eitaa logo
🕌یߊ‌ܝ‌ߊ‌ܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ‌🦋
167 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3هزار ویدیو
49 فایل
《بسم الله الرحمن الرحيم》 اندیشکده مهدویت عصراصل ظهور فرهنگی/اجتماعی/مذهبی/سخنرانی احادیث امام معصومین/ثقلین_نهج📚 تمام نشرمحتوافقط برای امام زمان است مسئول کانال یاران منتظر مهندس محمدرضانادمی اردستانی عضونهادولی امرمسلمین @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">جمیل:1Yaranmontazer@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
إِﮰۅإݩــــِــ ݩـَــجـَّـفـــْــ ١١٠: به هیچکس منِ افتاده را امیدے نیست در این میانه مگر " یاعلے " دهد مددم... مشارق الأنوار الیقین_۲۶۱ 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
🛑 فردوسی: راه نجات در اطاعت از (علیه السلام) است دشمنان علی (ع) 📎 قابل توجه باستان گرایان ⭕️ ابوالقاسم فردوسی: 🔰که من شهر علمم علیّم دَر است، درست این سخن قول پیغمبر است 🔰منم بندۀ اهل بیت نبی ستاینده خاک پای وصی 🔰اگر چشم داری به دیگر سرای به نزد نبی و وصی گیر جای 🔰گرت زین بد آید گناه من است چنین است این رسم و راه من است 🔰دلت گر به راه خطا مایل است ترا دشمن اندر جهان خود دل است 🔰هرآنکس که در دلش علیست ازو در جهان زارتر زار کیست؟ 🔰نباشد بجز * دشمنش که یزدان به آتش بسوزد تنش 👈🏻 * بی‌پدر به معنی کسی نیست که پدرش مُرده باشد. بلکه کنایه از حرامزادگی دشمنان علی (ع) است. 📚 این اسکن از کالج برین‌مور پنسیلوانیای ایالات متحده امریکا به دست آمده است. 📚Bryn Mawr, PA, Bryn Mawr College Libraries, Special Collections, BV 65. 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
1_3820902460.mp3
6.98M
🔸ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔹مـراسم هفتگی زیارت عاشورا 🕌حسینیه صنف لباس فروشان 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
4_5985719856840838814.mp3
8.51M
♦️ صاحبِ سال صاحبِ من یابن الحسن امیدقلبمون کجایی؟! آقای مهربون کجایی؟! تحویل سال نوکراتِ!! 🔸 کاش میشد امسال سال ظهورت باشه 🔸 حاجت شیعه روا شه تافرج امضا شه 〰🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃〰 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/508952866Cc4fca4b81b
🌷 امام صادق (عليه السلام) : 👌 با کسی دوستی و رفت و آمد کن که موجب عزت و سربلندی تو باشد 👌 و با کسی که می خواهد از تو بهره ببرد و خود نمایی می کند ، همدم مباش. 📚( وسائل‌الشعیه ج ۱۱ ص ۴۱۲) 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
🔴 در آخرالزمان، مردم فقط به نام مسلمانند! 🌕 پیامبر صلی الله علیه و آله در بیان ویژگی‌های مردمِ آخرالزمان فرمودند: «بر مردم، زمانى آید که از قرآن جز نامى نماند و از اسلام و مسلمانى جز اسمى نیست؛ مردم خود را مسلمان نامند و از مسلمانى دورترین اشخاص باشند؛ مسجدهاى آنان آباد است و از رهبرى و هدایت به حق تهى است؛ فقیهان این دوران بدترین فقهاى زیر آسمان‌اند؛ فتنه از آنها برآید و بدان‌ها بازگردد.» 📗الکافي، ج ۸، ص ۳۰۷ 📗بحار الأنوار، ج ۱۸، ص ۱۴۶ 📗إثبات الهداة، ج ۱، ص ۳۱۲ 📗أعلام الدین، ج ۱، ص ۴۰۶ 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
✳️ | آلاء ✅ به معنای نعمت‌ها ✍️ مثال کاربردی: 🔷 (نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ). [خطبه/۱۱۴] 🔹 «او را به سبب نعمتهايش مى ستاييم، همان گونه كه به هنگام بلاهايش مى ستاييم.» 🔻 جهت مطالعه‌ بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/آلاء_(مفردا‌ت‌نهج‌البلاغه) 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
1_3845444845.mp3
5.18M
مولودی💐 روی لب منه علی علی...🌺 لعنت به دشمن علی علی...🌺 شور▶️ بسیار دلنشین🎵 🌾 ⚜️کربلایی حسن عطایی🎙 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
*🔷یاالله یا زهرا سلام الله علیها🔷 🔆بخـــــوان 🍀 #جوشن_کبیر🍀 📌 به نیت رفع موانع ظهورمولاصاحب العصر و الزمان 🌷سُبْحانَکَ یَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ.🌷 🌹وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!»* 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
💎 ثواب روزه در سه روز پایانی ماه شعبان 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ 🌒 هركس سه روز آخر ماه شعبان را بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسُوب می‌كند. 📚 وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۲۲ ‌ ‌ 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
💢 برتری عدل بر جود و بخشش 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و سُئِلَ (عليه السلام) أَيُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا. 🔹 از حضرت سؤال شد: كدام برتر است عدل يا جود؟ آن حضرت فرمود: عدل امور را در جاى خود قرار مى دهد، و جود آنها را از جايگاه خود بيرون مى برد. عدل حافظ عموم است، و جود سود بخش به عده اى خاص. پس عدالت شريفتر و برتر است. 📚 حکمت 437 نهج البلاغه 📎 📎 📎 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ «گول نخوری» برای تشکیل حکومت امام زمان حتما امتحان می‌شیم، حتی سخت‌تر از کوفی‌ها... 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
سَبّ علی ناسزا گفتن و لعن کردن امام علی(ع) است که توسط معاویة بن ابی‌سفیان بنا نهاده شد. حکمرانان و پیروان بنی‌امیه در منابر رسمی حکومتی به لعن و ناسزا گفتن به امام علی(ع) می‌پرداختند. این عمل حدود شصت سال رواج داشت و در نهایت توسط عمر بن عبدالعزیز ممنوع شد. با این حال امام علی، یاران خود را از ناسزاگفتن به معاویه باز می‌داشت. معاویه، مروان بن حکم، مغیرة بن شعبه و حجاج بن یوسف ثقفی از جمله حاکمان دوره بنی‌امیه بودند که امام علی(ع) را بر منبر سب می‌کردند، همچنین عطیة بن سعد به جهت خودداری از سب امام علی، به دستور حجاج بن یوسف مجازات شد برخی از علمای شیعه سب و لعن امام علی(ع) را از مصادیق ناصبی‌گری دانسته‌اند. معاویه در حالی دستور سبّ امام علی(ع) در منابر را صادر کرد که پیش از آن در جنگ صفین، علی بن ابی‌طالب با سب و ناسزا گفتن به معاویه مخالفت کرده بود.وقتی حجر بن عدی و عمرو بن حمق از سپاهیان امام علی(ع)، معاویه و اهل شام را لعنت کردند، امام آنها را از این کار منع کرد و در پاسخ به این سؤال که مگر ما بر حق نیستیم، گفت که ما بر حقیم، اما اکراه دارم از اینکه لعن‌کننده و دشنام‌دهنده باشید. امام علی(ع) همچنین در ادامه به آنها گفت که از خدا بخواهند خون ما و آنها را حفظ کند، میان ما و آنها صلح بیاورد و آنان را از گمراهی نجات دهد تا هر کسی که حق را نشناخته، آن را بشناسد و هر که بر باطل اصرار می‌کند، دست از آن بردارد 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله 🔹الْبَسُوا اَلْبَيَاضَ؛ فَإِنَّهُ أَطْيَبُ وَ أَطْهَرُ 🔸لباس سفيد بپوشيد؛ زيرا جامه سفيد، نيكوتر و پاكيزه تر است 📗الکافي ج6 ص445 🔻دانلود تصویر بدون متن👇 https://eitaa.com/graphic_b_110/576 https://t.me/graphic_b_110/579 🚫 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
آغاز سب و لعن امام علی(ع) توسط بنی‌امیه، از زمان حیات ایشان گزارش شده؛ به صورتی که یکی از شروط امام حسن(ع) در صلح با معاویه این بود که علی بن ابی‌طالب در منابر لعن نشود.فرمان عمومی برای ممنوعیت نقل فضایل امام علی، ممنوعیت روایت کردن از وی، ممنوعیت یاد کردن از او به نیکی و ممنوعیت نامگذاری فرزندان به نام علی، از دیگر اقداماتی است که دشمنان او به اجرا گذاشته‌اند. پس از قتل عثمان طرفداران وی برای سرپیچی از بیعت با امام علی (ع)، او را عامل قتل عثمان جلوه می‌دادند. معاویه نیز برای حفظ این تقابل، دستور داد امام علی(ع) را سب و لعن کنند.مروان خطاب به امام سجاد(ع) گفت: هنگام محاصره عثمان، كسی همانند علی(ع) از وی دفاع ننمود. امام فرمود : پس چرا این همه او را در بالای منابر ناسزا می‌گویید؟ مروان پاسخ داد: اساس حكومت ما، استوار نمی‌گردد مگر با اين ناسزاها.به گفته زمخشری در زمان بنی امیه بر روی ۷۰ هزار منبر به پیروی از سنتی که معاویه بنا نهاده بود امام علی(ع) لعن می‌شد. سبّ امام علی(ع) حدود شصت سال تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز (۹۹-۱۰۱ق) جریان داشت و او پس از آنکه به خلافت رسید به تمام والیان خویش دستور داد این عمل را ترک کنند. ابن خلدون، مورخ قرن هشتم نقل کرده، بنی‌امیه پیوسته علی(ع) را لعن می‌کردند، تا اینکه عمر بن عبدالعزیز به همه مناطق اسلامی نامه نوشت و دستور توقف آن را صادر کرد. براساس روایتی از ام‌سلمه، از پیامبر(ص)، ناسزا گفتن به امام علی(ع) را همچون ناسزا گفتن به خود و در نسخه‌هایی دیگر، همسان با ناسزا گفتن به خداوند دانسته شده است. علامه مجلسی در بحار الأنوار، علاوه بر روایت منسوب به ام‌سلمه، روایات دیگری نیز در این باب نقل کرده است.«سب» به معنای فحش و ناسزاست. ابن‌اثیر «لعن» توسط انسان‌ها را هم‌ردیف با سبّ دانسته‌اند. برخی نیز لعن را به معنای سب و یا بیرون راندن دانسته‌اند. برخی نیز در تفاوت سب و لعن،‌ سب را به معنای بیان کلام زشت، و لعن را به معنای دور گرداندن از رحمت الهی دانسته‌اند امام باقر(ع) از امام سجاد(ع) نقل می‌کند که ایشان یکی از همسرانش را به دلیل سب امام علی(ع) طلاق داد برخی از این روایت استنباط کرده‌اند که ناسزا گفتن به علی بن ابی‌طالب(ع) از مصادیق ناصبی‌گری است. جعفر سبحانی، پایه‌گذاری دشنام به علی بن ابی‌طالب توسط معاویه را منشأ و سرآغاز رواج ناصبی‌گری در میان مسلمانان دانسته است. فقیهان شیعه فردی را که سب علی(ع) کند، مهدور الدم دانسته‌اند. 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
شیخ طوسی رضوان الله علیه روایت کرده است: (٤١١) ١٧٩ ـ محمد بن علي بن محبوب عن محمد بن الحسين عن محمد بن سنان عن عمار بن مروان عن المنخل بن جميل عن جابر عن أبي جعفر عليه‌السلام قال : إذا انحرفت عن صلاة مكتوبة فلا تنحرف إلا بانصراف لعن بني امية. ? حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز بعد از لعن بر بنى امیه، از جاى خود حرکت نکن. ? تهذیب الاحکام، تالیف شیخ طوسی، جلد ۲، صفحه ۱۱۶ علامه مجلسی (رضوان الله علیه) تصریح بر معتبر بودن روایت می‌کند و می‌نویسد: شیخ طوسی به سند معتبر از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده است که: از جای [نماز] برنخیز تا لعن کنی بنی امیه را، پس باید بگوید «اللّهمّ العن بنی أمیّة». ? مقباس المصابیح، تالیف علامه مجلسی، صفحه ۶۳ ? بر بنی امیه لعنت ? 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چرا رهبری درباره‌ی حجاب برخوردی نمی‌کنند⁉️ 💢 من و شما به وظیفه‌ی اجتماعی و دینی خود عمل می‌کنیم؟! 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
⁉️ وِلایت و مشتقات آن به معنای سرپرستی، مالکیت تدبیر و صاحب اختیار بودن از واژه‌های پراستعمال قرآن کریم‌ است. ولایت، گاهی اشاره به فعل خداست که در این صورت عین توحید و یکی از اسماء و صفات خداوند است. این نوع ولایت که ولایت تکوینی و رابطه علی و معلولی بین خالق و مخلوق است، منحصر به خداست. از آنجا که ولایت خداوند ذاتی است، بنابراین ولایت برخی از پیامبران و ائمه معصومین، ظهور و تجلی ولایت خداست. ولایت گاهی نیز تشریعی، یعنی قراردادی و اعتباری است و به معنای قانون‌گذاری در جهان خلقت است. این ولایت نیز متعلق به خداوند دانسته شده است. ولایت گاهی‌ بر فعل انسان است که در این حالت، از سنخ ولایت تشریعی است. این نوع ولایت در فقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و شامل ولایت بر محجوران و ولایت بر نخبگان جامعه یا ولایت فقیه می‌شود. متکلمین شیعه معتقدند همه پیامبران ولیّ نبودند و طبق آیات قرآن، فقط برخی از پیامبران نظیر حضرت رسول اکرم و حضرت ابراهیم به این مقام رسیده‌اند. همچنین معتقدند که معرفی ولی، بر اساس قاعده لطف بر خدا واجب است. برای تحقق این قاعده، لازم است که ولیّ معصوم باشد و توسط معصوم دیگری همچون پیامبر معرفی شده باشد. با وجود اینکه ولایت در عرفان، جنبه باطنی دین و به منزله گنجی مخفی است، به عقیده برخی هر سالکی با پیمودن مراحل سلوک می‌تواند به آن دست یابد. ولایت، مقام قرب است که به عقیده برخی دیگر مخصوص پیامبر اسلام و ائمه معصومین است. 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
🌾 ✡آرتور برنز یهودی؛ دهمین رئیس بانک فدرال رزرو 🔸آرتور برنز؛ بین سال‌های ۱۹۲۷ تا دهه ۷۰ در دانشگاه‌های راتگرز و کلمبیا و همچنین دفتر ملّی پژوهش اقتصادی آمریکا به تدریس و تحقیق اشتغال داشت. در زمان ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور ریاست شورای مشاوران اقتصادی را بر عهده داشت و از نخستین مروّجان مصرف‌گرایی در اقتصاد بود. 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
⁉️ 🚫 ولایت گاهی‌ بر فعل انسان است که در این حالت، از سنخ ولایت تشریعی است. این نوع ولایت در فقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و شامل ولایت بر محجوران و ولایت بر نخبگان جامعه یا ولایت فقیه می‌شود. متکلمین شیعه معتقدند همه پیامبران ولیّ نبودند و طبق آیات قرآن، فقط برخی از پیامبران نظیر حضرت رسول اکرم و حضرت ابراهیم به این مقام رسیده‌اند. همچنین معتقدند که معرفی ولی، بر اساس قاعده لطف بر خدا واجب است. برای تحقق این قاعده، لازم است که ولیّ معصوم باشد و توسط معصوم دیگری همچون پیامبر معرفی شده باشد. با وجود اینکه ولایت در عرفان، جنبه باطنی دین و به منزله گنجی مخفی است، به عقیده برخی هر سالکی با پیمودن مراحل سلوک می‌تواند به آن دست یابد. ولایت، مقام قرب است که به عقیده برخی دیگر مخصوص پیامبر اسلام و ائمه معصومین است.آیات متعددی در قرآن مانند آیه ۲۵۷ سوره بقره، آیه ۷ سوره اعراف، آیه ۶۸ سوره آل عمران، آیه ۱۱ سوره محمد، آیه ۴۰ سوره انفال آیه ۲۲ سوره حج، آیه ۴ سوره تحریم و آیه ۱۱ سوره رعد به سرپرستی و متولی بودن خداوند در جهان اشاره‌ کرده‌اند. متکلمان ولایتی که فعل خداست را یکی از مهم‌ترین مسائل کلامی می‌دانند. برخی، آن را در ضمن مباحث امامت آورده‌اند و برخی دیگر، آن را به عنوان یک موضوع مستقل، مورد تحلیل قرار داده‌اند. از میان آثار مستقل کلامی که در باب ولایت در تاریخ اندیشه اسلامی ثبت شده است، آثار کسانی چون: ترمذی، طبری، ماوردی و ابن قتیبه را می‌توان نام برد. 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
قرآن از برخی پیامبران مانند حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت ابراهیم(ع) نام برده است که علاوه بر مقام نبوت، مقام ولایت را نیز دارند؛اما هیچ آیه‌ای از قرآن به صراحت به این موضوع که آیا هر پیامبری، مقام ولایت هم دارد یا نه، نپرداخته است. علمای شیعه در این باره دو دسته هستند: برخی معتقدند مقام نبوت همتراز مقام ولایت نیست. شیخ طوسی معتقد است پیامبران با داشتن مقام نوبت لزوماً ولایت و تصرف در امور ندارند، بلکه انبیای خاصی ولایت داشتند. گفته شده شیخ مفید این دیدگاه را مطابق با نظر بیشتر علمای شیعه می‌داند. مقدس اردبیلی بر خلاف دیگر علما، تفاوت چندانی بین نبی و امام قائل نیست و معتقد است که تنها تفاوت آنها در مورد وحی است؛ به ولی یا امام وحی نمی‌شود. میرجهانی نیز بر این باور است که سلب ولایت از پیامبر محال است. ولایت فعل خداوند است آیات متعددی در قرآن مانند آیه ۲۵۷ سوره بقره، آیه ۷ سوره اعراف، آیه ۶۸ سوره آل عمران، آیه ۱۱ سوره محمد، آیه ۴۰ سوره انفال آیه ۲۲ سوره حج، آیه ۴ سوره تحریم و آیه ۱۱ سوره رعد به سرپرستی و متولی بودن خداوند در جهان اشاره‌ کرده‌اند. متکلمان ولایتی که فعل خداست را یکی از مهم‌ترین مسائل کلامی می‌دانند. برخی، آن را در ضمن مباحث امامت آورده‌اند و برخی دیگر، آن را به عنوان یک موضوع مستقل، مورد تحلیل قرار داده‌اند. از میان آثار مستقل کلامی که در باب ولایت در تاریخ اندیشه اسلامی ثبت شده است، آثار کسانی چون: ترمذی، طبری، ماوردی و ابن قتیبه را می‌توان نام برد. ولایت خدا عین توحید اوست ولیّ از جمله اسماء و صفات خداوند است که مانند توحید از خداوند جدا شدنی نیست، چرا که جهان بدون ولایت محقق نمی‌شود و اگر هم محقق شود بدون ولایت باقی نمی‌ماند و به عبارتی نابود می‌شود. بنابراین ولایت حقیقی و اصیل برای خداوند است. قرآن کریم نیز بارها این صفت را به خداوند نسبت داده است مثلا در آیه نهم سوره شوری تاکید شده است که ولایت حقیقی فقط مخصوص‌ خداوند است. علامه طباطبایی نیز این محتوی را تایید می‌کند و معتقد است این آیه به انحصار ولایت در خدا و واجب بودن قبول خداوند به عنوان ولی اشاره دارد. 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer
⁉️ ⁉️ اقسام ولایت ولایت به معنای سرپرستی چندین صورت دارد: ولایت تکوینی؛ ولایت واقعی و حقیقی مقالهٔ اصلی: ولایت تکوینی برخی معتقدند؛ ولایت تکوینی زمانی محقق است که رابطه بین سرپرست و سرپرست شده‌ها رابطه علت و معلول باشد. این نوع ولایت به تکوین و موجودات عینی جهان مربوط می‌شود. این نوع رابطه از سرپرستی حقیقی و به عبارتی ضروری است. از این رو هیچ گاه تخلف بردار نیست. ولایت تکوینی دو نوع است ولایت ذاتی و ولایت عرضی. ولایت ذاتی مخصوص خداوند است.برخی از آیات قرآن کریم که اشاره به ولایت تکوینی خداوند دارند عبارت‌اند از آیه ۹ سوره شوری، آیه ۴ سوره سجده، آیه ۱۰۱ سوره یوسف، آیه ۴۴ سوره شوری و آیه ۱۶ سوره قاف.نوع انسان نیز ولایتی تکوینی دارد که این ولایت عرضی است. تسلط انسان بر نفسش نوعی ولایت تکوینی است؛ چرا که اعضاء انسان در خدمت نفس انسان قرار دارند. ولایت تشریعی؛ ولایت قراردادی و اعتباری مقالهٔ اصلی: ولایت تشریعی ولایت تشریعی بر خلاف ولایت تکوینی، اعتباری و قراردادی است و رابطه علت و معلولی بین دو طرف ولایت وجود ندارد. در واقع ولایت تشریعی مقام و منصب قانونی است که خداوند به برخی از افراد به عنوان مقام رسمی عطا کرده است تا به امور دینی و اجتماعی انسان‌ها رسیدگی کنند. خداوند در آیات ۲۵۷ سوره بقره، ۶۸ سوره آل عمران، ۱۹ سوره جاثیه و ۳۶ سوره احزاب به ولایت تشریعی اشاره کرده است. این ولایت بر دو نحو است ولایت بر تشریع و ولایت در تشریع. ولایت بر تشریع با یک تحلیل عقلی به ولایت تکوینی برمی‌گردد. اعتباریت و قراردادی بودن ولایت در تشریع به دلیل امکان تخلف آن است بر خلاف ولایت تکوینی که امکان تخلف در آن وجود ندارد.[در حالی که ولایت در تشریع هیچ ارتباطی با ولایت تکوینی ندارد. ولایت بر تشریع؛ قانونگذاری الهی است ولایت بر تشریع همان قانون‌گذاری و تشریع احکام است. این ولایت در حیطه قوانین و مخصوص خداست که در آیه ۶۷ سوره یوسف نیز این مساله تاکید شده است «إِنِ الْحُکمُ إِلَّا لِله؛ حکم فقط ویژه خداست» این قوانین از جهت وضع که توسط مولی یعنی خداوند وضع می‌شود تخلف ناپذیر است اما از جهت عمل کردن به آن از طرف انسان که تحت ولایت خداوند است تخلف و عصیان پذیر است.یعنی انسان در پذیرش آن مختار است. ولایت در تشریع؛ ولایت در فعل انسان ولایت در تشریع که از آن به عنوان ولایت تشریعی نام می‌برند به عنوان فعل انسان در مورد ولایت است؛ و به ولایتی گفته می‌شود که در محدود تشریع و تابع قانون الهی باشد که در فقه مورد بررسی قرار می‌گیرد. ولایت در محدوده تشریع در قرآن کریم و روایات اسلامی، بر دو قسم است گاهی به معنای ولایت بر محجوران است.و گاهی نیز این ولایت در تشریع به معنای تصدی امور جامعه انسانی است. ولایت بر محجوران؛ ولایتی بر مبنای ناتوانی در احقاق حق ولایت رایج در کتاب‌های فقهی مربوط به ولایت بر محجوران است. در بیشتر باب‌های فقه از جمله طهارت، قصاص، دیات و حجر این قسم از ولایت مطرح شده است. در باب طهارت سخن از مرده است که ولی و سرپرستش باید امور واجب او را از قبیل غسل، کفن، نماز و دفن را انجام دهد. در باب دیات و قصاص نیز سخن از سرپرست و ولی برای انجام مربوط به امور دیه و قصاص است. همچنین در بابی به نام «حجر» در فقه سخن از سرپرستی و ولایت بر افرادی است که به دلیل عدم توانایی لازم برای گرفتن حق خود بر اثر کوچک بودن، سفیه بودن، جنون و ورشکسته شدن ممنوع از تصرف در اموال خود هستند. ولایت بر جامعه خردمندان یا «ولایت فقیه» 🌐http://forum.roq.ir/ https://eitaa.com/Yaranmontazer