eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
646 دنبال‌کننده
202 عکس
36 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰إِنّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ إِنْ مِنْ أُمَّهٍ إِلاّ خَلا فِیها نَذِیرٌ«24فاطر» 🔺همانا ما تو را به حقّ برای و فرستادیم و هیچ امّتی نبوده مگر آن که در آن هشدار دهنده ای گذشته است. ✍پیام ها: 1- خداوند حقّ است و از طریق انبیا را هم بر اساس حقّ قرار داده است. «أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ» 2- و در کنار هم کارساز است. «بَشِیراً وَ نَذِیراً» 3- با این که وظیفه ی انبیا بشارت و انذار است،امّا به دلیل مردم،هشدار انبیا بیش تر بوده است. «إِنْ مِنْ أُمَّهٍ إِلاّ خَلا فِیها نَذِیرٌ» 4- هرگز زمین از خالی نبوده است. «إِلاّ خَلا فِیها نَذِیرٌ» وَ
🔰إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْکِتابِ الْمُنِیرِ«25فاطر» 🔺و اگر تو را تکذیب می کنند(نگران مباش،زیرا)بدون شک که پیش از آنان بودند نیز(انبیا را)تکذیب نمودند،پیامبرانشان همراه با ها و دلایل آشکار و نوشته ها و روشنگر به سراغشان آمدند(امّا آنان ایمان نیاوردند). 🔰ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَکَیْفَ کانَ نَکِیرِ«26فاطر» 🔺سپس کسانی را که کفر ورزیدند(به مؤاخذه و مجازات)گرفتم،پس کیفر من چگونه است؟ ✍نکته ها: 🔻 «زبر»جمع«زبور»به معنای کتاب هایی است که از نوعی برجستگی برخوردار باشد. ✍پیام ها: 1- آشنایی با دیگران،مایه ی انسان است. «إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَ» 2- انبیا،بهترین را با خود داشتند.«البینات- الزبر- الکتاب» 3- تکذیب انبیا از روی و لجاجت و با علم و آگاهی از محتوای دعوت آنان بوده است. کَذَّبَ الَّذِینَ ... جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْکِتابِ الْمُنِیرِ 4- قهر خداوند،بعد از است. جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ ... ثُمَّ أَخَذْتُ 5-بیان قهر و قدرت خداوند در کیفر کفّار،مایه ی و پیروان حقّ است. «ثُمَّ أَخَذْتُ» 6- قهر خداوند،گاهی در دنیاست. «ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِینَ کَفَرُوا» (کفّار گمان نکنند رها و مورد غفلت هستند.) 7- کفر، است. «أَخَذْتُ الَّذِینَ کَفَرُوا» 8-مانور ،لازم است.عذاب کافران،هراس انگیز و شگفت انگیز بوده است. «فَکَیْفَ کانَ نَکِیرِ» 9- از سرنوشت جوامع عبرت بگیرید. «فَکَیْفَ کانَ نَکِیرِ»
🔰الَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ ثَمَراتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوانُها وَ مِنَ الْجِبالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَ حُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُها وَ غَرابِیبُ سُودٌ«27فاطر» 🔻آیا ندیده ای که خداوند از آسمان،آبی فرو فرستاد،پس به واسطه ی آن میوه هایی رنگارنگ(از زمین)بیرون آورد یم.و از بعضی کوه ها(رگه ها و)راه های سفید و سرخ،به رنگ های گوناگون و کاملاً سیاه(بیرون آوردیم). ✍نکته ها: 🔹 «جُدَدٌ» ،جمع«جده»و«جاده»به معنای راه است، «بِیضٌ» جمع«أبیض»به معنای سفید، «حُمْرٌ» جمع«أحمر»به معنای سرخ و «سُودٌ» جمع«أسود»به معنای سیاه است. 🔸 «غَرابِیبُ» به معنای سیاه پر رنگ است و شاید دلیل آن که عرب ها به کلاغ،غُراب می گویند چون رنگش سیاه است. 🔹 گرچه در این آیات،سه رنگ سفید و سرخ و سیاهِ کوه ها را ذکر کرده است ولی با تعبیر «مُخْتَلِفاً أَلْوانُها» اشاره می کند که کوه ها منحصر در این سه رنگ نیستند. ✍پیام ها: 1- با سؤال، ها را بیدار کنید. «أَ لَمْ تَرَ» 2-خطاب به پیامبر در حقیقت به است. «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ» 3- خداوند،نظام هستی را بر اساس و معلول قرار داده است.سبب روئیدن گیاه،آب است. «فَأَخْرَجْنا بِهِ» 4- خداوند از آب و زمین یک رنگ،میوه های رنگارنگ می آفریند. «ثَمَراتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوانُها» 5-خطوط و رگه های رنگارنگ در ها تصادفی نیست. «جُدَدٌ بِیضٌ وَ حُمْرٌ - غَرابِیبُ سُودٌ»
🔰وَ مِنَ النّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کَذلِکَ إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ«28 فاطر » 🔻و همچنین از مردم و جنبنده ها و چهار پایان به رنگ های گوناگون (آفریدیم)؛از او تنها دانشمندان(ربّانی)خشیت الهی دارند، بی شک خداوند،عزیز و آمرزنده است. ✍نکته ها: 🔹 «أنعام»جمع«نعم»به معنای شتر است ولی به گاو و گوسفند نیز گفته می شود.گرچه کلمه «دواب»به به معنای است شامل آنها می شود ولی بدلیل و نیاز شدید انسان به این سه حیوان نامشان جدا آمده است. 🔸«خَشِیتُ» ترس همراه با تعظیم و برخاسته از علم و آگاهی است. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند:« ،کسی است که رفتارش، را تصدیق کند و گرنه عالم نیست». 🔸 این آیه می فرماید: خشیت الهی است و آیه 28 همین سوره می فرماید:خشیت الهی،سبب پندپذیری از انبیا است.پس نتیجه می گیریم که علم باید سبب هشدارپذیری شود. 🔸بنابراین اگر دیدیم که دانشمندان پندپذیر نیستند ولی عوام هشدار پذیرند،باید بگوئیم علمی که در قرآن مطرح است غیر از اصطلاح روز است،بلکه مراد از حقیقت و داشتن نورانیّت و بصیرت و حکمت است و دانشمندان بی تقوی،در آئینه ی قرآن جاهلند؛ 🔹 به عظمت پروردگار،جهل به رسالت و تکلیف در دنیا،جهل به هدف آفرینش،جهل به سرنوشت و قیامت. 🔸 در کنار حرم امام رضا علیه السلام خدمت ی_طباطبایی قدس سره رسیدم و عرض کردم:من در سال های اول تحصیلم همین که مشغول نماز می شدم،حالت گریه و خشوع داشتم،ولی اکنون که با شده ام در نماز ،پس آیه «إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» چه می گوید؟ 🔸 ایشان فرمود:علمی که شما دارید،یک سری و است،اگر علم واقعی بود، تو بیش تر می شد. ✍پیام ها: 1- اختلاف انسان ها و حیوانات،یکی از نشانه های و عظمت الهی است. وَ مِنَ النّاسِ ... مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ 2- در امور جسمی و مادّی،انسان در ردیف دیگر است. «وَ مِنَ النّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ» 3- علم و آگاهی بر ،زمینه ی رسیدن به خشیت الهی است. إِنَّما یَخْشَی اللّهَ ... اَلْعُلَماءُ 4- دانشمندان ،به علم واقعی نرسیده اند. «إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» 5-اهل بسیار است،امّا تنها عالمان به مقام می رسند. «إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»
🔰إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتابَ اللّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ أَنْفَقُوا مِمّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَهً یَرْجُونَ تِجارَهً لَنْ تَبُورَ«29 فاطر » 🔻همانا کسانی که کتاب خدا را می کنند و بر پا می دارند و از آن چه ما روزیشان کرده ایم،پنهان و آشکار می کنند،به دل بسته اند که هرگز زوال نمی پذیرد. ✍نکته ها: 🔹 در آیه قبل سخن از این بود که تنها علما خشیت الهی دارند،گویا این آیه واقعی را شرح می دهد که آنان: 🔸اُنس با قرآن دارند.نماز به پا می دارند و انفاق آنان خالصانه است زیرا هم عَلَنی انفاق می کنند و هم پنهانی و اگر ریاکار بودند تنها علنی انفاق می کردند. 🔹«تَبُورَ» از«بوار»به معنای در تجارت است.از آنجا که این امر موجب فساد و نابودی است به هلاکت هم بوار گفته می شود. 🔸در آیه قبل «یَخْشَی اللّهَ» مطرح شد و در این آیه «یَرْجُونَ» ؛آری،مردان خدا میان خوف و رجا هستند. 🔹 در قرآن ،در کنار هم مطرح شده اند:👇👇👇 🔸«یَتْلُونَ کِتابَ اللّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ»کتاب خداوند را تلاوت می کنند و نماز به پا می دارند. 🔹«یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ» به کتاب آسمانی تمسک می کنند و نماز به پا می دارند. 🔸«اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاهَ» آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده تلاوت کن و نماز به پا دارند.
🔰امتیازات با خدا 1- آنچه از سرمایه داریم،(سلامتی،علم،عمر،آبرو،مال و...)از پس به خود او بفروشیم.آری،اگر فرزندی زمین و مصالح و پولی از پدر گرفت و منزلی ساخت بعد افرادی خریدار منزلش شدند که یکی از آنان همان پدر بود،عقل و وجدان می گوید خانه را به پدر بفروشد،زیرا خود و تمام دارایی هایش از اوست و به بیگانه جوانمردی نیست. 2- خداوند به بهای می خرد،ولی دیگران هر چه بخرند، و است، چون ارزان می خرند و زودگذر است. 3- خداوند را می پذیرد، «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ» ولی دیگران کم را نمی پذیرند. 4- خداوند،از روی عفو و اغماض،عیب جنس را می پوشاند و با همان می خرد.در دعای بعد از نماز می خوانیم: 👌خداوندا! اگر در رکوع و سجود نمازم خلل و نقصی است بگیر و نمازم را قبول فرما.در دعای ماه رجب می خوانیم:«خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون الا لک» 🔹یعنی باختند کسانی که در خانه غیر تو آمدند و خسارت کردند کسانی که به سراغ دیگران رفتند. ✍پیام ها: 1- تلاوت قرآن(گرچه مستحب است،)امّا قبل از واجبات آمده است. یَتْلُونَ ... أَقامُوا ... أَنْفَقُوا 2- فکر و فرهنگ، ی عمل است. «یَتْلُونَ کِتابَ اللّهِ - أَقامُوا الصَّلاهَ» 3- کسی که عاشقانه مکتب را بپذیرد،نماز و انفاقش قطعی است.(تلاوت کتاب به صورت مضارع آمده که نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است، «یَتْلُونَ» ولی نماز و انفاق به صورت ماضی آمده که نشانه قطعی بودن انجام آن است.) «أَقامُوا - أَنْفَقُوا» 4- نماز،باید با به محرومان همراه باشد. «أَقامُوا - أَنْفَقُوا» 5-دارائی های انسان، است. «رَزَقْناهُمْ» 6- اگر توجّه داشته باشیم که دارائی های ما از خداوند است،در انفاق،بخل نمی ورزیم. «أَنْفَقُوا مِمّا رَزَقْناهُمْ» 7- بخشی از داده ها شود،باقی برای خودتان است. «مِمّا رَزَقْناهُمْ» (کلمه «من»به معنای بعضی است) 8-مورد انفاق،تنها نیست بلکه از علم و آبرو و قدرت نیز باید به مردم کمک کرد. «مِمّا رَزَقْناهُمْ» 9- انفاق،هم سری باشد هم آشکارا.(در انفاق پنهان،خلوص آدمی رشد می کند و در انفاق آشکار،مردم تشویق می شوند.) «سِرًّا وَ عَلانِیَهً» البتّه انفاق برتری دارد،لذا نام آن قبل از انفاق علنی برده شده است. «سِرًّا وَ عَلانِیَهً» 10- امید به رستگاری،باید با و و انفاق همراه باشد وگرنه امید بدون کار،پنداری بیش است. «یَتْلُونَ ، أَقامُوا ، أَنْفَقُوا ، یَرْجُونَ» 11- با داشتن علم و خشیت الهی(که در آیه قبل بود)و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و کمک به محرومان،باز هم خود را ندانید،تنها امیدوار باشید. «یَرْجُونَ» 12- در معامله با خدا،حتّی یک زیان نیست. «تِجارَهً لَنْ تَبُورَ» 13- گمان نکنید با انفاق،مال شما تمام می شود. «تِجارَهً لَنْ تَبُورَ» 14- در فرهنگ اسلام،دنیا بازار است و انسان فروشنده و های الهی، سرمایه و انتخاب مشتری با انسان است.او می تواند با خدا معامله کند و می تواند غیر خدا را انتخاب کند.
🔰لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ«30فاطر» 🔺خداوند پاداش آنان را به طور کند و از فضل خویش به آنان بیفزاید،چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است. ✍نکته ها: 🔹 در تمام کلمات این آیه، و لطف الهی می درخشد: پاداش به طور کامل. «لِیُوَفِّیَهُمْ» 🔸با این که سرمایه و توفیق عمل از اوست،باز هم نام پاداش بر آن نهاده است. «أُجُورَهُمْ» 🔹زیاد شدن الطاف و پاداش ها از سوی خداوند. «یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» ✍پیام ها: 1- عمل برای دریافت ،ضرری به اخلاص نمی زند. «لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ» 2- خداوند هم می دهد،هم اضافه می دهد. «لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُمْ» 3- اجر کامل برخاسته از بودن خداوند است. لِیُوَفِّیَهُمْ ... شَکُورٌ 4- خداوند از تلاش ها قدردانی کرده و ها را می پوشاند،ما نیز در برابر خدمات دیگران قدرشناس باشیم و از لغزش های آنان بگذریم. «إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ»
🔰وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ إِنَّ اللّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِیرٌ بَصِیرٌ«31فاطر» 🔺و آن چه از کتاب به سوی تو وحی کردیم،همان حقّ است که کننده ی کتاب های پیش از آن است؛قطعاً خداوند نسبت به بندگانش و بینا است. ✍پیام ها: 1- در قرآن،سخن باطل،خرافه،گزافه و بی وجود ندارد. «هُوَ الْحَقُّ» 2- میزان هر کلام و کتابی،قرآن است. «هُوَ الْحَقُّ» 3- کتب آسمانی، یکدیگرند. «مُصَدِّقاً» 4- خداوند هم به نیاز بشر به آگاه است،و هم به لیاقت پیامبر برای دریافت وحی. ( «لَخَبِیرٌ» آگاه از باطن و «بَصِیرٌ» آگاه از ظاهر است.) «بِعِبادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ»
🔰ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ«32فاطر » 🔺آنگاه این کتاب(قرآن)را به گروهی از بندگانمان که(آنان را)برگزیدیم به میراث دادیم،پس برخی از بندگان ما(در عمل به کتاب)بر خود و بعضی میانه رو و برخی با اذن الهی نسبت به کارهای خیر سبقت گیرند، که این همان فضل بزرگ الهی است. ✍نکته ها: 🔹در مورد این آیه ی شریفه،آن چه را از میان اقوال متعدّد انتخاب کردم و با روایات نیز سازگار است،این است که خداوند می فرماید: 👌قرآن را به برگزیدگان از بندگانم پس از پیامبر، که همان امامان معصوم علیهم السلام از ذرّیه ی حضرت علیها السلام باشند به میراث دادیم و دلیل آن که علوم قرآن را به برگزیدگان دادیم این است که بعضی از بندگان،ظالم و برخی میانه رو و بعضی که به گفته ی روایات، پیامبرند در همه ی کارهای خیر سبقت می گیرند و تنها این گروه سوّم برگزیده اند،نه همه. 🔹 در روایات متعدّد می خوانیم که ائمّه معصومین علیهم السلام فرموده اند: 👌«بندگان برگزیده ی خدا که وارث کتابند،ما اهل بیت رسول اللّه صلی الله علیه و آله هستیم». ✍پیام ها: 1- قرآن،به کافی نیست،حامی و مجری لازم دارد. «أَوْرَثْنَا الْکِتابَ» 2- کسی و اعطای مسئولیّت های دینی را دارد که به حال بندگانش آگاهی داشته باشد. «إِنَّ اللّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِیرٌ بَصِیرٌ - ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا» 3- دلیل محروم شدن از ،خود ما هستیم. «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ - وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ» 4- شرط دریافت ،سبقت در همه ی کارهای خیر است نه انجام بعضی. «بِالْخَیْراتِ» 5-انتخاب خداوند،حکیمانه است.کسانی وارث علوم قرآنند که در گیرند. «سابِقٌ بِالْخَیْراتِ» 6- ظلم،از سوی است، «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ولی توفیق سبقت در خوبی ها، به اذن خداست. «سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ» 7- میراث بردن از قرآن، الهی است. «ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ»