eitaa logo
زلال معرفت
2.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 حکم نماز و روزه در اماکن تخییر از نظر امام خامنه ای : ❓محدوده حریم اماكن تخییر (مكه، مدینه، كربلا، كوفه) كه مسافر می‌تواند در آنها نماز را كامل بخواند چه‌قدر است؟ مشخص بفرمایید. ✅ ج) در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلی و همچنين در مسجد كوفه و حائر حسينی حكم تخيير بين قصر و اتمام برای مسافر جاری است. ❓س : نماز مسافر در حرم امام حسین(ع) در چه محدوده مخیر بین قصر و اتمام است؟ ✅ ج) تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجره‌ها و درها و رواق می‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل می‌شود. ❓س : حکم نماز در کربلا (داخل صحن شریف) از نظر شکسته یا کامل خواندن چیست؟ ✅ ج) نماز داخل صحن شريف برای مسافر شکسته است. ❓س : در اماکنی که نمازگزار بین کامل و شکسته خواندن نماز مخیّر است همچون مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) وحائر حسینی(ع) و مسجد كوفه، اگر کسی کمتر از ده روز بماند، آیا بدون قصد ده روز جایز است روزه بگیرد؟ ✅ ج) حکم تخيير در اماکن چهارگانه اختصاص به نماز دارد؛ و روزه‌ی مسافری که قصد اقامت ده روز نکرده، صحيح نيست. ❓س : آیا در مدت پنج یا شش روزی که در مکّه هستم می‌توانم روزه بگیرم؟ حکم آن در مدینه چیست؟ ✅ ج) اقوی عدم جواز روزه مستحبّی در سفر است. مگر در موارد معيّن، که از جمله آن سه روز روزه گرفتن برای برآورده‌شدن حاجت در مدينه است؛ و احتياط مستحب آن است که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه روزه بگيرد؛ و مادامی که قصد اقامت ده روز نکرده باشد، روزه ماه رمضان صحيح نيست. ❓س : در اماکنی که بین شکسته و کامل خواندن نماز مخیّرند، آیا بهتر است که مکلّف نمازش را شکسته بخواند یا کامل؟ ✅ ج) تمام خواندن، افضل است. ❓س : آیا به نظر حضرتعالی تخییر در اماكن اربعه ابتدایی است یا استمراری؟ ✅ ج) استمراری است. ❓س : کسی که در اماکن تخییر نماز چهار رکعتی از او فوت شده، بنابر قاعده «هرطور فوت شده قضا کن» آیا بین شکسته یا کامل قضا کردن مخیّر است؛ یا واجب است به‌صورت شکسته قضا کند؟ ✅ ج) اگر قضای آن را در اماکن تخيير به‌جا آورد، بين شکسته و کامل خواندن مخيّر است؛ ولی در غير اماکن تخيير، احتياط واجب آن است که شکسته قضا کند. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 حکم روزه گرفتن در اماکن چهارگانه تخییری : ❓س. در اماکنی که نمازگزار بین کامل و شکسته خواندن نماز مخیّر است همچون مسجدالحرام و مسجدالنبی(صل الله علیه و آله) وحائر حسینی(علیه السلام ) و مسجد کوفه، اگر کسی کمتر از ده روز بماند، آیا بدون قصد ده روز جایز است روزه بگیرد؟ ✅ ج) حکم تخییر در اماکن چهارگانه اختصاص به نماز دارد؛ و روزه‌ی مسافری که قصد اقامت ده روز نکرده، صحیح نیست. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 محدوده تخییر در مکه و مدینه ❓س :حکم تخییر نماز به صورت شکسته یا تمام برای مسافر، فقط در مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه واله) می باشد یا در تمام مدینه و مکه جاری است؟ با توجه به توسعه دو شهر مکه و مدینه حکم نسبت به مناطق جدید چگونه است؟ ✅ ج : حکم تخییر در تمامی مکه و مدینه جاری است و مخصوص مسجد الحرام و مسجد النبی(صلی الله علیه واله) نیست ولی احتیاط مستحب آن است که اکتفا به دو مسجد شود و مقصود از شهر مکه و مدینه، شهر مکه و مدینه­‌ی فعلی است نه قدیمی. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 حکم تخییر در مسجد کوفه ✅ حکم تخییر نماز در مسجد کوفه (بین شکسته و تمام) برای مسافر، اختصاص به مسجد کوفه دارد و نسبت به شهر کوفه، بنابر احتیاط واجب حکم تخییر جاری جایز نیست. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 روزه در اماکن تخییر : ❓ س : در اماکنی مثل مسجد کوفه مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه واله) که مسافر مخیر است بین خواندن نماز به صورت تمام و شکسته نسبت به روزه نیزمخیر می باشد ✅ ج) در اماکن چهارگانه­‌ی تخییر، حکم اختصاص به نماز دارد و مسافر نمی تواند در این اماکن روزه­‌ی ماه مبارک رمضان را بگیرد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 شکسته خواندن نماز ظهر و کامل خواندن نماز عصر 👇 ❓س : آیا در اماکن چهارگانه تخییری می توانیم نماز ظهر را شکسته و نماز عصر را تمام بخوانیم؟ ✅ ج) اشکال ندارد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 تغییر نیت از نماز شکسته به نماز تمام در بین نماز ✅ در اماکن تخییر، اگر مسافر در ابتدا نیت قصر کرد ولی در ادامه‌­ی نماز، نیت تمام نمود، اشکال ندارد و نمازش صحیح است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 نیت تمام و شکسته در بین نماز در اماکن تخییر ✅ در اماکن تخییر اگر مسافر بدون نیت قصر و تمام، نماز را شروع کرد و در ادامه پیش از قیام برای رکعت سوم نیت قصر کرد و نماز را دو رکعتی خواند و یا پیش از گفتن سلام در تشهد رکعت دوم، نیت تمام کرد و نماز را چهار رکعتی خواند، اشکال ندارد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 اماکن چهارگانه که مسافر بين قصر یا اتمام نماز مخیّر است از نظر : 🔆 آیت الله مکارم شیرازی : 🔻در چهار محل مسافر مخیّر است نماز را تمام یا شکسته بخواند: 1⃣ «شهر مکه» 2⃣و «شهر مدینه» که در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست. 3⃣ «مسجد کوفه» که حکم در تمام مسجد جارى است و فرقى میان بخش قدیم و قسمت توسعه یافته امروز نیست. 4⃣ «حرم حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام» که منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواقها است( و تنها شامل رواق های قدیم و ساختمان های قدیم می شود و رواق جدید و حیاط و صحن را شامل نمی شود). البتّه افضل در این موارد، نماز تمام است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ❓سوال: آیا تخییر در قصر و اتمام نماز در حرم امام حسین (ع)، شامل صحن سرپوشیده ای که اخیرا مسقّف شده نیز میشود؟ ✅ پاسخ:  مسافر مخيّر است در حرم حضرت سيّد الشّهداء (عليه السلام) نماز را تمام يا شكسته بخواند؛ منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق ها است (و تنها شامل رواق های قدیم و ساختمان های قدیم می شود و رواق جدید و حیاط و صحن را شامل نمی شود). ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢عدم تخییر بین نماز قصر یا اتمام در مورد مسجد سهله ❓پرسش : آيا مسجد سهله شامل حكم تخيير بين نماز قصر یا اتمام مى‏ شود؟ ✅ پاسخ : مسجد سهله شامل حکم تخییر نمی باشد و همان چهار محل شامل این حکم می باشد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 وظیفه شخصی که در بین نماز بفهمد مسافر است : ❓پرسش : شخصی که در بین نماز چهاررکعتی متوجه می شود مسافر است، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ پاسخ : هرگاه مشغول نماز چهار رکعتى است و در بین نماز یادش بیاید که مسافر است، یا متوجّه شود که سفر او هشت فرسخ است، اگر به رکوع رکعت سوم نرفته، باید نماز را دو رکعتى تمام کند و اگر به رکوع رکعت سوم رفته نمازش باطل است و باید شکسته بخواند. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 نافله در اماکن تخییر بین اتمام و قصر نماز : ❓پرسش : در محل هایی که انسان مخیر بین اتمام و قصر نماز است آیا می توان نافله ها را خواند؟ ✅ پاسخ : نمازهای نافله ظهر و عصر و بنابر احتیاط نافله عشاء را ترک نماید. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 نظر سایر مراجع عظام : 🔅 آيت الله سيستاني : ✅ در کل شهر مکه مکرمه و کل شهر مدینه منوره و کل شهر کوفه ـ که شامل مسجد سهله نیز می شود ـ مسافر مخیر است نماز را تمام بخواند یا شکسته و در حائر حسینی (که مسافر در آن جا مخیر بین شکسته وتمام است) به مقدار نه متر و نیم اطراف ضریح مبارک امام حسین (علیه السلام) می باشد. ولی به احتیاط واجب این حکم شامل شهر کربلا نمی شود . اما در همه موارد روزه نمی تواند بگیرد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 🔆 امام خمینی : ✅ مسجدالحرام، مسجدالنبی،‌ مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) ‌و رواق مسجد متصل به حرم. 🔆 آیت الله فاضل : ✅ مسجدالحرام و مکه، مسجدالنبی و مدینه، ‌مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) و رواق‌ها و صحن متصل. 🔆 آیات عظام صافی و نوری: ✅ مسجدالحرام و مکه، مسجدالنبی و مدینه، ‌مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) ولی دورتر از اطراف ضریح بنا بر احتیاط واجب شکسته. 🔆 آیت الله زنجانی : ✅ حکم آن مانند سایر شهرها است و باید نماز را شکسته بخواند. 🔆 آیت‌الله بهجت : ✅ بنابراحتیاط واجب مسجد الحرام قدیم و مسجد النبی قدیم و مسجد کوفه قدیم و اطراف ضریح امام حسین علیه السلام. https://b2n.ir/014375 _______________ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 💢 یکی از احکام فقهی این است که مسافر با توجه به شرایطی می‌تواند نمازش را در کربلا، مکه، مدینه و کوفه به‌صورت تمام بخواند. ◽️علت این موضوع بر می‌گردد به همان مصالحی که خداوند در تشریع این حکم داشته است. در روایات به این نکته اشاره شده و ائمه اطهار علیهم‌السلام علت این امر را، جمع کردن خیر و ثواب بیشتر دانسته‌اند. 📌 می‌دانیم که در دنیای اسلام این چهار شهر از برترین نقاط دنیا هستند، و نزد مسلمان جایگاه ویژه دارند. 1⃣ مکه شهر توحید که بیت الله الحرام در آن است، 2⃣ مدینه شهر نبوّت که قبر پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌ علیه وآله‌وسلم در آن قرار دارد، 3⃣ کوفه مرکز زمامداری و ولایت علیه‌السلام است. 4⃣ و در نهایت، کربلا که شهر امامت و شهادت است. ◽️ از طرفی، نماز ستون دین و از بزرگ‌ترین افعال عبادی است که خیر کثیری را نصیب نمازگزار می‌کند. وقتی وارد این شهرها می‌شود، پس چه بهتر که از این سفرۀ گسترده به نحو احسن و اکمل استفاده کند. در همین راستا، اگر نمازهای خود را به‌ صورت تمام بخواند، قطعاً تعداد رکعات بیشتری خوانده و خداوند را بیشتر عبادت کرده است. ✨امام باقر عليه‌السلام فرمودند: اگر مردم بدانند كه چه فضيلتي دارد، هر ‌آينه از شهرهاي دور زاد و راحله تهيه مي‌كنند به سوي اين مسجد می آیند و فرمود كه نماز واجب در آن برابر با مقبول و برابر با عمرة مقبوله است. ✨امام صادق عليه‌السلام فرمودند: نماز واجب در مسجد کوفه برابر با هزار نماز و در آن مقابل با پانصد نماز است.همچنین نماز در حرم امام حسين عليه السلام برابر با هزار حج يا هزار ركعت نماز است . ➖ یا در حرم مطهّر حضرت علی علیه السلام هر نماز برابر با دویست هزار نماز است. ➖یا مثلا در حرم امام رضا عليه السلام روايت داريم هر كه در آنجا نماز بخواند گناهانش آمرزیده میشود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎼 این قطعه از سرود خیلی زیبا ودلنشینِ هرچقدر هم ببینیم بازهم دیدنش جذاب و زیباست 🎧 ز کودکی خادم این تبار محترمم 🎬 کلیپ بسیار زیبا از گروه سرود درکنار بارگاه امام رضا علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ❓نماز در مسجد اولویت دارد یا در حرم امام زاده؟ ❓آیا حکم آن مربوط به همه امام‌زاده‌ها است؟ ✍ پاسخ اجمالی مراجع عظام : 🔻گروهی از فقها معتقدند، بر اساس برخی احادیث، نماز در حرم معصومان علیهم السلام بیش از مسجد است، 🔖ولی درباره نماز در حرم امام‌‌زادگان سفارش خاصی در منابع دینی مشاهده نمی‌شود؛ لذا نماز خواندن در مسجد، نسبت به حرم امام‌زادگان اولویت دارد، ◽️البته چه بسا برخی رواق‌ها و حرم‌های امام‌زادگان به عنوان ، وقف و بنا می‌شوند که در این صورت، اگر نگوییم نماز در آنها، پاداش بیشتری از در مساجد عادی به دنبال دارد، دست کم همان حکم نماز در مسجد عادی را خواهد داشت. ◽️ همچنین، برخی عناوین ثانوی؛ مثل تعظیم و اشاعه شعائر الهی یا تشکیل نماز جماعت و تعداد افراد شرکت‌کننده در آن، می‌تواند موجب فضیلت نماز در حرم امام‌زادگان باشد. ✍ پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است : ✍ امام خامنه‌ای : ➖در فرض سؤال، نماز در مسجد ثوابش بیشتر از امام‌زاده‌ها می‌باشد؛ بله نماز در حرم امامان علیهم السلام مستحب، بلکه بهتر از مسجد است و نماز در حرم مطهر حضرت علیه السلام برابر دویست هزار نماز است. ✍آیت الله شبیری زنجانی : ➖ظاهراً در مسجد اولی است. ✍آیت الله صافی : ➖ثواب نماز در مسجد بیشتر است. ✍آیت الله نوری همدانی: ➖فضیلت نماز در مسجد بالاتر از هر مکانی است و در امام‌زاده‌ها نیز مکانی به عنوان مسجد قرار داده می‌شود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻 فضیلت نماز خواندن در کنار قبر إمام معصوم  ✨ سید بحرالعلوم رضوان الله علیه در «منظومه» خود فرموده است: 🔹تا میتوانى نماز را در مشاهد مشرّفه إمامان، زیاد بخوان! که این مشاهد بهترین بِقاع است؛ و با فضلت‏ ترین معبدهاست.  🔸و اختیار نماز به جهت فضیلت این مشاهد است؛ 1⃣ أوّلًا و بالذّات به جهت آن إمامى است که در آن مشهد آرمیده است؛ 2⃣ و سپس ثانیاً و بالعَرَض، آن مشهد به واسطه آن إمام آرمیده و داخل در قبر رفته فضیلت یافته است.  🔹 و علّت فضیلتِ نماز در هر مسجدى از مساجد، به واسطه آن است که قبر معصومى که به شهادت رسیده است در آنجاست.  🔸 به واسطه خون پاکى که از آن معصوم شهید در آن زمین ریخته است؛ خداوند براى بنده ذاکر خود، آن مکان را پاک و مقدّس نموده است.  🔹و این مشاهد و قبور إمامان، خانه هائی است که خداوند إذن داده است که بالا و بلند باشد، تا اینکه نام نیکو و جمیل پروردگار در آنجاها ذکر شود.  🔸 و از روایت وارده درباره کربلا و کعبه؛ معلوم میشود که مقدار برترى و علوّ مقام کربلا بر کعبه تا چه حدّى است.  🔹 بقیه مشاهد و قبور إمامان هم مانند کربلاست، و روایت وارده مؤیَّد به شواهد قطعیه بر آن دلالت دارد.  🔸و بنابراین؛ تو اى مؤمن خالص! تمام نمازهاى واجب و نافله و قضائى که بر عهده توست؛ در آنجاها بجاى آور!  🔹و در این مشاهد، رعایت کن که نمازت را در نزدیکى آن تربت پاک بخوانى! و بهترین جا را براى نمازى که میخوانى، پهلوى سر إمام در آن مرقدِ شریف قرار بده.‏  🔸و نهى وارد شده از تقدّم نمازگزار بر قبر مطهر، إلزامى نیست؛ بلکه از روى أدب است .  🔹و پشت سر امام نیز نماز بگزار! زیرا که در روایات، در استحباب این مکان به صراحت دلالت دارند. 🔸و فرق میان این مشاهد و قبور إمامان با سایر قبور مردم، مانند نور تجلّى خدا بر فراز کوه طور؛ روشن است.  🔹و بنابراین اهتمام کردن و رفتن براى نماز در پهلوى این قبور شریفه، مستحبّ است و مطلوب؛ و ما را بدان خوانده ‏اند؛ و هر چه به قبر نزدیکتر نماز گزاردن، بلکه چسبیدن به قبر، مطلوب‏ تر و پسندیده‏ تر است.  🔸 و در اینکه قبور را قبله قرار ندهید؛ اگرچه منعى وارد شده است؛ ولیکن چنان قدرتى ندارد که بتواند إذن و إجازه صریحى که از طرف شارع رسیده و شنیده شده است را از بین ببرد و بر طرف کند.»  🔹 بنابراین قبور إمامان حکم مسجد را دارد؛ بلکه أفضل از مساجد است؛ زیرا شرافت هر مسجدى که در دنیا ساخته شود، به واسطه خون معصومى است که در آنجا ریخته و به درجه شهادت فائز گردیده است. و در قرون متمادى و در زمان‏هاى پیشین این أمر واقع شده است؛ و خداوند به برکت آن خون اینجا را معبد پاک و پاکیزه براى ذکر خود نموده است؛ 🔸و گرچه از بناى آن مشهد سالهاى متمادى گذشته باشد. و چون این قاعده و ناموس کلّى در هر مشهد و مسجدى هست؛ گرچه ما صاحب آن خون را ندانیم و نشناسیم؛ پس این مشاهد متبرّکه ائمّه علیهم السّلام که صاحبانش معین و مشخّص است که در مقام عالیتر از همه معصومینِ دوران‏هاى گذشته و زمان‏هاى سالفه‏ اند؛ ببینید چقدر مزیت و فضلیت دارد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ❓چرا ایام الله را باید یاد کرد؟ 📖 «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ.» (ابراهیم/۵) ✨ خداوند متعال در این آیه شریفه خطاب به حضرت موسی علیه السلام میفرماید : ◽️«ایام الله» را برای قومت یادآوری کن و منظور از «»، ایامی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن اتفاق افتاده،  امر خداوند و و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند ظاهر و آشکار گردیده است ◽️ منظور از «ایام الله» روزهای خاصی است که در آن روزها دست قدرت و عزت الهی در جامعه ظهور و بروز بیشتری داشته و همگان به عینه دیدند و لمس کردند که اتفاقی(چه نزول و یا نزول عذاب) خارج از اسباب و علل مادی افتاده است. 🔖اصولاً باید گفت یکی از روش های تربیتی قرآن کریم، «تذکّر» و «یادآوری» است؛ و این روش، دقیقاً نقطه مقابل روش و جریان های شیطانی، همچون جریان نفاق است که یکی از کار ویژه هایشان را «انساء»(فراموشاندن) تعریف کرده اند. ◽️ یکی از اموری که یاد خدا را در ذهن ها متبادر می کند، برخی حوادث عبرت آموزی است که در برخی ایام خاص در حیات یک جامعه به وقوع پیوسته است و مردم جامعه در آن ایام خاص، جلوه های رحمت یا غضب الهی را بطور ملموس درک نمودند.  ◽️ از آنجا که انسان ها نوعا فراموشکار هستند، باید برخی وقایع خاص پیش آمده در جامعه که یاد خدا و سنت های الهی را به همراه دارد، همواره برای آنان یادآوری شود؛ چراکه این کار روحیه ای جدید در آنان برای ادامه مسیر ایجاد می نماید. 📖 در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد؛ و این یادآوری ها آنقدر زیاد است که گویی تعمّدی برای بازگویی آن وجود دارد. 🔖 برای مثال، داستان جنگ بدر در سوره مبارکه انفال آمده است، اشاره به عنایات خاص خداوند در جنگ بدر دارد که سپاه ۳۱۳ نفره اسلام در برابر سپاه هزار نفره دشمن با قاطعیت پیروز شد. (انفال/۷، ۹، ۱۱، ۲۶) ➖ یوم الله دیگر در قرآن کریم، ماجرای جنگ احزاب است: (احزاب/۹ و ۱۰) ◽️ همچنین یکی از مواردی که خداوند قرآن کریم اصرار به یادآوری آنها دارد، شکست های عملکردی و گفتمانی منافقان است. در یک آیه سخن منافقان و بیماردلان در جنگ بدر یادآوری می شود: (انفال: ۴۶) و در آیات دیگری، سخنان و کارشکنی های آنان در جنگ احزاب : (احزاب: ۱۲ - ۱۳) 🔺 این یادآوری ها، علاوه بر کمک به تبیین بهتر گفتمان اسلام انقلابی، فواید دیگری هم برای عموم مردم جامعه اسلامی و هم برای خواص جامعه در پی دارد که به مبارزه با جریان نفاق کمک شایانی خواهد کرد. 1⃣اولین فایده یادآوری ایام الله، افزایش وحدت در میان مردم است. 2⃣فایده دیگر یادآوری ایام الله، افزایش اعتماد مردم به وعده های الهی، 3⃣ افزایش روحیه اعتماد به نفس و امید به آینده 4⃣ و افزایش روحیه مردم برای مقاومت در برابر سختی ها و در برابر دشمنان داخلی و خارجی است. ◽️همچنین علاوه بر ذلت دشمنان خارجی، رسوایی منافقین و فتنه گران داخلی نیز باید دائماً بازگو و یادآوری شود؛ چراکه منافقین وکفار همواره از این تذکر و یادآوری واهمه دارند و از آن فرار می کنند : 📖 فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ ¤ كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ ¤ فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ چرا آنها اينهمه از یادآوری گريزانند. همچون گورخرانى رميده  كه از شير فرار كرده اند! (مدثر/۵۱-۴۹) 📚 المیزان ج ۱۲، ص ۱۸ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅