💠 رؤیت ملكوت
🔹 شیطان تا مقدور اوست جلوی علم را می گیرد تا كسی عالم نشود، بر فرض عالم شد جلوی عملش را می گیرد كه این علم برای او وَبال باشد؛ این دو كار در غالب این گفته ها و نوشته ها است و خود شما هم فرمودید كه در دو جا او رهزنی می كند، این دو جا را همه ما شنیدیم و گفتیم و خواندیم؛ یكی نمیگذارد كسی عالم بشود که ﴿صَدٌّ عَنْ سَبِیلِ اللَّه﴾[1] است، هم خودش منصرف می شود و هم دیگری را مصروف می كند، دوم اینكه اگر كسی عالم شد نمی گذارد او به علمش عمل بكند؛ اینها حرف های رایج است.
مهم ترین كاری كه او می كند این است كه یك روش خاص علمی را كه اگر انسان آن روش را بخواهد طی كند، نه بدون عمل می شود حدوثاً و نه عمل او را ترك می كند بقائاً [راه او را می بندد]، چون آدم دو گونه عالم می شود یا حوزه و دانشگاه می رود با علم حصولی و درس و بحث و محقق می شود و پژوهشگر می شود ـ همین معمولی ـ این علم حصولی گیرش می آید كه ممكن است عمل بكند و ممكن است عمل نكند؛ یك راه خاصی را اسلام ارائه كرده است كه «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یوْماً فَجَّرَ اللَّهُ ینَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»،[2] این راه بدون عمل حاصل نمی شود حدوثاً و با عمل همراه است بقائاً، چون شیطان می داند هر كس این راه را رفت او را طرد می كند و می گوید «اخْسَئُوا» اینجا كاملاً راهش را می بندد، چون اینجا اگر كسی رفت از دست او در رفت، از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در رابطه با این روش شناخت آمده است که فرمود: «لَوْ لَا أَنَّ الشَّیاطِینَ یحُومُونَ حَوْلَ قَلْبِ ابْنِ آدَمَ لَنَظَرَ إِلَى الْمَلَكُوتِ».[3] در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» فرمود چرا اینها به ملكوت نگاه نمی كنند؟ ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[4] ملكوت را هر كس ببیند و نگاهش صائب باشد یقیناً فیض خدا را مشاهده می كند، آن دستِ بی دستی خدا را می بیند، چون ﴿فَسُبْحانَ الَّذی بِیدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَیءٍ﴾.[5] هر چیزی ملكوتی دارد كه به دست خداست و به منزله روح اوست. هر كس ملكوت را ببیند می بیند زمام كار به دست كیست. خدا به ما وعده داد و ترغیب كرد كه چرا درباره ملكوت نگاه نمی كنید؟! آن نظر «الی الملك» را ﴿أَفَلاَ ینظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ كَیفَ خُلِقَتْ ٭ وَإِلَی السَّماءِ كَیفَ رُفِعَتْ ٭ وَإِلَی الْجِبَالِ كَیفَ نُصِبَتْ ٭ وَإِلَی الْأَرْضِ كَیفَ سُطِحَتْ﴾؛[6] آن نتیجه اش همین علوم حوزوی و دانشگاهی است كه انسان می شود موحد عالم و دینی كه از مخلوق پی به خالق می برد؛ اما علمی نیست كه او را به مقصد برساند، آن علمی كه او را به مقصد می رساند نگاه به ملكوت است، این نگاه اگر صادقانه بود این نظر به رؤیت ختم می شود.
🔹 درباره وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) در سورهٴ مباركهٴ «انعام» فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[7] آنجا ارائه است. «رؤیت» یعنی دیدن، «نظر» یعنی نگاه كردن. ما در ادبیات فارسی بین نگاه و دیدن فرق می گذاریم، در ادبیات عرب هم بین نظر و رؤیت فرق می گذارند. بین امت و امام هم در نظر و رؤیت فرق است. امام ما كه «امام المسلمین» و «امام الانبیاء» بود وجود مبارك ابراهیم خلیل اهل رؤیت بود ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ ما كه امت اوییم اهل نظریم تا به رؤیت بلكه ـ ان شاء الله ـ به رؤیت ختم بشود. اینجا وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود كه اگر اطراف قلب بنی آدم را شیاطین حلقه نزده باشند، این نگاه می كند به ملكوت، اما هر وقت می خواهد نگاه بكند می بیند راه بسته است. ما چه كنیم كه این شیاطین را اینجا راه ندهیم؟ این روش كه روش شهود است، روش رؤیت ملكوت است با عمل حاصل می شود حدوثاً و با عمل همراه است بقائاً؛ نظیر این علم حصولی نیست كه ما دیگر عالم بی عمل داشته باشیم، آنجا دیگر عالم بی عمل فرض ندارد. بنابراین آنچه که ما را تشویق كردند ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾، ﴿یزَكِّیهِمْ﴾[8] را كنارش دارد. این بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «لَوْ لَا أَنَّ الشَّیاطِینَ یحُومُونَ حَوْلَ قَلْبِ ابْنِ آدَمَ لَنَظَرَ إِلَى الْمَلَكُوتِ» كه امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه بفرماید.
[1] . سوره بقره، آیه217.
[2] ـ عدة الداعی و نجاح الساعی، ص232.
[3] ـ عوالی اللئالی العزیزیة، ج4، ص113.
[4] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 185.
[5] ـ سورهٴ یس، آیهٴ 83.
[6] ـ سورهٴ غاشیه، آیات 17 ـ 20.
[7] ـ سورهٴ انعام، آیهٴ 75.
[8] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 129.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 79
تاریخ: 1389/01/18
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-37ms ss.mp3
5.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1394/08/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 37- p2.pdf
250.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1394/08/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase enfetar 02.mp3
1.49M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 494 ss.mp3
4.78M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 494
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 494.pdf
424.2K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 494
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar -03 ss.mp3
6.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Infitar 03 p2.pdf
198K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 494
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
kholase feqh 494.mp3
1.78M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 494
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
پلورالیسم.mp3
817.2K
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 پلورالیسم
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پلورالیسم
🔹 جریان كثرت دینی به اصطلاح پلورالیسم دینی بحثش هم در سوره مباركه «انعام» و هم سوره «اعراف» گذشت كه ما بیش از یك صراط نداریم، البته راه های فرعی كه از آنها به عنوان شریعت و منهاج یاد می شود داریم ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً﴾[1] هر دینی فروعات خاصّه خودش را دارد؛ نمازش مخصوص, قبله اش مخصوص, روزه اش مخصوص، اینها فروعات خاصّ هر دین است، ولی مجموعاً هر دینی, صراط مستقیم است و صراط مستقیم هم یكی است اینطور نیست كه صراط های مستقیم داشته باشیم.
🔹 در سوره «هود» بیان قرآن این است كه خدا بر صراط مستقیم است ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾[2] تمام كارهای خدا سبحان بر صراط مستقیم است، وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است، این چنین نیست كه ما چندتا صراط مستقیم داشته باشیم؛ یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است، یكی هم راه های مستقیم داشته باشیم كه راه انبیا بر آن است اینكه نیست. پس ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ كه شد همه انبیا هم راهیان راه الله هستند, این یك مطلب.
🔹 در سوره مباركه «آلعمران» هم گذشت كه تنها دین مرضی نزد خدا و مقبول نزد خدا اسلام است ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾[3] لذا دین نه تثنیه دارد نه جمع, صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; صراط یكی است, دین یكی است, اسلام یكی است آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً﴾ اینها راه های فرعی است كه هر كدام از اینها باز به همین صراط مستقیم برمی گردد اینطور نیست كه ما چندتا صراط داشته باشیم.
[1] . سوره مائده, آیه 48.
[2] . سوره هود, آیه 56.
[3] . سوره آلعمران, آیه 19.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه یس جلسه 3
تاریخ: 1392/09/27
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-38ms ss.mp3
5.67M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 38
تاریخ: 1394/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 38- p2.pdf
237.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 38
تاریخ: 1394/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase enfetar 03.mp3
1.35M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa