نقد و پژوهش.mp3
1.32M
💠 روز بیستم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 نقد و پژوهش
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نقد و پژوهش
🔹 نقد از بهترین بركتهای یك پژوهش است. عالم شدن سفارشی نیست، نصیحت نیست، آنها كه برای مدرك كار می كنند خب بله؛ اما وجود مبارك حضرت در نهج البلاغه دارد كه ما یك تشنه می خواهیم كه عالم و باسواد شود و قرآن چشمه تشنه های علم است: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء»؛[1] اگر انسان احساس تشنگی نكند كه به دنبال آن نمی رود؛ حالا آن مسائل جزئی جانبی است، اما خود پژوهشگر باید احساس عطش بكند كه من این مشكل را دارم باید حل كنم و این نقد را دارم باید به پاسخ این نقد برسم. آن كه می گوید: «آب کم جو تشنگی آور بدست»،[2] از همین جا گرفته وگرنه ما ادبا و حكما و سُرایندگان قبل از اسلام به این عظمت نداشتیم. حضرت فرمود تشنه باش این پاسخ می دهد؛ حالا وقتی دید عطش نیست آدم كنار آب های گوارا و خنك هم كه برود نمی نوشد، چون عطش ندارد فرمود: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء».
🔹 سؤالات و اشكالات را قدر بشمارید. اگر كسی اشكالی كرد این اشكال واقعاً بركت است، اینها شرّ بالعرض است، ممكن است حتی غرض سوء هم باشد؛ اما اینها شرّ بالعرض است، حتی این سرطان كه بدخیم و نفرت انگیز است، این شرّ بالعرض است. قسمت مهمّ پیشرفت های علمی محصول همین است. اگر این نبود خیلی از علوم كشف نمی شد. ما شرّ بالذّات در عالم نداریم، اگر چیزی هست شرّ بالعرض است، آن وقت خیرش می شود بالذات. نقد، اشكال, اعتراض «أو ما شئت فسمّ» اینها شرّ بالعرض است با سوء نیت است، اگر با حُسن نیت باشد كه هم خیر بالذّات است، هم خیر بالعرض, اگر سوء نیت هم باشد ـ معاذالله ـ شرّ بالعرض است.
🔹 بنابراین پژوهش و تحقیق وقتی به بار می نشیند كه زاد و راحله اش همین معارف قرآن و عترت باشد و احساس عطش كند در برابر این آب جوشان. وقتی به وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) عرض كردند، ما به هر حال یك نامه ای اگر یكی از دوستان ما بنویسد ما این نامه را یكی دو بار بخوانیم بعد می گذاریم بایگانی؛ اما قرآن را هر روز بخوان هر سال بخوان كهنه نمی شود، فرمود شما در تمام مدت عمر هیچ وقت شد بگویید ما از این آفتاب خسته شدیم، الآن چندین سال هر روز می تابد، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»؛[3] هیچ كس آمده در زندگی بگوید من از ماه خسته شدم هر شب در می آید یا از آفتاب خسته شدم هر روز در می آید، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»، این نور می دهد. تا این نشود پژوهش نیست, تحقیق نیست, علم نیست, میدان انقلاب نیست, انقلابی را آدم نمی شناسد. فرمود: «فَبَادِرُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْل تَصْوِیعِ نَبْتِهِ وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُشْغَلوا بِأَنْفُسِكُمْ عَنْ مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ»؛[4] بروید به میدان انقلاب و این راه باز است.
[1] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه198.
[2] . مولوی، مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش151؛ «آب کم جو تشنگی آور بدست ٭٭٭ تا بجوشد آب از بالا و پست».
[3] . وسائل الشیعه، ج27، ص196.
[4] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه105.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار پژوهشگران پژوهشگاه معارج با حضرت استاد
تاریخ: 1397/09/25
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-32ms ss.mp3
6.26M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 32
تاریخ: 1394/08/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 32- p2.pdf
238.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 32
تاریخ: 1394/08/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/09/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Khoalse takvir 03.mp3
1.17M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/09/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 490
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Khoalse nekah 490.mp3
1.67M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 490
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 490 ss.mp3
7.41M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 490
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 490.pdf
455.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 490
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
At-Takwir -04 ss.mp3
5.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر
🔹 جلسه : 4
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
At TakWir- 04 p2.pdf
220.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر
🔹 جلسه : 4
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
1.62M
💠 روز بیست و یکم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 وحدت حوزه و دانشگاه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 وحدت حوزه و دانشگاه
🔹 در آستانه [روز] وحدت حوزه و دانشگاه هستیم که همانند ایام وحدت برای ما بسیار خجسته و بالنده است. امیدواریم این وحدت زمینه برکت های فراوانی را فراهم بکند.
🔹 مستحضر هستید که وحدت گاهی در قبال کثرت است، بحث فلسفی عمیقی دارد و بحث با برکتی است، چون هم کثرت حقیقی است هم وحدت حقیقی است؛ گرچه سازنده آن کثرت این وحدت است و نقصی در آن کثرت نیست، زیرا کثرت مظاهر أسمای حسنای خدای سبحان هستند که ﴿أَیاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْماءُ الْحُسْنَی﴾،[1] ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها﴾،[2] این کثرت به نِعَم الهی برمی گردد و این کثرت به مظاهر أسمای الهی رجوع می کند و نه نقص دارد و نه عیب؛ اما آن وحدتی که محمود و ممدوح است و حوزه و دانشگاه برای آن تلاش و کوشش کرده و می کنند در مقابل کثرت نیست، در مقابل اختلاف است. وحدت برای نظام هستی سلامت است، اختلاف عیب است و نقص؛ کثرت در مقابل این وحدت نیست، کثرتی که مظاهر أسمای الهی هستند، وحدت را پاسداری می کنند، اما اختلاف وحدت شکن است.
🔹 یک بیان نورانی از علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) است که در نهج البلاغه این بیان آمده که حضرت به کسی خطاب می کند و می فرماید: در امت اسلامی هیچ کسی مردم را به اندازه من به وحدت دعوت نمی کند و هیچ کسی در سنت و سیره و سریرت خود به اندازه من واحدانه فکر نمی کند و عمل نمی کند: «وَ لَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی».[3] آنگاه می فرماید اختلاف در مقابل وحدت است، نه کثرت در مقابل وحدت. این اختلاف یک بیماری است که هم به سلامت آسیب می رساند، هم به کمال گزند وارد می کند؛ نه می گذارد جامعه سالم باشد، جامعه را عیبناک می کند، نه میگذارد جامعه کامل باشد و در نقص جامعه می کوشد. می فرماید این مطلب را من از نظر تاریخ نمی گویم، از نظر سنت الهی می گویم، چون اگر از نظر تاریخ باشد نسبت به گذشته رواست؛ اما نسبت به آینده پیش بینی تاریخ کار آسانی نیست؛ ولی از منظر سنت الهی که نه تحویل پذیر است و نه تبدیل را تحمل می کند: ﴿فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً﴾؛[4] این گذشته اش همانند آینده، آینده آن همانند گذشته است؛ لذا حضرت فرمود: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛[5] نه در گذشته سنت الهی این بود که جامعه از اختلاف طَرْفی ببندد، نه در آینده «الی یوم القیامة» هیچ ملتی، هیچ جامعه ای، هیچ أحدی از اختلاف طَرْفی نمی بندد: «لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».
[1]. سوره إسراء، آیه110.
[2]. سوره نحل، آیه18.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), نامه78.
[4]. سوره فاطر، آیه43.
[5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه176.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به مراسم رونمایی از کتاب هایی پیرامون فطرت و معاد
تاریخ: 1396/12/15
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-33ms ss.mp3
6.59M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 33
تاریخ: 1394/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 33- p2.pdf
260.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 33
تاریخ: 1394/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #تکویر
🔹 جلسه : 4
تاریخ: 1398/09/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa