eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عزّت انسان 🔸 همه ما باید بدانیم كه روزی ما در صحنه طبیعت و در سفره هستی، خام و نپخته آماده نیست. روزی حوزه ‌های علمیه در پرتو اجتهاد عمیق و دقیق است, روزی دانشگاه ‌ها در سایه ابتكار و استادی عمیق و دقیق است، حرفِ خام زدن روزی خام خوردن است, حرفِ تقلیدی زدن روزی خام خوردن است, اگر حرف از تقلید به اجتهاد آمد, از نابالغی به بلوغ علمی اجتهاد حوزوی یا استاد دانشگاهی بار یافت، این شایسته است كه در هاضمهٴ انسان هضم شود, بنابراین اصلِ كار به معنای پخته كردنِ خام است؛ هم ابتكاری است در كشف موادّ اوّلیه و هم افتخاری است در سامان دادن این مواد. بنابراین اگر كسی در جامعه ‌ای بخواهد از نفت ‌فروشی یا گازفروشی ارتزاق كند، این دارد خام‌ خوری می‌ كند؛ اما كسی كه این موادّ اولیه را با ابتكارهای علمی از صنعت‌ های دقیق طرْفی بسته است و با فناوری ‌های دقیق بهره‌ های فراوانی از آنها برد، او دارد ارتزاق صحیح می ‌كند, او دارد اجتهاد می ‌كند, او دارد استادی نشان می‌ دهد, او دارد فناوری را به جامعه منتقل می ‌كند. 🔸 اگر در برخی از كشورها عدّه‌ای هستند كه از این توفیق الهی طرْفی بستند، برای آن است كه پیام وحی را به خوبی گوش دادند و قرآن كریم این آیات را نازل كرده است كه به ما بفهماند آن هوشی كه ما به شما دادیم برای آن است كه هر خامی را شما می ‌توانید پخته كنید، خود را تنزّل ندهید, خود را زمینی نكنید, غذای خود را آسمانی كنید: ﴿فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ﴾[1] آنچه می ‌ماند بر اساس سوره «نحل» «عنداللّه»ی است كه ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾.[2] 🔸 ما باور كنیم كه مزدوری در شأن انسان نیست و نظام ما باید به سَمتی حركت كند كه هر انسانی برای خود كار كند نه برای دیگری! درآمد و منافع خود را به دیگری واگذار نكند! این یك استعداد برتر می ‌طلبد كه دین به ما داد, یك فروغ بیشتری می ‌طلبد كه دین به ما داد, یك ارزش‌ گذاری والایی می‌ طلبد كه دین به ما داد. تمام اصرار قرآن و سنّت این است كه ما به كیان خود پی ببریم, عظمت و هستی‌ خود را مشاهده كنیم و از آن‌ جا تنزّل نكنیم؛ اینكه دین ما را به عزّت فرا می‌ خواند برای همین است, اینكه از كرامت ما نام می‌ برد برای همین است, اینكه ما را از مزدوری باز می ‌دارد برای همین است, اینكه ما را از خام‌ خوری باز می ‌دارد برای همین است, اینكه نام فرشته‌ ها را با انسان‌ های برجسته یك جا ذكر می ‌كند برای همین است، اینكه انسان را فرشته‌ خوی می ‌سازد برای همین است، اینكه فرمود اگر شما مستقیم باشید، فرشتگان بر شما نازل می‌ شوند برای همین است: ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ﴾.[3] [1]. سوره عنکبوت، آیه17. [2]. سوره نحل، آیه96 . [3]. سوره فصلّت، آیه30 . 📚 پیام به همایش کار و کارگر تاریخ: 1394/02/22 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-26ms ss.mp3
6.25M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 26 تاریخ: 1393/09/01 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-26p2.pdf
229.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 26 تاریخ: 1393/09/01 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_006 ss.mp3
3.3M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 6 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_006p2.pdf
158.9K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 6 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-05 hekmat vahyani.mp3
2.2M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 5 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خطر فرهنگی 🔸 روز معلم را گرامی می داریم، آن معلمان راحل را امیدواریم خدا با انبیای الهی محشور بفرماید! آن معلمان زنده را خدای سبحان با عمر طولانی توفیق عطا کند! شهید بزرگوارمان، مرحوم آیت الله مرتضی مطهّری (رضوان الله تعالی علیه) را با شهدای صدر اسلام و با امام شهداء محشور بفرماید و همه ما را حق شناسان نوشته های علمی این بزرگواران قرار بدهد و توفیق استفاده از مکتوبات آنها را خدا به ما مرحمت کند! ولی همه اینها یک شرط اساسی دارد و آن این است که قرآن کریم در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود ما انبیاء فرستادیم، کتاب ها نازل کردیم، علوم نازل کردیم که عالمان دین مردم را به «الله» دعوت کنند، هیچ معلمی مردم را به خود دعوت نکند. 🔸 این رژیم ارباب و رعیتی یک رژیم منحوسی بود و یک رژیم منحوسی هم هست؛ آن نحس مادی این رژیم ارباب و رعیتی ـ الحمد لله ـ در این مملکت رخت بربست؛ آن رژیم نحس ارباب و رعیتی فرهنگی کم و بیش هست. رژیم ارباب و رعیتی که به لطف الهی رخت بربست این بود که کسی زمین را آباد می کرد و دیگری مالک بود و این می شد رعیت، او می شد ارباب، هر چه او می گفت این باید اطاعت می کرد و مانند آن، بهره این کار را او می برد، این می شد رژیم ارباب و رعیتی مادی که به لطف الهی رخت بربست؛ اما یک رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی است که خطرش همچنان هست؛ در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾؛ فرمود ما هیچ پیامبری نفرستادیم، هیچ کتابی نفرستادیم، هیچ حکمتی نازل نکردیم که بعضی ها این ابزار را بگیرند و معلم مردم بشوند، بعد جامعه را به خودشان دعوت کنند و بگویند هر چه ما می گوییم شما بپذیرید! به سَمت ما بیایید! ﴿كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾، فرمود این رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی که آن معلم اصرار داشته باشد که متعلّم حرف او را بزند، حرف او را منتقل کند، نام او را ببرد، نام رساله او را ببرد، این یک رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی است، فرمود این کار، کار منحوسی است؛ این کار، کار نحس است. 🔸 ﴿مَا كَانَ لِبَشَرٍ﴾ هیچ پیامبری این حق را ندارد، هیچ امامی این حق را ندارد که ﴿أَن یؤْتِیهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾ معنایش این نیست که بیایید مرا بپرستید، معلوم است که هیچ پیغمبری و هیچ امامی نمیگوید مرا بپرستید! یعنی می گوید فکر مرا ترویج کنید، حرف مرا ترویج کنید، این یک ارباب و رعیتی فرهنگی است، این خطر و این نحس و این غدّه هست ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَاداً لِی مِن دُونِ اللّهِ﴾، پس انبیاء برای چه آمدند؟ کتابها برای چه آمده؟ حکمت برای چه آمده؟ فرمود برای این آمده است که ﴿وَ لكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 103 تاریخ: 1395/02/12 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-27ms ss.mp3
5.8M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 27 تاریخ: 1393/09/02 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-27p2.pdf
219.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 27 تاریخ: 1393/09/02 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_007 ss.mp3
4M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 7 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_007p2.pdf
177.5K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 7 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-06 hekmat vahyani.mp3
2.72M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 6 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 الگوی مکتوبات 🔸 ما در تألیف و تصنیف و در كتاب ‌نویسی الگویی داریم، همان‌ طوری كه در سیرت و سنّت برای ما الگو معین كردند که فرمودند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾،[1] عصاره رسالت آن حضرت قرآ‌ن كریم است «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة». برای همه ما از نظر عمل وجود مبارك حضرت اسوه است، برای محقّقان و ارباب قلم و اصحاب تصنیف و صحابه تألیف قرآن الگوست; ما چطور حرف بزنیم؟ چطور كتاب بنویسیم؟ ما كه آن توان را نداریم رسول خدا را درك كنیم یا مثل او باشیم، ولی او می‌ت واند برای ما اسوه باشد. ما آن توان را نداریم مثل قرآن كتاب بنویسیم و مثل قرآن مطلب بیاوریم، ولی آن می ‌تواند برای ما الگو باشد. اگر مسلمانی روش و منش او به وجود مبارك رسول اكرم نخورد، او به حضرت ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد، اگر نویسنده ‌ای در راستای قرآن كریم چیزی ننوشت، او به این كتاب ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد و قرآن برای او اسوه نشد. ما وقتی دست به قلم می ‌بریم «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة»، وقتی دهان باز می ‌كنیم، حرف می ‌زنیم، قیام و قعودی داریم، سیره و سنّتی داریم ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، آن حضرت كه از قرآن جدا نیست! 🔸 قرآن چه كتابی است و چطور نوشته شده است؟ اسوه بودن غیر از آن است كه انسان بتواند مثل آن بیاورد، این جن و انس مقدورشان نیست كه مثل آن بیاورند. قرآن كریم چند ویژگی دارد كه ذات اقدس الهی به این ویژگی‌ ها عنایت كرد. دو عنصر محوری آن این است كه محتوای وزین دارد، یك; قابل فهم است، دو; سنگین است، یك; آسان است، دو. این ثقیل بودن و یسیر و با یسر و آسان بودن این دو ویژگی رسمی قرآن كریم است ﴿سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾[2] وزین است، بامحتواست و روی برهان ایستاده است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾[3] دل پذیر است، فطرت ‌پذیر است، قابل فهم و عمل است هم وزین و سنگین است هم در دسترس است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، از آن طرف ﴿سَنُلْقی‏ عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾. سنگین بودن غیر از دشوار بودن است، آسان بودن غیر از سُست بودن است. فرمود سُست نیست آسان است، سخیف نیست، خفیف نیست، ثقیل است ولی سخت نیست. [1] . سوره احزاب، آیه 21. [2] . سوره مزمل، آیه 5. [3] . سوره قمر، آیات 17 و 22. 📚 سخنرانی در همایش کتاب سال حوزه تاریخ: 1392/12/10 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-28ms ss.mp3
5.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 28 تاریخ: 1393/09/03 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa