✳️ پاسخ به شایعه دروغ و بیاساس رهبری موقت آیتالله خامنهای
#خاطرات_سیاسی
💥 14 خرداد سال 1368، پس از رحلت امام خمینی، مجلس خبرگان، برای تعیین رهبر بعدی جمهوری اسلامی جلسه ای تشکیل داد. طبق آنچه در فیلم تازه منتشر شده از این جلسه بیان میشود، آیت الله خامنه ای به طور "موقت" به عنوان رهبر انتخاب شد. قید "موقت" در رسانه ها بیان نمیشود و به اطلاع مردم نمیرسد. ولی آیا تصمیم مجلس خبرگان در همین جا پایان یافت و این انتخاب موقت، 30 است که ادامه یافته؟
در خاطرات آیت هاشمی رفسنجانی در روز 15 مرداد سال 1368، یعنی 9 روز پس از رفراندومی که منجر به تغییر شرایط رهبری در قانون اساسی شد، می خوانیم:
🗳⏳ تا ساعت نه صبح کارهای دفتر را انجام دادم و به مأموران برای آماده کردن جلسه #مجلس_خبرگان دستوراتی دادم. آقای [ابراهیم] امینی آمد. درباره کیفیت برگزاری اجلاسیه خبرگان مشاوره شد. قبل از تشکیل جلسه با سایر اعضای هیأت رئیسه در تالار پارلمان جلسهای تشکیل دادیم و برنامه را آماده کردیم. نگرانی بود که به خاطر کمی وقت بعد از اعلان، به نصاب لازم برای رسمی شدن جلسه نرسد که خوشبختانه رسید. تعداد ۶۴ نفر حضور پیدا کردند. انتخاب هیأت رئیسه انجام شد. همان اعضای سابق ابقاء شدیم. من با ۶۲ رأی نایب رئیس اول شدم و آقای #مشکینی با ۶۰ رأی رئیس و آقای امینی با ۵۴ رأی نایب رئیس دوم و آقایان [سیدحسن] طاهری [خرم آبادی] و [محمد] مؤمن منشی [شدند].
🗳⏳ دستور کار، بررسی مسأله #رهبری با توجه به اصلاح قانون اساسی بود که تغییرات قانون اساسی توضیح داده شد. بعضیها معتقد بودند که نیازی به رأیگیری مجدد نیست و رهبری آیتالله #خامنهای ادامه دارد؛ اما چون در رأیگیری گذشته تصریح کرده بودیم که رهبری موقت است و پس از اصلاح قانون، خبرگان مجدداً رأی میدهد، رأیگیری کردیم. شصت رأی موافق بود و چهار نفر رأی ندادند. تعداد آرای موافق، شبیه رأیگیری گذشته است ولی گفتند رأی ندادن آنها به خاطر این است که نیازی به رأی گیری نمی بینند. خبرگان ناهار مهمان مجلس بودند. عموماً از وضع پیش آمده با رهبری آقای خامنهای و ریاست جمهوری من خوشحالند و امیدوار. خبر را تنظیم کردم و به رسانهها دادیم.
📍 goo.gl/LcKMzi
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بررسی ماجرای ده ونک پارت اول
تحلیل جابجایی ساکنین ده ونک از زاویهٔ فرهنگی و امنیتی، توسط میلاد دخانچی
@Salmon_tv
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
✍اربعين-رسانه
محمدرضا اسلامى
🔹 متنى در تلگرام دست به دست مي شود تحت عنوان:
"كتمان ننگين"
(حكايت بزرگترين سانسور خبرى رسانه هاي جهان).
در اين متن، گلايمندانه، پرسيده مى شود: چرا رسانه هاي غربى بزرگترين اجتماع بشرى در اربعين را سانسور كردند؟
اصل اين حرف صحيح است، اما:
✔️سؤالي كه بيش از سؤالِ متن مذكور مطرح است اينكه : چرا خودِ ما ، رسانه نداريم؟
🔹قبول! رسانه هاي بين المللي اربعين را سانسور كرده/مي كنند (صحيح تر بگوئيم: پوشش نميدهند)؛ ولي مگر ما عليل هستيم كه يك رسانه قوي و جامع بين المللي نداريم؟
🔹 چرا در تراز همين رسانه هايي كه اسم برده شد، (ولو در حد منطقه اي)، شبكه تلويزيوني يا حتي روزنامه در تهران شكل نگرفته؟
✔️سوال دوم؛ ما كه رسانه نداريم (عرضه/يا امكانِ درست كردن رسانه نداشته ايم)، چرا لابي هاى قوى در رسانه هاي مطرح دنيا نداريم ؟
🔹به دلايل مختلف روزنامه در تراز جهاني در تهران نداريم. ولي چند ايراني داريم كه در روزنامه هاي تراز جهاني مقاله مي نويسند؟ صد نفر؟ پنجاه نفر؟ ده نفر؟
نشانه هاي حريت و آزادگى را در برخي رسانه هاي امروز دنيا ميتوان يافت، (البته هيچ كدام فرشته نيستند) ولى ما چقدر با احرارِ رسانه ، ارتباط داشته/داريم؟
راديو #ان_پى_آر سه سال است بيشترين پوشش خبري را راجع به جنگ يمن داشته. گزارشهايي كه حيرت زده مي شوم مي شنوم. تندترين حرفها به حرفه اي ترين شكل عليه عربستان...
ما در ان.پى.آر به قدر يك خردل هم جايگاه/ارتباط داريم؟
در نيويورك تايمز چطور؟ دفترى/اتاقى در آتلانتا (مركز #سى_ان_ان) داريم؟
ما يك ملت متوسط الحال، كه دائم به صداوسيماي خود فحش مي دهيم (از خودمان نمي دانيمش) و همزمان به امپرياليسم رسانه هاى دنيا هم ناسزا مي گوئيم.
همزمان به مهاجرانى و بهنود و كرباسچى و ... (كساني كه الگوى فكري ايجاد رسانه تراز جهاني در ايران داشتند) فحش ميدهيم و به جريان رسانه اى بذرپاش و رسايى و... هم بدبين هستيم و از كيهان هم متنفريم و همزمان صداوسيماى فعلي را هم بچه ى زن صيغه اي مي انگاريم. خب چه كسي صداي ما/دغدغه هاى ما و مثلا رويدادي در ابعاد اربعين را به گوش جوان دانشجوى شهروند شهر گرين ويل كاروليناي جنوبي برساند؟
🔹واقعيت است كه مفاهيم پيچيده اي همچون #رسانه در دنياي امروز، ابلاغي و دستوري شكل نمي گيرد. بايد يك بلوغ و فهم رفتاري در جمعي/در جايى اتفاق افتاده باشد، تا ميوه ى آن بلوغ (و سازگارى) بشود چيزى همچون رسانه هايى كه در متن مذكور برشمرده شده.
ميوه آن بلوغ/سازگارى، بشود "حرف" ، بشود "كلمه".
حرف و كلمه اى كه به گوش ها «رسانده» شود.
« شنيده شود »
تا آن زمان غير از غر زدن كاري از ما ساخته نيست؟ چرا تيتر ياهو چنان است و چرا تيتر رسانه ملى چنين است؟...
https://t.me/solseghalam
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
📽 #بدون_توقف با حضور دکتر عباسعلی کدخدائی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان #قانون_اساسی
اولین قسمت این گفتگوی پُرچالش (برنامه۵۴): 🔻
http://www.telewebion.com/episode/1923949
🔺قسمتهای بعدی این گفتوگو تا قسمت دهم (برنامه ۶۳)، در تلویزیونِ اینترنتی #تلوبیون موجود است..
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #بدون_توقف با حضور دکتر عباسعلی کدخدائی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان #قانون_اساسی
اولین قسمت این گفتگوی پُرچالش (برنامه۵۴): 🔻
http://www.telewebion.com/episode/1923949
🔺 هماکنون قسمتهای بعدی این گفتوگو تا قسمت دهم (برنامه ۶۳)، در تلویزیونِ اینترنتی #تلوبیون موجود است..
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
مستند پشت صحنه (جنجالی - با حواشی)🔻
http://www.aparat.com/v/RkC3K
روایتی از معضلات جنسی موجود در جامعه🔺
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
متأسفانه از وقتی هم که ما پای میز #مذاکره با #آمریکا نشستیم و او را به حساب آوردیم، امپراطوری خبریشان را به راه انداختند که #جمهوری_اسلامی #تسلیم شد و #سلاح_اتمی خود را زمین گذاشت. بعد هم برای ما #رقیب_تراشی کردند. از زمانی که #جنگ_کریمه را راه انداختند، من به دوستان گفتم که این احیای #جنگ_سرد است. بعد دیدید که مردک در گزارشش در #سازمان_ملل گفت رقیب ما در این سال، #روسیه و #چین هستند و #ایران و #کره_شمالی دو یاغی منطقهای هستند. میخواهند این را به جهان القا کنند و دوگانه #اسلام و #غرب را بشکنند. یعنی میگویند قدرت، #قدرت_مادی است و ایران فاقد این قدرت است. البته #مقاومت ما همه چیز را بر خواهد گرداند و میبینیم که در حال بازگشت است. پس ببینید، اینها دستآوردهای ما است.
اگر همینجا تمام شود، ما کارمان را انجام دادیم. یک قطره #خون_شهدا، پای هرچیزی ریخته شود ارزش ندارد، مگر پای اسلام و ظهور #امام_زمان؛ چیز دیگری ارزش ندارد. اما این همه زحمت مادران و پدران شهدا، همسران و فرزندان شهدا، اقوام نزدیک، خود شهدایی که هرکدام یک جهان میارزیدند، اگر الآن انقلاب متوقف شود، من میگویم میارزید. ما فقط برای حذف #مارکسیسم از جهان میارزید اینقدر هزینه کنیم. به هر عالم دینی بگویید این را تصدیق میکند و میگوید میارزید که ما با مارکسیستها بجنگیم، صدها هزار کشته دهیم و اینها را از جهان حذف کنیم..
🔺آیتاللّٰه سید محمدمهدی میرباقری
🔺در سومین سالگرد شهادت شهید محمدرضا دهقان در مجتمع آموزشی امام صادق علیهالسلام؛ با موضوع: «بررسی کارنامه انقلاب اسلامی»
👈 برخیاز مهمترینها در واکاوی
👉 @vakavi
لیست دروغهای دولت روحانی
http://www.jahannews.com/news/518594/print/همه-دروغ-های-دولت-روحانی
تاریخ خبر : ۲۵ اردیبهشت ۹۶
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
#لباس_روحانیت، #لباس_رسمی_اسلام
آیةاللّٰه شبیری زنجانی:
اینکه میگویند لباس پیامبر (ص)، لباس عرف زمان بوده، صحت ندارد..
گروهی میگویند شواهد نشان میدهد افرادی که وارد مسجد میشدند و از قبل پیامبر صلیاللّٰهعلیهوآله را ندیده بودند، در بین جمعیت ایشان را تشخیص نمیدادند لذا پیامبر اکرم صلیاللّٰهعلیهوآله، لباسی مطابق با پوشش عمومی جامعه داشتهاند.
اینکه افرادی پیامبر اکرم صلیاللّٰهعلیهوآله را نمیشناختند، دلیل بر عدم رسمیت لباس روحانیت نمیشود؛ چون مسلمانان صدر اسلام به مستحباتی که از طرف پیامبر صلیاللّٰهعلیهوآله بیان میشد عمل میکردند.
عمامه هم یکی از این مستحبات بود؛ لذا اینطور نبود که فقط خود ایشان عمامه بگذارند.
پیامبر جدای از اشخاص نبود و بقیه هم از سنت او تبعیت میکردند. یک عدهای مثل ایشان بودند و اینطور نبود که پیامبر برای خود یک جای مخصوص و لباس مخصوص قائل نباشد. این لباس، #لباس_رسمی مسلمانان بود.
http://zanjani.net/articles/99/60418/آیت-الله-العظمی-شبیری-زنجانی-لباس-روحانیت-لباس-رسمی-اسلام-است
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
چهره واقعی رهبری
ابوالحسن نواب*
سخنان مقام معظم رهبری درباره پذیرش انتقاد تند یکی از طلاب در پایان جلسه درس خارج فقه که گفتند: «دیروز یکی از آقایان بعد از درس تشریف آوردند جلو و با اوقات تلخی تمام گفتند که این بازنشستههایی که طبق قانون باید برکنار بشوند، اینها را برمیگردانند و این را به پای شما مینویسند، یعنی به پای من.
این محبت است نشان میدهد از نسبت دادن چیزی به ما که به نظر ایشان اشکال دارد، ناراحت میشود. اشکال این بود که سر من داد میکشید. خیلی خب، ما هم از شما معذرت میخواهیم» و سپس فرمودند: «این قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، قانون بسیار خوبی است. از قوانینی است که به آن احتیاج داشتیم.
این قانون در واقع حلقه بسته مدیریتی را میشکند. راه را برای جوانها میگشاید که بتوانند خودشان را برسانند به مراکز مدیریتی. منتها اطلاق قانون- که هر بازنشستهای باید به کار گرفته نشود- درست نیست. خود نمایندگان اشکالات را طوری اصلاح کنند که مجبور نشوند به رهبری متوسل شوند.» به عنوان کسی که از سال 1352 تاکنون با آیتالله خامنهای آشنایی داشته و دارم و روحیات ایشان را کاملاً میشناسم، باید بگویم که شنیدن این جملات بیش از هر چیز یادآوری مظلومیت مقام معظم رهبری است. نه از این حیث که چرا طلبهای به ایشان با تندی انتقاد کرده است و ایشان از آن طلبه معذرتخواهی کردند که پذیرش انتقاد و عذرخواهی هر دو از نمادهای حکومت اسلامی و فرهنگ درست حکمرانی است؛ بلکه این مظلومیت بیشتر از جهت آن است که چهره واقعی رهبری به هر دلیل به جامعه معرفی نشده و نمیشود.
ایشان یکی از روشنفکرترین روحانیون زمان خود بوده و با ادبا، شعرا، روشنفکران و نویسندگان که طبعهای تند انتقادی دارند، رفاقت و مکالمه داشته است. ایشان فردی هستند که تحول را میپذیرند و تشویق میکنند.
آقای آل هاشم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز که شیوههای متفاوتی مانند برداشتن نردهها و حضور در استادیوم برای تشویق یک تیم فوتبال را پیشه کرده، بتازگی روایت میکرد که «نگران شدم نکند رهبری از رفتارم ناراضی باشند در حالی که وقتی از خودشان پرسیدم، ایشان هم تشویق و هم تأیید کردند.» رهبر معظم انقلاب رهبر تحولخواه و با سعه صدری است. اما آنچه برخی از ایشان تصویر میکنند، تصویر دیگری است. نکته دیگر سخنان ایشان این است که ایشان اصلاح قانون را به مراجعه برای دریافت حکم حکومتی و اعلام استثنائات یک قانون از طرف ایشان ترجیح میدهند. مسأله اینجا است که نظام ما بر اساس مرجعیت ولی فقیه شکل گرفته است. در فقه تشیع نیز بنبستی وجود ندارد. حال گاه این بنبستها را ولی فقیه مستقیم باز میکند و گاه غیرمستقیم.
مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای همین تشکیل شد که نظام اسلامی در مسائل خود دچار بنبست نشود. رهبری هیچ وقت تمایل ندارد خارج از چارچوب قانون نظر بدهد. اما این را باید بدانیم که نظام و حکومت اسلامی نباید هیچ گاه با بنبست مواجه شود. ولی فقیه میتواند از اختیارات استفاده و بنبستها را رفع کند. این کاری بود که حضرت امام (ره) نیز انجام میداد. در این باره ازامام پرسشی مطرح شد. ایشان پاسخ داد که «منتظرم جنگ تمام شود و همه چیز را به مجرای قانونی بازگردانم.» خلاصه آنکه این رسانهها هستند که باید بتوانند چهره واقعی رهبری و حکمرانی اسلامی درست را ترسیم کنند.
*عضو جامعه روحانیت مبارز
منبع: روزنامه ایران، ۱۳۹۷/۹/۱۴
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔺 نماز #بدون_مُهر
#حسن_روحانی و همراهان
در #نماز_جمعه #اهل_سنت
#هندوستان #حیدرآباد ۲۷بهمن۱۳۹۶
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
♻️رشد آمار آزار جنسی دانش آموزان در غرب با اجرای سند 2030 / بخش اول
🔸اگر 2030 به طور کامل اجرا شود هر روز باید شاهد فجایعی مانند حادثه مدرسه معین باشیم
✍اتفاق اخیر در یکی از مدارس غیرانتفاعی غرب تهران بار دیگر به دستاویزی برای زیر سوال بردن تصمیمات کلان کشورمان تبدیل شده است. به بیان واضحتر، ماجرای آزار جنسی چند دانشآموز یک دبیرستان در منطقه دو تهران علاوه بر آنکه طی دو هفته گذشته در سطح جامعه خبرساز شده است، این گزاره غلط را نیز در خروجی برخی رسانههای معاند قرار داده است که چنانچه اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در نظام آموزشی ایران مورد موافقت قرار میگرفت، از وقوع چنین اتفاقاتی در مدارس کشور جلوگیری میشد. استدلال آنها نیز این است که آموزش عریان مسائل جنسی به دانشآموزان به آنها میآموزد که چگونه در برابر سوءاستفادههای احتمالی در محیط مدرسه از خود مراقبت کنند.
✍ ماه عسلِ 2030!
نکته جالب توجه اینکه درست در روزی که خبر فاجعه مدرسه معین، به خبر اول شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود، برنامه ماه عسل فردی را به عنوان مهمان دعوت کرده بود که فعالیت اصلی اش در حوزه آموزش مسائل جنسی یا به قول خودشان آموزش خودمراقبتی به کودکان است؛ یعنی همان سیاستی که سند 2030، دولت را موظف به اجرای آن می کند. سندی که بارها و بارها مورد انتقاد شدید رهبر انقلاب قرار گرفته است.
🔸علاوه بر اصل پرداختن به این مساله در برنامه ماه عسل که مورد انتقاد جدی است، حضور فردی با سابقه مشکوک (یاسمن اشکی از موسسین سمن قایم باشک، موسسه راه و سایت کنترل اس که پس از سالها زندگی و تحصیل در آمریکا در سال 92 به ایران بازگشته و در زمینه سلامت جنسی و آموزش جنسی به کودکان فعالیتهای گسترده ای آغاز کرده است) به بهانه یک ادعا که تا قبل از این برنامه در هیچ کجا توسط او ابراز و در هیج منبع عمومی ای ثبت نشده است (نجات یافتن از یک بیماری نادر از میان 145 نفر) سوالات جدی ای را در مورد نحوه مدیریت و برنامه سازی در صدا و سیما ایجاد می کند که ان شاءالله در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.
✍پیامد اجرای سند 2030 یونسکو در غرب
اما فارغ از تعارضات آشکار برخی مفاد آموزشی سند ۲۰۳۰ با ارزشهای اسلامی و ایرانی که پرداختن به آنها خارج از حوصله این بحث است، آیا در کشورهایی که اقدام به اجرای این سند در نظام آموزشی خود کردهاند یا در آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، بسیار باز برخورد میکنند، دانشآموزان در مدارس مورد آزار و اذیت جنسی قرار نمیگیرند؟
🔸نگاهی کوتاه به برخی از سوءرفتارهایی که تنها در طول یکی دو سال گذشته در مدارس کشورهای غربی رخ داده است، تا حد زیادی به این سوال پاسخ میدهد.
🔸در مه ۲۰۱۷، یک معلم ۳۶ ساله در ایالت اوهایوی آمریکا پس از پایان کلاس درس، یکی از دانشآموزان خود را مورد تعرض جنسی قرار داد و پس از شکایت دانشآموز مذکور به حبس بلندمدت محکوم شد. این دانشآموز در شکایت خود آورده بود که معلمش پیش از تعرض جنسی، عکسهای مستهجن به او نشان داده بود.
🔸در ژانویه سال جاری میلادی معلم یکی از دبیرستانهای معروف سیدنی در استرالیا به جرم تعرض به دانشآموز خود و ارسال تصاویر و پیامهای جنسی برای او به حبس محکوم شد.
🔸حتی در کشوری مانند نروژ که خود را پیشرو آموزش مسائل جنسی به کودکان میداند نیز در سال ۲۰۱۶ مشخص شد یک معلم مرد ۵۰ ساله ۱۰۸ دانشآموز ۹ تا ۱۵ ساله را برای ماهها مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.
🔸همچنین در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷، بیش از ۲۰۰ دانشآموز فعلی و سابق یک مدرسه ابتدایی در شهر واسای فنلاند با امضای طوماری از مدیر مدرسه خود خواستند به آزار جنسی دانشآموزان از سوی معلمان پایان دهد.
🔸طبق گزارش واشنگتنپست، به طور میانگین در هر هفته ۱۵ دانشآموز در آمریکا قربانی تعرض جنسی معلمان یا کارکنان مدارس میشود. به همین دلیل، این روزنامه از تعرض جنسی معلمان به دانشآموزان در مدارس آمریکا به عنوان یک "پدیده شایع" یاد کرده است.
🔸بنابراین، چنانچه اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو یا آموزش بیپرده مسائل جنسی میتوانست مانع از سوءاستفاده جنسی از دانشآموزان شود، پر واضح است که تاثیر آن ابتدا میبایست در کشورهایی که اقدام به اجرای آن کردهاند یا از دیرباز چنین آموزشهایی را در برنامه درسی مدارس خود قرار دادهاند، مشاهده میشد.
ادامه در بخش بعدی 👇
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
♻️رشد آمار آزار جنسی دانش آموزان در غرب با اجرای سند 2030 / بخش پایانی
🔸اگر 2030 به طور کامل اجرا شود هر روز باید شاهد فجایعی مانند حادثه مدرسه معین باشیم
✍با توجه به پدیده شایع تعرض جنسی به دانشآموزان در مدارس غربی آیا همچنان میتوان به جای ریشهیابی عوامل اصلی این حادثه مدعی شد اجرای سند ۲۰۳۰ میتواند به حفظ حریم مدارس کمک کند؟ در ادامه به آمار تعرض در کشورهای مختلف میپردازیم:
1⃣ آمریکا؛ سالانه 321 هزار محصل قربانی تعرض
براساس آمار و ارقامی که به تازگی منتشر شده است، سالانه نزدیک به 321 هزار و 500 دانشآموز قربانی تعرض جنسی در آمریکا هستند.
🔸دختران بیشترین قربانی تجاوز جنسی
پژوهشها نشان داده است، 82 درصد از تمام قربانیان دختران کودک و نوجوان هستند؛ همچنین دختران 16 تا 18 سال، 4 برابر بیشتر از جمعیت عمومی قربانی تجاوز جنسی میشوند.
2⃣ انگلیس؛ شکار دانشآموزان در مدرسه و مسیر مدرسه
گزارش پلیس انگلیس نشان می دهد، تعرض جنسی کودکان و نوجوانان این کشور به یکدیگر به شدّت افزایش یافته است.
بر اساس آمار و ارقام موجود، بسیاری از آزار و اذیت های جنسی یا در مدرسه یا بعد از مدرسه در مسیر مدرسه به خانه رخ می دهد؛ پلیس انگلیس هشدار میدهد که شکایات تعرض جنسی کودکان نسبت به دو سال گذشته با افزایش چشمگیری روبه رو بوده است.
🔸 افزایش بیسابقه تعرض جنسی در مدارس
تعداد گزارش های آزار و اذیت دانشآموزان به یکدیگر در انگلیس 71 درصد رشد یافته؛ از 4 هزار و 603 مورد در سال 2013 تا 2014 به 7 هزار و 866 مورد در سال جاری رسیده است.
🔸 مدرسه ناامنترین مکان برای دانشآموزان
پلیس انگلیس باور دارد، بنیان خانواده های انگلیسی در حال فروپاشی است؛ افزایش استعمال مواد مخدر و الکل در بین والدین انگلیسی و تماشای فیلم هایی با محتوای نامناسب موجب شده تا هر روز آمار اعتیاد، خودکشی و تعرض در این کشور افزایش یابد. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش انگلیس می گوید: « مدارس باید امنترین مکان ممکن برای دانش آموزان باشد؛ حتی تهدید به آزار و اذیت جرم است و باید به اطلاع پلیس برسد؛ وظیفه مسؤلین مدارس و پلیس این است که از تمام دانش آموزان مراقبت کنند و از نگرانی های آنها درباره این مسائل آگاه باشند».
🔸 خشونت جنسی برای یک پنجم دختران زیر 16 سال
طبق آمار که در گزارش بررسی اجمالی تخلفات جنسی در انگلیس و ولز توسط وزارت دادگستری در سال 2013 منتشر شد، حدود 85000 تجاوز جنسی در این سال صورت گرفته بود که 73000 تجاوز به زنان و دختران و 12 هزار تجاوز به مردان شده بود.
3⃣برزیل؛ افزایش شمار دانشآموزان دختر قربانی تعرض
بر اساس آمار و ارقامی که سال گذشته منتشر شد، تجاوز جنسی به دختران دانشآموزان برزیلی هم رو به افزایش است و تعداد زیادی از آنها نیز در ترس از حمله جنسی زندگی میکنند.
🔸 هر 11 دقیقه یک تعرض جنسی
طبق آمار رسمی، در سال 2016، بیش از 47 هزار تعرض جنسی در برزیل رخ داده؛ به عبارت دیگر، در هر 11 دقیقه یک نفر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است؛ یک منبع دولتی اظهار کرده که تنها 10 درصد خشونتهای جنسی به پلیس این کشور گزارش میشود و آمار واقعی بسیار بالاتر از آنچه که گزارش شده، است.
4⃣هندوستان؛ افزایش 336 درصدی تعرض به دانشآموزان
براساس دادههای منتشر شده از سوی مراکز رسمی آمار ملی، در طول یک دهه گذشته، آمار تعرض به دانشآموزان در ایالتهای مختلف این کشور، بیش از 336 درصد افزایش یافته است.
🔸بیش از 48 هزار تعرض به دانشآموزان در یک دهه
پلیس هندوستان باور دارد، طی یک دهه گذشته، بیش از 48 هزار 338 موردتعرض جنسی تنها برای دانشآموزان رخ داده است؛ این درحالیست که آمار تعرض در هندوستان به سالیانه 35 هزار مورد میرسد.
🔸تعرض به دانشآموزان معضل کشور هند
تعرض به دختران و دانشآموزان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی کشور هند است که هر روز به آمار آن افزوده میشود و میتوان گفت کنترل این معضل از عهده دولت خارج شده است.
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنگوی #شورای_نگهبان در بخشی که در مورد #سرقت_علمی_روحانی پاسخ میداد و در پخش از شبکه سه #سانسور شد، میگوید: یک دانشجوی ارشد در تراکتهای انتخاباتی، خودش را دکتر معرفی کرده بود که به همین دلیل، صلاحیت او مجدداً بررسی شد و در نهایت رد شد..
⚠️آقای #کدخدایی! آقای #روحانی چندبار در #انتخابات_مجلس، خودش را بهعنوان #دکترای_حقوق، معرفی کرده درحالیکه سالها بعد، این مدرک را با تقلب توانست اخذ کند؛ قضیهای که اظهر منالشمس است.. با توجه بهاینکه این مطلب، قبل از تحقیقاتِ تیم بررسیِ #سرقت_علمی تزِ #حسن_روحانی، مشخص بوده، چرا با وجودِ این سابقهٔ فریبکاری، شوراینگهبانِ قانونِاساسی، دو مرتبه، او را برای ریاستجمهوری، #تأیید_صلاحیت کرده است..؟
@RouhaniThesis
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
این یکی دو روز فضای شبکه های اجتماعی پر شده از اینکه فرید حداد عادل و میثم نیلی عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 شده اند. فرید و میثم را سال هاست می شناسم منتها یکی را چند ماه و دیگری را شاید بیش از یک سال است ندیده ام. با هر دو دوستی عمیق دارم و البته گاه اختلاف هایی هم داشته ام. منتها سوالی که مایلم آن را طرح کنم این است که سبب این همه سر و صدا که بویژه حامیان دولت و غربگرایان شبه اصلاح طلب راه انداخته اند چیست. فرید و میثم نه عضو هیئت مدیره فلان شرکت نان و آب دار شده اند، نه حقوق ماهیانه و پاداش سالیانه چند ده و چند صد میلیونی در انتظار آنهاست، نه یک پایشان در ایران و پای دیگرشان در ممالک خارجه است، نه دستشان در جیب مردم است، نه در 6 ماه 18 میلیارد دلار ارز بی زبان مملکت را دود کرده و به هوا فرستاده اند، نه بناست پست بفروشند و این و آن را بخرند و نه تصمیم گرفته اند در انتخابات شورا و مجلس کاندیدا شوند. یکی عمری است کار کتاب می کند و آن دیگری هم مدرسه داری. حالا هم بناست نمی دانم چند وقت یک بار بی جیره و مواجب در یک جلسه شرکت کنند و نظری بدهند. اینها اگر عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 نشوند دقیقا کجا باید بروند؟ و آنها که همین مقدار را هم بر نمی تابند، خود دقیقا چند پست دارند، کجا مشغولند، چقدر حقوق می گیرند و در سراسر زندگی، چقدر به فرهنگ و فضیلت در این کشور، خدمت کرده اند؟
@mohammadi61
مهدی محمدی
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
F1ms4_13961213-077_hr1_mfeb.ir_1396-12-13-17-26.docx
43.4K
جلسه #خارج_فقه استاد شهیدیپور
۹۶/۱۲/۱۳
موضوع(عام): فصل فيالستر والساتر
موضوع(خاص): #حجاب
فایل صوتی این جلسه🔻
https://t.me/ostadshahidi/3358
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #تصویر_تاریخی، #قبل_انقلاب
🔺 #روزنامه_آیندگان، ۲۴ تیر ۱۳۵۴
👆کالاهای #گران را #تحریم کنید!
🔸 #تاریخ_معاصر_ایران
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #تشییع_جنازه باشکوه یکی از #علمای_شیعه در #عربستان
#تشییع_باشکوه آیتالله سید طاهر السلمان [رضواناللّٰهتعالیعلیه] از #علمای_شیعه در #عربستان
📍 mshrgh.ir/917512
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
〽️ مقایسه نرخ «درآمد» و «خرج»
🔺 (زمان شاه) و (بعد از انقلاب) 🔻
آیا میدانید زمانِ شاه با توجه به قدرت خرید و پایین بودن سطح درآمدها، کالاها بهمراتب گرانتر از بعدازانقلاب بودند؟
علت تلقّی جوانانیکه زمان شاه را ندیدهاند و گمان دارند «ارزانی» بوده ایناستکه قدیمیها، نرخهای زمان شاه را برای جوانان بیان میدارند اما از درآمدهای آنزمان صحبتی نمیکنند تا جوانان با مقایسهٔ حال با آنزمان با محاسبهای ساده دریایند حقیقتاً چهزمانی قدرتخرید مردم بالاتر بوده است!؟
🔹بخش اول: #دلار
در سال۱۳۵۰، دلار آزاد آمریکا ۱۰۵ریال فروخته میشد؛
کارمندیکه حقوق ماهیانهاش ۲۰۰ تکتومانی بود میتوانست با حقوقش تقریباً ۲۰ دلار بخرد درحالیکه کارمند امروزی با حداقلحقوق یکونیممیلیونتومان، میتواند با حقوقش ۱۳۰دلار ۱۱۵۰۰تومانی #نرخ_امروز خریداری کند.
در همان سال۵۰ دستمزد روزانهٔ یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسانجنوبی ۲۵ تا ۳۰ریال بود یعنی یک کارگر، ۳روز و نیم که کار میکرد، میتوانست یک دلار بخرد درحالیکه امروزه که مزد کارگر در همین فردوس حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان است کارگر با مزد روزانهاش قادر است ۳-۴ دلار خریداری کند.
🔺 صرفاً جهت مقایسه منصفانه
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔸پاسخهای عجیب و غریب سفرای انگلیس و فرانسه درباره ایران
رضا نصری، حقوقدادن بین الملل و عضو مطالعات ژنو، درباره دلایل نشست اخیر شورای امنیت علیه ایران به #خبرآنلاین گفت:
▫️سفرای بریتانیا و فرانسه هر دو بعد از پایان جسلهٔ غیرعلنی شورای امنیت - که خود در مورد آزمایش موشکی ایران فراخوانده بودند - از پاسخ به این پرسش که آیا اقدام اخیر ایران «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب میشود یا خیر، طفره رفتند.
▫️سفیر فرانسه آزمایش موشکی ایران را «ناسازگار» با قطعنامه خواند و وقتی خبرنگاران از او خواستند با شفافیت بیشتر اصطلاح «ناسازگار» را توضیح دهد، او ادامه جلسه پرسش و پاسخ را به مزاح برگزار کرد و گفت از یک فرانسوی نخواهید یک واژه انگلیسی را توضیح دهد.
▫️سفیر بریتانیا هم به شیوهای متفاوت از بکارگیری واژه «نقض» خودداری کرد و صرفاً از «عدم احترام» به قطعنامه سخن به میان آورد. وقتی از او پرسیدند «اگر آنقدر که میگویید از برنامه موشکی ایران نگران هستید پس چرا در قطعنامه ۲۲۳۱ صرفاً از یک عبارت توصیهای (به جای عبارت الزامآور) در مورد آن استفاده کردهاید؟» پاسخ داد:«من شخصاً در مذاکرات حضور نداشتم!».
▫️جزئیات بیشتر در #خبرآنلاین:👇
https://www.khabaronline.ir/news/1209856/
#بین_الملل
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔴 #نسل_امروز به دو دلیل #احمق شده است؛
تراکم اطلاعات و سوسولگرایی، مجال فکر کردن را از نسل امروز گرفته است.
(گفتوگو با استاد #دینانی)
🔸 با این وضع ترسیم شده، صحبت از مفاهیم بنیادین در علوم انسانی مانند عدالت، آزادی و... بلاموضوع نیست؟
خیر بلاموضوع نیست و اگر میتوانید با نادانی مردم مبارزه کنید و درباره چگونگی عملیاتیشدن آن نیز با بیان اینکه مباحث فلسفی تئوریک است و نه عملی گفت: تنها مسئولیت فیلسوفان نسبت به جامعه در مقام نظر و نه عمل است. اگر عملیاتی شد که شد و اگر عملیاتی نشد به فیلسوف مربوط نیست. فیلسوف تنها نظریه میدهد.
🔸 علت عدم کاربردی بودن برخی تئوریهای فلسفی در جامعه چیست؟
عدم آگاهی مردم است. فیلسوف باید واقعیات را بگوید، اما اگر مردم واقعیات را نفهمیدند فیلسوف مقصر نیست. فیلسوف واقعیت را میگوید، خب وقتی مردم نادان هستند و نمیفهمند چه کار کنند؟ حضرت نوح، به مردم گفت یا نگفت؟! بعد چه اتفاقی افتاد؟ نفرین کرد و همه غرق شدند. شما فکر میکنید فیلسوف پاسبان هست و باید تمام شهرها را پاسبانی کند؟
🔸 فیلسوفان چگونه میتوانند در دورانی که ابتذال تفکر گسترش یافته، بهتر به جامعه خدمت کنند؟
#جامعه دچار #نادانی شده است. نوح، موسی، عیسی، و حضرت ختمیمرتبت نتوانست. آیا پیامبران توانستند همه مردم را مسلمان کنند؟ نشد. صحابه پیغمبر همه آدمهای خوبی بودند؟ ابوبکر یار غار پیامبر بود. وقتی پیامبران نتوانستند همه مردم را هدایت کنند و حتی نزدیکترین به خودشان را، حالا انتظار دارید فیلسوف راه بیفتد در خیابانها و مردم را اصلاح کند؟
🔸 تئوریهای فلسفی نباید عملیاتی شود؟
به طور کلی از اساس تئوری آوردنی نیست بلکه فیلسوف واقعیت را میگوید البته اگر فیلسوف باشد، اگر نادان باشد که هیچ. فیلسوف، واقعبین است و واقعیت را میگوید و مینویسد. این مردم هستند که واقعیت را نمیخواهند. فیلسوفان واقعیت را میگویند مردم باید گوش دهند و عمل کنند. اگر شد که شد. اگر هم نشد که نشد. فیلسوف قرار نیست که کار عملی کند و فیلسوف عملی « #پراگماتیست» را یک فیلسوف نادانی در آمریکا به نام «ریچارد #رورتی» که پراگماتیست است، مطرح کرد و گفت: حقیقت آناست که در عمل بکاریم.
🔸 چه توصیههایی در رابطه با ادارهی بهتر جامعه دارید؟
توصیهای ندارم. من حرف میزنم میخواهید قبول کنید و میخواهید قبول نکنید فلاسفه تا آنجا که عقلشان میرسیده مسائل را گفتهاند. باید کسانی که رأس امور هستند و پست مدیریتی قبول میکنند آگاه باشند. شما یک فرد نادان را مدیر اداره نکن شما رأس یک مؤسسه مهم و یا یک مکان علمی فردی ناآگاه به امور را میگذارید تا دیگران را تربیت کند؟!
خداوند به پیغمبرش میفرماید تو بگو هر چند که نمیتوانی همه را هدایت کنی. اما بگو. این عین آیه قرآن است. شما هم به جای اینکه بگویید چه کنیم؟... خیلی از مردم از عدالت صحبت میکنند اما نمیدانند که چیست. فقط میگویند خوب چیزی است. برای همین از روی ناآگاهی عمل میکنند و یک امری که عدالت نیست را به جای آن میگذارند علت تمام مشکلات جوامع بشتری همین است که چیزی را خوب میدانند که نمیدانند چیست؟ جنگهای سیاسی هم به همین دلیل است...
این ابتذال تفکر و احمق شدن جوامع و متفکران بسیار رنجآور است...
🔸 در برابر این رنجی که میبرید چه کار میکنید؟
فقط تحمل میکنم مینشینم و گاهی اوقات هم مینویسم و سخنرانی میکنم. غیر از این هم کاری از من بر نمیآید. تفکر از جامعه رفته است و فقط اطلاعات متراکم وجود دارد. امروز در متن تهران، یک جوان ۲۰ ساله میبینم، ساده و خنگ. یک ذره زبلی در جوانان ما نیست. چون فکر نکردند زیرکی ندارند. این زیرکی محصول تفکر است. نسل امروز به دو دلیل احمق است: تراکم اطلاعات، رفاه بیشاز حد، جوانها سوسول شدند، #رفاه، #سوسول_گرایی و #تراکم_اطلاعات، مجال فکر کردن را گرفته و بهراحتی میتوان سر جوانان امروزی کلاه گذاشت.
🔸 آینده کشور با این نسل چه میشود؟
آیندهای خیلی خطرناک در انتظار این نسل است. البته تمامی #دنیا سوسول شده است نه تنها #ایران. اگر ما فقط سوسول بودیم خطرناکتر میشد حریفهای ما هم سوسول هستند.
🔸 در این وضعیت، چه بر سر علم و تعقل خواهد آمد؟
#علم پیش میرود، اما ممکن است #تعقل پیش نرود. علم پیش میرود اما لزوماً فلسفه پیش نمیرود. تعقل، ناشی از #هستی_شناسی است. اما علم یعنی چهکار بکنیم و چهکار نکنیم. کسی که هستیشناسی ندارد نادان میشود، اما میداند چه را با چه ترکیب کند تا یک چیز درست شود..
🌿 نشریه عصراندیشه، شماره ۱۳
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
نوع طلبهها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود؛ اکنون ممکن است شخصی بخاطر رفتارش درجایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبهها نیست. الآن اگر اختلافی بین طلبه و غیرطلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلیها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه میدانند؟چون محبوبیت طلبهها کم شده؛ اینها مصیبتهایی است که اگرچه سخت است اما باید قبول کرد.
بسیاری از افراد، تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم بدوش بکشدو بگوید زید را شما انتخاب کنیدو عمرو را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ یک بازاری محترم اینکار را نمیکند که یک طلبه انجام میدهد؛ طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر یکسری ارشادات کلی داشته باشد اما واردشدن طلبهها به این وادی، صلاح حوزه و طلبه نیست.
الآن خیلی از چیزها شعار است... خیلیها در اوّلیات فقه ماندهاند اما از آنها بعنوان مجتهد یاد میشود. مرحوم والد ما همه موارد علم را با استنادات حاضر داشت. الآن من بجای او نشستهام اما برخی از مسائل را نمیدانم. گاهی انسان به چیزی نیاز دارد باید از کسی بپرسد اما کسی نیست که اگر مشکل فقهی پیش آمد از او بپرسیم.
یکی از مسائلی که الآن با سابق فرق کرده، مسأله اخلاق و تقوای طلبههاست.
طلبه باید تلاش کند با مردم فاصله نداشته باشد. گاهی مواردی پیش میآید که خواسته ما با خواسته مردم متفاوت است ما باید درکنار مردم قرار بگیریم چراکه با همین مردم میخواهیم دین خدا را اجرا کنیم.
🆔 کانال واکاوی
👉 @vakavi