eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_048p2.pdf
176.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 48 تاریخ: 1388/09/18 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رونمایی از ترجمه آلمانی کتاب مفاتیح الحیات در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طی مراسمی که همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام به تاریخ شنبه ۱۶ آپریل ۲۰۲۲ در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان برگزار شد، از ترجمه آلمانی کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات رونمایی گردید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به این مراسم، ضمن تقدیر و حق شناسی از برگزار کنندگان این مراسم، به حدیث شریفی از امام حسن مجتبی علیه السلام اشاره کردند و بیان داشتند: امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» و لذا اگر دانشمند، معمم، دانشگاهی، چراغ هدایت نباشد، عمری را باخته است. بیان شریف امام حسن مجتبی این است که نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، هم راه خود را تشیخص دهید هم به دیگران راه بدهید و راهنمایی کنید. آپارات: https://aparat.com/v/km3EB 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 9 🔹 اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است و عارف هم جان شیفته و قلب مُتجَلّی دارد. آیات قرآن كریم بخشی مربوط به مسائل علمی است، بخشی هم مربوط به مسائل هنری است، بخشی هم مربوط به مسائل اخلاقی است، بخشی هم مربوط به مسائل فلسفی و حكمی است و بخشی هم مربوط به مسائل عرفانی است. آیه سوره مباركه «انبیاء» كه دارد ﴿وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَی‏ءٍ حَی﴾ اصلِ حیات از آب است، این برای سلوك علمی عالمان تجربی است. آیه‌ای كه می‌گوید: ﴿اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾؛ یعنی هر چه مصداق شیء است «كان» تامّه او؛ یعنی اصل هستی او از خدای سبحان است كه محور بحث، مسائل فلسفی است. 🔹 كسی كه دارد، با این آیات هماهنگ است و كسی كه در زیبایی جهان خلقت, زیبایی فلسفی و هنر فلسفی؛ نه خیالی و عقلی، نه وهمی كار می‌كند، آیاتی از قبیل ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقَهُ﴾ محور بحث اوست. كسی كه در مسئله تهذیب و تزكیه و مانند آن تلاش و كوشش می‌كند، آیاتی از قبیل ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی﴾ و سایر مسائلی كه ما را به واجبات تشویق می‌كند یا از محرّمات برحذر می‌دارد و به فضایل اخلاقی هشدار می‌دهد، محور بحث آنهاست؛ اما كسی كه سلوك الهی و عرفانی دارد، آغاز و اثنا و پایان سیر او آیاتی از این قبیل كه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾ خواهد بود؛ او در عرفان كار می‌كند و عرفان بالاتر از اخلاق است، یك؛ عرفان جهاد اكبر است، دو؛ تلاش و كوشش عارف آن است كه عقل را در پرتو قلب هدایت كند، سه؛... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/5M1fW 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قُرب وصال 🔸 انسان می ‌تواند از غیر خدا صرف ‌نظر كند و به برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست... . 👇👇👇👇
💠 قُرب وصال 🔸 انسان می ‌تواند از غیر خدا صرف ‌نظر كند و به برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست. در دعای ابوحمزه ثمالی هست كه «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ وَاَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ اِلاَّ اَنْ‏ تَحْجُبَهُمُ الْأَعمالُ دوُنَكَ»؛ خدایا! اگر كسی داشته باشد راه خیلی نزدیك است; این ‌چنین نیست كه راه، زمانی و زمینی باشد، اگر كسی بخواهد از خویشتن بِرَهد و به محبوب حقیقی برسد، «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». 🔸 فرمود اگر خواستی به بروی، این پا را روی هوس بگذار پای دوم در كوی دوست است: «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». اگر كسی این هوس را این خودخواهی را این غرور را رام كند، «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ»، چون او «أقربُ إلینا مِن حَبْلِ الوَرید» است؛ اگر «أقرب إلینا من حبل الورید» است پس بین قدم اول و قدم دوم چیزی فاصله نیست. 🔸 عرض می‌ کند من می‌دانم كه «اَنَّ اَفْضَلَ زادِ الرَّاحِلِ اِلَیكَ عَزْمُ اِرادَةٍ یخْتارُكَ بِها»؛ خدایا! بالأخره هر مسافری، ره ‌توشه ‌ای می‌ خواهد و آن ره توشه، یك است; اراده جدّی بعد از معرفت صائب به دست می‌ آید یعنی اگر انسان بفهمد كه همه خیرات به دست اوست که «یا مَن أرجوهُ لِكلّ خیر»، به آسانی این راه را طی می‌ كند. آپارات: https://aparat.com/v/uqrM1 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/03/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عظمت شب قدر 🔹 در شب قدر گذشته از نزول ‌قرآن چه حادثه‌ ای رخ می‌ دهد؟ نزول ‌قرآن كه یك امری بود گذشت، اما در هر سال هست، هر سال ماه مبارك رمضانی دارد و در هر ماه مبارك رمضان لیله قدر هست، آیا این فضیلت وصف گذشته است كه چون یك بار در آن ‌قرآن نازل شده است برای همیشه لیله قدر پربركت شد یا نه لیله قدر در هر سال است؟ 🔹 فرمود نه شب قدر در هر سال خبر جدیدی است! در هر شب قدری از شب های ماه مبارك رمضان سال ها كه هر سال ماه مبارك رمضانی دارد و در هر ماه مبارك رمضان شب قدری است ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾، فرشتگان در صحبت روح كه اعظم الملائکه است به دستور و اذن خدا با همه اموری كه در _بشر در بشر نقش دارد ﴿أَسْبَغَ عَلَیكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ بَاطِنَةً﴾ در شب قدر نازل می ‌شوند. انسان از هر راه بخواهد به مقصد برسد فرشتگان راه را آن شب می ‌آورند و نشان می ‌دهند. 🔹 است، مگر اینكه انسان عمداً خود را به آفت بزند، وگرنه تمام درهای غضب بسته است، مگر اینكه انسان عمداً در غضب را باز كند و تمام درهای رحمت باز است مگر اینكه انسان عمداً در رحمت را به چهره ‌اش ببندد. ‌قرآن منتهی الیه سیرش «فی لیله القدر» و قلب مبارك حضرت است، ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ هم این‌چنین است، فرشتگان همه امور را می ‌آورند و به كه ولی خداست و هست تقدیم می ‌كنند ﴿سَلامٌ هِی حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾ این شب تا طلوع فجر است، است. 🔹 اگر خدای سبحان اعلان سلامت داد فرمود این لیله، است كسی از درون یا از بیرون كاری به شما ندارد مگر اینكه خود علیه خود قیام كنید. است شبی است كه انسان می‌تواند را تأمین كند و بگوید ﴿السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾. 📚 سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: سال 1378 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 10 🔹 سلوك علمی خیلی دشوار نیست، زیرا ابزار این سلوك، مفاهیم حصولی است؛ خواه معلوم علوم تجربی باشد یا نیمه‌تجربی یا تجریدی كلامی یا تجریدی فلسفی، حتی تجریدی عرفان نظری... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 10 🔹 سلوك علمی خیلی دشوار نیست، زیرا ابزار این سلوك، مفاهیم حصولی است؛ خواه معلوم علوم تجربی باشد یا نیمه‌تجربی یا تجریدی كلامی یا تجریدی فلسفی، حتی تجریدی عرفان نظری؛ اما در سلوك عملی سخن از علم شهودی است، زیرا عقل عملی; یعنی قلب از تجلیه و تخلیه و تحلیه و مانند آن شروع می‌كند تا اینکه به مراتب گوناگون فنا رسد؛ اینها عمل است نه علم، یك؛ این اعمال مجرّد هستند نه مادّی، دو؛ عمل مجرّد با شهود همراه است، سه. ممكن نیست چیزی مجرّد باشد و مشهود، شاهد و شهود نباشد. كارِ قلب كاری علمی است; منتها علم شهودی، بر خلاف كار عقل كه كار عقل علم حصولی است; ولی كار قلب كه از آن به عنوان عقل عملی یاد می‌شود و آغاز آن هم تجلیه و تخلیه و تحلیه و مانند آن است و به فنا منتهی می‌شود که فنای آثاری و افعالی و اوصافی و ذاتی، اینها كار است؛ منتها مجرّد است و عین شهود؛ اگر كار بود و مجرّد حتماً عالِم است و چون متن كار است، موجود خارجی است و علم آن هم علم شهودی می‌شود. 🔹 در این مراحل شخص می‌بیند كه چه كسی دارد او را می‌برد؛ ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ﴾ را از نزدیك مشاهده می‌كند, ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ را از نزدیك مشاهده می‌كند, ﴿إِنَّ رَبِّی عَلی‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ﴾ را از نزدیك مشاهده می‌كند, خود را در بستر صراط مستقیم می‌بیند, زِمام خود را به دست «الله» می‌بیند، اما همچنان اختیار او محفوظ است كه اگر لحظه‌ای بیراهه برود همان‌جا سقوط می‌كند. این سلوك نه با جبر آشناست و نه با تفویض, بلکه با توحید افعالی آشناست؛ توحید افعالی آن است كه فاصله بین جبر و تفویض كه طبق بیانات نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) «أَوْسَعُ مِمَّا بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ» است... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/rUN8c 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فریدِ اصحاب ▪️ پیرامون حضرت امیر (سلام الله علیه) هر اندازه انسان بحث بكند است و این فكر اصلاً درست نیست كه ما را كجا و نیل به مقام آنها كجا، مگر ما درباره آنها موظفیم به كُنه آنها راه پیدا كنیم؟! این را كه كسی از ما نخواست ولی آن مقداری كه مقدور ماست عبادت است و وظیفه ماست. حضرت امیر یك بیان نورانی در یكی از خطبه ‌های نهج البلاغه دارد كه درباره معرفت خدا هم این چنین است؛ راه یابی به كُنه خدا نه مقدور كسی است نه مورد تكلیف اما آن اندازه كه ذات اقدس الهی مقدور است، بحثش و فحصش واجب است. فرمود: «لَمْ یطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَی تَحْدِیدِ صِفَتِهِ وَ لَمْ یحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِهِ»؛ فرمود ذات اقدس الهی هیچ عقلی را به كُنه معرفت ذات اقدس الهی مطلع نکرده است اما مقدار واجب را هم محجوب نكرد، پس اكتناه نه مقدور است نه واجب نه مورد تكلیف اما غیر اكتناه هم مقدور است هم واجب؛ این درباره ذات اقدس الهی. خلفای الهی هم این‌‌چنین ‌اند؛ نه راه یابی به كُنه اینها مقدور است نه تحصیلش واجب. وجود مبارك حضرت امیر را بهترین كسی كه معرفی می ‌كند خود اوست و پیغمبر و ائمه (علیهم السلام)؛ آن مقامی كه برای خود حضرت است را باید جستجو كرد وگرنه آنچه نزد ما دشوار است آن را نباید نزد حضرت امیر به حساب آورد! ▪️ ابن ابی الحدید در وصف حضرت امیر در جلد دوم شرح نهج البلاغه مطلبی دارد كه عملش برای خیلی از ما دشوار است اما ابن ابی الحدید این را به عنوان فضل ممتاز حضرت به حساب نمی ‌آورد، فضل علوی را در جلد ششم بازگو می ‌كند. در جلد دوم شرح نهج ‌البلاغه می‌گوید حضرت امیر (س لام الله علیه) «یكنِسُ بَیتَ المالِ كُلَّ جُمُعَةٍ و یصَلّی فیهِ رَكعتَینِ و یقولُ لِیشهَدَ لی یومَ القِیامَةِ»؛ هر هفته هر چه در بیت المال بود توزیع می ‌كرد، آن مکان را جارو می ‌كرد، دو ركعت نماز می‌خواند بعد می‌گفت تا در قیامت برای من شهادت بدهند. به جلد ششم كه می‌رسد می‌ گوید: «واعلم انّ التوحید و العدل و المباحث الشریفة الالهیة»، اینها است و غیر از علی احدی این حرف ها را نزد _ البته وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) كه معلم كل است مستثنی است او خارج از بحث است فوق بحث است _ می ‌گوید مباحث در اسلام به بركت این مرد الهی شناخته شده و از هیچ یك از صحابه پیامبر این حرف ها نرسیده «و لا کانوا یتصورونه و لو تصوروه لذكروه»؛ ابن ابی الحدید می ‌گوید سایرین اصلاً اینها را درك نمی ‌كردند، خب اگر درك می ‌كردند می ‌گفتند؛ احدی از صحابه این حرف ها را ندارد! 📚 سخنرانی در کنگره امام علی علیه السلام تاریخ: 1376/08/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 21 ▪️ مودّت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر است. ▪️ بر همه ما لازم است در همه ایام سال محبت خود را به اهل بیت (علیهم السلام) ابراز کنیم اما علاقمندی ما به این حضرات گاهی در حد است در حالی که باید به مرتبه بالاتر از محبت یعنی برسیم. ▪️ آنچه است و از ما خواسته شده مودت است. این مودت باعث می شود به ولایت این حضرات معتقد شویم، سپس احکام و حکم اینها را یاد بگیریم، سپس به آنها عمل کنیم و در مرحله بعد آنها را تبلیغ و ترویج نماییم. ▪️ دوستی اهل بیت (علیهم السلام) یک امر عادی است چرا که ممکن نیست کسی اهل بیت را بشناسد و به ایشان علاقمند نشود! این سطح از علاقمندی نیست، بلکه مراد از «فی القربی» در آیه، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر، نسبت به این حضرات است. آنگاه جا برای دوستی غیر اهل بیت (علیهم السلام) نمی ماند؛ چراکه در یک دل جای دو محبوب نیست! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/05/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 1 🔹 سلوك الهی یك امر ضروری و قطعی است، همان‌طوری كه صدور الهی یك امر ضروری و قطعی است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 1 🔹 سلوك الهی یك امر ضروری و قطعی است، همان‌طوری كه صدور الهی یك امر ضروری و قطعی است; یعنی همان‌طوری كه هر موجودی صادر یا ظاهر از خداست، هر موجودی به سَمت خدا در حركت است و به لقای الهی بار می‌یابد; منتها در صدور الهی كار فقط كار خالق است و به اراده او انجام می‌شود، در سلوك الهی گرچه در درون و باطن كار، كار خداست، ولی انسانِ سالك موظف است كه راه صحیح را انتخاب كند و درست آن راه را طی كند؛ نه «سابق» باشد و نه «متأخِّر»، همان‌طوری كه در بیان نورانی امام سجاد در صلوات‌ شعبانیه آمده است كه «متقدّم» به مقصد نمی‌رسد و «متأخّر» هم «زاهق» است و كسی كه «لازم» است «لاحق» است، در سلوك الهی هم ‌چنین است. بنابراین سلوك الهی قطعی است، همان‌طوری كه صدور الهی قطعی است؛ منتها در صدور كار فقط كار خالق است و او آفرید، در سلوك درست است او محرِّك است، ولی متحرّك هم بی‌اراده و نیت نخواهد بود، این مطلب اول بود. 🔹 مطلب دوم آن است كه اگر ما راه، راهنما و همراه را انتخاب نكنیم، دیگری برای ما انتخاب می‌كند; یعنی اگر ما نرویم، ما را می‌برند! ما اگر خواستیم برویم یا به لقای الهی بار می‌یابیم كه «جنّة اللقاء» است: ﴿فَادْخُلی فی عِبادی ٭ وَ ادْخُلی جَنَّتی﴾، ـ ان‌شاءالله ـ بهره ما خواهد شد و اگر متحرِّك میانی بودیم: ﴿ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنینَ﴾، ـ ان‌شاءالله ـ وارد بهشت خواهیم شد و امّا اگر ما را بردند: ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ﴾ دامن‌گیر ما می‌شود.... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/08Jc6 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا