maryam_044p2.pdf
154.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 44
تاریخ: 1388/09/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 5
🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس میكوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده میبیند... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 5
🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس میكوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده میبیند، شنونده میبیند، چه اینكه زبان هم زبان اوست، با زبان خود سخن میگوید، با گوش خود میشنود، با چشم خود میبیند؛ چه با گوش و چشم ظاهر، چه با گوش و چشم باطن؛ ولی در عرفان وقتی شخص به مقام منیع قُرب نوافل بار یافت یا منتظر است كه خدا در مقام سوم ـ كه بارها به عرضتان رسید ـ آن دو مقام، مقام منطقه ممنوعه است؛ یعنی هویت محض، یك؛ اكتناه صفات ذات كه عین ذات است، دو؛ آنجا بساطت مطلقه است از یك سو و عدم تناهی است از سوی دیگر. حقیقت عینی كه مفهوم ذهنی نیست، یك؛ بسیط تجزیهناپذیر است، دو و نامحدود است و اجتنابناپذیر نیست، سه؛ لذا مفهوم هیچ كسی، مشهود هیچ كسی، مقصود هیچ كسی، معقود احدی نخواهد بود.
🔹 آنچه به آن نظر دارد برهان است، برهان همان را ثابت میكند در مقام مفهوم. طبق بیان نورانی امام صادق(سلام الله علیه) كه مرحوم صدوق در توحید نقل كرد ما بیش از این مقدورمان نیست: «لَكانَ التَّوحِیدُ عَنّا مُرتَفِعا». در اخلاق، شخص همه امور را به خود اِسناد میدهد و حق هم با اوست، چون بیش از این نمیبیند. در عرفان، شخص به جایی میرسد كه بر اساس قرب نوافل ذات اقدس الهی در مقام سوم، در فصل سوم؛ یعنی مقام ظهور؛ یعنی مقام وجه اللّهی؛ یعنی مقام فعل؛ یعنی مقام فیض، برابر حدیث معروف قُرب نوافل، سمع و بصر و اعضای ادراكی و تحریكی او میشود. وقتی عارف این مطلب را مشاهده كرد با زبان حق سخن میگوید، با چشم حق میبیند، هرگز خود را صاحب كار نمیبیند و خود را طلبكار نمیبیند، هر كار خیری كه انجام داد خود را بدهكارتر میبیند; زیرا مییابد كه با زبان دیگری حرف زد، با چشم دیگری دید، با گوش دیگری شنید، با دست دیگری رمی كرد كه دیگری فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/ecUXk
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 منتظر ظهور
🔹 مطلب دیگر درباره #انتظار حضرت است كه اگر كسی عارفاً به شأن ولی عصر و «منتظراً لأمره» بمیرد، این #پاداش_شهید را دارد.
امام ششم (سلام الله علیه) فرمود منتظر ظهور كسی است كه تیر به دست آماده باشد؛ نه اینکه منتظر ظهور، کسی است که مفاتیح به دست و دعاخوان باشد! آن كسی كه كتاب دعا در دست اوست و می گوید خدایا ظهور حضرت را برسان، او منتظر حضرت نیست، كسی كه تفنگ در دست گرفته، او منتظر حضرت است. حضرت در آنجا فرمود: «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ القَائِمِ وَلَوْ سَهْماً».
🔹 معنای #انتظار این است كه قبل از آمدن حضرت حداقل یك تیر تهیه بكند؛ نیروی رزمی است كه می تواند منتظر حضرت باشد، دعاخوان چگونه می تواند منتظر حضرت باشد؟! این تماشاچی كه بگوید كه خدایا كاری به من نداشته باش، امام خود را بیاور و دنیا را اصلاح كن، چنین کسی كه منتظر حضرت نیست.
🔹 فرمود ولو با یك تیر شده آماده باشد؛ تیراندازی یاد بگیرد، دشمنش را بشناسد، دوستش را بشناسد، شاید حضرت فردا ظهور كرد؛ این معنی #انتظار است. این شخص اگر هم در بسترش به موت حَتف انف بمیرد «مات شهیدا»، وگرنه آن كسی كه بگوید خدایا كاری به من نداشته باش تو می دانی و دینت و ولی ات، همان حرفی است كه می گوید: ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾؛ ما اینجا هستیم تو به كمك خدا دینتان یاری كنید، كاری به ما نداشته باشید! همراهان امیر المؤمنین (علیه السلام) نظیر #عمار_یاسر این گونه حرف می زنند می گویند یا علی حرفی كه بنی اسرائیل به موسای كلیم گفتند كه ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ ما این طور نمی گوییم، ما می گوییم «إذهب نحن معكَ» هر جا كه تو رفتی ما می آییم؛ این معنی #انتظار است.
#روز_ارتش_جمهوری_اسلامی_ایران
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید جلسه 13
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_43ms ss.mp3
6.7M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 43
تاریخ تدریس: 1393/07/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-43p2.pdf
191.9K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 43
تاریخ تدریس: 1393/07/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_045ahs SS.mp3
7.05M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 45
تاریخ: 1388/09/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_045p2.pdf
150.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 45
تاریخ: 1388/09/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 6
🔹 همانطوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرقهای فراوان علمی است... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 6
🔹 همانطوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرقهای فراوان علمی است، بین عرفان عملی و اخلاق عملی فرقهای فراوانی است كه به برخی از این فروق در نوبتهای قبل اشاره شد.
🔹 در فنّ اخلاق, شخص میكوشد كه از جهان به عنوان آیت و علامت استفاده كند و از این علامت به صاحب علامت, از این آیات به صاحب آیات پی ببرد كه مسئله ﴿سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ﴾ این برای اینها راهگشاست. توحید سالك در این مرحله در فضای اخلاق است، جزء فضایل اخلاقی او مطرح است؛ اما در عرفان, شخص میكوشد اول خدا را ببیند و در سایه خدا خَلق را ببیند، اینچنین نیست كه از خَلق بخواهد به خالق پی ببرد, بلكه از خالق به خلق متوجّه میشود، چون خالق را میبیند خالق در صورت خَلقهای خود در فصل سوم; یعنی مقام فیض و وجه و ظهور تجلّی كرده است، برابر سخن نورانی امیر مؤمنان(سلام الله علیه) كه در نهجالبلاغه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» از متجلّی به جلوه پی میبرد، نه از جلوه به متجلّی. در پایان همه آیاتی كه از آیات آفاقی و انفسی سخن به میان آمده، این جمله نورانی میتابد ﴿أَ وَ لَمْ یكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلی كُلِّ شَیءٍ شَهیدٌ﴾; یعنی... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/9PojL
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صلای محبوب
🔹 سید علی خان مدنی (رضوان الله تعالی علیه) در همان مقدمه شرح صحیفه می گوید وقتی وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به #معراج رفت و برگشت، از حضرت سؤال کردند شما که به معراج مشرّف شدید سخنانی گفتید سخنانی شنیدید، آن سخنانی که شنیدید به لهجه چه کسی بود؟ به هر حال شما صوتی شنیدید کلامی شنیدید حرفی شنیدید، می گویید خدا این طور گفت، اینها را شما شنیدید که نقل می کنید، این سخنان به لهجه چه کسی بود؟
🔹 گفت ذات اقدس الهی می دانست که #علی_محبوب_من_است به لهجه علی با من حرف می زد. کفی بذلک فخرا! خدا ـ معاذالله ـ حنجره که ندارد، این حرف را باید ایجاد کند، این حرف را به لهجه چه کسی ایجاد می کند؟ فرمود چون علی محبوب من بود و خدا می دانست، به لهجه علی این کلمات را ایجاد کرد. این مطلب را این سید بزرگوار در اوّل همان شرح صحیفه سجادیه نقل می کند که حشر او و همه علما با قرآن و عترت باشد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 14
تاریخ: 1396/11/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_44ms ss.mp3
7.34M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 44
تاریخ تدریس: 1393/07/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-44p2.pdf
215.7K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 44
تاریخ تدریس: 1393/07/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_046ahs SS.mp3
8.12M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 46
تاریخ: 1388/09/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_046p2.pdf
190.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 46
تاریخ: 1388/09/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 7
🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 7
🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛ هواخواهی؛ خواه در بخش وهم و خیال كه اندیشه را آسیب میرساند و خواه در بخش عقل عملی كه شهوت و غضب را سركش میكند، باید با عقل نظر و عقل عمل در بخش اندیشه و انگیزه تعدیل شود؛ این همان جهاد اوسط است كه بین عقل و نفس مبارزه هست.
🔹 در عرفان, جنگ و مبارزه بین عقل و قلب است؛ عقل میخواهد بفهمد و قلب میخواهد ببیند، آن حقیقت فهمیدنی نیست. قلب به عقل میگوید با مفهوم نمیشود به حقیقت بار یافت و عقل میگوید من «راجل» هستم و بیش از مفهوم، ابزاری ندارم. این «لَیسَ الْخَبَرُ كَالْمُعَاینَةِ» ناظر به همین تمایز اساسی بین علم حصولی و علم حضوری است. ابزار عقل, مفهوم است و علم حضوری; اما مركب راهوار عقل عملی و قلب, شهود است. گذشته از اینكه تفاوت اساسی بین جهاد اوسط و اكبر هست که در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است و در جهاد اكبر بین عقل و قلب مبارزه است، بین حكمت و عرفان مبارزه است و بین حصول و حضور جنگ است... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/LHjno
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra