eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه.mp3
1.53M
💠 روز نوزدهم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 نهج البلاغه #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نهج البلاغه 🔹 نهج ‌البلاغه از آن جهت كه كلام ولی خدا و انسان معصوم و حجّت بالغه الهی (سلام الله علیه) است حكم قرآن كریم را دارد. تفسیر قرآن و تفسیر نهج ‌البلاغه نظیر شرح كتاب های عادی نیست. كتابی كه یك انسان عادی می ‌نویسد، یك انسان عادی دیگر آن را شرح می‌ كند؛ حالا چه در مسئله فقه باشد چه در كلام باشد چه در فلسفه باشد بالأخره اینها هم ‌فكر و همتای هم هستند. مرحوم محقّق (رضوان الله علیه) شرایع نوشته خیلی از فقها به عنوان مدارك, مسالك, جواهر این را شرح كردند، اما انسانی حرف انسانی عادی را شرح كرده و خود را صاحب ‌نظر می ‌داند و برابر رأی خودش می ‌تواند شرح كند. اگر در كلام مرحوم خواجه تجرید نوشته و مرحوم علامه شرح كرده بالأخره انسانی است كه حرف انسان عادی را شرح می‌كند و اگر در فلسفه ابن ‌سینا اشارات و تنبیهات نوشته و مرحوم خواجه شرح كرده یا فخررازی شرح كرده بالأخره انسانی است كه حرف انسان دیگر را دارد شرح می ‌كند؛ اما تفسیر قرآن و تفسیر نهج ‌البلاغه از این سنخ نیست كه متنی باشد انسان بخواهد شرح كند. شرح نهج ‌البلاغه نظیر تفسیر قرآن بالأخره یك تفسیر طلب می‌ كند این اصل اول. 🔹 اصل دوم آن است كه بالأخره این شارح باید خلیفه آن ماتن باشد، وگرنه شرح آن نیست؛ این می‌ شود جواهر كه شرح شرایع است، هر دو انسان ‌اند، فقیه ‌اند و بزرگوارند، اما آن قداست آسمانی را ندارد. در تفسیر قرآن كریم و تفسیر نهج ‌البلاغه یا صحیفه سجادیه و مانند آن تا شارح خلیفه ماتن نباشد و احساس نكند مقدورش نیست. 🔹 اصل سوم آن است كه خلیفه باید حرف مستخلف ‌عنه را بزند نه حرف خودش را، وگرنه خلیفه نیست! اگر كسی داعیه خلافت دارد در واقع باید این قدرت را داشته باشد، هنر و جان ‌كندن می‌ خواهد كه خواسته‌ های خودش را بگذارد كنار (یك) این را در حدّ ظرفیت قرار بدهد (دو) ساكت محض باشد و مؤدّب (سه) ببیند او چه می‌ گوید (چهار) این یك جان كندن می‌ خواهد. ما با كتاب های فقهی و غیر فقهی هم مأنوسیم و آنها را هم داریم شرح می‌ كنیم تفسیر را هم داریم شرح می ‌كنیم، می‌ بینیم این یك جان كندن می‌ خواهد، تفسیر این طوری باید باشد که آدم حرف نزند و فقط گوش بدهد. ما حرف های دیگران را مانند فارابی و بوعلی ـ بالاتر پایین‌تر ـ اینها را شرح می ‌كنیم آنها هم انسان ‌اند و ما هم انسان، اما وقتی ما می‌خواهیم خطبه‌ های نهج ‌البلاغه را شرح بكنیم به واقع جان ‌كندن می‌خواهد! فقط گوش می‌ دهیم كه ببینم حضرت چه می‌ گویند، این خیلی زحمت می‌ خواهد، هم خود انسان دخالت نكند و هم مشوب نكند، خیلی زحمت می ‌خواهد! 📚 دیدار محققین نهج البلاغه با حضرت استاد تاریخ: 1390/12/23 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با سخنرانی، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیت الله مقتدایی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله محقق داماد در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار گردید. https://b2n.ir/836986 🔺منبع: news.esra.ir #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
saloni_v0.apk
11.11M
💠 نرم افزار تلفن همراه «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ تحریر نهج البلاغه» پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش و برگزاری مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نرم افزار تلفن همراه «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء آماده و در اختیار کاربران و علاقمندان قرار گرفت. این نرم افزار که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و IOS انواع گوشی های همراه هوشمند و تبلت را دارد شامل جلد اول و دوم مجموعه «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» است که خطبه های 1 تا 35 نهج البلاغه را در بر می گیرد. 🔺منبع: news.esra.ir #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shura-31ms ss.mp3
5.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1394/08/13 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 31- p2.pdf
235.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1394/08/13 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر 🔹 جلسه : 2 تاریخ: 1398/09/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase takvir 02.mp3
2M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر 🔹 جلسه : 2 تاریخ: 1398/09/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 489 تاریخ: 1398/09/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase nekah 489.mp3
1.56M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 489 تاریخ: 1398/09/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 489 ss.mp3
6.35M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 489 تاریخ: 1398/09/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 489.pdf
439.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 489 تاریخ: 1398/09/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
At-Takwir -03 ss .mp3
6.22M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر 🔹 جلسه : 3 تاریخ: 1398/09/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
At TakWir- 03 p2.pdf
189.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر 🔹 جلسه : 3 تاریخ: 1398/09/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد و پژوهش.mp3
1.32M
💠 روز بیستم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 نقد و پژوهش #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نقد و پژوهش 🔹 نقد از بهترین بركت‌های یك پژوهش است. عالم شدن سفارشی نیست، نصیحت نیست، آنها كه برای مدرك كار می‌ كنند خب بله؛ اما وجود مبارك حضرت در نهج ‌البلاغه دارد كه ما یك تشنه می‌ خواهیم كه عالم و باسواد شود و قرآن چشمه تشنه ‌های علم است: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء»؛[1] اگر انسان احساس تشنگی نكند كه به دنبال آن نمی ‌رود؛ حالا آن مسائل جزئی جانبی است، اما خود پژوهشگر باید احساس عطش بكند كه من این مشكل را دارم باید حل كنم و این نقد را دارم باید به پاسخ این نقد برسم. آن كه می ‌گوید: «آب کم جو تشنگی آور بدست»،[2] از همین‌ جا گرفته وگرنه ما ادبا و حكما و سُرایندگان قبل از اسلام به این عظمت نداشتیم. حضرت فرمود تشنه باش این پاسخ می دهد؛ حالا وقتی دید عطش نیست آدم كنار آب‌ های گوارا و خنك هم كه برود نمی‌ نوشد، چون عطش ندارد فرمود: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء». 🔹 سؤالات و اشكالات را قدر بشمارید. اگر كسی اشكالی كرد این اشكال واقعاً بركت است، اینها شرّ بالعرض است، ممكن است حتی غرض سوء هم باشد؛ اما اینها شرّ بالعرض است، حتی این سرطان كه بدخیم و نفرت ‌انگیز است، این شرّ بالعرض است. قسمت مهمّ پیشرفت ‌های علمی محصول همین است. اگر این نبود خیلی از علوم كشف نمی ‌شد. ما شرّ بالذّات در عالم نداریم، اگر چیزی هست شرّ بالعرض است، آن وقت خیرش می شود بالذات. نقد، اشكال, اعتراض «أو ما شئت فسمّ» اینها شرّ بالعرض است با سوء نیت است، اگر با حُسن نیت باشد كه هم خیر بالذّات است، هم خیر بالعرض, اگر سوء نیت هم باشد ـ معاذالله ـ شرّ بالعرض است. 🔹 بنابراین پژوهش و تحقیق وقتی به بار می ‌نشیند كه زاد و راحله ‌اش همین معارف قرآن و عترت باشد و احساس عطش كند در برابر این آب جوشان. وقتی به وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) عرض كردند، ما به هر حال یك نامه ‌ای اگر یكی از دوستان ما بنویسد ما این نامه را یكی دو بار بخوانیم بعد می ‌گذاریم بایگانی؛ اما قرآن را هر روز بخوان هر سال بخوان كهنه نمی ‌شود، فرمود شما در تمام مدت عمر هیچ وقت شد بگویید ما از این آفتاب خسته شدیم، الآن چندین سال هر روز می ‌تابد، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»؛[3] هیچ كس آمده در زندگی بگوید من از ماه خسته شدم هر شب در می ‌آید یا از آفتاب خسته شدم هر روز در می ‌آید، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»، این نور می‌ دهد. تا این نشود پژوهش نیست, تحقیق نیست, علم نیست, میدان انقلاب نیست, انقلابی را آدم نمی ‌شناسد. فرمود: «فَبَادِرُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْل تَصْوِیعِ نَبْتِهِ وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُشْغَلوا بِأَنْفُسِكُمْ عَنْ مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ»؛[4] بروید به میدان انقلاب و این راه باز است. [1] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه198. [2] . مولوی، مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش151؛ «آب کم جو تشنگی آور بدست ٭٭٭ تا بجوشد آب از بالا و پست». [3] . وسائل الشیعه، ج27، ص196. [4] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه105. 📚 دیدار پژوهشگران پژوهشگاه معارج با حضرت استاد تاریخ: 1397/09/25 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shura-32ms ss.mp3
6.26M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 32 تاریخ: 1394/08/16 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 32- p2.pdf
238.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 32 تاریخ: 1394/08/16 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa