eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 9 🔹 در جریان سلوك الهی مستحضرید كه سالك از همان آغاز كه در بستر صراط مستقیم حركت كرد، دارد. در سه حوزه این سلوك تقسیم شده است: سلوك اصغر و اوسط و اكبر كه همان جهادهای سه‌گانه اصغر و اوسط و اكبر است. در جهاد اصغر تلاش و كوشش این است كه انسان بر دشمن بیرونی پیروز شود؛ در جهاد اوسط كوشش بر این است كه بر دشمن درونی فاتح شود؛ در جهاد اكبر کوشش بر این است كه دوست را به مقام بالاتر برساند دشمنی در كار نیست؛ جهاد اصغر بین عدوّ و صدیق است، جهاد اوسط بین عقل و هواست، جهاد اكبر بین عقل و قلب است; یعنی بین علم حصولی و استدلالی و برهانی، با علم شهودی و امثال ذلك است. آن‌كه می‌گوید: «آفت ادراك این قیل است و قال٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال» یعنی شما مطالب نظری را هرگز نمی‌توانید با مطالب بدیهی حل كنید؛ مطلب پیچیده نظری كه یك مفهوم است با مطالب روشن و شفاف بدیهی كه مفهوم است حل نمی‌شود، آن مفاهیم پیچیده را باید با مصداق حل كرد، نه با مفهوم بدیهی; مفهوم بدیهی, خونی است كه بخواهیم با آن خون، مفاهیم بلند نظری را حل كنیم. «آفت ادراك این قیل است و قال٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال» مفاهیم نظری را باید با مصداق عینی و شهود خارجی حل كرد، نه با مفهوم بدیهی نظری كه هر دو در فضای ذهن‌ هستند... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/9zFNY 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرهنگ عقلانی ▫️ این عصر، است که فرهنگ، است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ‌ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم‏﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می ‌زند. ▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾، در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾، از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس را عوض کرده، را عوض کرده، را عوض کرده، را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. ▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. آپارات: https://aparat.com/v/xuHLG 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایمانِ متعالی ▫️ اولین كسی كه بعد از وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) به نبی اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ایمان آورد بود. خدیجه نه مقام نبوت داشت نه مقام ولایت داشت نه مقام امامت داشت. درباره فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست؛ اگر كسی درباره او سخن بگوید، بعد بگوید حضرت زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) حسابش جداست، خب سخن حقی گفته است؛ ولی درباره خدیجه كه نمی‌ توان گفت او حسابش جداست. او با معجزه ایمان نیاورد؛ معجزه برای افراد عادی است، آن كه راه دلش بسته است راه چشم را می ‌گشاید تا پیغمبر برای او معجزه ‌ای ‌بیاورد مثلا مرده ‌ای را زنده كند و مانند آن. ▫️ كسی كه گرفتار چشم و گوش است و از دل پیامی نمی‌ شنود، این‌ چنین است كه قرآن فرمود که اگر تمام آیات و معجزات را برای اینها بیاوری اینها ایمان نمی ‌آورند، ولی هیچ كدام از این معجزات را خدیجه (سلام الله علیها) مسئلت نكرد؛ سرّش آن است كه باز است که بالاتر از راه چشم و گوش است و این راه انعطاف در زن ها خیلی بیش از مردهاست. 📚 سخنرانی عمومی در جمع خواهران طلبه ـ مشهد مقدس تاریخ: شهریور 1372 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_38ms ss.mp3
8.09M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 38 تاریخ تدریس: 1393/03/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_38p2.pdf
194.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 38 تاریخ تدریس: 1393/03/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_040p2.pdf
148.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 40 تاریخ: 1388/09/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 آدرس کانال های رسمی وابسته به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پیام رسان های اجتماعی تلگرام: 🆔 https://t.me/a_javadiamoli_esra ایتا: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra سروش: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_esra اینستگرام: 🆔 https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra/ آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/a_javadiamoli_esra 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 10 🔹 تا كسی خلیفه خدای سبحان نشود، قدرت سلوك الهی را ندارد و منظور از سلوك الهی آن است كه خود مهندسانه این راه را احداث كند و طی كند، نه اینكه او را ببرند؛ عده‌ای را می‌برند ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾ كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا»؛ ولی عده ‌ای می‌ روند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 10 🔹 تا كسی خلیفه خدای سبحان نشود، قدرت سلوك الهی را ندارد و منظور از سلوك الهی آن است كه خود مهندسانه این راه را احداث كند و طی كند، نه اینكه او را ببرند؛ عده‌ای را می‌برند ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾ كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سیئات أعمالنا»؛ ولی عده ‌ای می‌روند؛ اینها كه می ‌روند اگر بخواهند با ابزار مفهوم و علم كلام و فلسفه و امثال اینها بروند، مقدور نیست، زیرا آن مراحل بالا برتر از مفهوم و حصول و ذهن و عقلِ اندیشور است, آنجا را با مفهوم نمی‌شود طی كرد. مفهوم به علم حصولی حوزه خاص دارد و هرگز ره‌توشه سالك الهی علم حصولی نیست. 🔹 ره‌توشه سالك الهی كه بخواهد به جهاد اكبر بار یابد و مشمول ﴿وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ ٭ إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾ شود، با شهود است. در جهاد اصغر، بحث ‌های علم حصولی راه دارد و كارساز است؛ در جهاد اوسط، بحث‌ های علم حصولی راه دارد و كارساز است؛ تلفیقی از جهاد اوسط و اكبر برای افرادی كه بخشی از راه ‌ها را می‌خواهند با قلب طی كنند تا حدودی ممكن است؛ ولی برای خُلَّص از اولیا و احدی از اولیای الهی كه بخواهند با شهود, اسمای الهی را مشاهده كنند، این بدون قُرب «فرایض» و «نوافل» ممكن نیست و در آنجا سخن از علم حصولی و مفهوم و تصور و تصدیق نیست، بلکه هر چه هست علم شهودی است. این بیان نورانی علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) كه فرمود: «بَرَقَ لَهُ لاَمِعٌ كَثِیرُ الْبَرْقِ» این «لَمَعان»، این «شهود»، این «كشف» این همان است كه به «حارثة ‌بن‌ مالك» گفت، این بدون قُرب «نوافل» نمی ‌شود... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/kAdXt 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کوثرِ حکمت 🔹 این كتاب, حكیم است؛ خدای حكیم, كتاب حكیمانه نازل كرده است. در قرآن كریم هم بر مطالب اطلاق می ‌شود هم بر و موعظه اطلاق می‌ شود هم بر . گاهی تفصیل، قاطع شركت است نظیر آنكه فرمود: ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ﴾؛ آنجا به قرینه اینكه تفصیل، قاطع شركت است، حكمت در مقابل موعظه و جدال است اما وقتی گفته می ‌شود قرآن كتابِ حكیم است درس حكمت می ‌دهد، حكمت به معنای عام است. 🔹 در سوره مباركه «اسراء» معارفی از عقاید, اخلاق, فقه, حقوق و مانند اینها را بیان فرمود بعد فرمود: ﴿ذلِكَ مِمَّا أَوْحَی إِلَیكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ﴾؛ فرمود اینها مطالب حكیمانه ‌ای است كه ذات اقدس الهی به تو القا كرده است. قرآن کریم هم مسائل فقهی را حكمت می ‌داند هم مسائل اعتقادی و كلامی و عقلی را حكمت می ‌داند هم مسائلی چون احترام به پدر و مادر و امثال ذلك را. 🔹 آنچه در هست حكمت است و هر كسی بخشی از این معارف قرآن را فرا بگیرد بخشی از را فرا گرفته است و آن ‌كه كلّ قرآن در اختیار اوست و او در اختیار كلّ قرآن است مثل اهل بیت (علیهم السلام) اینها حقیقت كوثرند هستند كوثر تكوینی ‌اند؛ اختصاصی به صدیقه كبرا (سلام الله علیها) ندارد این چهارده ذات مقدس (علیهم السلام) همه‌ شان كوثرند چه اینكه قرآن كریم هم كوثر است بنابراین چون قرآن, حكمت است ﴿وَمَن یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثِیراً﴾ اگر كسی بخشی از قرآن را فرا گرفت به همان اندازه از تكاثر نجات پیدا كرد و به كوثر رسیده است منتها این برای كسانی است كه هم دارند هم . 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 1 تاریخ: 1391/12/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_39ms ss.mp3
7.28M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 39 تاریخ تدریس: 1393/03/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_39p2.pdf
174.2K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 39 تاریخ تدریس: 1393/03/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_041ahsss.mp3
7.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 41 تاریخ: 1388/09/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_041p2.pdf
190K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 41 تاریخ: 1388/09/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 1 🔹 در نوبت قبل، جریان سلوك الهی تا حدودی روشن شد كه هیچ موجودی غیر از انسان کامل از صفر به صد نمی رسد، هر موجودی غیر از انسان «ابن‌السبیل» و در بین راه می باشد... . 👇👇👇👇