eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Fajr 04 p2.pdf
224K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 4 تاریخ: 1398/11/29 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محترم شمردن آرای مردم.mp3
3.73M
💠 روز بیست و چهارم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 محترم شمردن آرای مردم #انتخابات #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 محترم شمردن آرای مردم 🔹 خَیرات که «عند الله» است، نصیب کسی می شود که از نظر عقیده مؤمن باشد و از نظر عمل، این امور را داشته باشد: ﴿وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ﴾ که گذشت، ﴿وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ﴾ که بیان شد، ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾،[1] این ﴿أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾ نشان می دهد که هیچ کسی نمی تواند بگوید من دخالتی در سیاست ندارم، دخالتی در کارهای اجتماعی ندارم، من در انتخابات بی رأی هستم یا من در فلان امر اجتماعی بی تفاوت هستم؛ فرمود این امر شماست و شما باید حتماً در مشورت دخالت کنید! پس هم از نظر عبادی باید مؤمن بود و صوم و صلات را داشت و هم کارها را با مشورت انجام داد، در مشورت شرکت کند و رأی خاص خودش را بدهد؛ حالا هر کسی را که قبول کرد! امّا اینکه فاصله بگیرد از جامعه و دخالت در امور اجتماعی نکند، این آیه آن را روا نمی دارد. فرمود این امرتان را با مشورت انجام بدهید: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾؛ یعنی حتماً در مشورت شرکت می کنند. 🔹 در بحث های قبل هم اشاره شد که اینها «امرُ الله» را با «امرُ الناس» اشتباه گرفتند، خیال کردند حکومت بر مردم و تدبیر امور مردم جزء «امرُ الناس» است که با مشورت حلّ می شود. بنابراین هیچ کسی حق ندارد که در کارهای جامعه بگوید به من چه! یا به تو چه! همه باید شرکت کنند، کارهای جامعهٴ اسلامی این طور است؛ منتها در سوره مبارکهٴ «آل عمران» فرمود که تصمیم نهایی را پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می گیرد که فرمود: ﴿وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأمْرِ﴾، امّا ﴿فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی اللّهِ﴾،[2] در پایان همان آیه هم فرمود تصمیم نهایی با توست؛ ولی آرای مردم محترم است، مردم را در مشورت شرکت بدهید، هم در این آیه می فرماید مردم شرکت می کنند و هم در آیه سوره «آل عمران» گذشت که وجود مبارک پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) موظف بود که آرای مردم را محترم بشمارد. 🔹 در حکومت ها هم کلید تمام آن مبانی عدل است؛ یعنی اگر می گویند مواسات، مساوات، محیط زیست، زندگی مسالمت آمیز، حفظ هم جواری و عدم دخول در شئون دیگری، همه این امور که جزء مبانی حقوقی است و مورد قبول هست، کلید همه اینها عدل است و عدل هم یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»،[3] اینها تا عدل موافق هستند، امّا از این به بعد دستشان خالی است؛ اینها کسانی می باشند که ـ معاذ الله ـ خودشان را به جای «الله» می نشانند؛ یعنی تفکر فرعونی و «تفرعن» در همه اینها هست که عدل را خودشان تفسیر و تطبیق می کنند؛ جای اشیا و اشخاص را خودشان معین می کنند؛ چه کسی تروریست است را خودشان مشخص می کنند، چه کسی تروریست نیست را هم خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چیست را خودشان مشخص می کنند، معنای تروریست چه چیزی نیست را هم خودشان مشخص می کنند؛ یعنی این «تفرعنی» که در آنهاست ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الأعْلَی﴾[4] این کاری می کند که کار الهی باشد؛ یعنی «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه»؛ را خودش تفسیر و تطبیق می کند، با اینکه عدل را که «وَضْعُ کُلُّ شَئٍ فِی مُوضِعِه وَ مَقْطَعِهِ» است، باید خالق و آفریدگار اشیا بیان کند و در این جهت هیچ فرقی نیست که حکومت استبدادی باشد، سلطنتی باشد، جمهوری باشد، مشروطه باشد یا مطلقه باشد، در همه موارد منبعی می خواهیم که آن منبع مورد استفادهٴ آن مبانی باشد؛ مثل اینکه فقه ما یک مواد دارد که در رساله عملیه است، یک مبانی دارد که در فنّ اصول هست و یک منبع دارد که کتاب و سنّت است، بالاخره باید از منبع این مبانی را استفاده کرد؛ لذا فرمود امر آنها غیر از «امرُ الله» است، «امرُ الله» را براساس ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ﴾ با مشورت نمی شود حلّ کرد، ولی هرگونه حکومتی باشد ـ درباره موضوعات ـ با مشورت انجام می شود و اینها غیر از «امرُ الله» است ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ﴾. [1]. سوره شوری, آیه38. [2]. سوره آل عمران, آیه159. [3]. ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». [4]. سوره نازعات, آیه24. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 35 تاریخ: 1394/08/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Fosselat-21ms ss.mp3
5.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1394/02/08 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fosselat 21- p2.pdf
211.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1394/02/08 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 4 تاریخ: 1398/11/29 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Khoalse -Al-Fajr 04.mp3
1.84M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 4 تاریخ: 1398/11/29 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 528 تاریخ: 1398/11/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase nekah 528.mp3
1.44M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 528 تاریخ: 1398/11/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Fajr -05 ss.mp3
7.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 5 تاریخ: 1398/11/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Fajr 05 p2.pdf
271.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 5 تاریخ: 1398/11/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🔴اطلاعیه به اطلاع می رساند درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، امروز پنج شنبه 01 /12 / 1398 برگزار نخواهد شد. 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهمان توحید.mp3
4.26M
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 مهمان توحید #انتخابات #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص850. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص850. [3]. دیوان سعدی، غزل40؛ «دگر به روی کسم دیده بر نمی‌باشد ٭٭٭ خلیل من همه بت‌های آزری بشکست». [4]. سوره بقره، آیه124. [5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص62. [6]. دیوان علامه حسن زاده آملی. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 528 تاریخ: 1398/11/30 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 مهمان توحید 🔹 ما هر چه فیض می ‌بریم «مهمان توحید» هستیم و تردیدی هم در این نیست؛ نه تنها خود ما، بلکه نظام ما، جامعه ما، کشور ما، انتخابات ما ـ همه موارد همین طور است ـ به دعا و استجابت دعا و عنایت الهی نیازمند هستیم. همه ما می‌ خواهیم که دعای ما مستجاب بشود، این یک چیز خوبی است! چون «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء»[1] این «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء» از آن استثنایی است که «مستثنی منه» را تأکید می ‌کند؛ مثل این که بگوییم «لا یملک إلا الفقر». این قدر حوادث زیاد است که انسان پیش ‌بینی نمی ‌کند، فرمود راه ‌حل این است! در روایات است که ما تعجب می ‌کنیم دست کسی کلید است و حال اینکه اظهار فقر می ‌کند! این همه مخاذن پُر از گنج، کلید هم دست شما، آه و ناله می ‌کنید برای چه؟! ما این کلید و «مِفتاح» را نمی ‌شناسیم. اگر در و دیوار این حرم را می ‌بوسیم برای این حرف ‌هاست، این حرف ‌ها کجا پیدا می ‌شود؟! این حرف ‌ها که در درس و بحث و کتاب و مانند آن نوشته نیست، فرمود کلید دست شما است! 🔹 این بزرگان را خدا غریق رحمت کند! چه مرحوم شیخ مفید چه مرحوم شیخ صدوق چه مرحوم شیخ طوسی! اینها آن شیرین ‌ترین و لطیف ‌ترین روایات را ـ گرچه همه آنها شیرین و لطیف است ـ در این أمالی انتخاب می ‌کردند و در جلسات خصوصی برای دوستان و اصحابشان روایت‌ها را با سند می‌ خواندند که این شده أمالی و غالب اینها مشخص است مجلس فلان در روز فلان؛ روز 21 ماه مبارک رمضان، مرحوم شیخ مفید این چنین فرمود: «عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیهما آلاف التحیة و الثناء) إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَلَّا یسْأَلَ اللَّهَ شَیئاً إِلَّا أَعْطَاه». این نه امامت است که ما بگوییم به ما نمی ‌رسد، نه عصمت می ‌خواهد که بگوییم ما نداریم، این فقط ناله می‌ خواهد! این «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء»[2] همین است، البته بعضی از مقام ‌ها است که [عهد الهی است]، خلیل حق «خلیل من همه بت های آزری بشکست»[3] وجود مبارک ابراهیم خلیل دید امامت یک چیز بسیار خوبی است: ﴿قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی﴾[4] یک سِمَت خوبی است به ذرّیه من بده، فرمود ما این را به هر کسی نمی ‌دهیم، این چیزی نیست که ما به هر کسی بدهیم ﴿قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾؛ امامت عهد من است من به هر کسی نمی ‌دهم، شما که برای فرزند [خود] خواستید، بله! اگر در فرزندان شما کسی بود که شایسته بود می‌دهم، اما این مال و ولد و امثال آن نیست یا بعضی از مقامات عادی هم نیست، عهد من باید برسد و من باید بدهم من هم به هر کسی نمی ‌دهم. اما از این مقام یعنی از امامت و مقامات که بگذریم، این استجابت دعا برای مؤمنین هم هست، این چیزی نیست که در آن عصمت شرط باشد، امامت و نبوت شرط باشد، حالا یا همیشه «مستجاب الدعوة» است یا در یک مقطع خاصی که قلب او شکسته است «مستجاب الدعوة» است. اینجا وجود مبارک امام صادق فرمود: «إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَلَّا یسْأَلَ اللَّهَ شَیئاً إِلَّا أَعْطَاه‏ فَلْییأَسْ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِم» از همه ناامید باشند یک «لا اله الا الله» می ‌خواهد! به خودش، به قدرت خودش، به موجودی خودش، به اعتبار بانک خودش، به حیثیت و سوابق خودش به اینها هیچ نگاه نکند «صفر الید»! یک وقت است که خودش را می ‌بیند، قدرت خودش را می‌ بیند، قوم و خویش خودش را می ‌بیند، می‌ گوید اینها هم هست، طبیب هم سفارش کردیم، تخت هم گرفتیم، همه را هم نگاه می ‌کند ضمناً یک «یا الله» هم می ‌گوید، این دعا بعید است که مستجاب بشود؛ اما آن کسی که هیچ احدی را اعتنا نمی‌ کند و نگاه نمی‌ کند، ادب دارد، اما می‌گوید کاری از آنها ساخته نیست فقط از خدا ساخته است «إلا و لابد» این دعا مستجاب می ‌شود. این توحید چه عظمت و چه برکتی دارد! 🔹 فرمود: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»[5] حالا بروید بررسی کنید ببینید در قلب شما چه کسی است؟ مگر شما نمی‌ خواهید «مستجاب الدعوة» بشوید؟! بروید در یک گوشه حساب بکنید. می‌ گوید این دعایی که می‌ کنید می ‌گویید خدای بعلاوه اینها یا اینهای بعلاوه خدا یا خدا، خدا! حضرت آیت الله حسن‌زاده را خدا حفظ کند! فرمود چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! به مجاز این سخن نمی ‌گویم ٭٭٭ به حقیقت نگفته ‌ای الله[6] چرا خدا خدا نمی ‌کنی؟! در آن غزل دارد چرا به سر و سینه ‌ات نمی ‌زنی؟! چرا خدا خدا نمی‌ کنی؟! فرمود ما حرف‌ هایمان را زدیم! ما در نماز و روزه گفتیم که چه چیزی واجب است و چه چیزی مستحب است اینها را گفتیم، در حج گفتیم، در زکات گفتیم، در خمس گفتیم، در فلان گفتیم در استجابت دعا هم می ‌گوییم، حالا شما بروید خودتان حساب بکنید، ببینید اگر در قلب خود خدا هست و خدا هست و خدا هست و خدا هست یقیناً دعای شما مستجاب می ‌شود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
fosselat-22ms ss.mp3
5.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1394/02/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fosselat 22- p2.pdf
202.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1394/02/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا