آیت الله جوادی آملیعرضه بر قرآن.mp3
زمان:
حجم:
1.1M
💠 روز دهم ماه #شوال 1440
🔹 عرضه بر قرآن
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 عرضه بر قرآن
🔹 علامه طباطبایی(رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه)، ایشان از رخدادهایی که در عالَم اتفاق میافتاد در خدمت قرآن بهره برد. آنچه به نام مشروطه و جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم اینها را تلخیص کرد، تنقیح کرد، به صورت چند تا سؤال درآورد، بعد آورد خدمت قرآن، از آنها پاسخ گرفت شده المیزان. مشروطه را تشریح کرد، خواستههای مشروطه را شناسایی کرد، جنگ جهانی اول را شناسایی کرد، جنگ جهانی دوم را شناسایی کرد، سؤالهای اینها را فهرست کرد و فیشبرداری کرد و وارد تفسیر شد. شما نمونههایی از تفسیر المیزان را در مجمع البیان و مانند آن نمیبینید.
🔹 آنچه که الآن وظیفه شما بزرگواران است، این است که انقلاب را رصد کنید که انقلاب چه آورد؟ چه میخواهد؟ و چگونه باید نگهداشت؟ این سنگینتر از مشروطه است، این سنگینتر از جنگ جهانی است، آن فقط سلاح بود و کشتار، این إحیاست! فرق جنگ جهانی اول و دوم با انقلاب این است که او برای مرگ آمده، این برای حیات آمده است! سؤالات فرق میکند، چگونه انقلاب به ثمر رسید؟ چگونه انقلاب را حفظ بکنیم؟ چگونه انقلاب را به صاحب اصلیاش تحویل بدهیم؟ این یک جان کندنِ علمی میخواهد؛ حواس شما جمع باشد! شما همه نیازهای انقلاب را رصد کنید، همه علل و عوامل تولید انقلاب را در صدد باشید، همه نیازهای او را رصد کنید، بعد بر قرآن عرضه کنید، پاسخ بگیرید، او جواب میدهد، این برای جواب دادن آمده است.
🔹 بارها به عرضتان رسید قرآن را خدا نازل نکرد، آن طوری که باران را نازل کرد. باران را به زمین انداخت؛ ولی قرآن را به زمین آویخت فرمود یک طرفش به دست من است: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛[1] شما نگویید ما لفظ کم داریم، شما نگویید ما کلمه کم داریم، مگر همه قرآن کلمه است؟ تا آنجا که سخن از عبری و عربی و تازی و فارسی است، لفظ است؛ اما یک قدری بالاتر که میروید، نه عبری است نه عربی، ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛[2] اگر بخواهید علم لدنّی نصیب شما بشود که ممکن است، با «علی حکیم» کار دارید، اگر بخواهید رابطه حوزوی را تنظیم کنید با «عربی مبین» کار دارید. فرمود یک بخش والایش اصلاً نه عبری است نه عربی، اما﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾؛[3] نه عبری نه عربی، «علی حکیم» است، پس هر چه بخواهید در آن هست.
[1]. غرر الاخبار، ص62.
[2]. سوره زخرف، آیه4.
[3]. سوره زخرف، آیه3 و4.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در سی و ششمین سالگرد علامه طباطبایی
تاریخ: 1395/08/19
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
آیت الله جوادی آملیAl-Qaf 07ms ss.mp3
زمان:
حجم:
6.08M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1395/09/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qaf 07-p2.pdf
حجم:
234.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1395/09/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
آیت الله جوادی آملیesalat akhlaq _07ahs ss.mp3
زمان:
حجم:
4.9M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه 7
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
esalate akhlag_7 p1.pdf
حجم:
160.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه 7
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ثمره تبلیغ
🔹 تبلیغ از بهترین و رساترین برنامههای انبیای الهی است؛ منتها عناصر محوری تبلیغ را باید ارزیابی كرد كه انسان چه چیزی را برساند و تا كجا برساند و چگونه برساند كه اثر تبلیغ بشود تعلیم و اثر تعلیم بشود تزكیه. آن تبلیغی كارآمد است كه تعلیم را به همراه داشته باشد و آن تعلیمی سودمند است كه تزكیه را به همراه داشته باشد؛ پایان این امور علمی, طهارت روح است و اگر روح طاهر شد، جامعه به تمدّن ناب الهی بار مییابد.
🔹 در جریان تبلیغ به ما گفتند حرف را به جان مردم برسانید: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾،[1] به گوش رسانیدن با تألیف كتاب و به چشم رسانیدن كار خوبی است اما كافی نیست. به ما نگفتند مطالب را تا گوش مردم برسانید یا كتابی تألیف كنید كه در مرئا و منظر چشم مطالعه كنندهها باشد، گفتند حرف را به جان آنها برسانید. تا كسی اهل جان نباشد و جانان نباشد و جانانه فكر نكند، حرفِ او به عمق جان مردم نمیرسد.
[1]. سوره نساء، آیه63.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش روحانیون طرح هجرت
تاریخ: 1394/05/05
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa