در قسمتى از سخنان خود درباره منزلت دانشمندان دینى فرمود:
«الفُقَهاءُ حُصُونُ الاِسلامِ کَحِصْنِ سُورِ المَدینَهِ لَها ؛ (۱۰) فقیهان دژهاى مستحکم اسلام هستند، همچون دژهاى شهر که حفاظت از آن را بر عهده دارند»
۵- از امام صادق نقل شده است:
«المُلُوکُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العُلَماءُ حُکّامٌ عَلى المُلُوکِ ؛ (۱۱) پادشاهان حاکم بر مردم اند و علما بر پادشاهان حاکم اند»
۶- شیخ صدوق، توقیع شریفى (۱۲) را از امام زمان نقل مى کند ؛ در آن توقیع، حضرت نگاشته اند:
« و اَمّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فَارُجِعُوا فیها اِلى رُواهِ اَحادیثِنا فَأِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِم… ؛ (۱۳) امّا حوادث جدیدى که اتفاق مى افتد، درباره آن ها به راویان حدیث ما رجوع کنید! زیرا آن ها حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آن ها هستیم»
۷- در روایت مشهور ابو خدیجه از امام صادق نقل شده است:
«اُنْظُرُوا اِلى رَجُل مِنْکُمْ یَعْلَمُ شَیْئاً مِنْ قَضایانا، فَاجْعَلُوُهُ بَیْنَکُمْ فَاِنّى قَدْ جَعَلْتُهُ قاضِیاً، فَتَحاکَمُوا اِلَیْهِ ؛ (۱۴) میان دوستان خود، کسى را که با احکام ما آشناست، پیدا کنید . او را میان خود (حاکم) قرار دهید، چون من او را قاضى قرار داده ام ؛ پس براى رفع اختلاف به او مراجعه کنید!»
۸- در مقبوله عمر بن حنظله، نقل شده است :
از امام ششم پرسیدم: در صورتى که دو تن از دوستان و یاران شما در مسئله اى مثل: ارث یا دِیْن، اختلاف داشتند، آیا مى توانند براى داورى به حاکم و قاضى دستگاه خلافت رجوع کنند؟ فرمود:
نزاع را نزد طاغوت مطرح کرده اند . هر آن چه که به نفع آنان حکم کند، هرچند حق مسلّم شان باشد، حرام است ! زیرا حقّ خود را با حکم طاغوت ستانده اند، درحالى که، خداوند در قرآن کریم، فرمان داده است که به طاغوت کفر ورزند. پرسیدم: پس چه کنند؟ فرمود:
«یُنْظُرانِ اِلى مَنْ کانَ مِنْکُمْ، قَد رَوى حَدیثِنا وَ نَظَرَ فى حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیَرضُوا بِهِ حَکَماً فَاِنّى قَد جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً، فَاِذا حَکَمَ بِحُکْمِنا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ، فَاِنَّما بِحُکْمِ اللّهِ اسْتَخَّفَ وَ عَلَیْنا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَیْنا اَلرّادُّ عَلَى اللّهِ فَهُوَ عَلى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللّهِ ؛ (۱۵) از میان خود کسى را پیدا کنند که راوى حدیث ماست . در حلال و حرام، صاحب نظر است، حکم خود را به او واگذار کنند، تا میان ایشان داورى نماید! چرا که من، چنین شخصى را بر شما حاکم قرار داده ام . هرگاه او به حکم ما داورى نمود و حکم او پذیرفته نشد، یقیناً حکم خداوند را کوچک شمرده و ما را انکار کرده اند . کسى که ما را انکار کند و نپذیرد ،خدا را انکار کرده ، و این در حدّ شرکِ به خداست»
۹- در کتاب تحف العقول، روایتى طولانى از، امام حسین نقل است که فرموده :
« … مَجارى الاُمُورِ وَ الاَحْکامِ عَلى اَیْدِى العُلَماءِ بِاللهِ اَلاُمَناءِ عَلى حَلالِهِ وَ حَرامِهِ…؛ (۱۶) … مجارى امور و حکم ها در دست عالمان به خدا و امینانِ بر حلال و حرام الهى است… » .
پی نوشت ها:
۱- مائده (۵) ، آیه ۴۴٫
۲- همان، آیه ۴۵٫
۳- همان ، آیه ۴۷٫
۴- همان، آیه ۴۸٫
۵- اعراف (۷) ، آیه ۳٫
۶- محقّق نراقى، عوائد الایّام، ص ۵۳۲ ، چاپ : اول ، سال چاپ : ۱۴۱۷ – ۱۳۷۵ م ، ناشر : مرکز نشر وابسته به مکتب الإعلام الإسلامی؛
امام خمینى، ولایت فقیه، ص ۴۸ – ۱۱۴٫
۷- کافی ، شیخ کلینی ، ج ۱ ، ص ۱۳۳ ، تحقیق : علی أکبر غفاری ، چاپ : چهارم ، سال چاپ : ۱۳۶۵ ش ، ناشر: دار الکتب الإسلامیه ، تهران.
۸- همان، ص ۱۴۷٫
۹- معانی الأخبار ، شیخ صدوق ،ص ۳۷۵ ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی أکبر الغفاری ، سال چاپ : ۱۳۷۹ – ۱۳۳۸ ش ، ناشر : مؤسسه النشر الإسلامی التابعه لجامعه المدرسین بقم المشرفه؛ عیون أخبار الرضا (ع) ، شیخ صدوق ، ج ۱، ص ۴۰ ، سال چاپ : ۱۴۰۴ – ۱۹۸۴ م ،ناشر : مؤسسه الأعلمی للمطبوعات ، بیروت ، لبنان.
۱۰- کافی ، ج ۱ ، ص۳۸ ، تحقیق : علی أکبر غفاری ، چاپ : چهارم ، سال چاپ : ۱۳۶۵ ش ، ناشر : دار الکتب الإسلامیه ، تهران.
۱۱- کنز الفوائد ، أبو الفتح الکراجکی ، ص ۱۹۵ ، سال چاپ : ۱۳۶۹ ش ، ناشر : مکتبه المصطفوی ، قم .
۱۲- اصطلاح توقیع، مخصوص نامه ها و پاسخ هایى است که امام زمان (عج) در اوایل غیبت براى نوّاب و یاران نزدیک خود مى فرستادند.
۱۳- کمال الدین و تمام النعمه ، شیخ صدوق ، ص ۴۸۵ ، سال چاپ : محرم الحرام ۱۴۰۵ – ۱۳۶۳ ش ، ناشر : مؤسسه نشر إسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم ؛ وسائل الشیعه (آل البیت) ، نویسنده : حر عاملی ، ج ۲۷ ،ص ۱۴۰ ، سال چاپ : ۱۴۱۴ ، ناشر : مؤسسه آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث ، قم.
۱۴- وسائل الشیعه (آل البیت) ، ج ۱۴ ، ص ۲۷٫
۱۵- همان، ج ۱ ، ص ۳۴٫
۱۶- تحف العقول ، ابن شعبه الحرانی ، ص ۲۳۸ ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی أکبر الغفاری ، سال چاپ : ۱۴۰۴ – ۱۳۶۳ ش ، ناشر : : مؤسسه ن
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 بهرسمآیهها ۱۴۴۳ | #درسها_و_عبرتها
🔻 رسانه KHAMENEI.IR بهمناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مجموعهای از درسها و عبرتهای برگرفته از آیات قرآن را که حضرت آیتالله خامنهای در جلسات تفسیر قرآن کریم بیان کردهاند، منتشر میکند.
🔺 در بخش اول این مجموعه، نکات جلسات تفسیر سورهی ممتحنه که در سال ۱۳۶۱ ایراد شده است، بهصورت روزانه مرور میشود.
📥 دسترسی به نسخه قابل پخش تلویزیونی👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49990
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرخه خشونت شوم علیه طلبهها
🔹چاقو میخورند، به سویشان شلیک میشود، بی آنکه حتی ضاربشان را بشناسند، اما برخی در فضای مجازی برای ضاربشان هورا میکشند و آرزوی تکرار این اتفاق را میکنند.
🔹این وضعیت جوانان و مردانی است که اگرچه لباس طلبگی میپوشند اما اکثریت آن ها به مانند بخشی از مردم زیر خط فقر زندگی میکنند.
#ویدیو_کامنت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه⚠️
توجه⚠️
توجه⚠️
💥فتنه جدیدی در راه است !!!
✅فقط باید بیدار باشیم و بس !!!
✨جهاد تبیین یک فریضه است
⭕️ نسیم افغانی یک افغانستانی بود که زمان جنگ همراه با رزمندههای ایرانی علیه دشمن بعثی میجنگه و به شهادت میرسه.
سال ۹۹ پیکرش پیدا میشه و با احترام در حرم امام رضا به خاک سپرده میشه.
بعضیا این واقعیتها رو نمیبینن و دنبال بهونه هستن تا بین مردم ایران و افغانستان تفرقه بندازن!....
👤 Muhammad
#جهادتبیین
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم گوشهای از مجاهدتها و حرفهای شهید اصلانی درباره باز کردن یکی از گرههای کور اهالی حاشیه مشهد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 رهبر انقلاب: چه مردم بدانند و چه ندانند، من تکتک مردم را دوست دارم و برای همه دعا میکنم
من اهل دعا هستم و به دعا خیلی اعتقاد دارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴عبداللطیف(ابن ملجم) مرادی قاتل وهابی روحانی مشهدی: اگر از علی کمک بخواهی کافر، مرتدد و از اسلام خارج شدی...
*🛑🛑🌹قصه عمامه و خون*
.
🛑🌹قصه عمامه و خون ، حکایت جدیدی نیست
همین رمضان شاهد است و محراب مسجد کوفه
که عمامه و خون، چگونه با هم در سحرگاه ۱۹ رمضان رستگار شدند.
عمامهای که در گودال خونین به غارت رفت، خوب قصه عروج را میشناسد.
🛑🌹شیخ شمس الدین محمد نبطی جزینی و زینالدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی را شهید اول و ثانی نام نهادهاند تا فقاهت از نخست با شهادت همنشین باشد.
🛑🌹از شیخ فضل الله نوری تا نواب صفوی، از یونس استاد سرایی یا همان میرزا کوچک جنگلی تا سیدحسن مدرس، از سید مصطفی خمینی تا سید محمدباقر صدر، از شریف قنوتی تا مصطفی ردانی پور، از مفتح تا مطهری، از بهشتی تا باهنر، از مدنی و دستغیب و اشرفی اصفهانی و صدوقی تا مالامیری و کریمیان و هادی ذوالفقاری، از محمدباقر حکیم تا شیخ نمر، از سید مصطفی موسوی تا شیخ راغب و بیش از ۳۵۰۰ شهید طلبه دفاع مقدس شاهدند که این نهضت مدیون عمامه،های در خون نشسته است.
🛑🌹بگذار از مولوی جنگی زهی، ماموستا شیخ الاسلام، ملا عبدالحمید فرقانی، ماموستا برهان عالی، برهان الدین ربانی، مولوی فیض محمد حسین بر به همراه ۱۰۰ روحانی شهید اهل سنت کشور نیز سخن بگویم، ایشان نیز شاهد این مدعا هستند که برای دشمن تکتف در نماز یا غیر آن مهم نیست، دشمن مخالف عالمان مجاهد است و در این مسیر برای او شیعه و سنی تفاوتی ندارد. اصول کافی بخوانی یا صحیح، او با قرائت جهادی از اسلام مخالف است. در این میانه بدش نمیآید که گاهی بر طبل اختلاف بدمد و خون این دسته را به گرده آن یکی بیاندازد و به ریش قم و قاهره بخندد.
🛑🌹حادثه عمامههای در خون نشسته در صحن امن رضوی، حکایت استدامت استقامت حوزههای علوم دینی بر سبیل مجاهدت است.
گوارا باد شربت شیرین شهود و شهادت بر عاشقان مسیر وصل و چه زیباست جامه عروج خونین بر اندام فقاهت.
🛑🌹چه خوش فرمود آقا روح الله بزرگ ، آن احیاگر اسلام جهادی در عصر حاضر، پس از شهادت علامه مطهری: بریزید خونها را زندگی ما دوام پیدا میکند. بکُشید ما را ملت ما بیدارتر میشود. ما از مرگ نمیترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید.
رزقنا الله قتلاً فی سبیل الاسلام
✍️