eitaa logo
واکاوی 🔎
145 دنبال‌کننده
203 عکس
177 ویدیو
6 فایل
🔎 واکاوی | رصد و تحلیل
مشاهده در ایتا
دانلود
93.08.01.mp3
5.48M
25:26 |نقل یک تجربهٔ مواجههٔ خیابانی دربارهٔ حجاب، توسط علامه مصباح ‹ره›؛ مشابه آن‌چه که در متروی تهران، درحال انجام است. 📝 گزارش خبری ❁❅❁❅❁❅❁❅ واکاوی 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
25:26 |نقل یک تجربهٔ مواجههٔ خیابانی دربارهٔ حجاب، توسط علامه مصباح ‹ره›؛ مشابه آن‌چه که در متروی ته
| گاهی جلوگیری از انجام گناه در جامعه، با محبت، میسر می‌شود نه امر و نهی بر کسی پوشیده نیست که مسأله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از فروع دین و ضروریات اسلام است؛ اما به‌رغم جایگاه والای این فریضه در معارف اسلامی، هنوز ابهاماتی درباره آن وجود دارد و گاه بدفهمی‌ها، سبب رفتار‌های نامناسب و مغایر با هدف امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌شود. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در واقع نظارت عمومی برای کاهش تخلف است/ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دارای اقسام و انواع مختلفی است که یکی از آنها همان است که در رساله‌های عملیه با شرایط خاصی ازجمله عدم احتمال ضرر و به‌صورت آمرانه و از موضع استعلاء ذکر شده است. این نوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفه مردم در شرایطی است كه حکومت اسلامی برقرار است و گناه علنی مگر در موارد اندک و نادر صورت نمی‌گیرد. زمانی‌که حضرت قیام كردند، از قبل مشخص بود و خودشان هم آگاهی داشتند که این حرکت، پیروزی ظاهری به‌همراه نخواهد داشت و به شهادت ایشان و یارانشان و اسارت خانواده‌شان می‌انجامد. لذا اگر قرار بود، ایشان شرایطی كه در رساله‌های عملیه ذكر شده را در نظر بگیرند، اصلاً نباید قیام می‌کردند؛ زیرا نه فقط احتمال ضرر، بلکه یقین به آن وجود داشت. بر همین اساس گاهی مصداق عملی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، قیام، جنگ و کشته‌شدن است، همان‌گونه که قیام امام‌(ره) نیز مصداقی از همین نوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود؛ چون ایشان از تبعید و شکنجه و سختی‌های آن آگاه بودند. گاهی نیز مصداق آن، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکری است که حتی احتمال ضرر هم در آن نیست. می‌دانیم خداوند متعال به ترك شعائر اسلامی در جامعه راضی نیست/ اگر مردم نسبت به احکام بی‌تفاوت باشند، تدریجاً احکام و ارزش‌های اسلامی فراموش می‌شوند/ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سبب احیای ارزش‌های الهی در جامعه شود. ما از هر راه صحیح شرعی و بدون ارتكاب گناه كه می‌توانیم باید دیگران را به انجام وظایفشان ترغیب کنیم و از انجام گناه علنی در جامعه باز بداریم؛ حتی اگر عنوان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بر آن صدق نكند، یا از موضع استعلاء و آمرانه نباشد؛ بلکه با خواهش و تمنا و محبت همراه باشد. گاهی امر و نهی نتیجه نمی‌دهد/ باید به‌دنبال راهکار‌هایی بود که افراد، بهتر آن را بپذیرند/ اولین راه، رفتار محترمانه و مؤدبانه همراه با محبت است. چون مخاطب، زمانی‌كه بفهمد شما او را دوست دارید و از سر دلسوزی مطلبی را به او می‌گویید، راحت‌تر می‌پذیرد. اگر امروز بخواهیم برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، تمام شرایط آن را مثل آمرانه‌بودن، عدم احتمال ضرر و مانند آن‌را فراهم كنیم، دیگر جایی برای تأثیرپذیری مخاطب باقی نمی‌ماند؛ چون شرایطی که در رساله‌های عملیه برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ذکر شده، مربوط به زمانی است كه در شرایط است كه در جامعه اسلامی گناه کمتر اتفاق می‌افتد و امر و نهی در افراد متخلف، اثرگذار است. نحوه برخورد با شخص متخلف، باید متناسب با شأن هر افرد و شرایط و محیط زندگی وی باشد و سبب تحقیر وی نشود؛ چون هرچند آن فرد، تخلف و گناهی انجام داده، اما او هم، مسلمان و مؤمن است و نباید به‌خاطر یک عمل اشتباه، مورد تحقیر قرار گیرد. هدف از امر به معروف و نهی از منکر، برچیدن گناه از جامعه است/ اگر در شرایطی، برخی زمینه‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را با شرایط مذکور در رساله‌های عملیه محقق کرد، باید به‌دنبال راهکار‌های جایگزین و شیوه‌های مناسب بود. باید شیوه‌های مختلفی که می‌تواند هدف امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را محقق کند، به‌کار گرفته شود/ در این‌صورت تنش‌ها و اختلاف‌ها کمتر شده و محبت و احترام متقابل بیشتر می‌شود؛ درحالی‌كه گاه برخی کج‌فهمی‌ها از امر به معروف و نهی از منکر سبب افزایش دشمنی‌ها و اختلافات شود. کسی‌که با دیگران الفت نگیرد و دیگران با وی مأنوس نشوند، خیری در او نیست. لذا نمی‌توان با تحقیر و بی‌احترامی دیگران را به راه خیر دعوت کرد. اگر ما امروز جمع شده‌ایم و درباره چنین مسائلی سخن می‌گوئیم، از برکت امام راحل است که با قیام خود سبب احیای معارف و ارزش‌های اسلام شد. اگر امروز بر خلاف دوران طاغوت، دانشجوی نمازخوان مورد تمسخر و طعنه دیگران قرار نمی‌گیرد، و اگر مراسمی مانند اعتکاف با این شور و شوق برپا می‌شود و بعضی از جوانان به خاطر این‌که نتوانسته‌اند در اعتکاف شرکت کنند، گریه می‌کنند، همه این‌ها از برکات امام(ره) است. البته در عین‌حال امواج فرهنگ جهانی نیز به کشور ما نیز رسیده است و تسامح و تساهل برخی مسئولان هم در این امر دخیل بوده است که می‌توان با ارائه راهکار صحیح با این تهاجمات مقابله کرد و فطرت پاک جوانان را زنده نگاه داشت. 🔺1393/08/01 | مؤسسه امام خمینی (ره) | دیدار خواهران فعال در عرصه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ❁❅❁❅❁❅❁❅ واکاوی 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
🔰 استحالۀ فرهنگی | مرگ تمدّنی "...تحوّل را نبایستی با استحالۀ فکری اشتباه گرفت. اندکی قبل‌از حکومت پهلوی و بعد، شدّتش در دوران حکومت پهلوی، چیزی به نام تجدّد وارد کشور شد، که این را به‌عنوان یک تحوّلی در زندگی ملّت ایران به‌حساب می‌آوردند؛ این تحوّل نبود، این استحالۀ ملّت ایران بود، هویّت ملّت ایران را از او سلب‌کردن بود. یعنی در واقع ملّت ایران، هویّت دینی خود، هویّت ملّی خود، هویّت تاریخیِ عمیق خود را در این تجدّد از دست داد. تجدّدی که [طیّ آن،] در دوران پهلوی، هم یک‌مقداری به‌وسیلۀ رضاخان، هم [به‌وسیلۀ] پشتوانه‌ها و به‌اصطلاح روشنفکرهای غرب‌زده و طلسم‌شدۀ زمان رضاخان -که او را وادار می‌کردند، هدایت می‌کردند، کمک می‌کردند و توجیه می‌کردند کارهای او را- در واقع هویّت ملّت ایران سلب شد، یعنی [ملّت ایران] از آن هویّت واقعی خارج شد؛ این استحاله است، این تحوّل نیست. تحوّل باید رو به جلو باشد، این رو به عقب رفتن بود. ملّت‌ها اگر چنان‌چه هویّتِ خودشان را از دست بدهند، داشته‌های معنوی خودشان را از دست بدهند، در واقع یک مرگ تمدّنی برای آن‌ها به‌حساب می‌آید؛ این یک مرگ تمدّنی است..." 🗓 ۱۳۹۹/۰۳/۱۴ 🎙 سخنرانی تلویزیونی: سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ❁❅❁❅❁❅❁❅ واکاوی 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است.pdf
110.3K
😎 کُت گشاد برای پزشکیان ✍️ عبدالحسین مشکانی 👈 متن باز این یادداشت با عنوان «این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است» ، ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
😎 کُت گشاد برای پزشکیان ✍️ عبدالحسین مشکانی 👈 متن باز این یادداشت با عنوان «این کُت، هنوز هم برای پ
😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش یکم از چهارم 🎬 روایت صحنه پس از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، ولوله‌ای فضای رسانه‌ای کشور را پُر کرد که «پزشکیان، پدیده‌ی این انتخابات خواهد بود». جالب این‌که همه‌شان هم یک نوع استدلال داشتند... 🔘 اهالی این ولوله و قیل‌وقال چند دسته‌اند: 1️⃣ دسته‌ی اول، اهالی و جبهه‌ی قوی و پُرشانتاژ رسانه‌ایِ مرتبط با اصلاحات هستند؛ جبهه‌ای که تلاش دارد تا با تصرف روایت اول در مورد «پیروز انتخابات»، نامزد خود را پیروز نهایی قلمداد کند. دروغی که وقتی در فضای رسانه‌ای ترند می‌شود، به‌راحتی تبدیل به یک واقعیت‌ در اذهان عمومی می‌شود. 2️⃣ دسته‌ی دوم، اهالی جبهه‌ی انقلاب‌اند؛ دلسوزانی که با هدف کمک به جریان انقلابی، انسجام نامزدها و همچنین فعال‌سازی و پویایی لایه‌های غیرفعال بدنه‌ی انقلابی، به «بزرگ‌نماییِ رقیبِ مشترک» می‌پردازند. همچنین طرف‌داران نامزدهایی که گمان می‌برند اگر رقیب را قَدَر نشان دهند، زمینه‌ی انصراف رفیقِ روبرویی‌شان را فراهم ساخته و بقای نامزد خودشان را تثبیت می‌کنند. 3️⃣ دسته‌ی سوم هم، بدنه‌ی جبهه‌ی انقلاب است که تحت تأثیر این حجم عظیم از شانتاژ خبریِ دو دسته‌ی رقیب، خود را باخته‌اند. 🔚 قضاوت این‌که: جبهه‌ی رسانه‌ای اصلاحات، در یک راهبرد موفق، در جهت فریب افکار عمومی حرکت کرد. مبارک‌شان بادا! اما جبهه‌ی انقلاب، در تله‌ای گرفتار شد که به موفقیتِ جبهه‌ی رقیب در فریب‌کاری، ضریب داده و کمکِ مؤثری به آنان نمود. عبرت‌شان بادا! 🔺بخش دوم این یادداشت: 👈 تله‌ی رسانه‌ای ترکیبی 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
﷽ 😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش یکم از چهارم 🎬 روایت صحنه پس
. 😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش دوم از چهارم 🤡 تله‌ی رسانه‌ای ترکیبی این تله‌ی رسانه‌ای را کمی شرح خواهم داد. همان لحظه‌ی اولِ اعلام اسامی نامزدها، مشهور شد که سبد آرای پزشکیان وحشتناک است: 1) نگاه قومیتی و سبد کامل رأی هم‌وطنان آذری‌زبان؛ 2) نگاه اقلیتی و سبد کامل رأی هم‌وطنان اهل‌سنت؛ 3) نگاه اصلاحاتی و سبد کامل رأی غرب‌گراها؛ 4) ژست آرمان‌خواهی و همراهی بسیاری از آرمان‌خواهان استقلال، آزادی، پاک‌دستی، محرومیت‌زدایی و... . 🔺این خط خبری، همراه با خط خبری دیگری که تلاش داشت نوعی «پیامِ مظلومیتِ» پزشکیان را به جامعه انتقال دهد، تمام رگ‌ها و مویرگ‌های رسانه‌ای را پیمود تا بتواند عملیات‌روانی خود را پیش ببرد. عملیات روانی‌ای که مخاطب را، دعوت به یک بازی‌ای می‌کند که برنده‌ی آن از پیش، تعیین شده‌است و می‌تواند با خیال راحت، روی آن قمار کند. 🤓 اما رقابت سنگین میان دو عضو جبهه‌ی انقلاب (جلیلی ـ قالیباف) و تأکید بر «رقابت» از سوی دو عضو دیگر (زاکانی ـ قاضی‌زاده) به‌مرور زمان، روایت دیگری را نزد مردم غلبه خواهد داد. حضور پور‌محمدی (که یقیناً به طیف سیاسی پزشکیان نزدیک‌تر است) هم به‌زودی خود را بر جامعه‌ی رسانه‌ای تحمیل خواهد کرد. این دوگانه، فضای مظلومیت جناب پزشکیان را به‌زودی درهم خواهدشکست و واقعیتِ ماجرا، روایت خواهد شد. 🧮 تحلیل سبد آرای برساختی پزشکیان 1) نگاه قومیتی و سبد کامل رأی هم‌وطنان آذری‌زبان! تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی نشان می‌دهد که فهم سیاسی مردم، از قومیت‌گرایی عبور کرده است. «عدم اقبال قومیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌سوی هم‌قوم خودشان» (آذریِ داماد لرستان) از یک‌سوی و «رأی بسیاری از همشهریان آذری‌زبان در شهرستان‌های آمیخته» (فارس-آذری) فارغ از قومیت و زبان، پشتوانه‌ی تاریخیِ این مدعاست. درصورتی‌که پزشکیان به شعارهای جدایی‌طلبانه‌ی خود وفادار باشد یا بر روی آن‌ها صحه بگذارد، قشری از تجزیه‌طلبان که اهل رأی‌دادن نیستند، او را همراهی خواهند کرد؛ اما بسیاری از هم‌وطنانِ وطن‌پرستِ آذری‌مان از هر جناح و مسلکی، در مقابل او قرار خواهند گرفت. انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و تنزّل آراء جناب پزشکیان در سطح شهرستان، نشانه‌ی دیگری از کم‌توانی وی، برای یک‌دست‌ساختن آرای هم‌وطنانِ آذری‌زبان است. 2) نگاه اقلیتی و سبد کامل رأی هم‌وطنان اهل‌سنت! عموماً وعده و وعیدهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به هم‌وطنان اهل‌سنت‌مان، بیش‌تر از سوی دولت‌های انقلابی و در یک گفتمان و اندیشه تمدنی، وفا شده است. دولت‌های اصلاحاتی و غرب‌گرا، عموماً در یک فضای یارکشی و استفاده‌ی ابزاری، سراغ هم‌وطنان اهل‌سنت رفته‌اند و درصد ناچیزی از وعده‌های کلان و بزرگ خود را وفا نموده‌اند. همچنین از سویی، سه منطقه‌ی سنّی‌نشین کشورمان، عموماً در تصمیم‌گیری‌ها، مستقل عمل کرده و با منطق عقلانیِ مستقلّی، نامزد انتخاباتی خود را برمی‌گزینند و ازسوی‌دیگر قرارگرفتن پزشکیان در پایگاه خاصی از اهل‌سنت، دیگرپایگاه‌های رأی او را خدشه‌دار می‌سازد و ازاین‌روی منطق، حکم می‌کند که وی به‌صورت مستقیم، سراغ این پایگاه رأی نرفته و اجازه دهد به‌صورت طبیعی، سهم خود از این پایگاه رأی را، از محل‌های دیگری به‌دست آورد. تلاش در جهت تصرف «پایگاه رأی شمال‌غرب کشور» یقیناً پایگاه مُعتنابِهی از «پایگاه رأی آذری‌زبان» و هم‌چنین «پایگاه رأی انقلابیِ» پزشکیان را مورد حمله قرار می‌دهد. «پایگاه رأی شرق و جنوب‌شرق» نیز بر همین‌منوال «پایگاه رأی انقلابی و شیعیان محکم آذری» را مورد حمله قرار خواهد داد. بماند که برخی نامزدهای دیگر نیز قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی برای تعامل با «پایگاه رأی اهل‌سنت» دارند که مُعتنابِه است. 🔺بخش سوم این یادداشت: 👈نگاه اصلاحاتی و رأی کامل غرب‌گراها! 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
. 😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش دوم از چهارم 🤡 تله‌ی رسانه‌ای
. 😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش سوم از چهارم 3) نگاه اصلاحاتی و سبد رأی کامل غرب‌گراها! طی سالیان گذشته که جریان اصلاحات و غرب‌گرا به‌جهت برون‌دادهایش، در مناصبی که در دست داشت (مجلس، شورای شهر، دولت و...) پایگاه رأی بالقوه‌ی‌ خود را از دست داد، آن‌چنان با بی‌شرمی و بی‌ملاحظگی نسبت به ناامیدسازی مردم از جمهوری‌اسلامی و دورکردن ایشان از صندوق‌های رأی، فعالیت جانانه‌ای کرد که اینک به‌سختی می‌تواند حتی «سبد رأی فعال و نیمه‌فعال» خود را زنده نگه دارد. «سبد رأی خاموش» ایشان نیز وضعیت وخیم‌تری دارد. این سبد رأی، در کنار «سبد رأی سیال و یا خاکستریِ دل‌زده و دل‌چرکین از دولت اعتدال»، درحال جان‌گرفتن از خدمات دولت شهید است. با توجه به روحی که به جان ایشان دمیده شده، اگر جبهه‌ی انقلاب با راستی و درستی، دست یاری به‌سوی ایشان دراز کند، این سبد رأی حتما برای جبهه‌ی انقلابی خواهد بود که نماینده و امتداد دولت شهید باشد. هرچند ممکن است صاحبان آراء خاموش (قهرکنندگان با صندوق‌ها) به قهرشان ادامه دهند، اما به‌نظر می‌رسد أعمال درست، خالصانه، منطقی و خدمت‌گرایانه‌ی جبهه‌ی انقلاب، می‌تواند آراء این خاموشان را به‌نفع جریان انقلاب، فعال سازد. هیچ شعاری در چنته‌ی جریان اصلاحات و غرب‌گرا نمانده است که دولت اعتدال آن‌ها را خرج نکرده باشد و به ابتذال نکشانده باشد. از سوی دیگر، برخی اعتدالیون که با تندروی‌های جریان پزشکیان مواجه شده و عصبیت‌ها و عصبانیت‌های شخصی او، آن‌ها را آزار خواهد داد، به سبد رأی پورمحمدی خواهند پیوست. 🔺بخش پایانی این یادداشت: 👈ژست آرمان‌خواهی و همراهی آرمان‌خواهان 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
. 😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش سوم از چهارم 3) نگاه اصلاحاتی
. 😎 این کُت، هنوز هم برای پزشکیان گشاد است ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔢 بخش چهارم (پایانی) 4) ژست آرمان‌خواهی و همراهی بسیاری از آرمان‌خواهان (استقلال، آزادی، پاک‌دستی، محرومیت‌زدایی و ...)! ➖بلندترین آرمان قوام‌یافته در ذهنیت کنونی مردم ایران، اقتدار ایران و عزت ایرانی در جهان است؛ چیزی که به‌درستی با «عضویت در بریکس و شانگهای» و «افزایش چند دَه برابریِ سرمایه‌گذاری خارجی و مراودات اقتصادی» از یک‌سوی و «نبرد طوفان‌الاقصی» و «عملیات وعده‌ی صادق» از سوی دیگر و «احترام تمام‌قد جهانی به رئیس‌جمهور شهید بعد از شهادت‌شان» از دیگرسوی، به باور مردم ایران رسید. این باور آن‌چنان قوام یافته که به برکت خون شهیدان خدمت، به‌آسانی از حافظه‌ی تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد. ➖معرفی جناب ظریف (شاخص‌ترین رقیب این طرزتفکر که با برجام، فرجام ایرانیان را گره زده و حتی آب شرب مردم را هم منوط به زانو زدن در مقابل شیوخ عرب نموده بود) از سوی پزشکیان به‌عنوان وزیر خارجه‌ی دولت احتمالی‌اش، روایت صحیحی از تفکر ضد آرمانی وی است که حتماً دیگر ساحت‌های آرمانی او را نیز بازروایت خواهد کرد. ➖شعارهای تجزیه‌طلبانه‌ی او نیز آرمان تمدنی ایرانیان و قشر عظیم و وسیعی از هم‌وطنان وطن‌پرست‌مان را زیر سؤال برده است. سایه‌ی این نگاه و شعار، تا سالیانِ سال بر «روایت از پزشکیان» مستدام خواهد بود. ➖ساده‌زیستی و محروم‌گرایی پزشکیان نیز، در کنار مماشات‌های سالیان متمادی او با سرهای هفت‌گانه‌ی اژدهای فساد، رنگ خواهد باخت. او هرچند محرومین را دوست دارد و زیستی ساده اختیار کرده است، اما در کنش اجتماعی و سیاسی خود، هرگز بر عاملان چنین وضعیتی نشوریده؛ بلکه با آن‌ها رفیق شفیق هم بوده است. 🔚خط پایان همه‌ی این فرازها برای این بود که بگویم واقعیت صحنه و میدان چگونه است و برساخت رسانه‌ای از میدان، چگونه دارد پیش می‌رود. ما نباید با برساخت رسانه‌ای، هم‌نوایی کرده و به فعالیت رسانه‌ای فریب‌کارانه‌ی جبهه‌ی رقیب بدمیم. برماست که حقیقت را صادقانه با مردم درمیان بگذاریم و منصفانه، واقعیت را آشکار سازیم. اما هرگز نمی‌خواهم بگویم خیال‌مان تخت... ازقضا با توجه به فضای رسانه‌ای سنگینِ رقیب و فریب‌های عجیب‌وقریب همستریِ فضای مجازی و...، امکان برساخت یک پدیده از پزشکیان، وجود دارد؛ که ما نباید در این تله افتاده و به برساخت آن‌ها کمک کنیم؛ بلکه باید خود را برای مجاهدتی عظیم و رقابتی نفس‌گیر آماده کنیم که «خدمت ادامه دارد....» ، ، 📎 فایل Pdf این یادداشت👉 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
⛔️ نه هالو، نه لولو! بگذارید رشد کنیم ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔰 رسم خیلی بدی است که جبهه انقلاب در هر انتخاباتی در پیش می‌گیرد. ➖این‌که بعضی‌ها هرچند اندک! تلاش دارند تا بسانِ دیگر احزاب و نحله‌ها، سهمی از دولت آینده داشته باشند؛ گیرم که با احساس تکلیف!! 🥸 انگار راه مذاکرهٔ قبل از انتخابات و سهم‌گیریِ خارج از گودِ نامزدی، بسته است و فقط با «نامزد»شدن، می‌توان از کیک انتخابات، سهم‌سِتانی کرد. 😏 خب برادرجان! اگر هم وارد این بازی‌های ناتمیز (نخواستم بنویسم کثیف!) می‌شوید، کمی عاقل باشید و قبل از انتخابات، سهم‌تان را بستانید و سهم‌شان را بدهید. کاش از رقیب‌تان یاد بگیرید! 🔺این بماند… 🔰 بعد از این‌که وارد گود می‌شوند، برای از میدان‌به‌درکردن رقیبِ رفیق‌شان، دو کار می‌کنند. اول از رقیبِ غیرِ رفیق‌شان لولو می‌سازند. آن‌قدر در این ‹لولو›سازی، پیش می‌روند که جریان تبلیغی عظیمی را بهنفعلولو›ی رقیب به‌راه می‌اندازند. سبد‌ رأی رقیب را رشد چشم‌نوازی می‌دهند، تا بل‌که رقیبِ رفیق‌شان و طرف‌داران‌اش را به‌نفع خودشان منصرف کنند. 😕 تا این‌جا، رقیبِ غیرِرفیق، یک بر صفر، از دو رقیبِ رفیق، پیشی می‌گیرد. 😔 سپس شروع می‌کنند به ‹هالو›نشان‌دادنِ رقیبِ رفیق‌شان؛ آن‌یکی در فهم عدالت و فهم انقلاب اسلامی هالوست و هیچ چیزی سرش نمی‌شود. این‌یکی در امور اجرایی هالوست و اصلا پدرسوخته بازی‌های عالم اجرا را نمی‌فهمد. آن‌یکی آن‌قدر ‹هالو›ست که حتی خانواده‌اش را نمی‌تواند مدیریت کند. این‌یکی این‌قدر ‹هالو›ست که نمی‌تواند دفتر خودش را اداره کند. یکی از یکی ‹هالو›تر… 😑و این‌گونه است که رقیبِ غیررفیق، با امتیاز 4 بر صفر، از هر دو پیشی می‌گیرد. 😞 بماند که چه سرمایهٔ اجتماعی‌ای از جبههٔ انقلاب و حتی خودِ انقلاب و بین انقلابیون، دود می‌شود و هوا می‌رود!! 😐 شما را به حضرت‌عباس کوتاه بیایید. از خوبی‌های‌تان بگویید و بگذارید ما رشد کنیم. بگذارید جبههٔ انقلاب رشد کند. به فهم بچه‌های انقلاب، احترام بگذارید و با این عملیات‌های روانی‌تان، روانی‌مان نکنید. ، ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
بیم تکرار ۹۲ 1⃣ در انتخابات۹۲، آقای حسن روحانی با ۵۰٫۷۱٪ آراء و در اوج ناباوری جبههٔ انقلاب، توانست رئیس‌جمهور شود؛ یعنی صرفاً با ۰/۷۱ درصد (حدود ۲۶۱هزار رأی) بیش‌تر از حدّ نصاب! 2⃣ اگر کاندیداهای جبههٔ انقلاب، در سال۹۲ خوش‌بین/خاطرجمع نسبت به پیروزی یکی از خودشان نبودند و ائتلاف/اتحاد می‌کردند و پیام اتحاد/ائتلاف‌شان تِرِند می‌شد، این تأثیر روانی را داشت که بخش قابل‌توجهی (لااقل حدود ۳۰۰هزار رأی) از آرای خاکستری، به‌جای ریخته‌شدن در سبد رأی روحانی، به سبد رأی کاندیدای مورد ائتلاف جبههٔ انقلاب منتقل شود و انتخابات به دور دوم کشیده شود و در مرحله دوم، فرصت داشتیم که تدبیر تازه‌ای کنیم. 3⃣ امیدوارم خوش‌بینی/خاطرجمعیِ جبههٔ انقلاب و اعتمادش به تحلیل‌ها، آمارها و برآوردهایش و خصوصاً بی‌توجهی/کم‌توجهی به دعا/توسل برای پیروزی‌های جبههٔ انقلاب، هشت‌سالِ خسارت‌بارِ دیگری را رقم نزند! ، ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
ناشناس_۲۰۲۴_۰۶_۱۴_۱۳_۱۰_۰۸_۵۴۳.mp3
16.33M
⁉️ اَصلح چه کسی است؟! 🧐 وقتی «برنامه هفتم توسعه» داریم، دیگر چه نیاز است که کاندیداها برنامه جداگانه داشته باشند؟! 😇 برنامه‌های آقای ، تئوری و روی کاغذ است و ایشان سابقه اجرایی چندانی ندارد! 😎 و…! ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (1) ✍️ عبدالحسین مشکانی 😐 در گفت‌وگوهای تنهایی خودم، گمان‌ام به این رسید که دوگانه‌هایی وجود دارند که تا در آن‌ها به نتیجه نرسم، تکلیف‌ام با خودم روشن نخواهد شد. بالاخره باید از این بلاتکلیفی خلاص شد. دارم کمی بلندبلند فکر می‌کنم: اولین دوگانه خیلی خصوصی است؛ شاید لازم نباشد که بنویسم؛ ولی چون درباره‌ی همین «نوشتن» است، می‌نویسم. 🔄 تعدادی از دوستان، معترض شدند که چرا در «جلسات گفت‌وگو» مشارکت نمی‌کنی و چرا اگر شرکت هم می‌کنی، سخنی بر زبان‌ نمی‌رانی؟ اگر از «این‌که واقعاً چیزی در چنته ندارم و از خودِ آیینه‌سان‌ام واهمه دارم» بگذریم، خودم را این‌گونه قانع کرده‌ام که به‌جای گفتن و گفت‌وگوی رو در رو، بیش‌تر بنویسم؛ حتی شده صرفاً برای خودم بنویسم، تا تکلیف خودم را روشن کنم. تفاوت نوشتن و گفتن در این‌است‌که وقتی می‌نویسی، چندبار می‌خوانی و مراقبی که به نفس أمّاره و شیطان،‌ پاسِ‌گل ندهی. بارها می‌نویسی و پاک می‌کنی و درنهایت می‌توانی قانع شوی که بی‌انصافی نکرده‌ای و ناعادلانه، گزندی بر کسی ننشانده‌ای. اما وقتی سخن می‌رانی، دیگر وقتی به خودت می‌آیی، که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.... ✅ پس نوشتن و بازنویسی‌کردن و باز هم بازنویسی‌کردن، بیش‌تر مرا به «نتیجه» می‌رساند، تا گفتن و شنیدن و فاز مناظره گرفتن و گاهی سواری‌دادن به نفس أمّاره و شیطان. ، ، 👈دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (2)👉 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (1) ✍️ عبدالحسین مشکانی 😐 در گفت‌وگوهای تنهایی خودم، گمان‌ام به این رسید ک
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (2) ✍️عبدالحسین مشکانی 🔄 حالا که از میانِ گفتن و نوشتن، نوشتن را برگزیدم، دوراهیِ دیگری فراروی من است. قرار است بنویسم، که بعد از تذکر به خودم، پیامی را برسانم و ابلاغ کنم. حالا باید تکلیف خودم را باز با خودم روشن کنم؛ آیا «هدف»، «وسیله» را توجیه می‌کند، یا این‌که دست‌وپای‌ام را اسلام بسته است؟ جملاتی در ذهن‌ام رژه می‌روند که معنای دیگرش همان «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» است: «اونا زدند، پس ما هم زدیم»، «اونا اون‌جور گفتن، پس ما هم همون‌جور می‌گیم»، «اونا فیلم بازی کردند، پس ما هم فیلم بازی می‌کنیم»، «اصلاً علم تبلیغ و ارتباطات می‌گه»، «اصلاً اگه می‌خوای بِبَری، تو هم باید مثل اونا رسانه بلد باشی»، «رسانه‌شون رو می‌بینی که از کاه، کوه می‌سازند و قورباغه رو جای قناری می‌فروشند؟ اینا رسانه بلدند، نه ما»، «اصلاً کاش ما هم حسام‌الدین‌آشنا داشتیم!!»... و این‌گونه است که ما هم می‌شویم مثل آن‌ها و ای‌کاش در تقابل با آن‌ها، مثل آن‌ها می‌شدیم، نه‌این‌که با هم‌جبهه‌ای‌مان، مثل آن‌ها باشیم. سوگ‌مندانه به صاحب این سخنان هم خود را متصل می‌دانیم: "شرط این تبلیغ این‌است‌که صادقانه باشد، صمیمانه باشد، امانت‌دارانه باشد، مسئولانه باشد؛ این معنای تبلیغ است. درواقع کار باعظمتی که شما انجام می‌دهید، این است. در حکومت‌های مادّی -عمدتاً در غرب- هم، تبلیغ هست؛ [به‌اصطلاح] پروپاگاندا؛ که این با آن، به‌طور مبنایی و اصولی متفاوت است. پروپاگاندا، برای کنترل‌کردن افکار عمومی مردم است، در جهت دست‌یافتن به قدرت، به منفعت، به پول است. غربی‌ها انصافاً در این قضیّه، ورودشان هم خوب است، خیلی بلدند. تبلیغات به‌معنای غربی -پروپاگاندای غربی- را خیلی‌خوب بلدند؛ پول درمی‌آورند، به قدرت می‌رسند. با چه[کاری]؟ با کنترل افکار عمومی مردم. [امّا] تبلیغ اسلامی مسئله‌اش این نیست؛ تبلیغ اسلامی عبارت‌است‌از تفاهم با مردم؛ بحثِ کنترل نیست، بحثِ تفاهم است؛ ذهن‌ها را به‌سمت یک هدف عالی و والایی متوجّه‌کردن و ذهن‌ها را به‌هم نزدیک‌کردن. اثر این تفاهم چیست؟ اثر تفاهم این‌است‌که مردم در جهت کارهای اساسی و خیر، خودشان مسئولانه وارد می‌شوند؛ این[طور] است. در تبلیغ اسلامی، بحث قدرت‌یابی نیست، بحث دست‌یافتن به پول نیست [بلکه] بحث آوردن مردم در مقام مسئولیّت است؛ خودشان احساس مسئولیّت می‌کنند، خودشان وارد می‌شوند و قهراً نتیجه‌ای که بر این حرکت مردمی عظیم مترتّب شد، منافعش هم متوجّه خود مردم خواهد شد. این معنای تبلیغ است؛ بنابراین به‌کلّی متفاوت است با آن کاری‌که غربی‌ها می‌کنند. در آن پروپاگاندای غربی، فریب افکار عمومی، اشکالی ندارد؛ بازیگری، اشکالی ندارد؛ رفتارهای هنرپیشه‌وار، اشکالی ندارد؛ دروغ‌گفتن، اشکالی ندارد." ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ ، ، 👈دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (3)👉 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (2) ✍️عبدالحسین مشکانی 🔄 حالا که از میانِ گفتن و نوشتن، نوشتن را برگزیدم
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (3) ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔘 کمی هم جدی‌تر دوگانه بتراشیم خوب است؛ این‌که آیا تعدّد نامزدهای جبهه‌ی انقلاب، خوب است یا خوب نیست؟ شاید بگویید کجای این دوگانه، جدّی است؟ گویا جدیداً کفایه خوانده‌ای و الغای احتمال می‌کنی. راستش به‌نظرم زیانِ تعدّد نامزدهای جبهه‌ی انقلاب و احساس خطری که این روزها جدّی شده است، گاهی اصل تعدّد را زیر سؤال می‌برد. مثلاً می‌گویند دکترجلیلی که، اول ثبت‌نام کرد؛ چرا دکترقالیباف بعد از ایشان ثبت‌نام کرد و با ثبت‌نام‌اش اتحاد میان جبهه‌ی انقلاب را دچار تزلزل و چالش ساخت. 🌀 گمان‌ام روشن است؛ که اگر بنای جبهه‌ی انقلاب، بر مصافی گفتمانی با رقیب باشد، تعدّد نامزدها در این شرایط که نامزدی تام و تمام نداریم، ضروری است و اگر بنای‌شان، غلبه‌ی شخصی/نامزدی است، که دیگرهیچ. ❗️ وانگهی رقیب ما نشان داده اگر صحنه را ببازد، خوب بلد است که زیر میز بزند. فرض بفرمایید یک کاندیدای واحد از جبهه‌ی انقلاب در صحنه باشد و از رقبای اصلاحاتی هم یک یا چندنفر حضور داشته باشند و در روز انتخابات به این نتیجه برسند که بازی را باخته‌اند. به‌نظر شما، امکان اعلام انصراف از انتخابات از سوی ایشان و ابطال کل انتخابات وجود ندارد؟! اینان بد امتحان پس داده‌اند. حالا شما بگویید احتمالش خیلی‌ضعیف است؛ اما به‌هرحال محتمل که خیلی‌قوی است. ، ، 👈دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (4)👉 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (3) ✍️ عبدالحسین مشکانی 🔘 کمی هم جدی‌تر دوگانه بتراشیم خوب است؛ این‌که آ
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (4) ✍️ عبدالحسین مشکانی 💬 به‌هرحال نامزدهای انتخاباتیِ ما، با تعدّد و تکثّر در صحنه حاضر شده‌اند. الحمدلله که هم‌افزایانه درحال ترویج گفتمان انقلاب اسلامی بوده و گفتمان غرب‌گرا را با همدیگر، نقد عالمانه می‌کنند!! 🧩 یکی‌شان به‌شدت تئوریک است و توانسته ابعاد نظری انقلاب اسلامی را طی مطالعاتی منسجم، در روند حلّ‌مسأله‌ی مسائل کشور، جریان دهد. به‌قول خودش برنامه‌هایی دارد که خیلی از مشکلات را در چشم‌انداز حل‌شدن قرار می‌دهد. اما هرچند تا این‌جای کار، هرجا مسئولیت اجرایی داشته، خوب از عهده‌ی آن برآمده و گاهی گل هم کاشته؛ اما در قدّ و قواره‌ی رئیس هیأت‌دولت و یا وزرای کابینه، تجربه‌ای نیاندوخته است. او نیاز به جابر دارد؛ جابری که درصورت آشکارشدن ضعف اجرایی‌اش، در کنار او قرار گرفته و او را از چنین بحرانی، رهایی بخشد. 🚧 یکی‌دیگرشان که مرد جهاد و عملیات است و تا مدیریت کلان‌شهرِ تهران، کار اجرایی موفق دارد. دوست و دشمن را به اذعان واداشته که او از عهده‌ی کاری که بر عهده‌اش می‌نهند برمی‌آید. به‌قول‌معروف «کننده است». اما ابعاد نظری و تئوریک او، ضعفی دارد که تقریباً هیچ سخنرانی از او نیست که این ضعف را نشان ندهد. ایشان هم نیاز به جابر دارد؛ جابری که بتواند ابعاد تئوریک و نظری او را محافظت کرده و مراقبت کند تا کنش‌های جهادگونه‌ی او، رنگ‌وبوی کنش‌های ممتد از افکار التقاطی و غیردینی نباشد. 🧐 حال: «جبران ضعف عملیاتی و اجرایی رئیس‌جمهور» ممکن و آسان‌تر است، یا «جبران ضعف نظری و تئوریک ایشان»؟ اگر جبران هردوی این‌ها ممکن است، چه‌کسانی در دو سوی نامزدهای‌مان در مظانّ قرارگرفتن در مقام جابر، جهت جبران هستند؟ 🤔 شخص یا گروه جابرِ مدّنظر دوستان برای نامزد اول، آیا کارآمدیِ خود را نشان داده و می‌توان به اینان اعتماد کرد؟ شخص یا گروه جابر مدّنظر دوستان برای نامزد دوم چطور؟ آیا اینان ابعاد نظریِ منطبق بر نگاه دینی و اسناد بالادستی نظام را تأمین می‌کنند و پوشش می‌دهند؟ 🛡 اگر جواب سؤال اول، غلبه‌ی «اجرا» بر «تئوری» است و جواب سؤال دوم این‌است‌که نامزد اول، جابر خوبی برنگزیده، آیا امکان تصرّف در ایشان و تغییر جابر برای ایشان وجود دارد؟ هم‌چنین است، اگر جواب سؤال اول، غلبه‌ی «تئوری» بر «اجرا» باشد؛ یعنی اگر نامزد دوم، جابر یا جبرانِ مورد اعتمادِ جبهه‌ی انقلاب را برنگزیده، آیا امکان تصرّف در ایشان، برای جایگزینی جابرِ مورد اعتماد، وجود دارد؟ ، ، 👈دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (5)👉 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
هدایت شده از سامانه دعوت
دعوت از نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری 🇮🇷🗳🇮🇷 🎤 سخنرانی، پرسش و پاسخ، مناظره 🏢🕌 ویژه اداره‌ها و شرکت‌ها، مساجد و هیآت، دانشگاه‌ها و... 📍 در سراسر کشور 💡 سریع، آسان و تخصصی‌ترین راهِ دعوت از نمایندگان نامزدها: 📞 تماس و پیامک: 09912700724 🌐 وب‌گاه: Davatt.ir 📱 پیام‌رسان‌ها: eitaa.ir/Davatt_admin ble.ir/Davatt_admin 🎤 با «دعوت» سخنرانت هماهنگه! سامانه دعوت @Davatt_ir 🌐 وب‌گاه | ایتا | بله | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام
😵‍💫 همهٔ اشتباهات و مغالطه‌های محمدجواد ظریف در یک سخنرانی؛50›اشتباه در ‹10›دقیقه‼️ 🥸 ظریف با نادیده‌انگاری حافظه تاریخی مردم، تلاش می‌کند تبعات عبور از منافع ملی ایران را به گردن دیگران بیندازد! 📰 newspaper.hamshahrionline.ir/id/227816 ، ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
🥴 از کدام دیار آمدید؟!کدام نهج‌البلاغه... 🥸 پزشکیان می‌گوید: ۴۰سال است درست نکردید؟ خطاب او دقیقا به چه کسانیست؟! 😉 بگذریم که پزشکیان خود سابقه ۲۰سال وزارت و وکالت دارد. لکن سری به سوابق کارگزاری حامیان و اعضای ستاد او تعجب را دوچندان می‌کند: ۱) زنگنه: ۴۵سال: وزیر جهاد، نیرو، نفت، عضو تشخیص مصلحت. ۲) جهانگیری: ۲۹سال: نمایندگی‌مجلس، استاندار، وزیر معادن، وزیر صنایع، معاون‌اول رییس‌جمهور. ۳) ظریف: ۲۳سال: سفیر، معاون و وزیرخارجه. ۴) خاتمی: ۲۰سال: نماینده‌مجلس، وزیرارشاد، رییس‌جمهور ۵) ربیعی: ۲۰سال: مشاور رییس‌جمهور، وزیر تعاون، رییس‌مرکز بررسی‌های استراتژیک، سخنگوی‌دولت. ۶) ابتکار: ۲۳سال: معاون‌ رییس‌جمهور، شورای‌ شهر تهران ۷) عارف: ۳۵سال: وزیر فرهنگ، وزیر پست، معاون رییس‌جمهور، رییس‌سازمان برنامه، نماینده‌مجلس، تشخیص‌مصلحت 🙄 این لیست حامیان پزشکیان را می‌‌توان به ده‌ها تن با چندصدسال سابقه‌، افزایش داد. حال، خطاب «۴۰سال درست نکردید» دقیقا به کیست؟ 🤨 مگر می‌شود با این لیست طویل، کارنامه ۴۰سال را گردن نگرفت؟! 😐 نمی‌شود دائم از نهج‌البلاغه و عدالتِ علی خطبه خواند، اما به‌وقت انتخابات، برای یک‌مشت رأی، از کارنامه خود، شانه خالی کرد و تازه سخن از خدمت‌گذاری در آینده گفت! 😆 طوری از کارنامه ۴۰ساله انتقاد می‌کنند که گویی در کشورِ دیگری وزیر بوده‌اند و امروز بهمن۵۷ است و آنان به‌تازگی از پلکان هواپیما پایین آمده‌اند! 😇 وقتی نامزدی، کارنامه ۴۰سال خود و هم‌قطارانش را گردن نمی‌گیرد و پاسخ‌گو نیست، چگونه می‌توان به او اعتماد کرد؟ او حتما کارنامه و تصمیمات دولت خود را هم گردن نخواهد گرفت و به سیاق همین ۴۰سال، گردن دیگران خواهد انداخت. حتما به‌وقت بحران خواهد گفت «من خودم روز جمعه فهمیدم!» 😏 کاش آن‌قدر جوانمرد بودید که پای ۴۰سال کارگزاری خود می‌ماندید. 😕 کاش... ✍ جواد موگویی ، ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
"هنوز اتفاق امشب رو یک رسوایی برای روتوش‌های اصلاحات می‌دونم که تاوان مظلومیت شهید رئیسی و امیرعبدالهیان با قرآن‌های بر نیزهٔ دیشبِ آقایان پزشکیان و ظریف بود." ، ، 💬 عبدالحسین مشکانی 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
واکاوی 🔎
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (4) ✍️ عبدالحسین مشکانی 💬 به‌هرحال نامزدهای انتخاباتیِ ما، با تعدّد و تک
. 🔰 دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (5) ✍️ عبدالحسین مشکانی 📊 مؤلفه‌های اصلی گزینهٔ نهایی | | 💡ارزیابی «دکتر قالیباف»👇 1️⃣ «بنیادهای نظری» قالیباف: 🔺آقای قالیباف هرچند از نظر دانشی و معرفتی ضعف‌های جدی دارد، اما زیست مذهبی ایشان (میان خانواده، دوستان، همکاران و همرزمان)، امتیاز قابلِ‌قبولی برای ایشان در عرصهٔ کنش‌های فردی محسوب می‌شود. اما در عرصهٔ کنش‌های سیاسی، اجتماعی و مدیریتی، نیازمند بنیان‌های نظری و بنیادهای امتداددهندهٔ آن در برنامه و کارنامه هستند. 2️⃣ «برنامۀ» قالیباف: 🔺 حضور و مشارکت جدی ایشان در نگارش «برنامه هفتم توسعه» و همچنین دفاع جدی ایشان از این برنامه، یک مزیت است. اما تبدیل «برنامه‌های راهبردی» به «برنامه‌های عملیاتی و کاربردی» وابسته به توانایی ایشان در امتدادبخشی به بنیان‌ها و بنیادهای نظری، در صحنه و اجرای برنامه است. همچنین نگارش چنین برنامه‌ای، ارتباط مستقیمی با مشارکت‌کنندگان و مشاوران ایشان دارد که بدان خواهم پرداخت. 3️⃣ «کارنامۀ» قالیباف: 🔺 آقای قالیباف کارنامه خیلی خوبی دارد؛ شخصیتی جهادی‌ـ‌عملیاتی دارد که مأموریت‌های محوّله را ناتمام نمی‌گذارد. هرچند این، نقطه‌قوت ایشان است؛ اما این‌که به هر قیمتی! کار و مأموریت محوّله به انجام برسد، نقطه‌ضعف برای ایشان تلقی می‌شود و از همین‌رو جبههٔ مقابل، اتهامات متعدد مالی، لابی‌گری و رانت را به ایشان نسبت می‌دهد. 4️⃣ «تیم/گروه» قالیباف: 🔺 تلقی حقیر این‌است‌که همیشه بین ایشان و تیم کارشناسی‌شان فاصله معناداری وجود داشته است. تیم‌های کارشناسی و اندیشکده‌هایی که با ایشان همکاری می‌کنند، به‌صورت پروژه‌ای راه‌حل‌ها را به ایشان ارائه می‌دهند و ایشان با قوّت آن‌ها را اجرا می‌کند. جمع‌بندی مدیریتی ایشان عموماً در «مکانیزم اجرای راه‌حل» است و نه «فرایند رسیدن به راه حل»؛ اما در «نظام تقسیم قدرت» با توجه به سیستم مدیریتی و شخصیتی ایشان که با رواداری و تعاملات بالایی همراه است گاهی به لابی‌گری ختم می‌شود که محل تأمل و دقت است. | | 💡 ارزیابی «دکتر جلیلی»👇 1️⃣ «بنیادهای نظری» جلیلی: 🔺 تقریباً محل هیچ مناقشه‌ای نیست که وجود بنیادها و بنیان‌های نظری در کنش‌های شخصی آقای جلیلی، شخصیتی محکم، متخلّق و جهادگر از ایشان ساخته است و در کنش‌های اجتماعی‌ـ‌سیاسی هم، این استحکام و استقامت و پافشاری بر آن بنیادها و بنیان‌های نظری، تا اندازه‌ای است که ایشان را در محل اتهام تعامل‌ناپذیری قرار داده است؛ اتهامی که هرچند مصادیق نقض خوبی هم دارد، اما در فضای عمومی به ایشان پیوست خورده است. 2️⃣ «برنامۀ» جلیلی: 🔺 دربارهٔ «برنامه»داشتن، با توجه به فعالیت‌های آقای جلیلی در دولت سایه و تیم‌های متعدد، هرچند حلّ‌مسئله، مهم‌ترین نقطه‌قوت ایشان خواهد بود؛ اما اگر تطبیق این برنامه‌ها بر نظام عملیاتی و نظام کارشناسیِ حاکم بر دولت، به‌صورت حداکثری نباشد، می‌تواند نقطه‌ضعف ایشان باشد. 3️⃣ «کارنامۀ» جلیلی: 🔺 داشتن «کارنامه» در مورد آقای جلیلی، محل تأمل است. هرچند ایشان در مراتب مختلف سیاست خارجی و امنیت داخلی بوده‌اند؛ اما نسبت به دیگر عرصه‌ها و نیز قدرت ایشان در هم‌افزایی، هم‌گرایی و همراه‌سازی که نیاز مُبرم دولت‌داری است، جای تأمل وجود دارد. برخی تعاملات سه‌سالهٔ دولت احمدی‌نژاد با حاکمیت را محصول مدیریت، وساطت و هم‌گراسازی دکتر جلیلی می‌دانند که (اگر صحت داشته باشد) تا حد زیادی انگارۀ ضعف اجرایی ایشان را زیر سؤال برده و نقطه‌قوت ایشان به‌حساب می‌آید. 4️⃣ «تیم/گروه» جلیلی: 🔺 یاران حلقه‌های اولیهٔ آقای جلیلی، که تحت‌عنوان کمیته‌های دولت سایه شناخته می‌شوند، تیم‌های کارشناسی‌ـ‌مطالعاتی هستند؛ اما برخی از آن‌ها، واجد تجربیات کارشناسی کافی نیستند، ازاین‌روی نمی‌توان نسبت به تیم اصلی دولت ایشان اطمینان داشت، به‌خصوص که ایشان از لابی‌های مرسوم در عرصۀ تقسیم قدرت، تاکنون به دور بوده است. برخی از حامیان جدی ایشان، که در حلقه‌های بعدی قرار دارند، کم‌تر اهل رواداری در حکمرانی هستند. هرچند این لایه، کم‌تر مورد التفات و توجه او قرار دارند و با توجه به شخصیت ایشان حمایت آنان، تعهدی برای جلیلی ایجاد نمی‌کند، اما به‌هرحال جزو سرمایه‌های اجتماعی وی محسوب می‌شوند. | | 🏷 جمع‌بندی: به‌نظر می‌رسد که هر دو نامزد جبههٔ انقلاب، نیازمند جابر هستند؛ آقای قالیباف به‌شدت نیازمند جابر در بُعد برنامه‌های‌شان هستند؛ آقای جلیلی هم به‌شدت نیازمند جابر در بُعد تیم اجراییِ چسبیده به نظامِ کارشناسی هستند. از نظر حقیر، جبران «ضعف اجرایی» بسیار آسان‌تر و بهینه‌تر از جبران «ضعف بنیانی و برنامه‌ای» است. جلیلی هم‌اکنون به تیم اجرایی مجرّب در سه‌سال دولت رئیسی، متصل شده‌است که در بنیان‌ها و برنامه‌ها با او همراه هستند و او نسبت به ایشان، اشراف کامل دارد. ، ، 👈دوگانه‌های سرنوشت‌ساز (6)👉 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍
💬 عبدالحسین مشکانی: "برخی نامزدها در مناظره‌ها بخوبی «چالش فکری» رو در مقابل «چالش هیجانی» همیشگی قرار دادند؛ چالش «تقابل آسیب‌شناسانه» رو با «تقابل امیدآفرینانه» جایگزین کردند. بنظرم این، هم «محصول رشد جامعه» است و هم «عامل رشد جامعه»". ، ، 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍