eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 2 🔹 در سلوك الهی بهترین كار آن است كه ما برویم، وگرنه ما را می ‌برند و اگر ما را بردند به دل‌خواه خود می ‌برند و اگر رفتیم به دل‌خواه خود می ‌رویم. یك سالك الهی وقتی به دل‌خواه خود حركت می‌كند، مسیر را تشخیص می‌دهد، با همراهانی به سر می‌برد كه معصوم‌ هستند، آن همراهان به فكر هم‌قافله‌ می باشند و هرگز همراهان خود را رها نمی‌كنند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفیقاً﴾. در سیر «الی الله»، همراهانِ انسان، انبیا و اولیا هستند که با هم وارد بهشت می‌شوند؛ منتها به امامت آنها، این‌چنین نیست كه سالك الهی تنها باشد و احساس غربت كند، کم‌کم محرّك خود را هم می‌بیند. 🔹 این ادعیه كه از ائمه (علیهم السلام) رسیده است، اینها در تبیین سلوك الهی است؛ گاهی مقدمات امور را به نام «صَمْت»، به نام کم خوری، به نام كم‌گویی، به نام اشك و مانند آن تعلیم می‌دهند و گاهی در تبیین كنترل اراده با ما سخن می‌گویند. 🔹 در جریان اشك كه در دعای «كمیل» آمده است: «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، برای این است كه هرگز انسان مغرور و خودخواه توفیق سلوك الهی را ندارد؛ این سلاح برای آن است كه انسان را در جنگ اوسط و اكبر پیروز كند كه فرمود: «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء». قبلاً هم ملاحظه فرمودید که سلاح بیرونی «آهن» و سلاح درونی «آه» است. در دعای «صباح» وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) عرض می‌كند که خدایا! اشك را در نهاد من غَرس كن كه میوه، شاخه و برگ این درخت اشك باشد، آن هم اشك سوزان! «وَ اغْرِسِ اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فِی شِرْبِ جَنَانِی ینَابِیعَ الْخُشُوعِ وَ أَجْرِ اللَّهُمَّ لِهَیبَتِكَ مِنْ آمَاقِی زَفَرَاتِ الدُّمُوع‏»، «دُمُوع» كه جمع «دَمْع» است یعنی اشك، «زَفَرَات» آن اشك سوزان است و اشك سوزان در برابر اشك خنك است. «قُرّة» یعنی خُنكی و هوای سرد را می‌گویند هوای «قارّ». «قرّةالعین» یعنی شما خوشحال باشید و اشك شوق از چشمان شما جاری شود كه این اشك، اشك خنك است. اشك سوزان، اشك غم و اندوه و فراق و هجرت است. وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در دعای «صباح» عرض می‌كند: خدایا! توفیقی عطا كن كه من بوستانی داشته باشم، نهال‌هایی داشته باشم، درخت‌هایی داشته باشم از درختِ اشك، آن هم اشك سوزان.... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/G3WDC 🆔 @a_javadiamoli_esra
متعلقه آیت الله العظمی جوادی آملی دارفانی را وداع گفت ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ﴾ ▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رحلت متعلقه ی (دامت برکاته) و والده ی مکرمه ی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را به اطلاع عموم می رساند. ▫️ ضمن تسلیت به بیت مکرم مرجعیت علمی و دینی ، اخبار مراسمات متعاقباً اعلام خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاریخ و زمان مراسم تشییع متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رحلت بانوی با فضیلت حاجیه خانم روحی متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به اطلاع عموم می رساند ▫️ پیکر آن فقیده سعیده، فردا دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 (٢٣ ماه مبارک رمضان) ساعت ٤ بعد از ظهر بعد از طواف مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و نماز بر پیکر آن مرحومه توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر، در امام زاده علی بن جعفر قم (گلزار شهدا) تشییع و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد. ▫️ همچنین مراسم بزرگداشت و ترحیم آن مرحومه فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30 تا 23 در محل مسجد اعظم قم برگزار می گردد. ▫️ ضمنا مجلس ترحیم زنانه آن مرحوم روز سه شنبه ساعت 16:30 در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می گردد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صعود طیب ▫️ انزال قرآن به صورت است نه به صورت تجافی، یعنی آن طوری كه خداوند باران را نازل كرد یا تگرگ و برف را نازل می ‌كند، قرآن را به آن صورت نازل نكرد كه به صورت انداختن و القا باشد بلكه قرآن را آویخت نه انداخت؛ لذا بشر اگر عنایت بیشتری كند می‌تواند این حبل را بگیرد نجات پیدا كند (اولاً) و تدبّر كند و بالا برود (ثانیاً). ▫️ در مقابل انزال قرآن, صعود كلمات طیبه است. اگر بعضی از مشایخ سیدناالاستاد امام (رضوان الله علیهم اجمعین) فرمودند دعا, است این تا حدودی برگرفته از آیه ده سوره مباركه «فاطر» است، در آنجا فرمود: ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾؛ عقاید طیب، براهین طیب, افكار طیب، مطالب علمی طیب، اخلاق طیب و اعمال طیب به طرف خدا صاعد است. صعود ، مطالب علمی طیب و گفتار و نوشتار طیب به طرف خدا نظیر صعود دود و بخار و دخان نیست؛ همان طوری كه نزول قرآن شبیه نزول باران و تگرگ نیست، صعود عقاید و مطالب علمی طیب به طرف خدا هم شبیه صعود بخار و دخان نیست كه تجافی باشد. بخار یا دخان وقتی در كف زمین است صاعد نیست و وقتی به فضا رفت دیگر در كف زمین نیست، رفتنِ آن هم به نحو تجافی است نه به نحو تجلّی. اگر كسی صاحب عقیدهٴ طیب شد فكر طیب شد خُلق طیب شد عمل طیب شد، این از زمین تا بالا نظیر نردبان, صاعد است؛ همان طوری كه قرآن نظیر حبلِ متین آویخته است نه انداخته, عقاید علمی هم كه بالا می‌رود نظیر نردبانِ بالا رفته است نه نظیر دود و دخانِ بالا رفته؛ هم ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾ به نحو تجلّی است هم ﴿أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَا آیاتٍ بَینَاتٍ﴾ به نحو تجلّی است، پس راه, دو طرفه باز است. ▫️ قرآن از مقام آمده نازل شده, شده عربی مبین كه در آغاز سوره مباركه «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَینَا لَعَلِی حَكِیمٌ﴾ یعنی این قرآن یك طرفش علی حكیم است یك طرفش عربی مبین. شما كه با عربی مبین كار دارید اگر دارای علمِ طیب و اخلاق و عمل صالحِ طیب بودید، به آن علی حكیم می‌رسید چون شما دارید بالا می‌روید؛ اگر كلمهٴ طیب بالا می‌رود و بالا رفتنش به نحو تجلّی است نه به نحو تجافی و كلمهٴ طیب وصف است، پس خود انسان بالا می ‌رود زیرا وصف كه بدون موصوف بالا نمی ‌رود. این طور نیست كه بالا رفتنش نظیر دود باشد (یك) این طور نیست كه این را از مغز و قلب و هویت انسان بِكَنند و بالا ببرند (دو) پس خود انسان بالا می ‌رود؛ این انسانی كه می‌ گوید: ﴿إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾ خودش دارد بالا می‌ رود، این می‌ شود . 📚 سوره مبارکه نور جلسه 3 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_48ms ss.mp3
10.33M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 48 تاریخ تدریس: 1393/07/16 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-48p2.pdf
234.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 48 تاریخ تدریس: 1393/07/16 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_050p2.pdf
139.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 50 تاریخ: 1388/10/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 ضیافت الهی 23 ▫️ عقل معیار قُرب الی الله است. ▫️ انسان بوسیله آن [عقل] خدا را عبادت می کند و بهشت را کسب می نماید و به می رسد و این عقل هم در مرد و زن تفاوتی ندارد. بنابراین اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند نباید عقل به معنای علم مصطلح را معیار قرار دهد (یعنی عقل نظری را)، بلکه باید را که وسیله قرب انسان و معیار فضیلت است معیار قرار دهد و در این صورت است که جمال مرد و زن هر دو در عقلی است که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» و در این صورت، هم «جَمالُ الرِّجالِ في عُقولِهِم» و هم «جَمالُ النِّساءِ فی عُقُولِهِنّ» می باشد. 📚 کتاب زن در آینه جلال و جمال الهی، ص 250 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ گزارش تصویری وداع اعضای بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با همسر و یار صدیق معظم له تاریخ : 05/02/1401 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ لحظاتی از روضه خوانی در مراسم اقامه نماز بر پیکر همسر مکرمه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ : 05/02/1401 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ گزارش تصویری اقامه نماز بر پیکر همسر مکرمه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ : 05/02/1401 🆔 @a_javadiamoli_esra