eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📛 ‏‏خوردن مال دیگری بدون دعوت ، اذن و رضایت او حرام است اگرچه کافری باشد‏‎ ‎‏که مالش محترم است. و باید با علم و مانند آن، رضایت او احراز شود . 📙 در حدیث وارد‏‎ ‎‏است که : «کسی که از طعامی بخورد که به آن دعوت نشده است، در حقیقت پاره ای از‏‎ ‎‏آتش را خورده است».‏ 📚 تحریرالوسیله ج۲ م ۲۸ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💢 معاشرت با تارك خمس 📌 رفت و آمد با خانواده اى كه خمس پرداخت نمى كند، چه حكمى دارد؟ ✍ همه مراجع (به جز تبريزى، سيستانى و وحيد) : ◽️معاشرت با آنان اشكال ندارد و اگر يقين نداشته باشد به غذاى آنها خمس تعلق گرفته، خوردن آن نيز جايز است و چنانچه احتمال تأثير بدهد، آنان را ارشاد كند. ✍آيات عظام تبريزى و سيستانى: ◽️ معاشرت با آنان اشكال ندارد و مى تواند از غذاى آنها استفاده كند و چنانچه احتمال تأثير بدهد، آنان را ارشاد كند. ✍ آيه الله وحيد : ◽️ معاشرت با آنان اشكال ندارد و اگر يقين نداشته باشد به غذاى آنها تعلق گرفته و شك دارد، بنابر احتياط واجب خوردن آن جايز نیست. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✋ سلام صبحتون بخیر ☀️ امروز و هر روزتون همراه بانگاه خدا ان شاءالله 🙏 ‌ ‌ ♡بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ♡ 🔻 🏴 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ ══✙❆🔆❆✙══ 🔻 🤲 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏. ══✙❆🔆❆✙══ 🤲 اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى ══✙❆🔆❆✙══ 📿 صدمرتبه 🌾 «یا ذالجَلالِ وَ الاِکرام» 📿489 مرتبه «یا فَتّاحُ» 🙏 التماس دعا 🙏 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💫 آیت الله جوادی آملی : 🔻به ما توصیه کردند این دعای نورانی را در زمان غیبت حضرت بخوانیم چرا که این دعا به ما کمک می کند در زمان غیبت حضرت از هر خطری نجات پیدا کنیم و بفهمیم بین غدیر و سقیفه چه فرقی است؟! در این دعا از خداوند میخواهیم 🔻«اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ»؛ خدایا خودت را به من بشناسان، چرا که تا الله را نشناسم نخواهم توانست خلیفه الله یعنی رسول گرامی اسلام را بشناسم؛ 🔻«فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ». انسان تنها در صورت شناخت الله می تواند فرستاده او یعنی امر رسالت را بشناسد و پیغمبر را باید با پیغمبری شناخت و بعد از این نوع شناخت فرستاده خدا، انسان می تواند جانشینان او یعنی امر ولایت و امامت را بشناسد. ➖ از این رو در ادامه این دعا می خوانیم: 🔻« اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ ». ➖ این دعا یک دعای برهانی است که امام صادق علیه السلام برای تبیین ارتباط بین الوهیت، رسالت و امامت و هدایت بیان فرمودند و لذا در بخش پایانی دعا می فرماید؛ 🔻«اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى» یعنی روشن می سازد نمی توان بدون امامت، ولایت و نبوت، دین و خدای سبحان را شناخت و در این مسیر نیز باید از خود الله کمک گرفت. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻 آثار صدقه ✨ صدقه، هفتاد بلا را رفع می کند. چند تا از بلاهایی که با رفع می شود، شناخته شده است❓ کدام بلاها با صدقه رفع نمی شود❓ 🔆 به حسب آنچه در روایات آمده است صدقه هفتاد نوع بلا را دفع می کند ،لکن باید توجه داشت بیشتر اوقات عدد هفتاد ویا هفتاد هزار و مانند آن اعداد تکثیری است؛ 🔺 یعنی برای بیان کثرت است نه اینکه خصوص هفتاد و نه بیشتر وکمتر مراد باشد , در هر صورت برخی موارد آن که در روایات آمده جذام و برص و ناگهانی است؛ 🔺 لکن تمامی موارد آن در روایات نیامده به صورت کلی هم در روایات آمده که صدقه مریضی را دور میکند با توجه به این روایات معلوم میشود عدد هفتاد تکثیری است وخصوصیتی ندارد وهر مرضی را میشود باصدقه دور کرد به روایات ذیل توجه کنید : 💫 رسولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: 🔻الصَّدَقَةُ تَمنَعُ سَبعینَ نَوعاً مِن أنواعِ البَلاءِ ، أهوَنُها الجُذامُ والبَرَصُ .   🔺صدقه ، هفتاد نوع را دفع مى کند که ساده ‌ترین آنها جذام و پیسى است .  🔻 الصَّدَقَةُ تَدفَعُ مِیتَةَ السُّوءِ .  🔺 صدقه از مردن بد و دلخراش جلوگیرى مى کند .  🔻تَصَدَّقُوا وداوُوا مَرضاکُم بالصَّدَقَةِ ؛ فإنَّ الصَّدَقةَ تَدفَعُ عنِ الأعراضِ والأمراضِ ، وهِیَ زیادَةٌ فی أعمارِکُم وحَسَناتِکُم .  🔺صدقه بدهید و خود را با صدقه درمان کنید ؛ زیرا صدقه از پیشامدهاى ناگوار و بیماریها جلوگیرى مى کند و بر عمر و شما مى افزاید .  ✨ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند : 🔻اَلضّيافَةُ اَوَّلُ يَومٍ وَ الثانى وَ الثالثُ وَ ما بَعدَ ذلِكَ فَاِنَّها صَدَقَةٌ تُصَدّق بِها عَلَيهِ؛ 🔺ميهمانى يك روز و دو روز و سه روز است، بعد از آن هر چه به او دهى صدقه محسوب مى ‏شود. 📚 كافى ج ۶، ص ۲۸۳ ✍ پ.ن . اجل قطعی ومحتوم را با صدقه نمی توان دفع کرد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 📌 ✨ امام صادق علیه السلام : ◽️ مَنْ تَصَدَّقَ فى يَوْمٍ اَو لَيْلَةٍ اِنْ كَانَ يَوْمٌ فَيَوْمٌ وَ اِنْ كانَ لَيْلَةٌ فَلَيْلٌ دَفَعَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ عَنْهُ الْهَمَّ وَ السَّبُعَ وَ ميتَةَ السُّوءِ؛ ➖هر كس در روز و يا صدقه بدهد ـ اگر روز است روز و اگر شب است، شب ـ خداوند از او غم و اندوه، درنده و بد را دور مى‏ كند. ◽️الصَّدقه دِرهَمُ اَفضَلُ مِن صِيامِ يَومِ؛ ➖يك درهم دادن از يك روز روزه مستحبى برتر است. 📚 ثواب الأعمال ص ۱۴۰ من لا یحضر ج ۲ ص ۸۴ ✨ امام باقر علیه السلام : ◽️ اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ ؛ ➖ كار خير و صدقه، را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ كنند. 📚من لا یحضر ج ۲ ، ص ۶۶ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 اهمیت صدقه ✨ روزي حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از شيطان پرسيدند: ➖ اي ملعون چرا مانع از صدقه دادن مي شوي؟ شيطان گفت: ➖ اي رسول خدا اگر اره اي بر سرم گذارند و مانند درخت اره ام كنند برايم راحت تر است از تحمل دادن اشخاص. 💫 حضرت فرمودند : چرا از صدقه دادن مردم ناراحتي؟ ➖ شيطان جواب داد ، در صدقه پنج خصلت است: 1⃣ مال را زياد مي كند 2⃣ مريضان را شفا مي دهد 3⃣ بلاها را دفع مي كند 4⃣ صدقه دهندگان به سرعت از پل صراط عبور مي كنند 5⃣ بدون حساب وارد حساب می‌شوند و عذابی برايشان نيست ✨ رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از شنيدن اين سخنان از به او فرمودند: خدا عذابت را زياد کند. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ✨ رسول اكرم ﷺ فرمودند : ☘ دخلت الجنّة فرأيت على بابها : 🔻الصّدقة بعشرة و القرض بثمانية عشر فقلت يا جبريل كيف صارت الصّدقة بعشرة و القرض بثمانية عشر قال لأنّ الصّدقة تقع في يد الغنيّ و الفقير و القرض لا يقع إلّا في يد من يحتاج إليه. 🔺 وارد بهشت شدم، ديدم بر در آن نوشته است (ثواب) صدقه ده برابر است و قرض هجده برابر. 🔻 گفتم : اى جبرئيل چرا صدقه ده برابر و قرض هجده برابر است؟ 🔺گفت : زيرا صدقه به دست نيازمند و بى ‏نياز مى ‏رسد اما قرض جز به دست كسى كه به آن نياز دارد، نمى ‏رسد. 📚 نهج الفصاحه ص ۴۸۰ ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ✨ پيامبر ﷺ میفرمایند: 🔻اَلصَّدَقَةُ بِعَشرَةٍ وَ القَرضُ بِثَمانِيَةَ عَشرَ وَ صِلَةُ الاِخوانِ بِعِشرينَ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ بِاَربَعَةٍ وَ عِشرينَ؛ 🔺صدقه دادن، ده حسنه، قرض دادن، هجده حسنه، رابطه با برادران [دينى‏]، بيست حسنه و صله رحم، بيست و چهار حسنه دارد. 📚 كافى ج۴ ، ص ۱۰ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻 در ماه 💫 سيد بن طاوس رضي الله عنه در اقبال نقل كرده است كه در اين ماه در هر وقت كه خواهد چهار ركعت نماز بكند يعنى به دو سلام ◽️ در ركعت اول بخواند حمد و يك مرتبه آية الكرسي و بيست و پنج مرتبه سوره قدر ◽️ و در ركعت دوم حمد و يك مرتبه سوره تکاثر و بيست و پنج مرتبه توحید ◽️ و در ركعت سوم حمد و يك مرتبه کافرون و بيست و پنج مرتبه فلق ◽️ و در ركعت چهارم حمد و يك مرتبه نصر و بيست و پنج مرتبه ناس 🔻و بعد از سلام ركعت چهارم هفتاد مرتبه بگويد : 📿 سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ و هفتاد مرتبه‏ : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🔻پس سه مرتبه بگويد : 🤲اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ‏ ▪️پس سر به سجده گذارد و بگويد سه مرتبه : 📿 يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏ 🤲 پس هر حاجت كه دارد از حق تعالى طلب نمايد هر كه چنين كند خدا خودش را و مالش را و زن و فرزندان او را و دين و دنياى او را تا سال ديگر حفظ كند ☑️ و اگر در اين سال بميرد بر شهادت بميرد يعنى ثواب شهيدان داشته باشد ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ✦•▷ پـــرســ❓ـــش✦ ❓چرا در اماکن تخییری مي‌توانيم نماز را كامل بخوانيم، با اينكه مسافر هستيم و حكم اصلي ما قصر خواندن است؟ 💢 اگرچه بعضي از مراجع تمام خواندن در این اماکن را بهتر می‌دانند. ✦پـــاســــ✅ـــخ ◁•✦ 🔻 اولين پاسخ آنست كه ما دانش فلسفه احكام را در اختيار نداريم. بسياري از امور هست كه واجب است، اما علت و فلسفه آن بر ما پوشيده است. امّا چون بنده خدا هستيم بايد از فرمانش اطاعت كنيم. اين مسئله نيز از قانون فوق مستثنی نيست. 💯 یقینا احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی هیچ‌ چیزی بدون جهت، حلال و یا واجب نشده است، این‌طور نیست که احکام بدون حکمت و ملاک و معیار و آثار برای بشریت آورده شده باشد ◽️البته چنان نيست كه عقل آدمی از درك بعضي از حكمتهاي يك حكم كاملاً عاجز باشد. حداقل، به صورت احتمال مي‌توانيم به فلسفه پاره‌ای از احكام دست يابيم. 📖 در آیات و روایات به صورت کلی و جزئی به برخی از حکمت‌ها (چرایی‌ها) اشاره شده است. در مواردی هم می‌توان از قرائن و روح کلی دستورات الهی به این حکمت‌ها دست یافت، اما این را هم باید توجه داشت که اگر در مواردی حکمت و چرایی احکام فقهی بیان نشده، این خود دارای چرا و حکمت و مصلحتی است و آن پرورش روح تعبّد و عبودیت و بندگی در انسان است. ◽️ از آن جمله در مواردي كه فلسفه حكمي در روايت آمده باشد از آن طريق مي‌توانيم به فلسفه حكم دست يابيم. در مورد حكم مخيّر بودن انسان بين شكسته و تمام خواندن نماز در اماکن تخییری می‌توان به امور زير اشاره كرد: 1⃣ شرافت و فضيلت آن مكانها : در اسلام تأكيد فراوان شده كه نماز حتي ‌الامكان در مسجد خوانده شود و در ميان مساجد ثواب يك ركعت نماز در ➖ مسجدالحرام برابر با صد هزار ركعت نماز است. ➖ در مسجدالنّبي برابر با ده هزار ركعت ➖ در مسجد كوفه و مسجدالاقصي هزار ركعت ➖ در مسجد جامع شهر برابر با صد ركعت، ➖ مسجد محله ۲۵ نماز ➖ در مساجد بازار ۱۲ نماز ثواب ذكر شده است. 🔺 اين شرافت در خصوص مساجد معروف چهارگانه موجب مي‌گردد كه شارع مقدس زمينة استفاده هر چه بهتر و بيشتر از آن مكانها و ثواب عمل در آن مكان‌هاي مقدس را فراهم نمايد، يكي از زمينه‌هايي كه شارع مي‌تواند فراهم نمايد، همين برداشتن حكم وجوب قصر مي‌تواند باشد. چون مي‌دانيد كه وجوب قصر نماز مسافر به دليل لطف و رحمت و رأفتي است كه خداوند رئوف بر بندگان ناتوانش فرموده است. و تكليف را آسان‌تر نموده است. ◽️ولي اگر اين لطف موجب گردد كه يك ثواب بسيار بزرگ از دست او برود، ديگر لطف نمي‌تواند باشد. خداوند، براي اينكه هم جنبة سهل و آسان بودن دين را حفظ كرده باشد و هم زمينه استفاده از چنان لطفي را فراهم نموده باشد، در اين مكانها حكم به تخيير داده است و از اين طريق زمينة بهره‌مندی بيشتر سالك راه رضای حق را فراهم و امكان گفتگوي بيشتر او را با معبودش مهيا نموده است. 2⃣ وجه دوم كه شايد بتوان گفت، آنست كه آن اماكن مقدس حكم وطن آدمي را دارد. 🕌 زيرا يکي خانه توحيد است ➖و ديگري خانه نبوت ➖و سوم خانه ولايت ➖و حرم سيد الشهداء خانه شهادت، و هر يک از اين خانه ها برای مسلمان حکم خانه خودش را دارد. 🔺آنچه گفته شد فقط يک احتمال است و ما بر اساس روايات معتبر فقط در همين چهار مکان مجاز به تمام خواندن نماز هستيم و فلسفه تفاوت اين چهار مکان با ساير محل‌ها بر ما روشن نيست. https://b2n.ir/644069 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 حکم نماز و روزه در اماکن تخییر از نظر امام خامنه ای : ❓محدوده حریم اماكن تخییر (مكه، مدینه، كربلا، كوفه) كه مسافر می‌تواند در آنها نماز را كامل بخواند چه‌قدر است؟ مشخص بفرمایید. ✅ ج) در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلی و همچنين در مسجد كوفه و حائر حسينی حكم تخيير بين قصر و اتمام برای مسافر جاری است. ❓س : نماز مسافر در حرم امام حسین(ع) در چه محدوده مخیر بین قصر و اتمام است؟ ✅ ج) تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجره‌ها و درها و رواق می‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل می‌شود. ❓س : حکم نماز در کربلا (داخل صحن شریف) از نظر شکسته یا کامل خواندن چیست؟ ✅ ج) نماز داخل صحن شريف برای مسافر شکسته است. ❓س : در اماکنی که نمازگزار بین کامل و شکسته خواندن نماز مخیّر است همچون مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) وحائر حسینی(ع) و مسجد كوفه، اگر کسی کمتر از ده روز بماند، آیا بدون قصد ده روز جایز است روزه بگیرد؟ ✅ ج) حکم تخيير در اماکن چهارگانه اختصاص به نماز دارد؛ و روزه‌ی مسافری که قصد اقامت ده روز نکرده، صحيح نيست. ❓س : آیا در مدت پنج یا شش روزی که در مکّه هستم می‌توانم روزه بگیرم؟ حکم آن در مدینه چیست؟ ✅ ج) اقوی عدم جواز روزه مستحبّی در سفر است. مگر در موارد معيّن، که از جمله آن سه روز روزه گرفتن برای برآورده‌شدن حاجت در مدينه است؛ و احتياط مستحب آن است که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه روزه بگيرد؛ و مادامی که قصد اقامت ده روز نکرده باشد، روزه ماه رمضان صحيح نيست. ❓س : در اماکنی که بین شکسته و کامل خواندن نماز مخیّرند، آیا بهتر است که مکلّف نمازش را شکسته بخواند یا کامل؟ ✅ ج) تمام خواندن، افضل است. ❓س : آیا به نظر حضرتعالی تخییر در اماكن اربعه ابتدایی است یا استمراری؟ ✅ ج) استمراری است. ❓س : کسی که در اماکن تخییر نماز چهار رکعتی از او فوت شده، بنابر قاعده «هرطور فوت شده قضا کن» آیا بین شکسته یا کامل قضا کردن مخیّر است؛ یا واجب است به‌صورت شکسته قضا کند؟ ✅ ج) اگر قضای آن را در اماکن تخيير به‌جا آورد، بين شکسته و کامل خواندن مخيّر است؛ ولی در غير اماکن تخيير، احتياط واجب آن است که شکسته قضا کند. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 حکم روزه گرفتن در اماکن چهارگانه تخییری : ❓س. در اماکنی که نمازگزار بین کامل و شکسته خواندن نماز مخیّر است همچون مسجدالحرام و مسجدالنبی(صل الله علیه و آله) وحائر حسینی(علیه السلام ) و مسجد کوفه، اگر کسی کمتر از ده روز بماند، آیا بدون قصد ده روز جایز است روزه بگیرد؟ ✅ ج) حکم تخییر در اماکن چهارگانه اختصاص به نماز دارد؛ و روزه‌ی مسافری که قصد اقامت ده روز نکرده، صحیح نیست. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 محدوده تخییر در مکه و مدینه ❓س :حکم تخییر نماز به صورت شکسته یا تمام برای مسافر، فقط در مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه واله) می باشد یا در تمام مدینه و مکه جاری است؟ با توجه به توسعه دو شهر مکه و مدینه حکم نسبت به مناطق جدید چگونه است؟ ✅ ج : حکم تخییر در تمامی مکه و مدینه جاری است و مخصوص مسجد الحرام و مسجد النبی(صلی الله علیه واله) نیست ولی احتیاط مستحب آن است که اکتفا به دو مسجد شود و مقصود از شهر مکه و مدینه، شهر مکه و مدینه­‌ی فعلی است نه قدیمی. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 حکم تخییر در مسجد کوفه ✅ حکم تخییر نماز در مسجد کوفه (بین شکسته و تمام) برای مسافر، اختصاص به مسجد کوفه دارد و نسبت به شهر کوفه، بنابر احتیاط واجب حکم تخییر جاری جایز نیست. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 روزه در اماکن تخییر : ❓ س : در اماکنی مثل مسجد کوفه مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه واله) که مسافر مخیر است بین خواندن نماز به صورت تمام و شکسته نسبت به روزه نیزمخیر می باشد ✅ ج) در اماکن چهارگانه­‌ی تخییر، حکم اختصاص به نماز دارد و مسافر نمی تواند در این اماکن روزه­‌ی ماه مبارک رمضان را بگیرد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 شکسته خواندن نماز ظهر و کامل خواندن نماز عصر 👇 ❓س : آیا در اماکن چهارگانه تخییری می توانیم نماز ظهر را شکسته و نماز عصر را تمام بخوانیم؟ ✅ ج) اشکال ندارد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 تغییر نیت از نماز شکسته به نماز تمام در بین نماز ✅ در اماکن تخییر، اگر مسافر در ابتدا نیت قصر کرد ولی در ادامه‌­ی نماز، نیت تمام نمود، اشکال ندارد و نمازش صحیح است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 نیت تمام و شکسته در بین نماز در اماکن تخییر ✅ در اماکن تخییر اگر مسافر بدون نیت قصر و تمام، نماز را شروع کرد و در ادامه پیش از قیام برای رکعت سوم نیت قصر کرد و نماز را دو رکعتی خواند و یا پیش از گفتن سلام در تشهد رکعت دوم، نیت تمام کرد و نماز را چهار رکعتی خواند، اشکال ندارد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 اماکن چهارگانه که مسافر بين قصر یا اتمام نماز مخیّر است از نظر : 🔆 آیت الله مکارم شیرازی : 🔻در چهار محل مسافر مخیّر است نماز را تمام یا شکسته بخواند: 1⃣ «شهر مکه» 2⃣و «شهر مدینه» که در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست. 3⃣ «مسجد کوفه» که حکم در تمام مسجد جارى است و فرقى میان بخش قدیم و قسمت توسعه یافته امروز نیست. 4⃣ «حرم حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام» که منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواقها است( و تنها شامل رواق های قدیم و ساختمان های قدیم می شود و رواق جدید و حیاط و صحن را شامل نمی شود). البتّه افضل در این موارد، نماز تمام است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ❓سوال: آیا تخییر در قصر و اتمام نماز در حرم امام حسین (ع)، شامل صحن سرپوشیده ای که اخیرا مسقّف شده نیز میشود؟ ✅ پاسخ:  مسافر مخيّر است در حرم حضرت سيّد الشّهداء (عليه السلام) نماز را تمام يا شكسته بخواند؛ منظور از حرم، قسمت زیر گنبد و رواق ها است (و تنها شامل رواق های قدیم و ساختمان های قدیم می شود و رواق جدید و حیاط و صحن را شامل نمی شود). ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢عدم تخییر بین نماز قصر یا اتمام در مورد مسجد سهله ❓پرسش : آيا مسجد سهله شامل حكم تخيير بين نماز قصر یا اتمام مى‏ شود؟ ✅ پاسخ : مسجد سهله شامل حکم تخییر نمی باشد و همان چهار محل شامل این حکم می باشد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 وظیفه شخصی که در بین نماز بفهمد مسافر است : ❓پرسش : شخصی که در بین نماز چهاررکعتی متوجه می شود مسافر است، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ پاسخ : هرگاه مشغول نماز چهار رکعتى است و در بین نماز یادش بیاید که مسافر است، یا متوجّه شود که سفر او هشت فرسخ است، اگر به رکوع رکعت سوم نرفته، باید نماز را دو رکعتى تمام کند و اگر به رکوع رکعت سوم رفته نمازش باطل است و باید شکسته بخواند. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 نافله در اماکن تخییر بین اتمام و قصر نماز : ❓پرسش : در محل هایی که انسان مخیر بین اتمام و قصر نماز است آیا می توان نافله ها را خواند؟ ✅ پاسخ : نمازهای نافله ظهر و عصر و بنابر احتیاط نافله عشاء را ترک نماید. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 نظر سایر مراجع عظام : 🔅 آيت الله سيستاني : ✅ در کل شهر مکه مکرمه و کل شهر مدینه منوره و کل شهر کوفه ـ که شامل مسجد سهله نیز می شود ـ مسافر مخیر است نماز را تمام بخواند یا شکسته و در حائر حسینی (که مسافر در آن جا مخیر بین شکسته وتمام است) به مقدار نه متر و نیم اطراف ضریح مبارک امام حسین (علیه السلام) می باشد. ولی به احتیاط واجب این حکم شامل شهر کربلا نمی شود . اما در همه موارد روزه نمی تواند بگیرد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 🔆 امام خمینی : ✅ مسجدالحرام، مسجدالنبی،‌ مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) ‌و رواق مسجد متصل به حرم. 🔆 آیت الله فاضل : ✅ مسجدالحرام و مکه، مسجدالنبی و مدینه، ‌مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) و رواق‌ها و صحن متصل. 🔆 آیات عظام صافی و نوری: ✅ مسجدالحرام و مکه، مسجدالنبی و مدینه، ‌مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) ولی دورتر از اطراف ضریح بنا بر احتیاط واجب شکسته. 🔆 آیت الله زنجانی : ✅ حکم آن مانند سایر شهرها است و باید نماز را شکسته بخواند. 🔆 آیت‌الله بهجت : ✅ بنابراحتیاط واجب مسجد الحرام قدیم و مسجد النبی قدیم و مسجد کوفه قدیم و اطراف ضریح امام حسین علیه السلام. https://b2n.ir/014375 _______________ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 💢 یکی از احکام فقهی این است که مسافر با توجه به شرایطی می‌تواند نمازش را در کربلا، مکه، مدینه و کوفه به‌صورت تمام بخواند. ◽️علت این موضوع بر می‌گردد به همان مصالحی که خداوند در تشریع این حکم داشته است. در روایات به این نکته اشاره شده و ائمه اطهار علیهم‌السلام علت این امر را، جمع کردن خیر و ثواب بیشتر دانسته‌اند. 📌 می‌دانیم که در دنیای اسلام این چهار شهر از برترین نقاط دنیا هستند، و نزد مسلمان جایگاه ویژه دارند. 1⃣ مکه شهر توحید که بیت الله الحرام در آن است، 2⃣ مدینه شهر نبوّت که قبر پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌ علیه وآله‌وسلم در آن قرار دارد، 3⃣ کوفه مرکز زمامداری و ولایت علیه‌السلام است. 4⃣ و در نهایت، کربلا که شهر امامت و شهادت است. ◽️ از طرفی، نماز ستون دین و از بزرگ‌ترین افعال عبادی است که خیر کثیری را نصیب نمازگزار می‌کند. وقتی وارد این شهرها می‌شود، پس چه بهتر که از این سفرۀ گسترده به نحو احسن و اکمل استفاده کند. در همین راستا، اگر نمازهای خود را به‌ صورت تمام بخواند، قطعاً تعداد رکعات بیشتری خوانده و خداوند را بیشتر عبادت کرده است. ✨امام باقر عليه‌السلام فرمودند: اگر مردم بدانند كه چه فضيلتي دارد، هر ‌آينه از شهرهاي دور زاد و راحله تهيه مي‌كنند به سوي اين مسجد می آیند و فرمود كه نماز واجب در آن برابر با مقبول و برابر با عمرة مقبوله است. ✨امام صادق عليه‌السلام فرمودند: نماز واجب در مسجد کوفه برابر با هزار نماز و در آن مقابل با پانصد نماز است.همچنین نماز در حرم امام حسين عليه السلام برابر با هزار حج يا هزار ركعت نماز است . ➖ یا در حرم مطهّر حضرت علی علیه السلام هر نماز برابر با دویست هزار نماز است. ➖یا مثلا در حرم امام رضا عليه السلام روايت داريم هر كه در آنجا نماز بخواند گناهانش آمرزیده میشود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا