eitaa logo
زندگی آگاهانه
348 دنبال‌کننده
625 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مذهبی صورتی یعنی چه؟ 🔹اولین بار اوایل سال گذشته بود که یکی از فعالان اینستاگرامی بحثی رو کلید زد با عنوان «» و با این عبارت انتقاد می‌کرد به بلاگرهایی که هم مجبه‌ان هم خودنمایی و تبرج می‌کنن. از نظر ایشون؛ دینداری صورتی یعنی دینی که منعطفه، یعنی دینی که می‌تونه مطابق با سلیقه‌ی تو کم و زیاد بشه، دینی که هرچی ازش بِکنی و دور بندازی؛ جیک‌شم در نمیاد. دینی که مهربونه و همه جوره باهات راه میاد.🧐 🔹مثلا از دین، هیئت و امام زاده رو نگه داری؛ حجاب و حیا رو بندازی دور. یا حجاب رو نگه داری و تبدیلش کنی به مد و حجاب‌استایل ولی «حریم محرم و نامحرم» رو بذاری زیر پات.☹️ 🔸ایشون می‌گفت؛👇 دینداری صورتی، یعنی اینکه از دین برای توجیه کارهای خودت استفاده کنی. دین رو به خدمت بگیری برای خودت. 🔹خب تا اینجا بحث، خیلی بحث قشنگی بود انصافا درست بود. 🍃👌 حالا هرچی اسمش رو بذاریم؛ دین‌داری صورتی، دین‌داری گزینشی، دین‌داری سلیقه‌ای و...🌱 ✅ بله! نمیشه یه دختری محجبه باشه ولی حیا رو ببوسه بذاره کنار و تصاویر اون‌چنانی از خودش توی پیجش بذاره. نمیشه یه پسری مذهبی باشه ولی رابطه‌ی گرم و راحتی با نامحرم داشته باشه و... کلا نمیشه دین رو گزینشی خواست.❌ در دایره‌ی وسیع‌تر مثلا نمیشه نماز بخونی و هیئت بری ولی سلامت جامعه‌ی اسلامی برات مهم نباشه. نمیشه هیئتی باشی ولی نماز نخونی، نمیشه نماز بخونی ولی نهی از منکر نکنی و...⛔️ 🔻تا اینکه دو ماه بعد عبارت «» از توییتر سر درآورد و اینقدر دست به دست چرخید تا اصطلاحا شد. تو همین دست به دست شدنه، کم‌کم مفهومی که نفر اول براش ساخته بود تغییر کرد و معنای مبهمِ جدیدی گرفت. هرکی می‌خواست یکی دیگه رو نقد کنه اولش می‌گفت تو یه مذهبی صورتی هستی و بعد حرفشو می‌زد. ⚠️ الان چی شده؟ الان این عبارت تبدیل شده به یه برچسب، به یه چوب. یعنی چی؟ یعنی الان توی فضای مجازی، هر مذهبی‌ای بخواد یه مذهبی دیگه رو ساکت کنه و تو سرش بزنه، میگی تو صورتی پس هیچی نگو! ⁉️ 🔹مثلا خانمه مذهبیه، اهل نماز و مسجد و روضه است؛ پوششش هم مانتوئه. خب مانتو نه خلاف شرعه نه خلاف عرف. حالا یه عده هستن در مواجهه با چنین شخصی سریع یه برچسب « صورتی» می‌چسبونن رو پیشونیش، میگن برو کنار تو مذهبی واقعی نیستی...📿 🔹مثلا یکی با ظاهر مذهبی سطل ماست میزنه رو سر بدحجابه. بقیه بهش میگن آقا نکن این رفتارت شرعی نیست؛ 🚫 یه عده هستن سریع برچسب مذهبی صورتی رو می‌چسبونن درِ دهن اونی که این نقد رو کرده میگن ساکت شو، تو اگه واقعا مذهبی هستی وقتی به یه محجبه فحش میدن بیا حرف بزن. بابا خب چه ربطی داره، الان موضوع صحبت من سطل ماسته‼️ 🔻یه دوستی میگه ویدیوهای کشف حجاب رو به اسم نهی از منکر اینقدر منتشر نکنین، خب اینکه حرف یه شخص نیست، حرف دینه، حرف شرعه🔻 ولی یه عده هستن با چوبِ مذهبی صورتی می‌زنن تو سر گوینده که ساکت! تو مذهبی واقعی نیستی، سکوت کن و هیچی نگو. 💠نتیجه؛ ۱. اگه مذهبی صورتی، یعنی برداشت گزینشی و دل‌بخواهی از دین، خیلی اصطلاح قشنگیه ولی اگه مذهبی صورتی یه برچسب و یه چوبه برای زدن توی سر بقیه؛ حواسمون باشه این یه فریبه. ۲. در مقام خواننده، در مواجهه با برچسب‌ها، حالا‌ هر برچسبی، دنبال استدلال باشیم. تا یکی گفت مذهبی صورتی، یا تندرو یا افراطی یا هرچی بررسی کنیم ببینیم آیا استدلالی هم کرده؟ دلیلی هم آورده یا نه؟ ✍ عماد داوری دولت‌آبادی | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/623706320C1d9f760b11
نترس از اینکه کُند رشد کنی ولی از این بترس که ... https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
«فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ؛ پس به سوى خدا بگريزيد، كه همانا من از سوى او براى شما هشداردهنده‌اى آشكار هستم.» ✅نکته: نتيجه فرار به سوى خدا، فرار از ظلمات به نور، از جهل به علم، از دلهره به اطمينان، از خرافات به حق، از تفرقه به وحدت، از شرك به توحيد و از گناه به تقوا و پرهيزگارى است. ✅پیام ها: ۱. انسان محدود، در برابر هزاران مسئله مادى و معنوى و در ميان تمايلات حق و باطل كه از خود يا ديگران بر او عرضه مى‌شود، به پناهگاهى محكم نيازمند است و بهترين پناهگاه خداست. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» ۲- انسان، چاره‌اى جز حركت و گريز به سوى خدا ندارد. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» ۳- مطالعه در هستى بايد سبب توجّه انسان به خداوند و بندگى او گردد. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
میخواهند فقط گوش باشی، نه مغز... بیشتر بشنوی و کمتر بپرسی... 💬علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 اسیر کردن دین 🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند؛ و چون علی (علیه السلام) قرآن ناطق و ممثَّل و نیز رهبر الهی شکوفاگر عقل مردم بود، خانه نشین شدن او اسارت قرآنِ شکوفاگر عقل را در پی داشت؛ زیرا به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): قرآن و عترت، همتا و همسنگ یک دیگرند؛ «إنّى تارک فیکم الثقلین ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا بعدى؛ کتاب الله و عترتى أهل بیتى و إنّهما لن یفترقا حتّی یردا علىَّ الحوض»... . 🔹 امویان و دیگران با خانه نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 📚 آیت الله جوادی آملی، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 157 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰مسئول بودن 🔸️« مسئول بودن » به عنوان یک والدِ بدون فریاد تغییری بنیادی در هدف شما به عنوان پدر یا مادر ایجاد می کند . مسئول بودن به معنای واقعی یعنی قدرت ایجاد رشدی پایدار و مستمر ، نه اعمال قدرت یا تحکم به اطاعت . ▫️مسئول بودن یعنی ترغیب و تشویق فرزندان به طوری که آنها به صورت خودانگیخته رفتار کنند و این مستلزم تغییری اساسی است ؛ تغییر از کنترل رفتار فرزندان به سوی تاثیر گذاشتن بر تصمیم گیری های آنها . هدف شما تأثیر گذاری است . 🔸️به یاد داشته باشید که شما نباید به جای فرزندتان احساس مسئولیت کنید شما می خواهید همواره توان تصمیم گیری آنها را حفظ کنید و محترم بشمارید ، حتی اگر مخالف خواست شما باشد ، اگر آنها در انتخاب و تصمیم گیری آزاد نباشند نمی توانند به ارتباط بین این انتخاب ها و پیامد های آن ها پی ببرند ... 🔴 در حال حاضر به تغییر الگویی که باید انجام دهید توجه کنید : شما به هیچ وجه نباید فرزند خود را به زور وادار به اطاعت و فرمانبرداری کنید این شیوه تربیتی تنها برای مدت کوتاهی موثر است و بذر مشکلات بلند مدت را پرورش می دهد شاید دوست نداشته باشیم این حقیقت را بشنویم اما واقعیت این است . 📚 تربیت بدون فریاد ، هال ادوارد رانکل ص ۳۲ و ۳۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔴 سنجشگرانه‌اندیشی، نیاز امروزِ 🔴 حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش و رسانه یکی از آفات بزرگی که در درون جریان حزب‌اللهی وجود دارد، در حوزه‌های مختلف است. علی‌رغم وجود مبانی بسیار محکم در بطن منابع دینی و انقلابی، بسیاری از موضوعات روزمره با فقر اندیشه و به تبع آن فقر محتوا روبرو هستند. (و البته که سر و صدا زیاد است!) آنچه می‌نویسیم و می‌سازیم نشان از کیفیت اندیشیدن ما دارد، نشان از قدرت استدلال و نقد کردن ما دارد. نوع مواجهه‌ی با اندیشه‌ها و کنش‌ها - فارغ از اینکه چقدر اخلاقی و شرعی است - حاکی از فقر اندیشه است و این به طور قطع در سالیان آتی و در دراز مدت به جریان حزب‌اللهی ضربه جدی خواهد زد. شاید امروز ارزش (تفکر انتقادی) بیش از هر زمان دیگری مشخص باشد. موضوعی که در بسیاری از دانشگاه‌های خوب دنیا جزو مفاد درسی است. از قضا درس بسیار مهمی است اما در کشور ما هر کس خودش تمایل داشته باشد باید در بیرون از ساختارهای رسمی آن را دنبال کند و با مطالعه و کلاس‌های جنبی سطح خود را در آن بالاتر ببرد. 🔻دقت کنیم کسی که به دنبال کار روی دیگران است، بیش و پیش از بقیه نیاز به در ساحت اندیشه دارد و اینجاست که ارزش تفکر انتقادی نمایان‌تر از قبل می‌شود، چرا که؛ سنجشگرانه‌اندیشی نوعی اندیشیدنِ 👈 خودهدایت‌گر 👈 خودانضباط‌بخش 👈 خودنظارت‌گر 👈 و خودتصحیح‌گر است. 💬 حمید کثیری https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠
 قیام طهور

▫️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیهم) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»، تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه آن بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود. ▫️ وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت، قهراً تباهی های مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم همین طور است؛ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد امر به معروف قیام كرده ‌ام»، تنها معروف اخلاقی و عملی نبود، بلکه هم بود هم بود و هم ؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید، معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع، اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق، یك واجب است. ▫️
سالار شهیدان 
هم برای آن معروف اعتقادی قیام كرد، هم برای معروف اخلاقی قیام كرد و هم برای معروف عملی، تا جامعه، بشود در بخش اعتقاد، به اخلاق الهی بشود، در بخش صفات نفس و به دستورهای دینی بشود، در بخش فروع دین. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
تو اجازه داری انتخاب کنی...✅ https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔵 بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و غیر برهانی و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب! 📚 علی صفایی حائری, اندیشه‌من, ص ۳۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
52.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶امروز اظهار ارادت به حسین، صرفا با گریستن و زیارت رفتن نیست... 🎙شهید بهشتی (ع) https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 در اسلام به حیوانات حق نداری وعده دروغ بدی... چه برسه به انسان‌ها❗️ 🎙استاد رحیم‌پور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 علت وحشت در تنهایی چیست؟ 🔹 یک زمان تنها بمانی تو ز خلق‌ 🔹 در غم و اندیشه مانی تا به حلق‌ 🔸 آیا زمانی که خلوت برایت رخ دهد که اجباراً در خلوت بروی و یا اختیاراً از مردم جدا شوی، از تنهایی وحشت می‌کنی یا نمی‌کنی؟ کدام یک از ما هستیم که ده شبانه‌روز در یک جا تنها باشیم و حوصله‌مان سر نرود؟ 🔹 حبس تک‌سلولی بالاترین حبس‌هاست، چون آدم تنها می‌ماند. اگر خودت را یافته بودی و خودت را درک کرده بودی [چنین حالتی پیدا نمی‌کردی.] 🔸 این تو کی باشی که تو آن اوحدی‌ 🔸 که خوش و زیبا و سرمست خودی‌ 🔹 اگر تو خودت را کشف کرده بودی، وقتی در خلوت با خودت بودی نیازی به هیچ چیز نداشتی. اینکه در خلوت وحشت می‌کنی برای این است که با خودت هم نیستی، خودت را هم گم کرده‌ای، خودت را باخته‌ای. 🔸 روح و حقیقت عبادت که توجه به خداست، بازیافتن خود واقعی است. انسان خود حقیقی‌اش را در عبادت و در توجه به ذات حق پیدا می‌کند و می‌یابد. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص ٢٠٥ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
اپیکتتوس فیلسوف یونان باستان، می‌گوید «طبیعت به ما یک زبان و دو گوش داده تا بتوانیم دو برابر آنچه می‌گوییم بشنویم، اما زندگی ما آکنده از گفتن است تا شنیدن و مهارت دلخواه‌مان فن بیان است، نه گوش سپردن. در جلسه‌های کاری باید بتوانیم رشته کلام را به دست بگیریم؛ در شبکه‌های اجتماعی باید بتوانیم از خودمان بیشتر و بهتر بگوییم؛ در بحث‌های سیاسی باید نفوذ کلام داشته باشیم. در این اوضاع آیا کسی باقی میماند که بخواهد بشنود؟» کیت مرفی در جست‌وجوی هنر گمشده «گوش سپردن»، سراغ جاسوس‌ها، کشیش‌ها، روان‌درمانگرها و آدم‌هایی رفته که ناچارند سکوت کنند و گوش فرا دهند. او با نثری طنزآمیز و متکی به یافته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و عصب‌شناسی ابتدا توضیح می‌دهد که «گوش کردن» چیست و چه اهمیتی دارد و سپس راهنمایی عملی برای بهتر شنیدن پیش پایمان می‌گذارد ... پ.ن: یکی از راه های افزایش مهارت " گوش سپردن" در کودک و نوجوان شرکت در حلقه های فکر پروری است ؛ چرا که او خواه ناخواه جهت مشارکت در بحث یا پاسخ به سوال مطرح شده به خوبی گوش میدهد. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: از جبرائیل پرسیدم توکل بر خدا یعنی چه؟ پاسخ داد: «الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ.» این که بدانی مخلوق الهی نه ضرری می‌زند نه نفعی می‌رساند نه چیزی عطا می‌کند و نه از چیزی بازمی‌دارد و این که از خلق خدا مأیوس باشی» 📚 وسایل الشیعه| ج15/ص194. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🌄رشد، به معنای زیاد شدن حافظه و فکر و عقل و علم انسان نیست؛ بلکه زیاد شدن خودِ اوست. زیاد شدنِ انسان یعنی ... 📚 علی صفایی حائری|عوامل رشد | ص ۲۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 انسان هرچه مقتدرتر باشد، حسد و کینه‌اش کمتر است. حسادت ها و بدخواهی ها همه ناشی از ضعف است. پ.ن: اگر عزت نفس انسان آسیب ندیده باشد و احساس ارزشمند بودن داشته باشد به هیچ عنوان به دنبال بدخواهی و آزار و اذیت دیگران نیست و این سخن تلنگری می‌شود برای والدین که تمام تلاش خود را برای افزایش عزت نفس در فرزندانشان به کارگیرند و حتی اگر عزت نفس آنها آسیب دیده به دنبال راه درمان باشند‌؛ چراکه علت بسیاری از مشکلات رفتاری و خلقی آنها به همین موضوع برمی‌گردد. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸یکی از این متدیّنین زحمت کشیده می‌گفت: الحمدلله ما که ⬅️عبادتمان ⬅️قرآن خواندنمان ⬅️نماز شبمان خوب است! 👈این که قانع می شود ❌از این جوشش در نمی آید. 🔸حضرت موسی با آن عظمتش که نبی الله است. وقتی خدا در مورد حضرت خضر به او گفت چنین ولی خدایی هست، گفت من حاضرم عمر بگذارم، خدمتش برسم، بالاخره به او برسم. نگفت نزد او مراحل سلوکم را طی کنم ☑️ فقط گفت نزد او برسم. ⬅️این تشنگی و این قانع نشدن ⬅️و این منطق را تغییر دادن، ⬅️سطح فکر را دگرگون کردن، ⬅️نوعِ نگاه را بالا بردن، ⬅️از خود قانع نبودن، ☑️این ها ارزش است دیگر. این ها را یاد می گیریم ⬅️ و بعد باید ادامه داد. 💬استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅علوم دیجیتال و هوش مصنوعی چنان فراگیر خواهند شد که نخبه پروری سودی ندارد. ما به انسان های معمولی، سالم و شاد( به معنای واقعی ) نیاز داریم که توانایی همزیستی بدون نزاع و درگیری داشته باشند، درست بیاندیشند و خوب رفتار کنند، حتی اگر دانشمند هستند ⬅️چه خوب است بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشیم و سرمایه‌های زندگیمان را با فشار بیش از حد برای رسیدن به بالاترین مقامات علمی در فلان رشته و ... به ورطه نابودی نکشانیم. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🌄 مؤمن نمی‌تواند در محیطی باشد مگر... ❞ عین‌صاد 📚 عوامل_رشد | ص ۲۸ پ.ن: گاه انسان به این کلمات خوب دقت و تایید میکند که بله مومن یا رشد میدهد و یا رشد میگیرد؛ اما به کلمه"هجرت" به درستی نمی‌نگرد اگر انسان مومن در محیطی احساس کرد که نمی‌تواند رشد کند و یا زمینه رشد دیگران را فراهم کند، از آن محیط هجرت کند و بداند که ماندن او در آن محیط تنها او را به یک انسان واقف و ایستا تبدیل می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 روایتی عجیب در مورد مجازات کسانی که به زبان میگن خدایا توکل بر تو ولی در عمل به همه توکل می کنند به جز خدا❗️ 🎙استاد رحیمپور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c