eitaa logo
زندگی آگاهانه
348 دنبال‌کننده
625 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 در اسلام به حیوانات حق نداری وعده دروغ بدی... چه برسه به انسان‌ها❗️ 🎙استاد رحیم‌پور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 علت وحشت در تنهایی چیست؟ 🔹 یک زمان تنها بمانی تو ز خلق‌ 🔹 در غم و اندیشه مانی تا به حلق‌ 🔸 آیا زمانی که خلوت برایت رخ دهد که اجباراً در خلوت بروی و یا اختیاراً از مردم جدا شوی، از تنهایی وحشت می‌کنی یا نمی‌کنی؟ کدام یک از ما هستیم که ده شبانه‌روز در یک جا تنها باشیم و حوصله‌مان سر نرود؟ 🔹 حبس تک‌سلولی بالاترین حبس‌هاست، چون آدم تنها می‌ماند. اگر خودت را یافته بودی و خودت را درک کرده بودی [چنین حالتی پیدا نمی‌کردی.] 🔸 این تو کی باشی که تو آن اوحدی‌ 🔸 که خوش و زیبا و سرمست خودی‌ 🔹 اگر تو خودت را کشف کرده بودی، وقتی در خلوت با خودت بودی نیازی به هیچ چیز نداشتی. اینکه در خلوت وحشت می‌کنی برای این است که با خودت هم نیستی، خودت را هم گم کرده‌ای، خودت را باخته‌ای. 🔸 روح و حقیقت عبادت که توجه به خداست، بازیافتن خود واقعی است. انسان خود حقیقی‌اش را در عبادت و در توجه به ذات حق پیدا می‌کند و می‌یابد. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص ٢٠٥ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
اپیکتتوس فیلسوف یونان باستان، می‌گوید «طبیعت به ما یک زبان و دو گوش داده تا بتوانیم دو برابر آنچه می‌گوییم بشنویم، اما زندگی ما آکنده از گفتن است تا شنیدن و مهارت دلخواه‌مان فن بیان است، نه گوش سپردن. در جلسه‌های کاری باید بتوانیم رشته کلام را به دست بگیریم؛ در شبکه‌های اجتماعی باید بتوانیم از خودمان بیشتر و بهتر بگوییم؛ در بحث‌های سیاسی باید نفوذ کلام داشته باشیم. در این اوضاع آیا کسی باقی میماند که بخواهد بشنود؟» کیت مرفی در جست‌وجوی هنر گمشده «گوش سپردن»، سراغ جاسوس‌ها، کشیش‌ها، روان‌درمانگرها و آدم‌هایی رفته که ناچارند سکوت کنند و گوش فرا دهند. او با نثری طنزآمیز و متکی به یافته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و عصب‌شناسی ابتدا توضیح می‌دهد که «گوش کردن» چیست و چه اهمیتی دارد و سپس راهنمایی عملی برای بهتر شنیدن پیش پایمان می‌گذارد ... پ.ن: یکی از راه های افزایش مهارت " گوش سپردن" در کودک و نوجوان شرکت در حلقه های فکر پروری است ؛ چرا که او خواه ناخواه جهت مشارکت در بحث یا پاسخ به سوال مطرح شده به خوبی گوش میدهد. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: از جبرائیل پرسیدم توکل بر خدا یعنی چه؟ پاسخ داد: «الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ.» این که بدانی مخلوق الهی نه ضرری می‌زند نه نفعی می‌رساند نه چیزی عطا می‌کند و نه از چیزی بازمی‌دارد و این که از خلق خدا مأیوس باشی» 📚 وسایل الشیعه| ج15/ص194. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🌄رشد، به معنای زیاد شدن حافظه و فکر و عقل و علم انسان نیست؛ بلکه زیاد شدن خودِ اوست. زیاد شدنِ انسان یعنی ... 📚 علی صفایی حائری|عوامل رشد | ص ۲۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 انسان هرچه مقتدرتر باشد، حسد و کینه‌اش کمتر است. حسادت ها و بدخواهی ها همه ناشی از ضعف است. پ.ن: اگر عزت نفس انسان آسیب ندیده باشد و احساس ارزشمند بودن داشته باشد به هیچ عنوان به دنبال بدخواهی و آزار و اذیت دیگران نیست و این سخن تلنگری می‌شود برای والدین که تمام تلاش خود را برای افزایش عزت نفس در فرزندانشان به کارگیرند و حتی اگر عزت نفس آنها آسیب دیده به دنبال راه درمان باشند‌؛ چراکه علت بسیاری از مشکلات رفتاری و خلقی آنها به همین موضوع برمی‌گردد. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸یکی از این متدیّنین زحمت کشیده می‌گفت: الحمدلله ما که ⬅️عبادتمان ⬅️قرآن خواندنمان ⬅️نماز شبمان خوب است! 👈این که قانع می شود ❌از این جوشش در نمی آید. 🔸حضرت موسی با آن عظمتش که نبی الله است. وقتی خدا در مورد حضرت خضر به او گفت چنین ولی خدایی هست، گفت من حاضرم عمر بگذارم، خدمتش برسم، بالاخره به او برسم. نگفت نزد او مراحل سلوکم را طی کنم ☑️ فقط گفت نزد او برسم. ⬅️این تشنگی و این قانع نشدن ⬅️و این منطق را تغییر دادن، ⬅️سطح فکر را دگرگون کردن، ⬅️نوعِ نگاه را بالا بردن، ⬅️از خود قانع نبودن، ☑️این ها ارزش است دیگر. این ها را یاد می گیریم ⬅️ و بعد باید ادامه داد. 💬استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅علوم دیجیتال و هوش مصنوعی چنان فراگیر خواهند شد که نخبه پروری سودی ندارد. ما به انسان های معمولی، سالم و شاد( به معنای واقعی ) نیاز داریم که توانایی همزیستی بدون نزاع و درگیری داشته باشند، درست بیاندیشند و خوب رفتار کنند، حتی اگر دانشمند هستند ⬅️چه خوب است بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشیم و سرمایه‌های زندگیمان را با فشار بیش از حد برای رسیدن به بالاترین مقامات علمی در فلان رشته و ... به ورطه نابودی نکشانیم. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🌄 مؤمن نمی‌تواند در محیطی باشد مگر... ❞ عین‌صاد 📚 عوامل_رشد | ص ۲۸ پ.ن: گاه انسان به این کلمات خوب دقت و تایید میکند که بله مومن یا رشد میدهد و یا رشد میگیرد؛ اما به کلمه"هجرت" به درستی نمی‌نگرد اگر انسان مومن در محیطی احساس کرد که نمی‌تواند رشد کند و یا زمینه رشد دیگران را فراهم کند، از آن محیط هجرت کند و بداند که ماندن او در آن محیط تنها او را به یک انسان واقف و ایستا تبدیل می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 روایتی عجیب در مورد مجازات کسانی که به زبان میگن خدایا توکل بر تو ولی در عمل به همه توکل می کنند به جز خدا❗️ 🎙استاد رحیمپور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
⬅️اگر می‌خواهید حقایق را درک کنید و در تفکرتان خطا واقع نشود باید بعضی از تعصب‌ها را کنار بگذارید... 🔰تعصّب، سدّ راه شناخت دستگاه اندیشه انسان طوری آفریده شده است که اگر روح انسان از نظر عاطفی رنگ بخصوصی داشته باشد نمیتواند حقایق را آنچنان که هست ببیند، بلکه مطابق آن رنگ میبیند. چه زیبا میفرماید علی (علیه السلام): «من عشق شیئا اعشی بصره و امرض قلبه» . یکی از آن چیزهایی که به روح انسان رنگ میدهد و وقتی رنگ داد انسان درست نمیتواند ببیند عشق و علاقه است. آدمی به هر چیزی که عشق بورزد نسبت به آن تعصب پیدا میکند. اگر عشق و تعصب پیدا شد انسان نمیتواند شئ را آنچنان که هست ببیند. نقطه مقابل، بغض، دشمنی، کینه و نفرت است. اگر انسان نسبت به چیزی کینه و نفرت داشته باشد همان کینه و نفرت، رنگی برای روح انسان میشود و انسان نمیتواند شئ را آنچنان که هست ببیند. عاشق، محبوب زشت خودش را زیبا میبیند. 📚بخشی از کلام شهید مطهری ره https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸این، تو نیستی! 🔰آیت الله حائری شیرازی(ره) انسان خودش را با جسمش اشتباه می گیرد! وقتی در آینه نگاه می‌کند و جسم خودش را می‌بیند، این اشتباه را می‌کند. به او می‌گویند چه کسی را در آینه دیدی؟ می‌گوید: «خودم را دیدم». نه! انسان خودش را نمی‌بیند! خیلی کار دارد که انسان به جایی برسد که خودش را ببیند. گاهی یک انسان از دنیا می‌رود قبل از این که حتی یک بار خودش را دیده باشد! انسان به هر چیزی تعلق پیدا کرد خودش را با او اشتباه می‌گیرد. اولین اشتباهی که انسان می‌کند این است که بدنش را خودش می‌داند؛ چون به این بدن تعلق پیدا کرده است. [در فیلم «گاو» اثر داریوش مهرجویی]، مش حسن از بس به آن گاو علاقه داشت، خودش هم شده بود گاو! هرچه می خواستند به او حالی کنند که تو گاو نیستی، باورش نمی شد. این همان حال و روز ماست! ما [به خاطر تعلقی که به بدنمان داریم]، باور کرده‌ایم که همین هیکل هستیم. وقتی انسان می‌فهمد که خودش چیز مهمی بوده که دیگر فرصت از کف رفته است. انبیا آمدند که به انسان بگویند: ای انسان! تو فقط همین بدن نیستی، تو یک دریا هستی که این بدن، یک قطره‌اش است. وقتی انسان می‌میرد، نعش خودش را از بیرون می‌بیند. آن وقت می‌فهمد که من این نعش نبودم. کسانی که روی خودشان کار کرده‌اند، گاهی بیرون از جسمشان می‌ایستند و جسم خودشان را تماشا می‌کنند. انبیاء آمدند به آدم بگویند «تو گاو نیستی»! اما آدم عصبانی می‌شود و میگوید: «اِلّا و لابد من همینم». مش حسن هر وقت برایش جو می‌بُردند، می‌گفت اینها دوست من هستند. اما هرکس برایش نان می‌بُرد، فکر میکرد دشمنش است. مشکل انسان همین است. 🆔@ahmad_shahgoli 🆔️@zendegi_filsofaneh
تا جایی که یادم می‌آید ما مذهبی‌ها همیشه همین‌طور بوده‌ایم. بحث می‌کردیم؛ استدلال می‌آوردیم و آخرش دلمان می‌خواست طرف مقابل را قانع کنیم. اصلا زمین و زمان را به‌هم می‌دوختیم برای قانع کردنِ مخالفانِ خود. من هم دقیقا همین شیوه را پیش می‌گرفتم. از سال‌هایِ دور تا چندی پیش! از زمانی که خاتمی قرار بود رئیس جمهور شود و رنگ لباس‌ها هم سیاسی شده بود! یادم هست که یک‌ روز دوتا از هم‌کلاسی‌هایم که جایشان همیشه نیمکت آخر بود با هم قرار گذاشته بودند که بر خلاف قوانین مدرسه مقنعه‌ی سبز بپوشند و من بر خود لازم می‌دیدم تا قانع‌شان کنم که سبز نپوشند! بعدازظهرهای پنج‌شنبه تویِ مسجدِ امام حسین و در جمعی که سال‌ها کتاب‌های شهید مطهری را می‌خواندیم باز من یاد می‌گرفتم که انگار تنها دلیل خلقتم، قانع کردنِ دیگران است. بعدش هم همین‌طور! تویِ حوزه! و حتی توی سلفِ دانشگاه باز هم غذا از دهن می‌افتاد و من دنبال قانع کردنِ مخالف‌‌ها بودم. در گفتگوهای حضوری! حتی از پشتِ خط! و همین چند سال پیش در دنیای تکنولوژی تویِ مسنجر پالتالک! حالا چندصباحی‌ست که فهمیده‌ام من موظف به قانع کردن دیگران نیستم. آدمی باید متمرکز شود بر مسیری که درستی‌اش را تشخیص داده است و تا پایِ جان بایستد بر عقیده‌ای که صحتش را فهمیده است. ما وظیفه داریم تعلیم دهیم؛ نهی نماییم؛ روشنگری کنیم؛ و دل بسوزانیم برای عقیده‌مان! اما هیچ لزومی ندارد خود را مامورِ اقناع بدانیم. ما وظیفه‌ای برای به زور قانع کردن آدم‌ها نداریم! 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیچ وقت از دوباره آغاز کردن نترس...🌱 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
✅ اشتباه برخی جوانان؛ نه هر انسان سنت‌گرایی مخالف آزاد اندیشی است و نه هر فرد سنت‌شکنی آزاداندیش 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 ابزار منافق،متدینِ جاهل است لذا خوارج همواره ابزار منافقین بوده‌اند. 💬استاد مطهری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ‏ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ‏ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ‏ايم. 🔹ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ‏ايم. چگونه مى ‏خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ‏ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ‏ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹نمى ‏توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم. 🔹پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى ‏رسد. 📚 علی صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️ چرا می‌گویند امام زمان (عج) با دین جدید می‌آید؟ آنچه درباره مهدی موعود سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه آمده که دین را تجدید می‌کند این است که طرز تفکر مردم را درباره دین عوض می‌کند و اضافات و زیادات و نقصانات را از بین می‌برد خود این فکر که دین احتیاج به احیاء و تجدید دارد در مآثر اسلامی زیاد است. اولًا در آثار اهل بیت هست که می‌فرمایند: «احیوا امرنا...». در کلمات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است (نهج البلاغه)، ج 2، صفحه 198): «احیوا السّنّة و اماتوا البدعة» پس معلوم می‌شود ما وظیفه احیاء و اماته داریم و هر مؤمنی این وظیفه را دارد که مظهر محیی و ممیت واقع شود یعنی حقایق دین و به اصطلاح سنتها را احیاء کند و اضافات و زوائد یعنی بدعتها را بمیراند. 📚 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج ۱، ص۱۶۲ و ۱۶۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰نئولیبرالیسم در یک کلمه یعنی "مکتب حرص". اگر در هر زمینه‌ای -پول، شهرت، موفقیت، شهوت... حتی دانش- به دنبال حداکثری کردن سهم و منفعت خودتی، تبریک میگم تو دست پرورده‌ی متعارف جهان نئولیبرال هستی. 🖋وحید یامین‌پور 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از آسیب‌های جدی در نظام‌ جمهوری اسلامی، تقلیل دادن دین به مناسک است! اگرچه مناسک، بخش مهمی از آموزه‌های هر دینی است اما متوقف شدن در مناسک، چیزی جز پوسته‌ی ظاهری از دین برجا نخواهد گذاشت! 🖋زهرا ابراهیمی @roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c