eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
جامعه علوی.mp3
1.42M
💠 روز هفتم ماه #رجب 1441 🔸 جامعه علوی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 جامعه علوی 🔸 اگر جامعه بخواهد جامعه علوی بشود، مهم ‌ترین راهش این است كه حوزه و دانشگاه با نهج ‌البلاغه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مأنوس باشند اوّلاً و نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم این است كه این كتاب در هر دو ارگان تدریس بشود ثانیاً و نحوه تدریس این كتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح باشد، چون نهج ‌البلاغه یك بخش آن خطبه‌ های حضرت است، یك بخش آن نامه ‌های حضرت است و یك بخش آن كلمات حكیمانه; هر كدام از اینها هم در دو سطح‌ هستند: یك سطح متوسط, یك سطح خیلی عالی، چون در كلمات حضرت حرف ‌های نازل اصلاً نیست. آن سطح متوسط این سه بخش را یعنی بخش خطبه ‌ها, نامه ‌ها و كلمات را برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس كنند، این كتابی نیست كه با بنای عقلا و فهم عرف و لغت حلّ شود، الاّ ولابد یك استاد عمیقِ عریق می ‌طلبد. آن بخش دوم و بخش عالی ‌اش را چه در سطح دانشگاه, چه در سطح حوزه برای آن نهاد عالی تدریس بشود، ما نهج ‌البلاغه را خیلی تنزّل بدهیم بشود در سطح رسائل و كفایه, رسائل برای متوسطین است كفایه برای كسانی است كه به سطح عالی رسیده ‌اند. 🔸 اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود, احكام از یك طرف, اخلاق از طرف دیگر, حقوق از طرف سوم، استقلال و انقلابی گری نظام از طرف چهارم حفظ شود، این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت حلّ نخواهد شد، الاّ و لابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است از علم كاری ساخته نیست، علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می ‌دهند كه از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل، آنچه از جامعه ساخته است از عاقل ساخته است نه از عالم. در قرآن كریم می ‌بینید در عین حال كه برای علم حرمت قائل است، می ‌فرماید این علم, مقدمه است، ابزار كار است ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾؛[1] اما ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛[2] یعنی هیچ كس بالا نمی ‌رود، مگر اینكه نردبان علم در دست او باشد، از نردبان هیچ كار ساخته نیست، آن بالارونده است كه از نردبان بالا می‌ رود وگرنه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»؛[3] فرمود خیلی از درس‌خوانده ‌ها هستند كه كُشته جهل خود هستند. [1] . سوره عنکبوت، آیه43. [2] . سوره عنکبوت، آیه43. [3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-08ms ss.mp3
9.51M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 8 تاریخ: 1393/11/08 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-08 p2.pdf
2.62M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 8 تاریخ: 1393/11/08 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه آزادی.mp3
1.45M
💠 روز هشتم ماه #رجب 1441 🔸 راه آزادی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 راه آزادی 🔸 ما از چه راهی آزاد می ‌شویم؟ چه چیزی ما را در بند می ‌كند؟ ما می‌ خواهیم از چه چیزی آزاد بشویم؟ گناه یك غل و یك زنجیری و یك سلسله ‌ای در دوش، گردن و پای ماست كه ما را می ‌بندد. در سورهٴ مباركهٴ یس آمده است: ﴿وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدیهِمْ سَدَّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدَّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ﴾[1] یا اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾.[2] 🔸 این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غلِ جامعه بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها جای را نمی ‌بینند اینها «مُقمح» ‌اند، سر به هوا‌ هستند و جایی را نمی ‌بینند، خب پس زنجیر و غل از گناه برمی ‌آید. [1] . سورهٴ یس، آیهٴ 9. [2] . سورهٴ یس، آیهٴ 8. 📚 سخنرانی در جامعة الزهرا تاریخ: 1374/02/12 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-09ms ss.mp3
6.32M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 9 تاریخ: 1393/11/11 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-09 p2.pdf
2.17M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 9 تاریخ: 1393/11/11 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا