eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
22.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01 لینک آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/TJrgW 🆔 @a_javadiamoli_esra
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تتمیم علوم 🔸 ایام پربركت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می ‌كنیم. 🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی ... . 👇👇👇👇👇
💠 تتمیم علوم 🔸 ایام پربركت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می ‌كنیم. 🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ العُلوم, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الحُقوق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الدِراسه, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَقام الوِراثه» و مانند آن. این ‌چنین نیست كه آن حضرت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقط برای آمده باشد, برای تكمیل علوم هم آمد، چون مهم‌ ترین ره ‌آورد او ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾, یك؛ ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾, دو؛ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾, سه؛ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾,[2] چهار است؛ این ره ‌آورد تازه را در مكتب وحی باید یافت و نه جز آن؛ عصاره ره‌ آورد چهارم این است كه وحی الهی چیزی به جامعه بشری می ‌آموزد كه آنها نه تنها نمی ‌دانند، بلكه نمی‌ توانند بدون تعلیم وحیانی یاد بگیرند، چون «یعلّمُهم ما لاَ یعلمون» غیر از «یعلّمهم ما لم یكونوا یعرفون» یا «ما لم یکونوا یعلمون» است، وقتی ذات اقدس الهی به رسول خود می ‌فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾[3] غیر از آن است كه بفرماید «علّمك ما لم تعلم» یا «ما لا تعلم». 🔸 یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان ‌طوری كه در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم»[4] یك قطره از هوامداری و , دریایی از علم را آلوده می ‌كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می ‎کند. [1]. بحارالانوار، ج16، ص210. [2]. سوره بقره, آیه151. [3]. سوره نساء, آیه113. [4]. ایقاظ النائمین، ص74. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/V24tg 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری رحمة الله علیه تاریخ: 1392/10/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خُلق قرآنی 🔸 وجود مبارک رسول گرامی را که ذات أقدس الهی در قرآن معرفی می ‌کند، او را می ‌داند و کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می ‌کند و حضرت را همراه این کتاب از صدر تا ساقه معرفی می ‌کند و به ما می ‌فرماید شما در بخش نازل رسالتِ آن رسول قرار دارید. آن بخش بالایی رسالت آن رسول در دسترس شما نیست. اینکه گفته شد، خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است، یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است. اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید، می ‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل شود، می‌ شود رسول گرامی. 🔸 ذات أقدس الهی وقتی از رسول خود یاد می ‌کند، او را به عنوان _ نه تنها یک جهان، نه تنها دنیا_ به عنوان معرفی می کند؛ در برزخ هم آن حضرت رحمت است، در ساهره قیامت هم رحمت است، در بهشت هم رحمت است؛ است: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾. 🔸 حوزه رسالت او هم به حوزه عالمینی بودنِ او گسترش پیدا می ‌کند؛ اینجا آمده است که حرف را به ما برساند، در برزخ شفاعت را به ما می ‌رساند، در ساهره قیامت هم چنین است و در بهشت هم را به ما می ‌رساند. اگر همه فرشته‌ ها این رسالت را دارند که در آغاز سوره «فاطر» فرمود: ﴿جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً﴾،[1] رسالت تنها در هدایت ‌های ظاهری و اعتباری نیست، فرمود: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾،[2] ﴿إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾، کتابی به تو دادیم: ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾،[3] کتابی به تو دادیم: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾،[4] هر که خواهد آمد با این دو اصل کلی و دوام، یعنی ، این تذکره است برای او. خود آن حضرت هم چون ذات أقدس الهی است، فرمود تو قرآن را ﴿مِن لَدُنْ حَكِیمٍ﴾ یاد می ‌گیری: ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ﴾.[5] 🔸 گاهی خدا اسم خاص خود را به رسول خود می ‌دهد، گاهی اسم خاص خود را به کتاب خود می ‌دهد. خدا «علی حکیم» است، این را نام کتاب خود قرار داد: ﴿لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. خدا رؤوفِ رحیم است، در پایان سوره مبارکه «توبه» این دو نام مبارک را برای رسول خود قرار داد: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾. این «رؤوف و رحیم»، از أسمای خدای سبحان است که در ذات مقدس رسول گرامی جلوه کرده است. او که را از «علی حکیم» یاد می‌گیرد، به برکت آن «رؤوف رحیم» می ‌شود: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾. 🔸 بنابراین وقتی خدای سبحان رسول خود را معرفی می ‌کند، می ‌گوید طنابی است آویخته نه انداخته. او هم در صدر این طناب با این طناب مأنوس است هم در ذیل این کتاب با «عربی مبین» همراه است. صدر و ساقه این کتاب می‌ شود «علی حکیم» و «عربی مبین». صدر و ساقه رسول من می‌ شود «علی حکیم» و «عربی مبین»؛ لذا این ذات را فرمود تو جهانی هستی: ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ هستی، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾[6] هستی، ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[7] هستی، انسانی جهانی خواهد بود. [1]. سوره فاطر، آیه1. [2]. سوره سبأ، آیه28. [3]. سوره فرقان، آیه1. [4]. سوره مدثر، آیه31. [5]. سوره نمل، آیه6. [6]. سوره مدثر، آیه36. [7]. سوره فرقان، آیه1. 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1396/08/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین 🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن ‌تر از همه در این كتاب‌ های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می ‌كند. حضرت می ‌فرماید... . 👇👇👇👇👇
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین 🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن ‌تر از همه در این كتاب‌ های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می ‌كند. حضرت می ‌فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»؛[1] خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند؛ لذا در دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌كند عرض كرد: «اللَّهُمَّ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ‏ بِنَاءَهُ»؛[2] خدایا بنایی كه او آورد, مؤسسه ‌ای كه او راه انداخت, حقیقتی را كه او راه ‌اندازی كرد بر هر فكری و بر هر بنایی تو برجسته ‌تر كن كه آن بماند! اینكه گفته می ‌شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی‏ عَلَیهِ»[3] همین است. 🔸 بنابراین كه برای پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذكر شده است این است كه ایشان است و این راه پرهزینه را وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) صاف كردند. [1]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه178. [2]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه72. [3]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334. 📚 سخنرانی عمومی در روز میلاد تاریخ: 1394/10/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت از طرف حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی (حفظه الله) در شهر قم برگزار می گردد. 🔹 زمان: پنجشنبه ۶ آبان ماه ــ بعد نماز مغرب و عشاء 🔹 مکان: شبستان مسجد اعظم ـ قم 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا