eitaa logo
زندگی آگاهانه
336 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
جذابیتش در آن است که نمی‌کوشد مورد پسند قرار گیرد عادتی دارد: همیشه حقیقت را می‌گوید . 💬کریستین بوبن https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️انگلیسیها ضرب المثلی دارند با این مضمون "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد" باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبیست یا نه... تک منبعی بودن انسان را متعصب و خشک بار می آورد و عمق فهم را به طرز عجیبی کاهش می دهد .... 💬دکتر محمدرضا جاودانی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 رحیم پورازغذی به نقل از شهید مطهری: « قالتاق ترین و مدعی ترین مردمان ....» https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔷️فقهای شهر حلب درباره برخی از مسائل فقهی و عقیدتی با سهروردی به مناقشه نشستند. سهروردی که هم در مسائل فقهی و هم در مسائل عقیدتی از مهارت لازم و تسلط کافی برخوردار بود.، فقهای حلب را مجاب نمود‌ . 🔸️فقهای شهر حلب که در برابر احاطه علمی سهروردی خود را ناتوان دیدند کینه او را به دل گرفتند و درصدد انتقام برآمدند. برای اجرای ای منظور سهروردی را بار دیگر به مباحثه فراخواندند و این بار جلسه مباحثه را به مسجد شهر حلب منتقل ساختند. 🔷️ در این جلسه فقها سهروردی را مخاطب ساخته و از او پرسیدند آیا خداوند قادر است بعد از حضرت محمد(ص) پیغمبر دیگری را بیافریند؟ سهروردی در پاسخ آنان گفت،قدرت خداوند مطلق است و آنچه مطلق است حدّ نمی پذیرد. 🔸️فقها پاسخ سهروردی را به انکار خاتمیت تفسیر کرده و آن را سند کفر وی ساختند.در اینجا بود که این سند را به امضاء رساندند و آن را برای صلاح الدین ایوبی ارسال داشتند. صلاح الدین ایوبی بلافاصله حکم اعدام سهروردی را صادر نمود و به سوزاندن آثار وی دستور داد. 📚 دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی /شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی ص ۱۰۷ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💬ژان ژاک روسو : 🔸️من باور دارم که در تربیت کودکان باید آنان را آزاد گذاشت. والدین و معلمان باید به جای استفاده از شیوه های سنتی ،آموزش کودک را آزاد بگذارند تا خود شکوفا شود نباید با توسل به شیوه های خشک ،تربیت آنان را زنجیر کرد. 🔸️من با این فرض که کودکان از همان لحظه تولد مانند لوح های سفیدی هستند، با جان لاک مخالفم. البته با او موافقم که کودکان با بزرگسالان تفاوت های اساسی دارند. من عقیده دارم کودکان از همان بدو تولد شیوه های احساس و تفکر را در خود دارند. در واقع کودکان به صورت طبیعی، از درک صحیح درست و غلط و برنامه ای فطری برای رشد سالم و منظم،برخوردارند. 🔸️این طبیعت است که روند رشد کودکان را برنامه ریزی کرده و هر کودکی مطابق با آن رشد خواهد کرد. کودکان تعیین کننده سرنوشت خود هستند و در این بین، آموزش بزرگسالان به درک اخلاقی، تفکر و احساس آن ها، صدمه می زند. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 وقتی انسان با تحقیق بیگانه باشد ... 🔹 آن کس که عاری از روح تحقیق شد، خواه متجدد باشد و خواه متقدم، خواه بخواهد از اروپاییان تقلید کند و خواه از اهل ایمان و زهد و تقوا، از حقایق امور دور است. 🔹لهذا همان ‌طوری که اگر در میان طبقه مقدس‌ مآب جامعه ما قدم بگذارید با یک سلسله کلمات و جملات از قبیل کلمات مقدس صبر و توکل و زهد و ترک دنیا روبرو می‌ شوید که حقایق عالیه خود را از دست داده است، هنگامی هم که در محیط به اصطلاح تمدن و تجدد قدم بگذارید با یک سلسله کلمات و جملات دیگری روبرو می‌ شوید که می‌ بینید متأسفانه این کلمات نیز در این محیط مسخ شده و حقیقت خود را از دست داده است. 📙 حکمتها و اندرزها، ج۲، ص۱۲۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰در یک تقسیم بندی کلان میتوان از دو نوع عقلانیت و خردگرایی سخن گفت: ۱.عقلانیت جزمی که آگاهی و اندیشه خود را مطلق و غیر قابل نقد می‌داند. ۲. عقلانیت انتقادی که معتقد است همه چیز قابل نقد و سنجش است از جمله خودِ عقل . در دوران قدیم وقتی سخن از عقل و عقلانیت میشود ناظر به عقلانیت جزمی است اما با کانت است که عقلانیت انتقادی رسمیت می یابد. ✍دکتر محسن محمودی استادیار فلسفه دانشگاه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️فلسفه برای کودکان و نوجوانان روش جدید آموزشی است که معایب آموزش و پرورش سنتی را ندارد. در آموزش سنتی؛ حافظه محوری، پاسخ محوری، سخنرانی یکطرفه معلم و رقابت برای کسب نمره اساس کار است و بنابراین پرسشگری، مباحثه، گفتگو و مشارکت جمعی، تفکر انتقادی و خلاقیت که از مهمترین مهارتهای لازم برای زندگی روانی و اجتماعی هستند به حاشیه رانده می شود. 🔸️امروزه متخصصان تعلیم و تربیت در ایران سخن از "مرگ مدرسه" می‌گویند. در مدارس حافظه محور و ناکارآمد ما کودکان که بطور طبیعی و فطری میل و علاقه به دانستن دارند یعنی فیلسوفان کوچکند (فیلسوف یعنی عاشق دانستن و فلسفه یعنی عشق به دانایی)، تبدیل میشوند به حمالان، باربران و مقلدان و مصرف کننده‌گان دانش و توانایی تولید دانش در جهت تغییر کیفیت در زندگی خود و دیگران ندارند. 🔸️ این کودکان در بزرگسالی موجوداتی میشوند خودپرست، حسود و اهل رقابت برای کسب مدرک و قدرت و ثروت بدون توجه به منافع عمومی. اغلب کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در نظام آموزشی سنتی دچار تنبلی فکری، ناشاد و خجالتی هستند که با کوچکترین مشکل و مساله ای در زندگی واقعی خود را می بازند و بجای حل مسائل صورت مسئله را منحل می کنند. ادامه دارد... ✍دکتر محسن محمودی، استادیار فلسفه دانشگاه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یادت باشه... تو اومدی که بازی کنی، پس باید خاکی بشی. اگه تمیز برگردی، یعنی اصلا بازی نکردی. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
⏳حركت از لحظه‌اى آغاز مى‌شود كه تو ميان آنچه كه هستى و آنچه كه بايد باشى، فاصله را احساس مى‌كنى. 📄 علی صفایی حائری، کتاب بررسی ص۲۵ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
زندگی آگاهانه
🔸️فلسفه برای کودکان و نوجوانان روش جدید آموزشی است که معایب آموزش و پرورش سنتی را ندارد. در آموزش سن
⬅️درحلقه های کندو کاو فلسفی برای کودکان، تعالیم پیچیده فیلسوفان آموخته نمیشود؛ بلکه متناسب با هر سنی داستانهای فکری نوشته شده است که خود کودکان یا معلم (که دیگر دانای کل و سلطه گر نیست و به او تسهیلگر و هماهنگ کننده گفته میشود) آنرا خوانده سپس گفت و شنود جمعی و مباحثه، پرسشگری و تامل و اکتشاف درباره موضوع شروع میشود. ⬅️کودکان شجاعانه پرسشگری و ابراز وجود میکنند و با مشارکت جمعی خودباوری در آنها تقویت میشود، می آموزند که هم پرسش کنند و هم مورد پرسش واقع شوند. ⬅️ آنها یاد میگیرند علاوه بر اینکه گوینده فعالی باشند، شنونده فعالی نیز باشند. تفکر انتقادی را یاد میگیرند یعنی بدون استدلال نه چیزی را انکار کنند و نه قبول کنند و رد و قبول مطلبی نه از سر اجبار ترس و تلقین بلکه از سر تحقیق و آگاهی و حق انتخاب باشد، یکی از نتایج این نوع تفکر مقابله با سلطه گری و سلطه پذیری و همچنین گسترش صلح، تفاهم و دوستی از طریق گفتگو است. ✍دکتر محسن محمودی، استادیار فلسفه دانشگاه ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 احتیاطی‌ بی‌جا در هنگام انتقاد کردن 🔹 ما از کلمه «برخورد» بدمان می‌آید. همیشه می‌گوییم باید جوری گفت و کرد که به شخصی و یا به طبقه‌‌ای بر نخورد، یعنی باید چنان در اجتماع راه رفت که تنه‌‌ات به تنه دیگری اصطکاک پیدا نکند و تصادم پیدا نشود. 🔸 لهذا همیشه ما از گذشته بحث می‌‌کنیم و نمودها و پدیده‌های حاضر اجتماع خود را مورد توجه و تفتیش و انتقاد قرار نمی‌دهیم، در صورتی که قطعاً همان طوری که پول رایج ما که ارزش اقتصادی دارد باید نقد و انتقاد بشود، حوادث اجتماعی نیز که خواه ناخواه ارزش معنوی و اجتماعی دارد باید مورد انتقاد و نقادی قرار گیرد. 📗 یادداشت‌های استاد مطهری، جلد ۱۳، ص ۲۱۱ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
آدم ها خلق شدند که دوست داشته شوند؛ اشیاء خلق شدند که از آنها استفاده شود. بیشتر مشکلات دنیا از اینجاست که اشیاء دوست داشته میشوند و از آدمها استفاده میشود. 💬جان گرین https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 حزب الله 🔸شهید آیت‌الله دکتر بهشتی: حزب‌الله به معنی صحیح کلمه، یعنی انسان‌هایی که همواره از روی انگیزه الهی می‌خروشند، می‌جوشند، فداکاری می‌کنند؛ اما با صفا و راستی و نورانیت، بدون ادعا و بدون طلبکاری. 📚 حزب جمهوری اسلامی، مواضع تفصیلی، ص۳۳۴ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 اسلام به همان درجه كه ظالم را دشمن مى‌دارد، آدم زبون را كه در مقابل ظالم با اينكه قدرت دارد تسليم است دشمن مى‌دارد. 📗 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۹۶ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🌄 مذهب نفرت‌آور مذهب سنّتی، عملِ بدون معرفت و محبّت است. شناختی نیست که زاینده باشد و محبّتی نیست که عمل را به دنبال بیاورد. پس به طور طبیعی آن عملی که سنّتی می شود؛ یعنی بدون ریشه‌ای از معرفت و محبت است، آیا سنگین نخواهد بود؟ نفرت آور نخواهد بود ؟خستگی نمی آورد؟ تو را طلب کار نمی کند؟ اگر دو رکعت نماز بخوانی، از خدا یک دنیا بهشت نمی خواهی؟ 📄 برشی از کتاب فوز سالک، علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
به شنیدن عادت کن، خواهی دید که از سخنان ابلهان نیز سود خواهی برد 💬افلاطون https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
زندگی آگاهانه
⬅️درحلقه های کندو کاو فلسفی برای کودکان، تعالیم پیچیده فیلسوفان آموخته نمیشود؛ بلکه متناسب با هر سنی
🔸️در این روش جدید که البته سابقه آن در دوران باستان به روش دیالکتیکی (گفتگویی) سقراط بر میگردد و در دوران جدید متیو لیپمن، فیلسوف آمریکایی موسس فلسفه برای کودکان می باشد، آموزش فرایندی است مفرح و لذت بخش که علاوه بر فواید فوق الذکر، باعث میشود کودکان و نوجوانان اسیر خودمحوری نشوند و بتوانند از زوایای مختلف و از دیدگاه های دیگران هم به یک موضوع و مساله نگاه کنند و در حل مسائل زندگی فقط به یک راه حل نیندیشند و انعطاف پذیری را یاد بگیرند و همچنین در نظریات مخالف دیگران نیز تامل کنند و اگر لازم بود از آن هم بهره ببرند و فروتنی مشورت با دیگران را بیاموزند. 🔸️این برنامه بر اساس تشکیل کارگاه هاي آموزشي که توام با بازي و قصه گويي است، بچه ها ياد می گیرند که از قدرت ذهنشان استفاده و تبادل نظر کنند و سر یک موضوع به توافق برسند. همچنین با تقویت اعتماد به نفسشان آنها یاد میگیرند که انتقادپذیر و خود اصلاحگر نیز باشند و در ضمن آنها متوجه مي شوند كه براي داشتن يك رابطه موثر خوب گوش کردن را یاد بگیرند. 🔸️از نظر کارشناسان فبک (مخفف فلسفه برای کودکان) بچه‌ها بعد از گذراندن این کلاسها دیگر ترسی از حرف زدن نخواهند داشت و از مورد قضاوت قرار گرفتن ناراحت نمیشوند. 🔸️ آنها در طول این کلاسها یاد میگیرند که خودشان را در جایگاه طرف مقابل قرار دهند تا حرفهای بقیه را بهتر متوجه بشوند و بتوانند موضوعات را بهتر طبقه بندی کنند و مسائل را به شیوه درست بیان و منطقی تر فکر کنند. "تاکودکی هست زندگی باید کرد و تا زندگی هست کودکی باید..." ✍دکتر محسن محمودی، استادیار فلسفه دانشگاه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✏️ مربى بايد در كودك سه خصوصيت را بارور كند و اين گونه او را واكسينه نمايد: ✅ شخصيت و استقلال ✅ حرّيّت و آزادمنشى ✅ تفكّر و تحليل 📖 علی صفایی حائری| تربیت کودک | صفحه ۴۶ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🏞 خوبی‌‌های بی‌فایده ✏️ بچه‌ها تا به حريّت و شخصيت و تفكر نرسيده باشند، در خوبى‌هايشان كور هستند و نمى‌دانند كه در كجا و براى چه كسانى مايه بگذارند. 📄 برشی از کتاب 📚 ذهنیت و زاویه دید علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یادمان باشد که اگر بچه ها نتوانند در خانه مهارتهای زندگی را تمرین کنند در جامعه به مشکل برمی‌خورند. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️هنری دیوید ثورو، فیلسوف نوپراگماتیست اپیکوری و رواقی آمریکایی معاصر که موسس جنبش ساده زیستی در جهان بود و افراد مهمی چون گاندی، مارتین لوتر کینگ و لئوتولستوی تحت تاثیر او بودند، کارکرد فلسفه و فیلسوف را چنین بیان می کند: « فیلسوف بودن صرفا به معنای داشتن اندیشه‌های ظریف یا ایجاد مکتب نیست. بلکه برای حل بعضی از مسائل مهم زندگی است آنهم نه از لحاظ نظری بلکه از لحاظ عملی». اپیکور می گفت:«فلسفه برای بیماریهای ذهن، درمانهایی را عرضه میکند، از این نظر منصفانه است که فلسفه را به عنوان طبابت ذهن به رسمیت بشناسیم». ✍دکتر محسن محمودی استادیار فلسفه دانشگاه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c