⭕️ سوال
⁉️ عایشه با چه وجه شرعی بر امام، خلیفه و جانشین پیامبر(صلّی الله علیه و آله) اقدام به جنگ کرد؟
🔸 روایتی از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) در مهمترین کتاب اهل سنت نقل کردهاند که در بخشی از آن چنین آمده است: «مَنْ كَرِهَ مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا فَلْيَصْبِرْ، فَإِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنَ السُّلْطَانِ شِبْرًا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً؛ هر کس که از امیر خود ناراضی است باید صبر کند زیرا هر کس به اندازه یک وجب از سلطان دوری گزیند به مرگ جاهلیت مرده است.»
🔸 با توجه به این روایت معتبر از منظر اهل تسنن، شورش و جنگ علیه سلطان چه عادل باشد و چه غیر عادل جایز نیست. از اینرو هر گونه توجیهی برای تبرئه کردن جنایت عایشه و پیروانش در جنگ جمل، باطل خواهد بود.
اهل تسنن هر معنایی را برای «مرگ جاهلیت» بپذیرند حداقل آن، عدم عدالت خواهد بود.
🔸 جنگ با امیرالمومنین(علیه السلام) با وجود روایت پیامبر که در مورد آن امام همام فرمود: «حَربُکَ حَربی وَ سِلمُکَ سِلمی،[2] جنگ با تو جنگ با من است و دوستی با تو دوستی با من است» چه معنایی میدهد؟ آیا عایشه در جنگ جمل حقیقتا هم با پیامبر و هم با خلیفه پیامبر نجنگیده است؟ حکم کسی که با پیامبر خدا بجنگد چیست؟
بعضی از بی خردان برای فرار از این سوالات بی پاسخ چنین مطرح کردهاند که اگر واقعا عایشه در جنگ جمل جنایتکار بوده و مسئول خونهای به ناحق ریخته شده مسلمانان است چرا امیرالمومنین(علیه السّلام) او را مجازات نکرد و به سلامت به مدینه بازگرداند؟
🔸 پاسخ این سوال نیز در منابع خود اهل تسنن وجود دارد. طبرانی که از استوانههای علمی اهل تسنن است روایتی از پیامبر اکرم نقل کرده است که آن حضرت خطاب به امیرالمونین(علیه السّلام) فرمودند: «سَيَكُونُ بَيْنَكَ وَبَيْنَ عَائِشَةَ أَمْرٌ قَالَ: أَنَا يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: نَعَمْ؛ قَالَ: أَنَا مِنْ بَيْنِ أَصْحَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ؛ قَالَ: فَأَنَا أَشْقَاهُمْ؟ قَالَ: لَا، وَلَكِنْ إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَارْدُدْهَا إِلَى مَأْمَنِهَا؛ در آینده بین تو و عایشه اتفاقی میافتد، حضرت پرسیدند: من! ای رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله)؟ پاسخ دادند: بله؛ امیرالمومنین(علیهالسلام) پرسید: آیا من در بین اصحابم هستم؟ گفت: بله؛ آیا من بر شقاوت هستم؟ پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) پاسخ داند: نه! ولی اگر آن اتفاق افتاد او [عایشه] را به سوی خانهاش بفرست.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/204202
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #امامت
@Yaranmontzar
امام علی علیه السلام فرمودند:
هر گاه عقل کامل شود سخن کم میشود
📚نهج البلاغه #حکمت_68
🍂 هم سخن گفتن هنر میخواهد هم
🍃سکوت کردن این که کجا باید گفت و کجا باید خاموش بود و هنر کلام و هنر سکوت بر میگردد به جای آنکه شما تأثیر زبان شوید بکوشید زمان اختیار زبان را در دست داشته باشد.
@Yaranmontzar
📆 تقویم روز
📌 #جمعه
☀️ ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ شمسی
🌙 ۲۹ شعبان ۱۴۴۳ قمری
🎄 ۱ آوریل ۲۰۲۲ میلادی
📿 #ذکر_روز:
" اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما.
🔺 #زیارت_روز_جمعه🔺
🌹 امروز متعلق است به:
💎 صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليه السّلام.
🌺 #اذکار_روز_جمعه 🌺
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه)
- یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن
@Yaranmontzar
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
از آمدن مهمان خوشحال شویم
🌸🍃پيامبر صلّیاللهعلیهوآله:
الضَّیفُ یَنزِلُ بِرِزقِهِ وَ یَرتَحِلُ بِذُنوبِ أهلِ البَیتِ
⭐️🍂مهمان با روزی خود بر میزبان وارد میشود و با گناهان آمرزیده اهل خانه خارج میگردد.
📚 مستدرک، ج ١٦، ص ٢٥٨
💎امام باقر علیه السلام فرمودند:
شب نیمه ی شعبان بعد از لیله القدر، برترین شبهاست، خداوند در این شب،فضل خود را به بندگان عطا می فرماید و ایشان را به کرم خویش می آمرزد.
🍀❗️مفاتیح الجنان
اللهم عجل لولیک الفرج
شیعـہ اهل بیت
@Yaranmontzar
#نهج_البلاغه
💠خاموش ماندن از گفتار حكمت آميز فايده اى ندارد، همان گونه كه سخن گفتن نابخردانه
📘#حکمت۱۸۲
#شـــرح_حـــکـــمـــت ١٨۲
❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد :
✨لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ; كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ.✨
💠«خاموش ماندن از گفتار حكمت آميز فايده اى ندارد، همان گونه كه سخن گفتن نابخردانه»
سكوت بهتر است يا سخن گفتن ⁉️
✍ دانشمندان در اين باره بحث هاى مختلفى كرده اند;
گروهى خطرات سخن گفتن و گناهان كبيره و عظيمه ناشى از آن را در نظر گرفته و دستور به سكوت داده اند
عده اى فوايد عظيمى را كه در سخن گفتن است در نظر گرفته و سخن گفتن را توصيه مى كنند
ولى حق مطلب همان است كه امام عليه السلام فرمود. آنجا كه انسان، حكيمانه و عاقلانه سخن بگويد فضيلت است و ترك آن رذيلت و آنجا كه انسان جاهلانه و نابخردانه سخن بگويد رذيلت است و ترك آن فضيلت.
به همين دليل هم روايات زيادى در مدح سكوت وارد شده و هم احاديث فراوانى در فضيلت كلام
@Yaranmontzar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهمانی_خدا🌙
#ترتیل_تصویری 🌸
سوره بقره (آیه ۱۸۵)
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (١٨٥)
[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است. پس كسی كه در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنكه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را [به تعداد روزههای قضا شده، روزه بدارد]. خدا آسانی و راحت شما را میخواهد نه مشقت شما را. و [قضای روزه] برای این است كه: شما روزههایی را [كه به خاطر عذر شرعی افطار كردهاید] كامل كنید، و خدا را بر اینكه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و نیز برای این كه سپاسگزاری كنید
@Yaranmontzar