی که ابتذال تفکر گسترش یافته، بهتر به جامعه خدمت کنند؟ دچار شده است. نوح، موسی، عیسی، و حضرت ختمی‌مرتبت نتوانست. آیا پیامبران توانستند همه مردم را مسلمان کنند؟ نشد. صحابه پیغمبر همه آدم‌های خوبی بودند؟ ابوبکر یار غار پیامبر بود. وقتی پیامبران نتوانستند همه مردم را هدایت کنند و حتی نزدیک‌ترین به خودشان را، حالا انتظار دارید فیلسوف راه بیفتد در خیابان‌ها و مردم را اصلاح کند؟ 🔸 تئوری‌های فلسفی نباید عملیاتی شود؟ به طور کلی از اساس تئوری آوردنی نیست بلکه فیلسوف واقعیت را می‌گوید البته اگر فیلسوف باشد، اگر نادان باشد که هیچ. فیلسوف، واقع‌بین است و واقعیت را می‌گوید و می‌نویسد. این مردم هستند که واقعیت را نمی‌خواهند. فیلسوفان واقعیت را می‌گویند مردم باید گوش دهند و عمل کنند. اگر شد که شد. اگر هم نشد که نشد. فیلسوف قرار نیست که کار عملی کند و فیلسوف عملی « » را یک فیلسوف نادانی در آمریکا به نام «ریچارد » که پراگماتیست است، مطرح کرد و گفت:‌ حقیقت آن‌است که در عمل بکاریم. 🔸 چه توصیه‌هایی در رابطه با اداره‌ی بهتر جامعه دارید؟ توصیه‌ای ندارم. من حرف می‌زنم می‌خواهید قبول کنید و می‌خواهید قبول نکنید فلاسفه تا‌ آن‌جا که عقل‌شان می‌رسیده مسائل را گفته‌اند. باید کسانی که رأس امور هستند و پست مدیریتی قبول می‌کنند آگاه باشند. شما یک فرد نادان را مدیر اداره نکن شما رأس یک مؤسسه مهم و یا یک مکان علمی فردی ناآگاه به امور را می‌گذارید تا دیگران را تربیت کند؟! خداوند به پیغمبرش می‌فرماید تو بگو هر چند که نمی‌توانی همه را هدایت کنی. اما بگو. این عین آیه قرآن است. شما هم به جای این‌که بگویید چه کنیم؟... خیلی از مردم از عدالت صحبت می‌کنند اما نمی‌دانند که چیست. فقط می‌گویند خوب چیزی است. برای همین از روی ناآگاهی عمل می‌کنند و یک امری که عدالت نیست را به جای آن می‌گذارند علت تمام مشکلات جوامع بشتری همین است که چیزی را خوب می‌دانند که نمی‌دانند چیست؟ جنگ‌های سیاسی هم به همین دلیل است... این ابتذال تفکر و احمق شدن جوامع و متفکران بسیار رنج‌آور است... 🔸 در برابر این رنجی که می‌برید چه کار می‌کنید؟ فقط تحمل می‌کنم می‌نشینم و گاهی اوقات هم می‌نویسم و سخنرانی می‌کنم. غیر از این هم کاری از من بر نمی‌آید. تفکر از جامعه رفته است و فقط اطلاعات متراکم وجود دارد. امروز در متن تهران، یک جوان ۲۰ ساله می‌بینم، ساده و خنگ. یک ذره زبلی در جوانان ما نیست. چون فکر نکردند زیرکی ندارند. این زیرکی محصول تفکر است. نسل امروز به دو دلیل احمق است: تراکم اطلاعات، رفاه بیش‌از حد، جوان‌ها سوسول شدند، ، و ، مجال فکر کردن را گرفته و به‌راحتی می‌توان سر جوانان امروزی کلاه گذاشت. 🔸 آینده کشور با این نسل چه می‌شود؟ آینده‌ای خیلی خطرناک در انتظار این نسل است. البته تمامی سوسول شده است نه تنها . اگر ما فقط سوسول بودیم خطرناک‌تر می‌شد حریف‌های ما هم سوسول هستند. 🔸 در این وضعیت، چه بر سر علم و تعقل خواهد آمد؟ پیش می‌رود، اما ممکن است پیش نرود. علم پیش می‌رود اما لزوماً فلسفه پیش نمی‌رود. تعقل، ناشی از است. اما علم یعنی چه‌کار بکنیم و چه‌کار نکنیم. کسی که هستی‌شناسی ندارد نادان می‌شود، اما می‌داند چه را با چه ترکیب کند تا یک چیز درست شود.. 🌿 نشریه عصراندیشه، شماره ۱۳ 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
نوع طلبه‌ها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود؛ اکنون ممکن است شخصی بخاطر رفتارش درجایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبه‌ها نیست. الآن اگر اختلافی بین طلبه و غیرطلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلی‌ها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه میدانند؟چون محبوبیت طلبه‌ها کم شده؛ اینها مصیبتهایی است که اگرچه سخت است اما باید قبول کرد. بسیاری از افراد، تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم بدوش بکشدو بگوید زید را شما انتخاب کنیدو عمرو را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ یک بازاری محترم اینکار را نمیکند که یک طلبه انجام میدهد؛ طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر یکسری ارشادات کلی داشته باشد اما واردشدن طلبه‌ها به این وادی، صلاح حوزه و طلبه نیست. الآن خیلی از چیزها شعار است... خیلی‌ها در اوّلیات فقه مانده‌اند اما از آنها بعنوان مجتهد یاد میشود. مرحوم والد ما همه موارد علم را با استنادات حاضر داشت. الآن من بجای او نشسته‌ام اما برخی از مسائل را نمیدانم. گاهی انسان به چیزی نیاز دارد باید از کسی بپرسد اما کسی نیست که اگر مشکل فقهی پیش آمد از او بپرسیم. یکی از مسائلی که الآن با سابق فرق کرده، مسأله اخلاق و تقوای طلبه‌هاست. طلبه باید تلاش کند با مردم فاصله نداشته باشد. گاهی مواردی پیش می‌آید که خواسته ما با خواسته مردم متفاوت است ما باید درکنار مردم قرار بگیریم چراکه با همین مردم می‌خواهیم دین خدا را اجرا کنیم. 🆔 کانال واکاوی 👉 @vakavi
4_5972210213304926584.mp3
1.13M
🔴 راحت‌طلب‌ها، سیدالشهداء [علیه‌السلام] رو هم نصحیت می‌کردند به و 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
🔴 باید تأمل کرد !! محبوبیت به چه قیمت ؟؟ ⏪ با نهایت احترام و با رعایت ادب، در نقدِ فرمایش معظم‌لّه [(آیت‌اللّٰه شبیری)] عرض می‌کنم: به راستی و یا روحانیت، فی‌نفسه ارزشمند است؟ و آیا اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمان خودشان، محبوب اکثریت جامعه بودند؟ آیا امام‌حسین علیه‌السلام نزد همه مردم محبوبیت داشت؟ گذشته از مردود بودن صغرای این فرمایش -که ما آن‌را غیرکارشناسانه و القاء بعضی می‌دانیم- آیا نباید به دلائل این واکنش اجتماعی توجه کرد؟ چه‌گونه است که مردم، امام‌خمینی و مقام‌معظم‌رهبری را عاشقانه دوست دارند، اما نسبت به و فریب‌کار و خودباخته مانند آنانی‌که در آن مهمانی کذایی، خدمت حضرتعالی رسیدند متنفرند! بلی! به‌راستی مردم، نسبت به عملکرد و رفتار بعضی روحانیون تجمل‌گرا و لیبرال و اهل اشرافیت ناراحت‌اند! اما نباید این را به‌پای دخالت در سیاست دانست؛ چرا که امام راحل، به‌معنای واقعی کلمه، در سیاست دخالت کرد و تشییع جنازه ایشان را می‌توان منحصر به‌فرد دانست. مردم از روحانیتِ بیزارند؛ روحانیتی که همانند بعضی علمای زمانِ طاغوت، پشت‌پرده با شاه و ساواک مراوده داشتند و طلاب را از راه امام‌خمینی برحذر می‌داشتند! و با شعار ، نه‌تنها امام را همراهی نکردند، بلکه ایشان را چه آزارها که ندادند! ایجاد وظیفه ذاتی روحانیت و فقهای شیعه است، تا از این رهگذر، بستر هدایت برای عموم جامعه ایجاد کند. آیا حضرات آقایان، به وظیفه خود در قبال این عمل کردند؟ آیا دلسوزانه از این حکومت، که ثمره خون هزاران شهید است حمایت نمودند؟ این چه منطقی است که ما کاری به نداشته باشیم و سرمان به وعظ و درس گرم باشد تا محبوب باشیم؟ به‌راستی باید تأمل کنیم[که] محبوبیت به چه قیمت؟؟ دیگر از نامیدن حوزه به ، وحشت نکنید و آن بیچاره را مورد حمله قرار ندهید؛ چرا که گفتن واقعیت‌ها یادآوری است و نگفتن آن، موجب صد درد!! والسلام علیکم و رحمةاللّٰه و برکاته ابوالقاسم سیفی مازندرانی 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi