💢فطرت الهی انسان، پذیرای حق و حکمت است.
👈ولی گاهی در اثر عواملی، این طبیعت و سرشت، دگرگون و فاسد و از خیر و تقوا و موعظه رویگردان میشود. آن وقت است که حرف خوب هم در دل اثر نمیکند.
زمین مساعد، سبب رویش بذر می شود. اما زمین خراب، حاصلی نمیدهد.
🔸️در رهنمودهای امام علی علیه السلام آمده است:« اگر حکمت را از اهلش دریغ کنی و به آنان نگویی، در حق آنان جفا کرده ای و اگر حکمت را برای نااهلش بیان کنی، به حکمت ظلم کرده ای».
🔺️حکمت، سخنان حق و صحیح و استوار است که با عقل همراه است و با دین، همسو. حکمت، دل را روشن و روح را بانشاط می سازد. اما کسی که طبیعت فاسد و زمینه ای نامناسب دارد، از این گوهر ارزشمند سود نمی برد.
✅حتی قرآن کریم هم که برترین کلام و هدایت کننده ترین رهنمودها را داراست، در دلهای فاسد که زمینه ی پذیرش ندارند، بی اثر است و به تعبیر قرآن، جز بر خسران و زیان آنان نمی افزاید. (اسراء،آیه ۸۲)
🔘در پی حکمت باشیم و داروی حکمت را بر دردهای درونی خویش بگذاریم، تا جهل و غفلت و غرور ما را درمان کند.
📚حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی
#متن_نوشت
#شرح_حدیث
#حکمت_و_دانش
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰انسانِ حقیقی
🔘انسان حقیقی که خلیفةالله است، مسجود ملائکه است، همه چیز برای اوست و بالاخره دارنده همه کمالات انسانی است، انسانِ بعلاوه ایمان است نه انسانِ منهای ایمان.
👈 انسانِ منهای ایمان، کاستی گرفته و ناقص است. چنین انسانی حریص است، خونریز است، بخیل و ممسک است، کافر است، از حیوان پستتر است.
✔در قرآن آیاتی آمده است که روشن میکند انسانِ ممدوح چه انسانی است و انسانِ مذموم چه انسانی است.
✅از این آیات استنباط میشود که انسانِ فاقد ایمان و جدا از خدا انسان واقعی نیست. انسان اگر به یگانه حقیقتی که با ایمان به او و یاد او آرام میگیرد بپیوندد، دارنده همه کمالات است و اگر از آن حقیقت یعنی خدا جدا بماند درختی را ماند که از ریشه خویشتن جدا شده است.
📚 استاد مطهری، انسان در قرآن، ص۱۶
#متن_نوشت
#انسانِ_ممدوح
#انسانِ_مذموم
🆔️ @zendegi_filsofaneh
ج۴ تعلیم و تربیت.m4a
12.47M
🎧بشنوید
کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری
#دو_نوع_علم
#آسیب_بنیادین_آموزش_و_پرورش
#فضای_مجازی_ضد_تفکر
@tadrise_ostad
💐💐💐💐💐💐💐💐
@zendegi_filsofaneh
🔰پرسش و پاسخ شیوه ای در تعلیم و تربیت کودکان
🗞در یونان باستان، سقراط برای آموزش مردم و به خصوص جوانان شیوه ای به کار می برد که خود آن را «مامایی» می خواند و افلاطون، شاگرد او آن را دیالکتیک به معنای «فن سؤال کردن و جواب دادن» نامید.
📌روش سقراطی
✍سقراط در توضیح روش خود می گوید: من پسر یک ماما هستم و خودم نیز همین شغل را دارم. کار من این است که به مردم کمک کنم تا فرزندِ روان خود را سالم به دنیا آورند.
✅روش سقراط پس از گذشت قرن ها هنوز درستی و کارایی خود را حفظ کرده است و به عنوان یکی از پایه های نظام آموزش و پرورش جدید مورد استفاده قرار گرفته است.
📋درست و سنجیده سؤال کردن و جواب دادن،
دو فرایند🔄 مرتبط با هم هستند که پایه های تفکر و اندیشه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، پرسیدن و جواب دادن از طرفی نیاز به اندیشه دارد و از طرف دیگر اندیشه را غنا و گسترش می بخشد.
💥 سؤال و جواب هایی که تنها بر اساس کارکرد حافظه است و صرفا جنبه معلوماتی دارد در اینجا مورد نظر نیست. این نوع پرسش و پاسخ ها که در نظام آموزشی ما رواج فراوان دارد، نه تنها هیچ نوع تفکر و اندیشه ای را برنمی انگیزد، بلکه با فشار یک جانبه بر حافظه، مانع تفکر آزاد و خلاق میگردد.
📚 آری گفتن به نیازهای کودکان، فاطمه قاسم زاده
#متن_نوشت
#تربیت_عقلانی
#روش_سقراطی
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰تفاوت اساسی انسان با حیوان
🔘انسان یک تفاوت اساسی با حیوان دارد و آن این است که انسان از هر حیوانی بیشتر بالقوّه است و کمتر بالفعل. یعنی چه؟
🔺️یعنی مثلًا یک اسب، اسب است و بالفعل، یعنی هرچه از اسب بودن باید داشته باشد، دارد. مقدار کمی از اسب بودن هست که مثلًا باید با تمرین به دست آورد. اسب، یک اسبِ بالفعل به دنیا میآید. یک گربه بالفعل به دنیا میآید و همینطور سایر حیوانات.
👈ولی انسان است که به صورت یک موجود صددرصد بالقوّه به دنیا میآید؛ یعنی اول که به دنیا میآید اصلًا معلوم نیست که در آینده چه میشود. ممکن است واقعیت او در آینده واقعیت یک گرگ باشد، ممکن است واقعیت یک گوسفند باشد، درصورتی که شکل، شکل انسان است. همچنین ممکن است واقعیتش واقعیت یک انسان باشد.
🔸️صدرالمتألّهین، فیلسوف بزرگ اسلامی و ایرانی، اصراری دارد روی این مطلب که اشتباه است که مردم خیال میکنند افراد انسان همه افراد یک نوعند. میگوید: به عدد افراد انسان، انواع انسانها وجود دارد چون انسان جنس است نه نوع. البته او یک فیلسوف است، از نظر زیستشناسی نگاه نمیکند. از نظر یک زیستشناس که فقط اندامها و جهازها را میبیند، همه افراد انسان یک نوع هستند. ولی یک فیلسوف که انسان را مطالعه میکند و واقعیت انسان را وابسته میداند به ملکاتش و آنچه که انسانیت نامیده میشود، نمیتواند باور کند که همه افراد انسان، افراد یک نوع هستند، میگوید: به عدد افراد انسان، انواع مختلف وجود دارد.
✅لذا میگوییم ارزشهای انسان، ارزشهای بالقوّه هستند. بعضی از افراد انسان به آن مقام انسان واقعی میرسند و بسیاری از افراد انسان اساساً به مقام انسان واقعی نمیرسند.
💥به تعبیر امیرالمؤمنین: الصّورَةُ صورَةُ انْسانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوانٍ (نهج البلاغه، خطبه ۸۶) یعنی شکل، شکل انسان است اما باطنش باطن یک درنده است؛ یک پلنگ است، یک خوک است، یک شیر است، یک گرگ است. و اما اینکه باطن متناسب با ظاهر باشد یعنی واقعاً انسان باشد، در همه افراد مردم نیست.
📚 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۴۸_۲۴۷
#متن_نوشت
#تفاوت_انسان_و_حیوان
#انسان_واقعی
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🕊🌹🕊🌹🕊
✨امام علی(عليه السلام) میفرمایند:
الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ
فكر، آينه شفاف و درخشنده اى است
📚حکمت ۳۵۷ نهج البلاغه
✍امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به این نكته مهم اشاره كرده است:
هنگامى كه اشيا در مقابل آينه قرار مى گيرند و نور بر آن ها مى تابد، نور از اشيا بر مى خيزد و به آينه مى خورد و از آن بازمى گردد و به چشم انسان منتقل مى شود و از آن جا كه هر قسمتى از اشيا نور را به يك نحو منعكس مى كند تمام مشخصات آن شىء در چشم انسان منعكس مى شود، و حقايق اشيا را به او نشان مى دهد.
🔘خداوند لطف بزرگى در حق انسان كرده كه اين آينه شفاف تمام نماى حقايق(فکر) را در اختيار او گذاشته
👈مشروط بر اين كه آن را به وسيله
✔️هوى و هوس ها،
✔️تعصب ها،
✔️پيش داورى هاى غلط،
✔️تقليدهاى كوركورانه
و در يك كلمه موانع شناخت، تاريك و كدر نسازد و خود را از اين نعمت بزرگ الهى محروم ننمايد.
✅در حقیقت هنگامى كه انسان فكر آماده و سالم داشته باشد به هرچيز نگاه کند عبرتی برای اوست و میتواند حکمت ها و حقایق را به درستی درک کند.
#متن_نوشت
#فکر_سالم
#موانع_شناخت
🆔️ @zendegi_filsofaneh
✍استعمار یعنی تعطیلی فکر؛ نه به آن معنی که اجازه ندهند شما فکر کنید
✅بلکه به آن معنی که فرصت ندهند شما فکر کنید...
👈استعمارِ نو ، استعمارِ رسیدن به جواب قبل از رسیدن به سوال است.
💬آیت الله محی الدین حائری شیرازی
#متن_نوشت
#استعمار_نو
#تعطیلی_فکر
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔔📃 هفده خطای شناختی
🔺️ذهنخوانی
بدون استدلال و دلایل کافی میاندیشید از افکار دیگران اطلاع دارید
«اصلا نگاهم نکرد حتما از من شاکیه»
🔺️پیشگویی
پیشبینی ذهنی از اتفاقات و شرایط آیندهای منفی
«حتما فردا حرفم رو قبول نمیکنه»
🔺️فاجعهسازی
تمام حوادث آیندهی نزدیک و دور را افتضاح و غیرقابل تحمل انگاشتن
«توی آزمون خراب کنم آبروم میره»
🔺️برچسب زدن
صفات کلی و منفی به خود و دیگران الصاق کردن
«کلن بدبختیم»
🔺️نادیدهانگاری جنبههای مثبت
موفقیتها و نکات مثبت را کوچک و خوار شمردن
«اینو که همه میتونن انجام بدن»
🔺️فیلتر منفی
فقط جنبههای منفی چیزی را دیدن
«اصلا به من توجه نمیشه»
🔺️تعمیم افراطی
تعمیم دادن یک اتفاق و حادثهی بد به همیشه و استنباط همیشگی داشتن از آن
«این اتفاق همیشه فقط برای من می افته»
🔺️تفکر دو قطبی
دید «همه» یا «هیچ» داشتن در مورد اتفاقات و انسانهای پیرامونی
«همهی زندگیم تباه شد»
🔺️بایداندیشی
اتفاقات و رخدادها و حوادث رو آنطور که هستند ارزیابی و ارزشگذاری نکردن. دید و تفسیرها را بیشتر بر اساس آنچه باید میبود/باشد گذاشتن.
«باید میبردیم» «برد با ماست»
🔺️شخصیسازی
علل شکست و رخدادهای منفی را متوجه خود کردن و سهم دیگران را ندیدن
«خودم مقصر بودم»
🔺️سرزنشگری
مسئولیت تغییر رفتار خود را به عهده نگرفتن. دیگران را دلیل مشکلات و احساسات منفی خود دانستن.
«او باعث تمام مشکلات من هستش»
🔺️قیاسهای ناعادلانه
معیار نداشتن و خود را با کسانی که امتیازات ویژه دارند مقایسه کردن
«او خیلی از من زیباتر عمل میکنه»
🔺️تاسفگرایی
ای کاشهای مکرر گفتن به جای تکیه بر حال
«ای کاش این حرف رو نمیزدم»
🔺️چی میشد اگر
پرسش مکرر «چی میشد اگر» و اقناع نشدن شخصی
«چی میشد اگر زودتر راه میافتادم»
🔺️استدلال هیجانی
برای تفسیر واقعیات پیرامونی از احساسات محض استفاده کردن
«دلم شور میزنه یه اتفاقی میافته»
🔺️نادیدهانگاری شواهد متناقض
شواهد یا استدلالهای ناهمسان یا ناهمخوان با تفکر خود را مردود دانستن
«هیچکدومتون نمیفهمین»
🔺️قضاوتگرایی
معیارهای غیراستاندارد و شخصی برای خود ایجاد کردن در جهت تفکر منفی
«در مسابقه اصلن خوب بازی نکردیم»
✔اين باورها همگي غلط هستند و باعث بروز احساسات منفي در ما میشوند پس لطفا با هوشياري از آنها اجتناب كنيد.
#متن_نوشت
#خطای_شناختی
🆔️ @zendegi_filsofaneh
💥میدونستی طبق کلام امیر المومنین : مقام و پاداش کسی که میتونه گناه کنه ولی آلوده نمیشه ......
#عکس_نوشت
#شهادت
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰 بهترین دستور
«و ان یعلم ان من افضل ما امر الله به تعالی طلب العلم و العمل به و تعلیمه»
✅ بهترین چیزی که خدای تعالی به آن دستور داده، ✔طلب علم و ✔عمل به آن و ✔تعلیم آن است.
🔺️بخشی از وصیت نامه حضرت آیت الله مصباح یزدی
#عکس_نوشت
#بهترین_دستور
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔘 تصوری ناقص و رایج درباره دلیل انفاق به دیگران
🔸ممکن است برخی گمان کنند که انفاق تنها فلسفهاش پر شدن خلأهای اجتماعی است، و لذا میگویند اگر این مسئله را حکومت و دولت به عهده بگیرد و با سازمانهایی که تشکیل میدهد مشکلات فقر و مسکنت را حل نماید، دیگر نیازی نیست که به صورت انفاقهای فردی انجام گیرد.
🔹ولی اینچنین نیست، یعنی انفاق فلسفهاش تنها پر شدن خلأها نیست، بلکه رابطهای با «ساخته شدن» دارد. اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد.
🔸 عطوفت که از ماده عطف است - یعنی تمایل و توجه به دیگران، با دیگران یکی شدن و دل به جای دل آنها نهادن - خود هدف است، هدفی اساسی و قابل اهمیت. اگر چنین مفهومی در جامعه نباشد، عیناً مثل آن است که در محیط خانواده محبت و عطوفت مفقود گردد و به جایش مؤسسات تربیتی تشکیل شود.
📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۶۷
#متن_نوشت
#معنای_صحیح_انفاق
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰مهمترین چیز در زندگی چیست؟
👈اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها.
✔ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند.
✅ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم.
📚دنیای سوفی اثر یوستین گردر
#متن_نوشت
#نیاز_برتر
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🏴 فهم فاطمی
▪️ مرحوم کلینی [در کتابشان] دو قسمت را برای چهارده معصوم (علیهم السلام) ذکر می کند: یکی موالید و دیگری تاریخ این ائمه است. ایشان نقل می کند که جبرئیل (سلام الله علیه) بعد از رحلت حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بر وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نازل می شد یک بار و دوبار هم نیامده است! بین رحلت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تا رحلت زهرا (سلام الله علیها) مکرّر می آمد و مطالبی را می گفت، وجود مبارک حضرت استماع می کرد، بعد به وجود مبارک حضرت امیر می گفت، املا می کرد و وجود مبارک حضرت امیر هم یادداشت می کرد که شد مصحف فاطمه (سلام الله علیها). اینها را ما فقط با اشک خلاصه نکنیم! فهمیدن کمتر از گریه کردن ثواب ندارد.
▪️ آیه یازده سوره مبارکه «مجادله» می فرماید: اگر ما به یک آدم عادی یک درجه می دهیم، به عالِم چندین درجه می دهیم: 《یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ》 یعنی مؤمنِ غیر عالم یک درجه دارد، مؤمنِ عالم چندین درجه. هر دو در عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) شرکت می کنند؛ اما یکی خطبه او را می فهمد و بحث می کند، اما یکی آن آتش زدن را فقط درک می کند و گریه می کند. فاصله خیلی است! حالا چرا ما آن اولی را نرویم؟
▪️ دو نحوه می شود از فاطمه (سلام الله علیها) بهره برد: یکی خطبه فدکیه آن حضرت را درسی کرد و بعد گریه کرد؛ یکی اینکه فقط گریه کرد؛ دو نحو است. و خدا هم فرمود تا می توانید ترقّی کنید و بالا بروید؛
▪️ فرق است بین دو نحوه بهره برداری کردن از فاطمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها): یکی آن روایاتی که جبرئیل می آید و مطالب را می گوید و می خواند و گریه می کند و لو کسی برایش مدّاحی نکند؛ یکی تا کسی برایش دو تا مدّاحی نکند گریه نمی کند. خیلی فرق است! فرمود شما می توانید این گونه باشید، چرا حالا آن طوری هستید؟ اگر درجات برای انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟
💬آیت الله جوادی آملی
#فاطمیه
#درجات_مومن
🆔️ @zendegi_filsofaneh
⚠️ مراقب سلامت روان خود باشیم.
✍امام صادق علیه السلام: همانا تاثیر گناه در روان انسان، سریع تر از تاثیر چاقو در گوشت است.
📚 اصول کافی، ج ۲، ص ۲۷۲
#حدیث
#تاثیر_گناه
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰مراتب جهاد
🔘بالاترین مقام جهاد کدام است؟
💢مسأله جهاد و به تبع آن شهادت، دارای مراتب متکثر است.
✔در آموزههای دینی جهاد در مسیر کسب حلال هم آمده است.
✔زنی که در خانه میکوشد خانهداری را به نحو احسن انجام دهد هم جهاد در راه خدا میکند؛ جهاد المرأة حسن التبعل.
✔رعایت حقوق زن از سوی مرد جهاد است که در تعبیرها هست که کالمجاهد فی سبیلالله.
✔کسی که در میادین علمی کوشش میکند.
👈این ها همه مراتب جهاد است تا میرسد به جایی که انسان در مقابل منافقین و کفار که میخواهند هدم اسلام کنند، میایستد و مبارزه میکند.
🔺️با این حال این مقام بالای جهاد در نگاه ناب دین، جهاد اصغر است
✅و بالاتر از همه اینها جهاد با نفس است که این جهاد اکبر است و در راستای او شهید این مسیر به شهادت کبری میرسد.
🔸️در یک بحثی ابنعربی میفرماید جهاد، مبارزه با کفار است. کفار متفاوتند؛ کفاری که نزدیکترند و بعضی خطرشان خیلی بالا است و بعضی کافرتر هستند. اینها اولویتهای جهاد را مشخص میکند.
💥اما یک کافر است که او از همه به ما نزدیکتر، خطرش بیشتر و از همه کافرتر است، لحظه به لحظه میخواهد انسان را از مسیر ایمان دور کند، از همه خطرناکتر است و آن نفس آدمی است!
💬استاد امینی نژاد
#متن_نوشت
#شهادت
#جهاد_اکبر
🆔️ @zendegi_filsofaneh