ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
⭕️اشكال
⁉️غير فقيه مى تواند احكام اسلام را به صورت فتوا از فقيه بگيرد و حكومت كند، پس لازم نيست حاكم خودش فقيه باشد.
✅پاسخ
1⃣ آگاهى هاى لازم از اسلام براى حكومت، اختصاص به فتوا ندارد تا گفته شود:
غير فقيه از فقيه تقليد مى كند؛ بلكه در بسيارى از موارد، فقيه بايد با توجه به ملاك هاى ترجيح در تزاحم احكام و يا تشخيص موارد مصلحت، حكم حكومتى صادر كند. «حكم حكومتى» خارج از دايره فتوا و تقليد است؛ در عين آنكه مسئله اى تخصصى و در حوزه تخصّص فقيه است.
2⃣ آيا غيرفقيه اطاعت از فقيه را در همه موارد بر خود لازم مى داند؟ يا فقط در مواردى كه خود تشخيص مى دهد، از فقيه اطاعت مى كند؟ در صورت دوم هيچ ضمانتى بر اجراى احكام الهى و دينى بودن حكومت وجود ندارد. در صورت اول، در واقع آن فقيه ولايت دارد و شخصى كه به طور مستقيم امور اجرايى را به عهده دارد، مجرى از سوى او به شمار مى آيد و اين يكى از شيوه هاى اجرا و اعمال ولايت فقيه است
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
⭕️اشكال
⁉️در اين آيه اطاعت از «مَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ» سزاوارتر از «مَّنْ لا يَهِدِّى إِلاّ أَنْ يُهْدى» معرفى شده است؛ يعنى، اطاعت از فقيه را سزاواتر از اطاعت غير فقيه مى داند. بنابراين اطاعت غير فقيه نيز با وجود فقيه مقبول است؛ گرچه اطاعت از فقيه بهتر است!
✅پاسخ
مانند اين سخن را ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه[ج9، 328] در مقايسه بين امام على (علیه السلام) و خلفاى پيش از او مى گويد؛ يعنى، او اطاعت از اميرالمؤمنين (علیه السلام) را بهتر از ولايت ديگران مى انگارد؛ نه لازم و واجب!
سزاواتر بودن در آيه، سزاوارى در حد الزام است؛ يعنى، فقط بايد از او پيروى كرد؛ زيرا در ذيل آيه مردم را توبيخ مى كند كه چرا از «مَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ» پيروى نمى كنيد: «فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»؟ بنابراين سزاوارى در حد الزام است.
مشابه اين مسئله در موارد ديگرى نيز در قرآن وجود دارد؛ مثلاً در آيه
🔶«وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ»[احزاب، 6]
كه در بحث ارث است و وجود هر طبقه مانع از ارث طبقه دوم مى شود.
آيات بى شمار ديگرى نيز وجود دارد كه فضيلت عالمان را بر غيرعالمان بيان كرده است [زمر، 9] از نظر عقل نيز با وجود شايسته تر، نبايد به فروتر تن داد؛ به ويژه در امر رهبرى كه تعيين سرنوشت جامعه در گرو آن است.
4⃣ كفايت؛ توانايى و شايستگى اداره امور جامعه كه از آن به مدير و مدبّر بودن نيز تعبير مى شود.
🔶حضرت يوسف فرمود: «قالَ اجْعَلْنِى عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّى حَفِيظٌ عَلِيمٌ»[یوسف، 55]
«گفت: مرا بر خزاين اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى امين و كاردانم»
در داستان حضرت موسى و دختر شعيب نيز آمده است:
🔶«... إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ»[قصص، 26]
«بهترين كسى كه مى توانى به [كارگيرى او است كه] تواناى درستكار است»
و ... .
از مجموع اين آيات، مى توان تصويرى كلى از سيماى حاكم از ديدگاه قرآن به دست آورد. در منطق قرآن حكومت و زمامدارى، تنها شايسته كسانى است كه از صلاحيت هاى علمى و اخلاقى و توانمندى هاى لازم برخودار باشند. به دست آوردن اين تصوير در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) بر «ولايت فقيه» تطبيق مى كند.
از طرف ديگر حكومت اسلامى حكومت قانون خداست:
🔶«مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» [مائده،44]
و آن بدون حاكميت دين شناس و متخصص مستعد در اجراى احكام الهى (فقيه عادل و جامع الشرايط) امكان پذير نيست
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
3⃣ حدیث حکام
📖قال علی(علیه السلام ):«العلماء حکّام علی النّاس؛علما حاکمان بر مردمند.»
مفهوم حاکم کاملاً روشن است و دلالت آن بر ولایت فقیه، امری غیرقابل تردید است
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
نظر آیت الله بهجت در مورد ولایت فقیه✨
من در نجف با آقای خمینی( ر) در خصوص این موضوع مفصل صحبت کردیم.
ولایتفقیه یه امر مسلم در اسلام هست و بحث لازم نیست.
✨✨
بهجت عارفان ص۱۰۷ و۱۰۸
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
4⃣ حدیث اختیار امام
📖قال علی(علیه السلام):
«الواجب فی حکم الله و حکم الإسلام علی المسلمین – بعد ما یموت إمامهم أو یقتل، ضالاً کان أو مهدیا ً – أن لا یعلموا عملاً و لا یقّدموا یداً و لا رجلاً قبل أن یختاروا لأنفسهم إماماً عفیفاً ورعاً عارفاً بالقضاء و السنّه یجیء فیئهم و یقیم حجّهم جمعنهم، و یجبی صدقاتهم.
🔶علی(ع) فرمود: واجب است در حکم خدا و حکم اسلام نسبت به مسلمین، اینکه هیچ عملی را انجام ندهند و دست به سوی چیزی و یا کاری دراز نکنند و قدم در هیچ جائی ننهند، مگر آنکه قبلاً برای خود رهبری عفیف و پرهیزکار و عارف و عالم به احکام قضا و سنت رسول خدا(ص) انتخاب نمایند. تا اموال عمومی را گرد آورد و حج و جمعه مردم را بپا دارد و صدقات را جمع نماید.»
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
💠دلایل قرآنی ولایت فقیه💠
📋بررسي انطباق «اولى الامر» بر ولي فقيه
⁉️ آيا آيه «أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ ... » شامل ولايت فقيه هم مى شود؟
📝تفسيرهاى مختلفى در مورد «اولى الامر» در اين آيه انجام گرفته است؛ از جمله:
1⃣ عموم مفسران شيعه «اولى الامر» را بر حسب روايات مأثور و بر حسب قرينه هاى موجود در آيه، به ائمه معصومين (علیهم السلام) تفسير كرده اند؛
زيرا روايات متعددى دلالت دارد كه «اولى الامر» امامان معصوم (علیهم السلام) مى باشند.
📜حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) در پاسخ به اين سؤال مى فرمايد: «ايشان جانشينان من و امامان معصوم (علیهم السلام) مى باشند». [1]
پس منظور از «اولى الامر» در آيه شريفه، كسانى اند كه همانند پيامبر (صلی الله علیه وآله) معصوم بوده و هرگز خطا يا گناهى از آنان سرنمى زند؛ يعنى، همان امامان دوازده گانه. بنابراين «اولى الامر» اولاً و بالذات حتى در زمان غيبت نيز خود امام زمان(عج) مى باشند.
2⃣ اهل سنت آن را به مطلق امير و حاكم تفسير كرده اند. [2]
3⃣ برخى گفته اند: «اولى الامر» شامل حاكمان راستين است و لذا آيه شريفه دلالت بر لزوم تبعيت از فقهاى جامع شرايط دارد كه منصوب از سوى معصوم اند. اين تفسير مورد قبول برخى از متفكران شيعى قرار گرفته است. [3]
🔷بنا بر تفسير دوم و سوم، «اولى الامر» به طور مستقيم شامل «ولايت فقيه» نيز مى شود. بنا بر تفسير اول هر چند اين آيه، به صورت مستقيم شامل ولى فقيه نمى شود؛ ولى با واسطه، اطاعت از ولى فقيه را نيز واجب مى داند؛ زيرا براساس احاديث و روايات متعدد، ولى فقيه در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) از طرف آن بزرگواران براى رهبرى و اداره جامعه اسلامى منصوب شده است.
📜در توقيع شريف از جانب امام زمان(عج) آمده است: «اما الحوادث الواقعة فارجعوا الى رواة حديثنا فانهم حجتى عليكم و انا حجه الله عليهم».
[1] تفسير الميزان، ج 4، ص 408.
[2] سيوطى، جلال الدين، الدرالمنثور، ج 2، ص 176.
[3] انديشه هاى فقهى سياسى امام خمينى، ص 174.
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
5⃣حدیث مجاری امور
📖امام حسین(ع) فرمود:
«مجاری الامور بید العلماء باللاه الامناء علی حلاله و حرامه؛
زمام امور مردم به دست عالمانی است که علمشان از سرچشمه وحی گرفته شده باشد. و امین بر حلال و حرام خدا باشند.»
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
✅ولایت دراطاعت است؛
در ولایت درآے یعنے مطیع رسول و اولےالامر باشد
از خدا بخواهیم تا ما را بہ راه مستقیم پشت سر اولےالامر هدایت فرماید
شکرخداے را کہ مارا بہ ولایتفقیہ هدایت فرمود.
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
ا💕
ا✨
کانال ولایت فقیه گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
💠ولايت فقيه و عقل بشرى💠
⁉️ فلسفه ولايت فقيه چيست؟
✅تبيين اين مسئله به تحليل دو نكته بر مى گردد:
1⃣چرا جامعه نيازمند زعامت و ولايت سياسى است؟
2⃣چرا در جامعه اسلامى اين زعامت سياسى، براى فقيه جامع شرايط قرار داده شده است؟
جامعه انسانى از آن جهت كه مشتمل بر افراد با منافع، علاقه ها و سليقه هاى متعارض و مختلف است، به طور ضرورى نياز به حكومت دارد.
اجتماع انسانى ـ هر چند در حدّ بسيار مختصر ـ نظير يك قبيله يا روستا، نيازمند نظام و رياست است. اصطكاك منافع، چالش ميان افراد و اخلال در نظم و امنيت، مقولاتى است كه وجود نهادى مقتدر و معتبر را جهت رسيدگى به اين امور و برقرارى نظم و امنيت ايجاب مى كند. بنابراين، جامعه بدون حكومت يا دولتى كه داراى اقتدار سياسى لازم و قدرت برنامه ريزى، تصميم گيرى، اجرا و امر و نهى است، ناقص خواهد بود و دوام و بقاى خويش را از دست خواهد داد.
📜امام على (علیه السلام) در مقابل خوارج ـ كه شعار «لا حكم الاّ للّه» سر مى دادند و بر نفى وجود حكومت و امارت اصرار ورزيده، مدعى حكومت مستقيم خدا بر خويش بودند، مى فرمود:
«انّه لابد للناس من أمير برّ او فاجر يعمل فى إمرته المؤمن»؛
« به ناچار مردم نيازمند وجود حاكم هستند؛ خواه نيكوكار و خواه بدكردار تا در حكومت او مرد با ايمان، كار خويش كند». [1]
سرّ نياز به ولايت سياسى در نقص و ضعف فرد انسانى نهفته نيست؛ بلكه در ضعف و نقص مجتمع انسانى است. بنابراين اگر جامعه اى از افرادى شايسته و حق شناس نيز فراهم آمده باشد، باز هم نيازمند حكومت و ولايت سياسى است؛ زيرا امورى وجود دارد كه مربوط به جمع مى شود و نياز به تصميم گيرى كلى و در سطح عمومى دارد و فرد ـ از آن جهت كه فرد است ـ نمى تواند در اين موارد تصميم گيرنده باشد.
اختلاف نظام هاى سياسى در امورى نظير: شيوه توزيع قدرت، شرايط صاحبان قدرت، چگونگى احراز قدرت سياسى، نقش و جايگاه مردم در واگذارى قدرت سياسى و ... است؛ و گرنه در اصل اينكه جامعه بشرى نيازمند ولايت و زعامت سياسى است، اتفاق نظر وجود دارد و تنها مخالف آن، آنارشيست ها هستند كه نه عدد معتنابهى اند و نه دليل موجهى دارند.
اما اينكه در انديشه سياسى شيعه، زعامت سياسى در عصر غيبت به فقيه جامع شرايط واگذار شده، بدان جهت است كه رسالت و وظيفه حكومت، تطبيق امور مسلمانان با تعاليم شريعت است. هدف حكومت دينى، تنها برقرارى امنيت و رفاه به هر شكل و سامان نيست؛ بلكه بايد امور جامعه و روابط و مناسبات آن با احكام، اصول و ارزش هاى دينى مطابق باشد و اين مهم نيازمند آن است كه مدير جامعه اسلامى ـ در عين برخوردارى از توانايى هاى لازم در عرصه مديريت ـ آشناترين مردم به حكم خداوند در اين موارد بوده و از فقاهت لازم در امور اجتماعى و سياسى برخوردار باشد.
📜امام على (علیه السلام) مى فرمايد: «أيها الناس ان احق الناس بهذا الامر أقواهم عليه و أعلمهم بأمر الله فيه»؛
«اى مردم! سزاوارترين مردم به امارت و خلافت كسى است كه بدان تواناتر و در آن به فرمان خدا داناتر باشد». [2]
پس جامعه اسلامى، نيازمند ولايت و زعامت سياسى است؛ همچنان كه هر جامعه ديگرى براى برطرف كردن بعضى از كمبودها و نواقص اجتماعى خويش و تأمين نظم و امنيت، محتاج آن است. اين زعامت سياسى به فقيه عادل توانا داده شده است؛ زيرا مديريت جامعه اسلامى ـ افزون بر توانايى هاى مديريتى ـ به اسلام شناسى و فقه شناسى نيز نيازمند است. [3]
[1] نهج البلاغه، خطبه 40.
[2] همان، خطبه 173.
[3] براى آگاهى بيشتر ر.ك: جوان آراسته، حسين، مبانى حكومت اسلامى.
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
6⃣حدیث حاکم
📖امام صادق(ع) فرمود:
«ینظر إنّ من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف أحکامنا فلیرضوا به حکماً فإنّی قد جعلته
علیکم حاکماً
🔸مردم باید دقت کنند و از میان فقهایی که راوی حدیث ما هستند و در احکام حلال و حرام ما صاحب نظرند و به احکام اهل بیت(ع) آشنایی دارند، فقیهی را انتخاب کنند و او را در میان خود حاکم قرا دهند. چرا که من او را بر شما حاکم قرار دادم.»
بدین ترتیب فقها از جانب ائمه ی معصومین(ع) به عنوان حکام تعیین شده اند و مردم هر کسی را که از میان فقها انتخاب نمایند، هم او منتخب و نایب امام نیز هست.
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این صوت رو گوش بدیم یک کم انقلابی بودن و انقلاب گری رو یاد بگیریم.
خطبهٔ اعتراضی آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۹
🆔👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
یک بُعد در قضیه و حدیث غدیر، همین مسالهی ولایت است، یعنی تعبیر از حکومت به ولایت؛ "من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه" آن وقتی که...
#ولایت_حکومت
🆔👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🔴آیا رهبری به تنهایی با شجاعت و قاطعیت میتواند فساد را ریشه کن کند؟؟؟
📚 #عبرتهای_تاریخ
🔻یکی از افرادی که بعد از پیامبر (ص) به حکومت رسید «عثمان» بود. عثمان در طول مدت حکومت خود دچار مفاسد مالی و انحرافات زیادی شد (ر.ک: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱/ص۱۹۸). از جمله مردمانی که نسبت به مفاسد اعتراض داشته و درخواست برخورد با آن را داشتند مردم کوفه بودند، مردم کوفه به همراه سایر معترضین عثمان را سرنگون و با علی (ع) بیعت کردند. علی (ع) در برخورد با مفاسد هم شجاع بود و هم قاطع. در توصیف شجاعتشون فرمودند: «به خدا قسم چون کفتار ترسو نیستم بلکه با کمک افراد حق جو، روی گردانان از حق را در هم میکوبم». (نهج البلاغه: خطبه6) و در توصیف قاطعیتشان فرمودند: «به خدا قسم حتی اگر اموال بیت المال مهریه زنان شده باشد آن را باز میگردانم» (نهج البلاغه: خطبه ۱۵). به همین جهت دست رد بر سینه سهم خواهانی چون طلحه و زبیر زد و حکومت معاویه را برنتافت.
🔻اما طلحه و زبیر و معاویه نیز بیکار ننشستند و علیه علی (ع) جنگ سخت و نرم بر پا کردند. در این هنگام که هنگام هزینه دادن پای مبارزه با مفاسد بود حضرت (ع) خطاب به مردم کوفه فرمود: «قد فتح باب الحرب بينكم و بين أهل القبلة و لا يحمل هذا العلم إلا أهل البصر و الصبر» (نهج البلاغه: خطبه173) «باب جنگ بین شما و دشمنان داخلی بازگردیده است، و در این جنگ عَلَم را تنها کسانی میتوانند حمل کنند که اهل بصیرت و صبر باشند» اهل بصیرت تا در هنگام جنگ روانی حق و باطل بر آنها مشتبه نشود و اهل صبر تا در هنگام جنگ سخت تحمل هزینه ها را داشته باشند.
🔻ولی مردم کوفه که خواهان مبارزه با فساد شده بودند نشان دادند که نه بصیرت دارند و نه صبر. صبر نداشتن آنها باعث شد که نتوانند جنگ را به سرانجام برسانند و از خود ضعف نشان دادند، و بصیرت نداشتن آنها نیز موجب انفعال و فریب آنها در برابر جنگ روانی دشمن شد. نتیجه این بی بصیرتی و بی صبری هم چیزی نبود جز شهادت علی (ع) و بر روی کار آمدن معاویه که اُم الفساد بود.
🔺 علی (ع) با فدا کردن خویش برای همگان این حقیقت را روشن ساختند که «برای مبارزه با فساد، شجاعت و قاطعیت رهبر کافی نیست بلکه بصیرت و صبر مردم نیز لازم است» و الا مبارزه نتیجه نخواهد داد و چه بسا نتیجه عکس دهد.
🔺 اکنون آیا ما بصیرت و صبر لازم برای مبارزه با فساد را داریم ؟
◀️ ما که با نوسان قیمت ارز و سکه به بازار ارز و سکه هجوم می آوریم، آیا صبر لازم برای پرداخت هزینه مبارزه با فساد را داریم ؟!!!
◀️ ما که با شایعه مضحک دیوار کشی در پیاده رو حق و باطل را گم میکنیم، آیا بصیرت لازم برای مبارزه با جنگ روانی مفسدین را داریم ؟!!!
🆔👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
*97*24*1#روبزنید.
بمانسبت 24سالگرد همراه اول هدیه اینترنت شگفت اوری میده.
سقف حجم اینترنت هدیه صد گیگ هست.
🆔👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
مجازات مفسدان اقتصادی #سریع و #عادلانه انجام شود !
#عکس_پروفایل
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛