eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 💌 ❣مهدے جان! ▫️هرچه کردم بنویسم ز تو مدح وسخنی یا بگویم زمقام تو که یابن الحسنی این قلم یار نبود و فقط این جمله نوشت : پسر حیـــدر کرار تو ارباب منی ❣آقا جان ▫️چیست این دلشوره های بیکران ▪️پشت کاشی های سبز جمکران ▫️کشتی امید در گل تا به کی ▪️بانگ اللهم عجل تا به کی ▫️تا به کی از داغ هجران تو صبر ▪️جلوه کن ای آفتاب پشت ابر 💌 التماس دعا🤲 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻محبوبترین مومنین نزد خدا ✨امام علي‏ عليه السلام : ◽️إنَّ أحَبَّ المُؤمنِينَ إلَي اللَّهِ مَن أعانَ المُؤمِنَ الفَقيرَ مِنَ الفَقرِ في دُنياهُ و مَعاشِهِ، ◽️محبوب‏ترين مؤمن نزد خداوند، كسي است كه مؤمن فقيري را، در تنگدستي دنيا و گذران زندگي، ياري رساند. 📚 تحف العقول، ص ۳۷۶ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅  
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📖 🔻 📜 برات آزادی از دوزخ ✍روایت نموده اند که رسول خداﷺ روزی از قبرستان گذر می نمودند نزدیک قبری رسیدند به اصحاب خویش فرمودند: 🔸"عجله کنید و بگذرید اصحاب تعجیل کردند و از آنجا گذشتند و در وقت مراجعت چون به قبرستان و آن قبر رسیدند خواستند زود بگذرند حضرت فرمودند: عجله نکنید." ➖اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! چرا در وقت رفتن امر به عجله کردن فرمودید 🌟 حضرت فرمودند: صاحب این قبر را عذاب می کردند و من طاقت شنیدن ناله و فریاد او را نداشتم اکنون خدای تعالی رحمتش را شامل حال او کرد، ➖گفتند: یا رسول الله! سبب عذاب و رحمت به او چه بود؟ 🌟حضرت فرمودند: این مرد، مرد فاسقی بود که به سبب فسقش تا این ساعت در اینجا معذب بود کودکی از وی باقی مانده بود در این وقت او را به مکتب بردند و معلم به این فرزند بسم الله الرحمن الرحیم را تعلیم نمود و کودک آن را بر زبان جاری نمود، 🔻 در این هنگام به فرشتگان عذاب خطاب رسید که دست از این بنده فاسق بردارید و او را عذاب نکنید روا نباشد که پدر را عذاب کنیم در حالی که پسرش به یاد ما باشد 📚ر.ک: داستان هایی از بسم الله الرحمن الرحیم 2/86 85 به نقل از: تفسیر متهج الصادقین /32. 📌محمدحسین محمدی ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ #شرح_زیارت_جامعه_کبیره 0⃣1⃣#قسمت_دهم⑩ 🔻 «وَ أَرْكَانَ الْبِلاَد ..» یعنی شما رکن و‌
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 1⃣1⃣⑪ 🔻«وَ سُلالَةَ النَّبيِّينَ ..» 🔹سلاله یعنی و جوهرکشی شده یک چیزی. مثلا یک بوته گل سلاله ایست از کلیت آن گل، یا گلاب شاید مثال خوبی باشد گلابی که انسان می گیرد سلاله آن بوی گل هست. 🔸می گوید اهل بیت هم سلاله ی انبیاء هستند یعنی تمام و فضایل آسمانی انبیاء و ‌مرسلین خلاصه همه چیز آنها، این جوهره اصلی آنها را بزرگوار ما هم دارند. 🔻 «وَ صَفْوَةَ الْمُرسَلِينَ ..» 🔹صفوة و سلاله تقریبا هم معنا هستند؛ همان معنای خلاصه شده و جوهره و برگزیدگی را دارد. 🔸اما صفوة یک مقام دارد، شاید در صفوة حتی آن کوچکترین زواید و‌ عوارض هم تصفیه می‌شود و می شود. 🔹حالا مگر رسول ممکن است چیز زائدی داشته باشد می گوییم نه. اما ما داشتیم برخی انبیاء و مرسلین ترک اولی می کردند. یک کاری مثلا.. نه اینکه بگوییم گناه یا مکروه باشد، در شأن یک رسول ممکن بود نبود. مثل کاری که حضرت آدم کرد و از آن درخت ممنوعه خورد. 🔸آن درخت ممنوعه هم حالا تفاسیر متفاوت است، برفرض تفسیر میوه را بگیریم، میوه اش که نبود، بعد آن دستور خدا هم دستور نهی مولوی نبود می‌گویند بعضی نهی ارشادی بود، جنبه داشت جنبه توصیه ای بود، به هر حال همان را هم نباید انجام می داد، به این می گویند ترک اولی. 🔸می گویند ائمه «وَ صَفْوَةَ الْمُرسَلِين» هستند یعنی شما و خلاصه برگزیده تر از انبیاء هستید یعنی آن صفات ترک اولی را هم شما ندارید. پس صفوة مقامی هست بالاتر از سلاله. 🔹 در ممکن است زائدهایی باشد اما در به هیچ عنوان زائده نیست و خالص شده و کامل شده است. پس مقام ائمه بالاتر از مقام انبیاست. 🔻در زیارت وارث می گوییم «السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ نوحٍ نَبى اللهِ..» 🔸یعنی ائمه ما از تمامی انبیاء صفات و برجسته شان را هستند، به قول معروف آنچه خوبان دارند ائمه ی ما یکجا دارند. 🎤استاد احسان عبادی ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎 📖 «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» ( عنکبوت ۴۵)آیا نماز انسان را از گناه و فحشا باز میدارد؟ ❓اگر اینچنین است چرا برخی از نمازگزاران گناه می کنند؟ 🔖 معناي آيه اين نيست که هر کسي نماز به جا آورد، قطعاً نمازش او را از همه منکرات بازمي دارد. 🔺 کليّت اين جمله مردود است و واقعيت خلاف آن است. ◽️ پس ممکن است کسي نماز بخواند، اما نمازش خاصيت بازدارندگي از گناه را نداشته باشد. ◽️ تنها نماز مقبول و جامع الشرايط صحت و کمال اين خاصيت را دارد، گرچه نماز فاقد شرايط به صورت جزئي و تا حدودي، از خاصيت بازدارندگي بهره‏ مند است . ◽️ کسي که نماز مي خواند، يکي از شرايطش اين است که از نجاسات بپرهيزد يا با لباسي که از مال غصبي تهيه شده، نماز خواندن صحيح نيست. تقيد نمازگزار به پاکي و پاکيزگي بدن و مال و مراعات اموال ديگران و به دست آوردن مال حلال، نوعي خاصيت بازدارندگي از فحشا و منکر است. ◽️ همچنين نماز ذکر است و انسان را از غفلت که ريشه بسياري از گناهان است، خارج مي کند. ◽️ نماز ذکر و توجه به خداست و همين امر باعث نورانيت دل و از بين رفتن تمايل به گناه در انسان مي شود. ◽️ نماز باعث تقويت ايمان به خدا و معاد مي شود و همين امر باعث دوري از گناهان در آينده مي شود. ◽️ نماز به همراه دعا و استغفار است و از اين طريق نمي گذارد سياهي گناه همه دل را بپوشاند و انسان قساوت قلب بگيرد که اين قساوت خودش عامل بسياري از گناهان است. ◽️ نماز عامل تقويت تقوا است و تقوا سدي محکم در برابر گناهان ايجاد مي کند. ◽️ نماز ريشه گناهان (کبر و غرور) را مي‌خشکاند : ريشه بسياري از گناهان، غرور و خودپسندي است، يعني عاملي که ابليس (عابد چند هزار ساله مستجاب الدعوه) را از مقام عبوديت، انداخت و به «شيطنت» و «رجيم» متصف ساخت. ◽️ بنابراين معناي آيه و روايات تنها مي تواند نماز مقبول الهي باشد؛ يعني آن نمازي که باعث تقويت ايمان و تقوا و به همراه دعا و استغفار باشد و همه شرايط ظاهري و باطني آن مراعات شده باشد. ◽️ در ضمن سیاق آیات شاهد بر این است که مراد به این بازداری، بازدارندگی طبیعت نماز از فحشاء و منکر است، البته بازداریش هم به نحو اقتضاء ‌است نه علیّت تامه، که هر کس نماز خواند دیگر نتواند گناه کند. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎴ضرب المثل های فارسی در احادیث 🌊آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید (امثال و حکم ، ج ۱ ، ص ۸) 🔻نظیر سخن پیامبر ﷺ : [مالایدرَک کلُّهُ لایترَک کلُّهُ]؛ (عوالی اللآلی ، ج ۴، ص ۵۸) 🔺آنچه را کامل به دست نمی آید ، نباید به تمامی وانهاد. 📌حجت الاسلام سید محسن موسوی ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا