ghafer-13ms ss.mp3
5.94M
▪️ صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
▪️ جلسه: 13
تاریخ: 1393/11/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-13 p2.pdf
2.26M
▪️ متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
▪️ جلسه: 13
تاریخ: 1393/11/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
shams 02 SSS.MP3
4.86M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شمس
🔹 جلسه : 2
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-shams 02 p2.pdf
2.06M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شمس
🔹 جلسه : 2
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
تعدیل قهر و مهر.mp3
1.86M
💠 روز شانزدهم ماه #رجب 1441
🔹تعدیل قهر و مهر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تعدیل قهر و مهر
🔹 در سوره مباركه «احزاب» خدای سبحان برای بشر شرف قائل شد، پس تنها برای پیغمبر و اولاد پیغمبر (علیهم الصلاة و علیهم السّلام) نیست؛ منتها آنها در قلّه هستند و پیروان آنها در دامنه آن هستند. این صلوات را هم برای او و هم برای مؤمنین فرستاد؛ در یك سوره هم برای پیغمبر و هم برای پیروان پیغمبر فرستاد؛ اگر این آیه معروف: ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی﴾[1] در سوره مباركه «احزاب» است، در همان سوره فرمود: ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِیخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ﴾؛[2] خدا بر شما صلوات می فرستد و ملائكه بر شما صلوات می فرستند تا شما را نورانی كنند؛ منتها صلواتی كه برای آن ذات مقدس است مرحله بالاتر است و صلواتی كه برای مؤمنین است، مراحل «وسطی» و «نازله» است. پس این شرف هست كه انسان به جایی برسد كه ملائكه آسمان بر او صلوات بفرستند!
🔹 مرحوم بحرالعلوم نقل می كند وقتی خواجه طوسی نام مبارك سید مرتضی را در درس می برد، می گفت: «صلوات الله علیه» که برای رفع تعجب شاگردانش می گفت: «كیفَ لایصَلَّی عَلی المُرتَضی».[3] خدا و فرشتههای خدا بر مؤمنین صلوات می فرستند تا اینها را نورانی كنند، پس می شود انسان به جایی برسد كه ملائكه بر او صلوات بفرستند و نورانی شود؛ او ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾،[4] كم نبودند عالمان دین كه كار یك امامزاده را در منطقه خودشان می كردند. ما برخی از علما را دیدیم كه از بس پاك بودند، مردم با آنها معامله یك امامزاده می كردند! هر چه می گفتند عمل می كردند و هر چه را که عمل می كردند می گفتند! این راه رفتنی است و ما هم این راه را باید بشناسیم و برویم؛ منتها یك معرفت و كوششی را می طلبد؛ این علاقه یك تعامل متقابلی با معرفت از یك سو و با عمل از سوی دیگر دارد.
🔹 ما قبل از اینكه به حوزه برویم، قبل از اینكه به دانشگاه برویم و قبل از اینكه با كتاب و كتیبه مأنوس باشیم، این قهر و مِهر خود را باید تعدیل كنیم! این علاقه گاهی كمك می كند به اندیشه که انسان خوب می فهمد و گاهی رهزن است، نه راهبر که انسان بد می فهمد. همه ما مسئله «قطع قطّاع» را در اصول شنیده ایم و همه ما «شكّ شكّاك» را در فقه شنیده ایم، اینها تقسیم شده است كه «شكّ شكاك» در فقه مطرح است و اعتبار ندارد، «قطع قطّاع» هم در اصول مطرح است كه اعتبار ندارد؛ این «قطع قطّاع» كه یك قطع روانی است، نه معرفت منطقی و آن «شكّ شكاك» هم كه یك شكّ روانی است، نه شكّ معرفت شناسی، هر دو آسیب می رسانند؛ حالا اگر كسی به «قطع قطّاع» مبتلا نبود كه در اصول مطرح است یا به «شك شكّاك» مبتلا نبود كه در فقه مطرح است، علاقه او به مطلبی هم می تواند راهنما باشد و هم می تواند راهزن باشد؛ اگر او به مطالب حقّ علاقهمند است در اندیشه مسائل حقّی، او كامیابتر از دیگران است، زیرا عقل عمل كه حقّ را دوست دارد، به یاری اندیشه و عقل نظر می شتابد، كمك اوست و او بهتر و و شیرین تر و شفاف تر می فهمد و اگر انسان علاقه به باطل داشت، علاقه به گناه داشت حق را دیرتر می فهمد، «مشوب» می فهمد، كم و ضعیف می فهمد. این «حُبُّكَ لِلشَّیءِ یعْمِی وَ یصِم»،[5] تأثیر متقابل اندیشه و انگیزه است. ما قبل از اینكه وارد درسهای حوزوی و دانشگاه شویم، باید ببینیم که به چه چیزی علاقه مندیم؛ این علاقه یا می تواند راهنمای خوبی باشد یا یك راهزن بدی باشد، برای ما! این یا جلوی دید را می گیرد یا به دید كمك می كند. گفتند به چیزی دل ببندید كه با شما باشد و شما را رها نكند. رفیق نیمه راه همواره رهزن است!
[1]. سوره احزاب، آیه56.
[2]. سوره احزاب، آیه43.
[3]. الفوائد الرجالیة(للسید بحر العلوم)، ج3، ص88؛ «و كان نصیر الدین الطوسی الفیلسوف الریاضی المشهور یقول اذا جری ذكر المرتضی فی درسه: (صلوات اللّه علیه) ثمّ یلتفت الى القضاة و المدرسین الحاضرین درسه و یقول: كیف لا یصلی علی المرتضی؟».
[4]. سوره انعام، آیه122.
[5]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص380.
#شرف
#مشوب
#رهزن
#اندیشه_و_انگیزه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/11/16
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-14ms ss.mp3
6.37M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1393/11/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-14 p2.pdf
2.21M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1393/11/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
shams 03 SSS.MP3
4.93M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شمس
🔹 جلسه : 3
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-shams 03 p2.pdf
2.08M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شمس
🔹 جلسه : 3
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
lail 01 sss.mp3
5.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لیل
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-lail 01 p2.pdf
2.36M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لیل
🔹 جلسه : 1
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
رهایی جامعه از جهل و ضلالت.mp3
1.58M
💠 روز هفدهم ماه #رجب 1441
🔹رهایی جامعه از جهل و ضلالت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 رهایی جامعه از جهالت و ضلالت
🔹 راز حرمت خون شهید, نشر معارف الهی است. سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه و أبنائه و أهل بیته) طبق آنچه در زیارت «اربعین» آمده است خونش را در راه خدا داد «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ»،[1] انبیا (علیهم السلام) آمدند تا مردم را از جهل برهانند و از ضلالت آزاد كنند؛ همان دو هدف را سالار شهیدان تعقیب كرد، برابر زیارت «اربعین» خونش را در راه خدا اهدا كرد تا بندگان الهی را از جهالت و حیرت ضلالت برهاند. كسانی هم كه راهیان راه حسین بن علی بوده و هستند آنها هم همین هدف را داشته و دارند. درباره شهدایی كه در مسیر حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) قدم برداشتند، مطابق آن سخنرانی رسمی حضرت در مكه كه فرمود: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»[2] كسی كه خونش را در راه ما كه رهبران الهی هستیم و حرفی جز حرف خدا نداریم نثار كند پاداش ویژهای خواهد داشت، پس دیگر شهدا خونشان را در راه امام صرف می كنند, امام خونش را در راه ذات اقدس الهی صرف می كند، راه امام جز راه خدای سبحان كه به او رهنمود داد نخواهد بود. از اینجا روشن می شود كه شهیدان برای دو هدف خون دادند: یكی جهل زدایی, یكی ضلالت روبی; مردم عالِم و عاقل باشند، نه بیراهه بروند نه راه كسی را ببندند.
🔹 اگر هدف اصلی شهادت, بذل مهجه برای استنقاذ جامعه از جهالت و حیرت ضلالت است، عالِمان دین از دو منظر به این هدف نگاه كردند و می كنند و از دو راه, این هدف را تحقیق می كنند و احیا می كنند یكی راه شهادت است, یكی راه فرهنگ علمی; آن مناظرات علمی, آن احتجاجات علمی, آن كتاب نوشتن های عمیق, همه اینها برای آن است كه جامعه را از جهل استنقاذ كنند و از این حالت برهانند «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ»، اما دیگران كه در راه حسین بن علی شربت شهادت نوشیدند همین كار را انجام دادند «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ». عالِم دین هم از نظر بنان و بیان كاری كرده است برای استنقاذ جامعه از جهالت و حیرت ضلالت و هم خونش را; لذا هم در كفّه وزن صاحب نظر است هم در كفّه موزون; هم در مسئله بذل مهجه برای استنقاذ مردم حضور دارد و هم در كفّه رهایی دادن جامعه از جهل و از ضلالت.
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113.
[2] . اللهوف, ص61.
#روز_شهید
#راز_حرمت_خون_شهید
#عالمان_شهید
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره شهدای روحانی مازندران
تاریخ: 1392/09/09
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-15ms ss.mp3
6.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1393/11/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-15 p2.pdf
2.4M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1393/11/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa