💠 تولید علم
🔹 ما یک محقق داریم و یک دلال؛ آن که حرف دیگران را نقل می کند و تحویل شاگرد می دهد او دلال علم است، او که تولید نکرده است! اگر بخواهید عالم باشید و اگر آن حرمت علمی عالمان را ببرید، باید بفهمید که چه آوردید! نه بفهمی چه چیزی دیگران بار کردند! بین دلالِ علم و بین فقیه فرق است، بین دلال علم و حکیم فرق است، بین دلال علم و متکلم فرق است، بین دلال علم و مفسّر فرق است. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در عصر دلالی محقق بود، او موحّد بود، او قبل از اینکه وجود مبارک حضرت به مقام بعثت برسد، موحّدانه خدا را عبادت می کرد، هرگز نمی گفت: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّة﴾،[1] هرگز نمی گفت: ﴿ما سَمِعْنا﴾، اگر می گفت: ﴿آبائِنَا﴾؛[2] یعنی ابراهیم و اسماعیل و یعقوب و اسحاق، این ارزش ندارد كه ما چنین مادری را بشناسیم؟! ما فرزند این مادر هستیم.
🔹 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود شما اگر بخواهید عالمانه زندگی کنید، دو طرف بسته است؛ هم ورود ممنوع است و هم خروج ممنوع است. بخواهید سر تکان بدهید، بالا ببرید و نفی کنید، باید برهان دستت باشد؛ بخواهید سر خم کنید، تصدیق کنید و فتوا بدهید، باید برهان دستت باشد. این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) که مرحوم کلینی نقل کرد فرمود: «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) «حَصَّنَ»،[3] «حَضَّ»،[4] «خَصَّ»، به سه نسخه «عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ»؛[5] فرمود ذات أقدس الهی راه را باز نگذاشت که هر طوری بخواهی حرف بزنی، هر طوری بخواهی بنویسی، هر جایی بخواهی بروی، دو طرف بسته است، کجا می خواهی بروی؟! اگر بخواهی تصدیق کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی! اگر بخواهی تکذیب کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی، نه چون «گفتند»، چون «می گویم»!
🔹 «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أو خَصَّ أو حَضَّ»، فرمود دو قلعه و دژ است، هر دو هم دژبان دارند، دو طرف «حصن» است، بسته است، کجا می خواهی بروی؟! می خواهی تصدیق کنی، چیزی را بگویی «آری»، باید برهان دستت باشد، ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾،[6] بخواهی تکذیب کنی و چیزی را نفی کنی، باید برهان دستت باشد، چون ذات أقدس الهی فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾،[7] این اوصاف کفار است، کافر نه برهان دستش است که با این وضع سر پایین می آورد و می گوید «آری»، نه برهان دستش است که سر بالا می آورد و می گوید «نه». مؤمن دو طرفش بسته است، بخواهد تصدیق کند، یک حصنی، یک قلعهای است، یک دژبانی دارد و آن دژبان این آیه است، ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ﴾،[8] این ﴿مَسْؤُلا﴾، همین است، این ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾، همین است. بخواهی تکذیب کنی و بگویی نه! باید برهان دستت باشد، وگرنه مشمول آن كریمه هستی، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَم﴾ هر دو در وصف کفار است: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾.
🔹 این عصر، عصر جاهلیت است که فرهنگ، فرهنگ تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم!
[1]. سوره زخرف، آیه22.
[2]. سوره مؤمنون، آیه24.
[3]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج2، ص186.
[4]. صافی در شرح کافی(مولی خلیل قزوینی)، ج1، ص340.
[5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43.
[6]. سوره نساء، آیه171.
[7]. سوره یونس، آیه39.
[8]. سوره اسراء، آیه36.
#وفات_حضرت_خدیجه_بنا_به_قولی
#دلالی_علم
#عصر_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش ملی صدف کوثر
تاریخ: 1395/10/02
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
as-saaffat-10ms ss.mp3
7.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1392/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
As-Saffat-10p2.pdf
257.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1392/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_056 ss.mp3
4.27M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 56
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_056p2.pdf
171.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 56
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 علم به تکلیف
🔹 همه بیانات ائمه شیرین است، فرمودند: «اخْوُكَ مَنْ صَدَّقَكَ لاَ مَنْ صَدَقَكَ»؛[1] برادر تو كسی است كه حرف راست به تو بزند، نه حرفت را تصدیق كند! «صَدیقُك مَنْ صَدَقَك لَا مَنْ صَدَّقَكَ»؛[2] بیان امام هشتم این است که فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه»،[3] حضرت نفرمود عقلِ هر كسی دوست اوست، فرمود دوست هر كسی عقل اوست؛ این تقدیم خبر بر مبتدا برای افاده حصر است؛ یعنی انسان در عالم یك دوست دارد و آن عقل اوست، همین! «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه»، نه «عقل كلّ امریء صدیقه». نفرمود عقل هر كسی دوست اوست، فرمود انسان یك دوست دارد، آن فهمِ اوست. «صَدیقُك مَنْ صَدَقَك».
🔹 كمتر قاضی بود كه بی راهه برود و رسوا نشود، حواستان جمع باشد! حالا آن وقتی كه ما بودیم تا الآن، ذرّه ای بی راهه رفتن و با خون شهدا مبارزه كردن، مساوی صد درصد با رسوایی است؛ این را ما دیدیم و می بینیم! ممكن نیست كسی ذرّه ای با خون شهدا بازی كند و رسوا نشود: ﴿خِزْی فِی الدُّنْیا﴾[4] خِزی همان رسوایی است.
🔹 اما ناله اثر دارد, گریه اثر دارد, توسل اثر دارد, برگشتن اثر دارد، تا آن مقداری كه مقدور ماست؛ ولی مقدور ما نیست كه دیگر از ما نخواستند. آن مقداری كه مقدور ماست انجام بدهیم، بقیه را خودش تأمین می كند، وعده داد من از تو بیشتر از این نمی خواهم! [5] اینکه تمام بكند، تتمیم بكند و بقیه را اضافه بكند، یعنی همین! بیش از مقداری كه مقدور ماست از ما نخواستند؛ اما باید بدانیم كه تكلیف ما چیست.
[1]. أمثال و حكم، دهخدا، ج1، ص137.
[2]. الغارات (ط ـ الحدیثة)، ج2، ص712.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[4]. سوره مائده، آیه33.
[5]. سوره بقره، آیه286.
#روز_قوه_قضائیه
#بازی_با_خون_شهداء
#تکلیف
#رسوایی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار حجت الاسلام رئیسی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/05/04
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
as-saaffat-11ms ss.mp3
6.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1392/12/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
As-Saffat-11p2.pdf
243.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1392/12/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_057 ss.mp3
3.34M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 57
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_057p2.pdf
154.5K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 57
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🔹اگر كسی [عالِم به زمان باشد و حوادث بر او مشتبه نشود]، نه از تبعید شدن و شهید دادن هراسی دارد، نه از تهمت و اهانت شنیدن رنج می برد، بلكه همة این مسایل برای او با لذّت درونی همراه است. اینكه می بینید ما در برابر چند تهمت می رنجیم، و در مقابل رنج، صحنه را رها می كنیم، برای آن است كه اوّلاً از بیرون رنج می بریم، و ثانیاً از درون لذّت نمی بریم؛ لذا صحنه را ترك می نماییم. ولی عالمان راستین، اوّلاً از درون لذّت می برند، و ثانیاً رنج بیرون را احساس نمی كنند؛ لذا تا آخرین لحظه ایستاده اند. (1)
🔹شهید بهشتی تمام قد مدیر بود...من می دیدم در درس خصوصی مرحوم علامه، او تنها می تواند جوابگو باشد، باهوش! بافهم! باادب!...
جای #شهید_بهشتی به واقع خالی است، سر تا پا ادب بود، سر تا پا محبت بود، مدیریت او هم ممتاز بود ... (2)
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
پ. نوشت: ـــــــ
1. کتاب بنیان مرصوص، ص198
2. درس خارج فقه،1396/11/15
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#تصویری
🔸 چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها
تاریخ پخش: 1399/04/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3658 ss.mp3
2.98M
💠 #پیام_موضوعی
#صوت
🔸 چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها
تاریخ پخش: 1399/04/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3658 p2.pdf
121.2K
💠 #پیام_موضوعی
#متن
🔸 چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (علیه السلام)، آموزه ها و کارکردها
تاریخ پخش: 1399/04/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 انواع کسب
🔹 در قرآن كریم چند كسب مطرح است: یك سلسله كسب های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است؛ یك سلسله كسب های حقیقی است كه آن مكسوب حاكم بر كاسب است. آن كسب های اعتباری كه كاسب, حاكم بر مكسوب است، كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می كند. چه زن و چه مرد، قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾؛[1] یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست, زن هر كسبی كرد مال اوست؛ مالی را, مغازه ای را, خانه ای را, مرتع و مزرعی را كسب كرد چون یك امر اعتباری است و یك امر حقیقی نیست در اختیار كاسب است، می تواند بفروشد, اجاره بدهد و به کسی هبه كند; یعنی آن كس كه كسب كرد اختیار مكسوبِ خود را دارد ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾، مالی را كه آدم كسب كرد در اختیار اوست؛ اما یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می گیرد!
🔹 اینكه در سوره مباركه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛[2] اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد، به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد؛ این را كسب كرد، چون قبلاً كه نداشت، این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق و صفت را كه نداشت! الآن كه این صفت را كسب كرد، خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد او می رود، چون عادت كرد! ساده ترین كارش عادت به سیگار است، این عادت را او كسب كرد قبلاً كه نداشت، الآن گرفتار این عادت است. اگر ـ خدای ناكرده ـ به حرام عادت كرده به گناه عادت كرده، چشم او, گوش او, زبان او در اختیار مكسوب است.
🔹 این «لام» در قرآن كریم همه جا به یك معنا نیست. اینكه در سوره «نساء» یا مانند آن می فرماید: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ كاسب اختیار دارد، مال در اختیار كاسب است؛ ولی اگر ـ خدای ناكرده ـ صفت بدی را كسب كرد، این كاسب در اختیار مكسوب است كه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾.
🔹 بنابراین ما دو نحو كسب داریم: كسبی كه كاسب مسلّط است و كسبی كه آن مكسوب مسلّط بر این كاسب است و اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك كسب حرامی داشت یعنی به وصف بدی عادت كرد راه برای توبه باز است، «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه»[3] این آبشار است، آبِ توبه یعنی همین! ﴿تُبْتُ إِلَیكَ﴾[4] این آبشار است، نه اینكه برویم نزد كسی یك لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم، خود «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه» این آبشار است و انسان را پاك میكند، خدایا آمدم! لازم نیست حرف بزند, لازم نیست بگوید «استغفر الله»، با یك اراده جدّی تخلّل ناپذیر بگوید خدایا آمدم؛ این می شود پاک، می شود آبشار. پس این طور نیست كه اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك صفت بدی كسب كرد نتواند نجات پیدا كند این طور نیست! پس ما دو نحو كسب داریم: یك كسب اعتباری داریم كه كاسب مسلّط است، یك كسب حقیقی داریم ـ چون این صفت یك امر حقیقی است یك امر اعتباری كه نیست ـ این مكسوب مسلّط بر انسان است. این كسب ها برای ما كاملاً فرق دارد راه دارد كه انسان كاملاً اصلاح شود و برگرداند.
[1] . سوره نساء، آیه32.
[2] . سوره نور، آیه11.
[3] . المحاسن، ج1، ص53.
[4] . سوره اعراف، آیه143؛ سوره احقاف، آیه15.
#آبشار_توبه
#اراده
#عادات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/22
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
as-saaffat-12ms ss.mp3
6.59M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1392/12/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa