eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استقرار نورانیت دین 🔸 میلاد مسعود ثامن الحجج، علی ‌بن ‌موسی (علیهما آلاف التحیة و الثناء) را به پیشگاه، ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقمندان قرآن و عترت و به شما برادران و خواهران ایمانی تهنیت عرض می ‌كنیم. وجود مبارك امام هشتم كه به ایران تشریف آوردند، بركات فراوانی داشتند که بخش مهم آن بركات، به معارف دین بر می‌گردد. 🔸 ایران ارتباط تنگاتنگی با حجاز نداشت، خطر گسترش زرتشتیت از یك طرف, ارتباط با هند و امثال هند كه ادیان و مذاهب گوناگونی در آن سرزمین بود از طرف دیگر, این خطر را به وجود آورد كه ایران نتواند توفیق ادراك صحیح معارف دینی را پیدا كند. ایران دهی است نسبت به هند, اما وقتی معارف و علوم و عقلیت را حساب می ‌كنید، ایران در آسمان است، چه كسی ایران را نجات داد؟! اکنون كه عصر علم است, اگر الآن عصر علم نیست, پس چه وقت عصر علم است؟ اکنون، یعنی الآن بازار موش پرستی و گاو پرستی در هند رواج دارد، پس در عصر علم از نظر صنعت می‌ شود انسان اتمی باشد و از نظر معرفت, موش پرست! این مربوط به جاهلیت قبل از اسلام نیست, آن چه كه بشر را حفظ می ‌كند، معارف ملكوتی است و ایران را این خطر تهدید می ‌كرد؛ یا گسترش زرتشتیت كه قبلاً بود یا رنگ گیری از كشورهای دیگری به نام هند و امثال هند، این خطر بود. 🔸 وجود مبارك امام هشتم (علیه السلام) وقتی آمد، اولین كاری كه كرد، حوزه علمیه و نظام اسلامی و علمی را برقرار كرد، گفتمان و نظریه پردازی را ترویج كرد, ادیان و مذاهب گوناگون به ایران آمدند، سوال های فراوانی داشتند, هم یهودی ها، هم زرتشتی ‌ها، هم مسیحی ها و هم لائیك به خدمت حضرت می ‌آمدند و نورانیت دین و توحید را، وجود مبارك امام رضا مستقر كرد و این كشور را نجات داد. [مردم] نه گرایش به زرتشتیت كه دین نیاكان آنها هست دارند, نه گرایشی به یهودیت دارند، البته ممكن است اقلیت هایی در پناه دولت اسلامی باشند اما كشور, كشور یهود و مسیحی و زرتشتی و لائیك نیست; آن‌ گاه معلوم می ‌شود كه كسی كنار قبرِ حضرت می ‌رود، زیارت می‌ كند و عرض ادب می ‌كند، برای چیست؟! برای اینكه دین ما، عقیده ما، معرفت ما، به بركت همین حضرت در این كشور رواج پیدا كرده است، آن مسائل توسل و وسیله بودنِ شفای بیماران و حل مشكلات و هزارها بركات، مطلب دیگر است; اما برنامه اصلی حضرت، این بود كه دین مردم را حفظ كند. 📚 سخنرانی در روز میلاد تاریخ: 1393/06/16 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سخاوتمندانه 🔹 برخی ‌ها نقل کردند و در جوامع روایی ما هم هست، مخصوصاً یک روایت نورانی از وجود مبارک امام جواد (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه و ابنائه» آمده که «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ».[1] در این روایت نورانی که امام جواد (سلام الله علیه) فرمود، فرمود اگر کسی در راه خدا [عمل] خیری را انجام داد، مالی را در راه خدا، وقتی را در راه خدا، فکر و اندیشه ‌ای را در راه خدا، راهنمایی و هدایتی را در راه خدا، قلم و قدمی را در راه خدا، مکتوبات و مسطورات و کتاب‌ های علمی که خدای سبحان به آن کتاب‌ های علمی که رهبری جامعه را به عهده دارند سوگند یاد می ‌کند و می ‌گوید به مرکّب عالم قسم، به قلم عالم قسم، به کتاب عالم قسم؛ ﴿ن﴾ یعنی مرکّب، ﴿وَ الْقَلَمِ﴾ که روشن است، ﴿وَ مَا یسْطُرُونَ﴾؛[2] وقتی به مقاله یک محقق و پژوهشگر قسم یاد می‌ کند، به قلم یک محقق قسم یاد می ‌کند، به مرکّب یک محقق که راهنمایی دیگران را، رهبری جوان ‌ها و هدایت مردم را به عهده دارد خدا سوگند یاد می ‌کند، قهراً به آنها چندین برابر پاداش می ‌دهد! این سخن نورانی امام جواد (صلوات الله و سلامه علیه) این است: «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ»؛ فرمود در اینکه خدای سبحان پاداش می ‌دهد و حرفی در آن نیست؛ گرچه در بعضی از امور دارد که ما بعداً انجام می‌ دهیم ولی در بخش پاداش، پاداش می ‌دهد، سریعاً هم انجام می ‌دهد. 🔹 معنای سرعت این نیست که کسی کار خیر انجام داد به فاصله یک ساعت یا دو ساعت یا یک لحظه آن پاداش می ‌آید، نخیر! خَلَف یعنی خَلَف! وجود مبارک امام جواد فرمود کار خیری که شما کردید، مالی که از خودتان بر می ‌دارید و در راه خدا می ‌دهید، در حقیقت مال خدا را در راه او مصرف می ‌کنید! این نظیر سنگی نیست که در باغی در اثر رطوبت و باران این سنگ فرو رفته، شما بخواهید این سنگ را بردارید که جای آن خالی است گود است تا جای او پر بشود مدتی طول می ‌کشد، فرمود مالی که از اموال خود بر می ‌دارید و در راه خدا می‌ دهید مثل آن است که یک سطل آب از رودخانه بردارید و در راه خدا اعطا کنید، این برداشتن همان و پُر شدن همان! اگر شما یک ظرف آب از رودخانه گرفتید، این طور نیست که چند ماه صبر بشود تا جای او پر بشود؛ دیگر ممکن نیست جای این آب خالی باشد! آب که روان است، فیض خدا که روان است او «دائم الفیض» است، «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیة»[3] است همان لحظه جای آن پر می ‌شود؛ منتها تا شخص بفهمد و به او برسد ممکن است طول بکشد، شخص دیر می ‌فهمد ولی هم ‌اکنون جای آن پر شده است. این بیان نورانی است کسی یقین داشته باشد که خلف جای سلف را فوراً پر می ‌کند «جَادَ بِالْعَطِیةِ»؛ جوادگونه بخشش می ‌کند و سخاوتمندانه می ‌بخشد. [1]. وسائل الشیعة، ج16، ص288. [2]. سوره قلم, آیه1. [3]. مصباح الکفعمی، ص647. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه لیل ـ جلسه 3 تاریخ: 1398/12/21 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_063 ss.mp3
3.49M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 63 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_063p2.pdf
151.2K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 63 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آقازاده 🔹 شما بزرگواران وارث یک میراث بزرگی هستید و اصرار قرآن کریم این است که آدم میراثش را حفظ کند. اینکه به ما می ‌فرماید «یا ابْنَ آدَم‏» یعنی شما آقازاده هستید، حداقل این است که در حد فرشته باشید، برای اینکه پدر شما کسی بود که فرشته‌ ها در برابر او سجده کردند. اگر بگویند شما همشهری میرداماد هستید یا همشهری شیخ بهایی هستید این إکرام است؛ یعنی شما شجره طیبه دارید، میراث دارید. خدا وقتی می‌ خواهد به ما احترام بکند می‌ فرماید شما آقازاده هستید! شما کسی هستید که پدرتان همه فرشته در برابر او سجده کردند, خودتان را کم نفروشید «یا ابْنَ آدَم‏»! 🔹 در بخش پایانی سوره مبارکه «حج» خدای سبحان گذشته از آن «یا ابن آدم» هایی که دارد به ما می ‌فرماید درست است که او پدر شما است، ولی جدّ أعلای شما است. پدر نزدیک شما ابراهیم خلیل است ﴿مِّلَّةَ﴾، این ﴿مِّلَّةَ﴾ منصوب به «اغراء» است یعنی «خذوا» ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ﴾،[1] شما دین پدرتان را بگیرید آدم که جد داشته باشد, جد اعلا داشته باشد, پدر داشته باشد، بالاخره همه پدر هستند; فرمود ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ﴾، شما فرزند خلیل حق هستید, شما شناسنامه دارید، او ملکوت را دید شما نگاه کنید! 🔹 ما در فارسی بین نگاه و دید فرق می‌ گذاریم، می ‌گوییم نگاه کردم ولی ندیدم! در عربی بین نظر و رؤیت فرق است، گاهی انسان که استهلال می ‌کند و می‌ خواهد ماه را ببیند می ‌گوید: «نظرت إلی القمر فلم أره» نگاه کردم ولی ندیدم. نظر غیر از رؤیت در عربی است، نگاه غیر از دیدن در فارسی است. در سوره «انعام» فرمود او دید،[2] در سوره «اعراف» فرمود نگاه کنید! نگاه کردن برای این است که شاید ببینیم! راه پدرتان را بروید: ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی‏ مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾.[3] [1]. سوره حج، آیه78. [2]. سوره انعام، آیه75. [3]. سوره اعراف، آیه185. 📚 دیدار شهردار و اعضای خانه حکمت اصفهان با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/24 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_064 ss.mp3
4.12M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 64 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_064p2.pdf
162.1K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 64 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عرش الهی 🔹 اگر کسی از این «معارج» که «الصَّلَاةُ مِعْرَاجُ المُؤْمِن‏»[1]است قدم به قدم بالا رفت ـ اینکه گفتند «قُرْبَةٌ إِلَی اللَّه‏» همین است که قدم به قدم انسان بالا می‌ رود ـ ترقّی می ‌کند، این «معارج» را یکی پس از دیگری طی می ‌کند و به عرش الهی نزدیک می ‌شود که از آن به بعد بعضی از قلوب هستند که «قَلْبَ‏ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَنِ‏».[2] در روایات ندارد که اگر کسی مؤمنی را برنجاند و آبروی او را ببرد عرش خدا به لرزه در می‌ آید؟! آن عَرش ﴿الرَّحْمانُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی﴾[3] که نیست، بلکه همین عرشی است که خدای سبحان از آن به عنوان «عَرش» الهی یاد کرده است که قلب مؤمن «عَرْشُ‏ الرَّحْمَن‏» است و این شخص با «عَرش» الهی رابطه پیدا کرد، این اگر آسیب ببیند می ‌لرزد! خیلی ‌ها هستند که به همین «عَرش» وابسته‌ هستند! گاهی یک انسان می‌ تواند عذاب را از یک مملکت به دور بدارد! 🔹 همین زکریای بزرگواری که در همین شیخان دفن است، ایشان از شاگردان وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) بود، به حضرت عرض کرد که حالا سنّ من بالاست، قدمای اصحاب، دوستان ما و رفقای ما رحلت کردند و جوان‌ ها روی کار آمدند، اجازه می ‌دهید من از قم بیایم بیرون؟ فرمود: نه! در قم باش که خدا به برکت تو عذاب را از آن منطقه بر می‌ دارد، همان‌ طوری که به برکت پدرم موسی بن جعفر عذاب را از بغداد بر‌داشت؛[4] این می ‌شود «عَرشِ» خدا! هر کسی که این‌ طور نیست! اگر کسی به این جا برسد، ممکن است توجه به او مثل توجه به «عَرش» خدا و بی ‌اعتنایی به او بی ‌اعتنایی به «عَرش» خدا باشد. این در بعضی از روایات است ـ نه همه ـ که اگر قلب فلان مؤمن را کسی به درد بیاورد «عَرش» خدا می ‌لرزد؛ آن عَرشی که ﴿اسْتَوی‏ عَلَی الْعَرْش﴾ ظاهراً منظور آن نیست، مگر حالا انسان حجّت الهی باشد، ولی عصر باشد، پیغمبر باشد، امام زمان باشد که آن حساب دیگری دارد؛ امّا افراد عادی و مؤمنان همین‌ هایی هستند که قلب اینها «عَرْشُ‏ الرَّحْمَن‏» است. [1]. مفاتیح الغیب، ج‏1، ص، 226. [2]. بحارالانوار، ج55، ص39. [3]. سوره طه، آیه5. [4]. الإختصاص، ص87؛ «عَنْ زَكَرِیا بْنِ آدَمَ قَالَ‏ قُلْتُ لِلرِّضَا(علیه السلام) إِنِّی أُرِیدُ الْخُرُوجَ عَنْ أَهْلِ بَیتِی فَقَدْ كَثُرَ السُّفَهَاءُ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَإِنَ‏ أَهْلَ‏ قُمَ‏ یدْفَعُ‏ عَنْهُمْ بِكَ كَمَا یدْفَعُ عَنْ أَهْلِ بَغْدَادَ بِأَبِی الْحَسَنِ(علیه السلام)‏». 📚 درس تفسیر سوره مبارکه غافر ـ جلسه 11 تاریخ: 1393/11/13 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa