💠 ابديت
🔹 اينکه گفته شد: «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْإِيمَان»،[1] درست است که شيخ بهايي بزرگمردي است، اما اين حرف بالاتر از شيخ بهايي است؛ ايشان گفت:
اين وطن مصر و عراق و شام نيست ٭٭٭ اين وطن شهريست کان را نام نيست[2]
قبل از او شيخ اشراق که در اين راه جان داد، رسالهاي نوشت که اين «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْإِيمَان» برای سرزمين نيست، ما اهل هر جايي که هستيم بايد به آنجا علاقهمند باشيم، ما که از اين زمين نيامديم، ما از جاي ديگر آمديم ﴿نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي﴾،[3] ما از آنجا آمديم و وطن ما هم همانجاست، «حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْإِيمَان». در بيانات نوراني سيّدالشهداء(سلام الله عليه) در روز ترويه در مکه است که فرمود: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَي لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ»؛[4] يعني وطن او «لقاء الله» است.
🔹 ما يک وطن اصلي داريم و آن لقای خداست که با ابديت ماست. تا نفس ميکشيم علم، تا نفس ميکشيم تعليم، تا نفس ميکشيم عقل، تا نفس ميکشيم عدل. همين مرحوم فيض کاشاني(رضوان الله عليه) يک مثال خوبي در آن محجة دارد، فرمود: مبادا بگوييد: «خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو»، نه! «خواهي نشوي رسوا همرنگ حقيقت شو».
🔹 عالَم فراوان فراز و فرودي دارد، از لطيفترين تعبيرات جناب شيخ عطار همين عبارت فراز و فرود است.[5] اگر بد کردند ما ناچاريم نهي از منکر بکنيم و ميکنيم و ميگوييم و بايد بگوييم، اينها سرجايش محفوظ است؛ اما برنامه اصلي ما علم است و علم که غذاي ماست و با ابديت ما کار دارد.
________________________________________
[1]. مستدرک سفينة البحار، ج10، ص375.
[2]. شيخ بهايي، نان و حلوا، بخش9.
[3] . سوره حجر، آيه29؛ سوره ص، آيه72.
[4]. اللهوف علي قتلي الطفوف(فهري)، ص61.
[5] . ديوان اشعار، عطار، غزل شماره337؛ «ز سرگشتگی زير چوگان چرخ ٭٭٭ چو گويی ندانی فراز از فرود».
📚 ديدار گروهی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه کاشان با حضرت استاد
تاريخ: 1397/03/27
@EsraTvEitaa
J-443 1398-02-10.mp3
5.5M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 443
تاریخ : 1398/02/10
@EsraTvEitaa
nekah 443.pdf
112.4K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 443
تاریخ : 1398/02/10
@EsraTvEitaa
J-04 1398-02-10.wav s.mp3
5.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قيامت
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1398/02/10
@EsraTvEitaa
Al-Qiyamah 04 p2.pdf
241.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قيامت
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1398/02/10
@EsraTvEitaa
سطح معرفت.mp3
1.02M
💠 روز بیست و پنجم ماه #شعبان 1440
🔹 سطح معرفت
@EsraTvEitaa
💠 سطح معرفت
🔹 مرحوم کلينی نقل می کند که «اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ وَ الرَّسُولَ بِالرِّسَالَةِ وَ أُولِي الْأَمْرِ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَهی عَن المُنکَر»؛[1] بهترين راه خداشناسی خدايي را شناختن است، خدايی يعنی چه؟ اگر کسی «الوهيت» را بشناسد، «اله شناس» خوبی است. اگر کسی «نبوت» را بشناسد، «نبی شناس» خوبی است. اگر کسی «رسالت» را بشناسد، «رسول ¬شناس» خوبی است. اگر کسی «امامت» را بشناسد، «امام شناس» خوبی است؛ امّا امام شناسی تاريخی که فلان امام پسر فلان کس است اين امام شناسی نيست، شخصيت حقيقی را کسی نمی¬گويد، آن شخصيت حقوقی را می گويند امام. فرمود اول امامت را بشناس «الامامة ما هی؟» بعد امام را بشناس؛ امامت اين است، رسالت اين است، نبوت اين است، ولايت اين است. پس اگر اين چنين باشد ما موظفيم که بگوييم امامت يعنی چه؟ بعد شناختن امام آسان است، وقتی انسان امامت را بشناسد معلوم است که الآن تنها کسی که زير گنبد خضراء امام است، وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشريف) است. فرق ما که در حوزه و دانشگاه هستيم با توده مردم اين است که بالأخره ما عمری را صرف می کنيم بايد در سقف معرفت باشيم، نه در کف معرفت! البته پايان کار با کيست آن ديگر نه حوزه و دانشگاه معيار است و نه در سطح بازار.
🔹 حضرت امير(سلام الله عليه) در آن بيان نورانی ¬دارد که «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ [تَعَالَی]»،[2] چه کسی توانگر است و چه کسی تهي دست است در روز حساب مشخص می شود. خيلی از کارگرهای ساده هستند که ممکن است از ما جلوتر بروند، اين فعلاً معيار نيست؛ آن جا معلوم می شود که چه کسی برنده است و چه کسی بازنده! دو رکعت نماز يک کارگری که با اين وضع دارد آبرويش را حفظ می کند، خيلی بيشتر از نمازهای مستحبی ما اثر دارد! «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ [تَعَالَی]»، اما از نظر ظاهری ما که عمرمان را يا در حوزه يا در دانشگاه صرف می کنيم، با ديگران بايد فرق داشته باشيم. به ما گفتند که به کف معرفت اکتفا نکنيد، بلکه به آن سقف معرفت نگاه کنيد.
________________________________________
[1]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص85.
[2]. نهج البلاغة(للصبحي صالح), حکمت452.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی حضرت استاد در جمع دانشجویان
تاريخ: 1391/02/20
@EsraTvEitaa