eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
reba_41ms ss.mp3
10.08M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 41 تاریخ تدریس: 1393/07/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-41p2.pdf
229.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 41 تاریخ تدریس: 1393/07/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_043p2.pdf
140.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 42 تاریخ: 1388/09/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام به اولین سالگرد شهادت سردار حجازی/ سردار حجازی لحظه ای از قرآن و عترت فاصله نگرفت 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح پنجشنبه ٢۵ فروردین در نخستین مراسم سالگرد شهادت سردار حجازی جانشین فقید نیروی قدس سپاه با ارسال پیام تصویری به این مراسم بیان داشتند: در مقاطع گوناگون و تا پایان عمرش با اسلام و رهبری بود. ایشان بیان داشتند: سردار حجازی عمری را با برکت گذراندند و اینکه چگونه می شود که افرادی همچون ، بزرگوار می شوند و بعضی دیگر این زمینه را ندارند، برای این است که این مردان الهی سرمایه ای به نام «عقل» به آنها داده شد و اینها از این سرمایه به خوبی مواظبت و مراقبت کردند تا گرد هوا و هوس نگیرد و از درون نفس اماره و از بیرون شیطان آن را به کمند خود نکشاند و رابطه عملی با عقل برقرار کرد و هر چه عقل گفت او انجام داد و به جایی رسید که یکی شدند... . لینک خبر: https://b2n.ir/q89142 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 4 🔹 در جریان روشن شد كه یك بخش معرفتی و یك بخش عملی است. در بخش معرفتی بین عرفان نظری و حكمت نظری فرق‌های فراوان است؛ در بخش عملی بین عرفان عملی و اخلاق فرق‌های فراوان است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 4 🔹 در جریان روشن شد كه یك بخش معرفتی و یك بخش عملی است. در بخش معرفتی بین عرفان نظری و حكمت نظری فرق‌های فراوان است؛ در بخش عملی بین عرفان عملی و اخلاق فرق‌های فراوان است. در بخش عرفان نظری فروق فراوانی كه بین عرفان نظری و حكمت متعالیه بود، تا حدودی روشن شد. در بخش‌های عملی آن فرق نهایی و كاملی كه بین عرفان عملی و اخلاق است باید تبیین شود. تمام با همه عناصر محوری اخلاق، فرق دارند. در جریان اخلاق، مبدأ فاعلی‌ آن مشخص, مبدأ غایی‌ آن مشخص, مسیر مشخص, ابزار هم مشخص. در جریان عرفان عملی، مبدأ فاعلی مشخص, هدف مشخص, مسیر معین و ابزار مشخص است. عناصر چهارگانه اخلاق با عناصر چهارگانه عرفان عملی، كاملاً از هم جدا هستند. 🔹 در جریان اخلاق, مبدأ فاعلی, نفسی است كه در مسیر می‌كوشد، این نفس خود را می‌بیند، از عیب خود مستحضر است, از نقص خود باخبر است یا برای دفع یا برای رفع، یا برای آن است كه عیب و نقص موجود را برطرف كند، یا برای آن است كه مبتلا به عیب و نقص نشود و پایان كار او هم این است كه به اخلاق الهی مُتخلِّق می‌شود و مسیر و وظایف و ابزار او هم است, است, است، است و مانند آن؛ سرانجام این شخص می‌شود مُتخلِّق به اخلاق الهی و از دوزخ می‌رهد و به بهشت می‌رسد، البته بهشت هم درجاتی دارد, لكن در عرفان عملی، مبدأ فاعلی شخص نیست، عبد فانی است كه در مسیر فنا، بخشی را پیموده و بخشی را ادامه می‌دهد. این نفس در مقام فعل و وصف نیست, بلكه گوهر ذات و در مقام ذات، كار می‌كند. در اخلاق, نفس در مقام و مرحله وصف می ‌كوشد, در عرفان, ذات در همان فضای هویت می‌جوشد. این فرق مبدأ فاعلی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/7Ttu2 🆔 @a_javadiamoli_esra
قدردانی آیت الله العظمی جوادی آملی از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و آحاد مومنین پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت چهلمین روز ارتحال برادرشان جناب آقای دکتر اسماعیل واعظ جوادی، از رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و اساتید حوزه و دانشگاه، مسئولان عالی رتبه نظام، روسای قوه سه گانه و تمامی دوستداران اهل بیتی که با پیام های شفاهی یا کتبی اظهار محبت کرده بودند ، تشکر و قدرشناسی نمودند. 👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت چهلمین روز ارتحال برادرشان جناب آقای دکتر اسماعیل واعظ جوادی، از رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و اساتید حوزه و دانشگاه، مسئولان عالی رتبه نظام، روسای قوه سه گانه و تمامی دوستداران اهل بیتی که با پیام های شفاهی یا کتبی اظهار محبت کرده بودند ، تشکر و قدرشناسی نمودند. متن پیام معظم له بدین شرح است: أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ اربعین مرحوم برادرم دکتر فرا رسید. امیدواریم ذات اقدس الهی این مؤمن اهل بیتی را و همه مؤمنین شرق و غرب عالم را به برکت ماه مبارک رمضان که «شهر الضیافة» است مشمول عنایت ویژه خود قرار بدهد. خدای سبحان هم مهمان خوبی است هم میزبانی خوبی؛ او همان طوری که «خیر الرازقین» است «خیر موجود عرف» هم هست. هیچ موجودی همتای خدا نیست. بهترین رازق، اوست. بهترین خالق، اوست. بهترین رحیم، اوست و مانند آن. ▫️ این هم میزبان خوبی است هم مهمان خوبی. میزبان خوبی است در تمام زمان و زمین، مخصوصاً در زمان پرفیض ماه مبارک رمضان و در سرزمین مکه. حاجیان و مؤتمران جزء «ضیوف الرحمان» هستند صائمان هم جزء «ضیوف الرحمان»اند. ماه مبارک رمضان شهر ضیافت است و ایام حج و عمره هم سرزمین ضیافت است آنها «ضیوف الرحمان»اند. ▫️ خدای سبحان میزبان خوبی است برای همه مهمان ها؛ چه اینکه مهمان خوبی هم هست برای همه میزبان ها. فرمود هر وقت مرا دعوت کردید من حضور پیدا می کنم: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏» افراد دل شکسته میزبان من اند و من مهمان افراد دل شکسته هستم. اگر کسی دلش بشکند و به غیر خدا پناهنده نشود و «لم یجد فی قلبه احد الا الله»، چنین شخصی میزبان خداست و خدا مهمان چنین شخصی است. ▫️ ماه مبارک رمضان است، ایامی است که بسیاری از مردم ایران زمین بلکه مسلمان های عالم بلکه مردم جهان در اثر گرفتاری های بیماری کرونا و امثال کرونا، دل های شکسته دارند تنها کسی که می تواند میزبان این دل های شکسته باشد خدای سبحان است. امیدواریم که ذات اقدس الهی به مردم شرق و غرب عالم عنایت کند و به مسلمان ها عنایت کند، به شیعیان اهل بیت عنایت کند، به کسانی که حامیان اهل بیت اند اینها که قرآن ناطق اند در ماه قرآن کریم، هم اهل قرآن باشند هم اهل ولایت و امامت اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام). ▫️ من ضمن طلب مغفرت برای مرحوم برادرم، طلب مغفرت برای مؤمنین عالم، از همه بزرگوارانی که در مراسم تسلیت شرکت فرمودند دلداری دادند طلب مغفرت کردند حق شناسی می کنم. از علما و مراجع بزرگوار تقلید حق شناسی می کنم. از رهبر معظم انقلاب حق شناسی می کنم. از علما و اساتید بزرگوار حوزه و دانشگاه حق شناسی می کنم. از مسئولان عالی رتبه به ویژه رؤسای قوای سه گانه حق شناسی می کنم. از دوستان اهل بیت حق شناسی می کنم. از همه علاقمندان به قرآن و عترت که اظهار محبت کردند جهت تسلیت کتباً یا شفاهاً بزرگواری کردند حق شناسی می کنم. از همه شما عذرخواهی می کنیم که تاکنون فرصت تقدیر و تشکر نرسید. امیدواریم ذات اقدس الهی کشور ولی عصر را تا ظهور آن حضرت از هر گزندی محافظت بفرماید! به همه شما خیر و سعادت دنیا و آخرت مرحمت کند! «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امام حسن (علیه السلام) 🔸 در احتجاجات (سلام الله علیه) هتاکی ‌ها و بی ‌ادبی ‌هایی که اموی ‌ها نسبت به او داشتند یک بی ‌ادب را اجیر کردند که نسبت به (سلام الله علیه) اهانت بکند و او هم بی ‌ادبی کرد. حضرت گوش داد، بعد وقتی که خواست برود، فرمود تو مثل پشه ‌ای هستی که روی درخت خرما نشسته، وقتی که آمدی معلوم نبود که چه وقت آمدی! حالا که داری می روی به من می‌گویی محکم خودت را نگه دار من دارم می ‌روم!؟ 🔸 چه کسی می ‌تواند این حرف را بزند؟ کسی که مستقیم ریشه دار است. با آمدنِ یک تلخ، نمی ‌لغزد که با رفتنش بخندد! آپارات: https://aparat.com/v/DeULj 📚 دیدار تاریخ: 1396/08/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فروغ هدايت 🔸 هر كدام از شما باید یك باشید در محیط زندگی ‌تان؛ این دستور وجود مبارك امام حسن است فرمود شما باشید. درباره چراغ هدایت، ذات اقدس الهی در آینه نور سوره «نور‌» فرمود این چراغ هدایت است و از روغن زیتی ارتزاق می ‌كند كه آن روغن زیت ﴿لا شَرْقِیةٍ وَ لا غَرْبِیةٍ یكادُ زَیتُهَا یضی‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلَی نُورٍ﴾. 🔸 آن درختی كه در قسمت شرق باغ است صبح آفتاب می ‌گیرد ولی عصر آفتاب نمی ‌گیرد، آن درختی كه در قسمت غرب باغ است عصر آفتاب دارد ولی صبح آفتاب ندارد؛ ولی درختی كه است بلکه در وسط باغ ایستاده است، این از صبح تا غروب از آفتاب برخوردار است؛ این درخت زیتون هر چه بیشتر آفتاب بخورد روغنش شفاف ‌تر است و حرارتش بیشتر. فرمود چراغ هدایت ‌اند و این چراغ هدایت از روغنی استفاده می ‌كند كه این روغن از درختی است كه این درخت در باغ معرفت است و نه سمت دیوار شرقی است نه سمت دیوار غربی است كه یك قسمت از روز بی ‌‌آفتاب باشد، بلکه این از صبح تا غروب آفتاب می ‌گیرد، خب چنین درختی بالأخره میوه ‌اش شاداب ‌تر است. بیان نورانی این است كه ظرف دانش باشید (یك) و به محیطتان نور بدهید (دو)، حالا اگر توانستید مثل آفتاب باشید که به كل جهان نور بدهید چه بهتر، نشد، به یك منطقه نور بدهید، نشد، به محله خودتان نور بدهید. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/04/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_42ms ss.mp3
6.54M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 42 تاریخ تدریس: 1393/07/06 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-42p2.pdf
186.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 42 تاریخ تدریس: 1393/07/06 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_044p2.pdf
154.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 44 تاریخ: 1388/09/11 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 5 🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس می‌كوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده می‌بیند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 5 🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس می‌كوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده می‌بیند، شنونده می‌بیند، چه اینكه زبان هم زبان اوست، با زبان خود سخن می‌گوید، با گوش خود می‌شنود، با چشم خود می‌بیند؛ چه با گوش و چشم ظاهر، چه با گوش و چشم باطن؛ ولی در عرفان وقتی شخص به مقام منیع قُرب نوافل بار یافت یا منتظر است كه خدا در مقام سوم ـ كه بارها به عرضتان رسید ـ آن دو مقام، مقام منطقه ممنوعه است؛ یعنی هویت محض، یك؛ اكتناه صفات ذات كه عین ذات است، دو؛ آن‌جا بساطت مطلقه است از یك سو و عدم تناهی است از سوی دیگر. حقیقت عینی كه مفهوم ذهنی نیست، یك؛ بسیط تجزیه‌ناپذیر است، دو و نامحدود است و اجتناب‌ناپذیر نیست، سه؛ لذا مفهوم هیچ كسی، مشهود هیچ كسی، مقصود هیچ كسی، معقود احدی نخواهد بود. 🔹 آنچه به آن نظر دارد برهان است، برهان همان را ثابت می‌كند در مقام مفهوم. طبق بیان نورانی امام صادق(سلام الله علیه) كه مرحوم صدوق در توحید نقل كرد ما بیش از این مقدورمان نیست: «لَكانَ التَّوحِیدُ عَنّا مُرتَفِعا». در اخلاق، شخص همه امور را به خود اِسناد می‌دهد و حق هم با اوست، چون بیش از این نمی‌بیند. در عرفان، شخص به جایی می‌رسد كه بر اساس قرب نوافل ذات اقدس الهی در مقام سوم، در فصل سوم؛ یعنی مقام ظهور؛ یعنی مقام وجه اللّهی؛ یعنی مقام فعل؛ یعنی مقام فیض، برابر حدیث معروف قُرب نوافل، سمع و بصر و اعضای ادراكی و تحریكی او می‌شود. وقتی عارف این مطلب را مشاهده كرد با زبان حق سخن می‌گوید، با چشم حق می‌بیند، هرگز خود را صاحب كار نمی‌بیند و خود را طلبكار نمی‌بیند، هر كار خیری كه انجام داد خود را بدهكارتر می‌بیند; زیرا می‌یابد كه با زبان دیگری حرف زد، با چشم دیگری دید، با گوش دیگری شنید، با دست دیگری رمی كرد كه دیگری فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/ecUXk 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منتظر ظهور 🔹 مطلب دیگر درباره حضرت است كه اگر كسی عارفاً به شأن ولی عصر و «منتظراً لأمره» بمیرد، این را دارد. امام ششم (سلام الله علیه) فرمود منتظر ظهور كسی است كه تیر به دست آماده باشد؛ نه اینکه منتظر ظهور، کسی است که مفاتیح به دست و دعاخوان باشد! آن كسی كه كتاب دعا در دست اوست و می ‌گوید خدایا ظهور حضرت را برسان، او منتظر حضرت نیست، كسی كه تفنگ در دست گرفته، او منتظر حضرت است. حضرت در آنجا فرمود: «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ القَائِمِ وَلَوْ سَهْماً». 🔹 معنای این است كه قبل از آمدن حضرت حداقل یك تیر تهیه بكند؛ نیروی رزمی است كه می ‌تواند منتظر حضرت باشد، دعاخوان چگونه می ‌تواند منتظر حضرت باشد؟! این تماشاچی كه بگوید كه خدایا كاری به من نداشته باش، امام خود را بیاور و دنیا را اصلاح كن، چنین کسی كه منتظر حضرت نیست. 🔹 فرمود ولو با یك تیر شده آماده باشد؛ تیراندازی یاد بگیرد، دشمنش را بشناسد، دوستش را بشناسد، شاید حضرت فردا ظهور كرد؛ این معنی است. این شخص اگر هم در بسترش به موت حَتف انف بمیرد «مات شهیدا»، وگرنه آن كسی كه بگوید خدایا كاری به من نداشته باش تو می ‌دانی و دینت و ولی ات، همان حرفی است كه می ‌گوید: ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ‌هاهُنا قاعِدُونَ﴾؛ ما اینجا هستیم تو به كمك خدا دینتان یاری كنید، كاری به ما نداشته باشید! همراهان امیر المؤمنین (علیه السلام) نظیر این گونه حرف می‌ زنند می‌ گویند یا علی حرفی كه بنی اسرائیل به موسای كلیم گفتند كه ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ‌هاهُنا قاعِدُونَ﴾ ما این طور نمی ‌گوییم، ما می ‌گوییم «إذهب نحن معكَ» هر جا كه تو رفتی ما می ‌آییم؛ این معنی است. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_esra