eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧ 7⃣ : شرطبندیراوی : مهدی فریدوند ، سعید صالح تاش 🔸 تقريباً سال ۱۳۵۴ بود. صبح يک روز جمعه مشغول بازي بوديم. سه نفرغريبه جلو آمدند و گفتند: ما از بچه هاي غرب تهرانيم، ابراهيم کيه!؟ بعد گفتند: بيا بازي سر ۲۰۰ تومان. دقايقي بعد بازي شروع شد. تک و آنها سه نفر بودند، ولي به ابراهيم باختند. 🔹 همان روز به يكي از محله هاي جنوب شهر رفتيم. سر ۷۰۰ تومان شرط بستيم. بازي خوبي بود و خيلي سريع برديم. موقع پرداخت پول، ابراهيم فهميد آنها مشغول گرفتن هستند تا پول ما را جور كنند. 🔸يكدفعه ابراهيم گفت : آقا يكي بياد تكي با من بازي كنه. اگه برنده شد ما پول نميگيريم. يكي از آنها جلو آمد و شروع به بازي كرد. ابراهيم خيلي ضعيف بازي كرد. آنقدر ضعيف كه حريفش برنده شد! 🔸همه آنها خوشحال از آنجا رفتند. من هم كه خيلي عصباني بودم به ابراهيم گفتم : آقا ابرام، چرا اينجوري بازي كردي؟! باتعجب نگاهم كرد وگفت: ميخواستم ضايع نشن! همه اينها روي هم صد تومن تو جيبشون نبود! 🔹هفته بعد دوباره همان بچه هاي غرب تهران با دو نفر ديگر از دوستانشان آمدند. آنها پنج نفره با ابراهيم سر ۵۰۰ تومان بازي کردند. ابراهيم پاچه هاي شلوارش را بالا زد و با پاي برهنه بازي ميکرد. آنچنان به توپ ضربه ميزد که هيچکس نميتوانست آن را جمع کند! 🔸آن روز هم ابراهيم با اختلاف زياد برنده شد. شب با ابراهيم رفته بوديم مسجد. بعد از ، حاج آقا ميگفت. تا اينكه از شرط بندي و پول صحبت کرد و گفت: 🔹 پيامبر ﷺ ميفرمايد : «هر کس پولي را از راه نامشروع به دست آورد، در راه باطل و حوادث سخت از دست ميدهد .» و نيز فرمود ه اند: «کسي که لقمه اي از حرام بخورد نماز چهل شب و دعاي چهل روز او پذيرفته نميشود .» 🔸ابراهيم با تعجب به صحبتها گوش ميكرد. بعد با هم رفتيم پيش حاج آقا وگفت: من امروز سر واليبال ۵۰۰ تومان تو شرط بندي برنده شدم. بعد هم ماجرا را تعريف کرد و گفت: البته اين پول را به يك خانواده بخشيدم! حاج آقا هم گفت: از اين به بعد مواظب باش ، بکن اما شرط بندي نکن. 🔹 هفته بعد دوباره همان افراد آمدند. اين دفعه با چند يار قويتر، بعدگفتند: اين دفعه بازي سر ۱۰۰۰ تومان! ابراهيم گفت: من بازي ميکنم اما شرط بندي نميکنم. آنها هم شروع کردند به مسخره کردن و تحريک کردن و گفتند: ترسيده، ميدونه ميبازه. يکي ديگه گفت : پول نداره و... 🔸ابراهيم برگشت وگفت : شرط بندي حرومه، من هم اگه ميدونستم هفته هاي قبل با شما بازي نميکردم، پول شما رو هم دادم به ، اگر دوست داريد، بدون شرط بندي بازي ميکنيم. که البته بعد از کلي حرف و سخن و مسخره کردن بازي انجام نشد. 🔹 دوستش می گفت: با اينكه بعد از آن ابراهيم به ما بسيار توصيه كرد كه شرط بندي نكنيد. اما يكبار با بچه هاي محله نازي آباد بازي كرديم و مبلغ سنگيني را باختيم! آخرای بازي بود كه ابراهيم آمد. به خاطر شرط بندي خيلي از دست ما عصباني شد. 🔸از طرفي ما چنين مبلغي نداشتيم كه پرداخت كنيم. وقتي بازي تمام شد ابراهيم جلو آمد وتوپ را گرفت و گفت : كسي هست بياد تك به تك بزنيم؟ از بچه هاي نازي آباد كسي بود به نام ح.ق كه عضو تيم ملي وكاپيتان تيم برق بود. با خاصي جلو آمد وگفت: سَرچي!؟ ابراهيم گفت: اگه باختي از اين بچه ها پول نگيري. او هم قبول كرد. 🔹ابراهيم به قدري خوب بازي كرد كه همه ما تعجب كرديم. او با اختلاف زياد حريفش را شكست داد. اما بعد ازآن حسابي با ما دعوا كرد! ابراهيم به جز واليبال در بسياري از رشته هاي ورزشي داشت. در کوهنوردي يک ورزشکار کامل بود. تقريباً از سه سال قبل از پيروزي انقلاب تا ايام انقلاب هر هفته صبحهاي جمعه با چندنفر از بچه هاي زورخانه ميرفتند تجريش. نماز صبح را در صالح ميخواندند، بعد هم به حالت دويدن از کوه بالا ميرفتند. آنجا صبحانه ميخوردند و برميگشتند. 🔸فراموش نميكنم. ابراهيم مشغول تمرينات كشتي بود و ميخواست پاهايش را قوي كند. از ميدان دربند يكي از بچه ها را روي كول خود گذاشت و تا نزديك آبشار دوقلو بالا برد! اين کوهنوردي در منطقه دربند و کولکچال تا ايام پيروزي انقلاب هر هفته ادامه داشت. ابراهيم را هم خيلي خوب بازي ميكرد. در پينگ پنگ هم استاد بود و با دو دست و دو تا راكت بازي ميكرد وكسي حريفش نبود. 📚 سلام بر ابراهیم https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻شرمنده و سربه‌زیر باشید! ◽️ اینکه حالا مردم شعار می‌دهند که «بگذارید ما نفس بکشیم»... درواقع حرف دل همه ملت‌هایی است که در آنجا ظالمانه وارد شده و اقدام کرده است.» 🔻 کدام ایرانی‌ها باید و سربه‌زیر باشند؟ در پاسخ باید گفت: ⓵ کسانی باید شرمنده و سربه‌زیر باشند که در ۴۱ سال گذشته، خطر آمریکا را «توهم » می‌پنداشتند. ⓶ کسانی که تنها راه پیشرفت ایران را فاصله گرفتن از آموزه‌های دینی و پذیرش نظام لیبرال دموکراسی غربی دانستند. ⓷ کسانی که با تحقق از سال ۱۳۷۶ به بعد، کشورهای غربی را الگوی جامعه مدنی خود می‌دیدند. ⓸ کسانی که با شعار سیاسی، مذهب را در ایران مانع اصلی رسیدن به توسعه می‌دانستند و همانند غربی‌ها مبارزه با دین، مذهب و جریان و در کشور را اولویت اصلی خود قرار دادند. ⓹ کسانی که داخل کشور، به شکل‌های مختلف شعار و آتش زدن پرچم آمریکا را زیر سؤال می‌بردند و آن را اهانت به ملت آمریکا تلقی می‌کردند. ⓺ کسانی که سردمداران ایالات متحده و دولت این کشور را قابل اعتماد و مذاکره می‌دانستند. ⓻ کسانی که در سال‌های اخیر، برای توجیه مذاکره با آمریکا رسماً اعلام کردند آمریکا دیگر گرگ نیست و همانند میشی است که می‌توان از آن بهره برد. 🔺 آری این قبیل افراد که نام، رویکرد سیاسی، وابستگی جریانی، نوشته‌ها و صحبت‌های‌شان موجود است، باید شرمنده و سربه‌زیر باشند. ✍دکتر یدالله جوانی https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💢حواست به كوتاهی زندگی باشد زندگی به همين آسانی ميگذرد ❄️ مثل زمستانی که رفت 🌸 مثل بهاری که تمام شد 🍃چشم به هم بزنی تابستان هم رفته ⌛️ قدر لحظه های زندگی را بدان و هرگز افسوس آنچه گذشته را نخور ڪانال زلال مــ💖ــعرفت https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎 1⃣ 📖 آیۀ ۴ سوره مبارکه حمد : «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» مالک روز حساب. ◻️ در این آیۀ شریفه، خداوند دلیل دیگری از دلایل اختصاص حمد به ذات اقدس خویش را بیان می‌فرماید. طبق آنچه بیان شد، حمد تنها به عملی تعلّق می‌گیرد که سرانجامی نیکو داشته باشد و فاعلی که شایستۀ بزرگداشت باشد و در مسیر انجام‌ دادن فعل خویش هدفمند و از فعل او نتیجه‌ای حاصل شود. حال، اگر خداوند سبحان شایستۀ حمد است و همۀ حمدها از آنِ اوست، پس باید در خلقت انسان و آفرینشِ او غایتی وجود داشته باشد و این آفرینش به سرانجامی نیکو برسد. ◻️ به‌همین‌سبب در این آیۀ شریفه، سخن از روز واپسین و جهان آخرت به‌میان می‌آید تا این مجموعه بدان ختم شود. 🔖تفاوت «مالِک» و «مَلِک»: بین قاریان قرآن در قرائت واژۀ «مالِک» در این آیۀ شریفه اختلاف است. کلمۀ «مالِک» از ریشۀ «مِلْک» مشتق شده که به‌ معنای مالکیت است؛ اما واژۀ «مَلِک» از ریشۀ «مُلْک» گرفته شده که به‌ معنای مُلوکیت و فرمانروایی است. مالِک کسی است که تسلط و اختیار بر اشیای خارجی دارد؛ مانند مالک خانه، مالک اتومبیل، مالک زمین و مانند آن. اما «مَلِک» کسی است که بر افراد و اشخاص سلطه و اختیار دارد و به‌اصطلاح، فردی است که امر و نهی و تدبیر امور در دست اوست. بنابراین «مَلِک» محدودتر از «مالِک» است. ◻️حال، اینکه خداوند متعال مالِک است یا مَلِک، بستگی به شناخت و ارتباط این وصف با عبارت بعدی، یعنی «یَوْمِ الدِّینِ» دارد. ✔️ پس نخست باید این عبارت بررسی شود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ پس از فروش پس گرفته ميشود 〽️ مستحب است جنسی را كه خريدار يا فروشنده پس میاورد بگيرند و اقاله كنند. 📔 مراة الكمال ج ۲ ص ۱۲۵ 〽️ كسي كه درخواست مسلمان را برای پس گرفتن جنس بپذيرد خداوند تعالی روز قيامت از لغزش او در گذرد . 📚 كافي ج ۵ ص ۱۵۳ (باب اداب التجاره ) 📋متاسفانه نوشته بيشتر مغازه داران مسلمان این است : 👇 🔸پس از فروش پس گرفته نميشود https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻... مَنْ اَکَثَرَ اَهْجَرَ وَ مَنْ تفکّر اَبْصَر... 💫 امام علی علیه‌السلام به مقایسۀ سخن‌گفتن و سکوت می‌پردازد و آداب و آفات کلام را تبیین می‌فرماید. 🖋 باید گفت قطعاً جایگاه صمت و سکوت فراتر از نطق و کلام است. البته با همان تعریف درستِ صمت؛ اینکه سکوت از سر تأمل و تفکر باشد، نه از سر جهل یا راحت‌طلبی و عافیت‌جویی. ◽️ به‌عبارت‌دیگر، مطلقِ ساکت‌ماندن و سخن‌نگفتن ارجحیت ندارد و در جایی که گفتن وظیفه است، باید به آن عمل کرد و مطابق اصول عقل و شرع سخن گفت . 💫 چنان‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبۀ متقین و در توصیف پرهیزکاران می‌فرماید. ◻️«مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ» گفتارشان صواب است. به فرمودۀ ایشان متقین کسانی هستند که جایگاه سکوت و سخن را به‌دقت شناخته‌اند و هرگز یکی را در جای دیگری به‌کار نمی‌برند. ◽️ هیچ شکی نیست که مقام سکوت، محفوظیت بیشتری نسبت به مقام سخن دارد و به‌همین‌دلیل هم توصیۀ بیشتری به آن شده است. 💫امام علی علیه‌السلام رو به مخاطب خویش می‌فرماید : اگر تو پاره‌ای از اوقات خود را به سکوت بگذرانی و لب فروبندی، ممکن است در این کار به زیاده‌روی دچار شده و از حد اعتدال خارج شوی؛ یعنی جایی که مقام گفتار است، ساکت بمانی و چیزی نگویی. ◻️ ازطرف‌دیگر ممکن است درجای دیگر، به‌عکس عمل کنی و پاره‌ای از وقت خود را به سخن‌گفتن بگذرانی و جایی که باید سکوت کنی، ناطق باشی و نه صامت. ◻️اگر این دو حال را با هم مقایسه کنی، قطعاً حالت اول رجحان بیشتری دارد و کار آدمی در آن موضع آسان‌تر است؛ یعنی اگر در جایی انسان سخن نگفت و مطلبی را منتقل نکرد، به‌راحتی می‌تواند پوزش بخواهد و از همین جا مطلب را از سر بگیرد و بیان کند، اما اگر سخنی نابجا به زبان آمد و مطلبی ناگفتنی فاش شد، دیگر جبران‌شدنی نیست؛ تیری که از کمان «مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ» بیرون رفت دیگر به تیردان بازنمی‌گردد. ◻️به‌عبارت‌‌دیگر، تفریط در کلام جبران‌ شدنی نیست، اما تفریط در سکوت را می‌توان جبران کرد؛ زیرا سکوت را می‌توان به کلام تبدیل کرد، اما کلام را نمی‌توان به‌سکوت بدل نمود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا