💠 شهود الهی
🔹 به امام صادق عرض كردند كه شما در معارف الهی ما را به خدا دعوت میكنید، خدایی كه دیدنی نیست و ادراك كردنی نیست چگونه او را بشناسیم و بپرستیم؟ فرمود چهار راه دارد؛ منتها راهها را شما بستید: راه عرفانی دارد, راه برهانی دارد, راه حس و تجربه دارد, راه نقل هم دارد، فرمود ما شما را به غیب كه دسترسی معرفتی نداشته باشید دعوت نكردیم، خدا كه غایب نیست چگونه غایب است «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَانِ» این برای عرفا است، «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیانِ» با برهان, حكما خدا را ثابت كردند «وَ أَبْصَرَتْهُ الْأَبْصَارُ بِمَا رَأَتْهُ مِنْ حُسْنِ التَّرْكِیبِ وَ إِحْكَامِ التَّأْلِیف»[1] شما اگر از علوم حسّی و تجربی بخواهید كمك بگیرید كه كفِ معرفت است، از علم حسّی و تجربی ما پایینتر علمی نداریم از اینها تجرید كلامی است, تجرید فلسفی است, تجرید عرفان نظری است تا برسد به شهود، این كف سواد است؛ یعنی احساس و معرفت حسّی و تجربی. فرمود این نظمی كه شما در عالم میبینید این نظم را چه كسی آفریده؟
🔹 یك وقت ابوشاكر دیصانی طبق نقل مرحوم صدوق و دیگران آمد خدمت امام صادق(سلام الله علیه) عرض كرد به چه دلیل خدا هست؟ وقتی عرض كرد به چه دلیل عالَم مبدأیی دارد یك تخم مرغ دست كسی بود یا آنجا حاضر بود، حضرت فرمود این تخممرغ را بررسی كنید، در این تخممرغ یك مایع زردرنگ طلایی است و یك مایع زردرنگ سفید و نقرهای است، نه این مخلوط آن میشود نه این ممزوج آن میشود، این همین است؛ اما وقتی شما این را زیر بال و پر طاوس گذاشتید، خدا از این طاوس رنگهای گوناگون در میآورد، به تعبیر استاد حكیم الهی قمشهای «عقل داند طایر اندر بیضه بال و پر ندارد»[2] حضرت فرمود این رنگهای گوناگون متنوّع محیرالعقول طاوس از همین دو رنگ زرد و سفید در آمده، شما یك پرِ رنگین را وقتی بكَنید، همان رنگ آنجا در میآید، تعبیر طاوس در این روایت آمده،[3] فرمود این را از كجا خلق كرده؟ اینكه بیش از دو رنگ نبود! ابوشاكر دیصانی و مانند آن را با برهان قانع كرده از راه كمك حس و تجربه، فرمود خدا غایب نیست؛ حالا تو اگر «أعمی» بودی چشم دلت بسته بود: ﴿لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾[4] تقصیر مشهود نیست، تو چشم بسته ای!
[1] . الإحتجاج(للطبرسی)، ج2، ص337.
[2] . دیوان حكیم الهی قمشهای (انتشارات علمیه اسلامیه), ص598, غزل 187.
[3] . الأمالی(للصدوقی)، النص، ص351.
[4] . سوره حج، آیه46.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در روز شهادت #امام_صادق(علیه السلام)
تاریخ: 1394/05/20
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2743 ss.mp3
7.11M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 شهادت #امام_جعفر_صادق_عليه_السلام
🔸 تاريخ: 1395/05/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2743 p2.pdf
196.4K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 شهادت #امام_جعفر_صادق_عليه_السلام
🔸 تاريخ: 1395/05/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
تجلّی الهی.mp3
1.36M
💠 روز بیست و ششم ماه #شوال 1440
🔹 تجلّی الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تجلّی الهی
🔹 حرفی ابن ابی الحدید دارد که شاید کمتر کسی از شما آقایان این حرف را نشنیده باشید؛ خطبهای است که وجود مبارک حضرت امیر بعد از تلاوت ﴿أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ﴾[1] و مانند آن که در آخرهای خطبههای نهج البلاغه[2] است و بعد از قرائت آن خطبه که مربوط به برزخ است، حضرت دُرفشانی کرد برزخ را معنا کرد، ساهره قیامت را معنا کرد. ابن ابی الحدید در شرح این خطبه میگوید: این خطبه آن قدر دلپذیر و دلنشین است که من از پنجاه سال قبل تا الآن «اکثر من الف مرّة» بیش از هزار بار این خطبه را خواندم و هیچ بار من این خطبه را در طی این پنجاه سال نمیخواندم که بیش از هزار بار بود «إلا و أحدثت عندی روعة و خوفا و عظة»؛ یک مطلب تازهای از آن استفاده کردم. بعد میفرماید این خطبه از آن خطبههای بلند علوی است که اگر خطبهشناسان و ادیبان و کلامشناسان و فصاحت و بلاغتشناسان را یکجا جمع بکنند و این خطبه را بر آنها بخوانند آنها میفهمند که این سجده دارد.[3] همان طوری که قرآن سُوری دارد که بعضی از سور، آیاتش سجده دارد، علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) خطبی دارد که بعضی از خطبهها سجده دارد. این را ابن ابی الحدید معتزلی میگوید؛ منتها میگوید کارشناسان ادب لازم است.
🔹 این را که ما در شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید دیدیم، به عرض استاد مرحوم علامه طباطبایی رساندیم. عرض کردیم این اغراق نیست؟ ما آنچه شنیدیم سجده بر آیات قرآن کریم است، در غیر قرآن سجده نیست! این ابن ابی الحدید چه طور این حرف را میزند که این خطبه سجده دارد؟ مرحوم علامه طباطبایی فرمودند: نه این اغراق نیست، این در حقیقت سجده برای آیات قرآن کریم است، زیرا همان آیات قرآن کریم از زبان حضرت امیر به این صورت درآمده است و اگر آن آیات قرآن کریم نبود، حضرت امیر این سخنان را نمیتوانست بگوید. اینها هر چه دارند از قرآن است و از وحی الهی است.
🔹 میبینید همان آیات قرآن کریم به صورت نهج البلاغه جلوه کرده است، خود حضرت امیر وقتی قرآن را معرفی میکند، میفرماید که «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه»؛[4] خدا در قرآن برای بندگانش تجلّی کرد، حرف نزد! مردم باید متکلّم را ببینند، نه این صدا را بشنوند «مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه»، این کاتب است از یک نظر، قرآن کتاب است از یک نظر، این متکلم است از یک نظر، قرآن کلام است از یک نظر، این متجلّی است از یک نظر، قرآن جلوه اوست از یک نظر، تا خواننده قرآن چه کسی باشد! تا مطالعهکننده قرآن چه کسی باشد! این بیان لطیف سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی که این اغراق نیست؛ یعنی همان مطالب بلند قرآن کریم است که از زبان مطهّر علی بن ابیطالب درآمده است.
[1]. سوره تکاثر، آیه1.
[2]. نهج البلاغه، خطه221.
[3]. شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج11، ص153؛ «و أقسم بمن تقسم الأمم كلها به لقد قرأت هذه الخطبة منذ خمسین سنة و إلى الآن أكثر من ألف مرة ما قرأتها قط إلا و أحدثت عندی روعة و خوفا و عظة و أثرت فی قلبی وجیبا و فی أعضائی رعدة و لا تأملتها إلا و ...».
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه147.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/11/19
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 04ms ss.mp3
6.89M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1395/07/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 04-p2.pdf
234.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1395/07/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
36.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فیلم #پیام_موضوعی
🔹 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) ـ اسلام دین بشریت
🔸 تاريخ پخش پیام: 1398/04/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa